Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Petitie gestart om FIFA-rating Cruijff op te krikken: ‘Het gat is veel te groot’

Laatste update:

Johan Cruijff is sinds vorig jaar een van de ‘iconen’ waarmee gespeeld kan worden in de bekende FIFA-reeks van ontwikkelaar EA Sports. Vlak na de introductie van Cruijff was er echter al het een en ander te doen om de ‘lage’ rating (het gemiddelde van de score die een speler krijgt voor eigenschappen als bijvoorbeeld ‘snelheid’ en ‘schieten’) die de icoon van Ajax, Barcelona en het Nederlands elftal meekreeg en dat onderwerp wordt nu weer aangekaart door Koen Weijland. De eSporter is een petitie gestart om te zorgen dat Cruijff in FIFA 20, dat in september in de winkels zal liggen, op te krikken.

Cruijff kreeg in de meest recente editie van FIFA een rating van ‘slechts’ 94 mee, te weinig volgens Weijland, die in het verleden onder meer de officiële eSporter van Ajax was en vijf keer het nationale kampioenschap FIFA won. “Cruijff wordt altijd in één adem genoemd met Pelé en Diego Maradona, maar in de afgelopen game hadden zij respectievelijk 98 en 97 als rating, een veel te groot gat”, legt hij uit in gesprek met De Telegraaf.

Weijland noemt Cruijff de ‘grootste Nederlandse sporter aller tijden’ en de ‘uitvinder van het totaalvoetbal’: “Dan kan het niet zo zijn dat hij op gelijke hoogte wordt geplaatst met de Russische keeper Lev Yashin, de Braziliaan Ronaldinho en de Italiaan Paolo Maldini. We moeten opkomen voor zijn erfenis. Want we laten niet met ons sollen door die Canadese ontwikkelaars!”

Om zijn punt kracht bij te zetten is Weijland nu een petitie gestart, in de hoop om EA Sports te kunnen overtuigen. Hij krijgt in ieder geval bijval van Sjaak Swart, die ook vindt dat zijn voormalige ploeggenoot een hogere rating in de game verdient: “Dat FIFA-spelletje vind ik wel aardig, maar is voor mezelf niet te doen. Maar Johan hoort gewoon de beste speler te zijn. Hij is de beste voetballer aller tijden en ik zou het dan ook geweldig vinden als hij 98 als rating krijgt”, voegt hij toe.

Vind jij dat Johan Cruijff een hogere rating moet krijgen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is maar waar je, je druk om maakt.

29 juli 2019 om 11:34

Inderdaad, dat zelfs oud-voetballers dit boeit. Johan was al erg tegen voetbalspelletjes en daarom was hij ook nooit te zien als 'legend'.

Ik vind het sws minder. Vroeger was Fifa als jochie mijn alles, met name carreer mode. Nu wilt de maker alleen maar geld verdienen met dit soort kaartjes. Bah bah.

29 juli 2019 om 11:52

Zeker, ik speel het al jaren niet meer sinds mensen met de grootste portemonnee de grootste voordelen krijgen.

29 juli 2019 om 12:29

Klopt zeker. In het begin van FUT kon je nog met een leuk zilver team de ploegen met de beste spelers verslaan. Als je goed offline tegen je maat was, dan ook online. Nu zijn dat compleet andere speelvelden waar Fifa bepaald of je wint of niet in combinatie met of je de beste spelers hebt.

29 juli 2019 om 12:49

FIFA 12 en FIFA 13 waren de hoogtijdagen van FIFA. Toen kon je gewoon met bronzen teams redelijk goede gouden teams compleet van de mat spelen. De laatste FIFA die ik had gekocht was FIFA 17 en die heb ik ook nauwelijks aangeraakt.

29 juli 2019 om 15:52

Speel fifa al sinds 98 maar het ligt toch echt aan wat je speelt. UT is de cashcow en carrière is aardig dood inderdaad. The journey valt me tegen En Volta moet ik nog zien. Maar pro clubs is echt geweldig komt te doen met vrienden. Voor mij een van de leukste dingen om te spelen op dit moment.

29 juli 2019 om 16:33

Haha klopt, pro clubs met vrienden is geweldig grappig. Wij maakte hem ook allemaal zo spuuglelijk als het maar kan, maar ondertussen wel de aller mooiste giffa -overigens vet onrealistische- doelpunten te maken. Maar ook hier lijkt het steeds vaker of Fifa bepaald of je wint of niet.

29 juli 2019 om 11:42

Wat je je wel moet bedenken is dat de nieuwe generaties hier erg naar kijken. Kinderen die zullen hier vrij veel waarde aan hechten als ze kijken hoe iemand vroeger was. Dit geeft dus wel degelijk een bepaald beeld van de 'legacy' van Cruijf.

Is natuurlijk niet het einde van de wereld maar het is wel meer dan enkel dat de verhoudingen niet zouden kloppen en ze het er niet mee eens zijn.

29 juli 2019 om 12:15

Precies, kinderen zullen denken dat t contrast werkelijk zo groot is,, terwijl ik echt denk dat Cruijff beter was. Het kan toch nooit zo zijn dat Cruijff ecen goed is als Maldini?

29 juli 2019 om 12:44

Mn neefjes zijn Fifaverslaafd,en hebben niks met Cruyff. met Ronaldo,messi etc des te meer. Die hele petitie is dus onnodig.

29 juli 2019 om 12:46

Aub zeg, totale verschillende positie, ik heb Cruijff ook niet bewust meegemaakt maar heb veel beelden van hem opgezocht, dat zullen de echte voetbal liefhebbers ook wel doen.
Om hier nou een hele petitie voor te starten is gewoon zielig.

29 juli 2019 om 14:25

@Kolbeinn_Sigi: Wat ik mij afvraag, kijken wij naar Cruijff niet net iets teveel door een Oranje bril? Dit is een serieuze vraag trouwens, ik ben zelf veel te jong om hierover te oordelen want ik heb hem nooit zien spelen. Hij wordt in het buitenland natuurlijk ook gezien als 1 van de beste spelers ooit, maar als je 100 buitenlanders vraagt wie de allerbeste aller tijden is, hoeveel zullen er dan antwoorden met Cruijff? Ik denk toch dat hij net niet dezelfde status heeft als Maradona en Pele. Het gebrek aan een wereldtitel zal hierin ook meespelen.

29 juli 2019 om 12:43

Hahaha serieus .... ga je hier een petitie om starten?

29 juli 2019 om 13:36

Wat is precies je probleem ermee? Is toch prima dat hij dat doet? Jij hebt er toch geen last van? Ik snap je verontwaardiging niet.

29 juli 2019 om 13:50

Waarom prima? ... Cruijff was zelf niet eens voorstander om in een spel zijn naam te binden, nu de familie daar toestemming voor heeft gegeven na zijn overlijden is het één en al commerciële geldklopperij.
Een kaartje van 94 hoger maken omdat "het niet eerlijk zou zijn" is bullshit, 94 is een geweldig kaartje die voor de meeste niet eens haalbaar zijn, en nou komt iemand die duizenden euro's erin stopt beetje zeuren? Kom op zeg ... maak je druk om echte problemen in de wereld en ga naar buiten!

29 juli 2019 om 13:58

Zegt riciotto terwijl hij zich druk maakt op een voetbalforum.

29 juli 2019 om 21:19

Er zijn zelfs basketballers die op twitter gaan klagen als hun rating in de nieuwe 2k game te laag is.
En de gast die het voor Cruijff doet is de Fifa gamer van Nederland en hij is/was ook de Ajax vertegenwoordig in die divisie op Foxsports.

29 juli 2019 om 15:29

Geld dat niet voor alle randzaken omtrent voetbal? Het is allemaal bijzaak.

Wat een onzin is dit zeg. Uitvinder van het totaalvoetbal lol.. en dan is die zometeen 95 of 96 slapen ze dan beter? Wat een aanstellers. 94 is toch een mooie rating lol

29 juli 2019 om 11:39

Het gaat dan ook om het principe. Mij boeit het ook niet hoor, al krijgt hij een rating van 2, maar wanneer ze zoiets maken moeten ze het natuurlijk wel goed doen

“dan kan het niet zo zijn dat hij op gelijke hoogte wordt geplaatst met de Russische keeper Lev Yashin, de Braziliaan Ronaldinho en de Italiaan Paolo Maldini"

Yashin is overigens een top3 goalie allertijden, dus die mogen ze dan ook meteen wat hoger aanslaan.

Hij zou een petitie moeten starten om cruijff eruit te halen. Hij heeft altijd aangegeven nooit in het spel te willen zitten en nu die dood is zit die er opeens in.

29 juli 2019 om 11:42

Moet je maar aan de familie vragen hoe dat komt.

29 juli 2019 om 11:43

Zijn vrouw en kinderen hebben hun goedkeuring gegeven.

FIFA is een heel slecht spel op meerdere vlakken en hier missen ze ook de boot. Het wordt tijd om daar wat mensen aan te pakken en eens goed kijken waar het misgaat.

We leven in tijden van klimaatcrisis, opwarming van de aarde en groeiende geopolitieke onrust, dus dan lijkt het me wel terecht als het opkrikken van het aantal fictieve punten in een computergame van een oud-speler wel onze eerste prioriteit verdient.

29 juli 2019 om 11:36

Probeer niet teveel relativeren, dan verlies je al het vertrouwen in de mensheid.

29 juli 2019 om 11:46

@orgullo:

Kan ik hieruit concluderen dat jij een dagtaak hebt aan je druk maken over de klimaatcrisis, opwarming van de aarde en groeiende geopolitieke onrust en dat je daardoor niet eens meer tijd hebt om je ooit druk te maken over iets kleiners? Lijkt me niet erg goed voor je mentale welzijn...

29 juli 2019 om 12:40

Nee hoor, ik kan af en toe best het een en ander relativeren en begrijp dat voetbal in essentie een bijzaak is in het leven. Alleen van alle futiliteiten die ik hier in de afgelopen jaren ben tegengekomen is dit wel een hele bijzondere.

29 juli 2019 om 13:28

Hoe zou je dan je tijdsbesteding met reageren op dit soort berichten dan willen omschrijven?

29 juli 2019 om 13:48

Als volslagen nutteloos. Maar ik vermaak me wel. Ook niet onbelangrijk.

29 juli 2019 om 14:14

"als volslagen nutteloos. Maar ik vermaak me wel. Ook niet onbelangrijk."

Exact! En dat is dus waarom je je ook best druk mag maken over onbenullige dingen. Zoals bijvoorbeeld de FIFA-rating van Johan Cruijff...

29 juli 2019 om 12:34

@orgullo: Waarom reageer jij überhaupt op een voetbalforum? Voetbal is dan toch ook maar bijzaak?

29 juli 2019 om 13:34

Zou je ook van voetbal kunnen zeggen en toch zit je hier.

29 juli 2019 om 15:38

Ja en jij verdient momenteel je tijd met reacties plaatsen op voetbalzone. Lekker bezig. Volgens plaats je overigens regelmatig reacties, lijkt me dat je die tijd beter kan steken in het veranderen van de wereld.

Hoe halen mensen toch nog steeds voldoening uit Fut? Je hoeft zelf letterlijk niets meer te doen met zulke stats... behalve je leven weggooien om dergelijke spelers te kunnen kopen. Er komen geen skills meer bij kijken.

Naja ik zal wel te oud worden...

29 juli 2019 om 14:59

Nou Fifa is nu al het pes van vroeger.. en fut is alleen maar om jonge kinderen hun geld af te troggelen om betere spelers te krijgen. Fifa is al duur en dan nog meer geld vragen voor FUT om hoger te komen. Stap toch over naar pes

Altijd lastig, dit soort vergelijken. Wat ik wel weet is dat Cruijff naast zijn voetbalcarriere zoveel groter is dan Pele en Maradona. Pele heeft dan nog wel af en toe wat leuke functies ingevuld en hier en daar z'n naam (merk) op gezet, maar op geen enkel vlak kunnen onderscheiden. Maradona heeft zich wel kunnen onderscheiden, maar dan vooral op een zelfdestructieve manier. Maar goed, of dat nu tot uiting moet komen in z'n Fifa-rating? Lijkt me niet..

29 juli 2019 om 12:05

Maradona was trainer op een wk en de 2 anderen niet.

29 juli 2019 om 12:14

De carrière van Cruijff na het voetballen is echter zelf verdiend, de klusjes die Maradona nog kreeg waren vooral vriendendienstjes en hadden niets met zijn kwaliteiten als trainer en bestuurder te maken.

29 juli 2019 om 12:17

'trainer'.. het lijkt me bijzonder sterk mocht 1 van die spelers er ook daadwerkelijk beter door ging spelen met Pluisje als mentor. Maar inderdaad.. volgens mij was het 1 van z'n helderste periode na het voetbal.

Doe mij maar een petitie om PES alle licenties te geven, dan kunnen we weer het échte voetbal spelen. FIFA is één en al commercie.

29 juli 2019 om 12:48

Doe mij maar Football Manager, is realistischer en spelers worden beter door eigen ontwikkeling in plaats van upgrades door wekelijkse prestaties in het echte leven.

29 juli 2019 om 18:15

Ook leuk, alleen totaal andere game 😄

Ik dacht even dat het iemand van belang was, die dit heeft gezegd. Maar ik zie nu pas dat het zo'n snotneus op Youtube is en die gaan we nu al serieus nemen? Ik ga mooi niet mee in de waanbeelden van zo'n 26-jarig manneke.

29 juli 2019 om 12:15

Helaas bereiken snotneuzen op YouTube tegenwoordig wel meer dan snotneuzen zoals jij en ik. Zou de kracht van YouTube en sociale media in algemene zin niet onderschatten.

29 juli 2019 om 12:21

Als marketeer onderschat ik het niet, maar dit soort 'influencers' omvat een zeer groot grijs gebied en de daadwerkelijke meerwaarde ervan op het gebied van bereik. Het zijn vooral kleinere bedrijven of ondernemingen die hiermee de fout ingaan. Het is een beetje gokken en hopen bij dit soort kanalen.

29 juli 2019 om 12:37

Weijland werd wereldkampioen Fifa in 2010, 2011 en 2015. Hij is tevens vijf keer Nederlands kampioen geweest.

Hij is dus iemand die van belang was met betrekking tot het spel Fifa. Als iemand hier iets over mag zeggen, is dat een wereldkampioen.

Nou, sorry hoor, maar wanneer dit de zaken zijn waar we ons druk over maken, dan snap ik de wereld niet meer...

Met alle respect voor Cruijf natuurlijk, maar wordt hij buiten Nederland en Barcelona (zelfs Barcelona is twijfelachtig gezien de dominantie van Messi) echt gezien als de beste voetballer ooit? Dat denk ik namelijk niet, mede doordat Pele en Maradona worden herinnert om hun WK titels.

29 juli 2019 om 11:57

Cruyff is ook de man waarom NL geen 2 WK s heeft gewonnen
1974 keepte Oranje met ongeveer de 7e of 8e keeper van de EreDivisie.
Geen Jan van Beveren door Cruyff.
1978 mocht hij niet van Danny .
Cruyff heeft daardoor dus gewoon te weinig gepresteerd voor n hogere ranking .
Buiten dat om daar n petitie voor optezetten is natuurlijk complete waanzin

29 juli 2019 om 13:20

3x de Europacup 1 gewonnen (als speler), 4x europees speler van het jaar (toen er nog geen prijs voor wereld speler bestond), staat in vrijwel elk lijstje bij de top 3 beste spelers in de geschiedenis, verkozen tot beste speler van het wk in 74 maar volgens jou heeft hij te weinig gepresteerd. Vergelijk anders even zijn prijzen met Maradona. En dan hebben we het nog geen eens over de invloed die hij op voetbal heeft gehad.

@joshuak_
Hij staat toch echt in verschillende lijstjes minstens in de top 3, zie wikipedia. Daarnaast was ik vorige maand in Marokko en zat in een cafe. Een oudere man naast me vraagt waar we vandaan komen in het Frans. Nadat ik in mijn beperkte Frans antwoord is het eerste wat hij zegt: Cruijff, Ajax, Barcelona! Met een duim omhoog er bij. Begint daarna te vertellen over Les Pays bays 74 alsof hij ze gister zag spelen. Hiermee zeg ik niet dat hij Cruijff de beste ooit vond of dat iedereen dat vind maar het zegt wel dat wij in NL niet de enige zijn die hem zo hoog plaatsen.

29 juli 2019 om 13:54

Dus 74 won Oranje niet omdat Cruijff erbij was en 78 won oranje niet omdat Cruijff er niet bij was. Lekker consistente beredenatie slimmerik

29 juli 2019 om 13:57

"3x de Europacup 1 gewonnen (als speler), 4x europees speler van het jaar (toen er nog geen prijs voor wereld speler bestond), staat in vrijwel elk lijstje bij de top 3 beste spelers in de geschiedenis, verkozen tot beste speler van het wk in 74 maar volgens jou heeft hij te weinig gepresteerd."

Niemand zal zeggen dat hij weinig heeft gepresteerd. Maar voor het Nederlands Elftal heeft hij relatief niet zoveel betekend.

Nederland plaatste zich niet voor het EK 1968, het WK 1970 en het EK 1972. En dat was zeker deels te wijten aan Cruijff. Die deed er niet eens echt geheimzinnig over dat hij interlands spelen in die tijd nog niet zo interessant vond, omdat hij er nou eenmaal niet zoveel mee verdiende. Van de totaal 18 kwalificatiewedstrijden die Nederland voor die drie toernooien speelde, sloeg Cruijff er maar liefst 10 over.

In 1974 was hij inderdaad de sterspeler, maar was hij er ook hoogstpersoonlijk voor verantwoordelijk dat Jan van Beveren (destijds onbetwist de beste keeper van Nederland) en Willy van der Kuijlen (die dat seizoen 27 keer gescoord had in de eredivisie) niet meegingen. Die hadden immers als enigen commentaar op de vrij extreme voorkeursbehandeling die Cruijff kreeg. En als Cruijff z'n zin niet kreeg, dan was het "hij eruit of ik eruit".

En in 1978 ging Cruijff niet mee, omdat hij bang zou zijn geweest voor een ontvoering.

29 juli 2019 om 14:12

"dus 74 won Oranje niet omdat Cruijff erbij was"

Nee. Maar Cruijff heeft er wel hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat de beste keeper van Nederland (van Beveren) en de topscorer van de eredivisie (van der Kuijlen) er op dat WK niet bij waren.

29 juli 2019 om 14:45

Whaha wat raar als ik in t buitenland kom als Portugees zijnde zegt men Cr7 Eusebio en Benfica dus wat n kul argument .
Nogmaals NL 2 WK S weggeven door Cruyff .
Maar ja wat wil je met indoctrinatie van Amsterdamse media worden nogal wat feitjes weggetoverd.

29 juli 2019 om 14:47

Je leest niet best door Cruyff was Jongbloed keeper op WK en niet Jan van Beveren .
Kijk ff hoe mooi Jongbloed doelpunt van Duitsland na staarde

30 juli 2019 om 11:18

@cabinessence "niemand zal zeggen dat hij weinig heeft gepresteerd."

Ricardodasilva zegt letterlijk dit: "cruyff heeft daardoor dus gewoon te weinig gepresteerd voor n hogere ranking"

Dus dat is al tegenstrijdig. Daarnaast geef ik aan dat hij op club niveau veel meer heeft betekend dan bijvoorbeeld Maradona dus dat gelijk waardige rating daarom om die reden wel te rechtvaardigen zou zijn.

Daarnaast zeg ik ook helemaal niet dat Cruijff een makkelijke man was, zeker niet in zijn voetbal jaren, maar maakt dat hem een betere of mindere speler dan? Hij was toch geen slechtere voetballer omdat hij kwalificatie duels zelden mee deed? Dat is net zoals de comments die ik hier lees over dat Maradona zo'n idioot is of Pele een nare man, dat maakt ze niet mindere voetballers, dus irrelevant.

30 juli 2019 om 11:31

@ricardodasilva Dus? Eusebio en Ronaldo zijn toch ook twee legendes?
Maar prima dat jullie Cruijff allen niet in die lijst vinden horen en denkt dat alleen Nederlanders dat doet. Ik heb gegoogled op greatest footballer of all time. In de eerste 3 hits die ik krijg staat hij op de plaatsen 5, 4 en 3. In allen hoger dan Eusebio, of de spelers die in het artikel staan. In het lijstje waar hij 5e staat staan Pelle, Maradona, Messi en Beckenbauer voor hem.

Alles aan dit spel of beter gezegd Simulator klopt niet. Dus jah, dan zijn ze lekker consequent bezig! Of hij nou een betere rating krijgt of niet, alles in dit spel blijft afhankelijk van. Momentum, scripting, handycaping, dynamic dificult adjustment etc etc etc.....de invloed word voor de consument alleen maar minder in dit spel terwijl EA het gewoon op een goede manier weer op de markt weet te zetten. En deze keer met dank aan Koen Wijeland...

Zolang Romario nog geen legend is kan je dit spel sowieso niet serieus nemen....

29 juli 2019 om 13:51

Puskas 😉

Alsof een rating in FIFA ook maar iets uitmaakt

Wat een waardeloze game. Maar de reclameboodschap is weer binnen hoor

De man weet niet eens hoe je Cruijff schrijft...

29 juli 2019 om 12:28

Jawel, maar hij tagt JohanCruyff en hij heet zo op instagram dus het zal wel JohanCruyff zijn omdat de zonen van Johan het account hebben aangemaakt op instagram en die naam hebben gegeven.

29 juli 2019 om 13:34

letterlijk zegt hij : (rating Cruyff is 94) Ze kunnen het noemen wat ze willen op Insta of waar dan ook, in zijn paspoort stond Cruijff.

29 juli 2019 om 13:44

Cruijff z'n eigen foundation heet Cruyff Foundation. Wist hij niet hoe hij z'n eigen naam moest schrijven?

Zie mensen vallen over waar Koen Weijland zich druk om maakt, maar hierover vallen lijkt me nog gekker. In Engels is het 'gewoon' Cruyff en weet ie-de-reen om wie het gaat.

29 juli 2019 om 14:43

haha...een naam in het Engels anders dan de originele naam....ik maak me niet druk maar als iemand zich hier over druk maakt maar niet de naam weet van de beste meneer dan snap ik niet waarom hij zich druk maakt. Maar dat jij denkt dat Cruijff Cruyff heet is wel toppunt van niet snappen dat Cruyff een marketing titel is.

29 juli 2019 om 15:37

''maar als iemand zich hier over druk maakt maar niet de naam weet van de beste meneer dan snap ik niet waarom hij zich druk maakt.''

Haha kom aan, iedereen weet toch dat het bij de naam Cruyff gewoon om Johan Cruijff gaat. Het is nogmaals maar je over valt.. Een y of ij.. Het is in het Engels/internationaal gewoon makkelijker/bekender met een y. In Fifa - waar hij over spreekt - wordt hij ook 'gewoon' als Cruyff aangeduid.

Vraag een willekeurige buitenlander om de naam Cruijff te spellen en hij schrijft Cruyff op.

29 juli 2019 om 14:05

"de man weet niet eens hoe je Cruijff schrijft..."

Bij de burgerlijke stand stond hij inderdaad ingeschreven als Cruijff, maar hij gebruikte zelf beide spellingen. Zijn vader had Cruyff in zijn paspoort staan (net als het merendeel van zijn naamgenoten in Amsterdam) en zijn moeder Cruijff, daarom wist hij eigenlijk zelf ook niet zo goed welke spelling de juiste was. Toen hij bij Barcelona speelde, is hij het zelf gaan spellen als Cruyff, omdat dit internationaal makkelijker was. Zijn kledingmerk heet ook Cruyff.

29 juli 2019 om 14:47

Tsja ik werk met een Cruijff, heb het nagevraagd maar je verhaal is onzin; het is gewoon Cruijff. Cruyff is niks anders dan het vergemakkelijken van Cruijff omdat ze in het buitenland IJ niet snappen. Bovendien ging hij deze naam pas gebruiken nadat hij op de markt kwam met zijn eigen merk. Pure marketing; niks meer of minder. Maar geloof wat je wil geloven, het zal mij verder een biet wezen maar feit is dat hij Cruijff heet en dat dit in Nederland ook gewoon de naam is dit gehanteerd wordt zoals ook de Arena ook gewoon zo heet.

29 juli 2019 om 15:05

"tsja ik werk met een Cruijff, heb het nagevraagd maar je verhaal is onzin; het is gewoon Cruijff."

Nico Scheepmaker, schrijver van wellicht de ultieme biografie van Cruijff, heeft het verhaal uitgebreid uitgeplozen en heeft ontdekt dat Cruijff's vader wel degelijk Cruyff in z'n paspoort had staan.

En zo gek is het niet om die ij te veranderen in een y. In het buitenland snappen ze de lange ij en de uitspraak ervan nou eenmaal niet. Daarom veranderde Feijenoord in 1971 de naam in Feyenoord. En daarom had Dirk Kuijt altijd Kuyt op z'n shirt staan.

Feit is dat Cruijff uiteindelijk zelf voor Cruyff heeft gekozen en dat het dus OK is om het zo te spellen. Ruud Gullit heeft nog steeds Rudi Dil in z'n paspoort staan, maar als hij wil dat we Ruud Gullit schrijven, dan doen we dat toch ook gewoon?

29 juli 2019 om 16:50

Grappig dit verhaal, het klopt niet, maar geloof Nico maar. Nooit gezien dat de familie allemaal hetzelfde heten op 1 na....

29 juli 2019 om 17:27

"nooit gezien dat de familie allemaal hetzelfde heten op 1 na.... "

We hebben het over Johan Cruijff die geboren is in 1947 en zijn vader die geboren is in 1913. Toen keken ze bij administratieve zaken nog heel wat minder nauw dan nu. Het gebeurde toen wel vaker dat een achternaam ineens "veranderde" door een schrijffoutje van een ambtenaar. Ik heb mijn eigen stamboom uitgezocht en kwam het vaak genoeg tegen.

Meneer Wijland moet zich lekker bezig houden met waar die goed in is, gamen! Lekker spelletjes spelen op pc/console en zo gekd binnen harken, maar de inhoud van een game kan hij beter aan de developers laten.

Ik citeer ene M. Meiland: "Wat een gezeik."

Gewoon op 94 laten staan en +1 voor elke speler in de linie waar je hem opstelt.

De reacties van sommigen.......het hele spel boeit me totaal niet maar hoe sommigen Cruijff denken te plaatsen op de ladder van topspelers, daarvan krijg je oprecht tranen van in je ogen.
Cruijff behoorde en behoort nog altijd tot de top 3 beste speler aller tijden.

We laten ons niet sollen door die Canadese ontwikkelaars! Juist ja. Begin maar een oorlog en boycot het spel. En maak een negatieve reclame voor. Ben echt oprecht benieuwd of Cruijff wel zo goed wordt gevonden door de buitenwereld als hier in Nederland en wellicht Barca?

Totaalvoetbal? FIFA? Lothar Mattheus is de man die het meest onderschat wordt en dat zeg ik als Nederlander. Ik heb hem bezig gezien in Udine op het WK1990..... man man man, dese man was onoverwinnelijk, technisch , had inzicht en zijn passen waren op se stropdas. Zijn schoten waren geplaatst en sloegen in als raketten. Hij had een misselijkmakende smoel en werd gehaat omdat hij gevreesd werd. Ja beste kinderen, Mattheus was de compleetste middenvelder die er rondliep en heeft rondgelopen.

fucking onzin om te vinden dat Cruyf beter is als Maradona en Ronaldinho omdat deze 2 dat zo denken. Typisch Nederlands..Als t ff goed gaat denken we de beste zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren