Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Overwinningen PSV en Feyenoord uitstekend nieuws voor Nederland

Laatste update:

De goede resultaten van de Nederlandse clubs in de Europese voorrondewedstrijden leggen Nederland geen windeieren. Door de overwinningen van Feyenoord en PSV, en het gelijkspel van AZ gaat Nederland Oostenrijk voorbij op de coëfficiëntenranglijst voor het seizoen 2020/21 en komt daarmee op de elfde plek.

Nederland kan door de twee zeges en het gelijkspel een half punt bijschrijven en komt daarmee op een totaal van 28,750. Oostenrijk heeft geen deelnemers in de play-offs van de Europa League en blijft dus staan op 28,525 punten. Eerder deze week kon LASK Linz door een nederlaag tegen Club Brugge (0-1) in de play-offs van de Champions League ook al geen Oostenrijkse punten scoren; Ajax scoorde met een doelpuntloos gelijkspel tegen APOEL Nicosia een half punt, dat voor Nederland 0,1 punt oplevert.

De elfde positie in het coëfficiëntenklassement kan cruciaal zijn, omdat die normaal gesproken recht geeft op een direct Champions League-ticket voor de kampioen van volgend seizoen. Dat is het geval als de Champions League-winnaar van 2020 zich óók via zijn competitie plaatst voor de groepsfase van het toernooi. Dat is ook goed nieuws voor de bekerwinnaar, die dan recht heeft op een direct Europa League-ticket.


De coëfficiëntenranglijst per 22 augustus



LAND PUNTEN ACTIEVE TEAMS
1. Spanje 86.355 7/7
2. Engeland 74.891 7/7
3. Duitsland 58.927 7/7
4. Italië 58.510 7/7
5. Frankrijk 50.248 6/6
6. Rusland 42.716 5/6
7. Portugal 41.649 5/5
8. België 32.600 5/5
9. Oekraïne 30.600 4/5
10. Turkije 30.400 4/5
11. Nederland 28.750 4/5
12. Oostenrijk 28.525 3/5
13. Tsjechië 25.900 1/5
14. Denemarken 25.750 1/4
15. Cyprus 25.000 2/4

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
22 augustus 2019 om 23:20

10e plek binnenhalen voor de zekerheid is wel lekker. Plek 8 of 9 is verder geen verschil. Dan kan je de Cruijffschaal ook wat later doen 😉

22 augustus 2019 om 23:55

En achter ons hebben ze minder clubs in competitie dus Nederland kan komend seizoen nog verder uitlopen.

23 augustus 2019 om 02:11

Als Ajax zich kwalificeert voor de groepsfase van de CL dan kunnen we er nog eens 4 punten bijschrijven. Dat zou pas echt heel mooi zijn.

23 augustus 2019 om 06:58

En die kans is behoorlijk aanzienlijk.
Zoiets mag Ajax ook niet weggeven.
Ongeacht hoe slecht het spel nog is.
Alleen AZ heeft nog een heel karwei te leveren tegen Antwerp.
Voor de rest zitten alle clubs op schema voor de Groepfase.
Is de laatste jaren wel eens anders geweest..
Wel was de snelle uitschakeling van Utrecht doodzonde en onnodig.
Zrinjski Mostar legde het daarna alweer af tegen Malmö met een 3-0 nederlaag.
Thuis had Utrecht ook gewoon met 4-1 moeten winnen minstens.
Dat halve puntje van Utrecht breekt ons gemiddelde dus wel een beetje op.
Al hebben meer landen clubs verloren die amper wat sprokkelen.
Niet iedereen is zoals Engeland die meestal clean sheet overwintert.

Nu nog alle 4 de teams Europa in, Lask uitgeschakeld zien worden door Club Brugge, dan doen we goede zaken.

22 augustus 2019 om 22:43

Lask uitgeschakeld door Brugge hoeft niet iets positiefs te zijn, maar dat kan je pas achteraf oordelen. Lask gaat namelijk minimaal de EL in. De CL bonus lopen ze dan misschien mis, maar in de EL win je wel makkelijker

22 augustus 2019 om 22:51

Dus eigenlijk moeten we hopen dat Lask door gaat? Hoe ver staan we voor/achter op België dan? Ivb met Club Brugge. En is het land wat nu voor ons staat dit seizoen nog in te halen?

22 augustus 2019 om 22:58

Nederland is aan het strijden met Oostenrijk om plek 11. Belgie staat 6e of 7e als het goed is, maar dat gat is voorlopig onoverbrugbaar, dus dan moet je denken aan jaren vooruit. Lask komt uit Oostenrijk, dus die moet zo min mogelijk punten halen. De vraag is echter of ze meer punten halen door van Brugge te winnen (extra punt door die winst, CL bonus voor kwalificeren en eventueel extra punten door succes in de Cl), of doordat ze verliezen (lopen dan wel puntje mis die CL bonus, maar krijgen wel bonus voor kwalificeren EL en eventuele successen in de El). Verwacht je dat bv kansloos 4e wordt in de CL groepsfase is het dus beter als ze doorgaan

22 augustus 2019 om 23:06

België inhalen lijkt nu momenteel onmogelijk. Zeker nu er kans is dat we 5 Europese teams hebben. Staan 7.500 punten voor. Turkije staat op 10 met 2.000 voorsprong. En je moet nog oppassen voor Linz in EL/CL en RB Salzburg dat je niet terug daalt.

22 augustus 2019 om 23:17

Ah oké, Thanks.

22 augustus 2019 om 23:21

Er zit nog een Oostenrijkse club in groepsfase EL: Wolfsberger AC. Laten we eerst oostenrijk doen

22 augustus 2019 om 23:22

Belgie staat maar minder dan 4 punten voor. Dus als Belgie tegenvalt en Nederland scoort goed kan je die gewoon dit seizoen inhalen.

23 augustus 2019 om 00:01

@fanatic86

Zo simpel werkt die lijst uiteraard niet. Vorig seizoen bv haalden de Belgische ploegen 0.8 punten minder dan de NL terwijl Ajax halve finale CL haalde. Plus het totaalcijfer is een gemiddelde van 5 seizoenen, dat buig je niet om in 1 wonderseizoen.

Ik verwacht dat de Belgen dit jaar met 5/5 Europa ingaan, tegenover 3/5 NL. Dit maakt het voor NL weer wat moeilijker om in te lopen, ook al legt Ajax hetzelfde parcours af als vorig jaar. Het aantal vergaarde punten wordt immers gedeeld door het aantal oorspronkelijk deelnemende teams.

23 augustus 2019 om 01:37

Die club heb ik nog nooit van gehoord. Dacht dat ik de meeste oostenrijkse teams wel eens langs had zien komen maar deze zegt me niks. Is dat wat?

23 augustus 2019 om 06:41

Dus ook heel belangrijk dat AZ doorgaat t.k.v. FC Antwerp.

23 augustus 2019 om 07:19

AZ had beter kunnen/ moeten presteren tegen Royal Antwerp. Ik denk dat AZ voetballend verder is maar zoals zo vaak bij Nederlandse clubs valt het rendement tegen. Antwerp was veel effectiever en strijdbaar.
AZ heeft natuurlijk nog een kans en vooral voor Nederlands voetbal om een Belgische club er uit te knikkeren en wat extra punten te scoren. Zie het nu niet gebeuren.

23 augustus 2019 om 07:44

Ik zie AZ daar gewoon scoren hoor. 1-1 is niet het gewenste resultaat, maar wel een stand waar het nog helemaal open ligt.
0-1 overwinning is al voldoende.
Idrissi heeft een laag rendement en had weer wat onhandige beslissingen door breed te leggen ipv zelf te schieten.
Ook niet vergeten dat Antwerp nog een bal op de paal had.
Met 0-2 of 1-2 was het wel heel lastig geworden.
Voor AZ is alles nog mogelijk.
Zou heel belangrijk zijn want dan zijn we echt goed afgevaardigd sinds jaren in Europa.
Utrecht als enigste smetje tot nu toe valt nog te overzien.
En oja PSV had zijn selectie onvoldoende op orde om kansen te maken in de Champions league (voorrondes).
Dat ze nu punten via de EL halen is iets beter dan niets.
Ajax moet natuurlijk wel gewoon thuis van APOEL kunnen winnen.
Dat zou anders echt een blamage zijn..

Ik dacht dat directe plaatsing in 19 20 vorig jaar al was veilig gesteld door de prestaties van Ajax in de cl?

22 augustus 2019 om 22:34

Ik meende mij ook zoiets te herinneren, maar klaarblijkelijk was het niet gelukt.. 🤷🏽‍♂️

22 augustus 2019 om 22:47

Het is nu seizoen 19/20. Dus kampioen van dit seizoen is rechtstreeks geplaatst voor volgende CL editie.

22 augustus 2019 om 23:23

Alleen als de CL winnaar zich ook plaatst

22 augustus 2019 om 23:55

De CL winnaar plaatst zich altijd automatisch, de ploeg die de CL wint moet zich ook via de reguliere competitie direct plaatsen.

22 augustus 2019 om 22:35

Ja klopt, maar voor het seizoen erop niet. Nu staan we wel zo dat we het seizoen erop ook directe plaatsing hebben mits de winnaar van de Europa league al via de competitie een champions league ticket heeft.

22 augustus 2019 om 22:36

Klopt, maar deze 11e plek uit het artikel is voor het seizoen daarna

22 augustus 2019 om 23:00

Als de finale gehaald zou zijn, maar helaas

#coefficientenpolonaise. Prachtig nieuws, nu volhouden.

23 augustus 2019 om 08:27

Nu jullie ook nog Lucas en ff 4 punten extra pakken!

Goed bezig dus.
En er komen nog wel meer puntjes bij.

Heel erg mooi dit! Goed werk door deze clubs en spelers die eindelijk Europees voetbal serieus nemen. Utrecht mag wat mij betreft degraderen!

23 augustus 2019 om 07:10

Utrecht had erg veel pech in de thuiswedstrijd.
Maja ze stonden in de uitwedstrijd met 0-1 voor, dus dat mochten ze nooit weggeven.
Die Bosniërs hadden aan een paar kansen genoeg.
Iets waar het bij Utrecht aan schorten.
Die ronde erna tegen malmö was ook wel lastig geworden.
Met een ongeplaatste status de Groepfase halen is best lastig.
Het lukt de play off winnaar van NL ook maar zelden.
De laatste club was Utrecht in 2010 met die zege op Celtic en vorig jaar bijna door tegen Zenit.
Utrecht speelt tegen sterkere tegenstanders beter.
Tegen die Luxemburgers ging het ook al een keer fout.

In ieder geval 3 teams in de groepsfase, niet verkeerd. Nu blijven knallen in Europa

22 augustus 2019 om 22:41

Ga nou niet te hard van stapel lopen...

22 augustus 2019 om 23:57

Kom op zeg, Ajax speelt minimaal EL en Feyenoord en PSV hebben een 3-0 voorsprong. Scoren ze uit een keertje, dan moet de ander minimaal 5 keer scoren.

De kampioen van Nederland behoort gewoon in de CL. Een redelijke Ajax of PSV kunnen redelijk mee in de groepsfase, minimaal.

23 augustus 2019 om 07:16

Hoevaak zijn Ajax en Psv de laatste 20 jaar de groepsfase van de CL wel, en hoevaak niet doorgekomen?

23 augustus 2019 om 07:23

PSV 4x en Ajax 3 x ofzo? Gokje dit, is prima op te zoeken maar dat kan je zelf.

23 augustus 2019 om 07:31

Het was meer om een punt duidelijk te maken.

22 augustus 2019 om 22:37

Ik ben het met je eens. In de Champions League horen minimaal 16 kampioenen te spelen en daar hoort de kampioen van Nederland zeker bij.

22 augustus 2019 om 23:15

Ja paar jaar geleden was het 18 kampioenen. Nu nog maar 15 (of 14 indien CL winnaar zich niet direct plaatst)

22 augustus 2019 om 23:21

Opzich best een fors aantal, maar een deel van de kampioenen moet zich alsnog zien te plaatsen via twee voorrondes. Ik vind dat belachelijk. Laten de nummers 3 en 4 van de grote competities zich maar plaatsen via voorrondes, dan kunnen de kampioenen van de 16-20 grootste voetballanden zich wat mij betreft rechtstreeks plaatsen!

22 augustus 2019 om 23:57

Het geld (grootste clubs+UEFA)beslist anders

23 augustus 2019 om 07:25

Sterker nog minimaal 10 kampioenen maar tegenwoordig en nummer 11 coëfficiëntenlijst is afhankelijk dat de Champions league winnaar zich ook via de competitie rechtstreeks voor CL plaatst.
Salzburg was bijna het kind van de rekening als Ajax de Champions league had gewonnen..
Was voor Nederland heel gunstig geweest.

23 augustus 2019 om 08:31

Juist Ajax4xCL. Maar tis te belachelijk voor woorden dat kampioenen zich zouden moeten kwalificeren... de macht van het grote geld.

Dat zou wel schelen. Ook met de Johan Cruijff Schaal. De bekerwinnaar en landskampioen spelen immers geen Europees voetbal in juli en augustus.

22 augustus 2019 om 23:58

Kunnen we met de Intercontintal Cup meedoen als nederlandse clubs....

En niet zomaar overwinningen, maar zeer ruime 3-0 overwinningen! Dit gaat niet meer mis, PSV en Feyenoord plaatsen zich volgende week voor de groepsfase van de Europa League

Het ziet er goed uit.
Ajax zal de CL wel halen en zowel PSV als Feyenoord zijn vrijwel verzekerd van de El.
3 Nederlandse clubs Europees actief, prachtig. Nu hopen dat AZ er ook nog bij komt.

22 augustus 2019 om 22:42

Je bent wel erg zeker van ajax in de CL. Dat je uit niet hebt gescoord maakt t echt tricky, helemaal met dit middenveld waardoor t gatenkaas is. Psv en feyenoord mag idd niet meer misgaan, hopen dat az eroverheen kan nxt week

22 augustus 2019 om 22:48

Met alle respect maar als Ajax dit thuis niet af maakt dan is het echt goed mis daar in Amsterdam.
Dan mag Ten Hag direct zijn bureau leegtrekken.
Als Ajax zijnde, met dit materiaal, moet je hier natuurlijk overheen walsen. En eerlijk gezegd zie ik dat wel goed komen.

Dat middenveld is een zooitje inderdaad. Ik zou die Alvarez op het middenveld erbij zetten.

22 augustus 2019 om 22:53

Zou idd zo moeten zijn, helaas moet onze trainer vaak op de bek gaan en tegen een crisis aanzitten voordat hij het juiste doet voor zn team. Maar ik hoop met je mee. En dat overmars maar snel een creatieve middenvelder aan laat sluiten

22 augustus 2019 om 23:58

Anders wordt het EL voor Ajax. Ook daar zijn genoeg punten te verdienen.

22 augustus 2019 om 23:59

Waarschijnlijker meer zelfs!!

23 augustus 2019 om 00:53

Ajax zal in de EL zeker verder komen dan in de CL. Zeker met het huidige spel. Dua voor NL zou het eigenlijk nog niet eens zo verkeerd zijn als ze EL spelen.

23 augustus 2019 om 06:53

Doe mij dan maar CL, en dan 3e in de poule en daarna nog EL 😂 scheelt financieel nogal en ook qua punten gezien je voor kwalificatie ook al 5 punten ofzo krijgt

Rb Salzburg is al geplaatst. Prima ploeg die echt wel punten zal gaan halen. Ajax is hoe dan ook El deelnemer. Plaatsen voor CL levert bonus op. PSV en Feyenoord prima gedaan en heel belangrijk voor Nederland. Zie deze 2 in de El ook wel punten scoren. Ajax moet bij plaatsing champions league minimaal 3de weten te worden. Zou wel eens een heel goed jaar Europees kunnen worden. Ik als Ajacied geniet van de Nederlandse prestaties op de Europese velden.

22 augustus 2019 om 23:06

Levert plaatsen voor de EL geen extra punten op?

22 augustus 2019 om 23:33

Nee. Voor cl plaatsing krijg je een bonus van een paar punten

23 augustus 2019 om 07:17

Ook een beetje raar toch.

23 augustus 2019 om 07:48

4 bonus punten per club. Die moet Ajax ook weer zien te halen voor ons.

23 augustus 2019 om 08:07

En dan delen door 5. En dan moet red Bull Salzburg ook nog haar punten krijgen he

23 augustus 2019 om 08:40

Als ik me niet vergis krijgt Ajax geen extra punten meer als ze de poulefase van de CL halen. ze hebben dan 4 punten net zoals de geplaatste teams. maar ik hoop dat ik het mis heb en ze nog 4 punten extra krijgen maar dat denk ik niet.

23 augustus 2019 om 12:09

Dat zou inderdaad betekenen dat je maximaal punten zou kunnen halen door je niet te kwalificeren, maximale voorrondes spelen en dan kwalificeren voor de CL... Haha wel geniaal eigenlijk

23 augustus 2019 om 19:55

Nee, als Ajax zich kwalificeert voor de groepsfase krijgen ze gewoon ook nog 4 punten erbij. Elke club die in de groepsfase zit krijgt 4 punten gratis. Als je direct egeplaatst bent krijg je die dus aan het begin al. Als je je via de playoffs kwaliciteert dan worden die 4 punten daarna uitegedeeld.

Ik blijf me erover verbazen dat Nederland zo ver is afgezakt. Kan me nog herinneren dat we gewoon met 3 clubs in de CL zaten. Dat we gewoon de 6/7 competitie in Europa waren. Waar is het fout gegaan?

22 augustus 2019 om 22:52

Moneysssss. Probeer de ED maar in Azië of (Zuid)-Amerika te verkopen...

22 augustus 2019 om 23:06

Kijken ze daar wel allemaal naar Oostenrijk, Oekraïne, België en Turkije?

22 augustus 2019 om 23:08

Nee maar in Afrika kijken ze wel naar België waardoor dat land grotere spelers aantrekt, in Turkije betaal je geen belasting waardoor het goede spelers aantrekt die nog even willen cashen en voor die andere landen kan ik even geen reden bedenken waarom die ons voorbij zijn...

22 augustus 2019 om 23:24

Het hoeveelste land krijgt nu 3 clubs in de CL?

22 augustus 2019 om 23:44

Alleen top 4

23 augustus 2019 om 00:13

Heb het ff opgezocht. De top 4 krijgen vier teams CL de nummer 5 en 6 3 teams. Ik voorspel dt we seizoen 22/23 op nr 6 staan omdat de Nederlandse clubs muv feyenoord een hele goede lange termijn transfer strategie hebben en de jeugd opleidingen ook erg goed zijn. Hierdoor hebben Ajax psv en az hele talentvolle selecties.

23 augustus 2019 om 07:32

Frankrijk nummer 5 van coëfficiëntenlijst mocht nummer 3 Lyon rechtsreeks afvaardigen in de Champions league vanwege dat Chelsea de Europa League won en via de competitie een CL ticket had. Als Arsenal de Europa League won moest Lyon voorronde spelen.

22 augustus 2019 om 23:58

Waar het fout gegaan is eenvoudig te verklaren. Tot 2008 was het gemiddelde salaris ongeveer 2 keer zo hoog als nu. De meeste clubs hebben na de crisis hun budget sterk bijgesteld naar beneden omdat het maatschappelijk onverantwoord is geworden om clubs te sponseren. In ieder geval kan geen enkele nationale sponsor een dusdanig bedrag aftikken dat echt zoden aan de dijk zet. Vroeger stond er op de meeste shirts een verzekeraar of iets anders.

Het gemiddelde salaris is anno 2019 nog altijd een ton lager vergeleken met 2008. Tel daarbij op dat er andere landen sterker is geworden. In opkomende landen is voetbal een statussymbool voor succes en economische vooruitgang. Het is niet immoreel om disproportioneel veel geld te investeren in voetbal, terwijl er armoede is.

Het succes van Belgie is ook te verklaren omdat het gemiddelde salaris bijna 1,5 ton hoger is dan de Eredivisie. Al die dure stadions wat veel Eredivisieclubs hebben, hebben ze daar minder. Misschien evenhoog budget, maar verhoudimgsgewijs meer salaris.

Als we Nederlands voetbal beter willen, dan moet er gewoon meer betaald worden voor de tv rechten. En sponseren moet weer ‘hot’ worden.

Wil je voor plek 6 strijden, dan zal het gemiddelde salaris weer moeten verdubbelen naar gemiddeld 4 ton.

22 augustus 2019 om 23:59

Tja ander elanden maken zich minder druk over fair play. Op een gegeven moment gingen spelers bij Ajax weg om in Griekenland te tekenen. Was zelfs toen de griekse crisis begon. Nu is het over in dat soort landen en zijn de Nederlandse clubs weer in staat spelers vast te houden.

23 augustus 2019 om 07:56

Dat is onzin geen Griekenland. Is al jaren een mindere competitie dan ons. Altijd al zo geweest.
Vroeger gingen ze nog wel eerder naar Turkije idd en Schotland ook toen Rangers nog groots was.

23 augustus 2019 om 07:53

Dat was in de tijd van jouw zwart wit foto.
Het is slechts paar keer voor gekomen dat Nederland 2 rechtstreeks had en nummer 3 voorronde CL dacht ik.
Dat was eind jaren negentig het geval na de Champions league successen van Ajax en of ze het daarna ook nog hadden toen Feyenoord de UEFA Cup won, PSV in kwart of halve finale tegen Feyenoord moest.
In 2005 PSV bijna CL finale. Kregen net zo domper als Ajax laatst tegen Spurs.
Ook AZ liep in de blessuretijd de UEFA Cup finale mis.
Dit waren de laatste enorme successen en enkel Ajax heeft af en toe nog een uitschieter gehad met EL finale 2017 en halve finale CL afgelopen seizoen.
De rest geeft al jaren niet thuis.
Je moet het samen doen he (helaas).

Mooie overwinningen voor psv en feyenoord idd. Az volgende week ook hopelijk de klus klarend. Zie t ajax nog wel lastig krijgen, maar hopelijk slepen zij ook de punten binnen volgende week en kunnen de clubs gaan bouwen aan wat jaren met weer meer vaste europese clubs ipv die ellenlange voorronde reeksen

Moet je nagaan als volgende week Ajax wint van APOEL en PSV en Feyenoord de groepsfase haalt in de Europa League + Linz dat niet wint in België.

Volgende week moet het karwei afgemaakt worden en dan begint de strijd pas echt. We moeten toch in ieder geval streven om de top 10 te bereiken op den duur

22 augustus 2019 om 23:18

Top10 is gewoon binnen handbereik. Alleen moet je dat wel elk jaar behouden en dus elk jaar punten scoren

23 augustus 2019 om 00:03

Punten scoren is weer makkelijker als er ploegen rechtstreeks in de poulefase instromen. Dus plaats 10 (minimaal) geeft i.i.g 2 teams met rechtstreekse plaatsing. Daar eerst maar eens beginnen en dan langzaam uitbreiden. De komende jaren stabiel presteren, waardoor een aantal zeer magere jaren wegvallen en dan zie je dat Nederland over een aantal jaren ineens naar boven doorschiet. Nu hebben we nog teveel hinder van die zeer zwakke jaren.

Moet je nagaan als volgende week Ajax wint van APOEL en PSV en Feyenoord de groepsfase haalt in de Europa League + Linz dat niet wint in België.

Volgende week moet het karwei afgemaakt worden en dan begint de strijd pas echt. We moeten toch in ieder geval streven om de top 10 te bereiken op den duur

Zoals altijd moet Feyenoord weer de kar trekken terwijl Ajax en AZ gelijk spelen. Typisch..

22 augustus 2019 om 22:54

Pffff 't wordt tijd dat Ajax eens punten gaat scoren voor Nederland en haar zelf. Altijd zijn het andere clubs die dat moeten doen.

22 augustus 2019 om 23:39

😂🤣😂🤣

Ben in ieder geval blij met de Europese punten! 😜

23 augustus 2019 om 00:00

Saampjes met Psv, je moet hen nu niet te kort doen hoor.

Schrikbarend dat we onder Oostenrijk stonden. Ik meen me te herinneren dat we op de hoogte van Rusland en Portugal stonden.

Gelukkig zijn ze nu de EL serieuzer gaan nemen, want dat heeft waarschijnlijk veel punten gekost en dat beseffen ze nu pas.
België heeft het schijnbaar beter gedaan, maar ik heb niet de indruk dat die competitie sterker is. Waarschijnlijk wat puntjes gesprokkeld maar geen uitschieters.

Hopelijk kan Ajax de lijn van vorig jaar enigszins doortrekken en gooien PSV en Feyenoord hoge ogen in de EL, zodat we weer langzaam terug kunnen klimmen naar de 6e a 7e plek.

Edit: schijnbaar heeft Nederland 2 jaar terug minder punten gehaald dan bv een Macedonië. Dat wordt dan zwaar om recht te trekken zo een negatieve uitschieter.

23 augustus 2019 om 11:56

Ja iets minder dan Macedonie terwijl die maar 1 gelijkspelletje pakte na de voorrondes. Je moet gewoon gemiddeld goed scoren. 4 van de 5 clubs naar de groepsfase en je hoeft je nooit zorgen te maken.

Weet iemand of de bonuspunten van de groepsfase CL van RB Salzburg al verwerkt zijn in de Oostenrijkse coefficient?

23 augustus 2019 om 01:45

Die zijn er inderdaad al in verwerkt. Zodra Ajax zich kwalificeert voor de Champions League lopen we dus in 1 klap nog eens 0,8 punt uit.

23 augustus 2019 om 11:53

Je vergeet het puntje dat erbij komt voor de overwinning (om naar de CL te mogen) dus 1 vol punt komt erbij

23 augustus 2019 om 12:05

in theorie kan Ajax zich ook plaatsen met een 0-0, maar dan zou het 0,9 zijn, dus je hebt gelijk.

Het is oow zo belangrijk dat Ajax de CL haalt en daarmee 4 punten scoort (0.8 op de lijst). Ref Bull krijgt die namelijk ook nog. PSV en Feyenoord verdienen een compliment, AZ speelt tegen een sterke tegenstander, dan is een gelijkspel niet verkeerd. 1-1 thuis is wel jammer, maar ik heb er vertrouwen in!

23 augustus 2019 om 09:12

Die punten heeft Salzburg al gehad. En Ajax krijgt ook niet meer dan 4 punten als ze de poulefase CL halen dus hooguit een halve punt er nog bij. Ajax staat nu op 3,5. alle ploegen in de CL starten als ik het goed heb op 4 punten.

23 augustus 2019 om 11:47

Je haalt de ploegpunten en landenpunten door elkaar. Als Ajax woensdag wint krijgt NL er een vol punt bij. 4 voor kwalificatie CL en 1 voor winst in voorronde = 5 (en dan delen door 5 ploegen =1)

Hier zie je dus hoe slecht wij het als NL hebben gedaan. Vooral de EL niet serieus nemen is gewoon doorslaggevend. Wat hebben die Belgen nou meer laten zien dan wij om zoveel punten voor te liggen. Als wij tegen ze speelden winnen we vaker. Het is onze eigen zelfoverschatting geweest die ons op deze plek heeft gezet. We lijken de weg onhoog te pakken te hebben, en daar moeten we blij mee zijn, maar dat we nog zover achter Belgie staan is echt eigen schuld.

Op den duur moeten we toch gewoon boven België kunnen komen? Als PSV en Feyenoord ook weer een beetje doorbekeren. De selecties zien er weer redelijk uit. Nederland hoort op het niveau van Portugal en Rusland. Eerste stap moet zijn die rare kunstgrasvelden eruit als je als club Eredivisie wilt spelen.

Volgend jaar staat Oostenrijk wel weer boven ons, althans als het seizoen nu zou eindigen. Oekraïne is de grote verliezer die dan naar plek 13 zakt.

23 augustus 2019 om 08:45

Oekraïne zit echt in een neerwaartse spiraal. De tijden dat Sjacthar in Europa domineerden zijn een beetje voorbij. Ze waren een jaar of 10 geleden nog UEFA Cup winnaar en overwinterde vaak in de Champions League.
Op Dynamo Kiev na zijn er ook amper ploegen die punten voor ze pakken.
Denk dat de onrust in dat land ze langzamerhand de das heeft omgedaan.

23 augustus 2019 om 11:48

Als het seizoen nu eindigt staan we boven Oostenrijk.

23 augustus 2019 om 11:56

Nee want volgend seizoen valt er weer een jaar weg.

23 augustus 2019 om 12:04

Ja er valt er altijd 1tje weg maar dan mag je ook weer punten voor scoren. Maar het meetpunt is toch nu? Nu staan we er boven en geeft dat Nederland plek 11 en dus (zo goed als) zeker CL plek voor kampioen en EL plek voor bekerwinnaar van seizoen 2020/21.

Bedankt Feyenoord en PSV. Heel goed werk geleverd. Respect!

Is het mogelijk dat we plek 10 of 9 kunnen pakken nog dit jaar en wat voor gevolgen heeft dat kwa plaatsingen cl en el?
Iemand die dit presies weet?

23 augustus 2019 om 08:59

Tussen plaats 11 (mits de CL winnaar zich ook via competitie kwalificeert) en 7 zit niet of nauwelijks verschil.
Je hebt dan een rechtstreeks CL ticket als kampioen en de nummer 2 begint dan in de 3e voorronde CL ipv in de 2e zoals de afgelopen twee seizoenen.
Ook is de bekerwinnaar/of nummer 3 van NL dan rechtstreeks in de Groepfase EL.
Begint er één club in de 2e voorronde ipv twee in de tweede voorronde zoals het nu nog is.
Verder is het gunstiger voor clubs als Utrecht of Vitesse die door het hogere landencoefficient eerder in aanmerking komen voor een beschermde status in het verloop van de voorrondes.
Dit houdt dus plek 11 t/m 7 in en is heel cruciaal dat Nederland daar weer komt en blijft.
We zitten helaas nog met zwakke seizoen 2017/18 in onze maag die het gemiddelde flink laat kelderen
Dat was het seizoen dat Ajax na de EL finale direct na het Nouri drama als nummer 2 van Nice (CL) en Rosenborg (EL) sneuvelde in augustus.
Ook PSV verloor uit en thuis van Osijek in de voorrondes.
Feyenoord en Vitesse waren als bekerwinnaar en landskampioen direct geplaatst voor Groepfase en behaalde daar allebei maar één zege.
Utrecht dwong verlenging af tegen Zenit en presteerde voor Nederland dus nog het beste afgezien van de 4 bonuspunten die Feyenoord voor de rechtstreekse CL plaatsing kreeg. Nederland heeft nu al bijna meer punten gehaald als in dat seizoen tot december toen Nederland na de winter compleet uitgespeeld was in Europa.
Uitzonderlijk drama jaar blijft ons dus lang achtervolgen.
Het was vorig jaar ook kommer en kwel, maar Ajax wist met zijn succesvolle campagne veel gaten te dichten en alsnog de 11e plek voor seizoen 2019/20 vast gesteld.
Volgend jaar weer rechtstreeks CL dus voor de kampioen en bekerwinnaar Groepfase EL.

For 2018/19 matches onwards

UEFA Champions League points system
Group stage participation – 4 points
Group stage win – 2 points
Group stage draw – 1 point
Round of 16 participation – 4 points

Clubs are awarded an additional point if they reach the round of 16, quarter-finals, semi-finals or final.

N.B. Points are not awarded for elimination in the qualifying rounds or play-offs, since those clubs move to the UEFA Europa League and are awarded points for participation in that competition.

UEFA Europa League points system
Preliminary round elimination – 0.5 points
First qualifying round elimination – 1 point
Second qualifying round elimination – 1.5 points
Third qualifying round elimination – 2 points
Play-off elimination – 2.5 points
Group stage win – 2 points
Group stage draw – 1 point

Clubs are guaranteed a minimum of three points if they reach the group stage and are awarded an additional point if they get to the quarter-finals, semi-finals or final.

* Penalty shoot-outs do not affect the calculation system.

bron: Uefa.com

Los van het feit dat je eerst afstand wil nemen van Oostenrijk is het best goed om vooruit te kijken naar eerst eens Turkije. Die hebben volgens mij nog maar 3 clubs actief in Europa (in tegenstelling tot bovenstaande tabel) In de CL 3de ronde is Istanbul Bakaksehir uitgeschakeld en in de 3de ronde EL is Yeni Malatyaspor uitgeschakeld.
Turkije heeft nu nog: Galatasaray in de groepsfase CL, Besiktas in de groepsfse EL en Trabzonspor in de Playoff EL en die staan 1-3 voor na gisteren.

23 augustus 2019 om 11:51

Basaksehir is niet uitgeschakeld. Die zijn als afvaller naar de EL. De tabel klopt gewoon

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren