Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Voor een jarenlange dominantie van Ajax in de Eredivisie ben ik niet zo bang’

Laatste update:

Ajax legde dit seizoen beslag op de TOTO KNVB Beker, heeft de landstitel zo goed als zeker binnen en bereikte de halve finale van de Champions League. Het is nu de vraag in hoeverre de selectie komende zomer intact blijft. Foppe de Haan stelt in gesprek met Trouw dat Ajax in ieder geval moet vasthouden aan het ingezette beleid.

“Ergens naartoe groeien en dat bestendigen, is het moeilijkste wat er is in de sport. De kans is groot dat Ajax na dit seizoen veel spelers kwijtraakt, al kun je dat nooit helemaal voorspellen. Het enige wat je kunt doen, is vasthouden aan het ingezette beleid. Dat heeft in het verleden gewerkt. Daar moet je in blijven geloven”, zegt de 75-jarige oefenmeester in ruste. Er wordt gevreesd dat Ajax de Eredivisie de komende jaren zal domineren.

“Voor een jarenlange dominantie van Ajax in de Eredivisie ben ik niet zo bang. PSV is een andere club, maar zij hebben het ook goed voor elkaar. Het verschil met Ajax is niet zo groot. Het gat met Feyenoord is juist groter geworden. Daar mis ik beleid, ideeën”, stelt De Haan. Hij ziet dat dit in Amsterdam beter gaat. “Bij Ajax zit er echt een idee achter. Dat is een groot deel van het succes. Ook Ten Hag verdient daarvoor de credits. Hij heeft een idee en blijft daar aan vasthouden.”

“Er komt na dit seizoen natuurlijk nog meer geld binnen bij Ajax. Het is te hopen dat Tadic en Blind blijven en dat er een vervanger komt voor Schöne, die op zijn laatste benen loopt. De les is toch ook geweest, dat Ajax niet zonder routine kan. Je hebt een zekere stabiliteit en rust nodig in je elftal”, concludeert De Haan. Ajax sluit het seizoen woensdagavond af op bezoek bij De Graafschap, terwijl PSV het in eigen stadion opneemt tegen Heracles Almelo. De Eindhovenaren zullen niet alleen drie punten, maar ook een verschil van veertien doelpunten moeten overbruggen om nog kampioen te worden.

Ben jij het met Foppe de Haan eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

PSV geeft ook dit seizoen bewezen dat ze altijd meedoen. Al is het maar omdat ze van iedereen in Nederland kunnen winnen ongeacht de investeringen van Ajax.

14 mei 2019 om 08:40

Echt zo. Iedereen verwacht maar dat ajax gaat domineren. Zullen we hier anders mee wachten tot na 3 4 seizoenen? Psv groeit ook gewoon. Zij kunnen ook net zo goed van iedereen winnen.

14 mei 2019 om 09:00

Als je verder dan 1 seizoen kijkt, is t gewoon duidelijk dat Ajax en PSV even sterk zijn. Ze wisselen continu van sterke seizoenen. Geen paniek. Pas als Ajax 6x achter elkaar met 2 vingers in de neus kampioen wordt, hebben we een probleem.

14 mei 2019 om 10:42

Het geld dat Ajax dit seizoen heeft gewonnen doet PSV 5 jaar over om te verdienen. Dat gat is dus feitelijk gewoon geslagen.
Wat interessant is, is of Ajax dit tempo min of meer kan aanhouden. Anders komt PSV gewoon langzaam weer dichterbij.

Als Ajax kan doorzetten is de hegemonie gewoon een feit, maar net als Bayern kan een Dortmund gewoon heel dicht in de buurt blijven.

14 mei 2019 om 14:41

Je moet natuurlijk niet denken dat Ajax z'n spelers elk seizoen voor 80 miljoen euro gaat verkopen. Dat gebeurt alleen bij uitzonderlijke talenten die bovendien ook indruk maken in Europa.

Bovendien moest Ajax nog niet zo heel lang geleden ook gewoon saneren, dus PSV zou ook kunnen groeien als de puzzelstukjes even in elkaar vallen. Daar heb je ook een beetje geluk bij nodig en natuurlijk de juiste mensen.

14 mei 2019 om 09:12

Eens. Men doet nu net of het zo makkelijk is voor Ajax om deze lijn door te trekken. Maar zowel Ajax als PSV zullen belangrijke spelers verliezen. Naast kunde komt er ook een flinke portie geluk kijken. Het is ontzettend lekker als je een supertalent als de Ligt in je jeugdopleiding hebt, dat andere talenten als Frenkie, vd Beek, Neres, Mazraoui zich stormachtig ontwikkelen. Een Ziyech die door gebrek aan interessante aanbiedingen blijft. En je aankopen Tadic en Blind ook echt een meerwaarde blijken te zijn.

De puzzel viel dit seizoen perfect in elkaar voor Ajax.

14 mei 2019 om 09:24

Precies dat. Daarom zou ik de aankoop van Bergwijn toejuichen (ook als PSV zijnde). PSV kan Bergwijn echt wel missen c.q. opvangen en zo blijft een behoorlijke smak geld binnen de landsgrenzen. Ik vind sowieso dat Malen een basisplaats verdiend, zodat hij zich kan blijven ontwikkelen.

14 mei 2019 om 10:03

Dit is ook zo. Zo lang je beter bent dan de andere 16 teams in de eredivisie, doe je altijd mee in de titelstrijd. Op dit moment moet je gewoon slimmer inkopen dan Ajax. Ajax kan meer betalen, dat is altijd zo geweest, maar toch heeft PSV altijd een topelftal weten neer te zetten en zijn ze niet voor niets de best presterende ploeg van de afgelopen 20 jaar. Ik maak me alleen wel druk als Ajax spelers van PSV gaat wegkopen. We zien in Duitsland wat voor gevolgen dat kan hebben:
1. De competitie wordt oersaai omdat 90% van de tijd Bayern kampioen wordt;
2. De prestaties in Europa gaan achteruit. Dat kan natuurlijk met een hele hoop omstandigheden te maken hebben, maar feit is wel dat Bayern de concurrentie vaak van hun beste spelers berooft
(zonder de hoofdprijs te betalen overigens) waardoor die ploegen niet kunnen groeien. Dat ga je merken in de Europese wedstrijden. Ook zie je dat Bayern gewoon te weinig weerstand heeft in de competitie. Erg jammer

14 mei 2019 om 10:41

"ajax kan meer betalen, dat is altijd zo geweest"

Waarom denk je dat PSV zich ooit tussen Ajax en Feyenoord heeft kunnen voegen? Juist ja, door de Philips miljoenen. Op gegeven moment heeft PSV zelfs de beste spelers bij Ajax en Feyenoord weggekocht. Dus ik denk dat je je vergist. Deze financiele dominantie van Ajax is nieuw en komt door goed beleid en niet door een zak geld van de sponsor.

On topic: ik ben ook niet zo bang voor dominantie van Ajax, omdat het helemaal niet zo erg is. Dat geeft clubs een doel om beter beleid te voeren en weer aan te haken. In Nederland wordt door mensen zo verbaast gedaan over het gat naar AZ en Feyenoord, maar is dat echt zo gek als je de resultaten van de voorrondes van de EL voor je neemt? Bij Feyenoord is het roer om en gaat men een andere koers varen. We gaan zien welke vruchten dit oplevert.

14 mei 2019 om 12:30

Het is algemeen bekend dat zeker de afgelopen decennia Ajax meer te besteden heeft dan Psv. PSV doet gewoon telkens mee door goed beleid en (meestal) goede scouting. Dat Ajax ook meer te besteden heeft, is logisch, daar ze internationaal meer bekend zijn, er dus meer voor hun spelers betaald wordt en ze aantrekkelijker zijn voor sponsoren. Dat is altijd zo geweest en zal waarschijnlijk zo blijven tot Ajax een keer opgeheven wordt, failliet gaat of degradeert (wat waarschijnlijk nooit gaat gebeuren)

14 mei 2019 om 14:45

@doncoxxx

De subtop faalt structureel in Europa, dus dat is niet echt een voorbeeld. Er is maar 1 reden waarom er een groot gat is met AZ en Feyenoord en dat is exact dezelfde reden waarom FC Twente er een jaartje op heeft zitten op het tweede niveau: Wanbeleid.

AZ en Feyenoord komen uit een diep dal en zijn daar allebei nog niet zolang uit. Ze moesten een aantal jaren flink saneren en dat staat de ontwikkeling van een club immens in de weg. Dan is het absoluut niet vreemd dat het gat zo groot is geworden ondanks het kampioenschap van Feyenoord twee jaar geleden.

14 mei 2019 om 15:31

Wat ik daar zo jammer aan vind is dat ik met Twente echt het idee had dat ze wel eens bij Feyenoord hadden kunnen aansluiten als structurele top-4 kandidaat. Achteraf bleek dat dus gewoon een luchtkasteel te zijn....

Je hoopt toch dat AZ, Utrecht en Vitesse de komende jaren weer wat meer gaan bijtrekken. Ik denk dat deze drie ploegen echt de potentie hebben om ook in de Europa League in ieder geval de groepsfase zo nu en dan te overleven zoals AZ en Twente in het verleden wel eens deden. Alleen de spelers die ze halen zijn gewoon verschrikkelijk...

15 mei 2019 om 09:20

@rubente13

Algemeen bekend? Het is juist algemeen bekend dat Ajax het afgelopen decennium, nauwelijks meer te besteden had dan Psv. Sterker nog, ze hadden een hogere begroting, maar het vermogen was dusdanig opgegeten dat er perse verkocht moest worden voordat ze konden kopen. En vooral zuinigheid was troef

Van de afgelopen 10 jaar, hebben ze 2 keer meer geld uitgegeven dan de rest. De 1e keer was onder Bosz. Toen werd er redelijk geïnvesteerd, gevolg finale EL, titel misgelopen op een punt en moeten laten aan Feyenoord. PSV deed niet mee aan die race, maar hebben hem wel beslist door thuis te winnen van Ajax. De 2e keer was afgelopen zomer, toen werd er echt grof geschut ingezet. Gevolg halve finale CL, beker en hoogstwaarschijnlijk het kampioenschap. Dat is echt een serieuze dreun. Dit is de eerste keer in de afgelopen 10 jaar dat Ajax, alle sterkhouders binnen boord hield en de zwakke plekken probeerde op te vullen in de selectie. Eigenlijk de eerste keer dat een hogere begroting ook echt werd uitgedrukt in meer salaris en transfers in een andere categorie.

Blijf het raar vinden hoe slecht mensen situaties herkennen. Vooral op financieel vlak. Ajax was de rijkste club in naam, maar stond echt op de rand van het Feyenoord scenario. Wat inhield dat ze als een kruidenier aan de slag moesten gaan. Het was verre van de rijkste en gezondste club van Nederland. Dat is nu toch echt anders. Weet je nog die geluiden van wat heb je aan al die centen aan de bank, die worden toch niet uitgegeven. Dat is de buffer om echte misperen op te vangen. Inmiddels kunnen ze dus wel de centen uitgeven omdat die buffer groot genoeg is.

14 mei 2019 om 11:11

Tot en met dit seizoen was er ook nog geen groot gat tussen Ajax en Psv. De angst die er heerst is dat de investeringen die Ajax de komende jaren kan doen wel een gat slaat tussen Ajax en Psv.

Ik ben ook niet bang voor de eenzijdigheid. Los van het feit dat in het buitenland op Engeland na er maar max 2 kanshebbers zijn voor de titel (op een uitzondering na). De Eredivisie is geen top 3 of top 4 competitie en daarom zullen spelers bij bijvoorbeeld PSV niet eerst nog naar Ajax willen gaan, dat geloof ik gewoon niet. De berichtgeving hier over Bergwijn lijkt mij dan ook iets, wat echt niet gaat gebeuren. Die gaat gewoon naar het buitenland.

14 mei 2019 om 08:18

Klopt, PSV gaat Bergwijn echt niet voor minder dan 50 miljoen aan Ajax verkopen. Voor dat bedrag kun je beter een aantal grote talenten uit het buitenland halen en dan gokken dat ze zich zo manifesteren als Neres.

14 mei 2019 om 08:24

Bergwijn is misschien niet het goede voorbeeld want die is super duur. Maar waarom zou bijvoorbeeld een Angelino niet naar Ajax willen als zij interesse zouden hebben? Of een Zoet of De Jong? Niet dat Ajax in deze 3 spelers interesse zouden hebben.. maar stel dat...

14 mei 2019 om 08:29

Misschien omdat er nauwelijks een niveauverschil is tussen PSV en Ajax. Als die spelers willen vertrekken dan willen ze spelen in een betere competitie dan de eredivisie.

14 mei 2019 om 08:38

In jouw voorbeeld lijkt mij Angelino de enige eventuele mogelijkheid. Maar ook dan zal PSV gewoon een fors bedrag vragen waarmee ze in ieder geval een gelijkwaardige vervanger kunnen halen. Onder de 10 mln zal PSV geen spelers naar Ajax laten gaan.

14 mei 2019 om 08:41

Waarom zou Angelino naar ajax willen jongens? Misschien beter salaris maar dan kan ie net zo goed naar spanje. Daar kunnen clubs als Valencia en Sevilla hem vast gebruiken

14 mei 2019 om 08:44

Er is wel degelijk niveauverschil. Daarnaast stroomt Ajax later in in de CL voorronde, doen ze al jaren lang Europees meer mee dan PSV en zal het salaris hoger liggen.

14 mei 2019 om 08:55

Wat heeft ajax buiten europa league finale en de halve finale nu bereikt dan? Om nou te zeggen ajax jaren lang mee europees doet. En nee ben geen psv fan ofso. Heb verder niks met psv of ajax maar vind et wel heel raar hoe de meeste supporters hier praten na dat ajax kampioen wordt na 5 seizoenen... volgens mij heeft ajax meestal wel meer geld gehad dan psv. Dat is de afgelopen jaren niet anders geweest. Toch pakt psv nog steeds meer prijzen de afgelopen jaren.

14 mei 2019 om 09:11

Ben het eens dat Ajax Europees geen prijs heeft gepakt, maar vergeet niet dat ze in twee jaar tijd zowel de finale van de EL als de halve finale van de CL hebben gehaald. Als ze volgend jaar weer ver komen, danwel in de EL danwel in de CL, kan je niet meer van een incident spreken. Maar de tijd zal het leren.

14 mei 2019 om 09:36

Dat ben ik met je eens, Ajax heeft een geweldige prestatie geleverd in de CL en daar verdienen ze alle credits voor. Maar de titel die ze dit jaar winnen is voorlopig nog maar een incident. De laatste paar jaren heeft PSV die vaker gewonnen. Ook dit jaar eindigt PSV maar op 3 puntjes achterstand dus dat niveau verschil valt wel mee.

Daarnaast zijn er genoeg andere clubs buiten Nederland die veel interessanter zijn dan Ajax. Zware competities, meer inkomsten, beter (belasting) klimaat, prestige en aanzien en ook CL voetbal. Waarom zou een Angelino niet naar een club als Valencia gaan? Eindigen dit jaar waarschijnlijk 4e in Spanje en gaan daarmee naar de CL. Kan die ook nog eens zijn moedertaal spreken. Lijkt met voor hem vele malen interessanter dan Ajax.

14 mei 2019 om 09:58

@kyle66

Tussen beide goede prestaties in werd Ajax nog uitgeschakeld in de voorronde CL door Nice en direct daarna ook in de voorronde EL door Rosenborg. Ik denk dat het goed is om dat ook niet te vergeten. Als Nederlandse club zijn we nou eenmaal in de positie dat het elk jaar weer anders kan zijn, omdat we jaarlijks belangrijke basisspelers zien vertrekken. Ondanks al het geld dat Ajax nu binnenharkt is het gewoon lastig om je basis in tact te houden. Dat heeft alles te maken met de matige competitie en vooral grote buitenlandse clubs die nog veel kapitaalkrachtiger zijn.

14 mei 2019 om 10:30

Iedereen weet dat de uitschakeling vorig jaar niet kwam door een gebrek aan kwaliteit van Ajax. De impact op de spelers was dusdanig groot, dat geen enkele speler zijn niveau haalde tijdens de eerste paar maanden.

14 mei 2019 om 10:47

Dat ben ik niet met je eens. Ja,recent heeft PSV 3 titels gewonnen, maar Ajax al 5 in de afgelopen 10 jaar....

14 mei 2019 om 11:10

@kyle66

Natuurlijk heeft die hele waardeloze kut situatie zijn sporen achter gelaten. Maar feit is wel dat Ajax ook toen een aantal waardevolle spelers kwijt raakte (sanchez, Klaassen, Traoré), een nieuwe trainer had en daarnaast ook weer nieuwe spelers moest inpassen. Je kan dus niet zomaar zeggen dat het alleen aan de situatie rond Nouri lag.

Dat is het lot van een Nederlandse club en dat probeerde ik zojuist al aan te geven. Je raakt elk jaar vaak weer een groot deel van je belangrijke spelers kwijt, terwijl de grote clubs in grote competities hun beste spelers steevast kunnen houden.

Helemaal mee eens, het is sowieso moeilijk om een monopoly binnen de kleinere competities te krijgen aangezien je elk seizoen je beste spelers moet verkopen aan de topclubs in de Premier League, La Liga etc. Bij Ajax valt de gehele basis uit elkaar en het is dan maar te bezien of die nieuwe toptalenten van buitenaf het kunnen opvangen. Je moet als Ajax zijnde helemaal opnieuw opbouwen. Terwijl andere clubs kunnen vasthouden en bepaalde routine in hun selecties kunnen bouwen op spelers die er al 1 of meerdere jaren zitten.

14 mei 2019 om 10:44

@eindje: Als het zo moeilijk is, waarom zien we dat dan met grote regelmaat terug in de kleinere Europese competities?

griekenland - olympiakos 19x kampioen in 21 jaar
Zwitserland, tot voor kort Basel 7x op rij kampioen
Schotland, Celtic 8x op rij kampioen
Noorwegen, Rosenborg 4x op rij kampioen
Finland, Helsinki 8x in 10 jaar kampioen
Polen, Warschau 5x in 6 jaar kampioen
Kroatie, Zagreb 12x in 13 jaar kampioen
Oostenrijk, Salzburg 6x op een rij kampioen
Cyprus, Nicosia 9x in 10 jaar kampioen
Bulgarije, Ludogorets 7x op een rij kampioen
Wit-Rusland, Bate Borisov, 13x op rij kampioen
Wales, New Saints 8x op een rij kampioen

Het is enigszins lachwekkend hoe supporters van andere clubs en andere clubs zelf doen over een eventueel 'Bayern-scenario'. In dezelfde competitie met dezelfde weerstand en perspectieven is het Ajax gelukt dit niveau te behalen en deze inkomsten te bewerkstelligen. Daar is geen sjeik of iets aan te pas gekomen. Volledig door kunde en subliem beleid, dus iets wat in theorie (wellicht in iets mindere mate) ook bij andere clubs zou kunnen. Bij PSV is inderdaad een prima beleid en ook bij AZ heb ik dat idee. Vitesse heeft een leuke deal met Chelsea (of het echt goed is voor de club weet ik niet) waaruit leuke spelers komen toch. Twente komt terug en zal alles over een andere boeg gooien dan vroeger. Een betere boeg. Niemand gaat komende jaren tippen aan het niveau van de selectie van Ajax, dat klopt misschien. Maar wel kunnen alle clubs door juist beleid echt nog wel sterker worden, dat weet ik zeker. Wat dat betreft zou Ajax daarin een voorbeeld voor velen kunnen zijn. Stapje voor stapje toch richting een sterkere eredivisie. Het voordeel voor andere clubs is misschien wel dat spelers die eerder bij Ajax hadden gespeeld, nu of straks niet meer in aanmerking komen voor Ajax en dus wellicht wel interesse hebben in een AZ, Utrecht, Twente of Vitesse. Het is allemaal niet zo negatief en zwart wit.

14 mei 2019 om 08:21

Wellicht moet ik hierin zelf ook wat minder zwart wit zijn. Niet iedere supporter van andere clubs denkt natuurlijk op deze manier. Wellicht zit de 'afkeer' 'm dan ook vooral in het verder achterop raken en daar bang voor zijn in plaats van het niet terecht vinden wat Ajax doet.

14 mei 2019 om 08:27

Inderdaad dat laatste. Ze hebben het zelf mooi voor elkaar gekregen. Dat wil niet zeggen dat het er voor de neutrale kijker leuker op gaat worden qua spanning.

14 mei 2019 om 09:42

@sjonnyvdbeek,

Het staat buiten kijf dat Ajax een geweldig beleid voert en dit zijn vruchten afwerpt. Maar dat betekent niet dat ze het "bayern" van Nederland worden. Geld is erg belangrijk maar het is nog veel belangrijker wat je doet met dat geld. Het is zoals Foppe zegt veel belangrijker om bij je filosofie te blijven die je zo ver heeft gebracht. Dat Ajax zich hier en daar strategisch versterkt is slim. Maar als ze al die miljoenen over de balk smijten voor dure buitenlanders dan loopt het langzaam wel weer wat achteruit. Die valkuil hebben ze al eerder gehad. In de jaren na 95 en 96 en ook in de tijd met Van Basten...

14 mei 2019 om 14:52

Bovendien zul je moeten hopen dat Overmars nog een poos blijft. Het is maar de vraag hoe z'n eventuele opvolger de boel zou gaan runnen, want het is wel duidelijk dat iemand als Overmars erg zeldzaam is in de voetballerij.

De huidige situatie van Ajax is indrukwekkend, maar ik heb het idee dat veel mensen zich verkijken op het idee hoe snel het ook weer bergafwaarts kan gaan als je eenmaal weer nieuwe mensen en spelers rond hebt lopen.

Ik ben er ook niet zo bang voor en wat is jaren lange dominantie? Ajax werd 4 jaar op rij kampioen en toen won het 5 jaar lang geen prijs en nu weer de dubbel. De eredivisie is eigenlijk te klein er zijn altijd clubs die spelers van Ajax lachend kopen en komt weer een jaar dar Ajax moet bouwen en geen CL voetbal haalt. Het is het lot van Ajax dat ze veroordeeld zijn tot de eredivisie met dit beleid had Ajax in een grotere top competitie waarschijnlijk eerder een langdurig dominante rol kunnen spelen dan in de eredivisie maar je weet het nooit de tijd zal het leren...

14 mei 2019 om 10:50

Toch hoop ik dat dat verandert... Dat Ajax zich gaat profileren tot de club die de ideale tussenstop is van grote spelers. We zullen het zien....

14 mei 2019 om 11:22

Ik denk dat daar de eredivisie (inclusief kunstgras) niet interessant genoeg voor is. Leuk als je jong en onervaren ben maar je ziet nu al dat veel zuid Amerikanen voor Spanje kiezen en veel Brazilianen voor Portugal alleen al voor de taal en het klimaat. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
De eredivisie is leuk voor Nederlandse supporters maar daarbuiten zijn er weinig mensen in geinteresseerd. In het buitenland wordt de eredivisie nauwelijks uitgezonden en ook voor voetbal telt onbekend maakt onbemind.......

Ik vermoed dat de dominantie ook wel meevalt. Oké, Ajax heeft straks verreweg het meeste te besteden, maar de vergelijking met Bayern gaat in mijn ogen niet op omdat Ajax niet in staat is om speler die op hun top zijn of daar naartoe gaan, te behouden. Als dat zou lukken dan is er wel een flink gat. Laten we hopen dat het niet zover komt, dan ga je Schotland achterna...

14 mei 2019 om 08:56

Nou ja, ook in dat opzicht is er ook veel veranderd de afgelopen jaren.

Natuurlijk blijft het momenteel nog koffie dik kijken, maar iedereen heeft met eigen ogen kunnen zien dat er toch aardig wat veranderdingen hebben plaats gevonden in Amsterdam. Ajax was enkele jaren geleden nog bij verre niet in staat om structureel bedragen boven de 10 miljoen te kunnen betalen voor spelers, dat is nu toch wel verleden tijd. Dit seizoen werden er plotseling spelers gehaald van het kaliber Blind en Tadic. Misschien geen wereldtop, maar wel spelers die in het verleden slechts naar Nederland kwamen om af te bouwen. Nu ook in het opzicht wat jij aan geeft, vinden steeds meer veranderingen plaats. Contracten worden opgewaardeerd, salarisplafond is verdwenen. Dat bied toch wel een prima toekomst beeld en beleid waar Ajax zijn visie op heeft gericht.

Ook ik zie niet snel het ''bayern'' effect plaats vinden in Nederland, maar dat Ajax afstand aan het nemen is op haar concurrentie met de bovengenoemde stappen, dat lijkt me duidelijk. De toekomst zal uitwijzen of het uiteindelijk een onvermijdelijk scenario zal zijn.

Ajax raakt elk jaar de beste spelers kwijt. Het is altijd afwachten wat de opvolgers doen.
Een Bayern effect is alleen mogelijk als je je ploeg 5 tot 7 jaar in stand kan houden met enkele gerichte aankopen.
Bovendien speelt ajax al elk jaar voor de titel. Soms lukt het vier jaar achter elkaar en soms 4 of 5 jaar wachten.
Wel is het zo dat beleid er nu op gericht is aankopen te doen waardoor we europees ook ons mannetje kunnen staan.
Dit jaar geweldig uitgepakt. Hopelijk de komende jaren ook.

14 mei 2019 om 09:26

Eens met Sjakie. Als Ajax dit team bij elkaar had kunnen houden en telkens 1 of 2 nieuwe spelers moet inpassen voor de oudere spelers die er mee gaan stoppen, dan zou sprake kunnen zijn van een dominantie. Nu is het maar de vraag hoe de vervangers van de Ligt en de Jong het gaan doen. Persoonlijk zou ik echt geen 40 miljoen voor Bergwijn of 25 miljoen voor Odegaard gaan uitgeven. Op rechtsbuiten moeten goedkopere alternatieven mogelijk zijn. Daarentegen zou ik wel 40 miljoen kunnen uitgeven voor een sterke centrale verdediger die er gelijk staat en die de lijnen kan uitzetten. Als ik daar iemand kan halen met ervaring en van minimaal 1 meter 90, dan doe je goede zaken, zeker in de Nederlandse competitie. Daarnaast is het zaak dat talenten op jonge leeftijd worden gescout en worden opgeleid in de Ajax filosofie. Dan heb je het goed voor elkaar denk ik.

Je kan er inmiddels eigenlijk alleen niet meer onderuit dat Ajax zelf in de hand heeft of ze gaan domineren of niet. Het ligt nu enkel aan hun eigen beleid in mijn ogen. Grootste portemonnee, beste uitstraling en vooralsnog ook verreweg de sterkste selectie.

14 mei 2019 om 14:59

Maar die selectie blijft niet intact en realistisch gezien is het voor Ajax onmogelijk om volgend jaar weer een ploeg te hebben van dat kaliber. Jongens als De Jong, De Ligt en Ziyech zijn onvervangbaar voor een Nederlandse club en vertrekken op het moment dat ze de stap omhoog maken qua niveau.

Natuurlijk hebben ze de kaarten zelf in de hand, maar het is nog lang niet zo makkelijk om te blijven groeien. Je zult moeten blijven presteren en telkens als je presteert, kun je het jaar erop weer opnieuw beginnen omdat je de beste spelers kwijtraakt. Bovendien was deze selectie eerder een uitzondering dan een standaard.

Inderdaad simpel weg niet mogelijk omdat, 1 Ajax geen topspelers terug kan kopen en steeds weer moet bouwen aan een nieuw elftal. En 2 dat psv ook makkelijk de betere blijft t.o.v. alles onder de top 3 en daardoor dus altijd tot op het laatst mee blijft spelen qua puntenaantal.

Ik zie het ook niet direct gebeuren.
PSV is nog altijd beter dan de overige 16, dan komt het aan op een paar momenten (net als dit seizoen, beide teams hebben veel punten gehaald, maar het viel uiteindelijk net de kant van Ajax op).
Daarnaast raken beide clubs elk jaar zo veel spelers kwijt, zeker na een goed seizoen, dat je maar af moet wachten wat voor team er het seizoen er op staat. Dat is een probleem waar Bayern en PSG bijna geen last van hebben.
PSV staat er verder financieel ook goed voor, nog niet zo goed als Ajax, maar met de inkomsten van de CL, en de transfers die daar de komende jaren aankomen zitten ze over een paar jaar in dezelfde positie.

14 mei 2019 om 15:03

Verder had Bayern ook niet bepaald pech met de concurrentie. De ene raakte in verval, de andere kreeg enorme schulden en weer een andere had een combinatie van de twee. Dan is het natuurlijk wel makkelijk om dominant te worden. In Nederland is dat allemaal niet meer van toepassing op dit moment. In Duitsland is dat de afgelopen 20-25 jaar structureel een probleem geweest.

Toch wel frapant dat weer eens na 1 kampioenschap in 5 jaar zulke berichten opduiken..

Geld bepaalt alles.
Ajax kreeg al 20 jaar lang miljoenen meer dan de andere clubs en gebruikte dat geld als vliegwiel om veel talent weg te kopen.
In de CL komen vervolgens de tientallen miljoenen binnen, die weer gebruikt worden om de concurrentie - voorzover nog bestaand- leeg te kopen
Verschillen worden zo steeds groter en de eredivisie steeds minder interessant
En zolang de dollartekens nog heersen in A'dam - en dus niet de solidariteit mwt de zwakkeren- kunnen we zeggen:
RIP Eredivisie en bedankt KNVB

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren