Grootste biermerk ter wereld gaat Ajax twaalf miljoen euro uitkeren
Het Amerikaanse Budweiser gaat Ajax sponsoren voor een bedrag van ruim twaalf miljoen euro, zo meldt De Telegraaf woensdag. Volgens het dagblad wil het grootste biermerk ter wereld de club uit Amsterdam inzetten als ‘poort naar Europa’.
De sponsordeal levert Ajax tot de zomer van 2025 twaalf miljoen euro op. De Telegraaf stelt dat een dergelijk bedrag door het leeuwendeel van de hoofdsponsors in de Eredivisie niet eens betaald wordt.
Een pikant detail van het partnership met Ajax is dat Heineken, een van de concurrenten van Budweiser, de biersponsor in de Johan Cruijff ArenA is. Dat zal ervoor zorgen dat in een aantal skyboxen Heineken zal worden geschonken en elders, bijvoorbeeld de bestuurskamer en sportpark De Toekomst, Budweiser zal vloeien. Budweiser is daarnaast digitaal op alle platformen van Ajax te zien en op de reclameborden in het stadion.
“Bud is in de Verenigde Staten al onlosmakelijk verbonden met sportbeleving. Ajax staat wereldwijd bekend om talent en creativiteit. Het gaat daarbij om het verwezenlijken van je dromen, dat staat dicht bij de merkwaarden van Bud”, zo verklaart Nicolas Bartholomeeusen, algemeen directeur van Bierbrouwerij AB InBev Nederland, de merkeigenaar van het merk Bud, de samenwerking.
Meer nieuws
UEFA selecteert één Nederlandse scheidsrechter voor EURO 2024
Thiago Silva neemt langverwachte beslissing over zijn toekomst bij Chelsea
Klaassen wordt na titel van Inter gevraagd naar eventuele terugkeer bij Ajax
Hoop op oproep van Koeman nog niet opgegeven: ‘Maar ik heb nog niets gehoord’
PSV wil dolgraag verder met vier spelers, waaronder André Ramalho
Crysencio Summerville schittert opnieuw en bezorgt Leeds United belangrijke zege
Meer sportnieuws
Persoonlijk vind ik Budweiser veredeld water, maar 12 miljoen is altijd welkom natuurlijk.
Nou ik drink er wel eentje op! Toch mooi wat sportief succes allemaal op gang brengt.
Het meest gedronken bier ter wereld is snow uit China. Ben je dan als budweiser dan wel de grootste? Enfin leuk bedrag voor Ajax natuulijk!
Grootste biermerk ter wereld is toch heel wat anders dan meest gedronken ? Al met al vind ikzelf beiden smerig, maar inderdaad leuk bedrag voor Ajax. Topdeal.
Grootste is natuurlijk op een aantal manieren te meten, met verschillende uitkomsten.
AB Inbev is meer dan Budweiser alleen; daar vallen tientallen merken onder, waaronder Hertog jan in Nederland en Stella en Jupiler in Belgi . Corona, Franziskaner en Hoegaarden zullen je vast ook bekend in de oren klinken. Daarnaast gaat het om de totale omzet, niet om welk biermerk de meeste liters verkoopt.
Prima bedrag 2 miljoen per jaar en dat tot en met 2025. Vraag mij af in hoeverre Budweiser er nu heel veel bekendheid mee gaat verwerven in Europa. Afgelopen jaren was Jupiler het biermerk dat aan Ajax verbonden was. Heb niet de illusie dat de Europese campagne van 18/19 en 16/17 nu heel veel aan hun bekendheid heeft bijgedragen.
Jupiler was idd sponsor van Ajax afgelopen jaren. Grolsch van de arena en laatste 1/2 jaar is dat heineken.
@Flareon hij heeft het over de bekendheid van Jupiler...niet Ajax
@flareon
Jouw reactie onderschrijft precies mijn punt. Jij hebt het niet gemerkt dat Jupiler als biermerk de afgelopen 5 jaar Ajax heeft gesponsord. De biersponsoren van de Arena (nu Heineken en daarvoor Grolsch) weet je wel. Daarom zie ik vanuit Budweiser geredeneerd niet op welke wijze de sponsoring van 12 miljoen heel veel aan hun bekendheid gaat bijdragen. Jupiler is het in elk geval niet gelukt in relatie met Ajax.
''heb niet de illusie dat de Europese campagne van 18/19 en 16/17 nu heel veel aan hun bekendheid heeft bijgedragen.''
Kan natuurlijk ook aan de activatie en doelstellingen van het merk liggen. Wellicht wordt Budweiser nu veel meer getoond in filmpjes, in acties, in filmpjes.. Omdat zij Europees (of in Nederland) meer bekendheid willen En wellicht was de deal met Jupiler alleen om in de Arena te schenken oid.
AB InBev is al jaren sponsor van Ajax, met het met merk Jupiler. Wat ontbreekt on het verhaal is wat AB InBev al jaren lang betaald en wat zij nu gaan betalen. Waarom is iedereen zo eurforisch over een goede deal terwijl het vorige bedrag niet bekend is. De reden voor AB InBev om nu met Budweiser naar buiten te treden is omdat zij met dit merk de aanval willen openen op Heineken. Het marktaandeel Jupiler is de laatste jaren gegroeid naar 8% .
Mooi bedrag wel, maar Budweiser, die Amerikaanse biertjes, zijn niet echt goed weg te drinken.
Budweiser is van origine Tsjechisch bier. Bud Light is wat ze over het algemeen in de VS schenken, maar aangezien dat inderdaad veel weg heeft wat in “mijn mening” slootwater bier is zoals Bavaria en Grolsch, zullen ze dat natuurlijk niet gaan schenken. Ik vind normale Budweiser een prima te zuipen lager biertje. Overigens heeft Budweiser gister ook een deal gesloten om campaignes uit te voeren in samenwerking met de Premier League en La Liga, wat marketing technisch natuurlijk een veel grotere slag is voor Budweiser dan deze deal met Ajax. Ik begrijp dan ook niet dat de Telegraaf de verwachte rol van Ajax in deze deal omschrijft als ‘poort naar Europa’.
Over het algemeen is lager bier juist lager bier slootwater en niet grolsch enzo.
Bud mag geen Budweiser heten in Europa omdat Anheuser Bush de naam gejat heeft van Budweiser in Tsjechie en het heeft ook helemaal geen relatie met Budweiser Budvar (dat prima te drinken is). Bud (budwesier in Amerika) is echt slootwater. Het geld is binnen voor Ajax, dus Joep, doe maar een Bucklertje!
Links en rechts weet Ajax toch altijd weer mooie sponsordeals in de wacht te slepen. Ben benieuwd hoeveel Ajax nu jaarlijks aan sponsor inkomsten heeft. Iemand die dat weet?
I drink beer al lot but I don't drink bud. haha song van Dale Watson. Mooie deal met niet zo lekker bier.
En in Amerika gaat nu de ronde dat buttweiser ajax gaat helpen met een echte grote speler zeer welkom
Dat kantoor in NY is ook weer terug verdiend. Bud is natuurlijk niet het lekkerste pils. Maarja, je zit toch al aan het evenementenbier.
"maarja, je zit toch al aan het evenementenbier."
Bierfabrikanten en evenementenorganisatoren ontkennen dat er zoiets bestaat als "evenementenbier". Het Eindhovens Dagblad heeft het vorig jaar onderzocht op verschillende festivals en inderdaad nergens bier aangetroffen met een lager percentage dan normaal.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.