Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Onderaannemers stadion AZ eerder betrokken bij ingestorte parkeergarage’

Laatste update:

Bij de bouw van het dak van het stadion van AZ waren dezelfde onderaannemers betrokken als bij de bouw van een parkeergarage in Wormerveer, die vorig jaar deels instortte, zo blijkt uit onderzoek van NH Nieuws. De constructeur die de sterkte van de lasverbindingen berekende en de onderaannemer die het laswerk uitvoerde, zouden in beide gevallen dezelfde zijn geweest.

De parkeergarage van de Dekamarkt in Wormerveer stortte op 18 september vorig jaar gedeeltelijk in nadat de lasverbindingen van de stalen ligger die de uitrit van de parkeergarage ondersteunde, bezweken. Een week geleden brak een deel van het dak van het stadion van AZ af. In beide gevallen zijn ondeugdelijke lasverbindingen de oorzaak. NH Nieuws meldt dat Ingenieursgroep Romkes B.V. verantwoordelijk was voor de berekening van de sterkte van de lasverbindingen bij het stadion van AZ en de garage in Wormerveer.

Het laswerk werd in beide gevallen gedaan door Jan de Roos Montage B.V., dat inmiddels failliet is. De Onderzoeksraad voor Veiligheid meldde afgelopen week dat er in het dak van het AZ-stadion nog twee breuken en verdachte plekken zijn gevonden. In het tussenrapport van de Onderzoeksraad staat dat de plekken en breuken verspreid door het station zijn gevonden.

Ingenieursgroep Romkes zou bij de parkeergarage in Wormerveer destijds een standaarddikte van de lasnaad hebben aangehouden, terwijl een zwaardere bevestiging nodig was. Daarna zou staalmonteur Jan de Roos Montage de verbinding ook nog dun hebben uitgevoerd, waardoor de draagkracht nog slechter werd. NH Nieuws kwam in het onderzoek beide partijen ook tegen inzake een bouwincident in Wateringen op oudejaarsdag in 2005, toen het dak van bouwmarkt Hornbach instortte.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is maar goed dat het bedrijf dat het laswerkzaamheden deed failliet is , anders hadden ze nu zeker de zaak kunnen opdoeken .
En die controleur en dat architect bureau die moeten zich toch ook wel zorgen beginnen te maken

17 augustus 2019 om 09:29

Nou dat is wel kort door de bocht. Een opdrachtgever zonder kennis van bouw/constructie, die vraagt zo goedkoop mogelijk iets te laten bouwen, zal niet direct opdracht geven tot risicovolle constructies lijkt me. Het kan natuurlijk wel gebeurd zijn en dan zouden ze inderdaad net zo erg zijn.
Ik denk eerder dat de opdrachtgever(s) de aannemers ontzettend onder druk gezet hebben het zo goedkoop mogelijk te doen ("als je duurder bent gaan we toch naar een ander", dat soort dingen). Dat is nog steeds kwalijk maar niet verboden, een professioneel architectenbureau/bouwbedrijf moet tegen dit soort druk bestand zijn en mag nooit de veiligheid laten schieten voor snel gewin.

Het blijft natuurlijk wel puur speculatie wat we hier doen, hopelijk wordt het nog duidelijk wie nou welke rol gespeeld heeft in dit gebeuren.

17 augustus 2019 om 11:25

messifan.

Gaat het verder wel goed met je?
Een opdrachtgever stelt een architect en een aannemer aan nadat de gemeente een vergunning heeft verleend en de boel heeft goedgekeurd. Naar verluidt heeft Scheringa wel een dikke vinger in de pap gehad maar vooralsnog zijn dat slechts geruchten waarvan je van te voren op rekenen want ze wijzen allemaal met het vingertje naar elkaar. Misschien moet je even pas op de plaats maken en eerst afwachten wat de resultaten van het onderzoek zijn. Ik begrijp dat het leuk is om te stoken maar nu zet je alleen jezelf maar voor schut.

17 augustus 2019 om 11:29

En daarnaast, was het ook dezelfde opdrachtgever die de parkeergarage liet bouwen?

17 augustus 2019 om 11:44

@Messiefan
Het is niet de schuld van de lassers die doen gewoon wat hun vertelt wordt. Bij zo'n bedrijf lopen er wel.mensen rond met kennis van zaken en die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor het eindproduct
Dat wordt dan weer door een ander gecheckt. Oom een architectbureau daar mag je van verwachten dat ze iets ontwerpen en dat dan met verschillende zaken rekening moet houden .
Het gaat er om dat de gene die verantwoordelijk zijn hiervoor gestraft worden .
Dat jij met drugrunnertjes aankomt zegt iets over je denk vermogen . Dat staat hier helemaal buiten . Ook dat je zegt dat die lassers de schuld krijgen ook daar zit je mis . Probeer voordat je iets neerzet je emoties en frustraties onder controle te hebben .

17 augustus 2019 om 11:45

Ik denk niet dat AZ daar erg blij mee is.

Stinkt toch behoorlijk dan. Als je dat bewust doet, dan is dat gewoon crimineel gedrag.

Ik ben werkzaam in de bouwbranche en geloof me,dit is slechts het topje van de ijsberg.
De kwaliteit van bouwen in ons land is bagger.
Het moet allemaal in recordtempo gezet en dat gaat ten koste van kwaliteit.
Wanneer ook nog eens op materialen en veiligheid bezuinigd wordt...tja,dan vind ik het niet vreemd dat dit gebeurd is.

17 augustus 2019 om 09:43

In een record tempo, valt wel mee. In het buitenland(voornamelijk azie en middenoosten) is een constructie pas super snel. Nu zeg ik niet dat de kwaliteit daar altijd top is hoor. Genoeg projecten waarvan de constructie twijfelachtig is. Vooral als de aannemer en architectbureau middelmaat zijn. Heb je echter goede aannemers en architectbureau in je team, kan een constructie in die landen 2x zo snel zijn dan in nederland.

17 augustus 2019 om 13:19

Heeft ook voornamelijk te maken met het aantal mensen dat die gebouwen neerzet. In Azie hebben ze liever 1000 mensen die iets in 2 dagen neerzetten, dan 100 mensen die iets in 20 dagen neerzetten. (voorbeeld natuurlijk).

17 augustus 2019 om 16:35

Heeft er wel iets mee te maken(ploegendienst) , maar niet de hoofdreden. Je kan op een stukje grond op een gegeven moment niet meer dan X aantal mensen plaatsen zonder dat ze elkaar in de weg lopen. De reden dat in die landen vaak sneller gaat, heeft meer te maken dat men bijna 24/7 door werken aan zon project. Sommige ploegen hebben zelfs een dienst van 10 uur of zelfs meer.

17 augustus 2019 om 10:16

Ja mijn opa gaf dit ook al aan toen die met pensioen ging als bouwkundige. Om hem heen zag die steeds meer bedrijven die gingen bezuinigen op materialen met alle risico's van dien. Had het er ook over dat bij langdurige sneeuwval er veel gebouwen zwaar zullen krijgen om dat te kunnen behappen. Het is dat in dit land langdurige sneeuwval een grote zeldzaamheid is, maar het hoeft maar een keer te gebeuren en niet er zullen wel wat meer gebouwen maar boven komen met 'mankementen'. Denk dat de gebouwen die tijdens de crisis zijn gebouwd, ook wel eens gecontroleerd mogen worden. In die tijd waren bedrijven al lang blij als zij een klus hadden, dus zullen er ook wel onverantwoorde risico's zijn genomen.

17 augustus 2019 om 10:26

Scouserper

"ik ben werkzaam in de bouwbranche en geloof me,dit is slechts het topje van de ijsberg.
De kwaliteit van bouwen in ons land is bagger."

Is een kwestie van controle. Er gelden in NL extreem strenge eisen op het gebied van materialen en veiligheid, als die goed worden gehandhaafd, zou het niet zo snel mis moeten kunnen gaan. Bezuinigen op materialen, hoeft helemaal geen probleem te zijn als die materialen aan de eisen voldoen. Als blijkt dat ondeugdelijke materialen zijn gebruikt, is dat het probleem en niet de prijs. Het is de taak van de bouwopzichter om daar op toe te zien. Datzelfde geldt voor de snelheid van het bouwen, als er goed op wordt nagezien dat de bouwvoorschriften worden nageleefd, behoeft dat geen probleem te zijn. Als het instorten van het dak inderdaad is gebeurd doordat er fouten zijn gemaakt, kan het bijna niet anders dan dat het toezicht heeft gefaald. Dat toezicht is er tenslotte niets voor niets.

17 augustus 2019 om 11:47

Ook in de scheepsbouw zie je dit gebeuren . Het staal wordt een paar mm dunner waardoor het iets goedkoper en lichter wordt. Tegelijkertijd kan je natuurlijk ook bedenken dat het minder sterk wordt
Maar zolang het voldoet aan de minimale eisen is het goed

17 augustus 2019 om 12:40

Mee eens,als de controle goed is,zeg ik er niets van en kan het,echter ik zie geregeld dingen die in de gebruiken van de bouw worden gedaan waarbij ik vraagtekens plaats.
Waar flexpur wordt opgelegd gewone pur gebruiken (goedkope),bezuinigen op een stort palen voor een parkeergarage (diameter te gering voor gewicht-scheurvorming) vensterbankjes purren,te groot geboorde ankergaten met te kleine ankers vullen,electrolytische ankers in een vochtige toepassing (rvs is duur ) gerenoveerde balkons terug plaatsen met een te klein (voorgeschreven!) anker.
Kan wel een boek schrijven onderhand.
Maar nu met de nieuwe weersvormen door klimaatverandering doet zich dus een nieuwe dimensie voor (stortbuien,windhozen,overdadige sneeuwval etc) Ben benieuwd

17 augustus 2019 om 13:03

Die bouwfraude was zo slecht nog niet,kregen de aannemers wat ze wilden,en kreeg het personeel wat ze verdienen. Nu worden de aannemers voor dat het werk losgaat al uitgeknepen en die pakt de onderaannemers weer. Er is geen sector zo corrupt als de bouw.

Ja dit ga je nu krijgen natuurlijk. Elke organisatie die op welke manier dan ook een evidente rol heeft gehad bij de bouw, of in ieder geval bij de tekortkomingen die nu langzaam maar zeker aan het licht lijken te komen, wordt nu onder de loep gelegd. Alles wordt nu uitgezocht en de pers zal niet schuwen om met dit soort verhalen te gaan zwaaien. Het zal je werkgever maar zijn (geweest).

Overigens een bijzonder kwalijke zaak als dit soort verhalen op waarheid berust en er overal paralellen ontdekt worden met betrekking tot de rol van de constructeur(s), de aannemer(s) en de kennelijke noodzaak om de kosten te blijven drukken en de snelheid erin te houden. Daarmee zitten niet alleen de uitvoerders fout, maar ook de controlerende instanties, zoals vergunningverlenende partijen als de gemeente. Ik geloof dat er nog wel een beerput open gaat en dat een aantal betrokken personen slecht slapen de komende weken.

17 augustus 2019 om 08:46

Daarom moet er gewoon een onafhankelijk onderzoek komen naar de hele gang van zaken, waarbij niet alleen aannemer en ingenieursbureau onder de loep wordt genomen, maar zeker ook de gemeente en de opdrachtgever (az, vooral Dirk Scheringa). Dit lijkt inderdaad enorm te stinken. Kan me goed voorstellen dat Scheringa hier ook een kwalijke rol in heeft gehad, al zou onderzoek dat moeten uitwijzen. Die man was en blijft onlosmakelijk verbonden met frauduleuze zaken.

17 augustus 2019 om 09:02

4ever4ajax,

Exact. Hoewel het nu nog erg prematuur is om dat soort verdenkingen jegens Scheringa hard te maken heeft hij in vele opzichten de schijn wel tegen.

Onafhankelijkheid is inderdaad van groot belang om dit goed en wel onderzocht te krijgen. Je ziet nu al dat enkele betrokkenen zoals Dirk Scheringa, Joop Leliveld maar ook een wethouder van destijds nog net niet over elkaar heen vallen om hun straatje schoon te vegen. Dit soort lui kan zich natuurlijk niet onafhankelijk uiten, dus dat moet allemaal met een dikke korrel zout worden genomen. Vervolgens duikelen elders de zogenaamde specialisten over elkaar heen om hun kijk op te zaak in de media te gooien. Als de integriteit en de schuldvraag continue ter discussie wordt gesteld in het te verwachten onderzoek wordt het nog een complexe zaak. En net als velen ben ik benieuwd hoe lang dit debacle gaat duren.

17 augustus 2019 om 09:22

Waarom moet je alsnog insinueren dat Scheringa hier eventueel een aandeel aan heeft? Je geeft het zelf al heel goed aan: "daarom moet er onafhankelijk onderzoek komen". Punt. Om namen te noemen zonder ook maar enig bewijs is onbewust schade toedienen dus dat is echt nergens voor nodig. Laten we gewoon afwachten wat uit het onderzoek komt en dan wordt vanzelf duidelijk wie hier allemaal debet aan is.

17 augustus 2019 om 09:53

‘Ik kan mij goed voorstellen dat DS hier ook een kwalijke rol in heeft gehad’

Dat is natuurlijk wel erg makkelijk scoren, en slaat helemaal nergens op!

Een heel andere vraag is: wat gebeurd er met alle seizoenkaarthouders van AZ?

Nog een vraag: Welke schade (korten en lange termijn) heeft AZ van dit hele gebeuren? En valt deze schade wel te verhalen?

Hulde aan ADO en Twente om AZ in deze barre tijden te helpen!

17 augustus 2019 om 09:58

Overal worden dit soort marges opgezocht.
De opdrachtgever wil zo goedkoop mogelijk en de aannemers willen het werk en dan worden grenzen opgezocht. Het spel om zo goedkoop mogelijk toch wat te maken verdienen en toch binnen de voorschriften/eisen te blijven.
Ik denk dat iedereen hier schuld aan heeft maar niemand echt er verantwoordelijk voor is.
Die verantwoordelijke wordt wrl aangewezen uiteindelijk maar of dat verwijtbaar is betwijfel ik.
Of het nou het rijk, bouwers, opdrachtgevers en zelfs wij zijn we doen er allemaal aan mee tot het fout gaat natuurlijk.
We willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en zoveel mogelijk gedaan hebben.

Aan die parkeergarage zit ook een grote supermarkt. Die gaat nu na 13 maanden gesloten te zijn pas weer open. Mag hopen voor AZ dat het voor AZ niet zo lang moet duren voordat zij weer in haar eigen stadion kan spelen....

17 augustus 2019 om 09:04

Ga er maar vanuit dat ze dit seizoen niet in eigen huis spelen hoor...

Doet me denken aan de serie ELITE, iemand?

Ik zou het hele land gaan onderzoeken als ik de pers was.
Ga ze niet helpen, maar ze hebben een aantal hele grote projecten gedaan. De rest mogen ze zelf gaan zoeken.
Maar de juiste vaklui krijgen en het ook nog meteen goed aten doen is een hele opgave.
Zelfs voor je eigen huis de juiste vaklui krijgen is al een hele opgave soms.

Kijk, zo goedkoop mogelijk brengt je niets!

Dus... als AZ gewoon een deugdelijke dak had laten plaatsen waren ze dus meer geld kwijt? Geld dat nu in de selectie is gestoken? Waardoor ze betere spelers hadden dan die ze eigenlijk konden betalen? Waardoor ze misschien hoger zijn geëindigd dan met een goed dak? Ik zeg: compensatie voor de rest!
😂🤐🤐😇😇

17 augustus 2019 om 10:28

Je vergeet nog te benoemen dat AZ een teveel aan tv gelden heeft ontvangen door een hogere notering. Een compensatie naar andere eredivisieclubs lijkt hier op zijn plaats!🤐🤐

Is het geen optie het dak te laten verwijderen en aan einde seizoen een nieuwe constructie te laten bouwen?

Ik heb gemakshalve maar het hele artikel hier gezet met het Parool als bron.

Onderaannemers AZ-stadion blunderden al vaker
Onderaannemers die betrokken waren bij de bezweken dakconstructie van het AZ-stadion gingen in het verleden al vaker in de fout. Zo was een deel van hen ook betrokken bij de bouw van de parkeergarage in Wormerveer, die vorig jaar september instortte. ‘van al het rekenwerk dat ik doe zal 99 procent in orde zijn,’ reageert een van hen.
Chris van Mersbergen17 augustus 2019, 10:29


Een luchtfoto van de schade aan het dak van het Afas Stadion van AZ. Beeld Anp
De aannemers waren ook verantwoordelijk voor het dak van de Hornbach-bouwmarkt in het Zuid-Hollandse Wateringen, dat op oudjaarsdag 2005 deels instortte. Hier begaf een van de lasverbindingen het, net als bij het stadion en de parkeergarage. ‘meerdere slechte lasnaden’ moesten in Wateringen worden versterkt.

De Friese onderaannemers, Romkes B.v. uit Sint Nicolaasga en Jan de Roos B.v. en Hardstaal B.v. (beide uit Lemmer en beide nu failliet) werkten in het verleden vaak samen met het inmiddels ook al failliete bouwbedrijf Midreth. Zo waren ze begin deze eeuw ook betrokken bij de grootscheepse verbouwing van Stadion Galgenwaard, de thuishaven van FC Utrecht.
Verder duiken de namen van Romkes en De Roos ook op bij een blunder bij het in gebruik nemen van een fietsersbrug in Apeldoorn, in 2000. De brug werd verkeerd om tussen de beide landdelen geplaatst, een fout die overigens snel kon worden hersteld. Romkes werd door Midreth bovendien van de nieuwbouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgehaald na twijfel over berekeningen van een constructie.

Een parkeergarage in Wormerveer stortte vorig jaar september deels in. Beeld Anp
Wormerveer
NH Nieuws meldde gisteravond al dat de onderaannemers van het AZ-stadion ook bij de parkeergarage in Wormerveer betrokken zijn geweest.
De parkeergarage boven een supermarkt in het Noord-Hollandse dorp stortte vorig jaar gedeeltelijk in. Als door een wonder vielen daarbij geen slachtoffers. Onderzoek wees uit dat de garage instortte nadat de lasverbindingen van de stalen ligger die de uitrit ondersteunde, bezweken. Ook het dak van het Afas Stadion van AZ stortte in door 'falende lasverbindingen’, concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid gisteren na een eerste onderzoek.
De bouwers werden tijdens de bouw van de parkeergarage in Wormerveer door bouwtoezicht een aantal keer ‘teruggefloten’ over de staalconstructie. In 2010 zorgde ‘gestuntel van de staalmonteur’ zelfs tot een volledige bouwstop.
Romkes B.v., werd in 2009 ook van de bouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgehaald. De berekeningen van de staalconstructie van de ‘badkuip’ (het gedeelte onder de grond) van de prestigieuze nieuwbouw van het museum riepen zoveel vragen op, dat Romkes door hoofdaannemer Midreth van het project af werd gehaald. Schadepost: 3,5 miljoen euro, blijkt uit het eindrapport van de evaluatiecommissie die het bouwproces van het museum onderzocht.
Zwartepiet
Simon Romkes zegt in een reactie tegenover het Algemeen Dagblad dat het onterecht is dat zijn bedrijf nu de zwartepiet toegespeeld krijgt. “als je een staalbedrijf de opdracht geeft iets te lassen en ze kunnen dat niet maken, dan moeten ze mij bellen dat vertellen. Maar als ze dat niet doen, wat kan ik daar dan nog aan doen? We zouden dat misschien moeten controleren, maar daar heb je de middelen ook niet altijd voor.” Maar, stelt Romkes. “het zijn steeds lasfouten geweest, in al die onderzoeken ben ik nooit veroordeeld.”
Of de Friese constructeur niet geschrokken is van de opeenstapeling van incidenten? “tja. Moet je luisteren: ik doe dit al 35 jaar. Dan kan het niet zo zijn, dat er niet eens wat misgaat. Van al het rekenwerk dat ik doe zal 99 procent in orde zijn. Dat mensen nu ineens allerlei verbanden gaan leggen, dat snap ik wel. Maar je moet eerst de feiten kennen voor je conclusies trekt.”
Onverdacht
Jan de Roos, eigenaar van het inmiddels failliete montagebedrijf uit Lemmer, wenste gisteren niet te reageren op vragen van deze website. De eigenaar van het eveneens bankroete bedrijf Hardstaal B.v., die de lasverbindingen voor zowel het AZ-stadion als de Hornbach in Wateringen (maar niet die in Wormerveer) zou hebben gemaakt, is vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
Andries Broersma, hoofdingenieur bij het ontwerpen van het Afas Stadion in Alkmaar, stelde tegenover deze website dat een lasverbinding uit een fabriek, zoals die gebruikt werd bij het nu ingestorte dak, een ‘onverdachte’ verbinding is. “omdat dat soort bedrijven moeten werken volgens kwaliteitsstandaarden en certificering. Je gaat er blind vanuit dat het in orde is. Als dat in dit geval niet zo is, is dat heel kwalijk.”
FC Utrecht
Joop Leliveld, voormalig eigenaar van het failliete bouwbedrijf Midreth dat de stadions van AZ en FC Utrecht als hoofdaannemer bouwde, verklaarde eerder al dat ‘over Utrecht niemand zich zorgen hoeft te maken’. “In Alkmaar staat een gesloten stadion, in de Galgenwaard zijn de tribunes allemaal open, daar kan de wind eruit,” zei Leliveld.
Desondanks kondigde de gemeente Utrecht aan het dak van het stadion van de FC aan een optische inspectie te onderwerpen.

Hieruit blijkt dat er een stelletje knoeiers aan het werk gezet zijn die levens van anderen op het spel hebben gezet, verwijzen ze naar elkaar of herkennen zich niet in de beschuldigingen, sommige zijn failliet en weigeren commentaar te geven.

Je kan als investeerders nu ook een statement maken. Haal deze Argentijnen en je geeft een signaal dat er mogelijkheden liggen bij Feyenoord. Kijk dan eens hoe snel er een goede TD wilt instappen, goede scouts willen instappen en zo zal het balletje gaan rollen. Eenhoorn daar zullen we een jaar op moeten wachten en dan hopelijk samen met Mathijsen de kar trekken. Voorlopig zie ik continue amateurisme en dat moet echt anders...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren