Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Theo Janssen: ‘Nations League is net niks, zoiets als de Johan Cruijff Schaal’

Laatste update:

Nederland staat aan de vooravond van de halve finale van de Nations League tegen Engeland, maar bij Theo Janssen leeft het toernooi nog niet. De voetbalanalist denkt dat het nieuwe landentoernooi tijd nodig heeft om in status te groeien. "Het is net niks, te vergelijken met de Johan Cruijff Schaal", aldus de oud-voetballer van onder meer FC Twente en Ajax tegenover VTBL.

"Het leeft bij mij helemaal niet, moet ik zeggen", aldus Janssen. "Je kunt er niets mee winnen. Ja, een beker, maar die zet je in een hoek en dan kijk je er niet meer naar om. En geld, maar je wint niets officieels. Natuurlijk, het is een prijs. En je kunt historie schijven door de eerste winnaar ooit te worden. En ja, een voetballer moet 'm willen pakken. Maar eigenlijk moet er iets tastbaars aan gekoppeld worden, zodat het echt wat voorstelt. Het heeft niet de status van een EK of WK."

"Wie er gaat winnen? Zwitserland. Dat is echt de beste ploeg", lacht de analist. "Haha, ik maak een grapje. Zwitserland, weet ik veel man. Nee, ik denk dat als Nederland van Engeland wint, we dan ook kampioen worden." Oranje speelt donderdagavond de halve finale tegen de Engelsen. Als het Nederlands elftal die wedstrijd wint, speelt het zondag de finale tegen Portugal of Zwitserland. "Ik ga wel kijken en ik hoop dat Oranje wint. Maar als Nederland om de derde of vierde plaats moet zondag, ga ik echt iets anders doen."

Janssen zou Virgil van Dijk en Georginio Wijnaldum, die afgelopen zaterdag met Liverpool de Champions League wonnen, zeker opstellen. "Zij zitten in een flow, dan wil je juist nóg meer wedstrijden spelen", aldus de geboren Arnhemmer, die vindt dat Van Dijk de Ballon d'Or moet krijgen voor zijn prestaties dit seizoen. "Misschien dat Oranje extra motivatie kan opbrengen voor Van Dijk. Als hij ook nog eens de Nations League wint, dan kan die Gouden Bal hem bijna niet meer ontgaan. Ik vind dat hij die eretitel ook verdient."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Helemaal gelijk in Theo!!!

5 juni 2019 om 22:12

er zijn weinig analisten met minder voetbalverstand dan theo op tv. beroept zich op kinderlogica, en open deuren intrappen. gaat ook nog eens prat op dat hij vroeger zogenaamd schijt had aan alles.

6 juni 2019 om 00:16

@ijsmuts

de vraag is dan alleen wie op TV heeft dan wel goede analyses? Derksen is niet perse minder als wat er bij Studio Sport, RTL of Ziggo aan tafel schuift. die analisten lullen allemaal ook maar een eind in de weg

6 juni 2019 om 02:00

@ Japie

Ik vind Dick Advocaat echt een prima analist (los van de halve finale van ajax na afloop wat ik ook wel weer begreep). In nederland is het niveau inderdaad hopeloos. Maar daarom kijk ik ook graag naar Bbc, waar écht over voetbal gepraat wordt, veel meer in wordt gegaan op het tactische aspect van het spel, en dat gesprek verloopt vaak ook een stuk natuurlijker en vloeiender.

Het klopt wel maar status komt ook met historie en dit is pas de eerste keer. Nu we er toch staan dan ook maar direct de eerste winnaar in de geschiedenis worden.

5 juni 2019 om 23:21

Moet gewoon een automatisch ticket voor het EK opleveren. Dan leeft het meer.

6 juni 2019 om 09:01

"het klopt wel maar status komt ook met historie en dit is pas de eerste keer."

Eens. De meeste toernooien worden bij de eerste editie nog niet serieus genomen.

Aan het eerste WK in 1930 mochten alle landen deelnemen die bereid waren om naar Uruguay te reizen. Slechts 13 landen waren dat, waarvan er ook nog eens een paar een clubteam stuurden i.p.v. het nationale elftal.

Voor het eerste EK in 1960 schreven o.a. Nederland, Italiã«, West-Duitsland en Engeland zich niet eens in.

Willem II was de eerste Nederlandse club die zich plaatste voor de Europa Cup I, maar omdat ze de onkosten te hoog vonden gaven ze hun ticket aan nummer twee Psv.

De nations league stelt niks voor , maar als van dijk hem wint , dan kan de gouden bal hem bijna niet meer omgaan.. aldus theo janssen

5 juni 2019 om 22:22

Ja, want hij heeft bv ook de cl gewonnen!

5 juni 2019 om 22:31

Je snapt toch wel wat hij wil zeggen? Kom op man. Wie moet ‘m volgens jou winnen dan?

5 juni 2019 om 22:39

Volgens van dijk verdient messi de gouden bal

5 juni 2019 om 22:53

Je snapt Younes toch ook wel... "deze prijs stelt niks voor, maar als je hem wint ben je de beste". Beetje raar van Theo.

6 juni 2019 om 01:09

Dat komt omdat Van Dijk gewoon een prima nette gozer is die niet over zichzelf gaat opscheppen. Een ware leider.

5 juni 2019 om 23:29

Misschien niet qua prestige, maar als je Frankrijk en Duitsland achter je laat in een poule des doods, stelt zo'n Nations League wel degelijk iets voor. In het geval van Oranje verzeker je jezelf voor dit jaar en voor de volgende editie dat je regelmatig speelt tegen de toplanden en dat is goed voor de ontwikkeling van spelers en het team. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je niet degradeert uit die A-poule.

Met name Oranje heeft heel veel gehad aan de Nations League. Normaal speel je tegen landen die nog slechter presteren dan Oranje voor Koeman. Nu stonden de toplanden op de agenda en dat heeft Oranje ontzettend veel vertrouwen gegeven. Ook konden nieuwe (jonge) jongens zich meten met de wereldtop (de Ajacieden zelfs op twee fronten).

5 juni 2019 om 23:47

Dit vind ik dus ook, zelden heeft een winnaar van enig willekeurig internationaal toernooi zo’n moeilijke weg af moeten leggen voor een prijs. De hele opzet van de nations leaugue staat mij eerlijk gezegd ook wel aan. Kan in de toekomst nog weleens meer waarde krijgen dan dat het momenteel krijgt.

5 juni 2019 om 23:39

Het leeft niet bij, maar ik ga wel kijken .... wederom Theo Janssen 😂

6 juni 2019 om 12:35

Als De Ligt de Johan Cruijff Schaal wint, kan de Balon D'or hem bijna niet meer ontgaan. Aldus Janssen z'n gedachtengang. Ofzo.

en toch win je hem liever dan dat je verliest

Het is een veredeld oefentoernooi, maar eerlijkgezegd kijk ik er graag naar! Van de potjes die ik gezien heb naar alle teams er gewoon volle bak in hoor.

5 juni 2019 om 23:50

Precies gewoon een oefen toernooi. Maar wel belangrijk voor de wereld ranking maar dat zijn alle oefen wedstrijden ook natuurlijk. Wel heel belangrijk natuurlijk voor lotingen.

Theo theo. Hoe je het ook wendt of keert. Wij kunnen na 30 jaar weer een prijs winnen. Daarbij is het ook geen makkie dit toernooi te winnen. Zie het als een mini EK. Ik ben wel enthousiast, kijk nu ook port zwi en voelt niet als een oefenpotje. Ook niet bij de spelers. Zou geweldig zijn als we zouden winnen! Eerst maar eens langs Engeland zien te komen.

Ik snap niet dat sommige mensen zo neerbuigend over dit toernooi spreken. Stel Nederland zou hem winnen: dan heb je afgerekend met Frankrijk en Duitsland (2x) en vervolgens Engeland en Portugal/Zwitserland. Dat is gewoon een zware kluif hoor, de bezetting in divisie A is sterker dan op een EK nota bene. Ik vind dit juist echt een nice toernooi en een dus een goede toevoeging aan de kalender van de UEFA wat mij betreft. Hopelijk kunnen we morgen de Engelsen verslaan en zondag de eerste finale ooit spelen!

5 juni 2019 om 22:32

Juist!

5 juni 2019 om 22:33

Ik ben het helemaal met je eens. Je zag het ook aan de wedstrijden tegen Duitsland en Frankrijk. Hoewel het vriendschappelijke potjes waren, merkte je dat er wel degelijk wat op het spel stond. Ik ben bij beide thuiswedstrijden in de poule geweest en de sfeer was twee keer fantastisch. Oranje staat echt weer op de kaart!

Tegelijkertijd vind ik de nederlaag tegen Duitsland voor de EK-cyclus wel heel gevaarlijk. Noord-Ierland staat ook al op 6 punten en met een beetje pech loop je straks ineens achter de feiten aan. Dan slaat de sfeer rondom Oranje ook zo weer om.

5 juni 2019 om 22:36

Ja mee eens. EK kwalificatie is nog gevaarlijk op deze manier. Gewoon vanaf nu alles winnen. Probleem is dat je ook nog naar Duitsland uit moet

5 juni 2019 om 22:41

Nja kom op, je moet zelf gewoon uit en thuis van Noord-Ierland, Wit-Rusland en Estland kunnen winnen toch? Als je dat doet ben je gewoon geplaatst.

5 juni 2019 om 22:49

Klopt Sander. Maar de volgende wedstrijd is op bezoek in Duitsland. Stel je verliest en Noord-Ierland wint, sta je dus al 6 (!) punten achter op twee teams. Dan MOET je dus absoluut alle andere wedstrijden winnen, anders is de kans groot dat je gezien bent. De druk wordt dan dus echt wel groot.

5 juni 2019 om 23:04

Dat is waar inderdaad. Wel apart dat je na 3 wedstrijden al 2 keer Duitsland gehad hebt. Aan de andere kant: je weet dan precies hoe de vork in de steel steekt na dat duel. Ik heb er wel vertrouwen in dat Nederland de 2e plek binnen weet te slepen in deze groep!

6 juni 2019 om 01:12

Dat gaat gebeuren, zie je nu al aankomen . Dat Oranje uit naar Noord Ierland gaat en bij een nederlaag gewoon is uitgeschakeld. Druk er immens op, 50.000 totaal gekke Ieren en een klutsbal in de beginfase die er in valt. Heb je het echt zwaar te halen hoor ! Uit Noord Ierland is echt zo makkelijk niet en dat de druk er dan 100% op staat is echt niet fijn. Ik snap ook niet welke malloot bij de KNVB akkkoord is gegaan met dit wedstrijdschema , ik zag dit al aankomen nadat ik 10 seconde naar het schema keek

5 juni 2019 om 22:47

@sander

Een ‘nice’ toernooi? Praat Nederlands met me, even Nederlands met me.

Verder helemaal eens met je reactie.

5 juni 2019 om 23:07

Welkom in 2019 ProTukker, inmiddels wordt er zo nu en dan weleens een leenwoordje gebruikt, zo raar is dat niet toch?

5 juni 2019 om 23:30

Noem mij maar een zeikerd maar ik word een beetje moe van al die Engelse woordjes die te pas en te onpas worden gebruikt terwijl er gewoon heel normale Nederlandse woorden gebruikt kunnen worden.

Mooi is toch een prima woord i.p.v. nice? Als het Engelse woord nou een betere omschrijving zou kunnen geven van een Nederlandse zin dan kan ik mij het nog voorstellen. Maar ik zie bij het woord ‘nice’ totaal geen toegevoegde waarde.

Daarbij klinkt ‘nice’ al niet voor het woord toernooi.

5 juni 2019 om 23:35

Let eens op je interpunctie. Net zo kansloos als hetgeen je nu over valt.

5 juni 2019 om 23:52

Oh ik noem je nergens een zeikerd hoor, ik gebruik het zelf ook zelden, zeer zeker niet te pas en te onpas. Maar ik heb er weinig moeite mee, nu heb ik onbewust toevallig 'nice' getypt maar ik had net zo makkelijk 'mooi' of 'gaaf' kunnen neerzetten. Dit is nou ook niet de meest formele setting die ik me kan voorstellen dus her en der een wat informele woordkeuze kan wat mij betreft prima

6 juni 2019 om 00:10

Ik weet dat je mij geen zeikerd noemt, maar er zijn er genoeg (jongeren waarschijnlijk) die dat wel zullen denken of zeggen.
Ik lees redelijk veel reacties en het valt mij de laatste maanden enorm op, hoeveel (onnodige) Engelse woorden of complete zinnen er gebruikt worden. Daar waar er prima, begrijpelijke, alledaagse Nederlandse woorden gebruikt kunnen worden.
Ik kan mij daar gewoon aan ergeren.

6 juni 2019 om 00:26

Ach, dat zal mede het verschil in leeftijd zijn dan denk ik inderdaad, er vanuit gaande dat jij een stukje ouder bent gezien je spreekt over 'jongeren'. Ik mag mij met mijn 27 jaar ook nog tot de wat jongere garde rekenen (denk ik). Ik spreek en typ in het dagelijks leven op mijn werk sowieso het merendeel van de dagen Engels en werk met meerdere buitenlandse collega's van verschillende nationaliteiten dus ik ben wel gewend aan dat er hier en daar een woordje Engels, Spaans of Duits doorheen gegooid wordt hahah.

6 juni 2019 om 01:12

@protukker

Ik zie liever Engelse woorden toegepast dan straattaal wat je tegenwoordig overal ziet. Tegenwoordig krijgt de 'jeugd' veel meer Engels mee in hun opvoeding. Veel dingen worden alleen aangeboden en hun favoriete personen spreken vaak ook Engels. Maar nogmaals, je kan beter het woord nice af en toe aanhoren dan straattaal wat klinkt alsof wordt neer geknuppeld. Ik ben bezig met mijn 1e graad docentschap en het is soms te walgelijk voor woorden hoe slecht de jeugd Nederlands spreekt. Daar zou ik me zorgen om maken.

6 juni 2019 om 01:35

Je haalt mij de woorden uit de mond. Ik had er niet over willen beginnen maar goed...die straattaal is nog veel erger dan Engelse woorden inderdaad. Veel weten niet eens wanneer ze die, dit, dat of deze moeten gebruiken.
Over de gesproken taal nog maar te zwijgen. Velen denken dat ze met een buitenlands straattaal accentje heel stoer zijn.

Ik heb een dochter van 2 en die hoeft straks echt niet aan te komen met dat soort flauwekul want daar maak ik korte metten mee.

5 juni 2019 om 23:32

Helemaal mee eens. Verder was dit toernooi voor de ontwikkeling van Oranje misschien wel essentieel. De spelers hebben veel vertrouwen getankt en het elftal heeft zich echt ontwikkeld. Natuurlijk is het geen EK of WK, maar hoe dan ook vind ik het een leuk toernooi. Veel beter dan die irritante oefenwedstrijden waar spelers op 50% spelen.

Begrijp nog steeds niks van die hele Nations League . Stel dat Oranje de Nations League wint , en zich niet plaats voor het EK ?? Is er dan nog een kans om zich via de achterdeur te plaatsen ??

5 juni 2019 om 22:35

Ja, het kan inderdaad betekenen dat Oranje alsnog play-offs mag gaan spelen mochten ze zich niet plaatsen via de EK-poule.

5 juni 2019 om 22:36

Google en gij zult vinden.

5 juni 2019 om 22:36

Ja, er zijn vier EK-tickets te verdienen. De vier beste landen van elke divisie die zich nog niet hebben geplaatst voor het EK spelen in maart 2020 binnen hun divisie om een ticket.

"Je kunt er niks mee winnen, ja een beker" Maar dat is bij de CL, EL, WK, EK toch ook zo? Als je een beker wint, win je toch wat? En het is een achterdeur voor kwalificatie.

5 juni 2019 om 22:43

Haha je hebt helemaal gelijk! En ik denk dat de waarde van de Nations League alleen maar gaat toenemen. Nu denken we met zijn allen misschien nog dat het een veredeld oefentoernooi is, maar wie weet is het over een jaar of 10 wel een prestigieuze cup.

5 juni 2019 om 22:48

Ja alleen pak je bij de CL winst ook nog een klein pakkie geld mee😉

5 juni 2019 om 22:53

Ja maar je verdiend ook voor deelname aan de final four 7 miljoen en als je hem wint nog eens tien miljoen

5 juni 2019 om 22:59

Lekker uiteraard, maar een schijntje bij CL winst natuurlijk.

Wat een onzin man, het is geen EK of WK, maar het is veel leuker dan onzinnige oefenwedstrijden en het is niet alsof je tegen Ecuador en Thailand speelt. We hebben tegen Frankrijk en Duitsland gespeeld en gaan nu tegen Engeland spelen, daar na spelen we nog als het goed gaat tegen Portugal... nou nou nou dat is toch niet niks.
Heeft iemand zitten kijken, alle landen doen hartstikke hun best ik vermaak me prima

Je kunt er niets mee winnen maar je krijgt wel een beker. Geen verschil met een EK dus. Natuurlijk heeft dat meer aanzien maar in 1988 was er ook een poulefase en daarna direct een halve finale. Weinig anders van opzet dan de Nations League nu. Nederland heeft nu meer aansprekende tegenstanders met Duitsland, Frankrijk, Engeland en (bij winst morgen) Portugal. Ik vind het best een prestatie om de Nations League te winnen en ben er derhalve blij mee als het ons lukt..

Het blijft beter dan die nietszeggende oefenpotjes, waarvan een groot deel tegen landen die het nog slechter doen dan Nederland in de 4-jarige periode voor Koeman. Bovendien heeft het Nederland erg veel geholpen. Er kwamen veel nieuwe spelers die er gelijk moesten staan tegen toplanden als Frankrijk en Duitsland. In die wedstrijden werd heel veel vertrouwen getankt.

Snap niet dat iedereen zo moeilijk doet. De Nations League heeft dezelfde prestige als de Confederations Cup, daarmee kan je het perfect vergelijken qua prestige vind ik. Iets minder dan een EK, maar alsnog een mooie prijs. En om eerlijk te zijn, je ziet toch echt al die spelers van Portugal vandaag heel hard juichen als ze scoorden, dus tja. Het is geen oefenwedstrijd en zowel Engeland als Nederland gaan hun uiterste best doen.

Wij hebben zoveel mazzel gehad met de komst van de Nations League. Na het tijdperk Blind waren wij zo slecht dat geen enkel A-land meer tegen ons wilde oefenen. Dankzij de Nations League speelden wij tegen prachtige landen als Frankrijk en Duitsland. En we wonnen nog van ze ook. Het biedt zoveel prestige, en qua teambuilding scheelt het zoveel dat we getest zijn tegen toplanden. Straks nog Engeland en hopelijk Portugal. Als je die teams verslaat heb je gewoon een mini EK gewonnen. In geld en gunsten is het niet veel, maar het is toch puur voetbal dat je je meet met gelijkwaardige tegenstanders en dan, als je de finale wint, de beste bent?

6 juni 2019 om 01:12

Onvoorstelbaar, het is nog maar 2 jaar nadat Danny blind bondscoach was. En in wat voor deplorabele staat oranje werd achtergelaten. Ik denk dat we mazzel gehad hebben dat Koeman het wel aandurfde om coach te worden, en inderdaad de nations league om het vertrouwen op te poetsen.

6 juni 2019 om 01:14

De spelers die Koeman tot zijn beschikking heeft zijn natuurlijk ook beter dan de spelers die Blind tot zijn beschikking had. Van Dijk was toen nog niet zo goed, De Ligt veel te jong. Frenkie nog niet aanwezig. Dan mis je toch al drie spelers die momenteel extreem waardevol zijn. Haal die jongens weg en alles zakt in elkaar.

Net zoiets als zijn carrière.. had hogerop kunnen gaan maar moest steeds janken omdat hij te ver van huis was.. de Nations League is idd geen EK/WK, maar op deze manier maak je er wel meer van dan slechts een oefenwedstrijd.

Ach, het is geen wk of ek. Toch heb ik gewoon zin in een mooie pot morgen, wat dan wel weer net iets meer dan een oefenwedstrijd gezien kan worden. Bij mij leeft het wel, ik ben allang blij dat het Nederlands elftal zich weer redelijk kan meten met de rest. Azijnzeikers, bah haha..

Prestige....ik had ook liever een oefenwedstrijd gehad tegen Oostenrijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren