Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax zorgt voor ergernis: ‘Formeel gezien hebben ze het recht dit te doen’

Laatste update:

Het zogenaamde herenakkoord tussen Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Vitesse en FC Utrecht gaat al vanaf komende maandag in. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de nieuwe regel, waardoor de zes clubs geen jeugdspelers meer van elkaar mogen overnemen, vanaf seizoen 2020/21 zou ingaan, maar een meerderheid van de betrokkenen stemde ervoor om de gemaakte afspraken naar voren te halen. Ajax stemde tegen en haalde onlangs nog vier talenten weg bij Feyenoord en AZ, tot ergernis van Robert Eenhoorn.

Ajax haalde onlangs Steven van der Sloot en Rico Speksnijder weg bij Feyenoord, terwijl Kian Fitz-Jim en Rio Hillen de overstap maken vanaf AZ. “Formeel gezien hebben ze het recht om dit te doen. Wat ik me alleen wel afvraag: die hele veranderagenda is ooit begonnen om de weerstand binnen de Eredivisie te verhogen. Dat was de reden te kijken naar een kleinere competitie van zestien clubs en een kampioenspoule. Met die achterliggende gedachte is ook gesproken over het beschermen van de jeugdopleidingen, zodat clubs zelf waarde op het veld creëren”, zegt Eenhoorn in gesprek met Voetbal International.

“Dat is wat anders dan optreden als een corporate instelling die alles wil overnemen en de concurrentie verzwakt. We praten nu alleen over de spelers die zijn vertrókken uit de jeugdopleiding van AZ, maar minimaal het dubbele aantal spelers is gevráágd om te gaan”, vervolgt de algemeen directeur van AZ. In eerste instantie maakte ook een nieuwe opzet van de competitie deel uit van de zogenaamde veranderagenda, waardoor besloten werd om de gemaakte afspraken vanaf seizoen 2020/21 te laten ingaan.

Omdat de clubs het niet eens werden over een nieuwe opzet van de competitie, heeft men besloten om de andere afspraken in de veranderagenda al wél direct in te laten gaan. Een meerderheid stemde voor, maar Ajax en drie andere clubs waren tegen. Daardoor treedt het zogenaamde herenakkoord, waardoor de clubs met een jeugdopleiding met het hoogste certificaat van de KNVB geen spelers meer bij elkaar mogen weghalen, al vanaf komende maandag (1 juli) in werking.

Ben jij een voorstander van het herenakkoord?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dus Ajax handelt gewoon netjes binnen de regels, dat is dan toch de enige juiste conclusie. De afspraken zijn nog niet ingegaan dus er is niets aan de hand lijkt me.

26 juni 2019 om 15:19

Exact, hoop geklaag nu van Eenhoorn. Daar komt bij dat straks ook gewoon spelers gaan veranderen van clubs, is alleen dat clubs meer geld gaan ontvangen bij een transfer. Dat vind ik wel een goede zaak.

26 juni 2019 om 15:26

Ik vind het vooral grappig dat hij Ajax noemt die 4 spelers weghaalt bij AZ en Feyenoord maar PSV die er 5 bij die clubs weghalen buiten schot blijft.

26 juni 2019 om 15:29

Dat krijg je als je de grootste club bent, dan wordt altijd naar je gewezen. Een andere verklaring zou ik niet weten.

26 juni 2019 om 15:30

Agh lekker blijven schoppen tegen elke andere club en dan afvragen waarom Ajax zo onpopulair is bij de rest.

Ik moet nog maar eens zien of Ajax echt uit heren bestaat nu er een enorme drang is en er een bepaald handelshuis op touw is gezet de afgelopen tijd. Ajax deinst in de huidige hoedanigheid niet terug om grote talenten weg te halen en deze binnen 2 jaar voor big bucks als eigen jeugd te verkopen.

En ja, onder het mom van goed voor het Nederlandse voetbal.

We zullen eraan moeten geloven en wennen, maar op mijn sympathie hoeven ze niet meer te rekenen. Ik zie nu al berichten als 'een herenakkoord is geen regel'. Waarom beginnen ze er al aan, de rest is veel te lief naar Ajax.

26 juni 2019 om 15:34

Ik vermoed dat jij, gezien je eerdere reacties, sowieso al geen sympathie had voor Ajax en dat je dit gegeven nu misbruikt om dit voor jezelf goed te praten. Het is toch niet meer dan logisch dat Ajax primair naar zich zelf kijkt en dan pas naar andere clubs? Volgens mij is Ajax een sportclub waar het om winnen gaat, iets wat Ajax volgens vele hier veel te weinig heeft gedaan de afgelopen jaren. Dus wat verwacht je dan van Ajax dat ze winnen of dat ze er voor anderen zijn?

26 juni 2019 om 15:35

Ajax gaat zich hier niet aan houden, die gaan netjes afgesproken bedrag betalen en nogsteeds spelers overnemen. Ze stemmen tegen dit akkoord, net als nog 2 ploegen. Waarom zou je je aan een principeakkoord houden waar je zelf tegen bent? Het is deel van een veranderakkoord dat er nieteens door lijkt vooralsnog, ik geloof niet dat Ajax en PSV zich hier aan gaan houden, ook Feyenoord zou gek zijn als ze financiële middelen hebben mee te gaan om het niet te doen.

26 juni 2019 om 15:39

Maar stel een speler van 16 jaar bij AZ krijgt zijn 1e contractaanbieding van AZ maar hij weigert dat? En hij bied zich aan bij Ajax dan is dat toch zijn keuze?

26 juni 2019 om 15:39

Dan krijg je weer het gedrag van andere clubs dat als Ajax zich er niet aan houdt dat PSV en Feyenoord wel mee moet. Veelzeggender vindt ik het dat altijd Ajax genoemd wordt terwijl andere clubs hier net zo goed op net zo'n grote schaal aan meedoen.

26 juni 2019 om 15:41

Het gaat om de geschiedenis he gozer, Ajax doet al jaren aan weg kapen van spelers in de jeugd. Psv en feyenoord ook maar stukken minder dan Ajax dat doet. Daarom komt Ajax daarmee in het nieuws.

26 juni 2019 om 15:42

Wolterx, naar mijn weten heeft PSV alleen Justin de Haas overgenomen van AZ, een jongen van 19 die uit zijn contract loopt en op het moment van overstappen al een senior is. PSV is dus niet echt relevant vanuit Eenhoorns perspectief, hoe grappig je dat ook mag vinden.

26 juni 2019 om 15:48

Als je denkt dat PSV laatste jaren minder spelers weghaalt verkijk je je erop, als er een ploeg goed scout in die 13-18 categorie is het PSV wel. Denk eens terug aan de jeugd in PSV 1 laatste jaren Zoet, Locadia, Depay, Bergwijn zijn allemaal jong gescout bij een andere BVO. Ook spelers die er nu aankomen als Malen, Aboukhlal, Piroe etc kwamen direct van een andere profclub. Ook dit jaar zit PSV met als Ajax ver boven de andere ploegen, sterker nog. PSV is enige ploeg die bij alle 5 de andere internationale opleidingen in Nederland minimaal 1 jeugdspeler weghaalt (Ajax alleen niet bij PSV). De regen dat Eenhoorn Ajax noemt is omdat ze dezelfde vijver hebben, is niet alsof PSV laatste jaren geen spelers bij AZ weg heeft gehaald. Ik ben zelf van mening dat een speler zelf moet kunnen bepalen waar hij heen wilt, geef PSV dan ook groot gelijk dat ze elders spelers weghalen. Je wilt namelijk zo sterk mogelijke ploegen hebben om je te ontwikkelen.

26 juni 2019 om 15:49

@Davilla, ook Niekel uit de o15 van AZ. Was sprake van nog een speler maar weet niet of dat nog rond is gekomen dus heb hem niet meegepakt in deze.

26 juni 2019 om 16:02

Ok Niekel ken ik niet. Vind het van PSV evengoed hypocriet dat ze vrolijk doorgaan met het benaderen van jeugdspelers van andere clubs. Kennelijk nemen ze de boodschap achter het herenakkoord niet zo nauw, dan hadden ze ook mans genoeg moeten zijn om dat akkoord niet te sluiten.

26 juni 2019 om 16:07

Dat is dus deel van het probleem in deze Davilla, 3 ploegen zijn tegen. Ajax is er sowieso al 1 van. Ik verwacht dat PSV ook tegen is. Toch is het akkoord er door (hoefde dus blijkbaar niet unaniem te zijn zoals kunstgrasverbod) en zullen ook ploegen die tegen waren hieronder vallen. Dan kan ik me niet voorstellen dat je het gaat laten, zeker niet als het zoveel oplevert als het Ajax en PSV doet.

26 juni 2019 om 16:08

Malen heeft psv van Arsenal overgenomen

26 juni 2019 om 16:11

Ik denk dat het helemaal prima is. Ajax zal altijd de populairste en meest gehate club zijn. Zoals elke grootste en meest succesvolle club van ieder land. Daar verandert schooljongetjes gedrag niks aan. Als Ajax alleen zelf spelers uitbroedt of uit het buitenland haalt, komt Eenhoorn ze echt niet bedanken. En mensen die nu graag wijzen: ‘ja maar dáárom vinden we Ajax dus arrogant, dáárom is Ajax zo gehaat...’ Duh, als Ajax ieder talent van een andere club met rust laat, dan vinden ze wel een andere reden om Ajax te haten. Dus ik ben voorstander. Aan jezelf denken en leegtrekken die boel, de beste spelers moeten bij Ajax spelen. De rest moet zelf beter zijn best doen en niet janken.

26 juni 2019 om 16:22

3 ploegen naast ajax maar die worden niet genoemd

26 juni 2019 om 16:25

@rochus,

Klopt volledig en dit bericht maakt het niet beter en/of erger. Dat ik een statement verkondig die niet populair is (en valt) betekend niet dat er geen kern van waarheid in zit.

Ik beaam toch ook je punten? Ze kopen momenteel talenten op alsof ze in de bonus zijn, nou dat is primair naar jezelf kijken als je weet dat er een herenakkoord aankomt. Dat is punt 1 die ik beaam. Vervolgens breng je een punt op over een sportclub en winnen. Ik zie ze grote spelers kopen en grote talenten, het is niet alsof ze de 5de spits van FC Hekelingen kopen. Dus alles in de drang om te winnen, punt 2 toegegeven.

Ik verkondig geen onwaarheden, maar ik laat wel een mening horen die aangeeft dat de andere kant van de medaille momenteel heel lelijk is.

26 juni 2019 om 16:34

Eenhoorn is ook een Feyenoord supporter hè. Zit vaak in de Kuip als z’n werk schema dat toe laat

26 juni 2019 om 16:58

Spijkenisser, natuurlijk mag je je mening hebben, alleen klopt hij niet. Net als wat Wolter|x zegt, Ajax heeft tegen dit akkoord gestemd dus waarom moeten ze zich houden aan een herenakkoord terwijl ze er tegen zijn.

Sowieso klopt het weer niet wat er staat, het akkoord houd niet in dat ze geen spelers meer weghalen bij hun concurrenten maar dat er meer betaald voor moet worden. zo als het er nu staat is het weer stemmingmakerij.

Wat we vreemd is ja is dat deze veranderagenda dus niet unaniem gekozen moest worden maar verandering van kunstgras naar gras weer wel. Maar net als dat Heracles schijt heeft aan de meerderheid zal Ajax dat nu ook hebben en gelijk hebben ze!

26 juni 2019 om 17:06

Dit is echt bullshit wat jij zegt. Feyenoord kaapt heel veel spelers bij ADO weg. Zelfs Sparta komt in de Haaglanden regelmatig boodschappen doen. Tot ergernis van ADO scouts. Ik vind Ajax altijd de gebeten hond maar die twee andere topclubs zijn net zo erg.

26 juni 2019 om 17:50

Aangezien het om competitie gaat moet je proberen zelf de sterkste te worden. Dat geldt in iedere (andere) competitie ook. Het is eten of gegeten worden, dus in dat licht bezien is het niet uitzonderlijk of slecht wat Ajax doet. Buitenlandse clubs komen toch ook bij o.a. Ajax scouten en kopen? En je kunt als andere clubs wel proberen (jeugd)spelers bij onder meer Ajax weg te houden, maar dat lukt je echt niet als Ajax met een mooi plan i.c.m. geld voor de deur staat. Het enige verschil is dat vanaf 1 juli Ajax dan een (kleine) opleidingsvergoeding moet betalen. Daarnaast kan een jeugdspeler die uit zijn contract loopt zonder kosten naar een andere club - dus ook Ajax (gepusht of niet doet niet terzake) - verkassen. Dat Ajax niet geliefd is bij iedereen, is een alledaags feit. Ik heb ook mijn voorkeuren en leedvermaak als het een concurrent minder goed gaat. Maar daar moet je tegen kunnen. Is ook inherent aan: competitie!

26 juni 2019 om 20:32

Dat komt omdat Eenhoorn een ras Feyenoorder is en zelfs op zijn leeftijd werkt de naam Ajax als een stier op een rode lap.

26 juni 2019 om 15:26

Nee, Ajax handelt binnen de regels. Netjes en binnen de regels zijn soms twee verschillende dingen.

26 juni 2019 om 15:30

Precies dit. Het heet niet voor niks een heren akkoord. Ajax gedraagt zich nu in ieder geval niet als een heer.....

26 juni 2019 om 15:45

Ajax is er al tegen, ze worden erin geforceerd.

26 juni 2019 om 16:51

Is het dan wel netjes om zo'n akkoord, waar Ajax niet akkoord mee gaat, Ajax op te dringen?

Ajax kan hier tenslotte alleen maar mee verliezen, een jeugdspeler gaat zelden van Ajax naar een andere binnenlandse club (als hij bij Ajax kan blijven), terwijl het wel de allure heeft om jeugdspelers bij andere clubs weg te halen.

Lekker makkelijk van Utrecht om toe te zeggen dat zij geen toptalenten van Ajax weg zullen halen, als Ajax dat ook niet bij hen doet.

Lekker netjes, een akkoord opdringen waarbij de andere partij veel meer inlevert dan jij.

En hoezo is het niet netjes? Als het zo dringend nodig was had het toch ook per direct in kunnen gaan? Lekker makkelijk om dan nu te lopen zeuren terwijl je zelf dat akkoord pas per 1 juli in laat gaan. Ajax maakt gewoon nog gebruik van de situatie die zich hier voordoet.

27 juni 2019 om 10:05

Volledig mee eens Ajaxxxlove. Een herenakkoord... dat insinueert een akkoord tussen heren, dat niet bindend is, maar waar alle partijen zich als 'heren' aan zullen houden. Als een van de heren dat akkoord helemaal niet wil, waarom zou hij zich er dan aan moeten houden?

Het moet sowieso eens klaar zijn met de hand-outs die Ajax uitdeelt. 5% van de opbrengsten uit Europees voetbal naar de Eredivisie, 'eerlijkere' verdeling voor de TV gelden, ondertussen constant op plastic moeten voetballen, alle ideeen voor kwaliteitverbetering van de Eredivisie worden afgeschoten (geen 16 clubs, Bene liga onbespreekbaar, etc.). En toch blijft er telkens maar gezeur vanuit alle andere clubs (ajax wordt bevoordeeld, Knjb, etc,).

26 juni 2019 om 15:27

Ja het is binnen de regels, maar wel heel hypocriet. Als je een sterkere competitie wilt en daardoor afspreekt geen talenten van elkaar weg te halen, dan ga je niet vlak voor de deadline alsnog de andere clubs leeg roven. Alsof je bent tegen het afschieten van dieren, maar vlak voor het verbod nog even 50 dieren afknalt omdat het verbod nog niet ingegaan is.

26 juni 2019 om 16:21

Het is niet hypocriet. Ajax heeft met de andere clubs afgesproken dat men vanaf 2020/2021 met een herenakkoord gaat werken dat ervoor zorgt dat spelers niet meer voor een habbekrats uit elkaars jeugdopleiding kunnen worden weggeplukt. Als Ajax vervolgens voor die tijd nog spelers haalt, is dat gewoon prima en conform het akkoord. Dat die andere clubs ineens het akkoord naar voren willen halen is niet Ajax' probleem.

26 juni 2019 om 23:28

Dvv; Ajax en waarschijnlijk tegen het akkoord, Ajax sowieso tegen het vervroegen. Het is meer als een jager die nog maar 1 week mag jagen, die gaat er ook nog even voor.

26 juni 2019 om 15:28

Nee, ze handelen binnen de regels. Netjes is het niet...

26 juni 2019 om 15:40

Ajax handelt inderdaad binnen de regels. Het is gewoon vrij raar dat die afspraak wordt gemaakt en ze het dan pas over een paar jaar in zouden laten gaan. Wat je dan krijgt is dat de afspraak in moreel opzicht al staat, maar wettelijk nog niet. Als Ajax de afspraak dan 'schendt' is dat frustrerend, of ie nou al geldig is of niet. Persoonlijk vind ik het ook vrij misselijk dat als je afspreekt om vanaf 2020 geen spelers meer bij elkaar weg te halen, omdat je het er over eens bent dat dat beter is, snel daarvoor nog zoveel mogelijk opleidingen leegrooft. Ik vind dat niet netjes. Ze noemen het een 'gentlemans agreement', het is niet echt gentlemanish om te denken: 'mooi, die afspraak is nu nog niet geldig. Laten we snel nog even toeslaan.' Mag het? Ja. Is het netjes? Nee.

26 juni 2019 om 15:43

Psv/az en Feyenoord doen exact hetzelfde maar dat wordt nu niet benoemd. Sterker nog AZ maakt zich er zelf schuldig aan, maar verwijt Ajax schandalig gedrag. Volg jij het nog?

26 juni 2019 om 15:45

Ajax wil helemaal niet meedoen aan dit akkoord als je dat doorhebt.

26 juni 2019 om 15:50

Toch hebben ze het afgesproken. Nederland wil vast ook liever niet meedoen aan het klimaatakkoord. Stel dat ze vanaf 2020 nog maar de helft van de uitstoot mogen hebben, zou het dan goed zijn om uit eigenbelang tot die tijd maximaal te vervuilen? Dat gaat het doel voorbij

26 juni 2019 om 16:30

Volgens mij geeft hij vooral aan dat het heel erg tegenstrijdig is. Ja, we willen allemaal zoveel mogelijk weerstand, maar tegelijkertijd halen we bij de concurrent de beste spelers weg, en dan achteraf weer zeggen dat de weerstand tegenviel.

26 juni 2019 om 17:35

@Rochus

Stel jij bent een minister;
Jij en jouw collega ministers vinden dat er niet meer gebeld mag worden op de fiets. Om de verkeersveiligheid te verhogen wordt deze regel doorgevoerd en is vanaf 1 juli 2019 kracht.

Dus jij fiets dan vóór 1 juli nog lekker bellend naar Binnenhof?

26 juni 2019 om 17:42

Zolang Groen Links leden aan de harddrugs zitten, het maken ervan is namelijk nogal vervuilend, kan je beter niet zulke vergelijkingen maken want als er lieden zijn die schijt hebben aan regels dan zijn het wel.kabinet leden.. Neem alleen al Klavertje die een huis te koop heeft staan/verkocht met de meest vervuilende energie label.. Diezelfde Klaver zit iedereen op te dringen fat het allrmaal groener moet worden

26 juni 2019 om 19:08

Dat is dan toch precies hetzelfde.
Ergens een standpunt in nemen maar vervolgens er lak aan hebben.

27 juni 2019 om 08:01

Zelfs na ingang van het herenakkoord blijven ze binnen de regels. Een herenakkoord zegt vrij weinig en binnen de regels mag Ajax ook na I gang van het herenakkoord nog steeds jeugdspelers weghalen bij andere clubs. Een speler bepaald zelf waar hij heen gaat en binnen de eu zal dit ook zo blijven. Ik denk dat dit herenakkoord helemaal niets zal gaan opleveren. Zo werkt het toch ook al jaren. De kleine clubs hebben last van de grote. Zo heeft heeft Ajax weer last van de buitenlandse clubs en in Nederland werkt het weer andersom in het geval van Ajax.

Ik vind het goed dat het heren akkoord er is. Net zoals ik niet voor ben dat 16 jarige jongens van Ajax naar Engeland gaan, zo ben ik ook niet voor als Ajax dit doet. Opleiden moet lonen. Dus AZ mag beloond worden voor het fantastische werk wat ze verrichten in de jeugdopleiding. Niet gestraft worden. Dus ik ben blij dat dit straks klaar is.

26 juni 2019 om 15:22

Dit gaat niet klaar zijn, die gaan gewoon hoge bedrag aftikken. Zegt genoeg dat 3 ploegen tegen zijn, je kan er bijna vergif op innemen dat PSV en Ajax hier 2 van zijn. Die hebben namelijk meeste profijt hiervan aangezien die financiële middelen hebben en de aantrekkingskracht naar jeugd toe als meest succesvolle clubs sinds die kinderen leven. Een ploeg als ADO is nu helemaal de dupe, die verliezen als enorm veel spelers elk jaar en zien nu ploegen rondom hun meer geld per speler krijgen. Daar gaat het echt jachtseizoen worden op de talenten. Ik denk dat volgende zomer al gewoon spelers weer overstap gaan maken naar zowel Ajax als PSV.

26 juni 2019 om 15:32

Prima dat ze hogere bedragen aftikken. Loont meer voor de opleider. En als Ajax zijnde moeten ze er goed over nadenken wie ze halen en niet. Want je kan ook niet met geld strooien. Win-win lijkt mij.

Ben het met je eens voor de clubs onder de subtop. Jammer dat zij niet bij deze deals worden betrokken. Clubs al Sparta mogen best beloond worden voor het goede beleid op het gebied van opleiden.

26 juni 2019 om 15:39

Sparta is een apart geval in deze aangezien de opleiding in samenwerking met Ajax is momenteel. Ben het wel met je eens daarover trouwens. Maar een club als ADO is echt een enorme voedingsclub voor andere clubs, zeker Feyenoord en Ajax. Meer dan AZ, Utrecht of Vitesse schat ik in. Die zien gat met die ploegen alleen meer groter worden en hun jeugd nog sneller verliezen. Want als ze eenmaal bij top 6 zitten zijn die ploegen verzekerd van een hoger bedragen. Als ik iets zie gebeuren is het gat tussen die 6 en rest groter worden en zelfs binnen die 6 zullen er ploegen bovenuit drijven. Als dit is met doel een sterke competitie dan is dan voor 6 ploegen, niet voor 18.

26 juni 2019 om 15:40

Geloof ik niets van.
14k of 2*14k blijft peanuts voor Ajax. Zeker als de outlook van een verkoop boven de miljoen(en) ligt.

26 juni 2019 om 15:45

Daarin ben ik het met je eens wolterx.

Wat mij betreft mag de opleidingsvergoeding sowieso omhoog gegooid worden (boven de 12). Maar goed. Mijn credo is ook dat opleiden moet lonen. Clubs die goede en mooie dingen doen in hun jeugdopleiding mogen daar ook voor beloond worden.

26 juni 2019 om 15:53

Precies, NJfromVOL, waarom zouden vooral PSV en Ajax die hier hoog rendement (lees miljoenen) uithalen opeens denken dat het beter is als ze dit niet meer doen. Zeker als het 2 van de 3 grootste clubs in Nederland zijn met grootste aantrekkingskracht.

26 juni 2019 om 15:59

Helemaal mee eens, maar van de andere kant ben ik van mening dat een jeugdspeler de baas moet blijven. Als speler A weg wilt bij ploeg B met internationale status dan moet dat kunnen, zelfs als hij naar ploeg C die ook zelfde status heeft wilt. Maar als club B dan bij KNVB aangeeft door te willen met speler A dan kost die speler club C gewoon nogsteeds dubbele vergoeding. Dat is een slot achter de deur anders gaan spelers gratis weg, dat snap ik. Maar je dwingt een ongelukkige speler (zoals Beelen bij Ajax die naar Vitesse gaat bijvoorbeeld) dan om naar een op papier "mindere" opleiding te gaan óf naar buitenland te transferen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

26 juni 2019 om 15:23

Zoveel veranderd er niet hoor. Ajax moet dan gewoon een hoger bedrag aftikken, wat geen probleem zal vormen. Jeugdspelers zijn vrij om zelf te kiezen waar ze een contract willen tekenen of waar ze willen spelen. Ajax kan ook na dit herenakkoord nog talenten oppikken.

26 juni 2019 om 15:24

Maar AZ doet zelf toch precies hetzelfde bij kleinere clubs? Het komt er op neer dat de subtopclubs nu niet meer verdrietig kunnen zijn als een jeugdspeler vertrekt, maar zelf nog wel kunnen blijven vissen bij alle kleinere clubs. Prima wat mij betreft, maar dan vind ik wel een beetje hypocriet om morele redenen aan te halen als AZ zijnde. Zo van: we willen allemaal een sterkere competitie, dus dan is het niet in de geest van dat hogere doel dat Ajax ons allemaal leeg koopt. Klopt, maar sluit dan zon herenakkoord met alle clubs in de eredivisie. Uiteindelijk doet iedereen het voor zichzelf, AZ ook en Ajax ook. Al vraag ik me uberhaupt af of dit herenakkoord werkt. Misschien maken jongens nu juist wel sneller de stap van de subtop naar het buitenland, omdat ze niet meer zomaar naar de Nederlandse top kunnen.

26 juni 2019 om 15:30

Ajax zal meer moeten betalen voor de talenten. Prima. Opleiden moet lonen.

En ja de piramide wordt verstoord. Wel talenten bij Ajax weggehaald worden maar Ajax kan dat minder makkelijk bij de subtopclubs doen. Maar goed Ajax zal dan gewoon dieper in de buidel moeten tasten. Ergens ook geen probleem. Ajax voegt in een korte tijd waarde toe en is vaak de club die de hogere bedragen ontvangt als de spelers op latere leeftijd vertrekken.

Dus als Ajax spelers haalt kost dat geld. Moeten ze dus zorgvuldig in zijn en een goed plan hebben klaar liggen. Ik zie het probleem niet zo.

26 juni 2019 om 15:33

Ajax en PSV schieten hier niks mee op.
Zelf kunnen ze hun jeugdopleiding niet beschermen tegen het buitenland, maar ze kunnen geen spelers halen bij de subtop. Terwijl de subtop zelf wel spelers kan blijven halen bij de middenmoot. Eigenlijk zijn het gewoon hele vreemde afspraken.

Mij benieuwen hoe lang dit stand gaat houden. Ik ben er erg voor, maar geloof niet dat het zonder harde regels gaat slagen. Maar toch, goed initiatief. Een competitie ben je met zijn allen.

26 juni 2019 om 15:19

Exact, als Ajax echt wil dan gaat er wel een talent naar Sparta en van daaruit naar Ajax, want dat mag wel.

26 juni 2019 om 15:24

Die tussenkomst van Sparta is niet eens nodig. Nogmaals, het is nog steeds mogelijk straks om spelers van de andere clubs op te pikken. Je kan niet een jeugdspeler dwingen om bij zijn club te blijven.

26 juni 2019 om 15:23

Dit ga je niet kunnen regelen met harde regels, dat is namelijk niet door te krijgen omdat dan een speler van 11 niet weg kan bij een club als de club hem wilt houden. Dat gaat niet gebeuren, als je weg wilt bij een club moet dat gewoon kunnen, harde regels mbt zouden dan een overstap naar 5 clubs verbieden. Dat gaat nooit goedgekeurd worden.

Terechte reactie van eenhoorn. Ajax wil een sterkere competitie maar lokt spelers naar de Toekomst. Dat is kwalijk maar ook contra productief op lange termijn. Helemaal omdat Ajax de noodzaak wel ziet..

26 juni 2019 om 15:21

Het is nou niet zo dat er teintallen talenten elk jaar bij AZ of Feyenoord doorbreken. Het zal heus wel onderdeel uitmaken van een sterkere competitie, maar procentueel valt dit mee.

26 juni 2019 om 15:25

Is het niet AZ dat dit precies hetzelfde doet maar dan op zijn niveau. Ze hebben 6 dagen geleden de jeugdspeler van fc Twente gehaald.

Hoe hypocriet kan je zijn als Eenhoorn zijn?

26 juni 2019 om 15:27

Dat is een speler uit de jeugd die bij AZ aansluit bij de A selectie en waar AZ 150.000 euro voor betaald. Niet zoals Ajax toevoegt aan de jeugd en niks betaald.

26 juni 2019 om 15:28

Toen was Eenhoorn er nog niet?

26 juni 2019 om 15:30

Deze speler komt uit de jeugd van Twente en niet van AZ. Verder betaald Ajax al deze clubs ook gewoon een opleidingsvergoeding en een transfersom als het co tracé nog doorloopt.

26 juni 2019 om 15:38

@armoede,
A. Twente zit niet in het herenakkoord.
B. Die speler had al een contract bij Twente en zou dus sowieso niet onder dit akkoord vallen.

26 juni 2019 om 15:40

Het gaat om het principe Ajax op de vingers tikken maar wel de jeugd van Twente ophalen.

26 juni 2019 om 16:31

AZ haalt een contract speler......dat is heel wat anders. AZ moest een transfersom betalen. Niet recht praten wat krom is.

26 juni 2019 om 16:39

Laten we wel zijn, AZ haalt ook jeugdspelers elders weg. Of het nou bij Telstar, Heerenveen of Groningen is. Zelfs Ajax. Op het moment dat een jeugdspeler ongelukkig is bij Ajax staat AZ op de stoep. En terecht. Dat hele herenakkoord is een farce. We hebben het over jonge jongens met een eigen keuze. Die mogen zelf kiezen waar ze blijven voetballen. Als ik als AZ speler van onder 15 naar Ajax zou kunnen maar de club houdt mij tegen dan zou ik naar de rechter stappen. Dit hele herenakkoord lijkt verdomd veel op kinderhandel.

26 juni 2019 om 16:46

Spelers kunnen alsnog overstappen. Er moet alleen een opleidingsvergoeding van max 35.000 per jaar betaald worden.

26 juni 2019 om 15:32

Er maken net zoveel spelers overstap van AZ naar Ajax als omgekeerd dit jaar, AZ verliest er 2 aan PSV maar noemt die ploeg niet. Haalt zelf bij Twente en de Graafschap spelers voor jeugdelftallen weg deze zomer. Eenhoorn beseft zelf ook goed dat volgende zomer gewoon weer spelers weg gaan, die kan je namelijk niet verplichten te blijven. Dit is puur om volgend jaar te kunnen roepen dat Ajax akkoord schend en verontwaardigd te gaan doen. Al gaan ze er nog wel meer geld aan overhouden dat is enige verandering want uiteindelijk zal speler en co. betalen waar ze willen spelen, niet dit akkoord. Ben ook van mening dat zo'n regeling doorgetrokken moet worden naar meer clubs. Is best scheef dat een 12-jarige speler van AZ 2x zoveel kost als een 12-jarige van ADO bijvoorbeeld, een club die veel meer jeugdspelers verliest. De club krijgt hiermee veel te veel macht over de speler, als ze elk jaar netjes sturen naar KNVB dat ze door willen met een speler gaat prijs de lucht in direct.

26 juni 2019 om 15:39

AZ investeert 14x meer in jeugd dan Ado, dus ADO is juist spekkoper.

26 juni 2019 om 16:04

ADO is spekkoper als hele elftallen met 11-14 vertrekken omdat ze goedkopere alternatieven zijn voor spelers die vroeger gehaald zouden worden bij Utrecht, Vitesse of AZ? Dat is me niet duidelijk. Verkijk je er niet op hoeveel spelers van ADO naar andere BVO's gaan. Soms wel 10 per jaar, dat zijn andere getallen dan AZ met 4 dit jaar. Utrecht heeft zelfde, die jongere spelers zijn ook altijd enorm in trek mede doordat Rotterdam en Amsterdam eigenlijk heel makkelijk bereikbaar zijn. Voor Utrecht is dit heel fijn, voor ADO is dit juist een opening op hun jeugd. Dit akkoord is voor een stuk of 4 ploegen positief, voor de rest eerder negatief of veranderd er vrij weinig.

26 juni 2019 om 16:30

Een speler bij AZ die weggehaald wordt kost AZ meer geld dan bij Ado, dus spekkoper is wellicht verkeerde woord maar in ieder geval minder gedupeerd want minder kosten.

26 juni 2019 om 19:46

@wolterx, klopt maar andersom is Utrecht ook heel aantrekkelijk voor afvallers van Ajax en Feyenoord omdat het makkelijk te bereiken is + ze kunnen in een enorm gebied scouten.

26 juni 2019 om 21:02

Zeker waar, Primetime, Utrecht is een van de ploegen die er in dit akkoord beste vanaf komen. Hun spelers worden duurder, spelers die stap hogerop naar Utrecht willen behouden prijs en afvallers zullen er altijd blijven. Bereikbaarheid van Utrecht als stad is goed doenbaar voor top 3 afvallers en ze blijven binnen een internationale opleiding.

26 juni 2019 om 15:46

Helemaal geen terechte reactie. Gewoon onterecht huilen. Het herenakkoord gaat dan pas in. Dat is een volmaakt feit. Dat betekent dat het daadwerkelijk dan pas ingaat in niet 'in principe' nu al, of iets dergelijks. Sneue reactie. Ik snap dat ze ervan balen, maar dan had je maar harder moeten onderhandelen over een herenakkoord dat per direct inging, meneer Eenhoorn.

Hoop geklaag zeg. Afspraken worden nu niet geschonden. Zelf halen ze ook (terecht) spelers elders vandaan. Ben vooral ook benieuwd wie de andere 3 clubs zijn die tegen waren.

AZ moet nu hier niet hypocriet gaan doen. Het is eenmaal eten en gegeten worden. AZ plukt bijv. Telstar, fc Volendam of een sparta leeg.

En wel een 17 jarige verdediger halen van fc Twente 6 dagen geleden in de naam van tijs velthuis, Eenhoorn je kletst uit je nek.

Verder profiteren clubs in de eredivisie en eerste divisie van de jeugd van Ajax. Elk jaar waaien er weer wat speler weg naar andere clubs. Die daar wel een toevoeging hebben.

26 juni 2019 om 16:06

Nogmaals de uitleg over Tijs Veldhuis.
Die had gewoon al een contract bij Twente en er is door Az gewoon geld voor hem betaald.

26 juni 2019 om 17:18

Volgens mij zou dit dan ook alleen werken als je dit met de jeugdopleidingen op alle prof niveaus afspreekt. Je kan gewoon alleen spelers halen uit jeugdopleidingen die lager aangeschreven staan die van jou. Op die manier creeer je wel een piramide, maar zou je alleen jongens kwijt moeten raken die dan ook 'te goed' zijn voor de club en kan je dus wel aan een team bouwen

Ach AZ jullie laten het ook niet na om een talent weg te halen bij Sparta / Almere City / Telstar of wat dan ook, als je de kans er voor hebt.

Ajax handelt volgens de regels

26 juni 2019 om 15:25

Meestal doet AZ dat niet maar dat zijn clubs uit de eerste divisie, niet een club die van de nummer 4 van Nederland spelers haalt en steeds zegt; laten we talenten bij de clubs houden, daar hebben we zelf ook meer aan. Het gaat niet er om of ze gelijk hebben, ze praten zichzelf tegen en duperen de gehele eredivisie. Niet handig.

Ik begrijp dit niet zo. Ajax shopt bij clubs als az, terwijl az weer shopt bij clubs als Twente. Voor spelers is dit een stap hoger. Ajax jeugd wordt weer leeggekocht door buitenlandse clubs. Dit kan je niet tegen houden. Als een speler weg wil is dat zijn goed recht.

Zullen we dan gelijk een herenakkoord sluiten dat jeugdspeler bij Ajax ook niet weggekocht mogen worden door een Man’Utd, City, PSG, Barca etc?

Zo werkt het overal nu eenmaal. Een regel dat je maar een beperkt aantal spelers mag verhuren lijkt mij wel een nuttige regel.

Het is toch niet meer dan logisch dat Ajax, met de huidige afspraken, nog enkele toptalenten van andere clubs probeert toe te voegen aan de jeugdopleiding?

Als het herenakkoord er ligt, zullen ze gezien de nieuwe budgetten hetzelfde doen, maar dan alleen het dubbele moeten betalen als vergoeding. Dan profiteren de andere clubs er toch ook van?

26 juni 2019 om 15:48

Ik gok dat Ajax dan minder spelers van AZ zal halen als het risico op succes het niet waard is.
Gaat Ajax meer jeugdteams aan z'n opleiding toevoegen om van een jongere leeftijd meer spelers in eigen huis te hebben?

26 juni 2019 om 17:03

Dat denk ik niet, ze zullen evenveel jeugdspelers weghalen. Alleen dan tegen een hogere vergoeding, zoals is besproken in dit Herenakkoord.

Eigenlijk is dit Herenakkoord alleen gunstig voor de top 6. Want daar zitten toch veelal de goede talenten van NL. Deze top 6 zal de clubs eronder beroven van hun grootste talenten, tegen een -normale- opleidingsvergoeding. Het Herenakkoord geldt namelijk alleen voor de clubs onderling met de internationale status. Dus als Ajax bij AZ winkelt, betaald het 2x de prijs. Winkelt Ajax bij Sparta, dan niet.

Dus het Herenakkoord zal andere clubs uit de Eredivisie niet rijker maken.

26 juni 2019 om 17:34

Bij een club gaan jaarlijks ook weer veel spelers weg, dus dat heft elkaar wel een beetje op, lijkt mij. Ook in de jongere categorien worden spelers vaak te licht bevonden.

Dat hele herenakkoord slaat nergens op. Je wil toch dat de beste spelers in Nederland spelen, dan mogen ze gewoon van club wisselen. Nu is het alternatief dus het buitenland. Als je jeugd op een bepaalde positie zwak is, ga je die nu dus opvullen met een "buitenlander" of een speler uit een lagere categorie. Ik vind het allemaal maar kortzichtig.

26 juni 2019 om 15:42

Precies het hele akkoord slaat nergenst op. Stel ik zit bij AZ en ik krijg een contractaanbieding van ze en vervolgens weiger ik deze. Ik laat mijn zaakwaarnemer bellen met Ajax dat ik na dit seizoen stop bij AZ en graag nasr ajax wil? Moet ajax dan nee zeggen vanwege dit akkoord?

26 juni 2019 om 15:45

Nee, Ajax moet dan een hoger bedrag betalen per opleidingsjaar.

26 juni 2019 om 15:54

Dat begrijp ik, maar een club mag een speler niet verbieden om naar een andere club te gaan. Dus je krijgt het volgende clubs bieden zich niet meer aan. Maar spelers bieden zichzelf aan bij clubs.

26 juni 2019 om 16:05

Er wordt nu ook al een opleidingsvergoeding betaald voor jeugdspelers die overstappen. Die vergoeding zal hoger zijn wanneer een jeugdspeler van AZ over stapt naar Ajax. Dat is het voornaamste verschil.
Overigens zal dit voor Ajax wel te omzeilen zijn sinds ze met Sparta samenwerken in de jeugd. Laat een speler van AZ eerst maar een jaar naar Sparta gaan voor je hem op pikt. Dat kan natuurlijk ook nog.

Een meerderheid was het helemaal niet eens om het akkoord eerder in te laten gaan. Er zijn zes clubs waar het herenakkoord tussen geldt en drie clubs waren tegen. Het was dus 50-50. Hoe kan het dat bij 50-50 het akkoord dan toch met twee jaar wordt vervroegd? Er is simpelweg geen sprake van een meerderheid.

En de jeugdspelers dan, die kiezen er toch voor?
Het is niet alsof Ajax stiekem met een busje langs rijdt om er een paar te kidnappen en naar de toekomst te brengen.

26 juni 2019 om 15:54

Altijd alles zo draaien dat het goed is in het belang van het nederlands voetbal. Maar als er echt iets word gedaan om clubs onderling sterker te maken, dan kan dat offer niet gebracht worden. Alleen de lusten maar niet de lasten. En dan straks weer klagen dat de competitie terug moet naar 16 clubs omdat ze niet sterk genoeg zijn. Maar wel van diezelfde clubs de beste jeugdspelers weggekaapt hebben.

26 juni 2019 om 15:59

Ja maar doet AZ dit dan niet ook op haar niveau bij een Telstra, Volendam, Almere en onlangs Twente.

Verder kan AZ een speler nooit verbieden om niet te vertrekken. Als een speler na een seizoen zeg ik wil weg dan mag hij dat als die geen contract heeft. Het is eenmaal een onzin akkoord.

26 juni 2019 om 16:11

Wegkapen? Het is toch de keuze van de speler om naar een andere club te gaan als die geïnteresseerd is? Zo werkt nou eenmaal de voetbalmarkt, Ajax is zelf ook jeugdspelers kwijtgeraakt aan internationale clubs die blijkbaar aantrekkelijk waren voor de jeugdspelers.

26 juni 2019 om 16:57

@pablonino

Wat een onzin, ook bij Ajax worden jonge spelers 'weggekaapt', zo gaan die dingen nou eenmaal, suck it up.

Dan had Ajax zijn spelers maar meer moeten bieden, daar waar het verschil voor de speler te groot werd. Moeten andere clubs ook doen, het gewoonweg beter voor elkaar hebben bij jezelf zodat de jonge spelers willen blijven.

Waarom doen we hier uberhaupt aan mee. Grotere clubs shoppen ook weer bij ons, zo werkt de voedselketen. Waarom jezelf limiteren. Wij zijn met afstand nummer 1 in Nederland, waarom moeten rekening houden met clubs van het niveau, Vitesse, Feyenoord, AZ etcetera of uberhaupt dit soort afspraken maken waarin sprake lijkt van gelijk partnerschap (wat er niet is). Het is tijd om weg te lopen in Nederland en heerschappij te vestigen.

26 juni 2019 om 17:30

Op basis waarvan buiten het financiele plaatje? PSV doet het buiten de Europese campagne minstens net zo goed als Ajax en qua landskampioenschappen in de afgelopen 30 jaar beter. Dan heb je wel last van een ontzettende grootheidswaanzin als je met termen als "met afstand de nummer 1 in Nederland" aan komt zetten. Verder ben ik het met je eens dat het hele herenakkoord grote onzin is.

Wat een non-discussie:
- Ajax handelt binnen de regels
- Waarom noemt hij PSV niet?
- AZ en Feyenoord halen ook weleens jeugdspelers van andere profclubs.
- Buitenlandse clubs die jeugdspelers uit NL weghalen hoor je hem ook niet over. Of de jeugdspelers van buitenlandse clubs die NL clubs weghalen?

Etc.

Hypocrisie ten top. Robert moet zich lekker met zijn eigen club bezig houden.

26 juni 2019 om 15:54

Ajax de boeman noemen klinkt gewoon lekker in de omstreken van Alkmaar.

Redelijk 'Calimero-gedrag'. Ik snap de ergernis, omdat je spelers kwijtraakt die je wilt behouden. Alleen als er regels zijn, dan hoort iedereen zich eraan te houden. Kortom: Ajax heeft juist gehandeld, binnen de lijntjes. Vanaf maandag is dat anders. Einde discussie dus, emoties heb je niks aan als er regels zijn.

In Engeland mag speler binnenlands transfer vrij op z'n vroegst 2 maanden voor einde van conttract teken bij andere Engelse club. Terwijl buitenlandse ploegen mogen vanaf januari al conttract aanbieden. En spelers die transfervrij zijn en onder de 24 moet volgens mij in elke competitie wel opleidingsvergoeding betaald worden.

AZ zorgt voor ergernis, aangezien een deel van die spelers gewoon op een talentendag gescout zijn in ........amsterdam. Of is het dan opeens anders?
Of is het beetje populair om de grote boze buurman uit Amsterdam te benoemen misschien?

Dit is ook maar het halve verhaal natuurlijk (afgezien van andere punten die al zijn aangedragen zoals dat ook 2jeugdspelers van Ajax naar AZ gaan en hij niet rept over PSV dat ook 2dpelers weghaalt).

In het geval Hillen - die heeft in een vroeg stadium aangegeven weg te willen. Waardoor naast Ajax & PSV ook Chelsea, Dortmund en andere clubs al rond de winter aanklopten. Hij is dus niet ‘weggekaapt’, hij wou weg bij AZ en zag blijkbaar meer perspectief of salaris bij Ajax dan bij PSV of het buitenland.

Daarnaast als het een grote ergernis is dat Ajax in je jeugd scout, dan moet jezelf misschien niet meer bij Amsterdamse amateurs scouten. Niet heel verwonderlijk namelijk dat een Amsterdamse jongen wellicht oren heeft naar Ajax als die kans voorbij komt...

Ajax denkt met name aan Ajax en niet aan het belang van andere clubs of het verhogen van de weerstand in de verschillende jeugdcompetities. Het begint een beetje op Manchester City te lijken. Veel talentvolle spelers wegkapen in de hoop dat er 1 of 2 doorbreken. Kennelijk een interessant verdienmodel waarmee je ook nog eens kunt pronken met andermans veren.

26 juni 2019 om 17:32

Net zoals AZ aan AZ denkt, Vitesse aan Vitesse, Utrecht aan Utrecht, PSV aan PSV en Feyenoord aan Feyenoord. Daarin is Ajax echt geen uitzondering. Elke club denkt enkel aan het eigenbelang en daar is dat herenakkoord een gevolg van.

tja, allemaal leuk en aardig zo'n herenakkoord, maar als ik in de jeugdopleiding van AZ zou spelen en ik heb t idee dat ik me beter kan ontwikkelen in de jeugd van Ajax, of Vitesse of Groningen, dan wil ik daar gewoon heen. En zo lang je geen contract hebt...
En t is nou ook niet zo dat die jeugdspelers bij AZ allemaal uit Alkmaar komen, die zijn ook weer uit heel Nederland weggevist, omdat ze dachten dat ze bij AZ een hoger niveau kunnen halen.

Das t zelfde als die jeugdspelers van Ajax die naar t buitenland gaan. Ik moet zeggen dat ik die keuze niet altijd snap, maar dat is persoonlijk. Ik kan idd ook genoeg redenen bedenken waarom iemand heel enthousiast wordt van zo'n avontuur.

Goh verassend! Ajax stemde tegen! 😅
Ik lees hier heel veel reacties dat AZ niet hypocriet moet doen. Tuurlijk haalt AZ waar mogelijk ook talenten weg. Echter moet er onderscheid gemaakt worden, de manier waarop dit gebeurt. In het geval velthuis, hij had een prof contract bij Twente. Deze heeft AZ door middel van een transfersom van 150.000 afgekocht.Bij AZ zijn er 2 talenten, alvorens zij dit bij AZ konden doen benaderd. Ik geef ze geen ongelijk, maar netjes is het niet. Ajax heeft hier een handje van of eigenlijk een HAND van. Alleen vorig jaar zijn er naar mijn weten; 16 talenten benaderd bij AZ uit deze leeftijdscategorie. Het "grote" Ajax gedraagt zich dus niet als een heer. Jeugdopleidingen verdienen gewoon een return on investment. Ok weet dat vele clubs niet onder het akkoord vallen. Ik begrijp dat ook niet... Afin. Ik vind het juist hypocriet dat Ajax pleit voor meer weerstand, maar door het plukken van de "grotere" talenten waarbij ze gratis worden weggehaald, hier juist een negatieve invloed op hebben. Ajax wekt bij mij in ieder geval een Remy gevoel op. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Niet vreemd dat veel mensen het een arrogante club vinden en geen sympathie hebben voor ze.

Lekker voor de buitenlandse clubs, die mogen alles. Wat een stelletje gekken zijn t toch met die rare afspraken

Dit gaat alleen maar tegen je werken. Jongens in de opleiding van AZ gaan naar Londen ipv Amsterdam... dan ben je ze helemaal kwijt.

En wat de spelers in kwestie zelf willen, speelt dat dan nog een rol?

Dus een heren akkoord waar ajax tegen was gaat maandag in. Ja tuurlijk hebben ze het recht om dat te doen. Als ze dat herenakkoord toch getekend hebben en zich vanaf de ingang daarvan aan de gestelde regeltjes houden is het mooi dat ze toch mee doen. En als dit een achterliggende gedachte was bij een nieuwe competitieopzet die er voorlopig nog niet komt, dan is deze regeling ook wat overbodig.

Je zou juist de vergoeding hoger moeten maken als er spelers weggehaald worden bij clubs met een mindere begroting/jeugdopleiding. Zodat die gestimuleerd worden in de jeugd te blijven investeren.

Nu roven die 6 clubs de opleiding van clubs als Sparta en NAC leeg. En krijgen die dus nooit de kans een goed elftal met eigen jeugd op te bouwen.

26 juni 2019 om 17:10

@wanny, om die reden ben ik ook op voorhand tegen een herenakkoord tussen de met name genoemde clubs uit het linkerrijtje van de Eredivisie. Ik kan me wel vinden in een akkoord tussen alle clubs die het komende seizoen in de Eredivisie spelen.

Dus een talent dat bij bijvoorbeeld ADO niet zijn volledige potentie kan bereiken door mindere faciliteiten en begeleiding, moet dan maar daar blijven. Lijkt me niet dat je op deze manier de weerstand verhoogd, maar eerder topspelers in de dop blokkeert in hun ontwikkeling.

Die Eekhoorn kraamt nogal onzin uit. Deze afspraak valt toch niet te verdedigen? We halen geen jeugdspelers bij concurrenten weg, maar clubs daaronder roven we lekker leeg. Belachelijk afspraak, of je haalt overal jeugdspelers weg of nergens!

Je spreekt unaniem een startdatum af voor het seizoen 20/21, waarom dan klagen in de zomer van 2019 dat Ajax spelers haalt. De startdatum is onderdeel van de overeenkomst en daar wijkt niemand van af, echter nu het niet in het straatje past van deze clubs moet de afspraak naar voren gehaald. Wat een hypocriet gelul.

Het gaat niet zozeer om de formele regel, maar meer om het doel wat de clubs ermee nastreven. Zoals zo mooi door Eenhoorn verwoord. Is in het belang van de clubs en toeschouwers. Duidelijk voor iedereen die verder kijkt dan zijn neus lang is.

Laat Ajax lekker zijn gang gaan. Worden ze elk jaar fluitend kampioen , maar beginnen ze na 4 jaar te klagen dat er zo weinig weerstand is in de Nederlandse competitie, ze graven zo hun eigen kuil en vallen er v@nzelf in.

het herenakkoord is onderdeel van een veranderagenda, die bestaat uit meerdere onderdelen om de weerstand te verhogen en dus het niveau van de competitie te verhogen. Dit plan wordt door een groot deel van de clubs afgewezen, maar dan willen ze wel alleen het herenakkoord in laten gaan. dat is hetzelfde als je zegt: het derde product is gratis, dus geef mij maar alleen het derde product.

Weer zo typisch he. Er hebben 3 clubs tegen gestemd, maar alleen van Ajax wordt bekend gemaakt dat ze tegen hebben gestemd.

Wanneer spelers niet meer de overstap van bijv Utrecht of Vitesse richting Ajax en/of PSV kunnen maken dan staan de buitenlandse clubs als eerste in de rij om hen op te pikken. We moeten niet met zn allen doen alsof de grote clubs de boosdoeners zijn. Wanneer zij, en met name Ajax, een jeugdspeler elders vandaan halen en deze het eerste elftal niet halen dan staan de mindere goden te popelen om deze spelers alsnog aan zich te binden. Ze hebben immers een ‘Ajaxopleiding’. Deze spelers gaan echt iedere transferperiode wel transfervrij of voor schamele bedragen naar deze clubs en dan hoor je ze niet.

Clubs moeten niet zo zeuren. Ajax verkoopt of laat ook ieder jaar veel spelers gaan naar andere clubs in de eredivisie... Ze hebben allemaal een uitstekende opleiding gehad en zijn meestal een versterking voor hun nieuwe club.. Daar hoor je ze niet over, Ajax kan voortaan ook zeggen dat spelers niet meer naar andere clubs mogen gaan in de eredivisie en dat zijn er heel veel...

Het blijft mooi. Eenhoorn die in een interview vertelt over hoe er gesproken wordt over veranderingen in de competitie. Vervolgens hoe Ajax fans direct reageren met zich te verdedigen, danwel te wijzen naar andere clubs, 'regels zijn regels', mensen die weigeren te lezen dat het een duidelijke uitleg is van de tot nu toe gevolgde weg.

In plaats van dankbaar te zijn over het geboden inzicht voelt een aantal Ajax fans zich aangevallen. Waarom eigenlijk?

Hoe vaak en hoe lang horen wij dat Ajax deze strategie gebruikt? Wat 'trebbel' zegt klinkt zo juist in mijn oren.
Het is mooi om te zien hoeveel passie sommige Ajax fans hier tonen. Echter enig relativeringsvermogen zou mogelijk tot andere reacties leiden.

Woorden als 'roven' zijn misplaatst. Spelers moeten vrij zijn om te kunnen overstappen.

Wat wel duidelijk is dat de clubs om tafel zitten, dat er geen eenduidige visie is. En dat er behoorlijk wat ongenoegen en wantrouwen onderling is.

Zou het niet zo zijn dat Ajax juist nu deze twee Az'ers heeft opgehaald om een duidelijk signaal naar de rest van Nederland af te geven?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren