Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Harde kritiek op clubleiding: ‘Feyenoord heeft het helemaal verkeerd aangepakt’

Laatste update:

Cor Pot is kritisch op het beleid van Feyenoord ten aanzien van de aanstelling van Sjaak Troost als interim-technisch directeur. Volgens de voormalig voetballer, die in verschillende trainersrollen werkzaam is geweest voor Feyenoord, getuigt de aanstelling van Troost niet van doordacht beleid. “Feyenoord heeft het helemaal verkeerd aangepakt”, stelt Pot tegenover de NOS.

Het kostte Feyenoord veel moeite om een opvolger te vinden voor Martin van Geel, die na acht jaar vertrekt bij de club. "Als je weet dat Van Geel weggaat, moet je al een plan B klaar hebben liggen", zegt Pot, die denkt dat de Rotterdammers het vinden van een nieuwe directeur hebben onderschat. "Ze dachten: wij zijn Feyenoord, een grote club, dat moet wel lukken."

Feyenoord zag naar verluidt verschillende kandidaten, waaronder Ferry de Haan en Joris Mathijsen, bedanken voor de functie. Pot heeft daar begrip voor. "Het is natuurlijk niet zomaar een club, maar eentje met een rijk verleden en veel richtingen, om het zo maar te zeggen”, zegt de ex-assistent van Dick Advocaat bij onder meer Fenerbahçe. “Het is een aparte club met een groot afbreukrisico. Maar als je veel afzeggingen te horen krijgt, doe je iets niet goed."

Feyenoord kwam uit bij RvC-lid Troost, die tot en met de winterstop van komend seizoen is aangesteld als td. Ook NOS-commentator Arman Avsaroglu zet zijn vraagtekens bij die aanstelling. "Als technische man moet je het hebben van een netwerk, je moet de spelersmarkt kennen en het is een ervaringsvak”, zegt Avsaroglu. “Troost heeft zijn sporen verdiend, maar niet in dit werk. Dus dat wordt interessant, al is er met Jaap Stam, Stanley Brard en Dirk Kuijt wel veel kennis binnen Feyenoord."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Precies het probleem verwoord...Chaos is het bij die prachtige club. Wordt gewoon weer een paar kansloze seizoenen waarin je niet meer bent dan een subtopper

24 mei 2019 om 17:34

eindigen in de subtop maakt je niet meteen een subtopper.

24 mei 2019 om 17:50

Maar wel als het iets structureels is

24 mei 2019 om 18:13

Maar het verwachtingspatroon is wel de hoofdoorzaak van de huidige situatie bij Feyenoord. Daardoor kwamen ze in de schulden, daardoor kochten ze relatief goedkope ervaren krachten die er wel direct stonden maar niet echt restwaarde hebben en daarom staat er nu ook weinig kapitaal op het veld.

Wat maakt het dan nog uit wat voor naam het beestje heeft? Feyenoorders noemen het een topclub en wijzen naar het verre verleden en de omvang van de club, anderen noemen het een subtopper en wijzen naar de resultaten van de afgelopen 30 jaar. Dat zou dan wel het laatste zijn waarover ik zou willen discussieren betreft Feyenoord...

24 mei 2019 om 19:26

Dat is toch bijna altijd zo? Al decennia gaat het tussen Ajax en Psv. Feyenoord is de best-of-the-rest, de beste van de sub toppers. Vind niet dat dat door het huidige management komt, het is altijd zo geweest.

25 mei 2019 om 14:33

dat is dus niet altijd zo geweest.
Als je de eeuwige eredivisie ranglijst pakt heeft Feyenoord 4113 punten gehaald.
234 minder dan PSV (in 63 seizoenen gemiddeld maar 3.7 punten minder) en 507 minder dan Ajax (gemiddeld 8 punten minder in 63 seizoenen).
Historisch gezien staat PSV dus dichter bij Feyenoord dan bij Ajax. Dus het is niet zo alsof Feyenoord de eeuwige best of the rest is geweest en PSv dan wordt gerekend tot de top 2. Het zou dan eerder zijn dat je Ajax als nummer 1 hebt. Dan PSV en Feyenoord in een cluster daaronder.

De nummer 4 van de lijst is overigens FC Twente. met 894 punten minder en 68 wedstrijden minder in de eredivisie

Lijkt mij dat dit viertal wel geschikte spelers kan halen. De kennis van Brard die precies weet wat er aan komt uit de jeugd, de visie van Stam tov het spel wat hij wilt spelen, het ondernemerschap van troost en de topsportmentaliteit van kuyt. Als dit alles in 1 persoon zit heb je een top td.

24 mei 2019 om 17:26

De visie van Stam? Heb hem bij Jong Ajax anders nooit op een visie kunnen betrappen. Matige werkpaarden werden opgesteld ten koste van technisch hoogstaande spelers die wel toekomst hadden bij Ajax. Die hele euforie rondom Stam lijkt op bijzonder weinig gebaseerd.

24 mei 2019 om 17:34

Bij Pec Zwolle heeft Stam ook niks bijzonders laten zien. Het voetbal van Zwolle met Jans en Van het Schip zag er beter uit.

24 mei 2019 om 17:35

Maar de tijd dat hij bij ajax werkte is voorbij. Waarom altijd linken naar verleden het gaat erom hoe hij in de toekomst te werk gaat bij feyenoord niet hoe hij bij ajax was.

24 mei 2019 om 17:37

De link naar het verleden is toch logisch? Zo’n lange loopbaan als trainer heeft hij nog niet. Dan is de link als reactie vrij normaal imo.

24 mei 2019 om 17:53

Hem beoordelen op zijn prestaties in de toekomst is een beetje lastig he..

24 mei 2019 om 18:47

Nee, maar hem afrekenen op prestaties uit een ver verleden is wel eerlijk? Geef die man de kans.

24 mei 2019 om 19:17

Wil je hem dan beoordelen op zijn tijd in Engeland? Hij werd ontslagen omdat in 19 wedstrijden er slechts 1 (!) keer werd gewonnen.

24 mei 2019 om 17:48

Bij een TD draait het vooral om het hebben van uitgebreide connecties en een netwerk. De personen die jij noemt zullen best kwaliteiten hebben, maar een uitgebreid netwerk hebben ze niet. Tel daar het feit bij op dat Feyenoord geen cent te makken heeft en je gaat gewoon weer een lastig seizoen tegemoet, waarin je amper in staat bent jezelf te voorzien van kwaliteitsinjecties.

Slecht gehandeld dus van Feyenoord, want met een geslepen TD kun je nog wel wat buitenkansjes binnen hengelen voor weinig geld.

24 mei 2019 om 18:19

Maar wat voor netwerk zou Kuyt dan precies moeten hebben? Ik vind het veel te makkelijk om te stellen dat je automatisch een gigantisch netwerk hebt omdat je tot recent zelf een succesvol profvoetballer was.

Ik durf te wedden dat Kuyt niet eens bewust weet wat er allemaal bij Liverpool of Fenerbahce in de jeugd speelt. Buiten Feyenoord houd het netwerk van Kuyt ook wel redelijk snel op. Technisch directeur is een ervaringsvak. Als het allemaal zo simpel ging, kon iedereen technisch directeur worden.

Het netwerk van Stam zal buiten Nederland ook niet veel voorstellen en zelfs een voetballiefhebber met een aardig technisch- en tactisch vermogen kan de betere spelers in Nederland opnoemen. Daar hoef je niet eens zoveel moeite voor te doen.

24 mei 2019 om 21:04

Als je het boek van kuyt had gelezen had je geweten dat kuyt maar even een belletje naar liverpool hoeft te geven en er komt iemand over om met hem transfertargets in europa door te spreken. Zo vond het ook plats met vGeel toen Kuyt speler was

25 mei 2019 om 00:19

Het beok van Kuyt is een autobiografie en als je de rest van het boek leest lijkt het meer zelfverheerlijking dan iets anders! Boeken normaal redelijke bron, maar bij die van Kuyt heb ik zo mijn twijfels

Niet zo gek toch dat kandidaten bedanken, met een dankzij Van Geel lege portemonnee valt er niet zo veel te beginnen.

24 mei 2019 om 17:27

Je kunt veel zeggen over van Geel maar dat ze weinig te besteden hebben is absoluut niet zijn fout. Hij heeft juist Feyenoord uit de crisis gehaald en daardoor konden we Haps St Juste etc halen. Zonder de stappen die hij genomen heeft zouden we nu nog minstens 40 miljoen in de schuld staan. Op zn transferbeleid mag je van mij alles zeggen maar geef de man ook zijn credits waar hij deze verdiend

24 mei 2019 om 18:24

Maar er valt ook niet heel veel te verliezen. Ik mag toch hopen dat de achterban inmiddels ook wel snapt dat je niet zomaar weer de structurele aansluiting hebt met Ajax en Psv. Zoiets heeft tijd nodig en een derde plaats moet sowieso wel lukken.

Verder vind ik het een grote schande dat Van Geel de schuld krijgt. Door dat onrealistische verwachtingspatroon staat er nu geen kapitaal op het veld en ging Van Geel voor ervaren en relatief goedkope spelers die er direct stonden maar weinig restwaarde hadden.

24 mei 2019 om 18:50

Zucht... er is helemaal geen onrealistisch verwachtingspatroon. De supporters willen visie, jeugd en mooi voetbal zien. Als je daarmee 3e wordt, zijn de supporters content, alles daarboven is mooi meegenomen. Ik word een beetje moe van dat geblaat over het zogenaamde te hoge verwachtingspatroon.

24 mei 2019 om 19:09

Ik deel jouw mening 100%! Alleen is dat schijnbaar moeilijk te bevatten voor sommige supporters van andere clubs. Zit in de denkwijze....

24 mei 2019 om 19:26

Nee, het probleem is dat supporters (in het algemeen) in heel veel gevallen moeite hebben om het vanuit een ander perspectief te zien en alles baseren op hun eigen mening, zelfs als de cijfers, het algemene perspectief enzovoort het tegendeel bewijzen.

Als ik namelijk over Feyenoord discussieer, discussieer ik niet als supporter van een andere club, maar als voetballiefhebber in het algemeen. Ik heb niets tegen Feyenoord, nooit gehad en sta er dus ook vrij onafhankelijk in.

Dan komt het de discussie zeker niet ten goede dat je (fr_jc) jouw woorden verspeelt aan een zielige sneer die werkelijk niets toevoegt aan de discussie, terwijl je ook gewoon een betoog had kunnen proberen te schrijven die mijn punten feitelijk onderuit zouden kunnen halen.

24 mei 2019 om 19:56

"dan komt het de discussie zeker niet ten goede dat je (fr_jc) jouw woorden verspeelt aan een zielige sneer die werkelijk niets toevoegt aan de discussie, terwijl je ook gewoon een betoog had kunnen proberen te schrijven die mijn punten feitelijk onderuit zouden kunnen halen."

Als ik een sneer uit zou willen delen zou ik dat wel op een geheel andere wijze hebben geschreven. Het zijn namelijk feiten dat andere 'mensen' denken dat ze weten hoe Feyenoorders denken, dat bewijst zich namelijk keer op keer. Dit soort onnozele en loze kreten is dus vanuit 'hun, de mensen' denkwijze. Topic na topic maar weer.

Dus zal ik vanuit mezelf schrijven dat ik niet verwacht en nooit verwacht heb jaar in en jaar uit dat me cluppie om de prijzen strijd. Zit er al 40 jaar, goede en slechte tijden, maar met name de laatste 20 jaar niet, op een keer her en der nagelaten. Feyenoorders zijn vaker gefrustreerd, maar dat komt door wat de spelers op de mat laten zien. Het is vaak niet om aan te gluren en dan spreek ik me nog zeer matig uit. Dus hoe wou iemand daaraan een verwachtingspatroon koppelen? Want als ik zo met mede Feyenoorders spreek, is de verwachting voor de komende 3 jaar al bekend.

24 mei 2019 om 20:38

Maar dat is toch geen argument? de verwachting voor de komende 3 jaar is na dit seizoen heel anders dan voor dit seizoen en nog steeds lees ik erg veel berichten waarin men er schande van spreekt dat Feyenoord zo'n straatlengte achter Ajax en PSV is geeindigd.

Het is een kwestie van perceptie en bovendien gaat deze discussie niet over de spelopvatting van Feyenoord, maar over het beleid. Ik baseer m'n mening op wat ik zie, hoor en lees en jij doet hetzelfde. Dat is prima en geen van ons beiden gaat z'n mening herzien.

24 mei 2019 om 21:40

Het is ook een schande dat je op zo'n straatlengte eindigt. Als Feyenoord mag je niet verliezen van Fortuna Sittard, Excelsior en de Graafschap. Dat scheelt al 9 punten op de ranglijst. En meer dan 2 punten pakken in 4 wedstrijden tegen Willem II en ADO mag ook wel. Is dat nou zo'n onrealistisch verwachtingspatroon? Kom op zeg. Je concurreert niet met Ajax en PSV, maar je mag met deze selectie wel op 10 punten achterstand eindigen in plaats van 20.

25 mei 2019 om 11:01

Laat ik voorop stellen dat ik er ziek van ben dat we op zo'n straatlengte achterstand zijn geëindigd! En dat het een kleine schande is voor een club als Feyenoord. Maar dat was niet mijn insteek van reageren, die kwam voort uit het gegeven dat mensen voor ons Feyenoorders aan het denken zijn, 'verwachtings patroon'. Wij Feyenoorders denken helemaal niet dat we ieder jaar meedoen of dat kunnen. Maar wij verwachten wel voetbal te zien. Maar bestuurlijk is het nu één grote teringzooi, weer, en dan gaan we ageren.

Van Geel is weggejaagd door de supporters dus logisch dat er geen plan b is.

24 mei 2019 om 17:26

Van Geel heeft zijn eigen graf gegraven.

24 mei 2019 om 17:27

En laat die van Geel nou net een van de betere TD’s zijn als je als club geen geld hebt. Met een lege porto, is Martin écht je man.

24 mei 2019 om 17:39

Daarom schudt Van Geel die poirtemonnaie meteen leeg als deze ietwat gevuld dreigt te worden.

24 mei 2019 om 17:57

Klopt, maar daar zaten ook goeie spelers tussen (of iig spelers met potentie). Goed dat er een nieuwe komt, maar jammer dat t zo moet.

24 mei 2019 om 18:39

@njfromvol

Maar als hij dat niet doet, lopen de fans weer te zeuren dat het gat met Ajax en PSV zo groot word...

Ik zag zojuist het interview van Troost waarin hij aangaf één (!) dag met Van Geel mee te lopen/overdracht. Komt ook nou niet echt professioneel over om zo'n ingewikkelde functie (met lopende transferzaken, scouting, contracten) binnen een dag al succesvol over te brengen lijkt me?

Dit biedt wel grote kansen voor clubs als AZ en Vitesse om de komende jaren een gooi te gaan doen naar de derde plek in de eredivisie. Want als ze daar goed beleid voeren kunnen ze Feyenoord wat een dramatisch beleid voert van de derde plek afstoten. Dan zijn de rapen helemaal gaar in Rotterdam Zuid. Dan kan Feyenoord wel eens in een crisis terecht komen.

Ik denk dat dit wel eens het begin (nou ja begin) van het einde voor De Jong kan betekenen...

24 mei 2019 om 18:27

Maar als ze niet oppassen ook van Feyenoord. Cantonaeric verwoordt het eigenlijk al goed (al zie ik Vitesse niet aanhaken). AZ is helemaal niet zover verwijderd om Feyenoord in te halen en als Feyenoord zo blijft doorsukkelen, staat AZ er binnen 5 jaar boven. Dan heb je pas echt een groot probleem.

24 mei 2019 om 18:52

Ik hoor al een jaar of 5 dat AZ heel dichtbij Feyenoord staat of er overheen gaat. Voorlopig wijzen de onderlinge statistieken, eindstanden en spelersmateriaal iets heel anders uit.

24 mei 2019 om 19:16

Wie heeft het over "heel dicht"? Ik schreef dat ze helemaal niet zover van Feyenoord verwijderd zijn. Feyenoord blijft min of meer hetzelfde, terwijl AZ inmiddels al een tijd vol in ontwikkeling is. Ook dat wijzen de statistieken uit.

24 mei 2019 om 18:00

Dat komt omdat Feyenoord weinig financiële ruimte heeft om te investeren in spelers met restwaarde. Ajax en PSV hebben dat wel, die halen miljoenen op de transfermarkt op. Ajax heeft daarnaast veel talent wat doorbreekt en uiteindelijk veel oplevert. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Ligt, die gaat straks een fortuin opleveren.

Bij Feyenoord breken er toch al jaren geen echte toptalenten door naar het vlaggenschip. Dat scheelt gewoon een heleboel inkomsten.

Feyenoord heeft de afgelopen jaren ook veel verliezen moeten weg werken, dat heeft veel geld gekost. Geld dat je had kunnen gebruiken om te investeren in spelers...

24 mei 2019 om 19:21

@Gulio, je weet toch dat Ajax een paar jaar geleden ook grote schulden had? De Boer had zelfs minder te besteden dan Feyenoord komend seizoen. En Ajax is er wel uitgekomen.

24 mei 2019 om 18:35

Omdat het verwachtingspatroon abnormaal hoog is. Als je in de laatste 40 jaar "slechts" 4 keer kampioen word en toch elk jaar maar blijft verwachten dat je mee blijft doen, is het verwachtingspatroon overduidelijk veel te hoog.

Dat verwachtingspatroon uit zich ook weer in de aankopen. Ze willen zoveel mogelijk kwaliteit voor zo weinig mogelijk geld en dan kom je uit bij relatief oude spelers die geen restwaarde meer hebben. Doe dat een aantal jaren en je houd een selectie over die veel te weinig kapitaal vertegenwoordigt.

24 mei 2019 om 19:12

Ik heb het opgezocht, dus dat zijn de keiharde feiten. Ik kom niet met dat soort cijfers als ze niet waar zijn.

De scouting is niet zozeer slecht en er zal ongetwijfeld talent in de opleiding rondlopen, maar er is gewoon een duidelijk patroon zichtbaar:

Feyenoord raakte in de schulden door veel te dure (en oude) spelers en als je daarop gokt en de prestaties blijven uit, bouw je schulden op.

Vervolgens herstellen ze zich met een onverwachts goede lichting, de Vrienden van Feyenoord en het geweldige werk van Van Geel en toen de club weer zwarte cijfers schreef, kwam het welbekende verwachtingspatroon weer terug.

Ze moesten weer aanhaken en als je weinig geld hebt, heb je directe kwaliteit nodig dat niet al te duur is. Dan zit je op relatief oude spelers die geen restwaarde meer hebben en dus bouw je geen reserves op.

Een hoog verwachtingspatroon is ook geen ramp. Een onrealistisch verwachtingspatroon is echter erg gevaarlijk en dan heb je niet zoveel aan een groot stadion en een grote fanbase.

Ik ben ook pessimistisch over hoe het Feyenoord momenteel vergaat. Ook deze aanstelling is ongelukkig en toont dat de club toch echt aan reputatie ingeboet heeft. Het perspectief is momenteel niet erg goed bij Feyenoord. Zij zijn stil blijven staan/afgegleden terwijl PSV en Ajax juist een stap voorwaarts hebben gezet. Ineens is de afstand enorm.

Aan de andere kant: dit is nu eenmaal de situatie en er is nu niets aan te doen. Het is te hopen dat de kennis die nu in dit technisch hart verenigd is hun netwerk kan benutten om niet alleen wat spelers die potentie en kwaliteit hebben binnen te halen, maar belangrijker nog is het dat ze een fundament bouwen voor de toekomst. De scouting moet verbetert worden, zodat er echt talent van buiten de club kan worden aangetrokken, dat is al jaren zoek lijkt het. Als er een paar goede aankopen worden gedaan en de scouting verbeterd wordt, kan het er over een paar seizoen zo weer anders uitzien. Na een of twee seizoenen is dit al te merken en zou je inmiddels ook een goede vaste TD hebben moeten kunnen aantrekken.

Echter vraag ik mij, gezien het beleid van de afgelopen jaren, zeer sterk af of dit wel een reële verwachting is..

Als interim directeur zal de scouting de rapporten waarschijnlijk aanleveren, Stam deze met Troost bespreken, waarbij Troost de contract onderhandelingen zal gaan doen. Ik zie hem dat gewoon goed doen. Competente man met.een groot netwerk in de voetballerij alleen dat is niet zo zichtbaar. Daarnaast heeft hij veel draagvlak binnen de club.
Heel andere persoonlijkheid dan Van Geel

Als interim directeur zal de scouting de rapporten waarschijnlijk aanleveren, Stam deze met Troost bespreken, waarbij Troost de contract onderhandelingen zal gaan doen. Ik zie hem dat gewoon goed doen. Competente man met.een groot netwerk in de voetballerij alleen dat is niet zo zichtbaar. Daarnaast heeft hij veel draagvlak binnen de club.
Heel andere persoonlijkheid dan Van Geel

24 mei 2019 om 18:37

"competente man met.een groot netwerk in de voetballerij alleen dat is niet zo zichtbaar."

Ten eerste vraag ik me af hoe je weet dat hij een groot netwerk heeft en ten tweede wil ik dan weleens weten waar dat op gebaseerd is?

24 mei 2019 om 20:56

Sjaak Troost, Europees Kampioen 1988, 325 wedstrijden voor Feyenoord, sinds 1992 als commercieel directeur actief voor Feyenoord, raad van commissarissen en verschillende andere functies bij Feyenoord. Directeur Dirk Kuijt foundation....
Dus deze man kent alle facetten van betaald voetbal, als speler, als bestuurder en kent deze wereld door en door
Duidelijk?

25 mei 2019 om 17:54

Hij heeft dus nooit een functie gehad als scout, technisch directeur of zelfs als trainer. Hoe moet hij dan een netwerk opbouwen? Hij komt gezien z'n CV zelden buiten Rotterdam, laat staan Nederland. Dus nee, want dat CV wat jij opnoemt, is geen CV van een technisch directeur.

Ik snap dat de situatie van Troost anders is, maar Van Halst dacht als commercieel directeur ook even te licht over het vak technisch directeur. Dat heeft de club direct een degradatie gekost. Die functie moet je niet onderschatten, want dan kan het alleen maar tegenvallen.

Feyenoord wil de hele structuur omgooien. Ze zijn nog steeds met Eenhoorn bezig die bij Feyenoord de touwtjes in handen moet nemen. Een TD is dan even niet belangrijk. Troost is ideaal om op interim basis de taken waar te nemen, zodat Feyenoord op z'n gemak Eenhoorn kan strikken en daarna een nieuwe TD te zoeken.
Troost was ook degene die vertrek van Van Geel heeft ingeleid, het siert hem dat hij tijdelijk deze job wil aanvaarden ipv veilig in zijn commissaris stoel te blijven zitten.

Ik vind dat gedoe over het netwerk nogal overdreven. Alles is toch al bekend? Er bestaan van alle spelers uitgebreide statistieken. Hun zaakwaarnemers zijn bekend. Dan heb je toch geen netwerk nodig om een speler te benaderen?

25 mei 2019 om 08:37

Vermoed dat men met netwerk goede relaties bedoeld. Natuurlijk is alles bekend, maar onderhandelingen lopen wat makkelijker als je mensen ook echt kent (en niet alleen hun telefoon nummer).

25 mei 2019 om 17:57

Als je overal aan komt bellen zonder eerdere ervaringen, kom je vaak te laat en kom je op het stapeltje clubs waarmee pas later word onderhandeld. Een netwerk is wel degelijk ontzettend belangrijk en bovendien kun je niet volledig afgaan op statistieken. Statistieken zeggen veel, maar nog lang niet alles.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren