Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Frenkie de Jong: ‘Ik wil niet met die twee vergeleken worden’

Laatste update:

Frenkie de Jong speelt met ingang van het aankomende seizoen op het middenveld van Barcelona en treedt daarmee in de voetsporen van een aantal illustere voorgangers. Xavi en Andrés Iniesta zetten jarenlang de lijnen uit bij de Catalanen en de twee Spanjaarden groeiden in hun periode in het Camp Nou uit tot ware clubiconen. Hoewel De Jong op eenzelfde soort positie gaat spelen, hoopt hij wel op zijn eigen manier naam te kunnen maken.

“Ik wil niet met hen vergeleken worden”, vertelt hij in gesprek met Barça TV. “Dit is wel de perfecte club voor een middenvelder. Ze houden de bal goed in de ploeg en controleren het spel, dat past bij mij.” Xavi en Iniesta zijn inmiddels weg bij Barcelona, maar Lionel Messi, met wie zij in het verleden grote successen vierden, is nog wel van de partij.

Voor De Jong wordt het een droom om met de Argentijn samen te spelen: “Hij is de beste speler die ik ooit heb gezien. Ik kan hem niet vergelijken met spelers uit het verleden, maar wat mij betreft is hij de beste. Hij weet alles van spelen in de aanval en op het middenveld. Hij is de beste ooit”, gaat de van Ajax overgenomen middenvelder verder.

De Jong komt met onder meer Sergio Busquets, Ivan Rakitic en Arthur een aantal concurrenten van naam tegen in Catalonië. Toch zijn zijn doelstellingen duidelijk: “Ik wil de meeste wedstrijden in de basis beginnen, dat willen alle spelers. Ik ga zo hard mogelijk werken op de trainingen, om zo tijdens de wedstrijden te kunnen laten zien wat ik kan. Ik houd ervan om aanvallend, aantrekkelijk voetbal te spelen en de fans te vermaken. Barça en ik willen dit seizoen enorm graag de Champions League winnen en ik hoop dat dat lukt.”

Denk jij dat Frenkie de Jong aankomend seizoen de meeste wedstrijden in de basis zal beginnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Frenkie met deze 2 legendes vergelijk zou ook niet eerlijk zijn. Het verwachtingspatroon wordt dan direct veel te hoog.

Met alle respect maar zover is hij nog lang niet en bovendien moet hij het dan ook jaar in jaar uit laten zien op het hoogste niveau.

Iniesta en Xavi zijn mijn inziens 2 van de misschien 5 beste middenvelders ooit!

11 juli 2019 om 07:36

Vind dat “beste spelers ooit” altijd zo’n onzin. Totaal onvergelijkbare situaties. Misschien waren de toppers van de jaren ‘70 wel stukken beter geweest als ze dezelfde trainingsmogelijkheden en professionele omgeving hadden gehad als de toppers van nu. En misschien waren Messi (zonder groeihormonen) en Ronaldo (getrainde topper) wel stukken minder in de jaren ‘70. Appels met peren en echt compleet kansloze vergelijkingen.

11 juli 2019 om 08:08

Het is toch gewoon een feit dat Messi (en vele andere spelers) beter is dan "de toppers van de jaren '70"? Of ze nu beter zouden zijn geweest, is een compleet non-argument. De iphone 10 is toch ook beter dan een of andere willekeurige telefoon van 10 of zelfs 2 jaar geleden? Ik snap nooit het probleem zo met de vergelijkingen en altijd die verontschuldigingen van "ik heb die en die nooit zien spelen, dus ik kan er niets over zeggen".

11 juli 2019 om 08:16

Je hebt gelijk wat mij betreft. De sport wordt steeds professioneler en dat zie je terug in de prestaties. Zo is het mogelijk dat bijvoorbeeld Messi en Ronaldo al zo lang aan de top staan. Hetzelfde zie je in het tennis. Federer is nog top op zijn 37ste. Voorheen was dat onmogelijk, maar je zult zien dat een Djokovic dat ook gaat presteren. En er zullen er meer volgen.

11 juli 2019 om 08:38

Je hebt een punt, maar hardwaretechnisch, gebruik alsjeblieft nooit meer iPhone om je punt te maken, slechtste elektronica voorbeeld dat je kan gebruiken.

11 juli 2019 om 08:51

Omdat ze “direct” misschien beter zijn, maar dat komt dan puur door de geavanceerde methoden en wetenschappen die achter iedere training schuilgaan. Relatief gezien, wat mij betreft een eerlijkere manier om te vergelijken, kan je er geen klap over zeggen. Je doet de Cruijff, Eusebio en consorten tekort door klakkeloos maar te vinden dat die en die de allerbesten zijn, want het is een oneerlijke vergelijking.

11 juli 2019 om 09:06

Je hebt wel gelijk dat je spelers uit verschillende decennia niet kunt vergelijken omdat je simpelweg geen tijdmachine hebt om een jonge Pele naar deze tijd te halen en messi naar de jaren 50/60 te sturen.

Daarbij komt nog de factor 'smaak'. Ik vind Dennis Bergkamp de beste Nederlandse voetballer aller tijden maar weet dat de meeste mensen dit niet vinden. Dat is toch ook het mooie aan voetbal, iedereen ziet er wat anders in.

11 juli 2019 om 09:59

Nee, apparaten met mensen is een lekkere vergelijking. Ajaxxxlove heeft gelijk, de situaties zijn niet met elkaar te vergelijken. Hoe je dan kan zeggen dat het een feit is dat Messi beter is dan de jaren '70 legends, dat vind ik echt naief.

In de jaren '70 was poten doormidden zagen ook nog geoorloofd. Er kwamen hele andere kwaliteiten bij kijken dan hedendaags. Messi was misschien in die tijd na een jaar wel gestopt omdat hij het fysiek niet aankon? Messi vs onze vriend Willem van Hanegem of Johan Neeskens had ik nog wel graag gezien namelijk.

Daarbij bracht Johan Cruijff een totale verandering teweeg, individueel maar ook voetbalbreed: hij bedacht gewoon een hele nieuwe manier van voetballen waar het hele team mee te maken kreeg. Totaalvoetbal. Messi is veel minder daarmee bezig en daarom vind ik vooralsnog Cruijff wel een iets grotere dan Messi. Ik vind het dan ook aardig respectloos hoe je praat over de '70's legends.

11 juli 2019 om 10:44

Een zeer belangrijk punt (ik zou het zelf een feit noemen) is dat het spelniveau veel hoger is dan vroeger. Dit zowel op technisch als tactisch vlak. Een mogelijk bewijs is dat veel meer teams competitief kunnen zijn op basis van een goede tactiek en niet meer overlopen worden, denk bijvoorbeeld aan de kleinere landen die op de wereldbeker actief zijn. Monsteruitslagen zoals die vroeger vaker voorkwamen zijn nu veel zeldzamer. Daarnaast is het ook niet moeilijk om in te zien dat alles gewoon veel sneller gaat in het huidige voetbal.

Het tegenargument dat sporters nu meer middelen hebben moet ook in perspectief geplaatst worden. Dit is uiteraard het geval, maar dat geldt ook voor de tegenstanders. Spelers (en dus ook tegenstanders) in het algemeen zijn nu gewoon veel fitter en topsport waardig dan dat dat vroeger het geval was.

11 juli 2019 om 10:57

@mrmustard,

Je kan een apparaat niet vergelijken met een sporter. Messi klaagde onlangs over de slechte velden tijdens de Copa, dit terwijl deze velden 10x beter waren dan vroeger. Andere spelregels , meer toezicht en andere materialen maken het onmogelijk om een goede vergelijking te maken.
Een Formule 1 coureur rijd zijn rondjes nu ook sneller dan vroeger maar is die coureur dan daadwerkelijk beter? Zouden de beste coureurs van nu in een bolide uit de jaren 80 dan ook nog sneller zijn?
Zouden Messi of Hazard op een hobbelig/ stroperig veld zonder gras met een zware bal en schoenen een weergaloze dribbel eruit kunnen gooien ?
Of zou Barca hun tikkie taka kunnen spelen op een veld waar de bal niet rolt of alle kanten op stuiterd?
Ik betwijfel het!

11 juli 2019 om 11:07

@mrmustard

het voetbal was anders in de jaren '70 maar het is imo niet zo dat het voetbal toen kwalitatief vele malen slechter was als nu. ik denk dat een Maradona, Beckenbauer en Cruyff bijvoorbeeld in deze tijd ook gewoon spelers van de absolute buitencategorie zouden zijn geweest

11 juli 2019 om 11:09

@lionaldinho

maar dat kan je ook omdraaien. wie weet hadden de toppers van nu het toen juist niet gered omdat het voetbal heel anders was, er nog geen VAR of camerabeelden waren en het spel meedogenloos hard was in die tijd. hadden de spelers van nu bijvoorbeeld meegekund in dat fysieke geweld?

11 juli 2019 om 11:58

Hoezo is het een feit dat ze nu beter zijn dan de toppers van de jaren 70?
Daar kan je niks over zeggen. Dat weet je niet.
Betere velden , betere trainingsmethodes en vooral betere scheidsrechters.
De verdedigers van weleer zouden Messi niet laten lopen. Die waren veel harder en er werd meer toegestaan.

Messi als voorbeeld, behoort tot de beste voetballers in de historie, daar kunnen we het over eens zijn. Maar diezelfde Messi is omringd geweest door waarschijnlijk het beste clubelftal ooit.
Maar zou deze Messi een minder team ook naar grote hoogtes weten te brengen? Zoals Maradona met Napoli deed?

Dus ik begrijp wel dat de Messi fans hem de beste aller tijden vinden, maar ik begrijp ook dat anderen hem dat niet vinden. Ja ik vind zelf dat Maradona de beste aller tijden is en daarna Cruijff en Pele ... maar mijn favoriete voetballer aller tijden is Ronaldinho.

11 juli 2019 om 12:06

@stua

"maar zou deze Messi een minder team ook naar grote hoogtes weten te brengen? Zoals Maradona met Napoli deed?"

dat is inderdaad de vraag. bij en minder team als Argentinie lukt dat hem tot dusver nog niet

11 juli 2019 om 12:51

@stua
Ik kan ook vragen of maradona gedaan heeft wat messi doet?
Dat spelletje is makkelijk
Om te draaien, heeft hij zoals messi 13 jaar lang een ongelooflijk super hoog niveau vast gehouden?

Had maradona het WK kunnen winnen zonder vals te spelen en met zijn handen te scoren?

Het is oneerlijk voor de spelers van de jaren 70 om die met nu te vergelijken. Om de redenen die andere leden hebben aangegeven zoals trainings technieken en velden enzo.

11 juli 2019 om 14:25

Inderdaad. De enige spelers die nooit afhankelijk waren van medespelers waren Maradona en Braziliaanse Ronaldo in zijn toptijd. Die zouden zelfs met een pplaatselijke supermarkt elftal nog uitblinken.

11 juli 2019 om 14:27

Zijn gegoeg toppers van vroeger die lang doorgespeeld hebben en dat op hoog niveau. Cruijff was met 35 plus nog steeds de beste speler in de Nederlandse competitie. Toen onze competitie ook nog daadwerkelijk meetelde in Europa.

11 juli 2019 om 14:41

Als dat zo is, waarom heeft Ronaldo dan nog nooit de champions league gewonnen?
EN waarom heeft maradona zijn niveau niet voor lange tijd vast kunnen houden.
Waarom had hij die handsbal nodig om het WK te winnen?

Nu lijkt het alsof ik maradona en ronaldo slecht vind..................

11 juli 2019 om 16:04

Omdat vroeger niet alle grote voetballers perse naar de top 5 clubs van Europa gingen. Maradona heeft geschiedenis geschreven bij Napoli, dat daarnza afzakte naar de Serie C. Ronaldo speelde bij Psv, Barcelona en Inter Uefa cup voetbal. In zijn tijd bij Real was die nog maar 50 zo goed als voorheen. Of denk je dat Messi de CL wel had gewonnen bij een Sevilla of Valencia? Bij Argentinie zie je dat hij het met relatief wat mindere spelers al weinig klaarspeelt. Laat staan in een subtop team.

11 juli 2019 om 16:20

Laten we niet vergeten dat Messi ook is geholpen door de medische mogelijkheden van nu. Zonder groeihormonen zou hij bij wijze van spreken niet boven het gras uit kunnen komen. Die hadden ze in de jaren '70 nog helemaal niet.

11 juli 2019 om 07:37

Gelijk heb je. Ik heb al die vergelijkingen nooit begrepen. Ik heb namelijk nog nooit een 2e Ronaldo, Ronaldinho of een Zidane gezien bijvoorbeeld.
de Jong komt net bij Barca kijken. Als je hem dan wilt vergelijken doe het dan toen Xavi en Iniesta ook hun debuut maakte in het team.
Nu wordt de Jong vergelijken met deze iconen die in hun hoogtijdagen bij Barca speelde. Over appels met peren vergelijken gesproken

11 juli 2019 om 11:46

@rakesh, ben het verder wel met je eens hoor maar het zou natuurlijk stom zijn om een Xavi en Iniesta die hun debuut maakten te vergelijken met een aankoop van minimaal 75 miljoen. Toen Xavi en Iniesta hun debuut maakten, waren ze doorgestroomd vanuit de jeugd en Frenkie is gewoon een hele grote aankoop. Dan ligt het verwachtingspatroon natuurlijk hoger. Voor de rest vind ik vergelijkingen sowieso onzinnig. Iedereen is anders op zn eigen manier en Frenkie moet nog beginnen bij Barca. Laat hem überhaupt maar eerst een basisplek veroveren en dan zien we wel weer verder..

11 juli 2019 om 07:49

Van de afgelopen 20 jaar in ieder geval 2 van de 3 beste middenvelders, met Zidane. Verder is het redelijk appels met peren vergelijken denk ik.

11 juli 2019 om 07:55

OlafHoogland: vind het lastig of Xavi ertussen hoort. Zidane en Iniesta zeker. Maar de nummer 3 zijn veel spelers die ervoor in aanmerking komen: Pirlo, Modric, Busquets, Totti, Nedved, Seedorf, Scholes, Gerrard en ook Xavi

11 juli 2019 om 09:24

Beckham vergeten? Zet ik zelf boven al je namen in ieder geval!

11 juli 2019 om 10:09

Nou sorry hoor maar van de namen die jij noemt vindt ik dat alleen busquets, Pirlo een misschien Nedved en Gerrard in de buurt komen.
Maar je zou dan ook spelers op de zelfde positie moeten vergelijken.

11 juli 2019 om 11:32

gerrard wel noemen en Scholes niet? Scholes is de meest onderschatte middenvelder uit die generatie. Niks voor niks dat spelers als Xavi Scholes prezen en niet Gerrard. School viel misschien minder op dan Gerrard maar was in bijna alle facetten beter dan Gerrard. Enige waar Gerrard echt beter in was, was scoren

11 juli 2019 om 14:22

De beste 3 van de afgelopen 30 jaar zijn in mijn optiek Zinedine Zidane, Fernando Redondo en Lothar Matthaus. Dat zal pas een middenveld zijn trouwens. Leiderschap, intelligentie, souplesse, inzicht, fysiek vermogen en karakter ineen.

11 juli 2019 om 07:50

Xavi is op 2 seizoenen na een tikkie breed speler geweest. Bracht daardoor enorm veel rust in het elftal wel. Maar Iniesta was wel van een ander niveau.

11 juli 2019 om 08:17

Jij hebt je grapjas aangetrokken vandaag? Xavi bepaalde jarenlang het tempo bij Barça.

11 juli 2019 om 10:59

Jeetje zeg een tikkie breed speler geweest. Vind mij nu maar een tikkie breed speler zoals Xavi. Die man had het hele middenveld onder controle en bepaalde niet alleen het tempo bij Barca maar het gehele wedstrijdtempo. Voor mij de aller beste tenminste top 3 middenvelder. Wat een rust, inzicht, passing en ga zo maar door.

11 juli 2019 om 14:30

Reken je spelers als Cruijff en Maradona als aanvallers? Ik vind persoonlijk Xavi een geweldige speler. Maar voor mij heeft die niet de status van spelers als Zidane, Ronaldinho, Matthaus en als je Cruijff en Maradona meerekent. Ook een Redondo vond ik beter. Dan heb je ook nog spelers als Rivera, Socrates, Gullit, Viera, Scholes, Beckham, Rivaldo, Figo, Nedved etc gehad.

Cl winnen? Nee Frenkie dat doen we in Barça niet zolang valverde daar zit. Kijk in ieder geval er naar uit om deze jongen aan de slag te zien. Normaal zou die et wel winnen van rakitic. Valverde speelt echter het liefst met zn 2 schatjes vidal en Ivan

11 juli 2019 om 10:52

Barcelona heeft al veel langer last van een "buitenshuis complex". Onder Enrique gingen ze ook met 4-0 en 3-0 onderuit tegen PSG en Juventus. Het is alsof Barcelona steeds uitgaat van hun sterke thuisreputatie en daardoor denkt dat ze het in uitmatchen wel kunnen redden. Heb er bijna geen andere verklaring voor. Ook tegen Liverpool dit seizoen zijn ze gewoon volledig weg gebluft. Liverpool speelde veel beter in Camp Nou dan op Anfield en toch ga je met 4-0 de boot in. Liverpool heeft namellijk nauwelijks uitgespeelde kansen bij elkaar gespeeld met hun gehavende aanval.

Ik ken de statistieken niet uit mijn hoofd, maar Barcelona presteert echt onthutsend zwak buitenshuis in de CL. Dit is al veel langer aan de hand, al voor dat Valverde aan het roer staat. Zolang dat niet verandert, blijft het bijna onmogelijk om hem te winnen. Als je een 3 goal lead al niet meer kan vasthouden, dan is er weinig hoop.

11 juli 2019 om 12:46

Het verschil is dat ze onder enrique, nog een uitgoal wisten te maken.
Bijvoorbeeld de wedstrijd met Bayern.
Bij valverde is daar geen sprake van, hij gaat vanaf het begin voor de gelijkspel.

Sinds rijkaard vind ik valverde echt de meest barca onwaardige trainer.

11 juli 2019 om 12:51

Ben je niet iets te subjectief rond Frenkie? Rakitic is nog altijd een niveautje beter.

11 juli 2019 om 13:17

Durf ik niet te zeggen na de wedstrijden tegen liverpool.
Barca heeft middenvelders nodig die de bal vast kunnen houden onder veel druk.

Spelers die het team laten tikken.
En rakitic heeft dat toch in mindere maten dan frenkie bijvoorbeeld

Ik ben benieuwd hoe Frenkie het gaat doen in Barcelona, maar we moeten niet denken dat hij vanaf de eerste minuut in de basis komt te staan. Daar zetten ze ook Coutinho en Dembele op de bank, die voor véél meer geld gehaald zijn.

Hij zal zijn kansen krijgen, maar er wordt hier gedaan alsof hij Rakitic zomaar even uit de basis speelt, maar men vergeet hoe belangrijk hij voor Barcelona (en Kroatië) is. Hetzelfde geldt voor Busquets uiteraard. Met Arthur moet hij het gaan uitvechten denk ik, terwijl dat ook een van de grootste talenten is die er rond loopt. De Braziliaan heeft ook net de Copa America gewonnen met het het nationale team.

Maar voor Nederland zou het prachtig zijn als hij een plek weet te bemachtigen bij Barcelona.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren