Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

PSV mag kleine vijfduizend supporters meenemen naar Johan Cruijff ArenA

Laatste update:

Landskampioen en bekerwinnaar Ajax en PSV, de nummer twee van het afgelopen seizoen, openen de nieuwe voetbaljaargang op zaterdag 27 juli met de traditionele strijd om de Johan Cruijff Schaal. Het duel om de Nederlandse Super Cup zal worden gespeeld in de thuishaven van de Amsterdammers en de KNVB laat dinsdag via de officiële kanalen weten dat PSV een kleine vijfduizend supporters mee mag nemen naar de Johan Cruijff ArenA.

Om precies te zijn 4.639 fans mogen eind juli de gang maken naar Amsterdam. Dit jaar wordt de strijd om de Johan Cruijff Schaal voor de derde keer gespeeld in het stadion van de club die kampioen is geworden, in tegenstelling tot de eerdere jaren toen de wedstrijd altijd in de ArenA werd gespeeld: “Het doel van deze opzet is om de wedstrijd om de supercup meer tot de verbeelding te laten spreken van clubs en supporters en een échte finale te laten zijn”, legt de KNVB uit.

In het eerste jaar was er slechts plek voor 1.200 supporters van bekerwinnaar Vitesse toen de Arnhemmers het in De Kuip opnamen tegen landskampioen Feyenoord. Vorig jaar mochten de Rotterdammers als winnaar van de TOTO KNVB Beker 5.000 fans meenemen naar het stadion van landskampioen PSV en dit jaar zullen de Eindhovenaren door een ongeveer even grote afvaardiging gesteund worden.

Voor PSV valt de strijd om de Johan Cruijff Schaal tussen de twee Champions League-voorrondewedstrijden tegen FC Basel in, die voor dinsdag 23 juli en dinsdag 30 juli op de agenda staan. Voor Ajax wordt het treffen met de ploeg van trainer Mark van Bommel wel de eerste officiële wedstrijd van het nieuwe seizoen. De landskampioen krijgt op maandag 22 juli te horen wie de tegenstander zal worden in de derde voorronde van de Champions League en zal dan op 6 of 7 augustus zijn eerste Europese wedstrijd spelen.

Wie denk jij dat de Johan Cruijff Schaal gaat winnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gezien de aantallen van de vorige seizoenen een prima aantal lijkt me. Toch blijf ik het overall raar vinden dat de kampioen zoveel meer supporters kan ‘meenemen’.
Om een ‘echte finale sfeer’ te creeren zou 50/50 -60/40 toch leuker zijn.

25 juni 2019 om 14:39

Hier ben ik het wel mee eens.

25 juni 2019 om 14:40

Wel meer politie nodig dan denk ik.. moet wel goed geregeld zijn in ieder geval.

25 juni 2019 om 15:01

Er hebben volgens mij nogal wat mensen gemist dat de Jc schaal een jarenlang op het 'neutrale' terrein van de Arena is gespeeld Gevolg was in die tijd altijd een half leeg stadion met een 50/50 verdeling. Het 50/50 idee is leuk natuurlijk, maar supporters hebben voor deze wedstrijd in de vakantieperiode totaal geen animo om ver te reizen. Gevolg: er komen maar mondjesmaat mensen van de club die moet reizen (zou in dit geval Psv zijn) en dus is 50/50 totaal onrealistisch.

25 juni 2019 om 15:37

Precies zo zit het. Of het in de timing zit weet ik niet, als het ergens om ging zou het echt wel volzitten in julli/ begin augustus. Moet ook altijd lachen om mensen die de zeggen ‘ja we hebben de eerste prijs al binnen’. Het is gewoon een oefenpotje. En op elk niveau. Ik ben bij de Europese supercup van Ajax geweest in 1995. Maar is er iemand die zich herinnert dat dat tegen Zaragoza was? Weinig denk ik, want het boeit niet, nooit en nergens. Sterker nog ik vindt het altijd heel frustrerend om bijvoorbeeld nu tegen PSV te spelen om spek en bonen, stel je wint overtuigend.. je koopt er helemaal niks voor, met name als het in de competitie anders loopt.

25 juni 2019 om 15:45

Oefenpotje dat ook helemaal niks zegt gezien beide ploegen zeker nog 2-3 mutaties gaan ondervinden vanaf 27 juli. Het is gewoon leuk om te beginnen met zo een wedstrijd maar of het nu om daadwerkelijk iets gaat betwijfel ik ook zeer sterk.

25 juni 2019 om 16:29

Grappig idd, 1995 zegt mij vrijwel niets meer en ik meen toch zltijd alles te weten 1987 daarentegen tegen Ruben Sosa in de regen weer wel. Maar eens, een veredeld oefenpotje is het , niet meer en niet minder

25 juni 2019 om 14:40

60/40 zou idd leuk zijn maar daar is totaal geen animo voor bij PSV

25 juni 2019 om 14:55

En waar baseer je dat op?

25 juni 2019 om 15:14

Historie. Denk jij dat 22.000 man op de been krijgt voor de Cruijff Schaal?

25 juni 2019 om 15:17

Ik kan me een JC wedstrijd herinneren tussen Feyenoord en PSV in de Arena. 5000 man van Feyenoord en 1100 van PSV. Eigenlijk verwacht ik nu eenzelfde soort aantal. Het is gewoon geen populaire wedstrijd zo midden in de vakantie. Daar ontkom je niet aan.

25 juni 2019 om 15:29

Panerai. Jij hebt de wedstrijden gemist waarbij de JC schaal nog elk jaar in de ArenA met een 50/50 verdeling was?

25 juni 2019 om 15:45

Maar het klonk even als kritiek op (de aanhang) van zijn club, dus werd hij wakker.

25 juni 2019 om 15:48

@inkemontana

Yup. Sterker nog, ik heb de meeste JC wedstrijden gemist, leeft niet zo bij me.

25 juni 2019 om 16:21

Maar wees gerust Panerai, bij Ajax zijn wel alle tickets uitverkocht

25 juni 2019 om 14:40

Inderdaad. Spelen op deze manier gewoon thuis en hebben daarmee ook de voordelen. Deze finale op 'neutraler' terein spelen lijkt me logischer. Of een tweeluik van maken, maar tegenwoordig zijn de speelschema's al zodanig volgestampt dat dat waarschijnlijk niet eens kan..

25 juni 2019 om 14:48

Een nietszeggende prijs in het stadion van de kampioen spelen is gewoon prima geregeld.
Dat heb je dan zelf als kampioen afgedwongen. De enige finale die niet eerlijk is geregeld is de bekerfinale.

25 juni 2019 om 17:13

@Paok. PSV moet blij zijn dat ze mogen aanschuiven. Het is een wedstrijd van de kampioen tegen de bekerwinnaar. Uiteindelijk is er voor gekozen om dan maar de nummer 2 van de competitie te nemen, indien de kampioen en bekerwinnaar een en dezelfde zijn. Had ook de verliezend finalist van de bekerfinale kunnen zijn of helemaal geen wedstrijd en de prijs per post opsturen.....

25 juni 2019 om 14:40

Maar dit hebben ze toch al die jaren geprobeerd? Eindstand, elke JCS weer een half leeg stadion.

25 juni 2019 om 18:44

In de Nederlandse competitie zijn per jaar 3 prijzen te verdelen. Als speler ga je het veld in om deze wedstrijd te winnen, is een eerste prijs. Als supporter ga je naar het stadion om je club de eerste prijs van het seizoen te zien winnen. Het is niet de prijs met de meeste waarde, maar wel een prijs. Waarom word er anders gesproken over een treble? Maar als er verloren word is het niet interssant.

4400 kaarten om precies te zijn

25 juni 2019 om 15:36

Nee, 4.639 om precies te zijn

25 juni 2019 om 16:33

Zijn in ieder geval 4400 kaarten voor supporters. Overige zullen wel voor sponsoren zijn

27 juni 2019 om 09:28

Ah, dat zou goed kunnen inderdaad, daar ben ik verder niet van op de hoogte

Als ze t als een finale willen laten lijken, waarom is t dan niet op neutraal terrein en evenveel supporters van beide clubs, net als de KNVB beker. Maakt t veel spannender en eerlijker voor iedereen. Behoudens t praktische probleem van t vullen van t stadion. Dit is al jaren een probleem en ik betwijfel of Ajax bijna 45000 tickets verkocht krijgt midden in de vakantie.

25 juni 2019 om 14:46

Toen het standaard in de JC Arena was
was er ook veel kritiek. En in de beker... toen Feye vorig seizoen in de finale stond hadden ze ook thuisvoordeel... Dan zou je naar het model moeten gaan van drie locaties (bijv stadio ajax, feye,psv) en de JCS altijd spelen in het/een stadion van de club die miet speelt.

25 juni 2019 om 14:55

Maar wat je ook verzint, een supercup heeft eigenlijk nooit aanzien. Hier in Mexico en meer Latijns-Amerikaanse landen is het seizoen in tweeën verdeeld. Na de eerste 17 wedstrijden volgt da kampioensplayoff en rolt er een kampioen uit, van de apertura. Dat wordt groots gevierd. Idem daarna met de clausura. Dan zou je denken die twee tegen elkaar om de echte kampioen te bepalen, maar nee, dat is gewoon een veredeld oefenpotje. Supercups zijn om een of andere reden nooit interessant.

25 juni 2019 om 14:46

Ik weet ook niet waarom er voor is gekozen om de jc schaal in het stadion van de kampioen te laten spelen. Was vorig jaar ook al natuurlijk, maar de reden weet ik niet meer. Eigenlijk wel jammer om het niet standaard in de arena of Philips stadion te spelen met 50/50 verdeling van supporters. PS de kaartjes van ajax zijn al uitverkocht. Vraag me wel af of psv supporters animo hebben om naar deze 'uit' westrijd te gaan midden tussen twee CL westrijden

25 juni 2019 om 14:51

De reden is dat in de jaren dat het op 'neutraal' terrein in de ArenA werd gespeeld en de verhouding 50/50 was qua kaarten, het stadion altijd maar slecht gevuld was voor deze wedstrijd. Door de kampioen altijd thuis te laten spelen hopen ze in ieder geval dat het thuisspelende team veel supporters kan genereren. Voorbeeld: met 50/50 verhouding had je nu de 50 procent van Ajax makkelijk uitverkocht gekregen en het gedeelte voor Psv waarschijnlijk voor geen meter. Je zegt het zelf al, het grote deel van Ajax is nu zelfs al uitverkocht en je vraagt je af of Psv wel een kleine 5000 kaarten verkocht krijgt voor de Arena.

25 juni 2019 om 14:48

Heb jij niet opgelet de afgelopen? Probleem was dat sommige supportersgroeperingen (waaronder mn psv en utrecht) deze traditionele opening boycotten waardoor er van een volle Arena nooit sprake was. Vandaar deze opzet.

25 juni 2019 om 14:49

Tja, dat was altijd het geval waarbij de Arena als neutraal terrein gebruikt werd.

Over Ajax hoef je je geen zorgen te maken, onze kaarten waren binnen 4 dagen uitverkocht.

25 juni 2019 om 14:53

- Als ze t als een finale willen laten lijken, waarom is t dan niet op neutraal terrein en evenveel supporters van beide clubs, net als de Knvb beke -

Knvb is de laatste jaren juist vaak niet op neutraal terrein aangezien Feyenoord de finale meerdere jaren heeft gespeeld ;-).

Als er iets niet eerlijk is dan is het de Beker wel.

25 juni 2019 om 14:53

Is al uitverkocht maar twijfel wat je wil

25 juni 2019 om 15:02

Volgens mij zijn de andere 45.000 kaarten niet voor Ajax.

25 juni 2019 om 15:05

@rubentje13 Volgens las ik op de website van Ajax dat de wedstrijd binnen 4 dagen uitverkocht was.

25 juni 2019 om 15:05

"als ze t als een finale willen laten lijken, waarom is t dan niet op neutraal terrein"

Er was bij de supporters gewoon te weinig animo voor deze wedstrijd toen het nog voor beide teams een "uitwedstrijd" was. Dan vind ik de huidige opzet beter: de landskampioen speelt thuis, de bekerwinnaar (of in dit geval de vice-kampioen) speelt uit. Lijkt me niet onrechtvaardig en je hebt een grotere kans op een vol stadion.

25 juni 2019 om 15:12

De kaarten van Ajax waren in 4 dagen uitverkocht, dus denk dat het wel vol zit...

25 juni 2019 om 15:36

Ja de KNVB-beker wordt wel standaard in de Kuip gespeeld en Johan Cruijff Schaal wordt niet in het gelijknamige stadion gespeeld, maar opeens bij de kampioen. Wat een onzin, begrijp de redenatie enigszins, maar eerlijkheid zou voorop moeten staan. Neutraal terrein en anders een gelijke verdeling om het thuisvoordeel weg te nemen.

25 juni 2019 om 20:33

Voor Ajax-supporters was de JCA binnen een paar dagen uitverkocht.

Prima besluit dat PSV een omvangrijk uitvak kan krijgen. Vorige editie van de JC schaal tegen PSV (2012 ) staat me nog wel voor de geest, er liepen rondom de Arena rustig plukjes PSV supporters tussen de Ajacieden door zonder problemen. Met enkele kennissen die voor PSV waren nog rustig een drankje gedaan voor de wedstrijd, verliep allemaal heel gezellig en gemoedelijk toen.

25 juni 2019 om 14:46

Ik snap sowieso de ‘problemen’ tussen deze supportersgroepen niet.

25 juni 2019 om 14:51

Die zijn er eigenlijk ook niet, afgezien van enkele zeer radicale supporters (die in principe met iedere achterban van de tegenstander mot kunnen krijgen). Want zoals het in 2012 bij de JC schaal ging, dat was echt onmogelijk geweest met Utrecht, ADO of Feyenoord.

25 juni 2019 om 15:07

"ik snap sowieso de ‘problemen’ tussen deze supportersgroepen niet."

Met 99,9 procent van beide supportersgroepen zijn er ook helemaal geen problemen. Maar helaas kun je nooit voorspellen wat die overige 0,1 procent gaat doen.

25 juni 2019 om 16:24

Ligt eraan ik denk dat je Utrecht en Psv prima samen kan zetten. Alleen Utrecht en Ajax of Feyenoord niet omdat beide supportersgroepen zich dan niet kunnen gedragen. Blijf toch jammer als je in Duitsland ze wel is naast elkaar ziet zitten is toch prachtig. Vind ook zo dagje na het voetballen een leuk dagje uit snap niet dat mensen er persee ruzie moeten/willen maken.

Wedstrijd zonder waarde, leuk as je wint, prima oefenpotje geweest als je m verliest. Zou me verrassen als het vol zit midden in de vakantie

25 juni 2019 om 14:46

Kaarten zijn uitverkocht voor Ajax fans

25 juni 2019 om 18:44

Ik doelde dan ook op de 4500 uitsupporters ;-)

25 juni 2019 om 15:24

Denk toch dat het wel meteen een druk kan leggen op de verliezende ploeg. Voor PSV wordt het wel meteen een moment of we ons weer kunnen meten met een flink versterkt Ajax... Want gezien de tweede helft van ons cluppie afgelopen seizoen moeten we dat maar gaan zien

25 juni 2019 om 18:45

Jij denkt dat PSV serieus mee gaat doen om het kampioenschap volgend jaar dan? Had ik afgelopen jaar overigens ook niet verwacht, dus laat me graag verrassen hoor

Als je het een echte finale wil laten lijken moet je beide supportersscharen 50% van de tickets geven. of in elk geval een gelijke verdeling (met het overige deel voor de neutrale supporter)...

25 juni 2019 om 14:53

Ja dan krijg je een half leeg stadion, inderdaad bevorderend voor een 'finale sfeer'

25 juni 2019 om 14:53

Dat hebben ze de afgelopen 20jaar al geprobeerd met als resultaat een half leeg stadion...

25 juni 2019 om 14:54

Jij bent niet op de hoogte van de komst van Marin, Scherpen, Pierie en Martinez bij Ajax?

25 juni 2019 om 14:54

Volgens mij heeft Ajax naast Promes nog twee potentiële basisspelers gekocht (Marin of zoiets en die Argentijn). Zolang er niets weggaat zal Ajax ook niet veel meer kopen. Gok alleen og een vervanger voor De Ligt...

25 juni 2019 om 14:54

het is ook 50-50 nu. Denk niet dat Ajax meer dan 5000 Ajacieden kan optrommelen voor deze wedstrijd

25 juni 2019 om 15:06

Haha oeps, Ajax heeft zijn kaarten al uitverkocht

25 juni 2019 om 15:37

dat zeggen ze toch ook elk seizoen terwijl er allemaal lege plekken zijn.

Het was een grap van mij. Natuurlijk had ik vewacht dat Ajax niet maar 5000 mensen kan optrommelen

25 juni 2019 om 15:01

Wat bazel jij nou? geen aankopen.
Voor dat Promes is gekomen heeft Ajax Marin, Martinez, Scherpen en Pierie al binnen gehaalt.
En wat betreft de JCS-wedstrijd een kraker te noemen is behoorlijk overdreven. Dit is een wedstrijd die gespeeld moet worden, maar waar beide clubs niet op zitten te wachten. Win je hem leuk, meer ook niet. De wedstrijd zal verder ook helemaal niks zeggen over de vorm of wat dan ook. Anders was Feyenoord vorig seizoen wel kampioen geworden.

25 juni 2019 om 15:08

"typisch de Knvb weer. Maar er gewoon 50-50 van"

PSV krijgt echt nooit van z'n leven 27.500 kaarten verkocht voor de Johan Cruijff Schaal in Amsterdam.

Als PSV zijnde zou ik echt met een 2e elftal starten (voor nu nog de veaag of ze tot die tijd een elftal kunnen creeeren).
Tussen twee CL wedstrijden door een oefenpotje plus lijkt me te risicovol.

25 juni 2019 om 16:22

Misschien kunnen ze een verzoek indienen bij de KNVB om het programma aan te passen?

25 juni 2019 om 16:50

Verbaas me idd, dat PSV dat nog steeds niet heeft gedaan :P.

Ik lig niet wakken van een wedstrijd dat nergens om gaat.

25 juni 2019 om 15:03

Toch is het leuk om hem te winnen. Voor Ajax ook wel een singaal om te laten zien dat ze het ‘Bayern’ willen worden, elke prijs overtuigend pakken. Al gok ik dat beide ploegen meer met de voorrondes CL bezig zijn.

25 juni 2019 om 15:11

Het is traditiegetrouw het startsein voor het nieuwe seizoen maar het blijft een veredelde vriendschappelijke wedstrijd

25 juni 2019 om 15:15

Bayern willen worden? omdat de media dat roept. Vooralsnog blijven we gewoon lekker Ajax.

25 juni 2019 om 15:19

Overmars heeft het zelf ook uitgesproken.

Over animo, vorig jaar was de JC schaal volgens mij uitverkocht in het Philips stadion. En de tot nu toe beschikbare kaarten voro Ajax fans waren binnen 4 dagen uitverkocht. Nu worden er veel kaarten weggeven maar het laat zien dat er dus veel animo is als je het de kampioen laat organiseren

Ja is toch prima zo. Genoeg mensen kunnen mee voor een wedstrijd om niks. Paar jaar terug was het nog wel lekker om deze wedstrijd te spelen zodat je toch nog een soort van serieus potje had voor de competitie begon. Nu ook dit jaar weer zit je al met voorrondes in europa en zal het door beide teams nog minder prioriteit hebben.

Met het oog op de voorroden CL nemen beide clubs deze wedstrijd echt niet serieus. De JCS werd al nooit als echte prijs beschouwt en dan is nu alleen maar minder geworden. Misschien een idee om deze wedstrijd direct na afloop van het seizoen te spelen ipv begin nieuwe seizoen, flinke geldprijs eraan koppelen en dan willen de kampioen en bekerwinnaar misschien nog een keer alles uit de kast halen.

En eigenlijk zouden we in Nederland ook een echt neutraal terrein moeten hebben. Een stadion waar het Nederlands elftal in speelt, finale beker, Jcs, Jong-oranje, dames elftal enz.

Blijf het raar vinden als je het als een finale wilt laten lijken geef dan beide clubs evenveel tickets. Gewoon ieder team 15.000/20.000 kaarten en de rest is voor sponsors/kinderen.

Off-topic: wanneer gaat de Knvb nu eens een groot stadion bouwen centraal gelegen in Nederland? Dan kan je de finales daar spelen (knvb beker en Johan Cruijff schaal) en eventueel de halve finales van de knvb beker (net zoals Wembley in Engeland). Dan maak je er meer een finale beleving van en speelt elk team ook op ‘onbekend’ grond.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren