Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Clausule van 150 miljoen euro kan transferplannen Ajax bemoeilijken

Laatste update:

Ajax neemt deze zomer waarschijnlijk afscheid van Hakim Ziyech, terwijl ook David Neres in verband wordt gebracht met een vertrek uit de Johan Cruijff ArenA. De Amsterdammers zijn daarom op zoek naar offensieve versterkingen en zijn daarbij volgens berichten uit Spanje uitgekomen bij Quincy Promes. Na Estadio Deportivo maakt Sport ook melding van de belangstelling van Ajax in de aanvaller van Sevilla.

Laatstgenoemde sportkrant schrijft echter dat de eventuele komst van de Oranje-international nog weleens een moeilijke operatie zou kunnen gaan worden. Sevilla betaalde Spartak Moskou vorig jaar 21 miljoen euro om de 27-jarige aanvaller los te weken bij Spartak Moskou en de Spanjaarden zijn niet van plan om met een lager bedrag genoegen te nemen.

Los Rojiblancos hebben zelfs een transferclausule van 150 miljoen euro om de nek van Promes gehangen, waardoor zij directeur voetbalzaken Marc Overmars in principe kunnen vragen wat ze willen. Estadio Deportivo meldde dinsdagmiddag al dat de club van mening is dat Promes, ondanks dat hij geen onbetwiste basisspeler is, aankomende zomer niet per se hoeft te vertrekken.

De speler zelf zou overigens wel zijn onvrede hebben uitgesproken over zijn huidige rol in het Ramón Sánchez Pizjuán. Promes kwam het afgelopen seizoen vaak in actie als een soort aanvallende vleugelverdediger en hij zou zijn club hebben meegedeeld niet langer in die rol te willen spelen. Met Julen Lopetegui komt er bovendien een nieuwe trainer binnen, die wellicht andere gedachten heeft over de rol van Promes.

Denk jij dat Quincy Promes volgend seizoen voor Ajax speelt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik zou dan toch echt voor bergwijn gaan

12 juni 2019 om 07:02

PSV zal de absolute hoofdprijs vragen en zichzelf goed op meerdere plekken kunnen versterken. Wellicht dat Sevilla mee wil werken, het gaat per slot van rekening niet om een basisspeler.

12 juni 2019 om 07:49

Promes is geen basisspeler maar heeft nog een doorlopend contract en heeft vorig seizoen 21 miljoen gekost. Promes is international dus zullen er wel meerdere clubs zijn die geinteresseerd in de diensten van Promes. De prijs zou zomaar aardig kunnen oplopen en ik weet niet of Ajax het moet willen 25 miljoen plus betalen voor welke speler dan ook?

12 juni 2019 om 08:39

Natuurlijk gaat Ajax voor Bergwijn maar dat is niet genoeg. Ik denk dat de interesse in Promes plan B is.

12 juni 2019 om 09:21

Hahaha. Dan zou ik ook maar vast aan plan C beginnen.

12 juni 2019 om 09:29

En waarom precies? Omdat jij het onwaarschijnlijk acht? Ik heb menigeen vorig jaar horen lachen om Tadic. Haha, die gaat nooit naar Ajax.

12 juni 2019 om 09:49

Heb ook nog geen inhoudelijke reactie gehoord over waarom Promes niet naar Ajax zou willen gaan?

12 juni 2019 om 09:54

Er is ook niet zoveel te bedenken voor Promes om naar Ajax te gaan vind je wel? Tenzij hij van zichzelf vind dat hij teveel verdient en een stap terug moet doen sportief gezien.

12 juni 2019 om 10:05

Alsof alles om het geld draait? Hij zit daar op de bank en heeft een heel seizoen als een soort wingback gespeeld. Ik zal je een aantal redenen geven:
1. Bij Ajax komt hij in kwalitatief zeer sterk elftal
2. Hij is verzekerd van een basisspeler als vleugelspeler
3. Speelt hoogstwaarschijnlijk Champions League
4. Gaat met een trainer samenwerken met wie hij al eerder goed heeft samengewerkt.
5. Kan gaan wonen in zijn geboortestad.
Ik zeg niet dat hij het gaat doen, maar dit zouden wel enkele redenen kunnen zijn om het wel te gaan doen.

12 juni 2019 om 10:10

Neen. Ik denk alleen dat als je 27 bent + nog in staat bent bakken met geld op te halen je inderdaad niet de ambitie moet hebben bij de een club te gaan voetballen omdat dat toevallig je geboortestad is of dat er een trainer zit waar je eerder mee hebt samen gewerkt.
Als dat zo was bleef iedereen gewoon netjes bij zijn of haar eerste club niet?

Of Ajax volgend seizoen een 'zeer' sterk elftal heeft is nog maar de vraag en de kans dat ze er direct uitvliegen in de CL is redelijk aanwezig.

12 juni 2019 om 10:12

Rare vergelijking. Tadic speelde bij de nummer 17 van Engeland, dat is wel andere koek dan Sevilla.

12 juni 2019 om 10:20

Zo raar is het allemaal niet Promes wilt gewoon weg bij Sevilla, omdat hij niet meer als wing-back wilt spelen. En met ook nog is de lovende woorden over Ten Hag laatst is er echt wel een kans dat Ten Hag hem kan overtuigen.

12 juni 2019 om 10:36

@nolimit

"er is ook niet zoveel te bedenken voor Promes om naar Ajax te gaan vind je wel? Tenzij hij van zichzelf vind dat hij teveel verdient en een stap terug moet doen sportief gezien".

Wat dacht je van de volgende reden: Zijn carriere weer op de rails krijgen en zijn kandidatuur voor Oranje veilig stellen met het oog op de WK? Lijkt me een plausibele reden. Blind en Tadic hebben dat (van een grote competitie naar Ajax gaan en dus een stap terug doen) ook gedaan, dus waarom jij er zo zeker van bent dat Promes daartoe niet bereid zou zijn, is mij een raadsel. Hij zou met Ajax dezelfde afspraken kunnen maken als Blind en Tadic, die met de club zijn overeen gekomen dat ze Ajax in ieder geval 2 jaar trouw zullen blijven, terwijl Ajax als tegenprestatie de belofte heeft gedaan om niet te hoog in de boom te gaan zitten als ze daarna nog een mooie transfer kunnen maken. Win-win dus.

12 juni 2019 om 10:42

@scepticus38.

Tadic was 30 en Blind is Ajax. Twee simpele reden die voor Promes niet gelden.

12 juni 2019 om 10:49

De kans dat Promes naar Ajax vertrekt lijkt mij niet zo groot, maar ik zie weinig mensen hier goede redenen aandragen. Afgezien van, haha gaat niet gebeuren. Zoals gezegd zagen we dat vorig jaar ook bij Tadic. Over kleutergedrag gesproken.

12 juni 2019 om 10:52

@nolimit

Want als hij 29 is en twee jaar tot heeft gepresteerd bij Ajax kan hij geen stap meer maken? Met het oog op het EK lijkt mij een vaste plek bij Ajax ten opzichte van de bank bij Sevilla ook geen slecht plan.

12 juni 2019 om 10:53

Reden is toch simpel. Ajax gaat niet een gigantisch bedrag neerleggen voor Promes. Althans, dat zou ik niet doen als ik Ajax was.

Voor Bergwijn zou ik eerder veel betalen, maar gaat die niet liever naar het buitenland? Zou hem persoonlijk wel bij Ajax willen zien, maar voor wie gaat hij dan spelen? Gaat Neres weg?

12 juni 2019 om 10:59

Promes heeft een slim traject gelopen in zijn carrièreplanning. Hoewel toevallig denk ik. Altijd geklaagd dat hij weg moest van Twente, maar uiteindelijk heeft hem dat op een vroeg moment in zijn loopbaan al zoveel financiële onafhankelijkheid opgeleverd, dat hij nu in principe kan kiezen waar hij zin in heeft. Geld hoeft geen drijfveer meer te zijn.
Aan de andere kant heb ik bij hem ook weer niet het gevoel dat hij erg doordacht leeft en zijn leven lang kan teren op wat hij tot nu toe verdient heeft.

12 juni 2019 om 11:05

Vraag is niet of Promes wel of niet naar Ajax wil. Ajax is een interessante optie op basis van het team afgelopen jaar. Waar dus een aantal sterkhouders wegvallen. kwalitatief wordt Ajax minder op korte termijn.
Maar dat neemt niet weg dat Promes pas mag praten met Ajax als de clubs overeenstemming hebben bereikt.
En Ajax heeft afgelopen jaar goede resultaten behaald, maar dat wil niet zeggen dat dat wordt herhaald dit jaar. Kans blijft reëel dat de groepsfase voor eredivisie teams de eindfase is. En dan blijft er sportief weer niet veel over.
Maar vanuit Ajax perspectief zijn dit goede spelers die een aantal jaren terug buitencategorie waren.

12 juni 2019 om 12:45

@davilla
andere vergelijking dan.
Blind speelt al 3 jaar goede wedstrijden in Oranje en was speler van Mu.
Dan ga je als Ajax zijnde toch geen 25+ miljoen betalen voor een speler die al 3 jaar niet thuis geeft?

12 juni 2019 om 09:06

Ik zou ze alletwee niet halen. Te duur en voegen veel te weinig toe.

12 juni 2019 om 09:17

Bergwijn kan zeker wat toevoegen. Van promes ben ik niet overtuigd en je wijkt weer af van de jeugd. Ik vind wel dat er altijd genoeg jeugdige spelers moeten spelen bij Ajax. Max 3 ervaren voetballers.

12 juni 2019 om 10:53

Met Blind Tadic en Promes tel ik er dan 3? Schone gaat geen basis meer spelen volgend seizoen.

12 juni 2019 om 11:47

Ik zou Pavon en Vargas halen. Kosten samen maar ongeveer 30 miljoen en zijn allebei beter dan Bergwijn en Promes.

Nee dus....aangezien hij een clausule heeft en Sevilla daar niet opeens afstand van gaat nemen en tevreden gaat zijn met een bedrag rond de 20 miljoen.
Die zijn ook niet gek en hebben niet voor niets een hoge prijskaarr om zijn nek gehangen.

12 juni 2019 om 07:00

Die Spaanse clausules zijn vrijwel altijd onzin en worden meestal in de verste verte niet gevraagd of gehaald.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze hem voor 20M weg laten gaan, dat lijkt me ook veel te optimistisch als je ziet voor welk bedrag ze hem hebben gehaald.

12 juni 2019 om 07:42

Die zijn geen onzin, maar verplicht. Daarom dat ze zo hoog zijn, andere zijn spelers na een half jaar weg als ze "marktconform" waren.

12 juni 2019 om 07:56

Ze zijn onzin in de zin van 'niet realistisch'. Als ik Ajax was zou ik verder kijken, ben sowieso niet onder de indruk van hem en hij is te duur. Voor Bergwijn geldt hetzelfde.

12 juni 2019 om 08:18

Dat wisselt per club. Bij Bilbao is het simpel: Leg de afkoopclausule op tafel, of hij blijft. En dat is bij meer clubs zo. Natuurlijk is die 900 miljoen voor Benzema overdreven, maar dat dacht ook iedereen met de 222 miljoen van Neymar.

12 juni 2019 om 09:18

Bergwijn is qua aankoop misschien wel duur maar hoeft nog geen mega salaris. Plus als hij zich door ontwikkelt kun je nog steeds winst op hem maken als hij voor 80m weg gaat.

12 juni 2019 om 11:30

@Troy, dat bedoelde ik met ‘onzin’. Er moet verplicht iets staan maar in 99% van de gevallen us dat geen realistisch bedrag wat de club werkelijk wil hebben

12 juni 2019 om 12:41

@ fcbuurman

Bergwijn is bij PSV ook 1 van de grootverdieners. Die gaat niet voor een appel en ei spelen bij Ajax. Die zal bij een eventuele transfer naar Ajax ook gewoon tot de grootverdieners gaan behoren.

En heb niet het idee dat Overmars zomaar even een bedrag tussen de 30 en 50 miljoen voor Bergwijn gaat neerleggen. Want dan verdampt de eventuele winstmarge als sneeuw voor de zon, als hij er al is.

Over Promes kan je veel zeggen is interessante speler voor Ajax. Echter het aankoopbedrag voor Sevilla en de afkoopsom in het contract kunnen een flinke sta in de weg worden.
Men is in Sevilla ook niet gek en weet dat Ajax goed gecasht heeft en men zal Promes ook niet met verlies willen laten gaan, dus reken maar uit je winst.
Wil je die halen zul je minimaal met 25 miljoen over de brug moeten gaan komen anders is het gewoon wishfull thinking.

Verder kijken... te duur en sowieso ben ik niet onder de indruk van hem.

12 juni 2019 om 07:14

Welke eigenschappen mist hij bijvoorbeeld om te kunnen slagen bij Ajax. Hij heeft snelheid, een individuele actie, een prima techniek, genoeg diepgang wat na een vertrek van Neres wel echt wenselijk is, is Nederlands en is prima in de kleine ruimte. Ik zie weinig reden om het niet te doen.

12 juni 2019 om 07:54

Hij gaat ze mannetje nooit echt lekker voorbij

12 juni 2019 om 08:36

Ik vind het meer een counterspits. Daar kan Ajax niet zoveel mee.

12 juni 2019 om 08:40

Kleine ruimte is juist niet zijn specialiteit hij moet gelanceerd worden aan de andere kant hij is goed genoeg voor NL competitie om er 20+ in te schieten volgens mij.

12 juni 2019 om 08:48

Mwa, hij heeft techniek genoeg om de in kleine ruimte te kunnen voldoen. Ik heb hem regelmatig in de kleine ruimte zien wegdraaien en de oplossing zien vinden.

12 juni 2019 om 09:23

Promes moet gelanceerd worden? Is dat sinds kort? De kleine ruimte is wel degelijk zijn kwaliteit.

12 juni 2019 om 09:57

@nolimit
Ja precies. Nou weet ik niet hoevaak bepaalde mensen hier Promes hebben zien spelen,want in de kleine ruimte vind ik Promes juist heel sterk. Heeft dan niet op zijn vertrouwde positie gespeeld dit seizoen, maar je zag bij Sevilla en NL dat hij geen moeite heeft om in de kleine ruimte de oplossing te zoeken. Kijk maar eens die goal tegen Duitsland terug. Een speler die niet sterk in de kleine ruimte is had dat echt niet voor elkaar gehad hoor. Een snelle speler is niet per definite een counter spits...

12 juni 2019 om 09:58

Persoonlijk vind ik dat niet. Als ik hem in de kleine ruimtes zie stoeien komt er weinig uit. Bij het Nederlands elftal is dat ook zo. Als hij daar niet in de diepte word aangespeeld is hij weinig van waarde.

12 juni 2019 om 07:57

Dus omdat jij niet onder de indruk van hem bent moet Ajax het niet doen dus 😂

12 juni 2019 om 20:06

Dat is inderdaad mijn mening. Wat is daar grappig aan?

12 juni 2019 om 08:31

Je rekent hem af, omdat hij nu als (veredelde) linksback speelt?

12 juni 2019 om 20:07

Nee, omdat ik hem niet goed vind. Waar haal je uit dat ik hem beoordeel als back?

12 juni 2019 om 20:48

Omdat hij doorgaans als buitenspeler zijn werk zeer verdienstelijk invult. Hij heeft nu een zwakke periode en dat heeft te maken met het feit dat hij als een (veredelde) back moet spelen.

Een andere verklaring heb ik niet; vandaar mijn vraag aan jou.

Waarom vind jij hem niet goed?

Misschien in mijn ogen juist een voordeel, ik ben nog niet onder de indruk dat hij een versterking is wat we nodig hebben en daarom mooi dat hij waarschijnlijk teveel geld kost dan gaat hij niet komen. Meteen verder schakelen naar de volgende....

De flankspelers waar Ajax de laatste tijd interesse in heeft hebben allemaal een behoorlijk fors prijskaartje, maar zijn in mijn ogen geen spelers die het elftal echt naar een hoger niveau trekken. Promes deed het in de Eredivisie en Rusland goed, maar heeft in Oranje en Spanje weinig laten zien. Bergwijn doet het aardig in de Eredivisie, maar in Oranje zie je dat hij nog te kort komt, zowel kwalitatief als op inhoud.

Ik zie ze niet wekelijks spelen, maar kan Ajax het misschien niet beter zoeken in bijvoorbeeld Dilrosun en Danjuma? Nederlandse spelers met veel talent die, hopelijk, nog redelijk te betalen zijn. Dat zijn ook niet de spelers die je een directe kwaliteitsinjectie gaan geven op Champions League niveau, maar dat zijn Promes en Bergwijn ook niet.

12 juni 2019 om 07:38

Vond Promes anders wel goed draaien bij Sevilla. Hij had een moeilijk begin maar dat zal te maken hebben gehad met gewenning. Promes zou zeker een goede versterking zijn voor ajax

12 juni 2019 om 07:54

Lees de yekst hij speelde als verkapte back ... hehe dat hij niet uiy fe verf komt als aamvaller xijnde. Zet Mathijs de Ligt linksbuiten en kijk of die een lekker seizoen draait. Bovendien hoeft ie niet weg daar, begrijpend lezen mensen! Nieuwe trainer dus nieuwe kansen, denk dat hij de interesse van Ajax gebruikt om zijn onvrede kracht bij te zetten om geen back meer te zijn. Eerlijk is eerlijk, van Sevilla naar Ajax is achteruitgang. Gewoon verder kijken!

12 juni 2019 om 08:06

Is ook maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Speelt hij liever voor de titel is Ajax vooruitgang, gaat hij voor het land en het weer is Sevilla de betere keuze. Financieel zal er, sinds Ajax meer betaald, weinig verschil zijn in wat hij nu verdient en wat hij kan verdienen.

12 juni 2019 om 08:20

Mario jij doet Alsof je alleen naar sevilla gaat voor dr zon. Beter competitie en doen vaker mee Europees. Hij verdient nu 3 mil. Bij Sevilla kan hij meer gaan verdienen. Ik denk dat hij bij ajax niet meer dan 3 mil kan krijgen. Nee vn Sevilla naar ajax is nog steeds stap terug

12 juni 2019 om 08:56

Sevilla doet helemaal niet vaker mee aan europees voetbal als Ajax. Dus dat gaat nergens over nee Ajax is geen stap terug op sportief gebied.

12 juni 2019 om 08:58

Nogmaals. Het is maar net hoe je het bekijkt. Betere competitie waarin de beker het hoogst haalbare is tegenover strijden voor het kampioenschap. En als we de laatste jaren erbij pakken heb je bij Ajax ook prima kansen op een mooi Europees avontuur. Tadic verdient, wanneer de verhalen kloppen, rond de 3 miljoen. Financieel zie ik om die reden daarom ook weinig verschil.

12 juni 2019 om 10:24

@bjp79
In een recent verleden heeft Sevilla toch heel vaak de Europa league gewonnen.

12 juni 2019 om 10:25

@drmario

Misschien moet hij dan maar naar Celtic gaan. Daar ben je zeker van de titel...

De eredivisie winnen is een prijs die minder waard is dan de Spaanse beker aangezien je bij die laatste langs moeilijkere tegenstanders dient te komen

12 juni 2019 om 10:34

Mwa, dat vind ik echt te simpel geredeneerd. De Copa is een grote prijs hoor, maar ik kan mij voorstellen dat hij een leuk avontuur in Europa ook mee vind tellen. Al kan dat bij Sevilla uiteraard ook.

12 juni 2019 om 10:44

Ik denk dat er wel een heel groot nadeel aan kleeft, iets waar Ajax niet zo veel aan kan doen, kunstgras.
In Spanje speelt niemand op kunstgras, hier bijna de helft.

12 juni 2019 om 11:28

@glory: zo zou je het ook kunnen lezen idd. Ik las het als aantal deelnames aan europees voetbal. Vind het op sportief gebied geen stap vooruit of achteruit. Tuurlijk is la liga over het geheel een betere competitie. Echter bij Sevilla zal je niet om de titel spelen en het halen van CL voetbal is lastiger. Verder ddnk ik dat het op financieel gebied niet veel verschil maakt.

12 juni 2019 om 07:51

Als je spelers zoals Promes en Bergwijn niet per se goed genoeg vindt, dan zullen Dilrosun en Danjuma dat ook niet zijn. Dilrosun heeft een reeks van een paar wedstrijden leuk gespeeld, maar is daarna weer redelijk teruggevallen. Die zie ik liever niet komen. Danjuma is een leuke speler, maar ook voor hem geldt dat hij een reeks leuke wedstrijden heeft neergezet en daarna terugviel. Daarnaast zullen het beiden ook geen goedkope spelers zijn.

Dan betaal ik liever 30 miljoen voor een Bergwijn of Promes waarvan ik weet wat ze brengen en die zich al redelijk tot goed hebben bewezen. Het mooist zou zijn als Ajax ergens anders voor wat minder geld en goede buitenspeler kan halen, maar ik snap dat dit lastig is. Types zoals Neres moet je er vroeg voor bij zijn. Helaas ging de transfer van die Mexicaan afgelopen winter niet door, want dat leek een zeer goede speler.

12 juni 2019 om 09:24

Het probleem zit hem daarin dat 30 miljoen echt een serieuze bak geld is, die Ajax niet voor één speler moet neerleggen. Dat drukt echt mega op je begroting. Ajax heeft een bak met geld, maar de begroting is niet echt significant omhoog gegaan. Dus echt lekker is die afschrijving niet en dan is het nog maar de vraag of 30 miljoen voor een van beide genoeg is. Misschien Promes.

Als je dan bedenkt dat je met die 30 miljoen kans maakt om zowel Vargas en Pavon op te halen. Dan moet je toch echt serieus gaan nadenken. Pavon zit in een dikke dip (en ik twijfel of die echt geschikt is voor Ajax, vind het meer een type Lozano), maar Vargas laat serieus leuke dingen zien. Waarschijnlijk ben je zelfs al te laat voor Vargas.

Dat geeft ook meteen het probleem enorm goed weer. De gok voor het halen van Nederlanders/eredivisiespelers of buitenlanders is in veel gevallen gewoon even groot. De prijsverschillen daarentegen zijn gigantisch. Pierie kostte haast net zoveel als Sanchez, maar heeft geen eens de helft daarvan bewezen. Ajax wil haar Nederlandse gezicht niet verliezen, maar ik zou dat echt gewoon voor lief nemen voor de komende 2 seizoenen. In de jeugd loopt er behoorlijk wat rond dat in iedergeval voldoende talent heeft om een meerwaarde in het eerste te worden. Ajax heeft ook nog eens jong Nederlands talent ingekocht, zal een het toch wel van halen mag ik hopen. Maar de brug tussen de sterkhouders die vertrekken en het aankomende talent is gewoon te groot. Wil je dat opvullen met Nederlandse spelers gaat het echt een godsvermogen kosten, terwijl je ongeveer net zoveel garanties hebt.

Welke visie heeft Ajax tegenwoordig?
Ajax haalde halve finale CL met een visie en nu gaan ze die weer omgooien omdat ze geld hebben.. heel simpel Jeugd Jeugd Jeugd, alleen maar spelers onder 23 halen en aanvullen met 26-32 jarige op het moment dat je er 1 stopt/vertrekt.
Niet spelers kopen als je selectie breed is maar dan eerst vertrek/verkoop/afschrijven en dan pas aankopen.
Wat Ajax aan het doen is slaat nergens op:
Gekocht:
- Marin
- Martinez
- Pierie
- Scherpen

Verkocht:
- F. de Jong

Vorig jaar was de selectie al best breed ondanks dat Eiting en Bande er het hele jaar uitlagen, dus die komen ook nog terug. Er komen ook spelers vanuit de jeugd door, dus je selectie wordt alleen maar breder en dat werkt niet.
Als de Ligt gaat hoeft er wat mij betreft niemand te komen, bij Neres of Ziyech ook niet en bij Neres en Ziyech het liefst een Odegaard of goed flanktalent.

Waar wel altijd ruimte is: jong ajax, dus jeugdige talenten van maximaal 3 mln met goede kans om binnen 2 jaar waardevolle speler in het eerste te zijn.

Dus Promes; je bent te oud, te duur en niet nodig. Ook al vind ik je een prima speler.

12 juni 2019 om 08:01

Door het goede beleid is er nu meer ruimte voor aankopen. Met je eens dat de jeugdopleiding belangrijk moet blijven maar van de aankopen die je noemt zijn er 3 voor de toekomst. dus w basisspeler weg en misschien 2 potentiële basisspelers er op dit moment voor terug waar martinez waarschijnlijk gehaald is alvast als opvolger van tagliafico. Dat voordeel heeft Ajax nu dat ze al vooruit kunnen kijken naar spelers die volgend jaar gaan vertrekken en daar op in te spelen. Ook zie ik steeds berichten voorbij komen dat er weer een jeugdspeler naar Ajax komt dus daar zijn ze zeker mee bezig. Verder hoop ik vooral dat Schuurs zich goed gaat doorontwikkelen zodat er ook een lange centrale verdediger is. En als hij niet voldoet er daar goed op gescout wordt. verder de een op een vervanging van mogelijk Odegard voor Ziyech en promes/Bergwijn voor Neres met evt extra een Propper erbij (of evt als vervanger voor vd Beek) zoals we in de media kunnen lezen maken mij wel positief gestemd!!

12 juni 2019 om 08:30

Pierie was basisspeler bij Heerenveen, als je die haalt is dat niet jeugd voor de toekomst maar toegevoegde waarde. Laat hem anders bij Heerenveen en gooi niet 4 mln weg.
Scherpen ben ik opzich met je eens, maar niet als je hebt:
- Onana
- van Leer
- Lamprou
- Varela
- Kotarski
- El Mach
- van Bladeren

Lijkt me gewoon een beetje veel. Ik snap het wel als van Leer, Lamprou en Varela weg gaan, maar in deze situatie is het teveel.

Ik hoef zeker geen Promes of Bergwijn voor Neres, maar zie liever iets bijzonders komen en niet een usual suspect die goed is maar niet exceptioneel gaat worden.
Odegaard zie ik wel zitten of Proper of Pavon maar ook niet twee van de 3, tenzij inderdaad van de Beek weggaat.

Ik weet niet welke onderhandelingen Marc voert, dus dat maakt mijn mening natuurlijk twijfelachtig.. maar de selectie is echt heel, heel, heel erg breed. En dat goede beleid wat je een paar jaar hebt gevoerd moet je wel blijven voeren, want het is natuurlijk zo weer weg. 2 jaar met een te grote selectie en mislukte aankopen en er is minstens 60 miljoen verbrand, maar waarschijnlijk 80. Dan kan je weer opnieuw beginnen.

Ik hoop trouwens ook op Schuurs

12 juni 2019 om 08:59

Ik heb het idee dat Pierie gehaald word als mogelijke opvolger van Blind. Eerst 1/2 jaartjes van hem leren en er dan hopelijk staan. Voordeel is dat hij nog in Jong mag spelen, niet veel kost en een
niet al te hoog salaris zal hebben. Zelfde geld voor Scherpen. Welke van de keepers die je noemt vind je goed genoeg of hebben de potentie?(na Onana). Volgens mij loopt het contract van Lamprou af en mag/moet van Leer weg. Varela is ook nog niet gekocht dus wellicht gaat die gewoon weer terug. Van de overige keepers heb ik geen hoge pet op eerlijk gezegd. Dus vind het nog wel mee vallen (mocht Varela gekocht worden vind ik het ook wat veel, maar wellicht wordt een kotarski verhuurd of word er bij de andere keepers nog doorgeselecteerd) Je wil denk ik 5 keepers hebben waarvan er minimaal 1 in onder 19 kan spelen?
Ik snap dat je geen Promes of Begwijn wil. Al zou ik Promes voor 20 best kunnen begrijpen. Ik heb dan ook liever een groot talent, maar wellicht lukt dat niet (zoals bijv Lainez).
Verder zeg je dat de selectie heel erg breed is, maar je hebt Overmars ook nog geen kans gegeven door te selecteren. Misschien gaat Sinkgraven weg? Wil Labyad ergens anders naartoe voor meer speeltijd? Worden er nog spelers verhuurd?
Aan de ene kant snap ik je zorgen maar aan de andere kant komt er veel meer geld binnen dan er uit gegeven wordt en zijn je conclusies nog een beetje voorbarig. Eerst maar einde transferperiode afwachten en kijken hoe breed de selectie dan is.

12 juni 2019 om 08:08

Jeugd een kans geven is prima, alleen loopt er in Jong Ajax niet veel rond helaas. De grootste talenten zijn o17 spelers die bij o19 of sporadisch jong Ajax spelen. Traore, Danilo Kotarski en Lang zijn misschien goed genoeg. Op verdedigend vlak komt helemaal niets door helaas. Terwijl Ekkelenkamp, de Wit en Eiting vanaf het middenveld ook niet goed genoeg zijn.

12 juni 2019 om 08:26

Dat kan en ben ik ook misschien wel met je eens, maar dan moet je heel simpel doorselecteren. Als zij niet goed genoeg zijn, dan moeten ze weg en vervangen. Maar niet aaankopen doen en deze spelers ook nog behouden, daar heeft niemand wat aan.

12 juni 2019 om 09:36

Dat ben ik ook met je eens, afscheid nemen en door selecteren. Alleen is het nog te vroeg om de te jonge gasten in Jong Ajax te zetten. Dat team moet ook blijven spelen.

12 juni 2019 om 09:42

Ik ben ook bang voor de toekomst, we vergeten de opleiding en plan Cruijff die ons nu groot en rijk heeft gemaakt. Uit de opleiding komt talent dat echt het verschil maakt, iemand van het niveau Frenkie of de Ligt moet je gewoon minimaal in de opleiding bovenbouw in laten stromen. Op dit moment haakt bv. Gravenberch van dat kaliber af, Eiting is geblesseerd en wordt vergeten, Brobbey krijgt ook geen kans want men koopt zowel Danilo als Traore. Noa Lang krijgt ook te weinig kansen. Je ziet weer middelmaat als Labyad en Kristensen instromen die jeugd blokkeert, Labyad is niet beter dan Gravenberch of Lang.

12 juni 2019 om 11:10

Plan Cruijff was de situatie tot en met 2016. Pas toen Overmars de ruimte kreeg op de transfermarkt maakte Ajax echte progressie. We moeten de realiteit accepteren, er zal zullen gevestigde namen moeten gehaald worden om de talenten begeleiden zoals Blind en Tadic afgelopen zomer.

Ik zie trouwens niet in waarom Gravenberch afhaakt, die jongen was afgelopen seizoen 16, maakte zijn debuut en speelde het hele jaar bij Jong Ajax. Dat is een prima ontwikkeling, maar hij komt echt nog tekort om in belangrijke wedstrijden met Ajax 1 mee te doen. Brobbey is pas 17 en sluit aan bij onder 19. Daar staan Danilio en Traore hem niet in de weg, die zitten bij Jong Ajax. Lang vind ik geen exceptioneel talent wat te weinig kansen krijgt, dat mensen op basis van een leuke voorzet tegen PEC daar in zijn geloven is een ander verhaal.

Ik ben echt niet heel enthousaist over Kristensen (tot nu toe weinig indruk gemaakt in 1,5 jaar) of in Labyad (leuk voor potjes tegen ADO of NAC als breedte materiaal). Maar je moet ook gewoon in de breedte voldoende kwaliteit hebben. Je kunt niet gokken op 14 spelers die goed genoeg zijn voor de basis en de rest maar aanvullen met talent wat zich vanzelf ontwikkelt. Wil je presteren dan zul je ook in de breedte stabiel en goed genoeg moeten zijn.

Er blijven genoeg elementen van de fluwelen revolutie over, maar terug gaan naar het eerste concept is echt geen optie meer.

12 juni 2019 om 16:13

Volgens mij was het beleid, jeugd aanvullen met spelers die iets toevoegen, zorgen dat de selectie ook qua leeftijd in balans is en anticiperen op het vertrek van spelers in plaats van in Augustus gaan reageren op het moment dat een speler daad werkelijk vertrokken is. Met name op dat laatste was vaak veel kritiek en daar kregen ze vorig seizoen, terecht, de complimenten voor dat ze dit voor de verandering goed voor elkaar hadden. Als er iets is wat het afgelopen seizoen heeft bewezen is dat je het met jonge talenten alleen niet red, maar als je een paar ervaren spelers naast de jonge talenten zet kunnen die extra groeien.

Zo breed is – was de selectie van Ajax helemaal niet. Zeker niet op het middenveld en achterin. Vorig seizoen heeft Ajax behoorlijk wat geluk gehad met blessures, er is tijdens het seizoen niemand langdurig geblesseerd geweest en aan het einde kwamen Sinkgraven en Veltman terug (net op tijd). Aanvallend kon Ajax redelijk goed wisselen met Neres, Dolberg en Huntelaar. Maar met Neres zat er eigenlijk maar een echte vleugel aanvaller in de selectie en op het middenveld kwam je al snel uit bij De Wit (niet goed genoeg) terwijl achterin de nog niet volledig fitte sinkgraven een paar keer op moest komen draven.

Dat er nu pas 2 spelers van de eerste selectie vertrokken zijn (je vergeet Varela) zegt niet zo veel (eigenlijk zelfs 3 als je Wober, die in de winter vertrok, mee neemt ). Er vertrekken van de eerste 21-23 spelers elk jaar ongeveer 8 spelers. Klinkt hoog maar ga het maar is opzoeken, van de selectie van 21 man die de Boer 4 seizoenen geleden achter liet zijn er nog 3 of 4 spelers over (waarvan er toen 2 als wissel speler bij de selectie zaten) en in de tussentijd zijn er een aantal spelers gehaald en vertrokken omdat ze goed waren en al een nieuwe transfer hebben gemaakt (zoals Sanchez), verhuurd omdat ze niet goed genoeg waren (zoals De Jong en Cassiera) of doorgebroken en vertrokken (zoals Kluivert). Ajax is, mede door de financiele positie, vorig seizoen begonnen met anticiperen op het vertrek van spelers en er voor te zorgen dat de selectie zo veel mogelijk op orde is voor de start van het seizoen. Met deze aankopen lijken ze dat beleid nu voor te zetten.

Het beleid van Ajax is (en was) verder om elke 2 jaar 3 jeugdspelers door te laten stromen naar het eerste. Daarmee doe je het als jeugdopleiding van een top club al heel goed (ook in het elftal van van Gaal waren het er maar een of twee per jaar, alleen gingen spelers toen niet op hun 19e of 21ste al weg). Met gemiddeld 7 of 8 vertrekkende spelers en maar een of twee spelers die doorstromen zullen er dus toch een stuk of 6 aankopen gedaan moeten worden. Dit hoeven natuurlijk niet allemaal top aankopen en directe versterkingen voor het eerste te zijn (bij die 7 of 8 zitten ook veel bankzitters). In dat kader moet je Scherpen en Pierie ook zien, spelers met potentie maar niet spelers die er direct moeten staan. Maar als er een paar van je beste spelers vertrekken zul je toch ook op zoek moeten naar volwaardige vervangers die er wel direct staan. Als dit spelers zijn die er al zijn en die zich doorontwikkelen of als die uit de jeugd komen, prima, maar dan moeten ze er wel zijn. Naast Neeres onbtreekt een (snelle) vleugel aanvaller ontbreekt zo wie zo in de selectie dus die zouden ze ook nog moeten halen (in jong ajax zie ik in ieder geval nog geen speler die het niveau aan kan). Dit zou de vervanger van Ziyech kunnen zijn maar eigenlijk verlies je met Ziyech en De Jong al je creativiteit op het middenveld, dus een creatieve middenvelder - valse vleugel speler zul je ook nog moeten halen. Dan is het daarna vooral de vraag of ze Magallan een geschikte vervanger vinden door De Ligt, als dat niet het geval is zullen ze ook op zoek moeten naar een vervanger voor hem.

Helaas komen de 1 of 2 spelers die elk seizoen moeten doorstromen meestal niet direct overeen met de posities die vrij komen. In jong Ajax zit op dit moment minder talent dan een paar jaar geleden, Taore zou dit jaar door kunnen stromen, maar juist die positie is aardig bezet (tenzij dolberg weg gaat). Gravenberch is een groot talent maar net 17 geworden, dus dat duurt nog een jaar of 2. In de teams onder jong ajax zit in mijn ogen meer talent, maar tot die er staan zullen er toch aankopen gedaan moeten worden om de selectie op niveau te houden (en gezien het aantal spelers wat elk jaar vertrek is er ook gewoon plaats in de selectie tegen de tijd dat die jongens er wel klaar voor zijn).

De spelers die tot nu toe gehaald zijn, zijn allemaal jonge talenten (18,19,21 en 23), om de selectie qua leeftijd weer in balans te brengen zou Promes geen gekke aankoop zijn (zelf heb ik ook liever Odegaard als vervanger van Ziyech). Maar gezien het gebrek aan creativiteit op het middenveld en het ontbreken van voldoende vleugel aanvallers zouden ze ook alle twee kunnen komen. Ja ze zijn duur, maar er stond bij de half jaar cijfers in december 100 miljoen op de bank, daar is met de verkoop van Wober en De Jong en het 2e deel van het CL jaar nog weer 100-120 miljoen bij gekomen, zelfs met de uitgaven die al gedaan zijn en zonder de transfers die nog komen, staat er dus al 200 miljoen op de bank, daarvan kunnen ze best nog 40 of 50 miljoen uitgeven in de wetenschap dat er dit jaar met alleen de verkoop van de Ligt en Ziyech nog eens 100 miljoen binnen komt. Prima om een buffer te hebben en voorzichtig te zijn, maar je kan ook te voorzichtig zijn.

13 juni 2019 om 09:25

Ik ga even reageren maar vind in de basis je stuk prima leesbaar en ben het er gedeeltelijk mee eens. De selectie afgelopen jaar was breed maar door blessures: Veltman, Sinkgraven, Bande en Eiting werd het gelijk een stuk smaller.
Voor komend jaar hebben we al die spelers terug + Martinez, Magallan, Pierie, Marin en Scherpen. Dat maakt de selectie best breed zeker met alle geruchten die er nog zijn en het feit dat bijna niemand weg is. Ik ben het met je eens dat we in vleugelaanvallers vrij dun bezet zijn, maar met Tadic, Bande, Neres, Lang en Cerny is dat echt niet onaardig. Verkopen zorgen voor benodigde aanvulling.

Voor het middenveld ben ik van mening dat met vd Beek, Schone, Marin, Labyad, Eiting, de Wit, Ekkelenkamp en aankomende talent Gravenberch opzich er niet slecht voor staan. Dan ga ik er al van uit dat Ziyech weg is en daar kan een vervanger voor komen, maar is niet perse noodzakelijk.

Over je financiële gegevens (letterlijk uit jaarverslag)
Na balansdatum zijn een aantal spelers, waaronder Frenkie de Jong en Maximilian Wöber, getransfereerd. Met deze transfers is een positief resultaat vergoedingssommen gerealiseerd van € 45,8 miljoen.
De spelers Lisandro Magallán, Lassina Traoré en Christian Rasmussen zijn na balansdatum gecontracteerd. Hiervoor zijn investeringsverplichtingen aangegaan voor een bedrag van € 12,6 miljoen.

Ajax beschikt op 31 december 2018 over € 36,5 miljoen liquide middelen. De waarde van de beleggingsportefeuille bedraagt € 23,7 miljoen en bestaat uit obligaties

De financiele situatie is dus veel beperkter dan jij stelt. Er stond 36 mln op de bank en er was een beleggingsportefeuille van 23mln (=59mln) + de verkopen leverde 45,8 mln op. Plus inkomsten CL en eventuele verkopen dan heeft Ajax echt minder op de bank dan iedereen denkt. En dan is de voorzichtigheid die ik zoek dus niet 'te' voorzichtig, maar juist begrijpelijk

En voor wat betreft het vertrek van 8 spelers per jaar; helemaal met je eens. Er zijn er maar weinig die dat inderdaad zien. Ik denk ook dat als we weer 8 spelers zien vertrekken er nog wel 1 of 2 spelers bij mogen, maar dan zitten we natuurlijk wel op een aankoop of 5 a 6 exclusief eventuele jeugdspelers.

13 juni 2019 om 15:40

In ieder geval handig dat er nog iemand is die de moeite neemt om het (half) jaarverslag te lezen. Maar dan moet je het wel goed lezen.
M.b.t. de vergoedings sommen, er staat niet dat die 45.8 miljoen opleverde. Er staat dat het resultaat vergoedingssommen 45.8 miljoen is, dat is niet heftzelfde als het geld wat voor deze spelers is ontvangen. Zo stond Wober nog voor ongeveer 4-5 mln op de balans en die afschrijving zit daar in ieder geval ook in. Dus het enige wat je daar uit op kan maken is dat er minimaal 50 is ontvangen + wat er verder aan eventuele afschrijvingen is verwerkt.

M.b.t de financiele situatie, de 100 mln staat inderdaad niet contant op de bank. Maar de 36.5 en de 23.7 moet je al bij elkaar optellen (samen 60 miljoen). Alleen daar houd het niet mee op. De post overige vorderingen 32.7 mln onder financiele vaste activa, zijn transfer vergoedingen die Ajax nog moet ontvangen over een periode langer dan 12 maanden, de post debiteuren (25 miljoen) betreft transfer sommen die ajax in de komende maanden al ontvangt, de post overige vorderingen (7.2) onder vlottende activa betreft een lening van Ajax aan de Arena die in de komende 6 maanden terug betaald wordt. Dat is bij elkaar toch echt 125 miljoen. Daar staat wel tegenover dat Ajax zelf ook nog 20-30 miljoen moet betalen (20.5 mln crediteuren hebben betrekking op transfer fees en een deel van de overige schulden (ongeveer de helft) ook. Dan kom je per saldo op 100 miljoen.

Dus 100 mln + 50 mln aan transfers + 50 mijoen voor de CL dan zit je toch al aan 200 miljoen.

Over het middenveld zullen we het wel niet eens worden. Veel spelers inderdaad, maar geen een met creativiteit. Ik vind vd Beek fantastisch, maar hij is uiteindelijk een box to box speler met een goede techniek en scorend vermogen. Niet iemand met een steekpaas, dribbel of die de ruite ziet voor andere spelers. Daarnaast zijn Labyad, en de Wit niet goed genoeg. Gravenberch is een talent, maar is nog geen maand 17, die kan komend seizoen doorbreken, maar ook pas over 3-4 jaar als hij net zo lang nodig heeft als de Jong. Je krijgt dan hetzelfde als het middenveld van het nederlands elftal tegen portugal, allemaal goede spelers, maar ze zijn niet complementair aan elkaar. Ik weet dat je een wedstrijd niet als maatstaf mag nemen, maar denk eens terug aan Ajax Zwolle (zonder de Jong en Ziyech), dat liep voor geen meter en gelukkig scoorde blind toen vlak voor tijd nog de winnende.

Gekke kop. Zo’n transferclausule wordt in Spanje altijd krankzinnig hoog gezet om te voorkomen dat per ongeluk een speler toch vertrekt. Dat wil bijna nooit zeggen dat ook daadwerkelijk niet voor een lager bedrag weg gaat. Bijna altijd komt de waarde van de transfer onder de clausule uit.

12 juni 2019 om 08:36

Ook theoretisch klopt zo'n kop niet. Leuk dat er een transferclausule van 150 miljoen in het contract van Promes staat, maar dat betekent alleen maar dat ze de speler sowieso zullen laten gaan als een club dat bedrag op tafel legt. Dat wil niet zeggen dat clubs niet meer in onderhandeling kunnen over een realistische transfersom om een speler over te nemen... Kortom ik zie echt niet hoe deze clausule een mogelijke transfer bemoeilijkt. Ajax moet gewoon met Sevilla om de tafel en afspraken maken over een realistische deal als ze Promes willen. Zoals dat met iedere transfer gaat dus.

Vind het wel altijd grappig om te lezen (wanneer ik de media moet geloven) dat Ajax (fans) voor hun eigen spelers wel de hoofdprijs willen hebben maar voor andere spelers nooit meer dan 20 miljoen willen uitgeven. Maar volgens mij wordt de laatste tijd iedere speler aan Ajax gelinkt, ook dit zal wel weer een broodje aap verhaal zijn.

12 juni 2019 om 08:10

@Kezzman

Veel Ajacieden vinden een speler snel te duur en terecht. En je eigen speler omhoog praten is supporter eigen, niet alleen Ajacied eigen

12 juni 2019 om 08:36

Ik irriteer mij aan de kortzichtigheid van dit soort comments. Je beschrijft hier namelijk iets wat elke voetbalfan of -club doet (of bedrijven in het algemeen). Iedereen ziet graag spelers van zijn of haar eigen club voor het dubbele vertrekken en heeft het liefst een goede vervanger voor de helft van de prijs. Een begrijpelijk idee als je het mij vraagt, want doe je het andersom dan ga je failliet.

Of denk jij dat een VVV graag zijn spelers voor de helft verkoopt en het dubbele uitgeeft aan vervangers?

Ajax lijkt nu een beetje op z’n ‘van geels’ aan het scouten te zijn; propper, bergwijn, promes.. allemaal liever niet. Het lijkt mij goedkoper en interessanter om talenten uit bijv Zuid Amerika en Afrika te halen. Bovendien voor mij hoeven ze niet Nederlandse te zijn, als ze maar kunnen voetballen.

12 juni 2019 om 10:05

Eens, ik krijg het idee dat ze hoe dan ook een Nederlandse aanvaller willen als uithangbord.

Maar zowel Bergwijn als Promes zijn te duur om ze daarvoor te halen. En verder betwijfel ik of ze binnen het Ajax-spel passen.

Ik zou daarom lekker een brazilaanse samba speler halen voor de vleugels erbij. Met Blind- Van de Beek- Tadic heb je 3 uitstekende vaandeldragers. Met Blind, Mazraoui, Van de Beek heb je 3 perfecte voorbeelden van doorgebroken jeugdspelers. En met Lang, Ekkelenkamp, Unuvar (die aankomend seizoen zijn debuut gaat maken in de Eredivisie) heb je talenten die vanuit de opleiding kansen gaan krijgen.

12 juni 2019 om 10:11

Er zit nog wel een niveauverschilletje tussen het proberen aan te trekken van goede spelers uit het buitenland (southampton, Manchester United, en nu dan eventueel Sevilla en Brighton) versus de spelers die het leuk doen bij pakweg Heerenveen en Utrecht (hoewel Ajax daar natuurlijk ook graag de talentvolle jongens vandaan haalt, alleen niet om meteen het elftal op sleeptouw te nemen). Ajax wil een duidelijk Nederlands profiel houden, vandaar dat spelers als Pröpper en Promes daar eerst als opties overwogen worden voordat er verder gezocht wordt naar Brazilianen, Argentijnen, etc. Kortom bij Ajax lijkt het er toch wat meer idee achter te steken dan bij Feyenoord/van Geel, waar je echt het idee heb dat ze nauwelijks verder kijken dan wat er op zondagavond met het bord op schoot langs komt.

Gewoon niet doen. Ik vind Promes een prima voetballer en in Rusland heeft hij laten zien dat hij goed kan ballen. Maar dat zijn andere systemen dan bij Ajax.
In de jeugd lopen prima jongens, plus Bande en Noa Lang staan er ook nog.
Voor die bedragen zijn er imo betere opties.

Die jongen gaat gewpoon in een van de topcompetities door of naar china.

Die transferclausule is verplicht in Spanje en zegt niks over de waarde van een speler. Uitgangspunt is en blijft dat Promes een lang doorlopend contract heeft en afgelopen zomer nog 21 miljoen heeft gekost. Kortom, een vraag prijs van minder dan 20 miljoen hoef je niet te verwachten. Waarschijnlijk zal Sevilla toch wel 25 miljoen willen vangen.

Van Promes ben ik nooit gecharmeerd geweest.
Bergwijn en Promes beide gewoon veel te duur en als Ajax zijnde zou ik dit nooit doen.
Ja Bergwijn misschien wel maar dan tussen de 15 a 20 miljoen maar dat gaat PSV nooit doen.
Ziyech is nog niet weg en denk ik dat hij nog blijft want er heeft nog geen 1 club zich gemeld voor hem en mijn gevoel zegt dat hij het naar zijn zin heeft bij ajax

Als je 25 tot 30 miljoen voor Promes kan neerleggen, kun je net zo goed Bergwijn halen....zit veel meer potentie in!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren