Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Feyenoord wil toeslaan; ‘schot in de roos’ én ‘ijzeren greep’ denkbaar

Laatste update:

Feyenoord aast nog altijd op Robert Eenhoorn. Algemeen directeur Jan de Jong is vertrokken bij de Rotterdammers en de club ziet in de bestuurder van AZ de ideale opvolger. Volgens Voetbal International wil Feyenoord snel handelen en de oud-honkballer nog voor het begin van de competitie aanstellen.

Volgens het weekblad heeft Toon van Bodegom, voorzitter van de Raad van Commissarissen, al een aantal keer gesproken met de huidige directeur van de Alkmaarders over de plannen bij Feyenoord. Eenhoorn past naar verluidt als voormalig topsporter en bondscoach en met zijn visie op topsport in het profiel dat Van Bodegom voor ogen heeft.

Voetbal International bevestigt bovendien het verhaal van het Algemeen Dagblad dat Feyenoord overweegt aandelen te verkopen aan een Amerikaanse partij. 'De hands on aanpak van Van Bodegom, is een van de redenen dat Jan de Jong op de rem trapte en via een brief aan de Raad van Commissarissen zijn bedenkingen kenbaar maakte', zo schrijft het weekblad.

De Jong was niet per se tegen extern kapitaal, maar wilde wel dat Feyenoord de zeggenschap behield. Van Bodegom zoekt nu naar andere wegen om aan geld te komen om Ajax en PSV zowel in financieel als sportief opzicht in te halen. De verkoop van de aandelen is een optie, waarbij ook een andere structuur hoort en Eenhoorn de man kan zijn die de lijnen uitzet.

'Het kan een schot in de roos betekenen, maar net zo goed bestaat de kans dat het Feyenoord vergaat zoals Manchester United, de club die ook opereert in een ijzeren greep van Amerikaanse investeerders die flink wat te vertellen hebben over het te voeren sportieve beleid', zo stelt het weekblad. De Jong wilde naar verluidt het risico niet nemen en de vraag is nu of Eenhoorn de uitdaging wel aangaat.

Verwacht jij dat Feyenoord in zee gaat met Amerikaanse investeerders?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik krijg het gevoel dat ome Toon een beetje haast heeft met Ajax en PSV bijbenen. Kan niet goed gaan, zou je zeggen. Het klinkt overigens wel leuk: 'Hollywood aan de Maas' 😉

22 juli 2019 om 09:00

Enerzijds zou je idd zeggen haastige spoed is zelden goed, maar men heeft zo liggen te slapen de afgelopen jaren dat het nu bijna onvermijdelijk is om haast te maken waarbij achteraf maar moet worden gekeken of het goed uitpakt of niet.

Wat betreft de overname, ik ben lang een tegenstander geweest van buitenlandse investeerders, maar besef nu wel dat dit enige optie is om nog enigzins in de buurt te komen van de top 2. Het is ofwel halstarrig je vast blijven houden aan dat geromanticeerde beeld van alles op eigen kracht blijven doen en ondertussen steeds verder afglijden, met eens in de 20 jaar een succesje. Of toch kiezen voor het buitenlandse geld en structureel aanhaken, misschien dat het niet direct resultaat heeft, maar op de lange termijn heeft dit m.i. toch de meeste kans van slagen.

22 juli 2019 om 10:02

Ik vind het allemaal heel oportunistisch gedacht en getuige van weinig beleid of een eigen idee. Ajax lag nog niet zolang geleden op zijn hol en PSV ook. Door goed beleid en door de gemeente zijn beide clubs opgekrabbeld. Je kan wel alles heel snel willen door een externe partij in huis te halen maar vanwaar die haast? Ajax heeft heel lang de hand op de knip gehouden en kijk wat het heeft gebracht. Ik wil Feyenoord hiermee niet vergelijken met Ajax maar het moet echt wel mogelijk zijn om in ieder geval PSV voorbij te streven of te achterhalen. Dat heeft echter tijd en goede mensen op de juiste plek nodig. Ik denk dat dat ook de eerste prio moet zijn. Om nou een paar geldgeile Amerikanen binnen te halen lijkt mij een groot risico. Het is niet zo dat er in Roterdam al heel lang een grote prijsdroogte is, sterker nog, volgens mij is dit het succesvolste decennium van de afgelopen 30 jaar. Neem de tijd en zorg dat je er zelf weer bovenop komt. Het kost wat tijd en juist beleid maar daarmee maak je de club alleen maar sterker ipv zwakker met een externe partij die ook wat in de melk te brokkelen wil hebben...

22 juli 2019 om 10:27

Waarom opportunistisch gedacht en waarom wanbeleid, Ajax mag hier over wat zeggen. Maar PSV is een aantal jaar geleden ontzettend geholpen daar de gemeente Eindhoven, omdat de gemeente Eindhoven de grond van het stadion en de hertgang veel te duur heeft gekocht van Psv. Anders had PSV ook niet zoveel kapitaal gehad, Dat Feyenoord voor deze weg kiest kan ik wel begrijpen, als je de laatste 2 seizoenen bekijkt haak je halverwege de competitie al af voor het kampioenschap.wat betreft de prijs droogte ben ik het niet met je eens, de laatste 5 jaar is niet slecht geweest.

22 juli 2019 om 10:44

De gemeente heeft het helemaal niet te duur aangekocht. De Europese commissie heeft dit al onderzocht, maar gruppo van vz weet de echte waarheid zo te lezen

22 juli 2019 om 11:40

ik snap je redenering, maar afgaand op de laatste 20 jaar is het denk wel veilig om te stellen dat een dergelijk beleid waar jij het over hebt op de een of andere manier nooit wordt gerealiseerd door Feyenoord. Nu snap ik ook dat je zegt dat je nog meer geduld moet hebben, maar persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in dat het binnen nu en de komende 10 jaar op deze manier nog gaat goedkomen. Dus of je nou "je ziel verkoopt" of op deze manier blijft aanmodderen, bij optie 1 heb je dan iig nog het gevoel dat men er echt alles aan heeft gedaan om vooruit te komen, ook al blijkt het een fiasco te zijn.

22 juli 2019 om 12:01

Ik denk dat je met een groep Amerikaanse investeerders niet heel veel op schiet.
In teggenstelling tot de miljardairs die een voetbal club kopen om daar een leuk prestige project – speeltje van te maken. Investeerders stoppen in principe eenmalig een bedrag in de club en op een gegeven moment willen zij hun geld terug in de vorm van dividend en-of door hun aandelen voor meer geld door te verkopen.

Zo hoog zal het bedrag wat ze in de club stoppen ook niet zijn voor een minderheidsaandeel. Toen de vrienden van Feyenoord in de club stapten werd deze gewardeerd op 65 miljoen. Laat het dan nu 100 of 150 miljoen zijn, dan krijgt je voor een minderheids aandeel dus maximaal 50 of 75 miljoen Als je dan baas in eigen huis wil blijven dan moet je eerst ook nog weer de aandelen van de vvf terug kopen (en hopen dat zij dit tegen de oude prijs en niet tegen de prijs van die investeerders willen doen). Zij hebben destijds 32.5m betaald en inmiddels heeft Feyenoord voor 3.5m aandelen terug gekocht dus daar gaat al minimaal een kleine 30 miljoen naar toe. Dan heb je in het beste geval over een eenmalige injectie van ongeveer 45 miljoen.
Als je dan bedenkt dat er in Amsterdam 2-300 miljoen op de bank staat, en PSV vorig jaar 40 miljoen verdiende in de CL en een dergelijk bedrag wil hebben voor Lozano en-of Bergwijn dan schiet je daar financieel niet zo veel mee op.

Je bent alleen wel een groot deel van je zeggenschap kwijt, en aangezien die inversteerders hun geld ook weer terug willen verdienen, zul je voor toekomstige transfers – inversterigen altijd in een splagaat zitten tussen het financiele belang van de investeerders en het sportieve belang van Feyenoord.

22 juli 2019 om 12:07

@misterafca

Er zit volgens mij een flink verschil tussen de situatie waarin Ajax zat en de situatie waarin Feyenoord nu zit. Ajax was namelijk nog steeds een aantrekkelijke club voor talenten en aankopen om naartoe te gaan. Bij Feyenoord loopt je nu al een tijd een risico dat dat soort spelers naar een andere club toe gaan. Dan heb je niet meer genoeg aan goed beleid om dat om te keren. Ik snap de gedachte wel dat je een keer een financiele sprong moet maken, om de achterstand niet te groot te laten worden. Ik ben Ajacied maar volgens mij is dit voor Feyenoord een goede deal.

Feyenoord moet zich meer zorgen maken over het te voeren beleid. Want ook met die extra miljoenen die je dan pakt, zal het niet vanzelf gaan. Je zal een fatsoenlijk scoutingsapparaat op moeten zetten om talenten op de radar te krijgen. En je zal een structuur met de juiste mensen moeten hebben om dan ook daadwerkelijk de juiste beslissingen te nemen. Al het geld in de wereld gaat je daar niet bij helpen. Dus de vraag is dan of Feyenoord nu klaar is voor zo'n financiã«le injectie. Je moet dat geld echt heel zorgvuldig besteden. En dat is met de laatste Champions League miljoenen ook niet gelukt.

22 juli 2019 om 12:14

Nee, PSV.1913 weet het mooi te vertellen dat de EUcomissie het heeft onderzocht en dat het dan allemaal duidelijk is dat het goed is en normaal. Nou ik kan je op gebied van commissie gelijk geven maar dat de gemeente ff 40 - 45 belastinggeld heeft gegeven voor een stuk gras (ff zwart/wit) is in Eindhoven en omstreken door de inwoners niet echt met luid applaus ontvangen. Tis namelijk simpel, belastingbetaler heeft betaald voor die grond. Maar dat is anders natuurlijk, heel normaal zoveel miljoenen voor een stukkie grond....?

22 juli 2019 om 16:13

@gruppo te duur aangekocht?...juist goedkoop gekregen.gemeente einhoven is wat van plan met het stuk grond.tot 2030 blijft het stadion gelukkig waar het nu staat.daarna zal psv helaas ergens buiten de stad spelen.

Beetje een dubbel artikel? Tevens weten we nog totaal niet welke bedragen er aan te pas gaan komen. Je moet je afvragen of Feyenoord baat heeft bij een eenmalige investering van 20/30 miljoen euro. Dit gaat structureel niet zorgen voor een hoger salaris plafon en zijn in de huidige tijd misschien twee topspelers (eredivisie niveau). Bij blessure, tegenvallende resultaten, of noem het maar ben je de lul.

Ik vrees dat Feyenoord over een periode van 3 jaar een bedrag van €150 miljoen nodig heeft wil het aanhaken bij Ajax en PSV.

Eenhoorn daarin tegen zou voor Feyenoord fantastisch zijn! Is volgens mij ook deels Amerikaans? Als Feyenoord heel slim omgaat met deze mogelijkheid, en het juiste beleid voert, kan dit natuurlijk gewoon slagen.



22 juli 2019 om 09:04

Jij bedoelt Earnest Stewart, die heeft een tijd bij AZ gewerkt en is een Amerikaan. Robert Eenhoorn is gewoon een Nederlander die overigens wel een aantal jaar in de MLS in de VS heeft gehonkbald

22 juli 2019 om 09:08

Dat was het inderdaad! Thanks!

22 juli 2019 om 09:58

Dat is alleen in de Mlb. In de MLS voetballen ze ook

22 juli 2019 om 11:06

Haha je hebt gelijk!

22 juli 2019 om 09:29

Ze gaan echt niet de aandelen verkopen voor 20-30 miljoen hoor. Daarvoor hadden ze de vrienden van Feyenoord niet hoeven uitkopen. Ben benieuwd hoeveel een investeerder te vertellen krijgt. Zou jammer zijn wanneer Feyenoord haar identiteit kwijt raakt

22 juli 2019 om 10:56

Een groot deel van de identiteit van Feyenoord is wel vastgelegd binnen het gouden aandeel van de Stico.

22 juli 2019 om 10:11

Als je PSV en Ajax wil bijbenen heb je een bedrag van 150 miljoen per jaar nodig. Daarbij zal het zelfs dan nog jaren duren en het zal mij verbazen als ze zo veel geduld op kunnen brengen. Het nieuwe stadion kan voorlopig alleen maar verliesgevend worden, dus dat zal ook geen uitweg brengen. Ik vraag me af of Eenhoorn hier zijn vingers aan wil branden, want de kans op weer een grote teleurstelling is zeer groot. Vergeet niet dat ze te laat zijn om aan te haken in de Champions League e. d. waar Ajax en PSV gewoon al veel geld op gaan halen. Daarbij vraag ik me af welke spelers ze kunnen aantrekken onder deze omstandigheden. Wat jongens uit de Nederlandse subtop gok ik en hier en daar een verdwaalde buitenlander, want als ik zie hoe moeilijk het voor PSV en Ajax is om een werkelijk goede speler uit het buitenland aan te trekken verwacht ik niet dat Feyenoord dat wel kan. Na 2024 zal het bijna onmogelijk zijn voor Feyenoord om CL te spelen, want na al deze slechte jaren hebben ze erg weinig punten die de komende jaren wel mee gaan tellen. Bijvoorbeeld vorig jaar werden ze uitgeschakeld door Trencin voor de EL, dus dat is een puntloos jaar dat nu 10 jaar meetelt. Vreemd is het dat vorig jaar hier geen actie op werd ondernomen omdat er mensen waren die dachten dat geen EL spelen meer kans bood op het landskampioenschap. Ik moet ook nog zien of ze dit jaar de groepsfase van de EL gaan halen, want weinig punten betekent ongeplaatst, wat resulteren kan in een sterke tegenstander. Komt ook nog eens bij dat met weinig geld ook al slecht beleid gevoerd wordt, dus of meer geld echt helpt.....

22 juli 2019 om 10:29

€150 miljoen per jaar? Dat is iets te enthousiast. Ajax en PSV geven die bedragen ook bij lange na niet uit. Tevens staat deze investering los van het nieuwe stadion wat ook nog inkomsten moet gaan genereren.

22 juli 2019 om 10:53

Er wordt niet gesproken over bijbenen maar over inhalen zelfs....

Op sportief en financieel gebied

Nu moeten we bang worden

Dat ze een tweede United worden?

Je weet waar ze nu staan, van de grootste club in Engeland naar de 6e plaats met hangen en wurgen afgelopen jaar...

Er zijn mensen die denken dat als je er maar genoeg geld in pompt, het sportieve succes wel komt

En dan ben je 10 jaar en heel veel geld verder

Succes! Verkoop je ziel maar aan de hoogste bieder...

22 juli 2019 om 11:05

@guandriks, ze geven zeker wel een bedrag uit in deze orde grootte. Niet alleen qua aankoopsommen voor nieuwe spelers. Maar ook investeren in scouting, salaris, jeugdelftallen, trainingsfaciliteiten..

22 juli 2019 om 11:11

Zit toch wel een enorm groot verschil in de Premier League en de Eredivisie. Het enige dat je nodig hebt is een elftal dat wint van alle “op papier” kleinere tegenstanders.

22 juli 2019 om 12:54

@marchello020 en kijk nu is naar Liverpool. dat is een voorbeeld waar het juist wel goed uitpakte. Ik denk dat de meeste Feyenoorders gewoon stappen willen zien. We staan al jaren stil en gaan er langzaam op achteruit nu, duurt niet lang meer voor az er overheen komt op deze manier.

We kunnen eindeloos doorgaan op dit doodlopend spoor of is wat risico's gaan nemen met de behoorlijke kans dat we weer gaan tellen in Europa. Voetbalclubs tegenwoordig zijn gewoon sportbedrijven, kijk maar naar de premier league van de 10 hoogst gerankte clubs zijn er 8 overgenomen door miljonairs of grote bedrijven. t hoort erbij.

Je ziel verkopen is complete onzin. De kleuren blijven rood-wit, de club blijft in Rotterdam, de prijzen blijven in de kast en dat logo blijft op de borst. meer ziel is er niet.

22 juli 2019 om 11:15

Het gaat sowieso om meer dan de 20/30 miljoen aangezien Feyenoord de aandelen van vvf eerst terug koopt die zo een miljoen zijn. Dan ga je ze niet weer voor hetzelfde bedrag verkopen lijkt mij

Ze lijken weer een beetje laat wakker te worden bij Feyenoord. Straks liggen ze alweer uit Europa voor ze goed en wel met hun wimpers hebben geknipperd.

22 juli 2019 om 09:28

Want als ze die investeerder vorige week hadden gehad had er ook een geheel ander elftal gestaan wat voor de EL winst was gegaan? Zoiets?

22 juli 2019 om 09:39

Volgens mij kan jij niet zo goed het onderscheid maken tussen korte- en langetermijn ontwikkelingen. Hoe zo'n investeringsconstructie eruit gaat zien beïnvloedt de club voor de komende decennia, en daarom is kritisch kijken naar de details van deze deal cruciaal.

22 juli 2019 om 10:08

Inderdaad. Feyenoord loopt weer compleet achter de feiten aan. Als ze deze deal nou eerder rond hadden gemaakt met de investeerders, dan hadden ze nog kunnen concurreren met Barcelona om Neymar. Hij zou het elftal dan op sleeptouw moeten nemen, net zoals van Persie.

On: ik verwacht dat dit nog wel even gaat duren. Op zich kan het een goede ontwikkeling zijn, maar het zou (in mijn ogen) verkeerd zijn om alle macht aan de Amerikanen te geven. Persoonlijk denk ik wel dat Robert Eenhoorn met de juiste mensen om zich heen al wat stappen kan gaan maken om Feyenoord wellicht weer wat te laten aansluiten.

In theorie moet Feyenoord met hun achterban, de grote van de club, jeugdopleiding etc. zeker kunnen concurreren met PSV (of zelfs eigenlijk daarboven moeten kunnen staan).

22 juli 2019 om 16:19

De grote van de achterban...grote vsn de club en jeugdopleiding bepalen niet waar je staat inderdog fc.en sws is de opleiding van feyenoord niet beter dan die van psv.
Wat erbik psv doorkomt is van een hoger niveau dan feyenoord

22 juli 2019 om 16:19

Wat erdoor komt bedoelde ik

22 juli 2019 om 16:48

Nee dat bepaald inderdaad niet waar je staat, maar het zou wel volkomen logisch zijn als een club als Feyenoord gewoon altijd mee doet om de titel en dat is met uitzondering van enkele seizoenen niet altijd het geval.

Feyenoord is gewoon een grote club in Nederland en in Europa zou dat bijvoorbeeld een prima subtopper kunnen zijn, echter komt dat er gewoon structureel een aantal jaar niet uit.

Hopelijk komt Feyenoord er snel weer bovenop en mengen zij zich ieder jaar weer in het titelgevecht. Ik vond het vroeger namelijk veel spannender dan de afgelopen jaren.

Dezelfde Feyenoorders die bij dit verhaal lopen te schreeuwen dat de club haar ziel verkoopt, zijn dezelfde Feyenoorders die helemaal losgaan op de directie als Feyenoord een speler van het kaliber Narsingh haalt. Feyenoord heeft simpelweg geen financiële opties, en moet het daarom doen met dit soort spelers. Aangezien het beleid (=geen beleid) en het bestuur van de club zo rot is, moet er wel aan iets rigoureus gedacht worden.

22 juli 2019 om 09:42

Waarom Feyenoord heeft toch een prima jeugdopleiding? De supporters moeten gewoon accepteren dat de selectie de komende jaren minder is dan de concurrentie. Maar is dat nou echt zo'n ramp. Gewoon hopen dat je Europees voetbal haalt en jeugd laten ontwikkelen dan krijg je vanzelf een groter budget.

22 juli 2019 om 09:55

@memphisdepay. Natuurlijk vinden supporters dat erg, anderzijds is het onvermijdelijk. En jeugd doorstromen en Feyenoord... van origine nou niet echt een combinatie die voor elkaar gemaakt lijkt te zijn. Onder Koeman was het noodzaak en wierp dat zijn vruchten af. Maar als we eerlijk zijn, gebeurt dit bij Feyenoord niet al te structureel. Hoe dat komt, geen idee. Ik hoop namelijk wel dat ze op die manier leukere spelers op het veld krijgen. Ik zie regelmatig jeugdteams van Feyenoord, Ajax en PSV spelen. Er zitten ook bij Feyenoord echt goede spelers tussen, maar echt bovendrijven vanaf de O17, doen ze niet structureel genoeg. Dat doen Ajax en op dit moment PSV beter. Ik denk toch dat die Jong teams in de KKD daar behoorlijk wat aan toevoegen.

22 juli 2019 om 10:33

Wel mee eens mbt stukje acceptatie, maar het stukje jeugd laten ontwikkelen, kan een lastig verhaal worden. Je ziet nu al jeugdspelers vertrekken naar de concurrenten. Dus ben bang dat Fey hun beste talenten dan blijft verliezen.

Dit moet je toch niet willen dat de amerikanen beslissen wie td word en trainer. Ze pompen er miljoenen in maar bij transfers met winst steken ze het meeste in hun eigen zak. Zou als supporter helemaal niet blij wezen.

22 juli 2019 om 09:18

Je weet nog helemaal niet hoe het gaat lopen? Wacht even af, tot Feyenoord zelf met meer informatie komt.

22 juli 2019 om 09:33

Precies. Iedereen praat erover maar er is nog niets bekent buiten een investeringsmaatschappij.

Waar maken we ons weer druk om. 51 % van de aandelen blijft in handen van feyenoord. Natuurlijk krijgt een nieuwe investeerder inspraak en dat is heel iets anders als zeggen zo gebeurd het. Wees blij dat we eindelijk eens een voorzitter hebben die niet probeert zoete broodjes te bakken met een TD. Het is een bedrijf dus aanpakken en niet met het bord op schoot en een glas wijn proberen een betaald voetbalorganisatie te leiden.mannen die van aanpakken weten. Een nieuwe directie en sla een keer met je vuist op tafel. Mijn zegen hebben ze.

22 juli 2019 om 09:56

braveman

"waar maken we ons weer druk om. 51 van de aandelen blijft in handen van feyenoord. Natuurlijk krijgt een nieuwe investeerder inspraak en dat is heel iets anders als zeggen zo gebeurd het. "

Dus jij denkt dat een investeerder miljoenen in een organisatie gaat steken en vervolgens met zijn handen over elkaar gaat zitten kijken of er op zorgvuldige wijze met zijn geld wordt omgegaan? Ga lekker door met dromen, maar in de echte wereld werkt het natuurlijk niet zo. Er staat een uitgebreid artikel in het AD waarin wordt vermeld dat betreffende investeerder verregaande zeggenschap bij Feyenoord eist plus een vetorecht. In dat geval heeft Feyenoord natuurlijk helemaal niets aan een meerderheidsaandeel omdat je helemaal niets met een meerderheid van stemmen kan beginnen als de andere partij het vetorecht heeft en daarmee alle besluiten die via die meerderheid van stemmen zijn verkregen, weg te stemmen.

22 juli 2019 om 10:13

Ik heb het artikel van de AD nog niet gelezen maar als de nieuwe inversteerder echt vetorecht zou krijgen begint het wel een beetje eng te worden voor Feyenoord. Ze hebben dan echt helemaal geen controle meer over de club en dan is het inderdaad zoals mensen het wel eens noemen "de ziel verkopen". Mocht Feyenoord hiermee weer terug naar de top kunnen gaan en een waardige concurrent gaan worden voor PSV en Ajax zou ik het wel toejuichen. Het is alleen jammer dat een van de grootste volksclubs in Nederland dan zijn gezicht gaat verliezen daardoor. De vraag is natuurlijk nu nog of dit nu echt de enige manier is om PSV en Ajax bij te benen.

22 juli 2019 om 10:23

De investeerder neemt gewoon de aandelen van de VvF over (een klein gedeelte was al teruggekocht door Feyenoord). Vermoedelijk zullen die nog wel 2 bestuurszetels houden en dus met de Amerikanen op 1 lijn zitten. Bestuurlijk zal er niet zoveel veranderen, de VvF hadden dan officieel geen vetorecht maar er gebeurde niets dat zij niet wilden.

22 juli 2019 om 10:34

Rombomcu

"ze hebben dan echt helemaal geen controle meer over de club en dan is het inderdaad zoals mensen het wel eens noemen "de ziel verkopen".

Met een meerderheidsaandeel hou je altijd de controle omdat je ook daarmee besluiten kunt wegstemmen die niet in je belang zijn. Met een vetorecht kan je immers alleen maar tegenhouden, niet doordrukken. Dat vetorecht gaat bovendien niet op alle gebieden gelden, dus moet nog worden afgewacht hoe ver het in de praktijk gaat. Ook de nieuwe investeerder zal er geen belang bij hebben dat de organisatie waar hij zijn geld in heeft gepompt, onbestuurbaar wordt. In de praktijk zal de soep dan ook niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend. Ik vind de uitspraak dat Feyenoord zijn ziel zou verkopen, wel erg ver gaat, ik denk dat dat Feyenoord als het met de investeerder in zee gaat, daarmee toestaat dat de club niet meer baas in eigen huis is, maar dat behoeft niet meteen te betekenen dat daarmee ook de identiteit van de club wordt aangetast. Ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren omdat de investeerder daar geen enkele baat bij heeft en het zelfs tegen hem zou kunnen gaan werken als hij daarmee een opstand van de fans oproept.

22 juli 2019 om 10:42

@wisconsin

"de investeerder neemt gewoon de aandelen van de VvF over (een klein gedeelte was al teruggekocht door Feyenoord). Vermoedelijk zullen die nog wel 2 bestuurszetels houden en dus met de Amerikanen op 1 lijn zitten. Bestuurlijk zal er niet zoveel veranderen, de VvF hadden dan officieel geen vetorecht maar er gebeurde niets dat zij niet wilden. "

Als dat zo zou zijn, zou de hele onderneming een storm in een glas water zijn omdat de aandelen van de VvF een waarde hadden van 32,5 miljoen, terwijl daar ook al een deel van is terug gekocht. Met een investering van minder dan 30 miljoen gaat Feyenoord PSV en Ajax echt niet achterhalen, daar is minimaal het drie tot vijfvoudige voor nodig. Ook is de vraag of de VvF die aandelen zomaar zonder tegenprestatie zullen afstaan.

22 juli 2019 om 10:59

Als de investeerders de aandelen van de VvF zouden overnemen, zouden die Vrienden het geld ontvangen en er dus geen kapitaalinjectie voor Feyenoord zijn.
Het is veel aannemelijker dat er nieuwe aandelen worden uitgegeven, waardoor de waarde van de club (bijna) verdubbelt en dat Feyenoord van een deel van het geld dat dat oplevert de aandelen van de Vrienden terugkoopt, waardoor de club een meerderheidsbelang behoudt.

22 juli 2019 om 11:09

Nieuwe aandelen uitgeven zodat de waarde verdubbelt?
Dat lijkt me te makkelijk gedacht en doet denken aan de Duitse Hyperinflatie in de jaren 20 van de vorige eeuw.

22 juli 2019 om 15:17

@orwell

" Het is veel aannemelijker dat er nieuwe aandelen worden uitgegeven, waardoor de waarde van de club (bijna) verdubbelt en dat Feyenoord van een deel van het geld dat dat oplevert de aandelen van de Vrienden terugkoopt, waardoor de club een meerderheidsbelang behoudt. "

Wat je zegt kan niet omdat Feyenoord 49,5 procent van de aandelen aan de VfF heeft verkocht. Daarvan is weliswaar 10 procent terug gekocht, maar daarmee hebben de VvF nog steeds 45 procent van de aandelen in handen. Je kunt natuurlijk niet zomaar meer aandelen uitgeven omdat dat consequenties zou hebben voor de waarde van de aandelen die de VvF hebben. Nu hebben de VvF 45 procent van de aandelen, als Feyenoord nieuwe aandelen zou uitgeven, zou dat percentage veel minder worden en zouden de aandelen daardoor minder waard worden. Het enige dat Feyenoord zou kunnen doen, is meer van de eigen aandelen in de markt zetten, maar dan heeft de club uiteraard geen geen meerderheidsaandeel meer.

22 juli 2019 om 12:11

Waar maak je je druk om, nou rechtstreeks uit het AD artikel:

"de Amerikanen hebben in de gesprekken laten blijken dat ze veel geld willen investeren, maar dat ze uiteraard geen filantropische instelling zijn. Ze trekken naar de Kuip om winst te maken, bij voorkeur zoveel mogelijk. Daarbij moet worden gedacht aan percentages uit mediagelden, merchandising, kaartverkoop en vooral transfers. ,,ze willen zeggenschap op alle fronten’’, zegt een ingewijde."

M.a.w. je krijgt nu een keer een bak met geld, maar daarna heb je er niet meer zo veel over te zeggen en moet je een (groot) deel van de winst elk jaar afstaan aan die investeerders.

Het lijkt er gewoon nog steeds op de dat er intern bij feyenoord het nog steeds niet allemaal goed loopt.
Waarbij nu al bepaalde investeerders in combinatie met de Raad van commissarissen een technisch en algemeen directeur eruit gewerkt hebben.
En dan denken dat als je andere investeerders binnen de club haalt met flink wat geld en aandelen geeft dat het dan een oplossing zal zin.
Nu kunnen er al niet op een normale manier beslissingen genomen worden en ja het geld is er ook niet voor. Weet niet hoelang er al intern gesproken wordt over de Amerikanen.
Ben er niet zo happig op.

Aan de andere kant heeft feyenoord geen cent te makken.
En de selectie is kwalitatief niet breed genoeg om in de achtervolging te blijven met de top 2.
Hoop als dit rond is serieus geinvesteerd wordt in de jeugd.
Want daar ligt nog altijd de kern van de club. Stop dat geld in team voor Kkd. Laat die gasten daar rijpen en koop een drietal spelers met een goed budget.

Voor nu lijkt het me eerst van belang dat de nodige koppen die gevallen zijn eerst weer aangetrokken worden. Want nu nemen vervangers op bepaalde posities beslissingen die wellicht nadelig kunnen uitpakken. Denk dat Jan de Jong wel een punt had om met beleid te klimmen naar de top 2 en de indentiteit van de club niet te verliezen aan investeerders.

Blijft lastig om hier iets zinnigs over te zeggen tot het moment dat we iets meer context krijgen. Waar het nu op lijkt blijft het een minderheidsaandeel. Als we om ons heen kijken zie je genoeg voorbeelden van investeerders waar het goed heeft uitgepakt (levy Tottenham, Fenway Liverpool, Leicester) en voorbeelden waar het niet goed uitpakt (glazer United, Roda JC met die knakker die in de bak zit). Wat ik wel heilig geloof is dat wil je de zesjes mentaliteit aanpakken die binnen Feyenoord heerst, nog meer op de werkvloer dan op het veld, je niet ontkomt aan flinke externe input. De Koevermans, Jan de Jong en Raymond Salomons van deze wereld daar ga je de club niet fundamenteel mee veranderen.

22 juli 2019 om 09:59

Google eens protesten fans Liverpool / Tottenham. Dan zal je zien dat de fans helemaal niet blij zijn met de overname door Amerikanen. En wat heeft Liverpool gewonnen sinds de overname (2007) door de Amerikanen? De League Cup en de Champions League. Spurs niks. En is Leicester City niet in Thaise handen?

22 juli 2019 om 10:05

Tja, Liverpool en Tottenham zijn gigantische clubs in Engeland, logisch dat daar ook een smaldeel zal zijn dat zich niet kan vinden in zo'n investeerder. Maar niemand in Liverpool die er slechter door slaapt als je zo presteert als zij de laatste jaren.

22 juli 2019 om 10:17

Maar het goede presteren van Liverpool heeft ook te maken met goede mensen op de juiste posities. Vergeet daarnaast niet dat de Premier League veel meer inkomsten biedt dan de eredivisie.....

22 juli 2019 om 10:32

Maar presteren ze zoveel beter dan? Niet met prijzen in ieder geval.

22 juli 2019 om 10:37

Je hebt het over Liverpool, dat de laatste paar jaar weer tot de absolute wereldtop behoren met twee CL finales en een record puntenaantal en waanzinnig aantrekkelijk voetbal. Om nou te zeggen dat ze omdat, ondanks een record puntenaantal niet de PL hebben gewonnen ze niet presteren lijkt me wel een heel boude stelling.

Az bewijst maar weer eens dat het qua beleid één van de best georganiseerde clubs van Nederland is.
Ze doen geen rare dingen op de transfermarkt, kijken goed welke mensen op de juiste plek het best tot hun recht komen en zo te zien wil Feyenoord ook die kant op.
Steward, Gerbrands, Eenhoorn, Huiberts; allemaal mensen die goed functioneren en weten wat er van hen verwacht wordt.

Ik ben benieuwd hoe Slot het gaat doen met een heel jonge, getalenteerde groep.
De Az- jeugdopleiding is ook al jaren één van de beste van Nederland.

22 juli 2019 om 11:35

Dat vraag ik me bijvoorbeeld af. Ze hebben in tegenstelling tot Feyenoord wel vrede met hun positie en proberen omhoog te klimmen door constant te presteren, iets wat ik Feyenoord ook zou adviseren. Maar tot hoe hoog die groei daadwerkelijk doorgaat moet je maar afwachten. De jeugdopleiding hoort wel tot de betere van Nederland, maar een echte topper is daar nog niet verschenen. Misschien Boadu of Stengs, maar dat moeten we afwachten, want de vraag is ook in hoeverre je echt goed kan ontwikkelen bij AZ of dat je op een bepaald niveau blijft steken.....

22 juli 2019 om 12:03

Ik denk inderdaad dat ze op een bepaald niveau blijven steken.

Ook vanwege het feit dat ze nooit gegarandeerd zijn van EL voetbal. Daar ontwikkel je je als voetballer toch meer dan alleen tijdens de competitie.
Jongens als Til, Ouwejans en Stengs hebben dat nodig om zich net dat stapje verder te ontwikkelen.


Nog een nadeel van al die voorrondes.

Belangrijkste lijkt mij nog om hoeveel geld dit zal gaan? Al zou het 35 miljoen zijn. Meer kan het nooit zijn want dat is Feyenoord op dit moment simpelweg niet waard. ( als je van 49 procent uit gaat) Dan nog loop je achter op Ajax. En ben je de helft van de club kwijt. En dat is het begin van alle ellende want daarna heb je weer meer geld nodig en zal de nacht van de investeerders nog groter worden als tegen prestatie. Kansloos lijkt mij. Een nieuwe kuip mag niet komen wegens sentiment. Maar dit zou wel kunnen? Bizar. Wel je ziel uit wanhoop verkopen maar een aantoonbaar verouderd stadion waar je niks meer mee kan wel als heilig verklaren. Tsja

22 juli 2019 om 11:07

De ziel van Feyenoord is vastgelegd in het gouden aandeel bij de stico, dus die zal niet verkocht (kunnen) worden.

22 juli 2019 om 11:10

''dan nog loop je achter op Ajax''

Met deze investering wordt er dan ook nergens uitgegaan van het inhalen van Ajax. Dat is ook een utopie. Maar het gaat om geld creëren, waarmee je een (professionaliserings)slag kan slaan om weer dichterbij te komen. Stilstand is achteruitgang en PSV en (zeker) Ajax lopen momenteel hard weg.

En deze beleidsmakers willen en kunnen niet wachten tot het nieuwe stadion er staat.

Zelf ben ik erg terughoudend in dit soort oplossingen.. Dus ben erg benieuwd waar dit op uitdraait.

22 juli 2019 om 12:14

He zal toch om veel meer moeten gaan.
Feyenoord moet al 30 miljoen betalen aan de vrienden van Feyenoord voor hun aandelen. Als je dan langs de andere kant maar 30 miljoen terug krijgt schiet je er niets mee op.

Hedgefondsen willen altijd zeggenschap het zijn geen carnavals verenigingen

Komt er weer een club aankloppen bij Az....grappig dat dan elke traditie club in Nederland haarbeleid makers uit Alkmaar hebben gehaald. Brands, Gerbrand, Eenhoorn, van Geel...

Er word over haast gesproken, dit betekend niet dat ze nu pas het plan hebben en het snel voor elkaar willen hebben. Dit plan kan al jaren spelen en misschien al lang uit gestippeld zijn en dat ze er nu snel mee aan de gang willen, dit kan ook haast zijn.

Hmm kan opzich wel positief zijn. in de PL is ook alles opgekocht en willen sommige eigenaren flink investeren in het 1e elftal ook en niet alleen de merch en verkopen etc

De VvF hebben met het minderheidsaandeel dat ze hebben de AD en de TD al naar buiten gewerkt. En dat zijn dan mensen die zogenaamd al een band hebben met de club. Je moet je hart vasthouden hoe veel/weinig geduld die Amerikanen gaan hebben met het geld dat zij gaan investeren.

Sommige mensen hier hebben boter op hun hoofd. Wat is in deze het verschil tussen een beursgang (publieke emissie van aandelen) zoals Ajax die destijds heeft gedaan en een private verkoop van aandelen? Bij de ene club is dat blijkbaar het toonbeeld van goed beleid, bij de andere een verkoop van de ziel.

22 juli 2019 om 11:31

Het verschil zit hem er in dat Ajax geen zeggenschap kwijt is geraakt en Feyenoord bereid is om de Amerikanen de technisch directeur, en daarmee het technische beleid, aan te laten stellen. Dat is een wezenlijk verschil. En dat maakt het het verschil tussen een goed idee en een slecht idee.

22 juli 2019 om 11:57

Wie van Feyenoord heeft gezegd dat ze bereid zijn zeggenschap af te geven, en wie van Feyenoord heeft gezegd dat de Amerikanen de TD kunnen aanwijzen?

22 juli 2019 om 12:06

AD is de krant die de scoop heeft en volgens hun bron is dit het geval. Dit past perfect in de eerder opgegeven reden voor De Jong om te vertrekken. Dat je dit dus in twijfel trekt is een beetje apart.

22 juli 2019 om 12:16

rechtstreeks uit het Ad:

"de Amerikanen hebben in de gesprekken laten blijken dat ze veel geld willen investeren, maar dat ze uiteraard geen filantropische instelling zijn. Ze trekken naar de Kuip om winst te maken, bij voorkeur zoveel mogelijk. Daarbij moet worden gedacht aan percentages uit mediagelden, merchandising, kaartverkoop en vooral transfers. ,,ze willen zeggenschap op alle fronten’’, zegt een ingewijde"

22 juli 2019 om 12:50

''rechtstreeks uit het Ad:'' Oftewel, rechtstreeks uit de ingewijde.

Het zijn allemaal aannames over de zeggenschap. Het enige wat zeker is; 51% van de aandelen blijft in handen van Stico. Maar het is logisch dat investeerders later hun geld terug willen.

22 juli 2019 om 12:30

Volgens mij wordt de beursgang van Ajax nou niet direct gezien als goed beleid. Het goede beleid in Amsterdam waar mensen het over hebben heeft meer te maken gehad met het weer financieel gezond maken van de club aan de hand van veel eigen jeugd en met het aankoop beleid van de club de afgelopen paar jaar.

Het is niet voor niets dat elke keer als de jaarcijfers worden gepresenteerd de vraag weer omhoog komt of Ajax niet van de beurs af moet.
Uiteindelijk heeft Ajax niet heel veel aan de beursgang gehad. Ze ontvingen daarvoor eenmalig ongeveer 50 miljoen die ze er in de jaren daarna zonder heel veel success doorheen hebben gejaagd. De beursgang was in ’98 en in 2002 was het geld eigenlijk al op, koeman klaagde destijds al dat er geen geld meer was voor nieuwe spelers. Daarna heeft Ajax jarenlang aan lopen modderen tot Cruijff instapte en Frank de Boer met vooral veel eigen jeugd 4 keer kampioen werd. Dat is het goede beleid, niet de beursgang.

Eenhoorn zit goed op zijn plek bij AZ. Bovendien doet AZ niet veel onder voor Feyenoord. Ik zal lekker bij AZ blijven en niet in een wespennest stappen.

En toch heb ik er geen goed gevoel bij. Het geld is leuk, maar je hebt waarschijnlijk niets meer te zeggen. En als het niet genoeg oplevert zijn ze zo weer vertrokken en kan Feyenoord aan reddingsactie drie in dertig jaar tijd gaan beginnen.

Na het nieuwe stadion verhaal wat Feyenoord oorspronkelijk terug aan de top had moeten brengen, krijgen we nu het investerings verhaal. Om een of andere reden is het niemand duidelijk dat Ajax allang niet meer in te halen is. Ajax loopt honderden miljoenen euro's aan eigen vermogen voor op Feyenoord.

Dat kan je niet inhalen door geld te lenen, want investeerders willen rendement maken over de investering. Op termijn kost geld lenen altijd geld, dat staat niet voor niets altijd in beeld bij reclames over geld lenen. Ja je kan eenmalig investeren in nieuwe spelers naar daarna moet je structureel meer salaris betalen en nog erger, structureel rendement over de investering betalen. Dus moeten de inkomsten drastisch omhoog. En dat kan alleen door de kaartjes veel, maar dan ook heel veel duurder te maken.

22 juli 2019 om 12:08

'' Om een of andere reden is het niemand duidelijk dat Ajax allang niet meer in te halen is''

Om een of andere reden gaan er ook diverse mensen aan voorbij dat er nergens gesteld wordt dat met dit geld Ajax ingehaald wordt. En volgens van Bodegom is dit geld dan ook vooral nodig om verder te professionaliseren en wordt er (nog?) nergens gesproken om dit geld te gebruiken voor spelers.

22 juli 2019 om 12:19

Er staat letterlijk in de tekst:

'van Bodegom zoekt nu naar andere wegen om aan geld te komen om Ajax en PSV zowel in financieel als sportief opzicht in te halen.'

Om Ajax sportief in te halen, zal je moeten investeren in spelers. Ajax financieel inhalen is mijn inziens onmogelijk.

22 juli 2019 om 12:48

En in de meeste berichten (niet op Vz), wordt er gesproken over het gat verkleinen en weer dichterbij te komen. Het is ook een utopie om te denken dat je met deze injectie Ajax inhaalt. Met een beetje nadenken is dat vast begrijpelijk.

Hopelijk gaat het goed van die Wall-street haaien die aanmeren in de Rotterdamse haven. Het zal belangrijk zijn hoe het allemaal op papier komt te staan , dat alles is dichtgespijkerd ,
Natuurlijk moet er iets gebeuren , maar met alleen een zak geld komt Feijenoord er niet. Het is ook positief dat ze nu ook voor jong talent verder kijken dan de Nederlandse competitive. Dus ja misschien komt het wel goed……...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren