Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De revolutie van PSV: van het kopen van Ronaldo tot het opleiden van Depay

Laatste update:

PSV stond lange tijd vooral bekend als 'koopclub' door haar slimme transferbeleid, maar heeft de focus de afgelopen jaren verlegd naar het zelf opleiden van toekomstige wereldsterren. Goal en Voetbalzone waren te gast op trainingscomplex De Herdgang en kregen een uitgebreid kijkje in de keuken van de kweekvijver van de club uit Eindhoven met tekst en uitleg van hoofdcoach Mark van Bommel, hoofd jeugdopleiding Ernest Faber, Onder-19 coach Ruud van Nistelrooij en de spelers Steven Bergwijn, Jeroen Zoet, Mohammed Ihattaren en Richard Ledezma.

Door Stefan Coerts en Justus Dingemanse

De Eindhovenaren profiteerden in het verleden van hun sublieme scoutingsnetwerk en doortastende aankoopbeleid. De aankoop van de Braziliaanse supersterren Romário in 1988 en Ronaldo zes jaar later, waren de perfecte voorbeelden van hun vermogen de grootste talenten niet alleen op te merken, maar ook te kunnen vastleggen. Met het door het Bosman-arrest veranderde voetballandschap en de explosie van televisiegelden in het buitenland is de Eredivisionist echter een steeds minder aantrekkelijkere vervolgstap geworden dan het in de jaren negentig was. Spelers als Neymar en Vinícius Júnior hadden dertig jaar geleden zo in Eindhoven kunnen gaan spelen, maar in de huidige markt en de bedragen die betaald worden door Barcelona en Real Madrid is de komst van dergelijke Braziliaanse parels tegenwoordig schier onmogelijk.

De 24-voudig kampioen mag er in 2017 dan wel in geslaagd zijn om Hirving Lozano vast te leggen, maar de snelle aanvaller is nog niet van hetzelfde niveau als de hiervoor genoemde fenomenen. Het besef dat PSV niet langer in staat is de Romário's en Ronaldo's van deze wereld te kopen, noopte de club het lange termijnplan aan te passen. Niet langer zou men proberen de grootste talenten op te pikken, maar het nieuwe beleid werd dit soort spelers zelf op te leiden. "Ik denk dat de jeugdopleiding erg belangrijk is voor Nederlandse clubs", betoogt hoofdtrainer Mark van Bommel in gesprek met Goal en Voetbalzone. "We proberen onze academie beter en beter te maken en gebruiken daar gloednieuwe faciliteiten voor. Natuurlijk hebben andere clubs veel meer geld dan wij, maar wij proberen onze eigen spelers heel goed op te leiden."

De club streeft ernaar zo veel mogelijk spelers uit de eigen jeugdopleiding in te passen, maar blijft ook scherp op de transfermarkt. "Idealiter heb je alleen maar zelfopgeleide spelers, maar dat is onhaalbaar. Je hebt een goede mix nodig van spelers uit verschillende leeftijdscategorieën en speelstijlen", vervolgt Van Bommel.

De man die de leiding heeft over de academie van PSV is Ernest Faber. Hij is geboren en getogen in Eindhoven en speelde zelf jarenlang in het eerste elftal. Daarnaast werkte hij als assistent-trainer van het eerste elftal en stond kort aan het roer als interim-coach toen Phillip Cocu langere tijd ziek was. Sinds afgelopen jaargang is hij actief in de functie van hoofd jeugdopleiding. "PSV is als een familie voor me. Ik begon hier op mijn twaalfde en ben nu 47", stelt Faber over de club van zijn dromen.

"Ik was nog een jong talent toen PSV hier spelers als Romário en Ronaldo had. De club had toen het vermogen zulke sterren aan te trekken, maar nu is er een groot gat ontstaan als het aankomt op transfersommen die je wel of niet kunt betalen. De bedragen die over tafel gaan, zijn onbetaalbaar voor clubs als PSV. We zijn tussen 2007 en 2010 al begonnen te focussen op de jeugdopleiding en mijn voorgangers en ik proberen het steeds verder te ontwikkelen."

Die ommezwaai heeft zichzelf al terugbetaald toen een zekere Memphis Depay doorbrak vanuit de jeugd en uiteindelijk debuteerde in 2011/12. De aanvaller leidde zijn club in het seizoen 2014/15 naar de landstitel, werd topscorer en won de Speler van het Jaar-trofee voordat hij besloot naar het door Louis van Gaal getrainde Manchester United te verkassen. De Engelse grootmacht had liefst 34 miljoen euro voor hem over en dat is vandaag de dag nog steeds een record voor de club uit Eindhoven.

De vijf verkooprecords van PSV in de clubgeschiedenis.

Faber neemt Depay als voorbeeld voor de huidige jeugd: "Spelers als hij debuteren al op hun zestiende of zeventiende in het eerste. Ze krijgen speeltijd, doen ervaring op, strijden om de landstitel, doen mee aan de Champions League en spelen bekerfinales", somt hij op. "Ze krijgen de mogelijkheid zich te ontwikkelen. Die ervaring heb je nodig voor je naar de topcompetities verhuist, want daar ben je zelfs op je 23e nog een jonkie."

Na Depay's vertrek zijn er meer en meer jeugdspelers doorgebroken in Eindhoven. Jeroen Zoet, Jorrit Hendrix, Steven Bergwijn, Mohammed Ihattaren, Michal Sadílek en Cody Gakpo zijn enkele 'afgestudeerden' in de huidige selectie. Van die groep lijkt Bergwijn het dichtst bij een grote transfer na zijn uitstekende jaargang in 2018/19.

Het vertrek van Memphis Depay naar Manchester United is de duurste uitgaande transfer van PSV ooit.

"Stevie is dicht bij het niveau dat Memphis in 2015 aantikte", constateert Van Bommel. "Het is altijd lastig spelers te vergelijken, maar als je naar hun kwaliteiten kijkt, speelde Memphis min of meer op dezelfde positie. Het kan gebeuren dat een club bijna net zo veel voor hem gaat betalen als dat er werd betaald voor Memphis."

Een zomers vertrek zou voor de 21-jarige Bergwijn het einde betekenen aan acht jaar trouwe dienst bij PSV. Hij omschrijft de club als prettig en heeft het er goed naar zijn zin, maar voelt zich wel klaar voor een transfer als het zover komt. "Alles is hier gemoedelijk en down-to-earth", aldus Bergwijn. "Het is een heel warme en vriendelijke club. Je voelt je direct thuis bij PSV en dat was belangrijk voor me, zoals dat denk ik voor iedereen belangrijk is."

Terwijl Bergwijn in zijn jongere jaren op en neer reisde tussen Eindhoven en Amsterdam, besloot doelman Jeroen Zoet zijn geboorteplaats Veendam te verlaten voor een gastgezin dichterbij PSV. "Dat was destijds best een grote stap in mijn carrière. Ik verliet mijn natuurlijke omgeving met mijn familie, vrienden en alles wat ik daar had opgebouwd", herinnert de reservedoelman van het Nederlands elftal zich.

"Ik maakte mijn beslissing op basis van mijn gevoel en bij PSV voelde ik me het beste op mijn plek. Ik had twee verschillende gastgezinnen en bij het eerste gezin had ik last van heimwee, maar bij de ander voelde ik me heel erg thuis. Het voelde echt als een tweede thuis voor mij. De steun vanuit PSV was ook behoorlijk goed. Ze hielden de situatie in de gaten en letten goed op hoe ik me voelde." Zoet wisselde uiteindelijk van gastgezin en ziet dat nu als een belangrijke keuze, die hem ook in het veld heeft geholpen. Inmiddels heeft Zoet al meer dan tweehonderd wedstrijden in de Eredivisie gespeeld voor de Eindhovenaren, terwijl zijn zeventienjarige ploeggenoot Ihattaren pas aan het begin van zijn profcarrière staat.

De begenadigde middenvelder wordt gezien als een van de grootste talenten die de laatste jaren voet zette op trainingscomplex De Herdgang. Afgelopen seizoen maakte hij op piepjonge leeftijd zijn Eredivisiedebuut en dat doet Onder 19-trainer Ruud van Nistelrooij goed. "Het is spectaculair hoe hij zich heeft ontwikkeld", stelt de oud-spits van onder meer PSV, Manchester United en Real Madrid. "Ik dacht dat hij minimaal een seizoen nodig zou hebben zich te ontwikkelen en te wennen aan alles om hem heen, maar hij heeft zich echt als een raket ontwikkeld. Er ligt een grote toekomst voor hem in het verschiet, maar het gaat erom je dagelijks te blijven verbeteren en het maximale uit jezelf te halen in alle opzichten. Ik denk dat dat de grootste uitdaging wordt."

Ihattaren is al van jongs af aan actief voor de club en hij is erop gebrand de club terug te betalen voor alle tijd en moeite die men erin heeft gestoken om hem op het niveau te krijgen dat hij nu heeft. "Ik heb altijd een duidelijk plan gehad en momenteel lig ik op schema", verklaart hij zijn keuze om zijn contract te verlengen, ondanks interesse van diverse clubs. "Het had altijd mijn voorkeur bij PSV te blijven; dat was het meest logisch om te doen. Ik wil zo snel mogelijk een sterspeler worden bij PSV. Ik wil belangrijk zijn voor de club, de fans blij maken en de titel winnen - meerdere keren. En dan uiteindelijk wil ik een grote transfer maken", licht Ihattaren zijn ambitieuze plannen toe. "Maar nu ben ik gelukkig bij PSV en heb ik geen haast om een volgende stap te maken. Komend seizoen gaat mijn jaar worden, schrijf dat maar op."

Het voorbeeld van Ihattaren, Bergwijn en Zoet volgen is iets wat de Amerikaanse jongeling Richard Ledezma op dit moment graag werkelijkheid ziet worden. De creatieve middenvelder maakte de moedige stap de Verenigde Staten in januari 2019 achter zich te laten voor een avontuur bij PSV Onder-19, waar Van Nistelrooij zijn coach is. De jeugdtrainer ziet het zitten in de jongeling en merkt dat hij zich goed ontwikkelt. "Richie voegt echt iets toe aan onze club. Daarom hebben we hem gekocht. Hij maakt het verschil op het middenveld met zijn snelle gedachtegang, passing en looplijnen. Hij kan scoren en hij creëert kansen voor het hele team. Hij is een veelbelovend talent en ik ben heel blij met hem te kunnen werken."

Ledezma geniet ook van de samenwerking, al geeft hij toe dat zijn overstap naar Eindhoven wel een cultuurshock teweeg bracht. Hij is dankbaar voor de hulp die de club hem biedt om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. "De club heeft geholpen een huis voor me te vinden en ze helpen me met mijn voeding, hoe ik eet", verduidelijkt de jonge Amerikaan. "Ik was een beetje mollig toen ik hier arriveerde. Ze noemden me 'dikkie' enzo, dus ik had zoiets van... oké, snap je? Het is hier heel anders dan in de Verenigde Staten", doelt hij op de kwaliteit van zijn maaltijden. "Ik denk dat het iets cultureels is, geen McDonalds meer!"

De Amerikaans-Mexicaanse middenvelder Richard Ledezma sloot in de winterstop aan bij PSV Onder-19.

Met een aantal oud-spelers van PSV in de top van de Europese competities, zou je denken dat de Eredivisionist zijn doel bereikt heeft met de omwenteling die een kleine tien jaar geleden in gang is gezet. Toch wil men niet op de lauweren rusten in Eindhoven. In augustus wordt een splinternieuw gebouw geopend op De Herdgang waar de grootste talenten nog meer profijt van moeten hebben. "We hebben een grote investering gedaan in een hightech gebouw met de nieuwste innovatie waar we onze spelers nog beter mee kunnen helpen dan in de afgelopen jaren", legt Faber uit. "Voor alles wordt gezorgd. Ze krijgen mooie kleding, goede schoenen, alles is aanwezig in de kleedkamer en overal wordt op gelet."

Die laatste stap moet hun reputatie als talentenfabriek nog meer bevestigen. In Eindhoven worden topspelers niet langer gekocht, maar opgeleid door PSV. De jonge talenten kijken ook niet langer op tegen de Braziliaanse Ronaldo; nee, die eer is nu voor Depay.


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.
Welke speler denk je dat PSV uiteindelijk het meest zal opleveren?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
3 juli 2019 om 10:34

Eens. Van de jeugdopleidingen in de Benelux is er geen enkele die op het gebied van faciliteiten en het meten van ontwikkeling zo'n hoog niveau aantikt als Psv. In de documentaire wordt duidelijk dat de voetsporen van Depay het plan is dat de club heeft. Logisch, want juist op deze manier creeer je kapitaal dat nodig is om Ajax bij te houden. Ajax daarentegen lijkt steeds meer op koop te vertrouwen om met directe versterkingen met meer zekerheid Europa in te kunnen. PSV kan dat niet, dus is het vertrouwen vol ingezet op homegrown talenten als Gakpo, Lammers en Obispo, vroegtijdige scouting en investering in buitenlandse talenten als Romero, Sadilek en Ledezma en heb je tenslotte nog de binnenlandse scouting om talenten als Piroe, Rosario en De Haas op te pikken als de kans zich voordoet. Om dat in goede banen te leiden combineert PSV dit soort jonge jongens met gerichte aankopen die directe versterking én lucratieve doorverkoop in de toekomst beloven. Daarvan zijn Lozano, Gutiérrez en Bruma de voorbeelden.

Voor wat betreft de directe versterkingen en aanwezige basiskrachten mag PSV wel wat scherper zijn wat mij betreft. Vorig jaar hebben we kunnen zien dat wanneer je harde kern uit Luuk de Jong, Schwaab, Zoet en Hendrix bestaat je te gemankeerd bent om in Europa een vuist te maken. Op die cruciale plekken moet je dan ook durven doorselecteren. Ik voorspel dat het vertrek van De Jong voor PSV een bevrijding van het statische countersysteem betekent en zie het 'verlies' van Schwaab als een kans om op die positie echt eens vol te investeren in een speler met een profiel als Álvarez of Lyanco, zodat je ook van die dubbele controleursfunctie afkomt. Met Unnerstal heb je intussen een betere keeper dan Zoet in huis, dus help laatstgenoemde op weg naar een mooie transfer. En Hendrix? Leuke jongen van de club, maar blijft een beetje de 'bjorn van den Doelen' van zijn tijd. Het is te traag allemaal en de rek is er ook wel uit. Met Sadilek achter de hand heb je al een waardig alternatief; laat zijn zaakwaarnemer lekker op zoek gaan naar een club als Club Brugge, Werder Bremen of Swansea voor een lucratieve stap. Doorselecteren naar iets beters graag, anders biedt de categorie 'ervaring' te weinig houvast voor de categorie 'jong talent.'

3 juli 2019 om 16:26

@gomes1psv

" Eens. Van de jeugdopleidingen in de Benelux is er geen enkele die op het gebied van faciliteiten en het meten van ontwikkeling zo'n hoog niveau aantikt als Psv. In de documentaire wordt duidelijk dat de voetsporen van Depay het plan is dat de club heeft"

Dat je het er mee eens bent, is begrijpelijk gezien je clubvoorkeur. Om een dergelijke claim hard te kunnen maken, is echter een vergelijkend warenonderzoek nodig. Nu dat niet is gedaan, is die claim niets meer dan " wij van WC-Eend adviseren WC-Eend".

3 juli 2019 om 19:55

Aanname. Maat van me is kniespecialist en gepromoveerd op kruisbandblessures. Hij komt veel bij verschillende clubs in binnen- en buitenland voor kennisuitwisseling en kijkt veel in de keukens van de clubs. Lees: faciliteiten. ‘Mijn’ claim komt rechtstreeks van wat hij me zei. En hij is bepaald geen PSV-fan haha.

3 juli 2019 om 20:39

Ajax lijkt steeds meer op koop te vertrouwen?? Dat is erg simpel, voorlopig zitten in de selectie en basiselftal nogal wat jongens die uit de jeugdopleiding komen of daar zijn klaargestoomd.. ik ga niet eens namen noemen wat je weet het zelf ook wel.. en bij PSV? Depay blijft aangehaald worden, maar die is al jaren weg..

4 juli 2019 om 15:47

Ajax kan kopen omdat de jeugdopleiding zo goed rendeert.

5 juli 2019 om 10:25

@feelinggoood: Depay? Over simpel gesproken. Ondertussen zijn Zoet en Hendrix al jaren basisspeler, breekt Rosario door, zijn Gakpo, Ihattaren en Sadilek doorgestroomd en lijkt Sam Lammers ook uit te groeien tot een basiswaardige speler komend seizoen.

Kijk ik naar de erfenis die Mathijs de Ligt en hoogstwaarschijnlijk Donny van de Beek achterlaten, dan zie ik niet veel opvolgers komend seizoen. Voor Eiting lijkt er genoeg perspectief te zijn, maar van Ekkelenkamp en De Wit verwacht ik niets, terwijl het voor Gravenberch, Brobbey en Unuvar nog veel te vroeg om zich al in het volwassen geweld van het eerste elftal te mengen. Ja, Ajax vertrouwt meer op koop tegenwoordig. Sinds Van Rhijn is er geen back meer doorgebroken uit de Ajax-opleiding en dat Magallan, Martinez, Schuurs, Pierie en straks Alvarez worden gehaald lijkt me ook een blijk dat in de jeugd voorlopig geen opvolger van Mathijs de Ligt rondloopt. Wanneer Ziyech, Neres en evt. Tadic zouden vertrekken haalt Ajax ook daar gewoon weer externe krachten voor terug, vergis je niet.

5 juli 2019 om 10:26

@shorty1991: Mathijs de Ligt en Donny van de Beek. Financieel is dat een prima rendement, maar kijk je nominaal naar de doorstroom dan is dat natuurlijk onzin.

3 juli 2019 om 13:21

Yup. Er wordt dan ook terecht gedaan, zowel in dit artikel als in de media en op diverse fora, alsof het grootste succesnummer van de nr 1 opleiding van de Benelux, Memphis Depay, een soort Marco van Basten is. En meer dan terecht. Hij is immers een groot succes op de Europese velden en alle grote clubs azen op zijn handtekening deze zomer..

3 juli 2019 om 15:06

Memphis was eigenlijk de eerste jeugdspeler sinds lange tijd die als groot talent te boek stond en vanaf dat moment is het kwartje bij PSV een beetje gaan rollen. Niet vreemd dus dat Memphis hier als voorbeeld word genoemd.

Dan vind ik zo'n kleinerende sarcastische opmerking nogal misplaatst. Ik vind het namelijk erg interessant dat PSV nu ook naar de opleiding kijkt en het is mooi dat het eigenlijk zo snel al z'n vruchten afwerpt.

Dan vind ik het nogal zielig hoe snel sommigen 'op de pik getrapt zijn' als iemand even z'n mening ventileert waarin iemand stelt dat een bepaalde club in professionaliteit en faciliteiten de nummer 1 van de Benelux is.

3 juli 2019 om 16:41

@sirius, je kan wel meer vinden, maar je kan pas over een succesvolle revolutie spreken als er struktureel toptalenten uit de opleiding rollen, die een basisplaats in het eerste veroveren. Let wel, ik heb het niet eens over basisspelers bij topclubs in het buitenland. Er wordt hier een of ander lulverhaal opgehangen alsof het wiel is uitgevonden, maar zelfs een kapotte klok geeft 2 keer per dag de juiste tijd aan. Om een voorbeeld te geven: Arjen Robben kwam uit de opleiding van FC Groningen; was dat toen de beste opleiding van die tijd? Welnee, die is gewoon geboren als topvoetballer.

Ik ben helemaal niet sarcastisch omdat ik op mijn pik getrapt ben, ik ben sarcastisch omdat ik door deze lulkoek heenprik. Het zal mij echt een worst zijn dat er mensen zijn die serieus denken dat een opleiding die in de kinderschoenen staat en nog niets bewezen heeft, heel goed is. Je gaat echt niet beter voetballen van een hypermoderne computergestuurde douchecabine in de kleedkamer. Wat een nonsens allemaal.

PS: men zou hier al tien jaar mee bezig zijn, maar Jan Reker heeft de jeugdopleiding nog deels wegbezuinigd. Hoe rijm je dat?

3 juli 2019 om 18:13

Je moet het allemaal ook niet te letterlijk nemen. Het is niet vreemd dat men nu met termen als 'revolutie' aan komt zetten nu blijkt dat de jeugdopleiding van PSV behoorlijk effectief is.

Als je tussen de regels door leest, is dit ook meer een ode naar de huidige gang van zaken en dan word er weleens wat overdreven. Dat gebeurt altijd bij dit soort topics.

Geen enkele opleiding leidt structureel toptalenten op. Dat gebeurt niet structureel bij Barcelona, niet bij Ajax, niet bij Basel en ook niet bij Psv. Toptalenten worden (zoals je zelf al min of meer aangeeft) geboren, niet opgeleid.

4 juli 2019 om 15:53

Toptalenten worden geboren, maar topspelers worden opgeleid. Bakkali en Aissati stonden te boek als grote talenten, maar hen is het niet goed vergaan. Niet dat ik zeg dat het de schuld van PSV is of iets dergelijks, totaal niet, maar kijken naar hoeveel spelers je gemiddeld op een hoog niveau aflevert, zegt natuurlijk wel over iets over je manier van opleiden. Psv is gewoon later gestart met de focus op de jeugd, zou niet per se willen zeggen dat ze het beter of minder doen, maar wat ze nog wel een beetje missen is ook het gericht inkopen van toptalent en die doorontwikkelen. Iedereen doet alsof een Eriksen of een de Jong niets zeggen over de kwaliteit van opleiden van Ajax, maar ik vind dat echt onzinnig. Jeugd opleiden gaat niet alleen over jongetjes die op de middenstip worden geboren. Als PSV echt goed opleidt, wat ik echt wel geloof, dan komt een Eriksen of een de Jong wel naar PSV toe als je aanklopt. Spelers komen ook naar Ajax omdat ze weten dat ze bij city en Barcelona later het best als een pre kunnen zien, die naam moet PSV de komende jaren ook voor zichzelf gaan vestigen. Dat vergt gewoon tijd, maar met inzet en visie kom je er wel en op die 2 fronten heeft psv de laatste jaren mbt de jeugdopleiding echt goede stappen gemaakt.

Mooi verhaal, dat Nederland als opleidingsland nog maar veel talent mag aantrekken en/of zelf opleiden. Ik hoop dat we als opleidingsland nummer 1 bekend blijven of worden. Prachtig uithangbord, of je nu voor PSV, Ajax, Feyenoord of wie dan ook bent...

2 juli 2019 om 22:13

De complexen worden er ook veel mooier en beter op tegenwoordig. Veel nieuwe technieke, medische ruimtes, innovatieve analyse systemen en nog veel meer.

Mooi om deze ontwikkeling te zien. Herdgang ziet er prachtig uit straks en blijft uniek. Midden in de bossen, straks met inhouse medische faciliteiten.

Ik ga geen discussies houden over wie nou beter is dan de ander, ben hier gewoon trots op. Ben blij dat PSV (als we het dan toch over andere clubs moeten hebben hulde en toch wel met dank aan Ajax en mindere mate Feyenoord) in heeft gezien dat talent scouten en daarnaast opleiden de beste combinatie is op lange termijn. Spelers hebben daarnaast ook veel meer krediet. Als ik dan zie dat een oud speler nu trainer is en Ruud op de jeugd staat doet me dat deugd. COME ON PSV!

3 juli 2019 om 18:20

"...dat talent scouten en daarnaast opleiden de beste combinatie is op lange termijn..."

De beste combinatie voor wat?

Ik vind het allemaal leuk klinken hoor, maar als ik puur naar resultaten kijk is het Nederlandse voetbal de afgelopen decennia jaar verder en verder gezakt. Er was een tijd dat Nederland standaard 2 clubs in de champions league had (al wel heel lang geleden) maar ten minste 1, er was een tijd dat de topclubs structureel overwinterde, er was een tijd dat voor het Nederlands elftal de kwalificatie een formaliteitje was, er was een tijd dat Nederlandse clubs spelers verkochten die direct bij topclubs terecht konden...
Tegenwoordig moet de kampioen voorrondes door en hebben we al 2 eindtoernooien gemist. We zijn al blij wanneer we in een champions league poule zitten. Ajax was afgelopen seizoen een uitzondering qua prestaties en verkopen, maar laten we even afwachten of het structureel is. Tot nu toe is het niet meer dan 1 geweldig jaar.
Als de combinatie opleiden en talenten scouten het beste is op lange termijn, ben ik erg benieuwd hoe lang die termijn is. Het is namelijk niet dat deze combi de laatste paar jaren geintroduceerd is...

Maar verder waardeer ik het positivisme hoor. Ik zal wel te negatief zijn door naar cijfers en feiten te kijken

4 juli 2019 om 16:00

Je bent nu wel erg selectief in je weergave van het verleden, want er zijn ook prima mindere periodes van oranje en de clubs aan te halen uit het verleden. Feiten en cijfers zijn wel leuk, maar niet alles zeggend. Het Nederlandse voetbal zit weer in de lift, verkopen van de Nederlandse topclubs gaan weer naar de Europese top, zelfs van PSV die een matig Europees toernooi had. Dat het gemiddeld iets minder is, dat is logisch. Het voetbal is steeds commerciëler geworden en in Nederland is te weinig geld te halen. Tel daarbij het Bosman arrest pp bijvoorbeeld, en je hebt zo al een aantal goede verklaringen voor de dip. Je kunt het voetbal we heel sec willen beoordelen met feiten en cijfers, maar voetbal is dynamisch en ontwikkelt zich continu. Dat de Eredivisie niet de grootste competitie zal worden kunnen we best een zekerheidje noemen, maar zo negatief als jij alles vaststelt, dat lijkt me overdreven.

Dat PSV meer dan voorheen aan zijn jeugdopleiding doet is toe te juichen. Vroeger was het bijna een zeldzaamheid als PSV talenten vanuit de jeugd het eerste elftal wisten te halen en daar ook succesvol waren. Tegenwoordig zie je vanuit de PSV jeugd steeds meer talenten doorschuiven. Daar kun je inderdaad nog de kanttekingen bij plaatsen, als ze van Sparta gehaald zijn. Maar dan doe je net alsof de spelers de laatste jaren in de PSV jeugd alleen maar hebben leren kwartetten en moesten wachten tot ze 17-18 waren om door te breken. Ook dat laatste traject van opleiden is belangrijk, en het feit dat PSV zich sinds een aantal jaar daadwerkelijk jeugdspelers laat debuteren en kansen geeft is heel positief. Daarin ook een compliment voor Van Bommel, die meer dan zijn voorgangers een beroep doet op talenten. Cocu deed het al vaker dan zijn voorgangers, maar was ook nog behoudend.

PSV zal ook wel moeten, want het ouderwetse koopclub beleid zal de club enorm belemeren. Internationaal is het steeds moeilijker en duurder om toptalenten te halen, als je enkele basiskrachten en sterkhouders zelf kan opleiden scheelt dat enorm.

3 juli 2019 om 08:49

"om dan met Depay een van de weinige succesvolle voorbeelden er uit te halen en te doen alsof PSV een soort switch heeft gemaakt van kopen naar opleiden, tja..."

Als je niet ziet dat die switch wel degelijk gemaakt is, dan heb je echt niet opgelet.

Inderdaad, het wemelt in de internationale top nog niet van de jeugdproducten van Psv. Maar het is nog niet eens zo heel lang geleden dat PSV er niet eens in slaagde om spelers op te leiden voor het eigen eerste elftal.

Lange tijd was Afellay het enige voorbeeld van een speler uit de eigen jeugd die wél van waarde bleek te zijn voor Psv, verder was PSV vooral op aan het leiden voor clubs als Mvv, TOP Oss en FC Eindhoven. Dat is nu toch echt anders, met spelers als Zoet, Hendrix, Bergwijn, Sadilek, Ihattaren, Gakpo, Depay, Locadia, Brenet...

Nogmaas, PSV is tot dusver nog niet op aan het leiden voor de Europese top, maar PSV heeft afgelopen seizoen al wedstrijden gespeeld met een stuk op vijf spelers uit de eigen jeugd op het veld en zeven of acht op de bank. Dat is al een enorme progressie ten opzichte van een jaar of zes geleden.

3 juli 2019 om 16:36

@cabinessence

"als je niet ziet dat die switch wel degelijk gemaakt is, dan heb je echt niet opgelet."

De cultuuromslag is inderdaad ingezet, maar nog lang niet voltooid. Het moeilijkste moet nog komen, namelijk kracht tonen en vasthouden aan het ingezette beleid terwijl dat niet meteen direct rendement gaat opleveren. PSV is van nature geen opleidingsclub, maar een club die georienteerd is op de transfermarkt en als het nieuwe beleid niet meteen voldoende vruchten afwerpt en Ajax na financieel ook sportief weg zou lopen, wordt het heel verleidelijk voor de club om weer terug te grijpen naar het oude beleid. Een cultuuromslag is niet in een achternamiddag voltooid, daar is jaren voor nodig om het door alle geledingen van een organisatie geaccepteerd te krijgen. Voor PSV geldt dat nog in het kwadraat omdat het oude beleid in het verleden zoveel succes heeft gesorteerd. Oude bomen laten zich vaak moeilijk verplanten en het is dan ook niet verbazingwekkend dat PSV sinds de koerswijziging duidelijk op 2 gedachten hinkt en niet alleen met de eigen toko maar ook met die van Ajax bezig is, omdat men bevreesd is dat Ajax na financieel te zijn weggelopen, dat ook sportief zal doen. Het valt daarom nog te bezien of men in Eindhoven zoveel vertrouwen heeft in de gewijzigde koers dat men het zonder die te veranderen of in ieder geval bij te stellen, aandurft om Ajax eventueel te laten weglopen en wellicht zelfs Feyenoord naderbij te zien komen als het nieuwe stadion er is. Ik heb het idee dat Van Bommel wel weet waar Abraham de mosterd vandaan haalt, dus aan hem zal het niet liggen.

3 juli 2019 om 14:56

Jij doet eigenlijk hetzelfde. Je haalt Ajax erbij terwijl het alweer een hele tijd geleden is dat Ajax jongens opleidde die de top haalden en de jongens die je op kunt noemen, zijn over het algemeen buitenlandse spelers en dus eigenlijk vooral gescout.

Het lijkt me vrij duidelijk dat PSV een switch gemaakt heeft, want jongens als Gakpo, Ihattaren, Lammers en noem ze allemaal maar op krijgen nu wel de kansen. Verder is de opleiding van PSV vele malen beter gebleken dan vooraf werd verwacht, want er lopen een aantal getalenteerde jongens.

Dan is het nogal onnodig om direct weer Ajax bij de discussie te betrekken. Dit topic heeft namelijk niets met Ajax te maken.

3 juli 2019 om 15:21

Sorry hoor, heb je uberhaupt het hele artikel gelezen? Bijvoorbeeld het stuk waar Faber zegt 'we zijn tussen 2007 en 2010 al begonnen te focussen op de jeugdopleiding en mijn voorgangers en ik proberen het steeds verder te ontwikkelen.'? Je doet net alsof het hele artikel op basis van dat ene voorbeeld van Depay is geschreven, de basis van het artikel is juist het veranderde beleid, zoals benoemd door Faber. Als voorbeeld dáárvan wordt Depay genoemd. Jij draait die oorzaak-gevolgtrekking volledig om om een twijfelachtig punt te maken.

Mooie en interessante doc, maar een revolutie? Hoezo? Omdat ze in al die jaren na het kopen van de Brazilianen slechts 1 zelfopgeleide speler voor veel geld hebben verkocht en er wat talenten aankomen?

Dus volgens de doc zijn Bergwijn, Zoet en de twee talenten bewijs van deze revolutie. Wat een onzin. Depay was topscorer van de Eredivise en stak met kop en schouders boven de rest uit. Daar mag Bergwijn van dromen. Zoet? Die is 28 en mag hopen om ooit voor Wolfsburg te keepen. De echt jonge gasten moeten zichzelf eerst maar eens bewijzen zoals De Ligt, Van Persie, Robben, Sneijder, Van Persie dat deden op hun 18e.

Als deze doc ging over het scoutingbeleid dan had je echt iets moois te pakken. Denk aan Alex, Gomes, Ji-Sung Park, Kezman, Farfan, die Hongaarse linksvoor en al die andere toppers. Dat is nou indrukwekkend. Hoe hebben ze die ooit gevonden?

Conclusie: alleen Depay is zelf opgeleid en goed doorgekocht en is slechts semi-doorgebroken internationaal. Er wijst niks op een super succesvolle jeugdopleiding en revolutie.

3 juli 2019 om 09:05

"mooie en interessante doc, maar een revolutie? Hoezo?"

Omdat PSV nog niet eens zo heel lang geleden eigenlijk altijd 9 of 10 gekochte spelers op het veld had staan en nu vaak nog maar 4 of 5.

Het is natuurlijk mooi als je zo nu en dan een speler op kunt leiden die je voor tientallen miljoenen kunt verkopen, maar je eigen basisspelers opleiden is ook al wat waard.

3 juli 2019 om 17:33

@cabinessence

" Het is natuurlijk mooi als je zo nu en dan een speler op kunt leiden die je voor tientallen miljoenen kunt verkopen, maar je eigen basisspelers opleiden is ook al wat waard. "

Op het moment dat PSV daadwerkelijk een talent van de buitencategorie weet te scouten en op te leiden, krijgt de club met dezelfde problemen te maken die Ajax heeft, nl. dat er aan dat talent getrokken gaat worden en hij voordat je er als club profijt van hebt gehad, weer is vertrokken. Als het een heel groot talent is, mogelijk zelfs al voordat hij zijn eerste contract heeft getekend en dus zelfs zonder dat je er zowel sportief als financieel profijt van hebt gehad. Dat is waarom Cruijff zijn revolutie heeft ontketend en zijn plan heeft ontwikkeld. De gedachte achter dat plan was om de talenten sneller klaar te stomen voor het grote werk zodat je er als club langer profijt van kan hebben. Het plan bleek op zichzelf prima te werken getuige de stormachtige ontwikkeling van o.a. De Ligt. Maar zoals altijd blijkt de praktijk weerbarstiger dan de theorie en sorteert het plan ondanks dat het prima blijkt te werken, uiteindelijk niet het gewenste effect omdat de versnelde ontwikkeling tot gevolg heeft dat er ook eerder aan het talent wordt getrokken en het eerder vertrekt, waardoor je er per saldo niets mee op bent geschoten. Cruijff ging flink te hoop tegen de zakelijkheid van het Ajax van voor de Revolutie en ironisch genoeg leverde zijn plan aanvankelijk vooral vooral zakelijk succes op en kwam het sportieve succes pas nadat Ajax de door hem ingezette koers had bijgesteld en met het met zijn beleid verdiende geld de transfermarkt op was gegaan om de selectie zodanig te versterken dat ook sportief succes bereikbaar werd.

3 juli 2019 om 10:36

Depay is niet opgeleid door PSV , kwam van Sparta

3 juli 2019 om 10:41

Och och och, wat proberen we weer makkelijk te scoren zeg.. Depay zat op zijn 11e of 12e al bij PSV in de jeugdopleiding. OT: Mooi om te zien dat PSV zich nu wat meer focust op de jeugdopleiding. Zeker als ik kijk naar Ihattaren, dan ben ik heel benieuwd wat die jongen het (Nederlands) voetbal allemaal kan gaan brengen.

3 juli 2019 om 12:55

Gewoon jeugdspelers verleiden met een hoop geld is makkelijk.

3 juli 2019 om 14:59

Die jongen was nota bene 12 jaar toen hij bij PSV kwam. Met jouw argumenten leidt geen enkele profclub spelers op, want zij halen ze weer bij amateurclubs vandaan.

4 juli 2019 om 08:22

"gewoon jeugdspelers verleiden met een hoop geld is makkelijk."

Je mag jeugdspelers niet eens betalen, dus dat is onzin.

Vermoeiend dat steeds het argument terugkomt dat "depay opgeleid is door Sparta". Wanneer is een speler dan wel eigen jeugd? Alleen als hij er al vanaf z'n zesde bij de F-jes speelde?

Depay speelde van z'n 9e tot z'n 12e bij Sparta en van z'n 12e tot 21e bij Psv. Waar is hij dan meer gevormd tot de voetballer die hij nu is?

3 juli 2019 om 15:26

Het punt van het artikel is ook niet om aan te tonen dat de jeugdopleiding nu supersuccesvol is, maar om aan te tonen dat het beleid is veranderd. Of dat een revolutie kan worden genoemd, tja, dat woord wordt nou eenmaal gebruikt bij dit soort dingen.

Daarnaast, Depay wordt niet als voorbeeld genoemd om vanuit daar te bewijzen dat er wat is veranderd, er is wat veranderd en Depay is daar een uitvloeisel van.

Een filmpje voor buitenlandse voetballeken die rondstruinen op nederlandse websites en youtube kanalen. Het beleid van jeugd+slim inkopen wordt toch door de meeste clubs buiten de elite gevoerd? Weinig revolutionairs.

3 juli 2019 om 12:30

Ik denk dat het niet is bedoeld als revolutie binnen de voetbalwereld, ,maar revolutie binnen Psv. Aangezien PSV dit voorheen niet deed en het voor hen dus een behoorlijk omslag is.

Dat Romario naar PSV kwam was toen ook al spectaculair. Ronaldo was een nog grotere stunt.
Beiden kwamen naar PSV door de bemoeienis van Philips die hun sterke commerciele connectives konden aanwenden.
Nilis was ook zo'n transfer die heden ten dagen ook niet tot stand zou komen.
Stam werd gekocht van Willem II( dat CL speelde) . RvN van Heerenveen. Die zouden tegenwoordig door clubs als Watford en Brighton worden gekocht op jonge leeftijd.
Tijden zijn veranderd aan de andere kant zijn Tadic, Van Dijk en Suarez allemaal bij Groningen begonnen en stappen vooruit gemaakt

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren