Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Feyenoord-talent kiest voor Turkije: ‘Ik zou nog met KNVB praten’

Laatste update:

Orkun Kokçü opteert voor een interlandloopbaan namens Turkije, zo heeft de middenvelder van Feyenoord zondag op de Open Dag laten weten aan Voetbal International. De achttienjarige Kokcü droeg recent nog de aanvoerdersband van Oranje Onder-19, maar is toch tot de conclusie gekomen dat zijn hart meer bij Turkije ligt, na gesprekken met de Turkse voetbalbond.

Kokçü zei in april nog tegen het weekblad dat hij een definitieve keuze liever op de lange baan schuift. “Stel ik word in de toekomst niet geselecteerd voor Oranje, maar krijg wel een uitnodiging uit Turkije? Wat moet ik dan doen? Dan kan ik ook geen ‘nee’ zeggen. Momenteel zit ik goed en voel ik me thuis bij Oranje.”

Hij heeft nu echter toch de knoop doorgehakt: “Ik heb gesprekken gehad met de trainers daar, en de Turkse voetbalbond. Het gevoel was goed en toen dacht ik: dat moet ik gewoon doen. De trots voor mijn vaderland is er altijd geweest en dat heb ik ook altijd gehad. Ik heb veel familie in Turkije en Turken hebben een bepaalde trots, dat heb ik ook in me”, zo stelt Kökçü

Kökçü heeft nimmer gesproken met bondscoach Ronald Koeman over een toekomstige plaats in het Nederlands elftal. “Er zou een gesprek plaatsvinden in Zeist (op het bondsbureau van de KNVB, red.) toen ik nog voor Oranje Onder-19 speelde. Dat is er echter niet van gekomen. Zodoende.” De middenvelder koestert desondanks geen wrok, ondanks zijn rol als aanvoerder in de Onder-19. “Mijn gevoel lag dichter bij Turkije en die keuze heb ik gemaakt. Het is nu dus klaar.”

De middenvelder van Feyenoord kwam de laatste jaren geregeld uit voor vertegenwoordigende elftallen. Naast Oranje Onder-19, waarvoor hij driemaal trefzeker was in acht duels, waren er optredens in de Onder-17 en de Onder-18. Voor laatstgenoemd elftal wist Kokçü twee doelpunten te maken in vijf wedstrijden.

Denk jij dat Orkun Kokçü het anders tot het 'grote' Oranje geschopt had?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En daar hebben we de volgende! Het blijft een heikel punt. Ik snap dat het nogal wat is om van jonge spelers, die gewoon kind zijn, te verwachten om op 14-15 jarige leeftijd al een keuze te maken mbt het uitkomen voor een land. Ook de druk van de sociale omgeving meegenomen. Echter, dit soort situaties beginnen een beetje vervelend te worden.

Er wordt jarenlang door de Knvb geinvesteerd in dit soort jongens, krijgen alle (top)faciliteiten tot hun beschikking, om dan vervolgens te zeggen: he bedankt, ik zie jullie op het Wk/ek in een ander shirtje! Zeer spijtig weer. Vooral de gesprekken met de bonden die nodig zouden moeten zijn om tot een keuze te moeten komen is ook frappant in deze situaties. Mooi voorbeeld van iemand die het wel gewoon netjes doet btw, is Sergino Dest van Ajax.

21 juli 2019 om 15:20

Misschien snap ik niet precies hoe het werkt en heb jij meer inzicht in dit soort dingen, maar op welke manieren werd er door de knvb geinvesteerd in hem, behalve dat hij mee mocht met oranje onder 19?

21 juli 2019 om 15:28

Speeltijd zie ik als investering. Je laat hem op een hoger niveau trainen en minuten maken, daar leren zulke jongens van. Dit soort dingen pleiten ervoor om alleen met oer-Hollandse spelers te spelen, maar ook dat is niet wenselijk. Misschien goed om, gezien de diversiteit in de samenleving, ervoor te kiezen dat ook jeugdinterlands als definitieve keuze gelden en iemand die dan 3 jaar geen interland heeft gespeeld, over mag stappen naar een ander land.

21 juli 2019 om 15:30

@taxidriver213,

Ik wil absoluut niet denigrerend overkomen, maar ben je serieus met je opmerking? Buiten de tijd/moeite/begeleiding die in deze talenten wordt gestoken, hangt er toch ook een financieel plaatje aan heel het gebeuren.

Trainers, coaches, fysio's, begeleiders etc. werken niet pro-bono. De Knvb faciliteiten, zoals velden, trainingsruimtes/accomodaties moeten ook bekostigd worden. Allemaal om dit soort talenten uiteindelijk hun potentieel zo goed mogelijk te benutten. Echter, profiteert in dit soort gevallen een ander land/bond er lekker van.

Vergelijk het met wanneer je bij een bedrijf werkt en via hun dure opleidingen gefinancierd krijgt. Eenmaal klaar met die opleidingen zeg je toedeledokie en ga je ergens anders aan de slag. Dat is bijna niet mogelijk in praktijk, maar kan je wel met dit soort gevallen vergelijken.

21 juli 2019 om 15:31

Daarbij misschien ook goed als bonden verplicht worden om te melden wanneer zij in gesprek gaan met spelers met een dubbele nationaliteit, zodat de bond waar de speler op dat moment voor speelt ook een eerlijke kans heeft om dan nog in gesprek te gaan.

21 juli 2019 om 15:38

@ De toekomst

Wat bedoel je precies met oer-Hollandse spelers? Spelers waarvan beiden ouders gewoon "volle" Nederlanders zijn?

21 juli 2019 om 15:46

De trips, het (technisch) personeel en de faciliteiten zijn niet gratis en het is de Knvb die de rekening betaalt. Ook investeren zij in de ontwikkeling van de speler door ze op te roepen en te laten spelen. Dus ja, de Knvb investeert in die jongens.

21 juli 2019 om 15:53

Want oranje heeft er zelf niks aan gehad om deze jongen in de selectie te hebben? Hij speelde niet omdat ze vonden dat hij iets moest leren etc, maar omdat hij beter is dan de speler op zijn positie en ze het sterkst mogelijke team willen opstellen...

21 juli 2019 om 15:55

@BlindeVogel Ik voel me ook absoluut niet gedenigreerd. Maar klopt het niet dat Feyenoord het overgrote gedeelte van Kokcu's ontwikkeling heeft gespendeerd. Natuurlijk, de knvb heeft een steentje bijgedragen, maar kom op, een paar keer per jaar ga je met oranje mee, ALS je wordt geselecteerd. En al die dingen die je noemde, vanaf nu mag de turkse bond alles betalen. Ik vind het trouwens erg jammer, want dit was wel 1 van de grootste talenten voor oranje. Ik zou niet weten hoe de knvb dit kan oplossen. Misschien moeten er nieuwe regels bij de fifa komen.

21 juli 2019 om 16:13

@dneres

Wat een onzin. Spelen voor de jeugdelftallen is vooral een prestigekwestie en goed voor de spelers die op een hoger niveau kunnen spelen. Verder is het niet 1 speler die het moet doen, maar een volledig elftal (en eventueel de rest).

Ik durf wel te stellen dat de Knvb liever een jongen selecteert die uiteindelijk -gewoon- voor Oranje kiest, dan een speler die uiteindelijk voor een ander land kiest. Die zullen ook niet blij zijn dat er wederom een jongen niet voor Nederland kiest, want betreft de afgelopen 5 spelers kozen ze alle 5 voor een ander land. Dat zijn "zorgwekkende" cijfers.

21 juli 2019 om 16:17

Dus Kokçü moet kiezen voor NL vanwege de topfaciliteiten die hij hier kreeg,en wij mogen een job in Silicon Valley aanvaarden en emigreren,omdat NL ons ook die topfaciliteiten,docenten,klaslokalen heeft gegeven ? of zoiets.

21 juli 2019 om 17:27

Voetbal daar dan ook in de jeugdelftallen die zo goed zijn georganiseerd. Het is jammer. Keuze is aan hem. Maar hij kan niet zeggen, echt Nederlander te zijn met deze uitspraken. Is zijn goed recht. Maar toch voorbeeld van geen echt multi culti. Want t gevoel ligt niet bij het land dat hem heeft gemaakt wat hij is. Buiten dat hij zelf uiteraard ook er hard voor werkt. Blijft moeilijk zo'n keuze.

21 juli 2019 om 19:20

Op zich geen hele rare vergelijking toch...
Die mensen hebben vaak op kosten van de Nederlandse belasting betaler een goede opleiding gehad maar leveren uiteindelijk niets op...

21 juli 2019 om 19:43

@psvromario

Wat een idiote vergelijking. Timjackson stelt het eigenlijk al goed dat er een groot verschil is tussen werken in het buitenland en het kiezen van een nationaliteit (in sport). Bovendien zijn de situaties ook volledig anders evenals de beweegredenen. Cultuur, geloof of afkomst heeft er namelijk niets mee te maken.

21 juli 2019 om 23:31

Even serieus, hij betaalt belasting? Dat doen wij toch ook, dat is geen argument. Tevens zal hij nu nog niet eens zoveel belasting betalen. Het zou van de zotte zijn als hij geen belasting betaalde. Maar wij betalen het ook voor hem. Desalniettemin blijft het zijn besluit, en dat moeten we respecteren!

21 juli 2019 om 15:21

Maar ligt het aan mij, of is het bij deze jongen totaal geen verrassing? Na al die geruchten dat hij naar volgens mij Besiktas wilde als hij geen kansen kreeg bij Feyenoord, op 17-jarige leeftijd. Overigens heb ik nog nooit kunnen zien waarom hij een vaste waarde zou kunnen worden voor het NL elftal.

21 juli 2019 om 15:27

Deze jongen is 18 jaar en heeft al een paar goede wedstrijden gespeeld in een dramatisch Feyenoord. Is aanvoerder van Oranje o-19. Heeft bewust gekozen voor een langer verblijf bij Feyenoord ipv Besiktas. Hij ziet zich pas na zijn 30e in Turkije voetballen, zei hij vorige maand.

Doe nou niet alsof er Pogba’s en Kanté’s in Oranje voetballen.

21 juli 2019 om 15:43

@inkemontana

ik weet niet of Kokcu een talent van de buitencategorie is omdat hij nog niet veel speeltijd krijgt in het eerste maar Frenkie De Jong was op zijn 18e ook nog niet de speler die hij nu is

21 juli 2019 om 22:24

G0at, als Besiktas voldeed aan de vraagprijs van Feyenoord, wat toen rond de 1 miljoen euro lag, speelde Orkun nu gewoon in Turkije. Het is logisch dat hij zegt dat hij koos voor een langer verblijf bij Feyenoord, hij kan moeilijk roepen dat hij eigenlijk weg wilde. Dan kun je niks meer goed doen in de ogen van de fans.

21 juli 2019 om 23:07

En hoe oud zijn deze spelers en op welke leeftijd hebben zij hun debuut gemaakt.
Frenkie is pas anderhalf jaar basisspeler bij Ajax en is nu 22.

21 juli 2019 om 15:29

Is toch lang en breed bekend dat Nederland vaak word "gebruikt" om vervolgens te zeggen dat je hart bij land "X" ligt. Nederlands laat zich gewoon te makkelijk gebruiken

21 juli 2019 om 15:50

Het probleem is dat je maar beperkt kunt handelen betreft dit soort zaken zolang er dubbele paspoorten zijn, al sta ik ook niet te wachten op een speler die voor Oranje uit moet komen terwijl hij liever voor een ander land speelt. Contractueel kun je namelijk niet veel verplichten en je kunt jongens met een migratieachtergrond ook moeilijk helemaal niet meer selecteren. Dat zou wel erg extreem zijn.

21 juli 2019 om 16:12

Is een afgeleide van de huidige maatschappij en het mislukken van de integratie. Op straat worden ze met de nek aangekeken omdat ze vergeleken worden met mislukkelingen en in het stadion worden ze aanbeden. Hun omgeving wijst op de eerste situatie en de keuze is gemaakt. Ik zie zijn talent eigenlijk niet zo en verwacht niet veel speeltijd zeker als Fer er nog bij komt dus hij zal in de winterstop wel vluchten naar een Turkse club.

21 juli 2019 om 19:39

@hangover96

Normaliter heb je een punt, maar deze Kokcu heeft vooralsnog waarschijnlijk meer geld gekost dan opgeleverd, althans betreft de Knvb. Hij moet immers nog wachten op zijn doorbraak en is daardoor geen heel goed voorbeeld betreft jouw argument over het genereren van geld.

21 juli 2019 om 21:41

@AVDS je begrijpt het niet! Ook al heeft Kokcu zijn 'opleiding' in NL genoten......op het moment dat zo'n speler moet kiezen tussen Oranje en land X, laat De KNVB het ALTIJD afweten door niet eens een gesprek met zo'n speler aan te gaan!! Terwijl het andere land bijna ALTIJD direct spreekt met zo'n speler en toezegt hem te selecteren!! Dan weet die speler direct waar die aan toe is en is zijn keus begrijpelijk!! Als iedereen eerlijk zou zijn, zou iedereen toegeven dat de KNVB hierin grove fouten maakt!! Het ligt NIET aan de speler!

21 juli 2019 om 15:39

Het kan misschien ook te maken hebben gehad met het feit dat hij naar de potentiele concurrentie is gaan kijken. Toen hij 16 was was een Unuvar nog 13 en ihattaren 14 en kende niemand hun (potentie) nog. Nu 2/3 jaar verder lijken die 2 grotere talenten te zijn. Als 1 van die 2 de verwachtingen waar maakt en voor Nederland kiest dan zal hij niet veel (grote) interlands spelen zoals Huntelaar en als ze alles 2 de potentie waar maken dan zal hij een soort makaay worden achter Kluivert en van nistelrooij. Bij Turkije is de concurrentie beduidend minder en zal hij veel kunnen gaan spelen. Overigens heeft Dest zich bizar goed ontwikkeld de afgelopen 2 jaar. Als hij toen net zoveel potentie liet zien als nu had hij ook bij Oranje o17, etc. gezeten. Net zoals Mazraoui destijds.

21 juli 2019 om 16:01

Bij Turkije de concurrentie minder? Komen genoeg goede talenten aan, je wint niet zomaar een concurrentiestrijd van Abdülkadir Ömür die nu al veel verder is dan Orkun en maar een jaartje ouder. Tevens komen er andere leuke talenten aan waarvan een uit de buitencategorie (Omer Faruk Beyaz, even oud als Unuvar).

21 juli 2019 om 16:53

De kans dat Ihattaren voor Marokko kiest is ook aanzienlijk.

21 juli 2019 om 15:54

Je naam zegt genoeg.
Ik snap de speler helemaal.
Als je iets beloofd is kwa gesprek en niet komt en turkije meld zich wel het is ook spijtig om voor nederland uit te komen als je voor turkije en marokko kan spelen.
Kijk naar maher paar potjes bij nederland en nooit meer geselecteerd, die had veel interlands kunnen spelen voor marokko

21 juli 2019 om 16:17

İk kan best begrijpen dat Nederlanders dit jammer vinden. Hij is tenslotte de aanvoerder van het Nederlands elftal onder 19 en heeft geprofiteerd van bepaalde faciliteiten van de Knvb. Omdat ik zelf van Turkse komaf ben, kan ik ook weer emphatie opbrengen voor Kökçü. Het is zeker geen makkelijke keus. Kiezen tussen de land waar je geboren en getogen bent, of het land van je ouders. Dit land bezoek je ieder jaar en hoogstwaarschijnlijk leeft een groot deel van je famillie daar (oma's, opa's, tantes). İn Turkije wordt je vaak als Nederlander gezien, en in Nederland wordt je weer als Turk gezien. Het blijft moeilijk .. en dat is het toch meestal de houding van de voetbalbond, en de bondscoach, die voor een beslissing zorgt. Van wat ik begrepen heb, heeft de Knvb een gesprek beloofd en zijn zij dat niet nagekomen. De Turkse voetbalbond daarentegen jaagt op zulke getalenteerde voetballers. İk dacht dat ze van het Ziyech-debacle geleerd hebben. Ja, het is een trots om voor je vaderland uit te komen, maar de Turkse Nederlanders zitten gewoon met een dillema. Het is aan de Knvb om deze jongens dan te overtuigen, moeite te doen, want anders zullen ze altijd tot het andere aangetrokken worden.

21 juli 2019 om 16:48

@ Bozkurt20

Schei uit. Als deze jongen ook maar een werkend stel hersenen had koos hij niet voor Turkije. Wij weten allebei dat de Turkse bond jaagt op alles wat een Turkse naam heeft en kan voetballen. In hun ogen zijn het allemaal import Turken. Zo nationalistisch zijn ze in Turkije. Als hij het goed doet, hoor je niemand in Turkije. Als hij het slecht doet dan is het een buitenlander die maar moet opdonderen. Zo werkt dat met import Turken. Deze knul moest gewoon voor Oranje kiezen. Dat was een slimmere keuze geweest. Hij gooit z'n eigen ramen in. Over hem hoor je niks meer later. Niet hier, niet in Turkije. Gewoon uitgewist.

21 juli 2019 om 17:11

Da's het lullige juist, hetzelfde sentiment speelt hier ook. Doet hij het goed, dan is hij een Nederlander waar het grote publiek mee weg loopt. Doet hij het slecht, dan is hij volgens datzelfde grote publiek een Turk "die vooral maar zo snel mogelijk terug moet naar zijn eigen land".

Natuurlijk blijft het vanuit Nederlands oogpunt zuur als zo'n jongen niet voor Nederland kiest, maar ik begrijp ook wel in dit soort gevallen dat ongeacht waar zo'n jongen voor kiest, hij veel meer te verliezen dan te winnen heeft.

21 juli 2019 om 17:20

Valkeakoski

Ja daar heb je een punt. Maar Turkse stront is heel wat heftiger dan Nederlandse stront, om het maar zo rauw te omschrijven. In Turkije raak je verwikkeld in doodsbedreigingen etc. Daar maken ze spelers kapot. Zie je vaak. Hier is het allemaal nog wat makkelijker.

21 juli 2019 om 18:26

@bozkurt20

Snap je verder helemaal hoor, dat het gevoelsmatig lastig is, ookal ben ik zelf niet van andere afkomst. Echter, op dit moment is er wel een heuse acquisitie gaande naar jonge talenten door voetbalbonden, puur inspelen op het gevoel. Ik vind dat wel erg triest eigenlijk en een slechte zaak. Tijd, aandacht en geld zouden beter besteed kunnen worden aan jongens die in eigen land wonen en voetballen, want die verdienen dat het meest.

Ik snap heel goed dat de Knvb hier liever niet in mee gaat, ookal verliezen ze daardoor hele goede spelers. Ethisch vind ik het gewoon niet kunnen en het draaft eigenlijk een beetje tegen de waarden in dat hier zoveel om te doen is. Ik vind er een hele hoop van, vooral omdat het zoveel te doen heeft met integratie etc. Ik dacht juist altijd dat dergelijke spelers voor meer verbinding konden zorgen door in een oranje shirt te lopen (rijkaard, Gullit), maar het omgekeerde gebeurd. Ik ben wel een beetje bang dat, mocht dit echt de komende jaren een enorme issue worden, dat er ook selectiewijs rekening mee gehouden wordt.... en dan krijgt het toch wel een nare wending.

21 juli 2019 om 21:48

@Bozkurt20. Volledig eens met jou!! De KNVB is hier de schuldige door niet eens een gesprek met Kokcu te hebben terwijl dit toegezegd is. Een zeer hautaine houding van de KNVB die denkt zulke jongens niet nodig te hebben! Daar moet je eerlijk in zijn! Opvallend dat de KNVB zich in al deze situaties zo afstandelijk en afwachtend opstelt...... Kan geen toeval meer zijn....

21 juli 2019 om 21:52

@TimJackson. Jij begrijpt het hoor.... Ziyech had toen ook zijn glazen ingegooid. Van Ziyech hoor je ook niks meer...

21 juli 2019 om 21:57

@TimJackson. Voor zover ik en de rest van de wereld weet is Ozil nooit met de dood bedreigd in Turkije!! En Ozil heeft het Turkse elftal zelfs afgewezen!! Is elk jaar in Turkije en heeft daar zelfs zijn bruiloft gevierd etc..... Heftig die Turkse stront hoor.... Toch liever dat dan HYPOCRIET Nederlandse stront.

21 juli 2019 om 22:06

@Silverhaze. Heb je enig idee WAAROM die spelers niet voor Oranje kiezen? Ik weet dat wel: omdat de KNVB hier niet met ze over wil praten en hen duidelijk wil maken waar ze staan qua selectie. Ze voelen zich niet gesteund bij zo'n keuze en denken geen kans te krijgen bij Oranje terwijl het andere land ze al uitnodigt voor het nationale elftal. Daarnaast heb je ook altijd te maken met hypocriete reacties v/h publiek omtrent de prestaties van zo'n speler. En dit soort spelers zijn dat nu spuugzat. Vraag maar aan Ziyech.

21 juli 2019 om 22:28

Timjackson, iedere Turkse international die niet presteert, krijgt kritiek over zich. Geen enkele in het buitenland opgegroeide Turk wordt er specifiek uitgepikt, ik weet niet waar jij deze onzin vandaan haalt. Arda Turan is misschien wel de meest gehate Turkse speler van dit moment, hij is toch ook geen 'import Turk'? Gewoon geboren en getogen in Turkije. De Turkse supporters hebben juist liever import Turken uit het buitenland omdat die een betere opleiding hebben gekregen en omdat ze geen trekjes hebben.

21 juli 2019 om 16:30

Dus? Hij draagt zelf bij aan het team van Oranje? Wat denk je wat zijn tijd is dat hij heeft gestoken in jong Oranje? Dat is ook een investering? Als de KNVB zijn belofte niet nakomt dat er een gesprek zal komen, waarom zou je dan kiezen voor een instituut dat zijn beloftes niet nakomt? Ik begin dit soort Johan derksen uitspraken vervelend worden. Jij staat niet in zijn schoenen en kan dus geen oordeel vellen.

21 juli 2019 om 17:00

Uit nieuwsgierigheid, maar waarom doet Dest het wel netjes? Die speelt immers toch voor de VS, ook al profiteert hij net als Kökçü van de Nederlandse voetbalfaciliteiten? Wat maakt het bij Dest dan anders dan bij Kökçü?

21 juli 2019 om 17:30

Dest speelt zijn jeugdinterlands voor de VS. Hij heeft volgens mij ook duidelijk aangegeven enkel voor de VS te willen uitkomen, en dat op 18-jarige leeftijd.hij maakt dus gebruik van de faciliteiten die de VS hem ter beschikking stelt. Dus ik begrijp de vergelijking niet helemaal.

21 juli 2019 om 18:38

Kijk in dat geval voor de gein eens naar het land waar de clubs zijn gevestigd waar beide heren hun jeugdopleidingen hebben genoten. 😉

21 juli 2019 om 20:38

Maar het ging hier over nationale elftallen... Dest speelt al in de nationale jeugdelftallen van de vs, deze kocku heeft in de jeugdelftallen van Nl gespeeld, dat is het verschil

22 juli 2019 om 07:53

Touché, goed punt. Al blijft staan dat jongens toch hoofdzakelijk hier in Nederland bij hun clubs in de jeugdopleiding worden gevormd. In die zin is de timing waarop zij uiteindelijk voor een ander land kiezen geen eens zo relevant meer, je leidt hoe dan ook talent op waar je zelf niet de vruchten van plukt, en dat blijft vanuit Nederlands oogpunt in elk geval doodzonde.

21 juli 2019 om 17:21

Maar wat nou als deze jongen nooitvgoed genoeg wordt voor het Nederlands elftal? Mag hij dan ook niet kiezen voor Turkije? Je doet alsof elke speler in jong elftallen welke uitkomen voor de KNVB het grote Oranje halen.

Een van de grootste talenten van Nederland kiest voor Turkije. Dit moet pijn doen bij de KNVB. Ze moeten echt inzien dat ze zulke spelers eerder moeten benaderen.

21 juli 2019 om 15:27

Het gaat hier niet perse om de afkomst, maar hij bedoelt denk ik dat ze geen spelers meer moeten selecteren die niet 100% zeker voor Nederland willen uitkomen.

21 juli 2019 om 15:27

In elk geval de jongens die ook maar 1 nationaliteit bezitten, en niet 2. Dan heb je dit soort taferelen ook niet meer.

21 juli 2019 om 15:27

Gdon. Kocku is toch ook een Nlse jongen?

21 juli 2019 om 15:43

Maar wel een team dat speelt met een Nederlands hart.

21 juli 2019 om 16:05

En op basis waarvan wil je een jongen van 14/15 op beoordelen of hij wei 100 voor Nederland wil uitkomen?

21 juli 2019 om 16:09

Op dit moment zijn er heel veel Nederlandse jongens met een dubbel paspoort die opgeleid worden in Nederland en uiteindelijk kiezen voor hun “Vaderland”. Jammergenoeg bijna allemaal. Dat vind ik oneerlijk.

21 juli 2019 om 15:22

Ze zijn al benadert toen ze in oranje onder 19/18/17/16 speelden toch? 🤔

21 juli 2019 om 15:25

Misschien moeten dit soort spelers inzien dat ze op voetballend gebied veel meer te danken hebben aan de KNVB dan aan de Turkse bond. Het feit dat er gesprekken met bonden nodig zijn voor 'een keuze met het hart' vind ik tamelijk lachwekkend. Wat had hij verwacht dat Koeman had gezegd in zo'n gesprek? 'Hoe slecht je ook speelt, ik selecteer je gegarandeerd als je voor Nederland kiest!'? Ik bedoel, als je goed speelt word je gewoon geselecteerd, zo simpel is het. Leuk spelertje hoor maar in de kampioenswedstrijd van Feyenoord en Ajax onder 19 was hij nergens te bekennen als A-speler. Wilde vooral alles opeisen en de grote man zijn. Niet dat één wedstrijd me veel zegt, maar ik moet het allemaal nog maar zien. Ik herinner me meer van dit soort spelers die te boek stonden als supertalent. Blij dat dit soort jongens niet voor Oranje spelen als ze het klaarblijkelijk niet willen en hun omgeving er blijkbaar ook niet achter staat want diep van binnen nog gewoon Turks. Tenzij het niet uitkomt.

21 juli 2019 om 15:25

Wat bedoel je met eerder benaderen? De beste speler is al aanvoerder van een jeugdelftal, geeft in april aan voorlopig nog geen beslissing te willen nemen over zijn interlandcarriere en hij heeft geen basisplek bij Feyenoord. Had Koeman hem dan moeten meenemen naar de Nations League finales om hem te laten debuteren? Of moet Koeman elke jeugdspeler die zich aandient persoonlijk bellen? Daar heeft ie dan een dagtaak aan. Moeten we bij Bannis en Azarkan nu al ingrijpen, zodat hun toekomst voor Oranje verzekerd is?

21 juli 2019 om 15:31

Er zou een gesprek plaatsvinden met de KNVB. Dit is niet gebeurd en bij zo’n groot talent moet je dit slimmer aanpakken. Turkije heeft het beter geregeld en deze strijd gewonnen.

21 juli 2019 om 15:43

Voor Turkije zijn dit soort spelers zeldzamer dan voor Nederland. Natuurlijk ben je sneller geneigd snel te handelen als voetbalbond dan als je het allemaal al vaak genoeg gezien hebt.

Verder kan de Knvb pro-actiever zijn, maar ze doen niets verkeerd. Wat moet je in hemelsnaam met een speler die liever voor een ander land speelt? Het moet naar mijn mening alleen sneller duidelijk worden zodat die jongens zo min mogelijk wedstrijden voor de vertegenwoordigde jeugdelftallen spelen.

21 juli 2019 om 15:45

Zo'n groot talent? Dat moet nog blijken. Hij zou heel ver kunnen komen, maar hoe ver valt geen zinnig woord over te zeggen. Zijn talent is niet zo groot, dat we nu al weten dat hij de absolute top gaat bereiken. Gewoon een interessante speler om te volgen. Niet minder en niet meer. Kan het niveau Amrabat, Aissati of Bazoer worden of niveau Afellay. Je weet het niet.

Verder als wij deze speler moeten geloven had dat gesprek geen verschil gemaakt. Met of zonder gesprek zou de trots voor zijn vaderland er altijd geweest zijn. Ook zou hij dan nog steeds veel familie in Turkije hebben, evenals die Turkse trots. Hij geeft ook zelf aan geen wrok te koesteren dat het gesprek niet heeft plaatsgevonden, dus dan ga ik er vanuit dat dit niet het issue is geweest.

21 juli 2019 om 17:43

@Goat: een van de grootste talenten? Vind ik wel meevallen. Knvb moet niet gaan smeken, hij speelde immers al voor O19 bij Oranje. Graag of niet, in dit geval niet... Next...

21 juli 2019 om 22:15

@4Ever4Ajax. Next..... Zeiden de meeste ook toendertijd bij Ziyech. Daarna sloegen ze zich voor de kop. Ook bij jouw cluppie Ajax. Nu smeken zehem bijna om te blijven. I'm just saying....

22 juli 2019 om 10:03

Ik heb nooit gesmeekt om Ziyech in oranje. Ik wil wel dat hij bij Ajax blijft, dat heeft alleen niets te maken met interlands. Je moet 100% voor Nederland willen spelen, knvb moet bij niemand smeken. Als je niet wil, ben je het niet waard in het Nederlands elftal.

21 juli 2019 om 22:12

@GOAT. Precies dat! Je hebt volkomen gelijk! Alleen dan zal er iets veranderen!! Maar het grote publiek begrijpt dit niet, omdat hierin iedereen de Johan Derksen gedachte goed volgt.

Toch aardig van de KNVB dat ze voor andere landen spelers opleiden. Misschien een keer een vergoedingssysteem aan de kaak stellen?

21 juli 2019 om 15:35

Ze moeten gewoon dubbele paspoorten gaan verbieden. KNVB kan hier helaas weinig aan doen.

21 juli 2019 om 15:40

Wat heb je daaraan? Dan speel je met jongens in de ploeg die normaal gesproken eigenlijk voor een ander land wouden spelen. Daar sta je als Oranje zijnde ook niet op te wachten. Laat ze gewoon op 18-jarige leeftijd een keuze maken zoals deze Kokcu al uit zichzelf gedaan heeft. Nu selecteert Oranje hem niet meer en kun je overschakelen op een andere belofte die (hopelijk) wel voor Oranje wil spelen.

21 juli 2019 om 19:31

Daar schiet je niets mee op, dan vragen ze gewoon op hun 18e een ander paspoort aan en heb je hetzelfde effect.

Het zou veel handiger zijn als Nederland zelf makkelijk zou zijn met dubbele paspoorten. Als Nederlander is dat namelijk bijna onmogelijk, daardoor zijn er geen spelers die het omgekeerde doen.

21 juli 2019 om 19:35

Nederlanders die in andere landen geboren en getogen zijn, hebben over het algemeen niet eens meer een Nederlands paspoort. Dat is dus geen argument in deze en ook zeker geen oplossing. Vooralsnog gaat het gewoon te makkelijk en dat hoort niet. Het is toch lachwekkend dat een in de voetbalwereld niet-Nederlander ik weet niet hoeveel jeugdinterlands speelt voor Nederland?!

21 juli 2019 om 19:58

Dat is het probleem dus, als je die Nederlanders gewoon een dubbele nationaliteit laat houden, dan krijg je ook nog is wat sporters terug....
Alleen is het bijna onmogelijk om als nederlander een dubbele nationaliteit te hebben.

Schandalig, speel dan ook je jeugdwedstrijden bij de Turken..

21 juli 2019 om 15:23

Kom nou, Kokcu heeft op zijn 18de beslist. Vind ik een perfecte leeftijd om spelers te laten beslissen, mits ze een 2de nationaliteit hebben, als ze voor Nederland of voor het ander land in kwestie uit willen komen. We hebben genoeg spelers gehad die tot en met hun 21ste voor Jong Oranje uitkwamen en omdat ze geen perspectief hadden voor het grote Oranje, dat ze dan uiteindelijk voor het tweede land kozen.

Ik blijf erbij, bij je 18de jaar, definitieve keuze maken met ja of nee voor welk land je wilt gaan uitkomen. Dan wanneer ze voor het ander land uitkiezen in plaats van Nederland, no hard feelings, en succes met je vervolgcarriere.

21 juli 2019 om 18:55

Klopt, prima leeftijd en moet ie zelf weten. Het is nu wel een oninteressante Turk voor mij en geen speler om langer in de gaten te houden. Denk dat een Ziyech bijvoorbeeld al lang weg was geweest als ie in oranje had gespeeld...

Ik blijf het apart vinden, en een soort van misbruik maken. Maar goed, je kan zo’n jongen niks verbieden en heeft het goeie recht om zelf te kiezen.

21 juli 2019 om 16:29

dus als jij na je opleiding met al die faciliteiten een job vind in Canada en emigreert maak je geen misbruik,maar grijp je je kansen ? en Kokçü maakt misbruik ?

21 juli 2019 om 18:41

Want in Canada oefen je dat beroep dan ook uit namens Nederland?

21 juli 2019 om 18:43

Verschil is alleen dat je als student zelf betaald voor alle faciliteiten. Voetballers krijgen daar in tegen alles aangereikt. Niet dat ik dat relevant acht voor de discussie. Probleem zit hem in de dubbele nationaliteit. Wat op zich zelf een vreemd idee is.

21 juli 2019 om 19:39

volgens mij betaald de belasting betaler het merendeel...
een jaar VWO kost de overheid ongeveer 7000 en universitaire studie kost gemiddeld ongeveer 15.000 per jaar, daarvan wordt er maar een deel (minder dan 2000) door studenten aan college geld betaald.

Dus als je na je studie in het buitenland gaat heb je de staat makkelijk een ton of anderhalve ton gekost zonder dat je daar ooit iets voor terug doet

21 juli 2019 om 22:21

@MessiBazoer Hoezo misbruik? De KNVB wilde niet met hem praten!! Kokcu wilde zelf wel, anders had hij nooit voor Oranje jeugd elftallen gespeeld!! De KNVB laat het afweten!! Probeer objectief naar de situatie te kijken en niet door de bril van Johan Derksen!

Ik betwijfel of dit zo erg is. Altijd maar afwachten hoe het uitpakt. Breekt hij echt door? Is het echt zo'n groot talent als dat gezegd wordt?

21 juli 2019 om 16:25

Persoonlijk gaat het mij daar niet echt om, maar meer om het principe dat Nederland moeite steekt in een jongen die dan op z’n 18e lekker zegt ‘houdoe de groeten’. Dan ben je voor een ander land aan het opleiden. Laat die Turken dit soort spelers maar lekker zelf opleiden.

Verwacht dat zijn speeltijd nog geringer wordt na deze keuze bij Feyenoord. Die zullen waarschijnlijk andere talenten de voorkeur geven om te spelen. Snap ook niet waarom hij verlengt heeft bij Feyenoord, terwijl Besiktas geã¯nteresseerd is. Eerlijk is eerlijk Feyenoord speelt toch nergens om mee. En Stam wordt ook niks. Je moet wel een hele goede zijn wil je de uitdager van Ajax en PSV zijn.

21 juli 2019 om 15:27

Onzin. Als Kokcu de beste speler is op zijn positie dan zal Jaap Stam hem gewoon opstellen.

21 juli 2019 om 15:48

Dat denk jij ja. Nu het Nederlandse voetbal weer in de lift zit gaat dat echt niet gebeuren. Als een vergelijkbare Nederlandse talent zich laat zien dan gaat die spelen.

21 juli 2019 om 16:09

Wann bullshit. Denk je dat feyenoord de luxe heeft om een toptalent in wording op de bank te zetten omdat die voor tr gaat kiezen. Tis niet dat hij zen contract bij feyn niet wil verlengen hoor.

21 juli 2019 om 16:19

Ouwe wat zeg jij allemaal? met je niet zijn contract wil verlengen. Hij heeft zijn contract onlangs verlengd tot 2023. Daarnaast gaat Stam waarschijnlijk voor Berghuis op de positie van Orkun. Kokcu moet veelal gaan invallen. Wat jij zegt is dus bullshit.

Ik snap soms mensen echt niet hea hier op voetbalzone. Met onze amateur visie op voetbal gaan bezoeker woorden als bullshit / onzin gebruiken. Alles wat hier geschreven is gebaseerd op je eigen mening en wellicht aanvullend met informatie wat je ergens gelezen of gehoord hebt. Ga de voetballerij in zou ik zeggen tegen mensen die het allemaal zo goed weten. Dan kan je nog een centje verdienen.

Lees het artikel aub goed. Hij zou een gesprek krijgen, wat niet is gebeurd. De KNVB heeft dit zelf zwak gedaan. Don't blame the kid. Turkije heeft het initiatief genomen.

21 juli 2019 om 15:29

Ja, hij zou ook zelf een beslissing op de lange baan schuiven, hetgeen hij niet gedaan heeft. Dat is volgens mij toch echt iets wat in zijn straatje ligt. Sowieso vind ik het onzinnig als we bij elk aardig talent waarvan we nog niet kunnen inschatten hoe ver ie kan komen een heel charme offensief moeten starten.

21 juli 2019 om 15:34

Ja, dat zou hij idd doen. Feit is dat de KNVB hem een gesprek had beloofd en dat dit gesprek niet heeft plaatsgevonden. Zegt toch ook genoeg over de interesse van de KNVB in hem, om voor het Nederlands elftal uit te komen?

21 juli 2019 om 15:41

Als wij deze speler moeten geloven had dat gesprek geen verschil gemaakt. Met of zonder gesprek zou de trots voor zijn vaderland er altijd geweest zijn. Ook zou hij dan nog steeds veel familie in Turkije hebben, evenals die Turkse trots. Hij geeft ook zelf aan geen wrok te koesteren dat het gesprek niet heeft plaatsgevonden, dus dan ga ik er vanuit dat dit niet het issue is geweest.

21 juli 2019 om 15:38

We moeten ook gewoon realistisch zijn en beseffen dat Turkije waarschijnlijk al zijn voorkeur genoot. De Knvb is vaak niet bij betreft dit soort zaken, maar als die jongen echt voor Oranje wou spelen, had die jongen wel voor Oranje gekozen.

21 juli 2019 om 15:42

Toen hij een aantal maanden geleden die uitspraak deed, liet hij weten een voorkeur voor NL te hebben. Het feit dat het beloofde gesprek niet heeft plaatsgevonden heeft hem naar alle waarschijnlijkheid van gedachte doen veranderen.

21 juli 2019 om 15:45

Als dat echt zo is. Dan is 'ie zo veranderlijk als het weer, zit er totaal geen mentaliteit in, en is het dus ook niet erg dat hij niet voor Nl kiest.

21 juli 2019 om 15:59

Dat lijkt mij gewoon heel sterk. Dit is niet een keuze die je af laat hangen van een nationale bond als je nog niet zoveel hebt laten zien op een relevant niveau. Dan heb je niet bijzonder veel te eisen. Bovendien is het nu toch ook gewoon opgelost?

Die jongen maakt al vroeg een keuze, Oranje selecteert hem niet meer voor de jeugdelftallen en kan nu schakelen naar een jongen die wel voor Oranje wil spelen. Ze hebben het altijd over 'trots', maar ik wil jongens in Oranje zien met 'trots' voor Nederland.

21 juli 2019 om 16:27

Je wilt jongens zien met 'trots' in Nederland, maar dan moet je kunnen begrijpen dat Turkse Nederlanders gewoon voor een dillema staan. Misschien zijn ze wel trots op beide landen? Als je zulke jongens echt wilt hebben moet je gewoon moeite doen, moeite die de Turkse en de Marokkaanse voetbalbonden wél tonen. Je kan niet van die jongens verwachten dat ze direct voor Nederland gaan kiezen. Duitsland kan dit schijnbaar wel, aangezien spelers zoals Can, Gündoğan en Ozil eerder voor Duitsland opteerde.

21 juli 2019 om 17:50

@Bozkurt: totale onzin, oranje is een eer en knvb moet bij niemand gaan smeken. We hebben het niet over jongens die op hun 16e naar Nederland zijn gekomen. Als je niet wil wachten op een mogelijke uitnodiging van Nederland (waarbij de kans aanwezig is dag je ‘m nooit krijgt) zegt dat meer over je persoonlijkheid. Genoeg autochtone Nederlandse jongens die nooit worden uitgenodigd. En dat is geen schande.

21 juli 2019 om 19:17

Dat hangt er maar net vanaf waar je het probleem zoekt. Jij zoekt het duidelijk bij de Knvb, ik bij de maatschappij. En nee, ik verwacht niet dat die jongens voor Nederland gaan kiezen. Sterker nog; het wijst erop dat Nederland niet de voorkeur geniet en dat is tot op zekere hoogte zorgwekkend.

Je gelooft toch niet zelf dat deze jongen niet slim genoeg is om te weten dat een dergelijke keuze baseren op het contact met de nationale bond als je nog niet eens bent doorgebroken een slimme zet is. Die jongen is naar mijn mening gewoon bezig met een beetje 'damage-control' en had z'n keuze al grotendeels vast staan.

We hebben het altijd over trots betreft dit soort situaties, maar diezelfde trots wil je ook voor Nederland zien. Als die trots niet genoeg aanwezig is, heb je ook niets in de vertegenwoordigde jeugdelftallen te zoeken.

21 juli 2019 om 22:30

@4Ever4Ajax. Ten eerste speelde Kokcu al voor Oranje. Dat zegt dat hij wel voor Oranje wil uitkomen en dat hij door de KNVB wordt gezien als een potentiële kandidaat voor het grote Oranje. Dus de KNVB hoeft niet te smeken. Dat is wat jij denkt! Het gaat erom dat de KNVB met hem overlegt/doorspreekt wat zijn kansen zijn bij het grote Oranje. Dit omdat Kokcu bij Turkije ook bepaalde kansen krijgt! Dat je dit als speler afweegt is normaal. Heeft niks met persoonlijkheid te maken! Maar jouw laatste zin zegt genoeg, jij ziet liever autochtone jongens....

Komt wel als een verrassing dit. Kon nr 10 van Nederland worden met Frenkie en Donny achter zich. Goede speler voor de Turken.

21 juli 2019 om 15:39

Persoonlijk ben ik van mening dat hij van de 4 beste creatieve middenvelders tussen 16 en 19 (Taabouni, Ihattaren, Ünüvar en Kokcu) de minst getalenteerde is. Enige nadeel is dat alle 4 dubbele nationaliteit hebben en het dus afwachten waar de keuze van de andere 3 op gaat vallen. Het zou me verbazen als geen van die 4 uiteindelijk voor Oranje gaat kiezen. Van die 4 leek Kokcu wel meest voor de hand liggende om voor Turkije te kiezen eigenlijk. Zeker omdat hij meermaals aan Turkse ploegen is gelinkt en daar eerder welwillend tegenover stond (meen Besiktas 1,5 jaar geleden) toen.

Prima keuze, bij Turkije is het niveau toch minder en heeft hij meer kans.

De enige international, die nu ergens anders speelt, die ik graag bij Nederland had gezien is Ziyech.

De rest is gewoon niet goed genoeg en die moet lekker voor Turkije of Marokko kiezen. Daar heb je nou eenmaal meer kans op speeltijd.

21 juli 2019 om 22:33

Hahahaha Ziyech was indertijd ook niet goed genoeg...

21 juli 2019 om 22:33

Ik denk dat het bij Turkije ook geen makkie gaat worden voor hem want we hebben nu een hele talentvolle lichting.

Lekker boeiend, die gast is toch geen topper in wording. Niveau Vilhena die heeft Nederland genoeg. Vaderland? In Turkije is hij ook gewoon een buitenlander hoor.

21 juli 2019 om 15:34

Ja precies. Kijk naar Marokko, het zijn jongens met Marokkaanse toets maar zijn allemaal opgegroeid in andere culturen met normen en waarden, afgelopen EK en de Afrika cup is gebleken dat dat geen succes is en gaat het ook nooit worden.

21 juli 2019 om 23:03

@myloki, heb je gezien wie wel de Africa Cup won? Juist ja Algerije. Hoeveel spelers hebben zij die in Algerije zijn geboren?

21 juli 2019 om 17:10

Ja precies. Dit soort spelers valt onder import waar. Komen ze aangezet met hun gebrekkig Turks, Europese uitstraling. Dat zien ze in Turkije. Ze plukken je gewoon eruit op de straten in Turkije. Hij moest voor Oranje kiezen. Nu zal hij naar verwachting alleen maar stront over zich heen krijgen als hij niet presteert voor de Turken. Misschien ook een aantal doodsbedreigingen van andere spelers. Deze jongen heeft een domme keuze gemaakt.

Hoppa weer een talent opgeleid voor een ander land. Misschien moet Nederland er naar geld voor gaan vragen.

21 juli 2019 om 15:36

Gewoon wat pro-actiever optreden en die jongens op 18-jarige leeftijd voor een keuze stellen.

21 juli 2019 om 15:42

Mee eens. Je moet vroeg al weten of zo'n jongen bij oranje wilt blijven. Anders niet meer oproepen. Ze nemen een plek in van andere Nederlanders. Die een plek konden gebruiken om zich te ontwikkelen

Prima, verder geen aandacht aan besteden!! Is een leuk talent maar ook niet meer dan dat! Succes met je Turkse broeders

Lekker laten gaan joh. Middenveld is de komende jaren heel dik bezet en deze jongen heeft nog vrij weinig laten zien. Paar balletjes getrapt in Feyenoord 1. Stam ziet het niet in hem zitten, dus zal niet echt sprongen gaan maken...

21 juli 2019 om 15:35

Los van het feit dat deze Kokcu het nog wel even moet laten zien, maar dik bezet? We hebben Wijnaldum, De Jong, Propper, De Roon en Van De Beek. Buiten de eerste twee is het allemaal nog niet zo indrukwekkend. Daarna heb je een groepje met Vilhena en nog een aantal spelers die nauwelijks iets toevoegen aan Oranje. Ik mag toch hopen dat daar nog wel een aantal talenten bij komen.

21 juli 2019 om 15:59

De leeftijdscategorie 16-19 is wel heel dik bezet met een aantal toptalenten die minimaal gelijkwaardig zoniet beter zijn dan kokcu.

21 juli 2019 om 16:03

Maar bij 50% van die jongens is de kans ook reeel dat ze niet voor Nederland kiezen en dan is het ook maar afwachten welke jongens ook daadwerkelijk de sportieve stap maken.

Iedereen heeft het nu bijvoorbeeld over Unuvar en Ihattaren, maar beiden hebben een migratieachtergrond en beiden zullen wellicht een keuze moeten maken. Ik ben er niet gerust op dat die jongens voor Oranje kiezen.

Tja, de Knvb blijkt niet altijd bijster scherp al kun je natuurlijk niet telkens maar met jongen blijven praten omdat ze anders voor een ander land kiezen. Hij mag dan die Turkse trots hebben, maar als je voor Oranje wilt spelen, moet je meer de Nederlandse trots hebben.

Het word echter wel een keer tijd van de Knvb om deze jongens (al kiest Kokcu zelf al vrij vroeg) al vroeg (of zo vroeg mogelijk) uit de vertegenwoordigde jeugdelftallen te weren. Kwalitatief hebben ze er wat te zoeken, maar achteraf zijn het op voetballend gebied geen Nederlanders (meer) en horen dus niet in die vertegenwoordigde jeugdelftallen te spelen.

Ik heb het al zo vaak geopperd en ik vind het de meest logische oplossing. Als jongens met een migratie-achtergrond eenmaal 18 jaar worden, kun je ze voor de keuze stellen. Is die keuze een andere dan Nederland, dan niet meer selecteren en overschakelen op jongens die die trots wel hebben.

21 juli 2019 om 16:38

Helemaal met je eens, je kan zo'n keuze toch een beetje beinvloeden met gesprekken en een plan. Dan is het een slechte zaak dat ze een beloofd gesprek gewoon laten lopen.

21 juli 2019 om 19:24

Ik geef ook aan dat een keuze niet mag afhangen van dit soort zaken en in dat soort gevallen moet de Knvb gewoon pro-actief zijn en de situatie voor zijn. Kokcu is zelf al vrij snel met een keuze, maar de meesten wachten tot ze al bijna klaar zijn bij Jong Oranje. Dat moet je zien te voorkomen.

Dat politiek-correcte gezwets over hoe moeilijk het allemaal is gaat er bij mij ook niet in. Een gemiddelde voetballer krijgt een dergelijke keuze helemaal niet, dus waarom zouden wij een dergelijke keuze makkelijk moeten maken? Laat ze gewoon kiezen op het moment dat ze voor de wet volwassen zijn (18 jaar). Is de keuze anders dan Nederland, niet meer oproepen.

Tja, in Nederland geboren, maar zijn hart ligt meer bij Turkije.... Zegt me toch ook wel veel over de hedendaagse samenleving in Nederland....

21 juli 2019 om 15:48

Dat zegt voor mijn gevoel meer over hoe deze jongeren opgevoed worden dan aan de samenleving..

21 juli 2019 om 16:07

Het hangt er vooral vanaf over welke generatie we het hebben. Psvchamps heeft wel een punt dat het niet de bedoeling is dat jongens die hier zijn geboren en 90-95% van het jaar hier zijn, meer met een ander land hebben.

22 juli 2019 om 08:10

Of hoe deze jongens worden geaccepteerd door de samenleving? Hij is geboren in Haarlem woont in Schalkwijk (achterstandswijk?) als hij geen voetballer was geweest en daar door de straten liep werd die zeer zeker niet aangekeken als Nederlander.... het is niet zo simpel als de meeste mensen denken..

23 juli 2019 om 17:23

Dat zijn allemaal argumenten die nergens op gebaseerd zijn. Als ik op straat loop, kijk ik echt niet naar een persoon met de veronderstelling dat die persoon bijvoorbeeld een allochtoon, crimineel, advocaat of wat dan ook is. Dat is een zeer generaliserend argument. Als iemand me vertelt dat 'ie een Nederlander is, is die persoon in mijn ogen ook een Nederlander.

maken we het allemaal niet een beetje te groot met zijn allen. is het nou echt zo een ramp als er uit een jeugdselectie van Oranje bestaande uit ongeveer 22 man pakweg 1 of 2 spelers zijn die voor een ander land kiezen?

21 juli 2019 om 16:09

Dat ligt eraan hoe je het benadert. Ik vind het een principe-kwestie en een probleem dat wat verder gaat dan alleen de voetballerij en sport. Sportief gezien is het wellicht geen ramp, maar maatschappelijk zegt het wel dat er dingen niet goed gaan als deze jongens zich niet genoeg Nederlander voelen, zelfs als ze hier min of meer geboren en getogen zijn.

Zou hier serieus eens over na gaan denken als ik KNVB was. We worden gewoon een opleidingsland voor andere landen en dit kan gewoon niet de bedoeling zijn.

Waar maakt iedereen zich druk om? Deze jongen zou vrij weinig voor Oranje hebben gespeeld. Het hoogst haalbare voor hem is een carrière a la Vilhena, en daar mag hij zijn handjes nog mee dicht knijpen. Is gewoon geen materiaal om vaste waarde te worden in Oranje. Laat 'm lekker voor dat fijne Turkije voetballen, als hij daar gelukkig van wordt.

21 juli 2019 om 19:32

Dat hoort helemaal niet uit te maken. Een groot deel van de voetballers kan helemaal niet kiezen en zit sowieso al vast aan een land, ook al zou die persoon nooit opgeroepen gaan worden. Waarom zou je die keuze dan ook nog zo makkelijk mogelijk maken door je zo coulant mogelijk op te stellen? Dat is toch compleet de omgekeerde wereld?!

Dan maar niet, het is graag of niet. Geeft alleen wel een van de problemen in hedendaagse maatschappij aan maargoed is niet mijn probleem.

Zou denk ik toch weinig kans maken op speelminuten en dat zal die zelf ook wel door hebben gehad.

Mocht deze jongen een succes worden kan Nederland nog altijd zichzelf op de borst kloppen dat hij hier zijn opleiding heeft genoten.
Laat die jongen lekker hij heeft zijn keuze gemaakt en dat is het dan. Mocht hij echt de potentie hebben gehad om een topper te worden dan had de KNVB wel meer actief geweest.......

Hij is toch in Haarlem geboren. Ik wist niet dat Haarlem in Turkey lag ivm vaderland. Heb ik niet goed opgelet op school.

21 juli 2019 om 19:50

Waar hij geboren is maakt toch niets uit?
Het gaat er toch om wat je je voelt.
Andersom profiteren we daar ok wel is van, rijdt er bijvoorbeeld een Nederlandse jongen niet geheel onverdienstelijk in de formule 1 rond die niet in Nederland geboren is, ook een niet nederlandse ouder heeft en nog nooit een dat in Nederlan heeft gewoond.
Maar dat vinden we kennelijk allemaal wat minder erg omdat het ons goed uitkomt...

23 juli 2019 om 17:26

Wat een onzin. Max Verstappen identificeert zich als Nederlander en is dan ook gewoon een Nederlander. Dat geldt in ieder geval voor mij dus ook voor voetballers die zich identificeren als Nederlander.

23 juli 2019 om 18:29

Maar dat is dus mijn punt op de post van Raza...
Max is niet geboren in Nederland maar in Hasselt (belgie), heeft nooit in Nederland gewoond, heeft naast een Nederlandse ook een niet Nederlandse ouder en daarmee ook een dubbele nationaliteit, maar voelt zich wel Nederlander...

Dat is dan toch niet minder raar dan een jongen uit Haarlem van Turkse afkomst, die nooit in Turkije gewoond heeft en zich toch Turks voelt?

Dezelfde reacties die we hier soms over voetballers hebben had je bij zijn keuze destijds in Belgie waar zelfs zijn eigen moeder riep dat ze vond dat Max eigenlijk meer Belg was.

Alleen vinden we het ene niet kunnen en met het andere zijn we blij...

Vind het vooral een fout van KNVB, als ze inderdaad dat gesprek beloven maar vervolgens niet aangaan. Dat is gewoon een blunder. Uiteindelijk blijft het een keuze van die jongen en dat moet je respecteren. Maar als je iemand vertrouwen geeft en een plan hebt kan je zo'n keuze misschien toch enigzins sturen.

Waarom maken zoveel mensen hier zich zo druk om? Mensen doen alsof het een clubkeuze is, maar het is een landkeuze. Als een speler zich, om wat voor redenen dan ook, meer vervonden voelt met een ander land dan Nederland. Dan moeten we dat accepteren en is het dus zinloos om iemand te overtuigen.

21 juli 2019 om 17:05

Valt in de praktijk ook mee. Het is meer een trekpartij achter de schermen. Als de KNVB het initiatief nam zag dit bericht er anders uit.

Ik vind dat een speler, hoe oud dan ook, als hij zich beschikbaar stelt en speelt in een vertegenwoordigend elftal van Nederland, een contract moet tekenen dat hij kiest voor Nederland

Dat lijkt me helemaal niet zo gek

En anders maar niet, dan ga je maar een paar jaar niet in Oranje spelen

Spelen voor Nederland betekent dat je je commit aan Nederland

Zo simpel moet het zijn

Het is toch onverstelbaar dat een aanvoerder van Oranje onder-19 plotseling switcht naar een thuisland waar hij helemaal niet geboren is, en af en toe met vakantie gaat?

Ik heb hier geen goed woord voor over, af en toe zijn wel echt gekke Henkie in dit land om iedereen maar maximale kansen te geven zonder daar iets tegenover te stellen

21 juli 2019 om 19:47

Je kan een twaalfjarige toch geen contractlaten ondertekenen?
Dat je dat eentueel doet bij iemand die 18 is zou nog kunnen. Maar wat doe je dan als hij uiteindelijk toch niet geselecteerd word.

Juiste keuze van Kökcü..... altijd je hart blijven volgen.... ook al pakt het niet uit zoals je van te voren had gedacht.... desondanks blijft het ZIJN keuze en moeten wij als buitenstaanders daar mee leven....

21 juli 2019 om 17:28

Hij had zijn hart moeten volgen toen hij geselecteerd werd voor Oranje, niet nu....

Spelen voor de eer van een land, hoe jong dan ook, betekent dat je een keuze hebt gemaakt

Zo simpel is het

21 juli 2019 om 18:50

Zodra er een interessante club komt is ie ook gewoon weg bij Feyenoord hoor. Had het vorig jaar al over een vertrek.

Ik ben de sympathie voor deze Kokã§ã¼ ook meteen kwijt

Maximaal profiteren van de kansen die je krijgt en dan je eigen plannetje trekken

Ik hoop bij deze dat hij het Turks elftal ook nooit zal halen, en als eeuwig talentje in de vergetelheid zal raken

Hoe kan je verkopen dat je nota bene aanvoerder bent van een vertegenwoordigend elftal, wat toch een soort van verantwoordelijkheid met zich meebrengt, en dan wegloopt?

Wat was je plan dan met dat vertegenwoordigende elftal? Lekker een beetje ballen op hoog niveau? Goede opleiding?

Ik hoop, en ga er van uit, dat hij per nu ook stopt in dit elftal na deze beslissing

21 juli 2019 om 22:49

@Marchello020 Hij speelde al voor oranje jeugdelftallen. Dat betekent dat hij sowieso voor NL wil uitkomen. En nu het moment is gekomen dat hij een keuze moet maken die zijn leven zal bepalen, laat de KNVB het afweten. De KNVB heeft eerst een gesprek toegezegd en laat het dan afweten!! Terwijl de Turkse bond hem verwelkomde en volledige transparantie gaf!!! Zie je het verschil?? Wat zou jij denken en doen als dit jou overkwam? Noem je het dan ook 'weglopen' als je voor de ander kiest? Zelfs de grote Cruijff heeft ooit voor Ajax' grote rivaal Feyenoord gekozen. Liep Cruijff weg bij Ajax dan? Probeer zo'n situatie vanuit de speler te bekijken en niet alleen vanuit jouw gedachte!!

21 juli 2019 om 23:09

Hij had dan ook nooit voor de Oranje jeugdelftallen moeten spelen

Dat is wat ik zeg

Je kunt wel zeggen: een jongen van 14 of 15 kan die beslissing niet nemen, maar ik zeg van wel

Of Oranje of niet.. Niet nu Nederlander en daarna Turk

Dat tweeslachtige beleid kenmerkt Nederland, maak een keuze,.. Of het de goede is of niet, daar kunnen we later nog over discussiëren, maar niet van twee walletjes eten

22 juli 2019 om 00:09

Jij weigert het gewoon om het ook vanuit het standpunt v/d speler te zien. Hij wil zeker wel voor oranje uitkomen, alleen de KNVB laat niks van zich horen als hij een keuze moet maken! Terwijl Turkije er dan juist wel is!! En hem een mooie kans biedt! Op hetzelfde moment laat de KNVB het afweten! Voor zijn carrière is het beter om te kiezen voor Turkije omdat de KNVB hem in de steek laat! Daar heeft het mee te maken! Niet met dat populistische gewauwel of hij zich Nederlander of Turk voelt! Wanneer zullen Nederlanders dit doorhebben??

22 juli 2019 om 08:12

Dit noemen we in Nederland nu een flauwe smoes, als het jochie had willen praten had hij ook een gesprek kunnen aanvragen.. Dat had hij vast wel gedaan als hij daar belang bij had, maar hoefde niet want hij heeft in tegenstelling tot veel andere spelers de mogelijkheid om voor een ander land te kiezen..

22 juli 2019 om 09:35

Er is contact geweest tussen KNVB en speler om een gesprek te hebben. Alleen is dat gesprek er nooit geweest omdat de KNVB dat gesprek niet heeft doorgezet! Eerst je feiten op orde hebben voor je komt met je uitspraken. Of is dat de normale gang van zaken in Nederland??

Zonde... echt zonde...

De Turkse voetbalbond heeft hier wel vaker een handje van.
Mogelijke "talentvolle" spelers snel aan zich binden voor het geval het toch uitgroeit naar een volwaardige topspeler...

Maargoed, het is een vrij land dus ook vrije keuze.
Wel bijzonder dat je hier geboren en getogen bent. De jeugdelftallen van het NL elftal doorloopt en dan kiest van voor Turkije.

In mijn ogen durf je dan gewoon niet de concurrentie aan te gaan en vind je jezelf simpelweg niet goed genoeg voor het niveau wat het NL elftal nastreeft.

Succes! Probeer trouwens eerst maar uit te groeien als basisspeler van Feyenoord en daar wekelijkse uit te blinken alvorens je zulke keuzes al gaat maken over nationale elftallen....

Zie hem ook niet als speler voor het grote oranje. Dus dat komt mooi uit.

Wat maakt iedereen zich druk?? Lekker voor Turkije laten spelen die jongen. Zie het niet gebeuren dat deze jongen ooit voor de basis kan gaan in oranje. En de ontwikkeling van jeugd bij Feyenoord blijft aardig steken ivm een moeilijke doorstroom. En het ontbreken van weerstand voor het belofte team. Als die slim is gaat die naar een grote Turkse club en kan die zich daar in de kijker spelen van de bondscoach

21 juli 2019 om 20:17

Jij denkt dat de doorstroming bij een Turkse club beter is? Ik niet.

21 juli 2019 om 23:17

Ik zie hem liever vandaag dan morgen vertrekken eerlijk gezegd

Ik maak me druk over de opleiding die hij heeft genoten de aandacht en de tijd die aan hem is besteed, nota bene in de nationale jeugdelftallen

Opleiden is investeren in iemand, dan is het zuur als hij er toch tussen uit knijpt

Als je aanvoerder bent van een jeugdelftal van Nederland, dan is er tijd en geld in je geã¯nvesteerd

En als je dan op een moment dat het jou uitkomt, je terugtrekt... Nee, daar kan ik op geen enkele manier respect voor hebben

Dan zeg ik: verlaat dit land dan ook maar en ga je hart achterna... Graag!

22 juli 2019 om 00:12

@marchello020. Johan Derksen zegt precies hetzelfde. Opvallend...

Ja niet echt een verrassing .
Veel jongen Turken/Marokkanen voelen zich derde/vierde generatie nog steeds meer dat dan NL er of Belg of Duitser etc.
Zijn nu eenmaal erg nationalistisch en integreren duurt erg lang.
Zal in de toekomst nog vaker gebeuren met Syriers etc.
Groot verschil met bijv. voormalig Joegoslaven destijds maar het is nu eenmaal zo.
Gelukkig gaat het met de huidige generatie eindelijk beter qua studie/werk etc. dat werd ook een keer tijd (maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen).

Vrij logische keuze als je vanjezelf weet dat je nooit in de basis gaat komen bij het grote oranje.

Ik ben niet in Nederland geboren, maar wel hier opgegroeid vanaf mijn vijfde. Als ik ooit de kans zou krijgen om voor Oranje uit te komen, zou ik daar geen enkele seconde over twijfelen. Nederland is mijn land. Hier ben ik opgegroeid. Hier ben ik gevormd. Dat mijn wieg in een ander land en zelf op een ander continent lag, maakt helemaal niet uit. Ik ben een Nederlander. En Kokcu is zelfs geboren in Nederland, speelde voor al onze jeugdelftallen en was zelfs aanvoerder van Oranje onder 19, en kiest dan alsnog voor Turkije. Ik vind dat heel, heel teleurstellend! Hoe zie je Nederland dan? En wat voor signaal geef je af aan de kinderen met een migratieachtergrond, dat je er hier nooit bij kunt horen in Nederland? Pfff, echt onbegrijpelijk.

Misschien maar geen jongens meer uitnodigen met meerdere paspoorten.
Dan loop je dit risico ook niet, en voorkom je deze teleurstelling..

21 juli 2019 om 23:33

Helemaal mee eens

Voor Oranje uitkomen?

Ok, het is een nationaal elftal, dus even tekenen hier.....

Elke speler mag met de huidige regels zelfs een keuze maken. Ja nederland betaald zijn opleiding, maar wij hebben niets over zijn keuze te zeggen. Het lijkt mij ook een verstandig besluit, want bij Oranje heeft hij weinig kans om daadwerkelijk basisspeler te worden.

Waarom doen wij dit nog gewoon Nederlandse spelers voor Nederland de kleur heeft geen invloed maar wij lijden ze nu op voor het land van hun vader niet voor hun vaderland

En nu is het nog wachten op Unuvar die waarschijnlijk ook voor Turkije gaat kiezen, wordt nog een heerlijke team met Demiral, Ozan Kabak , Zeki, Abdulkadir, Omer Faruk, Under, Unuvar en Kokcu.

21 juli 2019 om 22:17

Ünüvar heeft afgelopen EK u17 met Oranje aangegeven voor Oranje te willen uitkomen, hoeft niets te zeggen maar zou niet weten waarom hij waarschijnlijk voor Turkije gaat kiezen.

21 juli 2019 om 22:35

Kökcü had volgens mij ook aangegeven dat hij het bij Oranje wilde proberen. Unuvar is nog heel jong, die heeft nog een paar jaar om een keuze te maken. Wie weet wat er gebeurt.

Kökcü is een hele leuke speler en zeker een aanwinst voor het Turkse elftal, wat al heel talentvol is op dit moment. Naast Orkun heeft ook centrale verdediger Eray Cömert van Basel voor Turkije gekozen. Qua centrale verdedigers zit het wel goed de komende 10-15 jaar. De nieuwe Turkse bond is sterk begonnen, hopelijk weten ze Suat Serdar en Ahmed Kutucu ook te overtuigen.

Als je zo van Turkije houdt waarom heb je wel in de jeugd van Oranje gespeeld dan. Ik snap deze jongens niet, je woont en werkt hier. Je hebt alles aan Nederland te danken en dan nog kies je niet voor NL..niet dat Oranje hem nodig heeft. Ze moeten gewoon vanaf 1ste jeugd team spelers laten kiezen voor welke land ze willen spelen en daar mogen ze dan niet meer op terug komen. Is beste voor alle partijen.

Wat ik niet aan dit ventje snap is dat hij een aantal invitaties voor oranje onder ? accepteert, nu beweert de toezegging voor een gesprek te hebben gehad dat ze in Zeist zouden zijn vergeten en dan hapt hij zonder Zeist een seintje te geven toe door definitief voor Turkije te kiezen. Een land waar je niet woont.
Het geeft maar weer aan dat het gelazer met dubbele nationaliteiten maar eens afgelopen moet zijn. Wees Nederlander of niet. Maar niet dit gehannes langer tolereren waarbij heel lang wordt geprofiteerd van het Nederlandse paspoort maar als dat dan later beter uitkomt ineens beginnen te huichelen over je Turkse roots.

Iedereen weer boos. Kunnen toch gewoon de conclusie trekken dat om bij Nederland te spelen je al meer moet laten zien. Het is zeker een talent maar heeft nog weinig kansen gehad. Als je dan voor de gemakkelijkere weg kiest, is de mentaliteit (zo als zo vaak bij Turkse jongens) niet helemaal je van het.

Hoeveel spelers hebben al niet gezegd liever voor een ander land te kiezen, ondanks dat ze al dan niet hun hele leven in Nederland wonen en spelen, en ook daad werkelijk van toegevoegde waarde zouden zijn? Op Ziyech na, zou ik het niet weten. Die had ook nog een logische reden, maar na aantal keer niet opgeroepen te worden en ongelukkige timing van blessures kiest hij voor een nader land.

Zeist doet hier prima werk, door veel concurrentie worden spelers gedwongen beter te presteren onder druk. Het levert uiteindelijk meer spelers op een hoog niveau. Ze kunnen onmogelijk iedereen bij het grote Nederland halen. Spelers die er niet voor willen vechten moet je ook niet willen.

Maar heel eerlijk wat voor wereldtoppers zijn we nu door de landen Turkije en Marokko kwijt geraakt ? Ja Zyech misschien maar blijkbaar is dat toch ook geen wereldtop. Want waarom worden de ligt, de jong en dat soort jongens wel gehaald voor grote bedragen en hij niet
? Ik denk dat we ons hier helemaal niet druk om zouden moeten maken. Die gasten lekker laten kiezen voor hun vaderland. Willen ze graag voor Nederland spelen perfect en hebben we er misschien iets aan. Zo niet veel plezier bij Turkije of Marokko. Ik kan er niet wakker van liggen eigenlijk. Denk zelfs niet dat zyech ons wereldkampioen kan maken hoor

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren