Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Romelu Lukaku doet emotionele oproep na racisme op Sardinië

Laatste update:

Romelu Lukaku heeft op Instagram een emotionele oproep gedaan nadat hij zondagavond slachtoffer werd van racisme. Tijdens het duel tussen Cagliari en Internazionale kreeg de Belgisch international apengeluiden naar zijn hoofd geslingerd. Een dag later luidt hij op sociale media de noodklok.

Toen Lukaku mocht aanleggen voor een strafschop werd hij racistisch bejegend en dat ging door nadat hij de penalty had benut. De ex-aanvaller van onder meer Everton en Manchester United geeft aan dat hij zeker niet de eerste speler is die met racisme te maken krijgt. Hij vindt dat er iets moet gebeuren. Lukaku hoopt dat de voetbalbonden de handen ineen slaan om het probleem aan te pakken.

"Voetbal is een spel waar iedereen van moet kunnen genieten. We mogen geen enkele vorm van discriminatie accepteren", laat Lukaku weten via Instagram. Hij roept verschillende platformen op om de strijd tegen racisme aan te gaan. "Instagram, Twitter en Facebook moeten samenwerken met clubs om dit tegen te gaan. Je ziet iedere dag comments over huidskleuren."

Lukaku liet zich bij het nemen van de strafschop niet van zijn stuk brengen en tekende voor de winnende treffer. Hij reageerde vervolgens met een ijskoude blik richting de Cagliari-fans. “Dames en heren, we leven in 2019”, vervolgt Lukaku. “We zeggen het al jaren, maar er gebeurt maar niks. In plaats van vooruit gaan we achteruit. Ik denk dat we ons als spelers moeten verenigen en een statement moeten maken."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Maar meneer Lukaku? Dat kan je toch verwachten als je in Italie gaat voetballen..

2 september 2019 om 15:25

Ja, wat een belachelijke actie van Lukaku. Alsof racistisch bejegend worden emoties teweeg kan brengen.

2 september 2019 om 15:25

Dan alsnog valt het niet goed te praten. Het is 2019. Voor racisme is er geen plaats. Nooit niet.

2 september 2019 om 15:26

Dus dan moet hij het maar negeren en doen alsof het normaal is?

2 september 2019 om 15:28

Niet lullig bedoelt maar je weet dat iets, wat er altijd al is, 'normaal' is?

2 september 2019 om 15:34

Dat is niet zo. Racisme is ook in het Italiaanse voetbal niet normaal. Ondanks het veel voorkomt.

Je snapt wat hij bedoeld neem ik aan. Dit lijkt mij niet het topic om ongevraagd en onnodig mensen te gaan verbeteren.

2 september 2019 om 15:39

Jij 'vind' het niet normaal, en daar ben ik het mee eens. Echter, dit gaat in Italië al decennia lang zo dus dan is het zeker wel 'normaal' helaas.

2 september 2019 om 15:42

Jij hanteert een nogal abnormale definitie van normaal. Er zijn ook veel mensen die door rood rijden. Door rood rijden is echter nog steeds niet normaal.

2 september 2019 om 15:47

Dus omdat iets ‘altijd’ gebeurt is het normaal? Wat een onzin is dat zeg.

2 september 2019 om 15:47

Je bent het ermee eens echter kom je met het statement van deccenia lang.... Dat het in Italië als normaal gezien word wil niet zeggen dat het normaal is. Racisme is iets wat uit de sport verbannen moet worden, op elk mogelijke manier.

2 september 2019 om 15:51

Dan moet jij dat misschien ook niet doen, jij begrijpt toch ook het punt wat Harisfuckic wil maken. Je weet als donkere speler van een aantal landen dat als je daar gaat spelen dat je dan met racisme te maken gaat krijgen. Italie is hier een voorbeeld van, veel oost-Europese landen zijn hier een voorbeeld van.

Ik denk dat niemand hier racisme op wat voor manier dan ook goed zal praten, maar het kan voor meneer Lukaku toch ook niet helemaal onverwachts komen dit. Aan de ene kant moet je je zeker altijd de mogelijkheid hebben om je tegen racisme te weren. Aan de andere kant, wat bereik je er mee. Ieder (in mijn ogen) weldenkend mens zal het ermee eens zijn, maar is het niks nieuws en hoef je ons nergens wat te overtuigen. Terwijl de mensen die zich schuldig maken aan racisme waarschijnlijk door dit pleidooi echt niet anders naar racisme zullen gaan kijken.

En ja, normaal, normaal is zo'n beetje het meest relatieve begrip wat er bestaat. Wat voor mij absoluut normaal is hoeft voor mijn buurman niet normaal te zijn. In Italië is facisme bijvoorbeeld (in elk geval tot een paar jaar geleden) gewoon maatschappelijk geaccepteerd, iets wat in Nederland toch al wat abnormaler zou zijn. In elk geval is dit een probleem wat relatief heel vaak in Italie zich voordoet bij heel veel verschillende clubs uit verschillende regio's. Dus voor Italiaanse begrippen is dit gedrag natuurlijk niet helemaal abnormaal. Neemt niet weg dat elke Italiaan een racist is, waarschijnlijk de overgrote meerderheid zal net zo hard tegen racisme zijn als wij allemaal.

2 september 2019 om 16:12

Rugu

Verwijderd, zie mijn verontschuldiging in je PB.

2 september 2019 om 16:35

@ Fr_jc,

lieve schat, ik reageer helemaal niet op jou maar op est-1913. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar je je allemaal nou zo druk om maakt.

2 september 2019 om 16:45

fr_jc

wat grappig dat je het schijnbaar in je uiteindelijk reactie het toch met me eens bent:
"het rascisme wat word hooggehouden en daarom wel als normaal geacht moet worden maar dat neemt niet weg dat ik als persoon er anders op reageer of maar tegenaan moet kijken. "

precies wat ik zeg maar dan reageer je raar?

2 september 2019 om 16:48

est-1913

"jij hanteert een nogal abnormale definitie van normaal. er zijn ook veel mensen die door rood rijden. door rood rijden is echter nog steeds niet normaal."
nee maar gelukkig maak jij vervolgens wel een 'normale' vergelijking right? racisme is inderdaad 'normaal' in de hele wereld. simpelweg omdat dit altijd al heeft bestaan en ook altijd zal blijven bestaan.
dat we het niet willen is iets anders. prima dat jij met je eigen definities werkt maar leg ze niet neer als feiten.

2 september 2019 om 16:58

Harisfuckic

Ik heb of beter gezegd niet geschreven dat ik het niet met je eens was. Ik vind racisme een verachtelijk iets wat uitgebannen moet worden.
Het ging er mij dan ook om dat er in jouw schrijven staat (wat ik verkeerd opving) Decennia lang is en ik een verkeerde conclusie daaraan verbond.

Dus ook naar jou maak ik mijn verontschuldiging voor de mis opvatting van jouw reactie.

2 september 2019 om 15:27

Oh ja, dan moet je het inderdaad maar gewoon accepteren.

2 september 2019 om 15:48

Te bizar voor woorden inderdaad.

2 september 2019 om 15:28

Dan kan je als donkere speler nergens meer komen. Ook in Engeland worden spelers vaker racistisch bejegend.
Laatst nog pogba.

2 september 2019 om 15:38

Sterling ook al meerdere malen. Verder geeft Lukaku aan dat het op social media ook vaak gebeurd. Tuurlijk gebeurd het in Italië vaker, maar op andere plekken krijg je er ook mee te maken.

2 september 2019 om 15:43

In Italie zijn de sancties beschamend soft. Komt omdat het in Italie veel meer is genormaliseerd dan in West-Europese competities

2 september 2019 om 15:43

Ben jij niet goed ofzo? Het is niet goed te praten en er moet eens een keertje keihard worden ingeg
eg
repen

2 september 2019 om 15:44

Dan moet ie dat maar pikken? Of ben je ook van mening dat vrouwen niet moeten zeuren wanneer ze opmerkingen naar hun hoofd geslingerd krijgen als ze een rokje dragen? Racisme is al erg genoeg, laat staan mensen die dit nog lopen te verdedigen.

2 september 2019 om 15:45

Dus je kan als donker persoon maar beter niet je geld gaan verdienen op een eerlijke manier? Of je moet je mond houden? Wat bedoel je hiermee te zeggen? Je praat het goed en vind dat Lukaku zich aanstelt of beter zijn huiswerk had moeten doen? Aparte reactie als je het mij vraagt.

2 september 2019 om 15:51

Omgekeerde wereld dit... Lukaku is blijkbaar ook nog de schuldige

Het doet me ontzettend pijn om zoiets te lezen van een speler die nog niet eens een maand in Italie is.

Die trieste figuren genieten van die emotionele berichten op instagram. Gewoon niet op reageren en doen alsof het je niks doet - dan houd het ook zeer snel op. Het blijft triest , maar ik denk dat we met geen aandacht het verst komen

2 september 2019 om 15:31

Euhmm tot op heden is het niet opgehouden we negeren het al 100den jaren, zoals lukaku zegt tijd om stappen te nemen. Geen woorden maar daden. . Jij zegt dus gewoon, negeren... Dus eigenlijk zeg je

2 september 2019 om 15:51

Ze moeten juist reageren, bij elk verkeerd woord of geluid dan ook. Alleen dan zullen de sportfederaties miaschien de ogen eens gaan openen en actie ondernemen om dit uit te bannen. We leven in 2019, tijd om die racisten het zwijgen op te leggen.

2 september 2019 om 17:15

Even concreet gezien; hoe werkt dat negeren precies?

Heeft het negeren van racisme ooit geholpen en/of voor bepaalde doorbraken gezorgd?

3 september 2019 om 10:55

nee reageren blijkbaar wel ja

3 september 2019 om 11:57

‘Reageren’, in de meest brede zij van het woord, heeft zeker voor bepaalde doorbraken gezorgd.

Dit is voor jou waarschijnlijk een ver van je bed show, dus ik kan jouw zienswijze ergens wel begrijpen... Gewoon wegkijken of je oogjes dichtdoen en dan gaat het vanzelf wel weg...

Helaas denk ik dat zo'n bericht als dit niet echt veel nut gaat hebben. Ik denk niet dat mensen door het lezen van een bericht ineens anders gaan denken. Natuurlijk is het belangrijk om het erover te hebben, maar ik heb geen flauw idee op welke manier je dat kan doen om het beter te maken.

2 september 2019 om 15:48

Door het op deze manier onder aandacht te brengen kan het wel zo zijn dat de bond zich(door de druk) genoodzaakt vind om stappen te ondernemen. Bij Kean heeft de bond er niks tegen gedaan en dat kan nu echt niet weer.

2 september 2019 om 17:42

Aze

Ijdele hoop, het word al jaren onder de aandacht gebracht, en er veranderd niks.

2 september 2019 om 19:16

Als de Italiaanse bond hier niet tegen optreed, vind ik dat je als UEFA en FIFA zijnde de Italiaanse bond moet uitsluiten voor alle activiteiten. Je moet een signaal afgeven dat je niks te maken wilt hebben met een bond dat racisme oké vind.

2 september 2019 om 15:48

Gewoon constant wedstrijden zonder publiek, dikke pech na sfeer en onschuldigen die niks hebben gedaan. Doorgaan tot een club acties gaat nemen.

2 september 2019 om 15:53

Als dat de oplossing zal bieden zal het waarschijnlijk gaan verdwijnen en zullen de 'normale' mensen gaan ageren tegen de 'racist'. Volkomen eens met je reactie.

2 september 2019 om 16:47

Mee eens inderdaad. Zo lang er geen consequenties aanzitten, zullen ze niet stoppen. Er moet in de maatschappij wat van gezegd worden anders is het bijna niet te handhaven. Dat krijg je alleen voor elkaar als de onschuldigen ook de dupe worden van zo’n gedrag

Ik zou meer camera's op de tribunes richten en iedereen die zich hier schuldig aan maakt een levenslang stadionverbod geven. Clubs die niet meewerken een boete geven. Blijven ze weigeren, dan punten aftrekken. Kansloze figuren!

2 september 2019 om 15:31

Gaat niet lukken als racisme zo diep geinstitutionaliseerd is zoals in Italie. Moet je eens kijken wat voor een fascisten daar in de regering zitten

2 september 2019 om 15:45

Laten we aub niet dit soort termen gaan gebruiken. Deze, vooral vanuit Amerika overgewaaide begrippen stammen uit droevige geschiedenis van de Amerikaanse staat, het heeft geen zin om die te gaan toepassen op landen die deze geschiedenis niet hebben. Het lijkt me duidelijk dat er helaas veel racisme in Italië is, maar dit is niet te vergelijken met de manier waarop discriminatie en racisme in landen zoals Amerika en Zuid-Afrika was geïnstitutionaliseerd.

2 september 2019 om 16:00

De Italiaanse voetbalbond is ook een soort instituut. Toen die met maatregelen tegen racisme op en naast het voetbalveld kwamen, werden die weggehoond door Salvini. Dat noem ik geã¯nstitutionaliseerd.
https://www.theguardian.com/world/2019/jan/31/matt...

2 september 2019 om 16:14

Dan moet de UEFA het afdwingen. Geen Europese deelnemers totdat het geregeld is. De Italiaanse bond zal eieren voor zijn geld kiezen, want alle topspelers zullen vertrekken zonder de CL.

2 september 2019 om 17:02

Dit stelde ik gister ook voor. Het enige wat ik anders zei is dat dan de bond een levenslange verbod op alle stadions moet geven, zodat die nergens meer binnenkomt.

Dit lijkt mij 100% een reeele aanpak, 1-2 cameras op het publiek waar de ultras vaak zitten en je pakt het probleem snel aan.

Ik vrees het ergste dat dit niet uit te bannen is.klinkt misschien heel raar van racisme is van alle tijden en alle mensen. neemt niet weg dat er tegen op getreden moet worden. Niet de bonden, maar de clubs moeten daar maar eens actie gaan ondernemen.

2 september 2019 om 16:59

Het kan zeker aangepakt worden maar de clubs moeten er wat aan doen.
1-2 cameras op het publiek gericht en degene die gepakt wordt, gelijk levenslange verbod op alle stadions in de Seria A.

Doe dit de eerste paar keer en die andere verliezen zo het lef om hun zielige mond open te trekken.
Doen ze het alsnog is het alleen maar mooier m, kun je ze gelijk een levenslange verbod geven

Sorry Lukaku. maar omdat je dus donker bent zullen "ze" er weinig aandoen.

Het had pas omgekeerd moeten zijn. of als het over witte homos of transgenders gaat. dan worden wedstrijden gestaakt. en is de wereld te klein.

maar jullie zijn nou eenmaal donker. daar doen we helemaaaaal niks aan.

2 september 2019 om 15:47

Wanneer zijn er wedstrijden gestaakt voor witte homo's of transgenders? Ik vind dit een vrij onzinnige reactie wat dat betreft.

2 september 2019 om 16:11

Juve21,

Ook weer de term 'witte' die er zomaar ingegooid wordt. De identiteitspolitiek aan de linkerzijde van het politieke spectrum (hand in hand met de media) lijkt zijn vruchten af te werpen.
Het klopt dat men tegenwoordig bezig is om op zeer geforceerde wijze de homo- en transgenderemancipatie er doorheen te drukken. Waarom dan, vraag ik mij af. Volgens mij is er geen plek in de wereld zo tolerant jegens homoseksualiteit. In de rest van de wereld is er veel meer werk wat dat betreft, maar vrijwel geen kritische noot daarover te bespeuren in de media.

Wat mij heel erg stoort aan jouw reactie, is dat jij als een onwetend schaap zomaar wat roept en daarbij de suggestie lijkt te wekken dat er sprake is van een complot tegen donkere mensen. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Juist in deze tijd is er veel aandacht voor racisme en dat is maar goed ook! Al vind ik, zoals ik in mijn reactie hieronder ook stel, dat er ook weleens kritischer gekeken mag worden naar alle vormen van racisme.

Wat een treurnis dit weer. Het wordt ook echt tijd dat hier keihard tegen gaat worden opgetreden. Mensen opsporen en bestraffen. Zowel in een stadion als op social media. Ik ben het dan ook helemaal eens met Lukaku. En ondanks reclamespotjes en campagnes zijn de maatregelen lang niet doeltreffend genoeg.

Ik snap ook niet dat mensen het in hun hoofd halen een speler op een dusdanige manier te gaan bejegenen. Wat een idioten. Ik hoop ook van harte dat er hier al direct actie wordt ondernomen, maar afgaande op de vorige voorvallen in Italië valt dit toch te betwijfelen.

Ondanks dat het een hele erge kwestie is en blijft, vind ik wel dat profvoetballers hier boven moeten staan. De k***s en de hoeren moeders vliegen je elke wedstrijd wel om de oren. Dan kunnen we beter zonder publiek gaan spelen. De mensen die racistsich zijn , zijn hersenloze mensen die hun frustraties uiten omdat ze dat elders niet kunnen. Lekker laten gaan die mongolen

2 september 2019 om 17:18

Bereik je niks mee met lekker laten gaan. Dat is al geprobeerd en heeft niet gewerkt. Het wordt tijd dat er strenge maarregelen worden genomen voor degene die racistische opmerkingen maken in voetbalstadions.
Als je gezien wordt, bam levenslange verbod.

Kijken of dat vriendje van hem daarna nog zijn bek open durft te trekken de volgende wedstrijd.

Het is goed dat Lukaku hier aandacht voor vraagt, maar dit is al tijden aan de gang en er is nog niks veranderd. Een bericht op een waardeloos medium als Instagram gaat hier niets aan veranderen.

Racisme blijft verschrikkelijk en de selectieve verontwaardiging hierover is ook iets wat mij is opgevallen. Waar slaat het bijvoorbeeld ineens op dat de term 'witte man' of 'white privilege' er zomaar ingeslopen is!?
Ik vind dit ook racisme. Ik begin steeds meer te vrezen dat men niet meer consequent is in het afkeuren van racisme. Donkere mensen mogen niet aangevallen worden op hun huidskleur en blanke mensen ook niet! Wat idiote programma's als Jinek, Dwdd etc ons ook wijs willen maken..

Als voetballer kun je maar één ding doen om te reageren op deze idioten, en dat is door je voeten te laten spreken. Een bericht op Instagram gaat niks veranderen. Hoe goed Lukaku dit ook bedoelt.
Het is aan de club dan wel de Italiaanse bond om dit tuig aan te pakken.

2 september 2019 om 16:13

Hoewel alle racisme erg is en ook blanke mensen (ik zeg geen witte, sorry) er slachtoffer van kunnen zijn, is de historische context wel belangrijk. Er is geen verleden waar blanken massaal als slaven werden gebruikt. Dat is er andersom wel. En als witte genoemd de boetedoening daarvoor is, denk ik dat we daar best mee moeten kunnen leven.

2 september 2019 om 16:32

Migi,

Ik weiger mee te doen in het schuldig voelen voor iets wat zoveel jaar geleden is gebeurd en waar onze generatie en vele generaties voor ons niks mee te maken heeft gehad.

Slavernij is niet ontstaan door de Europeanen. In Afrika en in het Midden-Oosten is er altijd al slavernij geweest, door verschillende volkeren uitgevoerd en met verschillende volkeren als slachtoffer. Europeanen hebben er een big business van gemaakt en elk weldenkend mens betreurt dat en ziet dat als zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mensheid. Maar schuldig voelen doe ik me zeker niet. Dat dat ons door diverse hersenloze mensen wordt aangepraat, vind ik walgelijk.
Ik vind het heel zorgwekkend dat er mensen zoals jij zijn, die het prima vinden dat dergelijke termen normaal lijken te worden (want slavernijverleden). Zo werkt het in mijn ogen niet.

Het is ook volledig uit balans. Aan de ene kant dienen zoveel mogelijk termen genuanceerd te worden (denk aan: allochtoon, neger etc) en aan de andere kant wordt er zomaar gesmeten met 'witte'. Dit is precies de selectieve verontwaardiging die ik bedoel.

2 september 2019 om 16:37

Er waren juist heel veel blanke slaven. Daar worden dan geen films van gemaakt en er wordt niet meer over geklaagd. Dat betekend niet dat het niet gebeurd is. Ik schrik van dit soort berichten. Als we het over slavernij gaan hebben dan is Afrika en Arabië ook schuldig en nog erger, in sommige (niet blanke) landen komt het nog voor. Dat ze zich daar eens druk om maken.

2 september 2019 om 16:46

Ik voel me ook niet schuldig hoor, maar feit blijft wel dat je het als blank persoon gemiddeld genomen eenvoudiger hebt dan als donker persoon als je kijkt op globaal niveau. Positieve discriminatie vind ik sowieso geen geschikte oplossing, maar ik heb er wel begrip voor.

En mensen zoals ik. Ik zeg nog in mijn post dat ik de term witte ook onzin vind en niet gebruik. Mensen zoals ik denken dat je beter kunt kijken naar de gedachten erachter en kan proberen begrip te tonen. Er zitten aan beide kanten extremisten die het verpesten voor de 90% die er wel genuanceerd naar kunnen kijken. Het gehele blanke ras de schuld geven van slavernij is achterlijk, maar doen als blanken het niet nog steeds makkelijker hebben dan gekleurde mensen net zo.

Dat een deel van de mensen mij hier bij dit soort topics uitmaakt voor racist en Marokkanen hater en een ander deel van de mensen me uitmaakt voor social justice warrior zegt denk ik genoeg.

2 september 2019 om 16:54

Is geen feit. Niet op globaal niveau, maar misschien in landen als Rusland? In bepaalde Afrikaanse landen hebben de blanke het weer zwaar.

Maar wat je zegt de extremisten verpesten het voor het meerendeel.

2 september 2019 om 17:10

Migi,

Dat blanke mensen het gemiddeld makkelijker hebben, is een forse aanname.
Voor blanke mensen die in de trailer parks in de VS opgroeien is het net zo lastig om aan een toekomst te kunnen bouwen als voor de donkere mensen uit de ghetto's.

Er zijn genoeg blanke mensen die in Oost-Europa in armoede leven.
Wat dacht je overigens van de boeren in Zuid-Afrika, waar bijna sprake is van een genocide (opvallende stilte in de gangbare media hierover)!?

Ik bedoelde met die "mensen zoals jij"-opmerking dat jij het ok lijkt te vinden dat dit soort taal gebezigd wordt, ongeacht of jij het zelf nu wel of niet gebruikt.

In de slachtofferrol zitten is in ieder geval nooit een oplossing.

2 september 2019 om 17:43

Migi,

Er waren ook heel veel witte slaven, maar dat is over het algemeen genomen anders / beter geëindigd, dan de trans atlantische slavernij.

Ik heb er niks aan als jij of andere witte mensen schuld gaan bekennen of boete doen, voor iets waar jij / jullie totaal geen aandeel in hebben.

Waarom zou je dat doen?

Wat ik wel vraag is bewustzijn en erkenning van bepaalde problemen.m

2 september 2019 om 17:57

‘Slavernij is niet ontstaan door de Europeanen. In Afrika en in het Midden-Oosten is er altijd al slavernij geweest, door verschillende volkeren uitgevoerd en met verschillende volkeren als slachtoffer. Europeanen hebben er een big business van gemaakt en elk weldenkend mens betreurt dat en ziet dat als zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mensheid. Maar schuldig voelen doe ik me zeker niet.‘

Maakt het uit waar slavernij is ontstaan? Dat doet er toch niet toe? Feit is wel dat een Nederland, Belgie, Spanje, Portugal en Frankrijk niet zo gek lang geleden wreeddadig bezig waren met mensen uit het continent Afrika. En de wantoestanden die daar nog steeds plaatsvinden zijn direct of indirect het gevolg van 300-400 jaar slavernij. De effecten ervan verdwijnen niet zomaar, en dat wordt ten onrechte gedacht...

Ik weet niet of elk weldenkend mens de slavernij betreurt. Wij noemen die periode vol misplaatste trots de gouden eeuw. En vanuit het perspectief van Nederland, begrijp ik dat best en kan ik dat in een bepaald context plaatsen. Maar zodra ik de verhalen die ik op school te horen kreeg aan oude ooms en tantes van mij, dan beginnen hun oren, op z’n zachts gezegd, te klapperen en krijg ik een totaal ander beeld te horen.

Dat het een lucratieve business zou zijn, is mijns inziens te kort door de bocht. Het ging veel veel verder dan alleen wat ‘Afrikaantjes’ oppikken en afzetten...

Persoonlijk stoor ik mij niet aan de term allochtoon. Dat ervaar ik dan ook niet als racistisch. ‘Neger’ daarentegen is racistisch. Waarom is ‘wit’ volgens jou racistisch en is wit volgens jou met zo verwerpelijk als ‘neger’? Zo ja, waarom? Wat voor connotatie hangt aan dat woord?

2 september 2019 om 18:01

‘Dat blanke mensen het gemiddeld makkelijker hebben, is een forse aanname.
Voor blanke mensen die in de trailer parks in de VS opgroeien is het net zo lastig om aan een toekomst te kunnen bouwen als voor de donkere mensen uit de ghetto's.’

Er zijn tal van wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken die dit tegenspreken. Witte mensen in de trailer parks hebben het inderdaad ook lastig, maar dat kan je ab-so-luut niet vergelijken met de ghetto’s. De ghetto is met een bepaald doel ontworpen door Amerikkka (en volgens mij niet eens door republikeinen, maar dit zou ik moeten opzoeken).

2 september 2019 om 18:26

@apocalyps

Misschien snap ik je quote niet helemaal goed, maar we zijn het volgens mij eens op dit onderwerp. Al vind ik termen als Amerikkka ook weer niet bepaald helpen, maar dat terzijde.

@fr4evah

Dat zwarte mensen het over het algemeen zwaarder hebben dan blanke mensen vind ik persoonlijk niet bepaald een forse aanname, maar goed, dan zijn we het daar niet over eens.

2 september 2019 om 17:39

In Nederland gebruikt men termen als blank en zwart, in de veronderstelling dat het elkaars antoniemen zijn. Als je vanuit technisch oogpunt naar de woorden kijkt, dan zijn die woorden niet elkaars antoniemen.

Blank, is net als neger, een koloniale term en die twee woorden zijn wel elkaars antoniemen. Mensen weten en begrijpen niet welke connotatie er aan het woord blank hangt. Persoonlijk gebruik ik de term wit, maar het interesseert mij eigenlijk vrij weinig als iemand ‘blank’ gebruikt als diegene refereert naar witte mensen.

Waarom vind jij de term ‘wit’ (of witte privilege) racistisch? Welk racistische connotatie hangt volgens jou aan dat woord?

Het laten spreken van je voeten gaat helemaal doen. Sterker nog als je scoort, dan hebben zij in hun zwakzinnige gedachtegang ook weer een legitieme reden om apengeluiden te maken. Jouw denkwijze getuigt van een bepaalde mate van naïviteit en onwetendheid. Ik zeg er bewust bij dat ik dit absoluut niet denigrerend, minachtend of iets dergelijks bedoel. Maar hoe kom je erbij om te denken dat als Lukaku (of andere zwarte voetballers) presteert op het veld, dat dit de enige (en beste?) manier is om te reageren op dat soort ongedierte.

Men moet hier keihard tegen optreden. Het maken van 50 goals en 40 assists gaat hier niets aan veranderen, want in hun ogen ben je nog steeds een nigger, aap of slaaf...

2 september 2019 om 19:12

Apocalyps,

Ik ben geneigd te denken dat dit soort uitingen gedaan worden om een speler uit zijn spel te krijgen. Als mensen zien dat dit werkt, zullen zij dit vaker proberen.
Het is niet geheel toevallig dat het vaak hele goede donkere spelers zijn die hier het meest mee te maken krijgen.
Wat dat betreft is een aantal keer een ongelukkig signaal afgegeven door deze spelers door van het veld te stappen, te laten zien dat het ze aangrijpt.
Je hebt het hier niet altijd door in Noord-Europa, maar de wereld is keihard en deze mensen zijn te min om je zwakte tegen te tonen. Dát, in mijn ogen, is de manier om het gevecht van deze lui te winnen.

Ik vind het juist een naïeve gedachte om ervan uit te gaan dat je racisme uit het voetbal verbant door hard optreden van autoriteiten.

Dan over het "wit". Ik vind het een doodenge ontwikkeling. Het is bijvoorbeeld überracist Sylvana Simons die met deze term kwam en ik weet niet wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is, maar ineens lees je op Nu en NOS bij een recente shooting in de eerste zin dat het om een witte aanslagpleger gaat (een van vele voorbeelden). Als het om een moslimextremist of een gekleurde aanslagpleger gaat, worden alle nuances uit de kast getrokken. Wat is in deze zin het relevante aan het feit dat deze persoon de blanke huidskleur had?
Daarbij is het een vorm van identiteitspolitiek. Voornamelijk linkse politici en media zijn geobsedeerd door het plaatsen van mensen in hokjes.
Ik vraag me dan altijd af: zijn deze mensen zo dom dat ze niet doorhebben dat je hiermee verschillen tussen mensen benadrukt en wellicht vergroot?

Ofwel: hebben zij belang bij het indelen van mensen in groepen op basis van achtergrond en uiterlijke kenmerken?

Overigens vraag ik me af hoe jij erbij komt dat het woord "blank" (wat sinds jaar en dag gebruikt is) een koloniale term is. Kun jij mij dat uitleggen?

Ten slotte merk ik dat jij de problemen van blanke mensen in de VS behoorlijk bagatelliseert. Ben je er überhaupt van op de hoogte dat er behoorlijk veel armoede is (geweest) in de zogeheten flyover states, onder meer doordat Obama (voor velen een held, in mijn ogen een van de slechtste presidenten in de geschiedenis) het werk van de laagopgeleide mensen had afgepakt en geen alternatief bood. Tel daarbij op dat deze mensen gedwongen werden om een zorgverzekering te nemen die ze helemaal niet konden betalen. Deze mensen zijn uitgekleed tot op het bot.
Echt waar, er is meer in de VS dan alleen New York en Los Angeles.

Het is natuurlijk niet leuk en helaas gebeurt het nog, maar het wordt wel vaak breed uitgemeten. Begrijp me niet verkeerd, maar er wordt altijd wel van alles naar je geroepen, spreekkoren en middelvingers. Je hebt als voetballer gewoon een dikke huid nodig, want deze zaken zullen niet verdwijnen als de regels niet worden verscherpt.

2 september 2019 om 16:10

Kortom je conclusie is dat de regels verscherpt moeten worden?

2 september 2019 om 16:19

ajax01-95,

Wat hij daarvoor zegt, is ook totaal niet overbodig. Dus jouw conclusie is te simpel.
En ik ben het volledig met Fenomeno eens; het heeft geen zin om in de slachtofferrol te kruipen of in de rol van wereldverbeteraar. Voetballers zijn voetballers en voor de meeste spelers houdt hun invloed op zodra ze buiten de lijnen treden.
Deze post van hem zal het goed doen met het aantal likes (ik wil bijna naïef gaan geloven dat dit niet de reden is dat hij dit plaatst, maar waarom doe je het anders op zo'n medium voor ijdeltuiten). Echter, dit zal dingen niet gaan veranderen daar.

Een land waar Salvini verreweg de populairste politicus is, gaat hier echt niets aan doen hoor. Alsof we Geert Wilders vragen iets te doen aan het boerkaverbod.

2 september 2019 om 16:26

Klopt. Een taak van de regeringsleiders/politici is ook om maatschappelijke problemen te benoemen en aan te pakken. M.a.w hebben ze hebben ook een normerende taak. Decennia lang zijn er nauwelijks maatregelen getroffen om dit probleem aan te pakken. Het lijkt wel alsof ze bang zijn om stemmen te verliezen..

Ik vraag me af of dit echt racisme is of dat ze Lukaku uit zijn spel willen halen? Ik denk eerlijk gezegd het laatste. Dikkere spelers worden bv ook geprovoceerd over hun gewicht puur om ze te irriteren en ze te uit hun spel te halen.

Enkele gekke uit harde kern zullen alles doen om hun club zogenaamd te verdedigen of het nou slopen, vechten, uitschelden of beledigen is. Ik denk dat het probleem dieper ligt.

2 september 2019 om 16:44

Dat kan inderdaad zo zijn, maar dan kan men - ookal is dit even fout - scanderen dat hij te dik is. Dit is gewoon puur rascisme om zijn huidskleur. Zelfde gebeurde nog met Kean en Matuidi, beide in topvorm. Lukaku is tevens niet dik wat Italiaanse pers deed uitschijnen, die man is gewoon gebouwd van spieren! Maar ik begrijp wel wat je wilt zeggen..

2 september 2019 om 16:50

Ze uiten het inderdaad als racisme, maar ik denk dat de zogenaamde passie voor Cagliri en haat voor de tegenstander de oorsprong is en niet de haat voor zwarte mensen.

Van dat te dik zijn had ik niet meegekregen, was een toevallig voorbeeld. Ik moest denken aan de 3e keeper van een paar jaar terug bij Ajax.

2 september 2019 om 17:16

Ik hoop dat je gelijk hebt, man. Anders is dit zeer triest. Natuurlijk als je oergeluiden gaat maken ga je jezelf als fan ook presenteren als rascist en niet ‘gewoon’ haat voor de tegenstander. Dan kan je even goed een ‘haat’ tirade zingen, wat ook niet goed te praten valt maar ik wil maar zeggen.. het kan ook subtieler. Hetzefde geldt voor bananen op het veld gooien, boeh geroep als een zwarte speler wordt afgeroepen in het stadion, enz... allemaal viseren van bepaalde spelers en niet ‘gewoon’ de tegenstander.

Over het ‘dik’ zijn:
Het is ook zo dat de media/pers ed. al te graag erop springen en geruchten te verspreiden zonder het fijne te weten. Gelukkig reageerde Lukaku met een body pic en een foto van zijn benen op training, moet je maar eens bekijken. Haha, puur beton! Dus dat was wel even in your face naar media en haters. Op zijn 19 was hij al een hulk en dat zijn gewoon zijn genen. Hij komt misschien wel aan qua kilo’s maar dat zijn meer spieren en geen vet.
Dit gewoon ter info

2 september 2019 om 17:33

Je hebt gelijk, maar ik denk dat ze nooit subtieler worden. Passie in voetbal is leuk, maar de scheidslijn tussen passie en haat naar de tegenstander is lastig.

2 september 2019 om 17:22

Lucaij,

Dat zal ook voor het grootste gedeelte de reden zijn waarom mensen dit roepen.
En het werkt ook! Want er zijn al donkere spelers geweest die daardoor bijvoorbeeld van het veld liepen. Hoewel ik de betreffende spelers absoluut niet veroordeel op deze acties, geef je hiermee allesbehalve een handig signaal af. Ik denk dat het effect veel groter is als je je niet laat intimideren en je schouders eronder zet. Dat laatste lijkt sowieso lastig te zijn voor deze generatie voetballers (in het algemeen) die een groot ego hebben, maar karakter missen en absoluut niet lijken te weten hoe de wereld in elkaar zit.

Hoe hard het ook klinkt, als publieke figuur moet je gewoon een dikke huid ontwikkelen. En Lukaku heeft de kwaliteiten in huis om monden te snoeren door een shitload aan goals te maken. Zo moet hij antwoorden en niet door een bericht te plaatsen op een medium waar elk weldenkend mens boven zou moeten staan.

2 september 2019 om 17:34

Ik had wel het idee dat Lukaku er gisteren goed op reageerde. Niet teveel aandacht aan schenken. Het is waarschijnlijk een handje vol mensen die die geluiden maakt en niet het hele publiek.

Het is echt niet goed te praten dat dit kan. Helaas is dit jaar en dag gekend in Italië, ongelooflijk dat je als ‘fan’ dit nog maar in je hoofd haalt, maar bon alweer vrees ik dat deze zogenaamde fans ermee wegkomen.
Onlangs nog de topic gelezen ivm de zekere boef Piscitelli en zijn ‘fans’ van Lazio. Ik kon er met mijn hoofd niet bij hoe rascistisch deze wel niet zijn, mijn god. Zelfs Lazio die dit jaar nog van zich af sloeg: Lazio’s fan zijn niet rascistisch. On-be-grijpelijk.

Het is goed om dit aandacht te geven en dit onder de loep te nemen. Negeren lijkt aannemelijk maar dit wordt ookal jaren gedaan en er verandert gewoon niets...
Het moet nu echt eens gedaan zijn, waar men zich ook bevindt; Italië, Engeland,...

Er is helaas maar een manier om hier effectief tegen op te treden. Clubs die meermaals ( stel 3x) zich hier schuldig aan maken uitsluiten van het voetbal of het hoogste niveau. Als clubs hun licenties gaan verliezen zullen de fans wel anders piepen, zo niet zien wij ze ig nooit meer terug.

Toch vervelend dat dit pas voor komt sinds Lukaku in Italië speelt. Hij had ook absoluut niet kunnen weten dat dit soort dingen relatief vaak voorkomen in Italië en voormalige Oostbloklanden...

Helaas lijken dit soort reacties verankerd in bepaalde delen van Italië. Dan kan je je ogen er voor sluiten en net doen alsof je als Lukaku er iets aan kunt veranderen, maar dat is wel erg naïef. We horen nu al zo'n 20 jaar dat racisme uit het voetbal verbannen moet worden, maar de realiteit leert ons dat we nog een lange weg te gaan hebben.
Dit vind ik een beetje vergelijkbaar met iemand die in een ondergelopen weiland gaat staan te klagen dat er een betere dijk gebouwd had moeten worden, dan had het weiland niet onder water gelopen. Dat klopt helemaal. Maar je gaat wel zelf in dat weiland staan. Dat weet je van tevoren.

Club 5 punten aftrek en 5 wedstrijden zonder publiek.
Keer erop verdubbelen..

Gewoon kneiter, kneiter hard aanpakken

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren