Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Feyenoord moet Vak S ondanks strafvermindering gesloten houden

Laatste update:

Feyenoord hangt een straf boven het hoofd vanwege het vuurwerk dat fans hadden afgestoken tijdens het bekerduel met Ajax op 27 februari. De aanklager betaald voetbal wil als straf dat de vakken R, S en T tijdens één competitie- of bekerwedstrijd leeg moeten blijven, maar Feyenoord gaat niet akkoord met het schikkingsvoorstel van de KNVB en noemt de sanctie buitenproportioneel.

Het schikkingsvoorstel omvat verder een geldboete van 15.000 euro, zo meldt Feyenoord woensdag via de officiële kanalen. Feyenoord stapt naar de tuchtcommissie en noemt onder meer als reden dat op deze manier ook supporters worden gestraft die niets met het afsteken van het vuurwerk te maken hebben. Dat hele vakken dan dicht moeten, vindt de club buitenproportioneel.

'Niettemin lijkt het er op dat Feyenoord opnieuw flink in de problemen komt, omdat sommige bezoekers maar niet ophouden met het afsteken van vuurwerk, fakkels en rookpotten. Dit ondanks alle oproepen daartoe en ondanks de vele maatregelen die Feyenoord steeds weer neemt om dit te voorkomen', zo schrijft men op de clubsite.

Feyenoord moest op 4 april tijdens het duel met sc Heerenveen Vak S al gesloten houden vanwege vuurwerk tijdens Feyenoord - PSV in december. Enkele weken geleden kreeg Feyenoord ook nog een geldboete van 25.000 euro opgelegd, omdat op de tribunes vuurwerk was afgestoken bij de competitiewedstrijd Feyenoord - Ajax op 27 januari.

De Rotterdammers doen 'met klem een dringende oproep aan supporters zich in de toekomst nu echt te onthouden van het afsteken van vuurwerk en elkaar daar ook echt op aan te spreken. De geldboetes en de bijkomende maatregelen in de vorm van vakken leeghouden zullen bij toekomstige vuurwerkincidenten alleen maar groter en omvangrijker worden.'

Update 25 juli 14.27 uur - Feyenoord moet Vak S ondanks strafvermindering gesloten houden
Feyenoord is deels met succes in beroep gegaan tegen de sanctie die de KNVB instelde nadat er op 27 februari van dit jaar vuurwerk werd afgestoken in De Kuip tijdens een wedstrijd tegen Ajax. De Rotterdammers moeten Vak S nog wel voor een wedstrijd gesloten houden, maar dit geldt niet meer voor de vakken R en T. De club heeft daarnaast een boete opgelegd gekregen van 15.000 euro. De straf geld normaal gesproken voor het duel tussen Feyenoord - AZ op 25 augustus. Als die wedstrijd wegens Europese verplichtingen van een of beide clubs wordt verplaatst, schuift de straf door naar Feyenoord - ADO Den Haag op 15 september.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De kuip is de laatste maanden toch half vol. Dus die paar dichte vakjes maakt niet zoveel uit. F'noord supporters worden vaak als goede supporters beschouwd maar is er is geen een club in NL die zo vaak in de problemen komt door de eigen supporters als F'noord.

8 mei 2019 om 11:32

Wat kakel jij nou weer? Wanneer is het halfvol. Ik ben geem Feyenoorder maar als er trouwe supporters zijn, dan is dat wel het legioen.

8 mei 2019 om 11:42

Lol volgens mij kijk jij dan niet naar de wedstrijden van Feyenoord. Zijn zat wedstrijden waar het niet helemaal vol was. En ik vind de sfeer ook wel meevallen hoor in de Kuip.

8 mei 2019 om 11:47

Kijken vanuit een scherm of in de Kuip. Is toch wel net even anders. Vaak genoeg wedstrijden in de Kuip gekeken. En er zijn jaren geweest dat het slechter ging met Feyenoord, waarbij het Legioen nog steeds achter de club stond, dit jaar dus ook niet anders. Misschien moet je maar eens naar de Kuip gaan en vervolgens de wedstrijd checken.

8 mei 2019 om 11:52

Ik kom zelf uit Rotterdam, dus ik ga vaak naar de wedstrijden van Feyenoord. Dit jaar en de afgelopen jaren valt het echt reuze mee met de sfeer. Ik heb niks tegen het Legioen, ik zeg alleen dat de sfeer mee valt. Terwijl dat 5/10 jaar geleden anders was.

8 mei 2019 om 11:53

De sfeer van de kuip is ook niet dat er 90 minuten in de handen geklapt wordt en sjaaltjes in de lucht gehouden worden. De sfeer in de kuip hangt samen met het spel, als er inzet getoond wordt of er een achterstand is dan pas merk je wat de sfeer in de kuip is tov vele andere clubs.

8 mei 2019 om 11:57

Als Feyenoord in één ding goed is geweest de afgelopen decennia is het wel het verspreiden van de kul dat ze zo'n trouw legioen hebben. Dat is gewoon niet waar. Het gaat ook daar gewoon met golven en dat hok is het afgelopen decennium ook amper uitverkocht bij Klassiekers.

8 mei 2019 om 12:06

Jij komt zeker vaak in de kuip😂

8 mei 2019 om 12:09

Ik kom zeker vaak in de Kuip. Je kan ook gewoon accepteren en toegeven dat de sfeer mee valt in de Kuip. Alleen tegen Ajax/psv kunnen ze wat, maar voor de rest valt het wel mee.

8 mei 2019 om 12:16

De sfeer is idd de laatste 2 seizoenen minder, maar altijd samenhangend met wat ze op de mat leggen. Zit er iedere 2 weken... maar halfvol is slap gezever. Minimaal 40.000

8 mei 2019 om 12:23

''als Feyenoord in één ding goed is geweest de afgelopen decennia is het wel het verspreiden van de kul dat ze zo'n trouw legioen hebben. Dat is gewoon niet waar. Het gaat ook daar gewoon met golven en dat hok is het afgelopen decennium ook amper uitverkocht bij Klassiekers.''

En als andere supporters wel ergens goed in zijn is het het naar beneden willen praten van het Legioen/de sfeer/de Kuip ten gunste van zichzelf. Ja, dit seizoen is het qua sfeer minder, omdat het gewoon een bijzonder moedeloos seizoen is. Maar nog steeds prachtige (sfeer)acties gezien die je nergens anders ziet. De magie van de Kuip blijft altijd.

En inderdaad Fr_jc, halfvol.. Haha.

8 mei 2019 om 12:26

Het is een mythe dat dankzij de media een eigen leven is gaan leiden.

8 mei 2019 om 12:30

Hahah telkens deze zielige pogingen alsof het iets is wat ze kunnen ontkrachten en kunnen afdoen als een fabeltje. Op de vraag wat het mooiste stadion is en waar het sfeer het beste is, zal het antwoord altijd De Kuip zijn.

8 mei 2019 om 12:36

Ik ben geboren en getogen in deelgemeente Feijenoord maar ben een PSV supporter. Dankzij alle vrienden van mij met een seizoenkaart, kom ik daar wel paar keer in het jaar. En geloof me, ben ook vaker bij andere stadions in NL en de sfeer is nog steeds tien keer beter dan de 80% van de andere clubs in NL. Of je moet het gaan vergelijken met de Duitse competitie of de PL.

8 mei 2019 om 12:52

Er zitten ook gemiddeld bijna 4000 man minder in de Kuip dit seizoen. Er wordt net gedaan alsof Feyenoord geen last heeft van een conjunctuur als het op bezoekersaantallen aan komt. Nou, pure kul: https://www.transfermarkt.nl/feyenoord-rotterdam/b...
Je zou voor de grap de bezoekersaantallen op 19 april 1989 eens moeten opzoeken. Dat gaat over de wedstrijd tussen Feyenoord en Utrecht. Er waren toen welgeteld 2590 bezoekers. https://web.archive.org/web/20061029132949/http://...
Zoals de eerste link al aan toont zit er een golfbeweging in het aantal toeschouwers. Zoals Football55 al aangeeft is het lang niet altijd goed. Het wordt tijd om eens in te zien dat het maar een mythe is, dat legioen. Het is een uiting van zelfverheerlijking in een zoektocht naar iets wat de club toch nog groot maakt.

8 mei 2019 om 13:15

@ misseva88,

Feyenoorders als Ajacied zelfverheerlijking verwijten is echt een gevalletje pot verwijt de ketel tot die zwart ziet. Er zijn vaak genoeg Feyenoorders zelfkritisch geweest over de sfeer in het stadion (zeker dit seizoen), maar het is terecht dat men zich verdedigd wanneer andere menen het verder naar beneden te moeten halen. Zeker in Amsterdam hebben ze de behoefte om zich alleen maar groter te kunnen voelen ten koste van een ander in plaats van enkel op basis van de eigen prestaties.

Het zegt genoeg dat je bezoekersaantallen van 1989 erbij moet halen om je punt te moeten maken. In ieder geval ben ik blij dat het Ajaxpubliek het Feyenoord publiek overstijgt op éã©n front. We zijn al lange tijd niet zovaak negatief in het nieuws geweest als onze vrienden uit de hoofdstad. Die eer mag je als publiek maar al te graag hebben. Die mythe kan dus mee de prullebak in.

Verder ben ik trots op het publiek dat in de Kuip zit. Moet er persoonlijk niet aandenken om alleen maar te kunnen schreeuwen wat een man met de microfoon wil dat wij gaan schreeuwen. De sfeer die een wedstrijd met zich mee kan brengen, de omslag wanneer er ineens wat op het veld gebeurd maakt voor mij een voetbalbeleving. Dat het Ajaxpubliek het anders doet moeten zij zelf weten. Ik heb daar in ieder geval wel respect voor, want ondanks dat het niet mijn sfeer is kan ik wel aangeven dat ze het goed doen.

Het komt op mij minder over dat Feyenoordsupporters zoeken naar iets dat de club groot maakt, maar meer naar sommige (niet alle) kansloze Ajaxsupporters die alleen van hun succes kunnen genieten wanneer ze dat over de rug van een andere club kunnen doen. Geef mij dan maar wat ''zelfverheerlijking''

Edit: net als voorgaande post het woord veranderd in zelfverheerlijking. M.v.g., Mexicanooo.

8 mei 2019 om 13:40

Beste Difrk, waarom ga je er van uit dat ik voor Ajax ben? Het gaat toch om Feyenoord? Het bekijken van historische bezoekersaantallen toont aan dat er een conjunctuur is bij de bezoekersaantallen in de Kuip. Zo simpel is het. Zo toon je aan dat het met die trouwheid en loyaliteit van de supporters dus wel mee valt. Het draait gewoon om prestaties. De Kuip wordt net zo goed gevuld met successupporters als overal in Nederland. Groningen merkt er nu ook van alles van.
Feyenoord fans doen er echter van alles aan om de wereld (en misschien zichzelf) te overtuigen dat ze daar geen last van hebben. Pure onzin en die leugen wordt om één of andere reden in praatprogramma's in stand gehouden.

8 mei 2019 om 13:52

@ misseva88

' Pure onzin en die leugen wordt om één of andere reden in praatprogramma's in stand gehouden.'

Ja, dit is inderdaad het enige dat Willem Vissers en Sjoerd Mossou continu roepen. Wat een onzin man. Als het al een keer over Feyenoord gaat de laatste tijd hoor ik dit nooit.

8 mei 2019 om 14:10

Thebrightone,

Eens. Ik merk het nu ook nu ik ouder wordt en zeker in een seizoen als dit. Ik schaam mij daar ook totaal niet voor en dat doen de meeste Feyenoorders ook niet. Net zoals de meeste Feyenoorders zeker erkennen dat Ajax het goed heeft opgepakt qua sfeer (het is alleen absoluut niet onze sfeer). Dat soort respect zou de meeste discussies en toppics al een stuk leuker houden.

8 mei 2019 om 14:35

FR-Nigel, als je de sfeer in De Kuip 10x beter noemt dan in de Arena ben je geen Feyenoorder maar een Ajax-hater. Het Legioen is al een tijdje met pensioen, want de sfeer is alles behalve goed. Je hoort niet meer 90 minuten lang geluid en De Kuip is wel degelijk minder vol dan normaal. Tevens lopen er steeds meer mensen vroegtijdig weg, terwijl de Arena dit jaar, en eigenlijk ook al de afgelopen jaren, meer geluid produceert en het er vaak helemaal los gaat in positieve zin. Dit zeg ik als Feyenoorder en waarom? Omdat ik realistisch ben en zie dat onze prachtige club naar de klote geholpen wordt. Waarom denk je dat mensen wegblijven? Die mensen willen verandering, willen goed voetbal, maar zijn ook de idioten zat die het keer op keer verpesten. Van mij mag heel de gele zijde een X aantal wedstrijden leeg blijven. Gaan ze zich misschien eens achter de oren krabben en weer echt sfeer maken in plaats van deze flauwekul elke keer.

8 mei 2019 om 14:37

Oh, ik sta zelf op de gele zijde overigens, dus is zelfs nadelig voor mij, maar het gedrag van die idioten moet gewoon aangepakt worden. Dan ben ik zelf maar een keer de sjaak; kijk ik wel met m’n maten ergens thuis of in de kroeg.

8 mei 2019 om 15:34

Ik heb er even op nagelezen. De afgelopen 12 jaar (verder ben ik niet gegaan) was de Kuip compleet uitverkocht met de Klassieker. Uitgezonderd de bekerfinale, wat natuurlijk geen klassieker was. Dus even je bronnen checken voordat je onzin uitkraamt.

25 juli 2019 om 14:38

Ik vind de kuip maar een vervallen agenebbis stadion dat niet meer van deze tijd is. Sfeer maken gebeurt van tijd tot tijd wel en dat maakt het idee van ‘een mooi stadion’. Jarenlang is er gezeken op de Arena, en zeker niet onterecht. Ajax heeft er echter wel een hoop aan gedaan om het stadion te verbeteren. Dit heeft de sfeer ontzettend verbeterd.
Als ik feyenoord was zou ik zo snel mogelijk een modern stadion neer willen zetten, want dit oude ding kost je gewoon aansluiting bij de NLse top. De nostalgie die het stadion met zich mee brengt moeten feyenoorders laten vallen.

25 juli 2019 om 14:54

Ik vind naar Ajax gaan best leuk maar er is eerlijk waar bijna geen sfeer , je hebt 1 hoekje waar get geluid vanaf komt en zelfs dat is niet echt prettig.
Jij bent geen Feyenoorder of ieder geval een hele slechte.

25 juli 2019 om 14:59

@misseva88 Klassiekers zijn letterlijk altijd uitverkocht. Ajacieden hebben mbt tot Het Legioen en diens reputatie vandaag de dag zo'n groot minderwaardigheidscomplex dat we er het beste een nieuwe provincie voor kunnen droogleggen.

25 juli 2019 om 17:46

Dat is echt niet altijd zo. Nog niet zo heel erg lang geleden zaten er maximaal 25.000 man. Ook bij Feyenoord komen er in minder goede tijden, minder mensen.

8 mei 2019 om 11:36

Hahahahaha echt hoe erg wil je provoceren! Bij Ajax hebben ze structureel problemen met de aanhang, waar het (vuurwerk niet meegenomen) redelijk stil is rond Feyenoord supporters. Dat spandoek met die hectometerpaal is het laatste wat ik me recent kan bedenken

8 mei 2019 om 11:45

@dendenchofu je kan zeggen wat je wil, maar de afgelopen jaren vind ik het in de Arena echt niet meer zo stil als voorheen.

8 mei 2019 om 12:21

@jan ik heb het dan ook over incidenten, niet over het geluid

8 mei 2019 om 12:29

Sinds de Arena de naam Cruyff draagt en de stoeltjes meer naar de clubkleuren van Ajax zijn gebracht is het nu een echte voetbaltempel geworden. Ik kom er al decennia lang maar er is echt iets veranderd en is nu een echte thuisbasis geworden.

8 mei 2019 om 12:33

Vooral die open hoeken doen je denken aan een echte voetbaltempel.

8 mei 2019 om 13:33

@ Jan H, ik denk dat hij het eerder aan de hele waslijst aan geweldsincidenten heeft dan de sfeer in de Arena, die inderdaad prima is.

8 mei 2019 om 11:52

De Kuip zit nooit halfvol pannekoek. Ga geen onzin de wereld in helpen als je niet in het stadion komt. Het was niet elke wedstrijd uitverkocht, maar dan zit het alsnog voor 90 procent vol. Alleen tegen Heerenveen was er een boycot en bleven er om die reden veel mensen weg.

8 mei 2019 om 12:03

Heh?! Wil je nu beweren dat het enthousiasme van de fans samenhangt met de prestaties? Bizar! Daar heb ik nou echt nooit bij stilgestaan.

Jij moet wel rijk zijn met zo'n briljante geest.

Het feit dat de aanhang van de tegenstander het nog steeds nodig vindt te wijzen naar lege stoeltjes in de Kuip zegt genoeg hoor. Er is een reden dat niemand ooit praat over de sfeer in de Arena of dat stadion in Eindhoven.

8 mei 2019 om 12:37

Omdat zij andere dingen hebben om over te praten. Jarenlang dachten Feyenoordfans dat het nodig was om te wijzen op lege stoeltjes in de Arena. Het is gewoon nogal ironisch.

8 mei 2019 om 13:58

Niemand doet dat, het kan niemand wat schelen.

8 mei 2019 om 13:07

Ik moet altijd wel een beetje gniffelen om die haast ziekelijk obsessieve drang van - met name - Ajaxfans om tegen jan en alleman te benadrukken dat het Feyenoordpubliek zo trouw niet is. Gek genoeg houden zij zich daar veel meer mee bezig dan de meeste Feyenoordfans zelf.

8 mei 2019 om 13:36

Echt he. Ik hoor in de Kuip vooral veel zelfkritiek over de sfeer, over het gebrek aan creatieve spelers, maar er zit wel wekelijks 40.000 man. Dat zie ik bij weinig clubs gebeuren in Nederland. Volgens sommige Ajacieden zijn Feyenoorders vooral de hele dag bezig zichzelf te feliciteren hoe fantastisch de sfeer is in de Kuip. Dat is gewoon quatsch.

8 mei 2019 om 14:06

en bij alle clubs zijn er gewoon minder intelligente mensen die ook op minder intelligente zaken proberen te bashen op een minder intelligente manier.

Maar volgens mij zijn de meeste fans of supporters nog vrij normale mensen, dat jij hier dan meteen weer, zoals velen, moet generaliseren is wel jammer.

8 mei 2019 om 14:42

Als er dan zoveel zelfkritiek over de sfeer is Orgullo, waarom is hij dan in godsnaam nog niet verbeterd? Ik sta zelf ook in De Kuip en toen ik 8-10 jaar geleden zelf op de gele zijde kwam te staan, was de sfeer vele malen beter. Nu sta ik er nog, is er minder sfeer en als er sfeer is, zit er toch continue weer een negatief randje aan. Is het toch weer nodig om spreekkoren te uiten, etc., terwijl het in de Arena nu al een tijd zeer positief is. Natuurlijk spelen resultaten een belangrijke rol hierin, maar juist nu er prijzen gewonnen zijn bij Feyenoord, is de sfeer afgenomen.

8 mei 2019 om 16:19

Ik heb daar wel een idee over, maar dat is te complex in een korte post te wijden. Zal je wel een keer Dm'en daar over.

8 mei 2019 om 15:33

Hahaha, wat een kansloze reactie van iemand die totaal niet weet waar hij over spreekt. Iets met handgranaten?

Het is een 'logische' opbouw qua zwaarte van sancties. Vorige keer 1 vak leeg en nu was het in meer vakken, dus moeten er meerdere vakken leeg blijven. Met die geschiedenis zie ik niet waarom dit dan buitenproportioneel zou zijn en de vorige sanctie niet. Los van de discussie of je uberhaubt dergelijk zware sancties voor vuurwerk moet geven. Denk namelijk niet dat supporters er iets van leren of nu er aan denken om het vuurwerk de volgende topwedstrijd thuis te laten. Dit is overigens niet zo zeer een Feyenoordprobleem, want bij Ajax kunnen ze er ook wat van natuurlijk. Ben benieuwd wat daar voor sanctie uit gaat rollen.

8 mei 2019 om 14:45

Zolang het georganiseerd en gecontroleerd gaat, is vuurwerk voorafgaand aan de wedstrijd toegestaan. Echter snappen die halve zolen, sorry maar dat zijn het gewoon, dat niet bij de harde kern en willen ze voortdurend vuurwerk afsteken. Dan weer een enorme knal, dan weer een verdwaalde fakkel, dan weer dit, dan weer dat.. Achteraf weer huilie huilie dat ze genaaid worden, maar ze naaien alleen zichzelf en gezien het feit dat ze het vaker doen, vinden ze het nog fijn ook...

Als je niet wilt dat je supporters vuurwerk afsteken waarom zorg je als club er dan niet voor dat de noodzaak voor die supporters verdwijnt. Zorg er als clubs dan voor bij "grote wedstrijden" dat je samen met de supporters gaat verzinnen hoe je zelf vuurwerk (gecontroleerd) gaat gebruiken bij sfeer verhogende acties. Vuurwerk kan sfeer verhogend werken. Doe het dan zelf met professionals. Bespaart je een hoop boetes.

8 mei 2019 om 11:34

Helemaal mee eens. Maar dat is het probleem van het huidige bestuur. Ze willen absoluut geen samenwerking met de supporters.

8 mei 2019 om 11:51

Jup, er is totaal geen gevoel bij het bestuur wat dat betreft. Maar goed, ook de Knvb (en daar luistert Feyenoord weer naar) wil dat vuurwerk compleet uitgebannen wordt.

Ik hoop ook dat we (met name als Nederland zijnde) gewoon eens gaan kijken naar bijvoorbeeld een FC Brondby in Denemarken. Hier heeft de club in 2017/2018 samen met de eigen supporters en de Deense supportersvereniging een legale, niet brandbare fakkel ontwikkeld. Geeft dezelfde sfeer, maar geen gevaar. Kijken naar oplossingen is toch veel beter dan het verbieden.

8 mei 2019 om 14:48

Maar wat kost nou minder moeite: verbieden of oplossen? Dat eerste, dus is het niet heel gek dat de KNVB het verbied. Ik heb ze zelden met goede oplossingen zien komen, recentelijk al helemaal niet, en dat zullen ze nu ook niet doen. Liever de gemakkelijke weg dan energie ergens in moeten steken.

8 mei 2019 om 15:39

Achja, uiteindelijk moet de Knvb ook weer naar de hoge heren van de Uefa luisteren en die zijn vol-le-dig tegen vuurwerk. Kijk de Twitter-pagina van Michael van Praag er alleen maar op na. Complete comedy als je het mij vraagt.

Een constructieve en gezamenlijke oplossing zal al zoveel gezeur schelen. Maar nee, inderdaad lekker alles verbieden en hopen dat we dalijk als klapvee erbij zitten.

8 mei 2019 om 11:40

Filip, eigenlijk een top idee. Vuurwerk gaat nooit uit stadions verdwijnen en zelfs bij 1:1 controle (ajax beker) zie je dat het er alsnog doorheen komt. Dan kun je beter het geld wat je sowieso in boetes zou betalen, gewoon in gecontroleerd vuurwerk stoppen

8 mei 2019 om 11:46

Maar “gecontroleerd” vuurwerk is bij de fanatiekere supportersgroepen not done. Het vuurwerk wordt dan voor het vak afgestoken.

8 mei 2019 om 12:00

@blackpool misschien omdat ze er geen invloed op hebben wanneer het afgestoken wordt. Geef ze daar invloed op. Bijvoorbeeld zoals ik hier beneden zei dat ze bij zo'n grote wedstrijd 5 x op een knop mogen drukken voor bepaald vuurwerk. Hebben zij invloed op de timing. Hierin kan je als clubs en supporters toch creatief met elkaar gaan denken toch? De club zodat het niet gevaarlijk is en de supporters zodat ze sfeer kunnen verhogen op momenten dat zij denken dat het wijs is.

8 mei 2019 om 14:51

Maar wie zijn die fanatieke supportersgroepen dan? Staan zij boven de wet- en regelgeving? Het is toch heel duidelijk: georganiseerd/gecontroleerd mag, anders is het verboden. Dan kies je toch de middenweg en neem je het op de manier het wel legaal is. Dat is dus het probleem van zulke groepen: ze willen een soort van macht, zeker bij Feyenoord en dat hebben we in de historie gezien, maar weten daar totaal niet mee om te gaan. Ik snap wel dat het Feyenoord bestuur 0,0 affectie met ze heeft, net als dat ik het andersom begrijp. Beide willen niet toegeven en de middenweg nemen, dus dan ga je botsen.

8 mei 2019 om 11:49

Gebeurt bij Ajax ook idd bij de grote wedstrijden. Voor de aftrap is er dan vuurwerk dat door Ajax en een ingehuurd bedrijf verzorgd wordt.

Niet dat je daarmee alle fakkels en rookpotten buiten de deur laat overigens... er blijven altijd boefjes die zelf ook iets willen afsteken...

8 mei 2019 om 11:58

Als je er zo over filosofeert kan je hierin ook nog verder denken.

Ik zie hier oplossingen als fakkels zonder vuur (weet niet hoe ik dat voor mij moet zien maar klinkt wel interessant).

Maar ik zat er ook aan te denken. Die professionele vuurwerkmannen hebben van die toetsenborden waar je op kan drukken als je iets wilt afsteken. Ik zou zo'n ding aan iemand van de harde kern (een van die sfeermakers) geven en zeggen; "kijk dit knopje is voor dat vuurwerk en dat knopje voor dit vuurwerk. Per wedstrijd kan je hier 5 keer gebruik van maken. Maak er zorgvuldig gebruik van. Op is op.

8 mei 2019 om 12:04

Maar vuurwerk is verboden en de Knvb of de Uefa zit er ook niet op te wachten als iemand 5x in een wedstrijd op een knop kan rammen zodat er vuurwerk afgaat. Zelfs niet als dit op een veilige plek gebeurd, waar er inprincipe geen gewonden kunnen vallen.

8 mei 2019 om 12:09

Zodat het publiek tijdens een mogelijke veelbelovend aanval van de tegenstander even op een knopje hoeft te drukken voor vuurwerk dus een extra afleidend voorwerp en ook mogelijke knal die een speler van slag kan brengen? Nee laat dat maar vooral niet gebeuren. Hang gewoon betere camera's op in het stadion bij de risico vlakken en haal gewoon zo makkelijk de rotte appels eruit die het vuurwerk afsteken.

8 mei 2019 om 12:33

Bij alle incidenten die Ajax had met een klein deel van het thuispubliek zijn de kosten zoals b.v. de boetes, doorgestuurd naar de daders. Dankzij een goede cameratoezicht zijn de daders tegenwoordig goed te lokaliseren wat voor hun een duur grapje kan worden.

8 mei 2019 om 14:53

Maar als je camera’s in De Kuip plaatst, voelen ze zich weer op de teentjes getrapt en komen er allemaal spreekkoren tegen het bestuur en de KNVB. Het zijn net allemaal kleine kinderen daar.

8 mei 2019 om 12:22

Deze types laten zich niet controleren, die zullen ondanks dergelijke initiatieven zelf hun spullen mee blijven nemen. Het is allemaal geldingsdrang - "kijk mij eens de trouwe stoere supporter uithangen".

Moeten de supporters in plaats van hun eigen supporters de stewards niet de schuld geven dat er vuurwerk is afgestoken? Ze moeten toch fouilleren?

8 mei 2019 om 11:37

Stop het in je onderbroek en klaar. Als je het echt wil is het niet zo moeilijk.

8 mei 2019 om 11:59

Ook zijn er verhalen over schoonmaakploegen die betaald krijgen om het doordeweeks onder stoelen vast tapen, niemand die dat controleerd.
Als er ergens een opening is duiken creatievelingen er wel in.

8 mei 2019 om 12:26

Precies, er is altijd een 'oplossing'. Ik heb diverse keren meegemaakt/gezien dat iedereen bij de Kuip (ook grondig) gecontroleerd werd door stewards e.d., maar er daarna alsnog vuurwerk op de tribunes was.

Hang springlers in het stadion op het moment dat het rookt in een van de vakken zet je ze aan de rook zo weg en een diegene die het heeft aan gestoken gelijk een beetje afgekoeld Vind brand weerslangen of spuiten weer net te grof.

8 mei 2019 om 12:45

Met een waterwerper schijnt het ook te lukken😉

De argumentatie dat ook de goede supporters in betreffende vakken lijden onder de kwaden is al vaker ter tafel gekomen bij de tuchtcommissie in Zeist. Deze hebben ook al meer dan eens aangetoond niet ontvankelijk te zijn voor deze (in mijn ogen legitieme) redenen om te wijzen naar de proportie van de straf. Ik betwijfel ten zeerste of Feyenoord hier met succes in beroep kan gaan of niet. Dat ze bij Feyenoord een immens probleem hebben met vuurwerk onder de supporters is duidelijk en als het zo doorgaat is het wachten op een sanctie van een wedstrijd zonder publiek of iets van dien aard.

Wanneer komt de Knvb er eens achter dat de club straffen niet zoveel zin heeft? JE moet de supporters straffen. Dat doe je niet met een aantal vakken sluiten. Dan komen ze wel via een andere weg aan kaarten voor andere vakken. Komen ze nog het stadion in.
Misschien handig om de mensen die het afsteken te bestraffen met stadion verbod?
Maar als Feyenoord hier een straf krijgt, dan is het wachten dat Ajax ook een rechtszaak krijgt voor het vuurwerk van afgelopen bekerfinale.
Probleem is dat je de mensen die het doen, niet straft. Zij voelen er niks van.

Ik snap de aversie jegens vuurwerk de laatste paar jaar niet. Willen we in Nederland echt naar een gecontroleerde staat gaan waarbij de overheid gaat bepalen wat je wel en niet mag?

Dan snap ik de supporters wel en vind ik ze stiekem helden. Mensen die tenminste opkomen voor een vrije liberale staat.

8 mei 2019 om 12:10

Onlogische gedachte van jouw, het gaat om de veiligheid van supporters, Er zitten daar ook gezinnen met kinderen en ouderen, die bij ongemakken wellicht als ratten in de val zitten. Dus ik vind dat vuurwerk niet mag worden toegelaten.

8 mei 2019 om 12:19

Iedereen weet wat je kan verwachten als je daar gaat zitten. Er zijn genoeg vakken in de kuip waar je wel rustig van de wedstrijd kan genieten. Het zijn allemaal vakken vol met seizoenkaarthouders dus de kans is vrij minimaal dat een onwetend gezin daar tussen komt te zitten.

Ik snap überhaupt niet dat je nog vuurwerk mag afsteken in Nederland. Vooral met oud en nieuw. Dan de dag erna op het nieuws horen hoeveel tientallen miljoenen er nu weer voor schade is veroorzaakt. Pleur gewoon wat vuurwerkshows neer voor die paar mensen die ouder zijn dan twaalf en op een of andere manier nog steeds enthousiast worden van een knal en wat kleurtjes.

8 mei 2019 om 12:18

Of de tientallen mensen die het nieuwe jaar beginnen met een paar vingers minder. Ik snap het ook nooit hoe mensen honderden euro's kunnen uitgeven aan iets dat paf zegt en dan 5-20 seconden een mooi kleurtje geeft. In het stadion is het natuurlijk al helemaal belachelijk om zo een vuurwerk af te steken. Er hoeft maar een jas in de fik te vliegen of 1 spandoek en er is paniek. Betere camera's ophangen en zoals de KNVB hier ook doet steeds harder straffen. Dit stimuleert de clubs alleen maar om betere security checks te doen.

8 mei 2019 om 12:50

Ach dan kan je net zo goed zeggen ik snap niet dat we nog mogen auto rijden, elke dag meerdere doden, constante luchtvervuiling. gevaarlijk voor de omgeving. en zo kan je op heel veel dingen wel iets verzinnen!!!
Oftewel vuurwerk verbieden om de redenen die jij opgeef is onzin, maar vuurwerk in stadions in de vakken is gewoon gevaarlijk, veel mensen in een kleine ruimte is vragen om problemen.

8 mei 2019 om 14:01

Zodra jij een vuurpijl uitvindt waarop ik naar m'n werk kan rijden begrijp ik je vergelijking.

Vuurwerk is altijd gevaarlijk, daarom horen we elk jaar hoeveel mensen hun vingers eraf hebben geblazen op 1 januari. Het moet gewoon afgestoken worden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn en vooral ook niet stront lazarus zijn zoals de meeste mensen die het afsteken met oud en nieuw. Het is niet voor niets dat de meeste landen particulier vuurwerk allang hebben verboden.

8 mei 2019 om 15:35

Vuurwerk is niet altijd gevaarlijk, als je weet waar je mee bezig bent en dus niet in ruimtes gebruikt waar het niet hoort. Net als met autorijden waar helaas ook veel mensen niet weten hoe het moet en met alcohol op gaan rijden.

Als jij vuurwerk altijd gevaarlijk vind moet je autorijden ook altijd gevaarlijk vinden, en geloof me er vallen meer doden en gewonden door autorijden dan door vuurwerk!!

Maar het punt nu is dat vuurwerk niet door supporters afgestoken dient te worden in ene stadion, want ja dan is het zeker altijd gevaarlijk.... maar ik denk dat we het daar wel over eens zijn!

BTW die vuurpijl is er al en heet een straalaandrijving, niet per definitie altijd gevaarlijk maar voor in het normale verkeer waarschijnlijk een beetje overkill

dezelfde straf die Willem II vorig jaar kreeg voor exact hetzelfde vergrijp. Klinkt fair niet? alleen heeft Feyenoord een betere advocaat dus zal wel loslopen.

Feyenoord moet de fans niet aanpakken maar hun eigen beveiliging. Mensen hadden zelfs zakken vol met vodka mee in het stadion en zaten lekker te zuipen etc.

Als seizoenskaarthoudende Ajacied, met een Feyenoordseizoenskaarthoudend broertje, kom ik ook al jaren geregeld in de Kuip voor wedstrijden. Het is de laatste jaren niet meer zoals het was qua sfeer en de hoeveelheid supporters. Zo vaak tientallen lege plekken in vakken. Bij Ajax ook, maar Feyenoord doet de laatste jaren daar niets voor onder. Vaak vind ik het zelfs nog er leger uitzien dan bij Ajax. En waar bij Ajax vanaf zuid van minuut één tot aan het eind luid gezongen en gesprongen word, zijn er bij Feyenoord vaak lange stiltes te horen.

Maar goed, Feyenoord zit dan ook in mindere jaren (op 1 kampioensjaar uitzondering na). En successupporters heb je overal. Heb er zelf geen moeite mee, als de trouwe supporters maar voorrang hebben bij alle wedstrijden.

8 mei 2019 om 13:19

Tja, grotendeels met je eens. In een stadion waar sfeer samengaat met inzet op het veld is het dit seizoen gewoon mat. Tel daarbij op dat er een hoop onenigheid is met supportersgroepen, bestuur en wanprestaties op het veld en men is er gewoon klaar mee. Er is dit seizoen op van Persie na gewoon niks te genieten geweest. Geen sprankje hoop op de toekomst met jeugdspelers en geen goed voetbal. Dat heeft zijn weerslag en het is een utopie om te denken dat wij ons daar ook aan kunnen ontrekken. Wel is het nog vaak zat uitverkocht geweest dit seizoen en is het hopen op betere tijden.

De meeste discussies worden meer gevoerd vanuit de verdediging dan vanuit een eerlijk gesprek/discussie.

8 mei 2019 om 13:50

Er lijkt ook wel iets veranderd sinds het kampioenschap. De droom om ooit nog eens kampioen te worden leek ver weg en eigenlijk uit het niets hadden we ons droomseizoen. Gelijk wist je ook wel dat een volgend kampioenschap ver weg is. Ik kom nog altijd in de kuip omdat ik er veel liever bij ben dan het op tv volg. Maar het word wel lastiger door dit soort straffen(ik vind het zelf altijd wel mooi beetje vuurwerk voor de sfeer), 5 van de 17 wedstrijden om 16.45 uur en een beetje gebrek aan ambitie om met Feyenoord vooruit te gaan. Dat Feyenoord ver weg is van Ajax en Psv is geen schande als je weet waar we vandaan komen. Maar iedereen lijkt het prima te vinden dat we stilstaan/achteruit gaan.

8 mei 2019 om 14:13

Het gebrek aan sfeer komt ook door het constateren van achteruitgang bij de club. Iedereen heeft genoten en weet dat we het niet zo snel zo mooi weer mee gaan maken. Maar er zijn totaal geen aanknopingspunten dit seizoen. Het was zelfs niet eens een tussenjaar en zelfs Feyenoorders verdragen dat gewoon heel erg slecht. Dat is geen schande. Desondanks is het stadion vaak zat uitverkocht geweest.

Dat gezeik over vuurwerk.. Geeft alleen maar sfeer en zeker in Nederland gebeuren er nooit ongelukken.. Dat hele gedoe met ''veiligheid'' is zwaar overdreven en ze zijn allemaal zo bang.meeste plekken waar vuurwerk wordt afgestoken zijn óf geen kinderen, óf wordt echt wel rekening meegehouden. Bovendien worden meestal fakkels gebruikt die gewoon in de hand kunnen worden vasthouden en pas weggooien als hij uit is. Zie het als een sterretje maar dan sfeervoller en groter, gewoon veilig en sfeervol. Niet zeuren.

Tja, als club ben je de organisator van de wedstrijd en daarmee verantwoordelijk voor de veiligheid. Heb je het niet in de hand, dan volgen er sancties.

Wat is het toch met zulke "supporters" weten dat het niet mag en toch maar blijven doen. Schijt aan de regels, wij zijn stoer... Ondertussen moet jou club steeds forse boetes betalen en supporters die wel normaal een wedstrijd willen kijken worden gestraft.
Heb respect voor de tegenstander, juich voor je club, heb het gezellig met elkaar en ga tevreden weer naar huis.

Ik als Ajacied zijnde vind persoonlijk dat er in de Kuip een betere sfeer hangt dan in de Jca. De CL wedstrijden daargelaten, want tijdens die wedstrijden komt er blijkbaar iets extra's los. Ook is de Kuip het mooiste stadion van Nederland. Het zal me wel niet in dank worden afgenomen, maar het is slechts mijn persoonlijke mening/smaak.

Naïef dat Feyenoord denkt dat een oproep nut heeft. Straf ze maar lekker voor het wangedrag van de supporters. Dan moeten ze zelf maar harder optreden tegen die mensen.

Phoe hee en dan die stoute Ajacieden maar stickers plakken Nee zonder dollen, heel vervelend dit en gewoon niet slim

Echt Willem II moest de vakken ABC leeg houden tegen Vitesse en Feyenoord alleen S. Ben echt zo jaloers op het feit dat ze zo'n geweldige advocaat hebben. Scheelt een hoop straffen.

Zonde dat de knvb hier hard tegen optreed. Ik vind het altijd wel mooi beetje rookbommetjes en fakkels. Alles maar verbieden wat een beetje plezier geeft. Straks nog alcohol uitbannen en dan is het compleet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren