Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Vitesse afhankelijk van Russische steun: ‘We zijn niet in balans’

Laatste update:

Vitesse kampt opnieuw met financiële problemen, zo vertelt algemeen directeur Pascal van Wijk vrijdag aan de Gelderlander. De Arnhemmers hebben zonder de steun van de Russische eigenaar Valeri Oyf moeite om het hoofd financieel boven water te houden en volgens Van Wijk moet daar op korte termijn verandering in komen.

"We zijn niet in balans, het is lastig", zegt de directeur. "We hebben afgelopen zomer een stapje gezet, maar de fluctuaties zijn enorm. Het afgelopen boekjaar hadden we weer duidelijk een minder jaar. Gelukkig hebben we niemand hoeven te ontslaan. Maar een aantal aflopende contracten zijn niet verlengd, zowel in het voetbal als op kantoor. Het gat is nog steeds behoorlijk groot."

Eigenaar Oyf, die de club in 2018 overnam, is bereid om de tekorten van Vitesse aan te vullen. "Maar dat kan niet meer jaren zo blijven. Het is dus een grote uitdaging om in balans te komen", stelt Van Wijk, die ziet dat zijn club een aantal keer geholpen werd door de verkoop van spelers. "Ja, transfers kunnen je helpen. Daar kun je stappen mee zetten. Bony, Rashica en Nakamba en Van Wolfswinkel waren mooie voorbeelden. Maar de kosten en omzet zijn uiteraard ook belangrijk."

Vitesse is jaarlijks 1,8 miljoen euro kwijt aan de huur van stadion GelreDome en beschikt daarnaast over een net gerenoveerd trainingscomplex. Volgens Van Wijk is dat de oorzaak van de financiële problemen. "Het is de inrichting van deze organisatie. Het stadion, kijk naar dit gebouw op Papendal. Fantastisch met alle mooie faciliteiten, maar dat heeft ook een bepaalde prijs. De kosten passen niet bij de omzet die we hebben. Ja, als je het stadion zelf in bezit zou hebben, zou je stappen kunnen maken. De huur en alle kosten die we hebben zijn gewoon stevig en dat werkt niet in ons voordeel. We moeten gezonder worden."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het lijkt me moeilijk voor Vitesse om dit te gaan veranderen. Ik heb er geen cijfers voor of bronnen maar mijn gevoel zegt dat juist door de Russische eigenaar er minder inkomsten uit de markt zullen worden gehaald. Toeschouwers aantallen lopen wat terug door misschien minder binding van de mensen met de club/clubleiding. Er zullen minder snel grote sponsoren zich geroepen voelen er in te stappen want de "Russen" lossen het wel op.

16 augustus 2019 om 17:54

Tja niks nieuws. Ik hoop gewoon ooit dat we t stadion kopen of gewoon weggaan. Gelredome is een grote lastpost. Laat ze daar lekker hun evenementen organiseren en bouw een wat kleiner stadion waar je zelf van leven. Waar je dat geld dan weer vandaan haalt weet ik nog niet...

16 augustus 2019 om 18:37

Mag ons Russisch maatje daar dan mee helpen? Natuurlijk zal dat erg duur zijn, maar stel dat er een stadion van formaat 18.000 man ofzo zou komen, zou dat toch wel een stuk winstgevender maken dan het hyidige GelreDomemodel

Met andere woorden; je leeft boven je stand.

16 augustus 2019 om 14:09

Volgend seizoen de vraag of de huur van de gelredome wat omlaag mag, dat is nml wel een makkelijke post om in te snijden

16 augustus 2019 om 18:02

Ik zal de bank ook eens vragen voor wat extra renteverlaging op m'n hypotheek, kan ik ook extra geld in de economie pompen.

Vitesse leeft gewoon boven haar stand. Het stadion zit nooit vol en er zijn nauwelijks inkomsten uit Europese wedstrijden. Als het niet lukt om daar verbetering in te brengen dan moeten ze gaan snijden in de begroting...

16 augustus 2019 om 13:31

Of het nu vol zit of niet. Ze krijgen toch maar een schijntje van de totale opbrengst wat horeca betreft. Dus dat maakt weinig tot niets uit. Ze hebben gewoon een probleem met die huurcontracten, daar valt veel winst te behalen.

16 augustus 2019 om 15:17

Zeker, maar dan nog zijn er waarschijnlijk enorme verschillen. Als ze dat het in balans komt moeten ze misschien niet zulke dure spelers halen met grote salarissen. Maar dat gaat wel weer ten koste van je elftal natuurlijk.

Een club als Vitesse zou er toch in moeten kunnen slagen om winstgevend te zijn. Heb daar altijd het idee dat het beleid enkel in teken staat van de korte termijn, behalve onder Ted van Leeuwen. Die was nog in staat om spelers met veel restwaarde als Bony en Pedersen te halen (ook al mislukte de laatste, ik vond hem bijzonder talentvol). Vitesse heeft zo veel potentie en een aardige jeugdopleiding. Niveau AZ zou haalbaar moeten zijn

Kan een eigenaar gewoon gaten blijven dichten met privévermogen? En mag dit gewoon van de Knvb?
Dit is geen verwijt hoor, ik weet het gewoon echt niet.
Want dan zou ik denken (met mijn boerenverstand); gewoon flink veel dure spelers halen, dikke salarissen betalen en het begrotingstekort wordt wel gewoon gedicht door een miljardair die het begrotingstekort jaarlijks alleen al als rente krijgt uitgekeerd.

Maar zo simpel zal het niet zijn, toch?

16 augustus 2019 om 13:57

Nee, dat mag niet. Er moet sowieso een sluitende (goedgekeurde) begroting worden voorgelegd aan de Knvb om een licentie te krijgen en de Knvb kent daarnaast nog de beoordeling op basis van de financiële positie. Daar worden punten toegekend (maximaal 40) en als je er minder dan 16 hebt, dan moet er een (gepubliceerd) plan komen waarin staat hoe je de problemen gaat oplossen.
Ook zijn er nog andere regels om te voorkomen dat een club een te groot negatief eigen vermogen heeft en houdt.

Europees heb je daarnaast nog de FFP (financial Fair Play) regel, waarin staat dat er een maximum bedrag is wat er over drie jaar "bij" mag worden gestort door een geldschieter. Volgens mij is dat 5 miljoen over die drie jaar (maar weet dat niet zeker). Als je daar niet aan kan voldoen, heeft dat gevolgen voor de Europese campagne (zo mocht Manchester City een tijdje geleden minder spelers inschrijven voor de Cl).

Vitesse is jaarlijks 1,8 miljoen euro kwijt aan de huur van stadion Gelredome en beschikt daarnaast over een net gerenoveerd trainingscomplex.

Ik dacht dat ze over een vrij recent en zeer modern trainingscomplex konden beschikken, dat hoeft dan toch niet gerenoveerd te worden?

16 augustus 2019 om 14:36

Je moet het toch renoveren voor dat het een modertrainingscomplex is

Dit nieuws komt natuurlijk niet geheel onverwacht.

* We hebben nog steeds een veel te dure huishouding.
* We huren nog steeds teveel spelers.
* Op de transfermarkt maken we nog geen financiële klappers, deels door slecht inkoopbeleid (o.a. Beerens, Ali, Thelander, Bruns, vd Werff etc). Er wordt teveel gekeken naar kwantiteit ipv kwaliteit. Maar met Kara, Linssen en Bazoer hebben we gelukkig nu wel wat spelers die een redelijke waarde vertegenwoordigen.

En uit de jeugdopleiding komt helaas nog steeds te weinig uit. Buitink is het eerste exponent, laten we hopen dat er spoedig ook anderen dicht richting het 1e gaan.

16 augustus 2019 om 13:47

Dit is precies wat er aan de hand is. Als je het hebt over kosten van een BVO dan vormen de salariskosten daar (verreweg) de grootste kostenpost. Conclusie is in mijn ogen dus simpel: Vitesse leeft boven zijn stand en duurdere (betere(?)) spelers dan zij eigenlijk kunnen betalen. Leuk als je het contract van de koffiejuffrouw niet verlengd (25K per jaar max). Het gaat erom dat je spelers onder contract hebt die 6/7 ton pakken, waar je maximaal 2/3 ton zou kunnen betalen zonder de Russen. Dat is hier aan de hand.

Bij elke (NL)club zijn transferinkomsten nu eenmaal heel belangrijk. Als je investeert in je jeugd(complex), doe je dat uiteraard met het idee dat je hiervan profiteert: meer jeugdspelers in je selectie en daardoor minder spelers kopen en/of meer spelers kunnen verkopen. Daarom gewoon wat meer op eigen jeugd in zetten ipv spelers huren, op die manier heb je ongetwijfeld eens in de 2 jaar een uitgaande transfer die de jaarlijkse huurkosten offsetten.
Vraag me trouwens af wat er met al dat geld van Rashica, Zang, v Wolfswinkel en Nakamba gebeurd is. Dit was ruim 20mE, en het is ieder geval niet opgegaan aan het kopen van spelers.

Nou zoveel geld geven ze niet aan aankopen. Uit, tis vooral gebaseerd op korte termijn kijken kijken niet naar leeftijd kwaliteit en jeugd, er wordt dus niet goed gescout. Stadium is te duur, en als je steeds jaren je aanhang beloofd dat we aanhaken bij de top 4 tja ...wordt alleen maar minder...

16 augustus 2019 om 14:45

Nee, er wordt niet veel gekocht, maar er is volgens mij ook voor de tweede zomer op rij voor geen euro verkocht. Dan schiet het ook niet op.

16 augustus 2019 om 15:42

Na de heel magere seizoenen 2009/10 en 10/11 is Vitesse twee keer 4e geworden en drie keer 5e. Dat wil ik best 'aanhaken' noemen. (daarnaast nog een keer 6e, 8e en 9e, daar is het haakje wat verder weg). Ik denk dat dit (voorlopig) een voldoende oplevert. Ik begrijp nooit waar we het vandaan halen dat het beter moet kunnen, met de middelen die er zijn. De traditionele top-3 is er nog altijd en dan zal het meestal toch een strijd zijn met clubs als AZ en Utrecht plus incidentele successen van andere clubs. Dit seizoen konden we nog wel eens gaan verrassen, het begin is hoopvol maar dat zegt natuurlijk nog weinig. Maarrr, als PSV zo ongelooflijk flets blijft spelen als gisteren mogen die blij zijn met een plek bovenin het rechterrijtje , dus dat scheelt er weer een.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren