Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Megatransfer Neymar op losse schroeven door eis van 35 miljoen’

Laatste update:

Barcelona overweegt Neymar deze zomer los te weken bij Paris Saint-Germain. De Franse grootmacht staat open voor een transfer, terwijl de Braziliaanse aanvaller zelf naar verluidt dolgraag zou willen terugkeren naar het Camp Nou. Mundo Deportivo schrijft zondag echter dat de Spaanse belastingdienst een obstakel kan vormen inzake een overstap.

De krant meldt namelijk dat de fiscus bijna 35 miljoen euro eist van Neymar. De belastingdienst heeft onderzoek gedaan naar de periode dat de Braziliaan reeds woonachtig was in Spanje en actief was bij Barcelona. Hieruit zou blijken dat Neymar nog tientallen miljoen euro's moet overdragen. Volgens de sportkrant zouden er ook bij de recordtransfer van Neymar naar PSG in 2017 fouten zijn gemaakt.

De problemen met de fiscus zijn een extra obstakel voor Neymar om een terugkeer naar Barcelona te realiseren, zo meldt Mundo Deportivo. Het feit dat Neymar sinds 2017 meer dan 183 dagen in Barcelona heeft gewoond, zou ook een probleem opleveren. Zodoende had Neymar namelijk zijn volledige inkomen als belastingplichtige in Spanje moeten opgeven.

De Spaanse fiscus staat erom bekend dat men het reilen en zeilen van de topvoetballers scherp onder de loep neemt. Diverse spelers van Real Madrid en Barceona hebben al een aanvaring gehad met de belastingdienst, zoals Cristiano Ronaldo en Lionel Messi. Naast de problemen in Spanje heeft Neymar momenteel ook te maken met een akkefietje met de Braziliaanse fiscus.

Verwacht jij dat Neymar deze zomer terugkeert bij Barcelona?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Oprechte vraag. Waar haalt Barca al dat geld vandaan? Ze moeten nu ook flink gaan verkopen lijkt me

14 juli 2019 om 10:22

Mee eens, ben ook echt benieuwd. Ik neem aan dat neymar niet meer haalbaar is toch?

14 juli 2019 om 10:26

Barca kan oneindig lenen bij de Spaanse banken, schulden in de honderden miljoenen.
Hypocriet land, waarbij volwassen mannen hun banen kwijt raken en om een geld bedelen voor hun kinderen maar clubs als real Barca en atletico doodleuk in stand worden gehouden

14 juli 2019 om 10:33

En het grappige is dat wanneer psg zoveel geld uitgeeft, barca zelf jankt bij de UEFA met de vraag waar ze dat geld vandaan halem

14 juli 2019 om 11:13

Le Papillon. Ook een club als Real Madrid heeft gigantisch veel schuld bij banken uitstaan. En ook deze banken zijn in de " bankencrisis" staande gehouden met injecties van de Europese Centrale Bank. Oftewel belastinggeld geld van de burgers.

14 juli 2019 om 11:14

Precies, aantal lopen het hier doodleuk weg te wuiven met hun kennis uit het archief van voetbalzone

14 juli 2019 om 11:20

Ken je feiten. Barca en Real hebben geen(bijna) schulden meer. Afgelopen jaren hebben ze alles ingelost.

14 juli 2019 om 11:26

Daaruit blijkt dat United in het boekjaar 2016 een een schuld kende van 561 miljoen euro. Het ziet haar schuld bovendien jaarlijks met circa vijf procent groeien. Man Utd is koploper in schulden met grote afstand tot andere clubs. Benfica (309 miljoen) en Internazionale (303 miljoen) completeren de top 3. Paris Saint Germain bezet 'slechts' de vijftiende plek met 167 miljoen in de min. Real Madrid en FC Barcelona zien we niet terug bij de top 20.

14 juli 2019 om 11:44

Daarom heeft barca een schupd van 504 miljoen zeker

14 juli 2019 om 11:44

Barcelona still owe Liverpool €93,3M (£88,77M) for Brazilian midfielder Philippe Coutinho. The Spanish club has a net debt of ‘€504M’, the objective in the last years was to reduce the debt to €200M and in reality they have almost double it. [@CuleManias]

14 juli 2019 om 12:09

@dhr.utreg1

Het boekjaar 2016 is al bijna 4 jaar geleden. De situatie kan er inmiddels heel anders uit zien. in 2016 had PSG nog geen Neymar en Mbappe gehaald bijvoorbeeld.

Daarnaast over de schuld van United: Deze schuld is totaal niet te vergelijken met schulden van andere clubs. De schuld van United bestaat uit het aankoop bedrag van de club. Toen de Glazers de club kochten hebben ze het aankoopbedrag als een schuld op de club geschoven. Zoek maar eens op.

Deze schuld bouwt elk jaar af. United komt sinds jaar en dag steevast in de top 3 qua omzet door voetbalclubs dus die hoeven zich echt geen zorgen te maken.

Als de Glazer schuld afbetaald is (begon op 1 miljard), zal pas duidelijk worden hoe goed het financieel beleid bij United is. Woodward is misschien geen goede TD, maar verstand van financien heeft hij zeker wel.

Hoe Manchester United zich het megasalaris van Sã¡nchez kan veroorloven - VZ. Dit heeft VZ gepubliceerd in 2018. Aanrader

14 juli 2019 om 12:12

Zwollenaar, de vraag is meer in welke verhouding deze schulden zijn tot het eigen en totaal vermogen, of ze kort of lang zijn en waarop ze betrekking hebben. Bedrijven hebben meestal schulden. Dit is dood normaal. Dit is regelmatig zelfs tot hun voordeel, dit heeft te maken met het hefboomeffect van de rentabiliteit van het eigen vermogen. Wat ik mij echt afvraag is waar Barcelona al die liquide middelen vandaan haalt.

14 juli 2019 om 12:15

Voet2/ gigantische schulden??? Volg je de club Real Madrid wel? Alleen al Florentino Perez heeft een eigen persoonlijk vermogen van 2 miljard euro en daarnaast is hij een befaamde zakenman (CEO van een civiele techniek onderneming in Spanje). Het klopt dat Real Madrid leningen bij banken heeft, maar het is niet zo dat die niet afgelost worden of dat er geen betaalplan achter zit. Je hebt het over een club die jaarlijks honderden miljoenen aan alleen al kaartverkoop binnenharkt. Daarnaast betalen Adidas en Fly Emirates krankzinnig veel geld aan Real Madrid en de laatste jaren is de club succesvoller dan ooit tevoren. Mensen die nog steeds willen schreeuwen dat Real door banken in stand wordt gehouden moeten zich echt eerst verdiepen in wat er speelt, en het vooral NIET vergelijken met NL, want is dat piepklein vergeleken met het grote Spanje. Voetbal is zowat het enige aan sport dat ze daar hebben en ze zijn bereid ervoor te sterven, vooral Madrilenen want in die stad is voetbal het leven

14 juli 2019 om 12:18

De Spaanse regering is met de LFP, de organisatie van de Spaanse voetbalcompetitie, een betalingsregeling overeengekomen om de totale belastingschuld van 750 miljoen euro van de voetbalclubs weg te werken. Alle Spaanse clubs moeten hun schuld voor 2020 hebben afgelost.
De Spaanse staatssecretaris van Sport, Miguel Cardenal, gaf afgelopen vrijdag aan dat de regeling woensdag wordt gepresenteerd. Cardenal: 'De afgelopen weken zijn vertegenwoordigers van de regering en de LFP verschillende keren bij elkaar gekomen en hebben overeenstemming bereikt. We hopen dat dit plan de groeiende belastingschuld een halt toeroept en dat de schuld in enkele jaren zal verdwijnen. Waarschijnlijk zal het probleem in 2020 zijn opgelost.'

14 juli 2019 om 12:38

Op zich schijnen zowel
Barca als Real hun schulden netjes af te lossen . Toch blijft het een schuld en vind ik dat ze eerst die maar eens helemaal af moeten lossen Voordat ze spelers als Neymar kopen.

14 juli 2019 om 12:40

Mijn complimenten, heb het bovenstaande met een enorme lach op mijn gezicht gelezen. Geestig welke illusies men maakt rondom de financiële huishouding van hun club.

Even een paar op- en aanmerkingen. Ten eerste staat de president of bestuurder niet persoonlijk garant voor leningen van 'zijn of haar' organisatie. Dat slaat nergens op. Het persoonlijk vermogen van Florentino Pérez staat volledig los van de voetbalclub Real Madrid. Ten tweede heeft de Spaanse staatssecrataris het (net als dat de lokale media dat doet) constant over belastingschuld, niet over de totale schuld van een voetbalclub. Weet dat dat nergens op slaat, maar dat is de context waar we het over hebben. Daarom pretenderen sommige Spaanse clubs in hun jaarverslagen dat ze 'schuldenvrij' zijn volgens die definitie. Verder is het normaal dat organisaties hun investeringen (gedeeltelijk) financieren met vreemd vermogen. Dat geeft @La-decima volledig terecht aan. Ten derde is vreemd vermogen niet per definitie risicovol, het wordt pas een probleem op het moment dat je met variabele rentes werkt, in liquiditeitsproblemen komt en meer vreemd vermogen aanhoudt dan dat verstandig is op basis van je inkomsten (om het even heel basaal te houden).

Dan over Barcelona. Het verhaal over betalingsachterstanden dat door AS werd gepubliceerd is direct naar de prullenbak verwezen door meer betrouwbare bronnen dichter bij de club. Kortom, dat is dus niet waar. Dan de vraag hoe Barcelona aan het geld komt om dit soort transfers te financieren. Ten eerste is Barcelona al bijna vijftien jaar een winstgevende organisatie, hoort sinds het vernieuwen van de sponsorcontracten bij de clubs met de hoogste omzetten ter wereld en heeft deze zomer al voor 106 miljoen euro aan spelers verkocht zonder daarbij spelers als Philippe Coutinho, Rafinha en Malcom te rekenen.

Laat duidelijk zijn dat ik verre van een voorstander ben van dit financiële beleid, zeker met het oog op de verbouwingen van Camp Nou. Maar laten we de financiële analyse wel even laten maken door mensen die in ieder geval enigszins weten waar ze het over hebben.

14 juli 2019 om 12:44

@Pprins waarom vind je dit? Om investeringen te doen moeten er liquide middelen worden gecreeerd. Dit wordt gedaan met o.a. leningen. Zonder dit zou bijna geen elke club dure aankopen meer kunnen doen. Als 1 club honderd miljoen leent en betaald voor een speler, zal club b honderd miljoen hebben (bruto) om uit te geven aan transfers. Zolang de clubs de kredietwaardigheid hebben, ze hun schulden netjes afbetalen, niet in problemen komen met betrekking tot hun liquiditeit en ondanks de verhoogde rentelasten en afschrijvingskosten op spelers nog steeds winst draaien is er toch niks mis mee?

14 juli 2019 om 12:46

Le Papillon: De mega leningen van Real en Barcelona zorgen er juist voor dat de banken verzekerd zijn van inkomsten. Ze betalen jaarlijks dikke rente hierover en zolang ze hieraan voldoen, is het alleen maar gunstig voor de banken. Als de clubs volledig gezond zouden zijn, dan hebben de banken een groter probleem

14 juli 2019 om 13:04

Le papillon, ik vind dit soort reacties altijd zo kortzichtig. Leningen aan clubs als real en barca zijn juist gunstig want die betalen gegarandeerd terug mét rente. Het probleem zit hem in leningen aan mensen die niet (voldoende) kredietwaardig zijn voor de lening. Niet bij clubs die netjes terug betalen met rente. Als een club leningen krijgt die ze niet terug kunnen betalen is het een ander verhaal maar niet barca en real.

14 juli 2019 om 13:33

Dat kan Real en meer Spaanse clubs ook. Op het hoogtepunt van de financiã«le bankcrisis kocht Real Gareth Bale voor ruim 100 miljoen terwijl geld schaars werd in het zuiden van Europa. Ik bedoel maar!

14 juli 2019 om 14:01

Nederland heeft helemaal geen hogere staatschuld dan Spanje. De staatschuld van Nederland is nog niet de helft van die van Spanje, daarbij wel in acht nemen dat het BBP van Spanje hoger is dan dat van Nederland. De staatschuld van Nederland ten opzichte van het BBP is zo'n 56%, terwijl die van Spanje dichter bij de 95% zit. Leuk feitje dus, maar niet correct.

14 juli 2019 om 14:02

@la decina. Ik vind dat een voetbalclub gewoon netjes witte cijfers moet schrijven . En dat kan wel , zoals bijvoorbeeld een Ajax en bayern München bewijzen . Als Ajax Neymar zou willen komen mag dat niet eens van de KNVB. Ik snap dat leningen op zich geen probleem hoeven te zijn , maar vind het toch raar dat Spaanse clubs zulke bedragen kunnen lenen . Bij bijvoorbeeld een atletico is het al wel een probleem aan het worden . Ik vind : zo lang je als voetbalclub schuld hebt , dan koop je maar even geen Neymar . Dan wordt je misschien eens een jaar geen kampioen. Met die omzet is het toch van de zotte dat een Barca en real überhaupt schuld hebben .

14 juli 2019 om 16:40

Een schuld aan Liverpool staat niet in de boeken als een lening (schuld bij een bank), maar valt onder accounts payable.

14 juli 2019 om 17:05

@pprins zij kunnen die bedragen lenen omdat ze het ook terugbetalen. Er is niks mis met vreemd vermogen zolang je het ook terug kan betalen zoals barca en madrid doen.

Het zijn eigenlijk gewoon gezonde clubs. Alleen kiezen ze ervoor om “schulden” te hebben.

Ook heb ik even zitten zoeken en van wat ik
Gevonden heb zitten barca en madrid niet eens in de top 20 meeste schulden. En die top 20 begon met 147 miljoen ongeveer.

14 juli 2019 om 10:28

Barcelona heeft een schuld van 888 miljoen

14 juli 2019 om 11:22

Wat is je bron? Dit was 10 jaar geleden misschien het geval. Je bent niet echt up to date. Barca en Real hebben al hun schulden de laatste jaren ingelost waardoor ze vrijwel geen schulden meer hebben.

14 juli 2019 om 11:33

June van dit jaar is Eem schuld van 888 miljoen euro gerapporteerd , waarin ze in februari van dit jaar nog voor 140 miljoen lening hebben gelegd bij 2 investeringspartijen.

Zijn Engelse sites, kan lastig zijn misschien met zoeken als je alleen zoekterm Barcelona en schuld kent

14 juli 2019 om 11:45

Barcelona still owe Liverpool €93,3M (£88,77M) for Brazilian midfielder Philippe Coutinho. The Spanish club has a net debt of ‘€504M’, the objective in the last years was to reduce the debt to €200M and in reality they have almost double it. [@CuleManias]

Wie kent de feiten nu niet @barcca??

14 juli 2019 om 12:29

Schulden zijn niet erg, gespreide betalingen komen vaker voor in het voetbal. Dit zijn gewoon van te voren gemaakte afspraken met Liverpool.

14 juli 2019 om 13:18

Wat is nou precies je punt Zwollenaar met dat stukje tekst wat je 2x hebt geplakt hier? Barca heeft schulden. So what? Ze hebben ook inkomsten, die hoger zijn dan de schulden. Mag jij, wanneer je een hypotheek hebt en dus schulden, ook geen spullen meer kopen?

14 juli 2019 om 13:29

De 504 miljoen schuld is niet dezelfde 500miljoen schuld van 5-8 jaar geleden.
Zodra zij een schuld hebben afbetaald gaan ze een nieuwe bezetten. Economie lessen waren saai maar ik kan nog herinneren dat ze zeiden dat vreemd vermogen niet iets slechts is zoals je zou denken. Zolang jij maar je periodelijke aflossingen kan betalen is er helemaal niks aan de hand. Sterker nog het is juist goed

14 juli 2019 om 15:20

@philip.skada: klopt totaal niet. Officiële jaarcijfers zijn enige objectieve documenten en die geven 20 miljoen aan.

14 juli 2019 om 10:28

Ze staan in de dikke min! De ffp moet zogenaamd er op letten maar word niks gedaan tegen topclubs als psg, man city, Barça en ga zo maar door. Clubs als ac milan zijn daardoor vaak de dupe want als die topclubs 1x weer over de super league weer beginnen gaan ze het benauwd krijgen bij eufa.

14 juli 2019 om 10:35

@Le Papillon & Zuidenaar

Als je niet weet hoe het in elkaar zit, reageer dan ook gewoon niet. Ja Barca (en ook andere clubs) hebben een schuld. Maar elk jaar wordt de verplichte aflossing betaald. Het bij halen van mensen op de straat, die dat niet meer kunnen, is geen vergelijking. Ook jij en ik moeten onze schulden afbetalen, en zolang je aan je afbetaling verplichting voldoet, is er niets aan de hand. Lijkt me niet dat je ook Barca de schuld geeft dat die man zijn job verliest?

14 juli 2019 om 10:36

Milan word er de dupe van? Bedoel je dat team dat elk jaar een nieuw elftal koopt? Maar niet presteert

14 juli 2019 om 10:49

Quillinho: ze hebben 1 zomer een compleet nieuw elftal gekocht onder leiding van de nieuwe Chinese eigenaar. Overigens heeft Zuidenaar wel een punt. Een jaar of 10 geleden werd Mallorca nog uitgesloten voor Europees voetbal door de UEFA omdat zij een schuld hadden. Echter is dit nooit het geval bij een Barca of Real. Word tijd dat de UEFA dit soort dingen keihard aanpakt. Geen leningen; geen schulden. Zwart schrijvende clubs moeten juist gemotiveerd worden. Wees creatief met het binnenhalen van de sponsoren ed. Dan zou Bayern München een wereldmacht zijn.

14 juli 2019 om 11:03

Daarmee zal de UEFA alleen maar in hun eigen vingers snijden. En geen leningen? Nou hoe wilt een club dan bijvoorbeeld hun stadion uitbreiden? Het verbieden van leningen of het hebben van schulden, zal de sport alleen maar remmen in de ontwikkeling. Dat is iets wat de UEFA natuurlijk niet wilt, want een remmende ontwikkeling zorgt ook voor een remmende populariteit. Daarnaast zal het niveau in Europa dalen en ga je geheid in de toekomst het gevecht verliezen met opkomende landen zoals China en Amerika. Lijkt mij niet echt een wenselijke situatie.

14 juli 2019 om 11:04

BadHabbit

Het is hier al zo vaak uitgelegd. Ik steek er geen tijd meer in. Alle bedrijven hebben schulden en zolang je deze kan afbetalen is daar niets 'fout' aan.

14 juli 2019 om 11:13

(badhabbit)
Op dit soort reacties kun je beter niet reageren want als je de schuldenlast bekijkt van alle europese topclubs dan komen Real en Barcelona niet een in de top 20 voor maar ploegen als United , Liverpool, Inter, en bv Juve staan er wel gewoon in , en maar roepen dat ze een hoop schulden hebben ze hebben nog altijd veel meer inkomsten dat schulden en zolang je die schuld afbetaald is er volgens mij niets aan de hand .

14 juli 2019 om 11:13

Voordeel voor deze clubs is dat ze de status van een grootbank: 'too big to fail'. Indien nodig zal de overheid wel ingrijpen. Failliet gaan is geen optie.

Daarnaast in tijden waarin Spanje heeft geleefd is de schulden van Barca en Real iets immoreels. Kijk ook verder aub dan het spelletje maar ook naar andere sectoren waar de EU miljoenen euro’s heeft gepompt in Spanje

14 juli 2019 om 11:18

Het feit dat ze die schuld in eerste instantie al op hebben kunnen bouwen roept toch al vraagtekens op, vind je niet? Je kan wel doodleuk zeggen ja ze lossen elk jaar een x bedrag af maar hoe zijn ze in eerste instantie aan die schuld gekomen? Een club als bayern of ajax is financieel gewoon kerngezond maar kan niet opboksen tegen de grootmachten die doodleuk bijna een miljard in het rood mogen blijven staan zonder consequenties.

14 juli 2019 om 11:30

Ook Ajax heeft vreemd vermogen dus ook schulden. Zolang je je aan je schulden kan voldoen, dan is er niks aan de hand. Daarom zijn er dus geen consequenties, want die zijn niet nodig.

14 juli 2019 om 11:44

Wat voor schulden bedoel je dan precies?

14 juli 2019 om 13:23

Kijk maar op het Financieel Dagblad. Staat een stuk online over de activa en passiva van Ajax.

14 juli 2019 om 13:31

Een barxa of real madrid betaalt haar schulden af. Dat is het verschil. En zodra een is afbetaald Zorgen ze voor nieuwe schuld.
Zodra je de aflossingen niet meer kan betalen dan kom je pas in de problemen.

14 juli 2019 om 14:58

Gezocht maar helaas niet gevonden.

14 juli 2019 om 15:31

Google: schulden ajax. Dan de 9e link. Van beurs.fd.nl.

14 juli 2019 om 10:35

Grote clubs zoals Barcelona hebben dat geld gewoon klaarliggen in vorm van een transferpotje. 2 jaar geleden had Barcelona een negatieve transferbalans van 142 miljoen euro. Nu is het 126 miljoen euro. Real Madrid heeft overigens ook een negatieve balans van 188 miljoen. Clubs van dat soort kaliber maken zulke grote omzet dat ze dat via leningen en/of eigen omzet kunnen betalen

14 juli 2019 om 12:30

Vergeet niet dat de bedragen uit de annual reports over de gehele barca holding gaan, dus ook het basketbal en andere sporten waar FC Barcelona in mee doet.

15 juli 2019 om 17:09

Uh nee deze transfers hebben puur en alleen met voetbal te maken.

14 juli 2019 om 10:37

Daarnaast waar wil je Messi, Suarez, Neymar, Griezmann, Dembele en Coutinho straks allemaal kwijt?

14 juli 2019 om 11:07

@zytto34

Dembele en Coutinho zijn niet echt een succes te noemen dus die zullen ze wel proberen te slijten. wat ze met Suarez gaan doen vraag ik me idd ook af als Griezmann en Neymar echt gaan komen. die zal dan wel als invaller/roulatiespeler gaan fungeren of ook worden verkocht

14 juli 2019 om 12:32

Maar welke clubs kunnen Dembele en Coutinho betalen en willen die 2 ook daadwerkelijk? Zou me niks verbazen als die 2 uiteindelijk blijven.

14 juli 2019 om 12:41

@zytto34

dat zou zomaar kunnen idd maar in de Europese top selecteren ze heel snel door als je geen onuitwisbare indruk maakt als speler. Dembele en Coutinho mogen dan misschien hun minuten maken in de beker en tegen laag geklasseerde teams uit de competitie tot er een geinterresseerde club voorbij komt

14 juli 2019 om 13:52

Barca heeft nog lege plekken op de bank. En het camp nou zit ook niet iedere wedstrijd vol.

14 juli 2019 om 10:45

Onder meer Nederlandse belastingbetaler. Streng Europees beleid geldt alleen voor Brave Hendriks in Noord Europa. Vanwege voortdurende geldtransfusie van Noord- naar Zuid Europa, in combinatie met welwillende opstelling van de Spaanse banken ten opzichte van lenende profclubs, bestaat er in Spanje - en nu ook vooral Italië! - een prima klimaat voor clubs als Barcelona om de budgetten op onnatuurlijke wijze op te rekken. Wel goed nieuws dat de belastingdiensten de spelers dwingen voldoende belasting af te dragen. Je kunt je, net als een multinational, niet verschuilen achter een fake adres in een ander land, want je bent fysiek actief in een competitie van b.v. Spanje. Dus kan het niet anders dat je daar een groot deel van het jaar verblijft.

14 juli 2019 om 11:07

Je kunt van alles vinden van die leenconstructies, maar het is niet zo dat er schulden aan voetbalclubs zijn kwijtgescholden. En dat een bedrijf met een omzet van 900 miljoen een schuld heeft in dezelfde orde van grootte is verder ook niet zo heel bijzonder. In die zin is geld dat is uitgeleend aan Barca, wellicht veiliger dan een willekeurig Spaans bedrijf of consument.
Het is vooral vreemd dat de betrokken bonden het allemaal maar goed vinden, terwijl in andere landen er wel wordt opgetreden.

14 juli 2019 om 13:35

Onzin dat Barca geld (indirect) krijgt van de Nederlandse belasting betaler. Schulden hebben op bedrijfsvlak is iets heel gewoons. Voorbeeld: Barca heeft een schuld van 888 miljoen, maar inkomsten van 500+ miljoen. Dan kan het bedrijf Barcelona gewoon de schulden (en de daarop zittende rentes) netjes betalen. Hoe kom jij aan je hypotheek? Juist, een schuld. En hoezo onnatuurlijke wijze oprekken? Ze hebben vaste sponsor inkomsten, ticket inkomsten, merch inkomsten.

14 juli 2019 om 13:54

Die schulden worden allemaal afbetaald. Daarom kunnen barca en madrid grootte schulden hebben. De bank vertrouwt eroo dat barcs en madrid dat terugbetalen.
Die 500miljoen schuld is niet dezelfde 500 miljoen schuld die ze 10 jaar geleden hadden.

14 juli 2019 om 10:50

De vraag is niet zozeer waar het geld vandaan komt, maar welke maatregelen de UEFA hiertegen gaat nemen. Als dit goedgekeurd wordt onder de financial fairplay regels, dan klopt er werkelijk niets van die regels. Ze hebben nu al een negatieve transferbalans van 130 miljoen.

Wel jammer trouwens. Barca had altijd wel mijn sympathie omdat ze veel spelers zelf opleidden, terwijl de concurrentie alles bij elkaar kocht. Maar inmiddels gedragen ze zich precies hetzelfde.

14 juli 2019 om 11:58

Verdiep je alsjeblieft even in financieel management en financien. Met een omzet die tegen de miljard loopt, is een ‘schuld’ van 888 miljoen helemaal niets bizars. Op een balansrekening geld ‘schuld’ namelijk als vreemd vermogen. Dit is niet zo letterlijk te nemen als een individu dat rood staat, het is opgebouwd uit bijvoorbeeld ‘Accounts Payable’, dit is inderdaad geld dat ze bijv. Liverpool nog moeten betalen voor Coutinho. Investeringen door maatschappijen komen onder vreemd vermogen, maar hier is niets mis mee. Overigens maakt een investeringsmaatschappij, zeker in de huidige financiele markt, op basis van ratios (lees: financiele gezondheid) afwegingen. De tijden dat Barca maar ‘onvoorwaardelijk, oneindig’ kan lenen zijn lang vervlogen.

14 juli 2019 om 13:04

Sterker nog, investeringen die gefinancierd worden met vreemd vermogen kunnen de rentabiliteit van het eigen vermogen verhogen door het hefboomeffect. Van wat ik heb gelezen in een snelle google search is dat de FFP vooral gefocust is op de break even rule. Dit houdt in dat er geen verlies gemaakt mag worden en dat de som van de winsten en verliezen over 5 jaar maximaal 45 miljoen mogen zijn.dit zijn kosten, geen uitgaven.

14 juli 2019 om 14:52

Het plan van FC Barcelona was om tegen deze tijd de schuld van 500 miljoen naar 200 miljoen teruggebracht te hebben. In plaats daarvan is de schuld met bijna 400(!) miljoen gestegen en staat nu op 888 miljoen euro. Dat is gewoon een enorm stuk mismanagement/wanbeleid. Ik snap daarom ook echt niet dat je dit goed praat, aangezien de selectie van Barcelona weinig restwaarde vertegenwoordigd en de spelers die wel restwaarde hebben, voor enorme bedragen zijn binnengehaald en dit hoogstwaarschijnlijk niet meer opleveren (Coutinho, Dembele). Tevens gaat de totale renovatie van Camp Nou, voor zover ik kan vinden, zo’n 600 miljoen kosten. Als je dan ook nog eens Neymar terug wilt halen voor enorm veel geld, dan moet je je afvragen of het wel verantwoord is, want heel veel eigen vermogen heeft Barcelona niet, aangezien ze een X aantal jaar geleden nog in de min stonden en er geen 100 miljoen winst per jaar wordt gedraaid volgens de boekhouding. Dus vertel mij maar hoe het verantwoord is om na het bijna verdubbelen van je schuld, nog even zo’n megatransfer er doorheen te drukken zonder te verkopen. Dat kan je niet, want er is maar een antwoord mogelijk: het is onverantwoord, maar goed, met dit bestuur is niets onmogelijk; die hebben Barcelona al veel meer schade toegedaan dan nodig.

15 juli 2019 om 00:31

@FCB_Catalunya:
Dat is letterlijk wat ik in een reactie hierboven zeg. Die schuld is het issue niet. Wat alleen niet klopt is als Barca in een jaar zomaar even een negatieve transferbalans kan opbouwen van meer dan 200 miljoen. Ze maken namelijk echt niet structureel 200 miljoen winst.

14 juli 2019 om 11:43

En dan zijn ze liverpool ook nog 93 miljoen schuldig voor de transfer van coutinho.

Dus vraag me af waar ze deze transfers van betalen

14 juli 2019 om 12:14

gespreide betaling.
Coutinho heeft in januari 2018 een contract getekend tot 2023.
voor 120 miljoen.
Dat is 24 miljoen per jaar.
Waarschijnlijk is de afchrijving van 2019 nog niet gekomen. Zo blijft er dus 96 miljoen open staan.

14 juli 2019 om 14:00

Schulden worden in termijnen afbetaald. Dat ze coutinho nog niet helemaal hebben afbetaald is normaal.

14 juli 2019 om 11:48

Een club als Barça (maar ook Real e.d.) hebben zo veel inkomsten van onder andere sponsoren dat zij dit zich waarschijnlijk kunnen veroorloven. Bovendien heeft Barcelona al het een en ander aan spelers verkocht en is het van plan om nog meer spelers te verkopen. Sterker nog, mocht de deal met Neymar rond komen dan zal het naar mijn inziens wel moeten dat Barcelona ook nog een paar grotere namen te koop moet zetten. Niet alleen voor het bedrag om op tafel te leggen voor Neymar maar merendeels voor hun salarishuis want Neymar komt niet voor een tientje per uur.

Verder zie ik altijd mensen die beginnen te zeiken over de schulden die een FC Barcelona of Real Madrid bij de banken hebben. Iedereen die maar een beetje verstand heeft van de economie en bedrijfsvoering weet dat een bedrijf (bijna) altijd wel schulden heeft. Zolang je schulden hebt is dit belasting technisch ook in jou voordeel als onderneming zijnde. En de clubs van tegenwoordig zijn eigenlijk allemaal puur bedrijven/ondernemingen geworden.
En zolang een Barcelona of Madrid zijn schulden netjes aflost, mag het deze schulden hebben. Sterker nog, dan is het zelfs geen probleem als ze jaar in jaar uit blijven lenen. Als je het mij vraagt is het een kwestie van dweilen met de kraan open, maar het mag. Dus alle azijnpissers moeten eerst even kijken hoe het allemaal gaat op het gebied van lenen, schulden en belasting voordat iedereen elkaar maar begint na te roepen.
Verder is het niet gek voor een club als Barcelona die meer dan een half miljard per jaar omzet om een aantal spelers aan te schaffen voor dit soort bedragen. Mits er natuurlijk ook spelers weg gaan en er meer budget vrij komt voor salarissen etc.

14 juli 2019 om 12:01

Danku. Het is erg makkelijk om te roepen dat Barcelona en Real maar oneindig kunnen lenen en Barca 888 miljoen schuld heeft. Een lesje economie zou echter inderdaad verraden dat het allemaal vrij normaal is. Het is voor een groot bedrijf uitzonderlijk om totaal geen vreemd vermogen te hebben. Overigens is de tijd van naieve banken en investeringsmaatschappijen voorbij. Als Barca financieel ongezond was, zou ook daar de kraan dicht gaan

14 juli 2019 om 13:25

Marketing daar halen ze dikke vetpot van binnen. Weet je hoeveel shirtjes er van Frenkie, Griezman en Neymar verkocht gaan worden wereldwijd. Een goed seizoen in de CL en paar commercials dan heb je het geld dik en dun binnen hoor. Met zo een selectie moet je zeker winnen. Bovendien is het wellicht een eis van Messi om zulke spelers binnen te halen, net als Ronaldo heeft geeist om De Ligt binnen te halen. Beide willen winnen en die cup met de grote oren winnen. Alleen had ik liever De Ligt bij Barcelona gezien dan bij Juventus. Dan had je de CL zeker weten gewonnen. Neymar is een leuke voetballer, maar om iemand binnen te halen die vaak negatief in het nieuws was gekomen, is niet echt slim (marketing technische gezien).

Je haalt zo te zien een hoop positieve energie binnen als je deze man contracteert. Wat een ellende allemaal zeg!

Altijd weer die belastingontduiken, je zal toch denken je verdient zoveel dat belasting niks uitmaakt. Hij gaat toch niet naar Barça nu griezmann officieel naar Barça is gegaan. Neymar zit langzamerhand op een dode spoor, wel jammer want met zijn kwaliteiten kan je de ballon d'or eisen maar al de problemen die hij veroorzaakt is niet goed voor ze koppie. Voordat je het weet speelt hij op ze 29 al bij santos of iets dergelijk als het zo doorgaat eant in europa kan het nog een lastig verhaal worden.

14 juli 2019 om 10:39

Ik zie het ook negatief in voor hem. Kun je beter het geld in de nieuwe lichting investeren als topclub. Verder over dat belasting ontduiken... ik heb er eigenlijk geen woorden voor, maar vind het wel logisch. Ik heb niet het idee dat voetballers enige wetenschap hebben van hun financien. Dat wordt allemaal door derden geregeld. Ook is men in de wereld een stukje minder eerlijk naar de fiscus toe dan wij in ons brave landje.

Kan deze man niet lekker 10 jaar in China gaan voetballen. Hij schittert al 2 jaar in randzaken. Eeuwig zonde met zon enorm talent.

14 juli 2019 om 10:34

Precies. Hij had zich met de juiste mindset misschien wel onsterfelijk gemaakt in de voetballerij.

14 juli 2019 om 14:04

Maar als hij terug naar barca wil ddan betekend dat toch dat hij weer wilt focussen op voetbal? Ik bedoel als die gewoon wilt blijven cashen kan dir beter bij PSG blijven. En bij barca zal die toch optimaal moeten presteren.

Nu lijkt het net of de Spaanse fiscus een schouderklopje verdient, omdat zij zo flink achter voetballers aanzitten en hun belasting, maar is het niet gewoon symptoombestrijding? Dat er zoveel belastingproblemen zijn met voetballers is toch zorgwekkend? Iets gaat er volgens mij dan niet goed in dat land, mocht het allemaal zo makkelijk zijn met belastingen. Iemand die kennis van de materie heeft en het kan duiden waarom dit zoveel voorkomt in Spanje en of de fiscus echt een schouderklopje verdient?

14 juli 2019 om 10:31

Het is juist zorgwekkend dat voetballers die miljoenen verdienen, onder de belasting proberen uit te komen met allerelei truukjes , als de fiscus achter je aan zit dan hebben ze meestal hun huiswerk goed gedaan. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind , deze spelers zullen toch echt iets niet goed doen.

14 juli 2019 om 10:38

Nou het is gewoon frappant dat dit soort verhalen alleen uit Spanje komen. In Engeland wordt er nog meer geld verdiend door spelers, maar daar hoor je nooit iets over problemen met de belasting. Er lijkt mij dus dat daar echt wel iets fout gaat.

14 juli 2019 om 11:01

Even mezelf erin verdiept.

In Spanje had je in 2005 de Beckham-regel waarbij spelers in Spanje de belasting over inkomsten buiten Spanje konden in zekere zin konden afkopen door een ander (lees: hoger) belastingpercentage te betalen over hun inkomen binnen Spanje. Bijvoorbeeld Ronaldo heeft daar sinds zijn komst handig gebruik van gemaakt. Hij had in de tijd in Groot Brittanniã« al een handige constructie opgezet voor zijn imagerechten met buitenlandse bedrijven.

De discussie bij Ronaldo ging over dat deel van de imagerechten dat toe te rekenen is aan Spanje. Ronaldo heeft daarin altijd aangegeven dat hij die constructie gehanteerde en daarbij circa 10 procent aan Spanje toegerekende en 90 procent aan de rest van de wereld. Daar was de Spaanse fiscus het niet helemaal mee eens. De Spaanse fiscus ging strenger op de percentages letten. Ronaldo heeft destijds de percentage nog gewijzigd naar 20/80, maar dat vond de fiscus nog te laag.

Hoe het bij Neymar zit is natuurlijk gissen. Maar ik denk dat je door bovenstaande wel een beeld heb gekregen waarom het in Spanje altijd fout gaat bij voetballers. Het zijn geen criminelen dit in hun aangifte hun inkomen van 15 miljoen verlagen naar 5 miljoen. In Engeland en dergelijke heb deze dit allemaal niet. Indien Neymar ook een dergelijke constructie van 20 toerekenen aan Spanje 80 procent toerekenen aan de rest van de wereld heeft gehanteerd dan vind ik dit heel redelijk. Misschien zou de Spaanse fiscus een keer duidelijke wetten en regels op moeten stellen om deze ellende in de toekomst te voorkomen.

Deze soap werkt ook niet echt lekker mee voor een eventuele terugkeer naar Barca.

14 juli 2019 om 11:15

Dan zou je de regels en wetten per land naast elkaar moeten leggen, misschien dat het dan duidelijk wordt waarom er in Spanje meer voetballers worden gepakt vanwege belastingfraude. Het zal misschien in Engeland ook gebeuren , maar misschien wordt dat niet naar buiten gebracht.
Lijkt meook geen goede reclame voor het voetbal van je land.

14 juli 2019 om 11:29

Belastingfraude van voetballers in Engeland dat niet naar buiten wordt gebracht, dat kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen met al die tabloids en hoe dicht die erop zitten. Ik denk als er voetballers uit de BPL belastingfraude zouden hebben gepleegd (of dat daar ook maar het kleinste vermoeden van bestaat) dan was daar allang een artikel over geweest. Misschien niet hier op VZ, maar wel in de Daily ... vul zelf maar in.

Dat het geen goede reclame is, ben ik met je eens. Als voetballer denk je toch twee keer na voordat je naar zo'n land verkast.

Arm of rijk niemand betaald graag belastingen. Maar als ze je pakken wees dan man genoeg om op de blaren te zitten. Maar ja man genoeg zijn en Neymar dat gaat niet samen voor dit verwend kind...

14 juli 2019 om 10:52

Ik wil wel graag veel belasting betalen, dat betekent namelijk dat mijn inkomen er ook naar is.

Al deze voetballers die dit doen verdienen al zoveel geld, na hun belasting afdrachten, dat ze het nooit in hun leven kunnen opmaken. Waarom met je dan nog de belasting ontduiken om nog meer geld te hebben.

14 juli 2019 om 11:12

Als je rijk bent kun je mensen in dienst nemen die er voor kunnen zorgen dat je minder belasting betaald, dus dat je die miljoenen in eigen zak kan steken. Blijkbaar zit de mens zo in elkaar, of vele althans. We willen steeds meer.

‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ moeten ze daar in Spanje ook maar eens gaan implementeren. Hopelijk komt hiermee een einde aan deze soap. Zou het als madridista afschuwelijk vinden om deze man te verwelkomen, begrijp dus niet waarom (al helemaal na wat hij Bacra heeft aangedaan met zijn pa) hem zou graag weer in het rood-blauwe shirt willen zien spelen.

Ik hoop echt dat hij nooit meer naar Barça komt. Heb een slecht gevoel bij deze transfer.

Zie veel liever dat Dembélé de kans krijgt.

14 juli 2019 om 13:22

Dat krijgt dembele al 2 jaar lang.

14 juli 2019 om 13:28

En wat mij betreft krijgt hij nog 2 jaar de kans, heb meer vertrouwen in hem dan in Neymar (en alles wat daarbij komt kijken)

14 juli 2019 om 17:53

met alle respect naar demble maar hij heeft nog geen schim laten van wat neymar kan.
Ik ben ervan overtuigd dat dembele op zijn aller best een geweldige voetballer is.
Het verschil is dat neymar op zijn best potentieel de beste op de wereld is.

En die potentie zie ik totaal niet bij dembele.
En barca is toch geen liefdadigheids clubje, Dembele moet presteren dit seizoen.

Er word ontzettend veel gezegd en geschreven en ik zie dat bepaalde mensen selectief kiezen wat hun mening kan bijstaven maar het feit blijft broncontrole gebeurd niet in de sportjournalistiek. Tegenwoordig kan iedereen wat roepen in de social media en het begint al een eigen leven te leiden.

Als Neymar nog een jaartje bij PSG blijft en schittert in de CL dan ben ik benieuwd wat men dan weer gaat verzinnen. Ik kan me wel voorstellen dat Neymar spijt heeft van zijn keuze want wereldwijd ziet men maar enkele potjes van hem in de CL ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen hier zijn die wekelijks naar PSG kijken.
Ik zou het persoonlijk een wending vinden mocht Sané naar Bayern gaan en Neymar naar City, ik denk dat de strikte regime van Pep Guardiola van positieve invloed kan zijn voor Neymar buiten de lijnen zodat journalisten de kans niet krijgen om dingen te gaan verzinnen.

Is alweer 27. Hij kan de torenhoge verwachtingen niet waarmaken. Ik snap niet waarom hij nu plotseling naar Barcelona wilt. Ik bedoel hij wilde toch niet meer in de schaduw staan van Messi? Vanwaar nu ineens de kentering? Of heeft meneer Neymar eindelijk zelfreflectie door in te zien dat hij het niveau van Messi nooit zal evenaren? Dan zeg ik: chapeau. Dan heeft het uitstapje naar Parijs toch nog nut gehad.

Het is natuurlijk duidelijk: PSG is Neymar meer dan zat. Hij zorgt voor rumoer in de ploeg sinds het moment dat hij arriveerde. Hij is geen voorbeeld. Het is een hautaine speler die speelt voor FC Neymar. Dat is niet erg als er resultaat wordt behaald, maar het rendement van Neymar is bedroevend laag. Kijk naar Mbappè. 33 goals in de Ligue 1. Neymar heeft er “slechts” 15. Mbappè levert. Neymar levert niet. Punt.

14 juli 2019 om 11:05

@topvoetbal1999

ik zou ook zeggen dat ik niet meer in de schaduw van Messi zou willen spelen als er een club voorbij kwam die me 42 miljoen aan salaris per jaar zou willen betalen

Wat boeit het eigenlijk voor een eventuele transfer, dat hij dit moet betalen? Alsof je niet meer hoeft te dokken als je in Frankrijk gaat wonen? Dit zijn notabene buurlanden met een goede relatie en lidstaten binnen de EU.. alsof ze je laten gaan als je in Frankrijk gaat zitten.. ik gok eigenlijk dat we te maken hebben met een heerlijk broodje aap verhaal..

Een speler met uitstekende voetbalkwaliteiten. Ik juich zijn terugkeer dan ook toe. Weliswaar neemt hij op persoonlijkvlak veel ellende met zich mee. Daarnaast is hij ook 2 jaar terug op een vreemde wijze bij Barca vertrokken. Het neemt niet weg dat hij van toegevoegde waarde zal zijn. Mocht het ten koste van Dembele gaan? Dan vind ik dat enorm zonde. Die jongen heeft zich nog niet echt bewezen, maar het spat er wel echt vanaf. Dit seizoen zal hij het waar moeten maken.

Deze belastingzaak, indien het klopt, maaakt een transfer van Neymar naar Barcelona in 1 klap onmogelijk.

Ik blijf erbij dat Neymar een fantastische aanwinst zou zijn voor Barcelona, ik hoop dan ook zeker dat deze deal door zal gaan. Aan de andere kant kun je toch vraagtekens plaatsen bij de manier waarop Neymar deze transfer wil forceren.

Betreffende de vele vragen en opmerkingen hier over hoe Barça zich dit allemaal denkt te kunnen bekostigen.

A) Transfers worden geboekt per kalenderjaar, kortom een speler die wordt gehaald voor 150 miljoen met een contract voor 5 jaar kost geen 150 miljoen maar 30 miljoen per seizoen
B) Barcelona heeft natuurlijk ook voor erg veel geld weten te verkopen, mede door de uitgaande transfer van Neymar heeft de club de afgelopen drie jaar voor meer dan 400 miljoen spelers verkocht
C) Alle opmerkingen over de grote schulden van Barça klopt maar half, daarnaast is dit lang niet enkel in Spanje het geval. Ook clubs in Engeland en Italië hebben bijvoorbeeld torenhoge schulden.

14 juli 2019 om 11:42

A) Dat zijn gewoon afschrijvingen en heeft niks te maken met het feit dat er nu een transfersom op tafel moet komen van meer dan 150 miljoen.
B) Barcelona heeft natuurlijk ook voor erg veel geld gekocht.
17/18 328 miljoen
18/19 109 miljoen
19/20 233 miljoen (neymar niet meegeteld)
Dus ja met die 400 miljoen inkomsten, waar halen ze die overige 300 miljoen vandaan die ze daarbovenop nog aan transfers hebben uitgegeven en aan Neymar willen uitgeven?
C) Omdat andere clubs grote schulden hebben is het schuldenbeleid van 'mes que un club' FC Barcelona dus goed te praten. Mooi weten we dat ook weer.

Tsja als je Neymar haalt krijg je altijd gezeik. Is het niet vanwege zijn gedrag binnen en buiten het veld, dan is het wel weer om geld. Het gegoochel met geld doet hij en zijn vader al vanaf het begin van zijn carriere. Bijvoorbeeld bij de transfer naar Barcelona waarin zo schimmig als de neten moest worden gedaan over de transfersom. Daarna in Spanje gezeik met geld, bij zijn vertrek naar PSG gezeik met geld en wat een verrassing ook als ie weer terugkomt gezeik met geld. Je moet er gewoon niet aan beginnen.

14 juli 2019 om 11:45

Klopt, die jongen heeft niet 1 transfer gemaakt zonder alle nodige heisa. Waar je wel fout bent is dat je denkt dat Neymar zelf zijn zaken handelt, terwijl hij daar (vooral in zijn beginjaren) geen verstand van heeft.

Kan ie zelf niet veel aan doen, hij is nu immers een marketingproduct en mensen vechten daar om. Het laat ook meteen zien hoe het gesteld is met het monetaire banksysteem, iedereen wil zijn procentje pakken. Maar ik ben het met je eens dat er altijd gezeik is waar Neymar is.

Het blijft ook wel apart dat de Spaanse fiscus ook nu niet achter Neymar aan gaat, maar er wel voor zorgt dat het moeilijk wordt om weer in Spanje te gaan leven. Belastingontduiking en bijhorende sommen moeten toch internationaal geregeld kunnen worden, helemaal bij bekende personen.

Iedereen die hier over de eventuele schulden praat weten niet waar ze het over hebben. Schuld is niet erg aks er kapitaal tegenover staat en dat hebben beide clubs ruimschoots. En dan heb ik het nog niet eens over de spelers. Kijk maar eens hoeveel grond Real Madrid in bezit heeft. Bijna elke huiseigenaar heeft ook schuld in de vorm van een hypotheek. Zo werkt het systeem nu eenmaal, zo is het opgebouwd.

wat wel opvallend is is dat toen Neymar met veel bombarie een vertrek naar PSG wilde forceren dat iedereen bij Barca moord en brand schreeuwde maar nu het andersom is vinden ze het zo te zien helemaal prima en verwelkomen ze hem met open armen. het perfecte voorbeeld van de dubbele standaarden in de voetballerij

14 juli 2019 om 11:57

Dat is toch niks nieuws en dat gebeurd overal. Pak een gemiddelde school en in elk klaslokaar gebeurd het. Zodra je gepakt wordt met afkijken ofzo, dan doet iedereen het. Als je ermee weg komt, dan weet je van niks. Als een persoon ergens zelf beter van wordt, dan “merk” je het (onbewust) niet. Als het tegen je is, dan valt het direct op en zeg je er wat van. Ik hoor of lees nooit iemand die zegt “jeetje wat fluit die scheidsrechter in ons voordeel”. Maar andersom kom je mb’s te kort om het allemaal te lezen.

14 juli 2019 om 12:15

@jdg84

mee eens. met Messi was dat laatst ook. de ging zelfs zover om over corruptie te beginnen terwijl Messi met Barca ook vaak genoeg is bevooroordeeld door de scheids. blijkbaar zien spelers dat dan idd niet en denken ze dat heel de wereld tegen hun is als een beslissing een keer in hun nadeel is

14 juli 2019 om 15:25

Wat een onzin! PSG staat toch open voor een vertrek? Dat was bij Barca destijds niet zo. Je vergelijkt appels met peren

14 juli 2019 om 17:01

@lionaldinho

niet zo gek dat PSG open staat voor een vertrek als Neymar op alle mogelijke manieren een vertrek naar Barca probeert te forceren. exact dezelfde situatie als Neymar bij Barca destijds dus toen hij ook op alle mogelijke manieren een vertrek naar PSG probeerde te forceren. toen moest Barca uiteindelijk ook wel akkoord gaan

Mijn hemel alweer belastingzooi. Ishet niet een idee datde belastingdienst in spanje zelf de aangiftes van voetballers gaat doen. Scheelt ze een hoop tijd. Pak alle spelers die boven miljoen verdient en doe het zelf, weet je meteen dat het goed is en heb je dit gezeur ook niet meer.

Valverde heeft een klus.. ben echt benieuwd hoe hij gaat spelen en wie de dupe gaat worden vooral middenveld

Hoe is Barcelona opeens zo liquide. Frenkie, Griezzman, Neymar. Daarnaast zijn de salary costs van Barca al (een van de) hoogste van het voetbal. Hoe wordt dit allemaal betaald zonder grote risicos te lopen in liquiditeit en overmatige kosten in salarissen en afschrijvingen?

14 juli 2019 om 13:22

Uhm Neymar is gelukkig nog niet gehaald.. Frenkie wordt volgens mij in termijnen betaald en er zijn ook wat spelers verkocht en er zullen er wel meer volgen denk ik

Snap Barça echt niet. Griezman halen die ze vorig seizoen ah lijntje hield en daar bovendien een vreselijke docusoap over maakte, en vervolgens achter Neymar aangaan die ze pas nog in de steek liet. Ik weet dat het geweldige spelers zijn hoor, maar je hebt als club toch ook je eer nog?

14 juli 2019 om 14:20

Bartomeu heeft geen eer. Ook al ben ik meer voor dan tegen de terugkeer van neymar.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren