Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Kuip gaat door fans aangerichte schade verhalen op Ajax

Laatste update:

Ajax lijkt binnen afzienbare tijd een rekening uit Rotterdam te kunnen verwachten. RTV Rijnmond weet maandag namelijk te melden dat Stadion Feijenoord, de officiële benaming van De Kuip, van plan is om de schade die supporters van de Amsterdamse club zondag rondom de finale van de TOTO KNVB Beker tegen Willem II hebben aangericht te verhalen op de bekerwinnaar.

Fans van de club plakten onder meer een flink aantal Ajax-gerelateerde stickers in en rondom het stadion, terwijl er tijdens het duel ook met vuurwerk werd gegooid. Scheidsrechter Serdar Gözübüyük zag zich hierdoor zelfs genoodzaakt om het duel even te staken. Stadion Feijenoord zal maandag verder onderzoeken welke schade er precies is aangericht en hoeveel het zal kosten om alles te herstellen.

Dit is overigens niet de eerste keer dat Ajax op moet draaien voor aangerichte schade in het stadion van aartsrivaal Feyenoord. De vorige keer dat de Amsterdammers in de bekerfinale stonden, in 2014 tegen PEC Zwolle (5-1 voor de Blauwvingers), werd er onder meer fakkels en vuurwerk op het veld gegooid. Ook richtten fans van de Amsterdammers destijds andere vernielingen aan in het stadion. De politie verrichtte toen tientallen arrestaties en de KNVB hield zeventigduizend euro in op het bedrag dat de club ontving voor het bereiken van de finale.

De eindstrijd tegen Willem II van zondag kende voor Ajax op sportief gebied een betere afloop. De manschappen van Erik ten Hag waren dankzij doelpunten van Klaas-Jan Huntelaar (tweemaal), Daley Blind en Rasmus Kristensen met 0-4 te sterk voor de Tilburgers, waardoor de club zijn eerste prijs sinds 2014 wist te pakken. In de komende weken kunnen hier met een eventuele landstitel en winst van de Champions League nog twee trofeeën bij komen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Lijkt me niet meer dan terecht. hopelijk kan Ajax het weer op de fans verhalen

6 mei 2019 om 13:53

Het is een beetje pot verwijt de ketel, niet? Feyenoorders komen meerdere keren per jaar negatief in het nieuws omtrent vuurwerk en vernielingen.. Het is van beide kanten onacceptabel, maar dat je nu zo losgaat is enigszins hypocriet.

6 mei 2019 om 13:53

Nee hoor, ken je feiten. Er mogen geen supporters mee omdat er bij aankomst van de Feyenoord trein in 2009 wat gegooid werd naar de politie. Ik was erbij toen op noord en vond ook dat erg meevallen. Stickers en wat vuurwerk en stoeltjes vind ik ook niet zo’n ramp inderdaad. Prima dat ze een rekening sturen en prima als Ajax het verhaalt op wie iets gesloopt heeft. Maar zoals jij je stoort aan iedereen die maar iets doet wat niet mag, zo stoor ik me aan de totale acceptatie door moraalridders van uitsluitend bioscooppubliek bij voetbalwedstrijden. Er zit altijd wat schorem tussen, dat is nu eenmaal zo, en dat hoort erbij vind ik, vind ik tot bepaalde hoogte eigenlijk wel leuk. Daar kunnen mensen als jij dan weer hoofdschuddend je vingertje naar heffen, en je beschaafder en intelligenter voelen dan hen. Veel enger dan wat uitschot dat eens iets sloopt, vind ik het om als in George Orwell’s 1984 in een kapot gecontroleerde maatschappij te leven, waar we als schapen in het stadion zitten te klappen op het moment dat het van ons verwacht wordt. Voetbal is een volkssport, het stadion is een afspiegeling van de maatschappij en dat moet altijd zo blijven als het aan mij ligt. Met alle gekken die erbij horen, een kort lontje hebben, of iets te expressief zijn in hun emoties. Als iemand zwaar over de schreef gaat dan pak je hem aan, net als buiten het stadion. Maar ik ga sinds ik heel klein was naar Ajax en heb mijn portie ongeregeldheden gezien en nooit als bezwaar beschouwd of me onveilig gevoeld. Hoewel ik niet de behoefte had om mensen of stadions te verbouwen vond ik het altijd wel een interessant fenomeen. Was laatst nogbij Napoli Roma waar het even heftig aan toe ging en nadat de orde herstelt was iedereen doorging met waar hij mee bezig was. Hier zou het ongetwijfeld leiden tot krantenkoppen, stadionverboden, kamervragen en veel tuttuttut vingertjes van mensen als jij. Ik dacht joh wat zijn we in Nederland toch een stel trutjes geworden. Normen en waarden zijn prachtig maar wat perspectief ook, en dat missen moraalridders nog weleens.

6 mei 2019 om 13:53

Spuit11: Het gaat er niet om hoe groot de schade is.. Ajax supporters kunnen zich weer niet gedragen in Rotterdam en gaan dan rondom de Klassieker weer huilie huilie doen dat ze toegelaten willen worden. Jullie hebben niet voor niets in meerdere stadions een verbod om te komen. Elke keer met het vingertje wijzen en alles bagatelliseren, maar de hand in eigen boezem steken? Nee hoor, dat doen jullie niet. Ik heb respect voor Ajax, hun werkwijze en hun prestaties als Feyenoorder, maar wat meer zelfreflectie zou toch wel fijn zijn. Feyenoorders zijn ook geen lieverdjes, maar je kan simpelweg niet ontkennen dat het Ajax is dat het vaakst in het nieuws is de laatste jaren qua supporters. Niet altijd jullie fout, ook dat geef ik nog toe.

6 mei 2019 om 14:58

Vraag is denk ik júist of wat gister gebeurde nou werkelijk reden is om zo’n uitverbod erbij te betrekken en te handhaven. Als je ernaar zoekt vindt je altijd wel iets. Zeker bij de klassieker lopen de emoties op en zal er altijd een gek zijn die iets stuk maakt of over het randje gaat. Weegt voor mij niet op tegen het belang en de van de aanwezigheid van uitpubliek. De klassieker is hartstikke dood zonder uitpubliek, al 10 jaar nb. Mensen die het geaccepteerd hebben of vinden dat wat stickers en vuurwerk reden is om dit te handhaven hebben misschien de schoonheid van een echte klassieker met publiek nooit ervaren. Persoonlijk heb ik dan liever uitpubliek en twee keer per jaar kans op een beschadigd treincoupeetje, wat extra politie-inzet, en een paar akkefietjes, arrestaties en boetes. Want het zijn niet alleen de 2.400 uitsupporters die er belang bij hebben, maar ook de 50.000 thuissupporters en televisiekijkers, spelers en iedereen die betrokken is. Ik was er gister niet, maar hoor van mensen die er wel waren dat het voornamelijk ontzettend feestelijk was. Heb niet gehoord dat er een klap is uitgedeeld. Wat rookbommen, stickers en gesneuvelde stoeltjes... tja. Kan me voorstellen dat het gemiddelde festival met 45.000 bezoekers een grotere schadepost heeft. Gewoon schoonmaken en repareren, factuur sturen en Ajax mag het zien te verhalen op de daders. Laten we er verder niet te dramatisch over doen. Romanempire01 je wijst wel erg veel, voor iemand die zegt dat je niet moet wijzen. Ajax supporters zijn meer in het nieuws, spelen ook iets meer wedstrijden dan je cluppie hè 😉

6 mei 2019 om 16:58

@fcb:
En die pakt stadion Feyenoord ook aan. Niks met pot verwijt de ketel te maken. Wat heeft stadion Feyenoord te maken met de debielen die er in de aanhang van Feyenoord rond lopen? Juist niks

Niet meer dan logisch lijkt me. Maak je schade, moet je voor de kosten opdraaien. Ajax zal op hun beurt deze schade weer proberen te verhalen op de zogenaamde supporters die dit gedaan hebben.

6 mei 2019 om 13:13

Echte schade prima, maar er wordt hier flink overdreven net als het stil leggen. Dat was voor een minuutje en de klok liep gewoon door. Wel prima om die rookbomgooiers te pakken, maar schade aan het stadion is overdreven.

6 mei 2019 om 13:15

@4ever:
Stickers moeten verwijderd worden maar dat daar gelaten..
Er is weer vuurwerk schade aan de stoeltjes en tribune. Plus er zijn hele rijen stoelen afgebroken en gesloopt weer.

Maar echte schade is overdreven ja hoor....

En weet je wat het mooie is. Aan de kant waar Willem 2 zat is er helemaal niks aan de hand

6 mei 2019 om 13:24

Nergens vergoeilijk ik schade. Die zal altijd moeten worden vergoed en de daders opgespoord en aangegeven worden. Alleen zo naar buiten komen is overdreven.

6 mei 2019 om 13:27

Ow ja laten we het lekker accepteren en stil houden dit gedrag.... waarom zouden ze er niet op aangesproken mogen worden?
Waarom moet je spullen slopen weer net als de laatste beker finale? Blijkbaar kunnen ze zich nooit gedragen. Maar wel lekker naar de rechter stappen omdat je weer publiek mee wil.....
Bewijzen keer op keer op keer waarom ze niet welkom zijn!

6 mei 2019 om 13:39

Tsjongejonge, wat een overdreven reactie weer zeg. Gaat om een klein aantal raddraaiers die er natuurlijk voor moeten boeten/betalen. Jij gaat alleen zoveel verder en scheert iedereen over 1 kam, te triest voor woorden.

6 mei 2019 om 13:39

4Ever4Ajax overdreven? Feit is dat we te gast waren, en die raddraaiers hebben zich weer misdragen! Hang ze maar aan de hoogste schandpaal, eerlijk is eerlijk ik zou ook geen Feyenoord stickers willen zien en verwijderen in de Johan Cruijff Arena. Doe niet bij een ander, wat je zelf ook niet zou willen. En gedraag je als je op bezoek bent, lijkt mij niet teveel gevraagd. 🤷🏾‍♂️

6 mei 2019 om 13:45

4ever:
Waar scheer ik iedereen over 1 kwam?!?! Ik zeg iets over die gasten die dit doen.. zeg nergens iets over de mensen die zich wel gedragen.
Was zelf er ook met 10 klanten die allemaal voor Ajax zijn. Hebben prachtig feestje gemaakt die gasten en zonder iets geks te doen

6 mei 2019 om 14:00

Sulejmanii: Die stickers zijn leuk. Daar heb ik als Feyenoorder geen problemen mee, want wij Rotterdammers plakken ook 010 stickers in Amsterdam op en ook in de Arena als we welkom zouden zijn. Kleine vergoeding voor een ludieke actie; geen probleem. De vuurwerk schade daarentegen en gesloopte stoelen vind ik dan weer jammer en weer is het Ajax. Het probleem zal altijd blijven, want er staan altijd nieuwe raddraaiers op als je een X aantal weet te verbannen. Gewoon de rekening betalen en hopen dat het de volgende keer niet gebeurd, want Aboutaleb heeft weer een reden om de komende seizoenen nee te zeggen.

6 mei 2019 om 14:01

Er wordt geschreven over dat het duel gestaakt werd..? Heb ik niet meegemaakt, er werd even gewacht met de doeltreffend vanwege rookbommen.. tuurlijk moet dat niet kunnen, maar dit artikel doet alsof het veel ergers was dan werkelijk..

6 mei 2019 om 14:50

Roman, van beide kanten vind ik het niet ludiek. Ja misschien als ik nog 17 was. En dat was gisteren ook mijn punt, op het oog met tradionele klassieker is dit weer nieuw voer voor beide burgermeesters. En ja die stoelen en dergelijke vreselijk vind ik het, en zo dom dom dom.

6 mei 2019 om 15:13

@sulejmanii

Een van de weinige eerlijke reacties hier vanaf het Ajacieden front. ik ben het ook met jou eens. Nu de supporters zo onder het vergrootglas liggen moeten ze met elk dingetje al oppassen voordat ze wat stoms doen. Geef de gemeentes geen reden om elkaar te blijven weigeren. Wat doen die sukkel? Redenen geven. Als ze n niet willen denken, moeten ze maar voelen. Voorlopig blijf ik voorstander van geen uitsupporters

Volledig terecht natuurlijk. Stickers vind ik nog 1 ding, maar dat geneuzel met vuurwerk zou zeker na die finale tegen PEC toch klaar moeten zijn. Zo jammer

6 mei 2019 om 12:48

Vraag me wel af waar de schade dan precies in zit, het waren alleen maar rookbommen toch? Dat richt normaal geen schade aan of lagen ze weer op t veld? Ik had het idee dat ze op het beton er achter lagen.

6 mei 2019 om 12:52

Stickers verwijderen kost tijd en geld. Rookschade kost geld. Er zijn waarschijnlijk ook stoeltjes los getrokken. kost ook geld. Zo kun je nog even doorgaan.

6 mei 2019 om 13:14

Waarschijnlijk is dus niet zeker. Veel storm in een glas water... O kun je nog even doorgaan is dan ook meer provocerend dan dat je echt iets meldt.

6 mei 2019 om 13:22

Echte schade moet altijd vergoed worden, heel veel stoeltjes is alleen niet zo. Ook al Google ik. Rotterdammers staan hier weer lekker vooraan om te zeiken, hoe groot of hoe klein het probleem ook is. En de raddraaiers moet Ajax natuurlijk aangeven bij de politie.

6 mei 2019 om 13:26

'' Rotterdammers staan hier weer lekker vooraan om te zeiken, ..''

Zelf vraag je je af waar de schade dan precies zit. Feye88 (zo'n zeikende Rotterdammer) geeft precies aan waar de schade in kan zitten. Schade blijft schade en dat is enkel de essentie van het artikel..

6 mei 2019 om 13:28

Ja gek heh het is ons stadion!
En jij vraagt je af wat er dan wel niet is en als je dan een reactie krijgt is het zeiken...
maar iemand van NAC zal minder snel iets zeggen nee omdat het niet hun stadion is!

Zou als ik jou was eens gaan klagen en zeiken op je eigen aanhang die het altijd verzieken!

6 mei 2019 om 13:34

Beetje onnozel om te denken dat er niet voor duizenden euro's aan schade is veroorzaakt. Maar goed, gewoon doorberekenen in de seizoenskaarten van de fside en vak 410 en niet meer over hebben.

6 mei 2019 om 13:42

Duizenden euro’s is snel gehaald in een groot stadion. Die moeten ook gewoon betaald worden en moet Ajax die verhalen op de daders en aangeven bij de politie. Maar nu wordt net gedaan alsof het halve stadion is afgebroken, terwijl het gelukkig maar om een klein deeltje gaat met een aantal raddraaiers.

6 mei 2019 om 13:52

Volgens mij is het een gevalletje 'je leest wat je wil lezen'. De feiten worden gewoon op tafel gelegd: er is schade in welke vorm dan ook en die wordt verhaald door de Kuip. Erg simpel.

6 mei 2019 om 13:59

Uhm de essentie van het artikel is toch echt dat ze vandaag verder onderzoeken welke schade er is en dat deze schade verhaalt wordt op Ajax. Eigenlijk staat er niets. Er zijn stickers geplakt in en rondom het stadion en er is vuurwerk gegooid (wat ik er van kon zien, was er vooral vuurwerk afgestoken en nadat het klaar was weggegooid, maar dit is een ander verhaal). De slechte kwaliteit van het veld (dat was toch echt het geval) had niets te maken met vuurwerk. Welke schade er is, is vrij onduidelijk. Ja stickers. De rest moet blijkbaar eerst onderzocht worden...

6 mei 2019 om 15:01

Mijn god wat heb je een bord voor je kop.
Er is schade en dat moet vergoed worden.
Schade door vuurwerk, stoelen slopen en stickers plakken. Van mij mogen de daders aan de schandpaal!
En 4ever4Ajax, hoe zou jij het vinden als jouw huis vol stickers wordt geplakt?

6 mei 2019 om 15:15

@4ever4ajax

Leg even uit wat er provocerend is aan het opnoemen van de geleden schade? Die volledig terecht bij de juiste club verhaald wordt? Al was het maar een euro schade dan had Ajax dat ook moeten betalen

6 mei 2019 om 15:37

Leuk om het te bagatelliseren, maar Ajax is te gast en vernield spullen. Dat Feyenoord het gaat verhalen bij Ajax lijkt me niet meer dan logisch.

6 mei 2019 om 16:30

@gloryunited: Natuurlijk wordt schade verhaald op Ajax, dat lijkt me meer dan logisch. Ik vind alleen dat er nu net wordt gedaan alsof het halve stadion is verbouwd, wat gelukkig niet is gebeurd. Natuurlijk is elke schade er 1 teveel en baal ik ervan dat er uberhaupt sprake van schade is. Het enige waar het mij om gaat, is dat het nu net lijkt alsof er miljoenen schade is.

6 mei 2019 om 17:56

Die indruk kan je wellicht krijgen door de vormgeving en de push notificatie van VZ. Maar dat ligt toch niet aan leden op VZ die voor Feyenoord zijn?

Lijkt me niet meer dan terecht. Toch stuitend hoe een aantal debielen de boel voor de rest kunnen verpesten.

Het stadion volplakken met Ajax stickers vind ik persoonlijk gewoon een erg ludieke actie die weinig kwaad doet.

Met vuurwerk gooien is simpelweg not done. Het afsteken daarvan, a la. Dat vind ik zelf wel sfeerverhogend, zolang er niks met het vuurwerk gesloopt wordt.

6 mei 2019 om 12:43

Eindelijk iemand die dat onderscheid maakt. Moraalridders altijd die alles maar willen verbieden en vooraan staan om met hun vingertje te wijzen bij alles wat niet binnen ‘de regeltjes’ past. Vuurwerk is schitterend en gebeurd zelden een ongeluk mee in een stadion. Alleen moet je het niet op mensen gooien.

6 mei 2019 om 12:52

Je zegt het zelf al, zelden. Maar als er wel iemand gewond raakt door dat vuurwerk heb je de poppen aan het dansen.
Overigens verschillen we van mening wat die sfeerverhoging betreft met vuurwerk, ik heb die extra sfeer nooit gemerkt. Met z’n allen zingen om het team aan te moedigen werkt wel sfeerverhogend.

6 mei 2019 om 13:38

Meestal is dat vuurwerk helemaal niet sfeerverhogend (of schitterend zelfs, wow) maar alleen maar irritant. Net als die rookbommen van gisteren. Het zijn vooral die paar paupers die het afsteken die het leuk vinden.

6 mei 2019 om 14:06

Xyzz, ik neem aan dat jij dan net als ik in het vak stond want ik heb precies geen negatieve geluiden gehoord.

Of je mooi vindt of niet is een kwestie van smaak. Niet op het veld gooien lijkt me duidelijk. Straf accepteren en doorgaan.

@kohaku, ja laten we alles verbieden waar zelden iets mee gebeurt. Misschien is een totale drooglegging voor onbepaalde tijd in Nederland wel een goed idee want alcohol geeft ook maar problemen.

Lekker alles verbieden, daar wordt de wereld een leukere plek van!

6 mei 2019 om 12:46

Leuk die stickers, maar het kost veel mankracht om al die stickers te verwijderen. De vorige keer tegen PEC in de bekerfinale was er ook al dezelfde 'ludieke' actie. Dat kost een hoop geld. Het is logisch dat Feyenoord de schade verhaalt op de club die dit doet. Het stadion is gastheer, daar dien je met respect mee om te gaan.
Je zou overigens verwachten dat Ajax geleerd had van de vorige bekerfinale. Toen werden ook de wc's en kuipstoeltjes gesloopt. Maar dat is vast ook ludiek.

6 mei 2019 om 12:49

Hij zegt toch duidelijk dat hij het ene wel ludiek vind en het andere niet. Dingen slopen is een hele andere categorie, als je een beetje begrijpend kan lezen dan snap je wel dat hij een grens trekt.

6 mei 2019 om 12:50

Niet zo spannend. Die stickers Kun je prima laten zitten. De Feyenoorders verwijderen die zelf wel. Dat hoeft niks extra te kosten. 😂

6 mei 2019 om 12:50

Je snapt m'n tekst niet helemaal. Ik geef juist aan dat het niet uitmaakt of het ludiek is. Als je schade maakt (en dat is stickers plakken ook), moet je voor de kosten opdraaien. Dat gaat Feyenoord niet doen en dat is logisch.

6 mei 2019 om 12:55

Ik geloof dat het wel duidelijk is dat niemand de acties van de vorige bekerfinale goed keurt? Stickers weghalen is irritant ja en kost tijd, maar kom op, het is ook niet echt dat het muren oid schade toe brengt. Daarom ook beetje een rare vergelijking van je.
Over het vuurwerk weet ik niets van af, behalve de rookbom middenin de wedstrijd.

6 mei 2019 om 12:58

Ik vind schade een negatieve lading hebben, ik moet dan namelijk meteen aan vernielingen denken. Als het dit keer dan bij stickers blijft dan kan ik daar mee leven. Dat Ajax op moet dragen voor de kosten om ze te verwijderen is niet meer dan logisch.

6 mei 2019 om 13:40

Kosten die je moet maken om de stickers te verwijderen = schade.

6 mei 2019 om 12:49

Ligt er natuurlijk wat er op die stickers staat. Op zich zelf los van de tekst stelt stickertje .atuurlijk niks voor echter kan ik me wel voorstellen dat Feyenoord die stickers verwijderd wil hebben. Dat verwijderen kost veel tijd en dus ook geld dus logisch dat ze de rekening naar Ajax sturen lijkt me.

6 mei 2019 om 12:50

"het stadion volplakken met Ajax stickers vind ik persoonlijk gewoon een erg ludieke actie die weinig kwaad doet."

Maar er zullen wel weer mensen betaald moeten worden om die stickers te verwijderen.

6 mei 2019 om 12:58

Als de visite jouw huis volplakt met stickers is het dan ook ludiek? Ik wed dat als het jezelf overkomt je reactie 180 graden draait.

6 mei 2019 om 13:11

Ludiek? Vind het vooral erg kinderachtig dat volwassen mannen stickers plakken, maar ieder zn meug dan maar : p

6 mei 2019 om 13:18

@frits de Jong: Ik waardeer je poging tot nuanceren. Echter, vraag ik me af wat er nog ludiek is aan het herhalen van zetten? Iedereen weet inmiddels ook wel dat geen Feyenoord van die stickers ooit te zien krijgt. Wat is er dan nog ludiek of graapig aan? Bij het woord ludiek verwacht je toch nog enig blijk van creativiteit.

Je hoopt dan toch dat je bezoek op je verjaardag als "ludieke actie" je badkomer onder de Feyenoord stickers plakt. Dan vraag ik mij af hoe leuk jij het vindt dezelfde gasten weer te moeten ontvangen. Die supporters kunnen zich ook fatsoenlijk gedragen, en daadwerkelijk een leuke actie bedenken in plaats van dit vandalisne.

Persoonlijk verwacht ik dat de kostenpost van stickers een stuk hoger uitvalt dan van het vuurwerk. Jammer dat die fantastische ploeg op het veld zo'n nare aanhang heeft. Jammer dat ze van al die mooie inkomsten geen fatsoenlijk publiek kunnen halen. Iets wat meer past bij het open minded amsterdam en het leuke spelmvan het team zou fijn zijn.

6 mei 2019 om 16:28

Erg ludiek om een stadion vol te plakken met stickers? Zou je dat ook vinden als dat bij jouw club gebeurd in jouw stadion. Of misschien wel leuk om het op je huis of auto te krijgen. Haha, wat leuk. Weet je wat ludiek is EN leuk..iest waarbij je niets kapot maakt en niemand beledigd. Een ajax shirtje over het standbeeld van coen moulijn hangen of zo

Stickertjes verwijderen. Zal een flinke schade zijn..

6 mei 2019 om 12:36

Die schade zal wel meevallen, maar wellicht dat er het een en ander vernield is geworden of beschadigd is geraakt toen het vuurwerk afgestoken werd. Al met al zal de rekening deze keer wel meevallen denk ik.

6 mei 2019 om 19:18

Dat denk ik ook. Wellicht wat rookschade, in tegenstelling tot vorige editie heb ik alleen wat rook potjes gezien deze keer. Het kan dus dat er her en der wat rookschade is waardoor een goede schoonmaak beurt nodig is of hier en daar een likje verf noodzakelijk zal zijn.

Verder schijnen er stickers geplakt te zijn. Moeten allemaal met de hand verwijderd worden. Dat zal wel de nodige uurtjes kosten.

Ook zijn wat stoeltjes stuk geraakt, moeten ook vervangen worden.

Al met al verwacht ik minder schade dan vorige editie. Dus zal de uiteindelijke rekening wellicht ook lager zijn dan de 70K van vorige keer. Denk niet dat Ajax moeilijk zal doen om enkele tien duizenden euro's af te tikken.

6 mei 2019 om 12:38

Moet je toch een bedrijf voor inhuren, dus factuur wordt gewoon doorgestuurd.

6 mei 2019 om 12:42

Er zijn ook stoeltjes losgetrokken en vernield.

6 mei 2019 om 13:03

pfff, wrom dan toch... die stickers zijn op zich nog wel grappig, pyro's vind ik persoonlijk wel ok, maar dingen slopen is not done...

''fans van de club plakten onder meer een flink aantal Ajax-gerelateerde stickers in en rondom het stadion, terwijl er tijdens het duel ook met vuurwerk werd gegooid.''

Dit kon je ook van mijlenver aan zien komen, aangezien die stickeractie echt gigantisch bereik had op Social media.

6 mei 2019 om 12:58

Ach die stickers vind ik nou ook weer niet zo erg eigenlijk. Bij de eerste wedstrijd van Feyenoord worden die wel weer door de supporters van Feyenoord weg gehaald.
De rookbommen erger ik me wel weer enorm aan. Waarom moet dat nou weer. En dan volgende keer weer klagen dat er geen uitfans mee mogen

6 mei 2019 om 13:09

Haha, ik erger me er ook niet aan, hoor. Vind het wel een leuke actie en wij zouden precies hetzelfde doen. Alleen was het dus geen verrassing dat ze er kwamen : Maar het moet natuurlijk wel verwijderd worden en dat kost geld. Het woord 'schade' lijkt alleen erger dan het is.

Maar inderdaad; die rookbommen en het vuurwerk waren dan redelijk ergerlijk op zo'n moment. Ik vind vuurwerk vã³ã³r de wedstrijd namelijk prachtig en fakkels tijdens de pot mooi. Maar dit is behoorlijk zonde.

Edit: En ik ben wel benieuwd wat voor 'echte' schade er nog is geweest.

6 mei 2019 om 13:29

Ja hopelijk kan de 'echte' schade uiteindelijk bij de daders worden verhaald en de schoonmaak kosten van de stickers die moet Ajax maar dragen vind ik in dit geval.

En ja, wie ben ik....ik zou als ik woensdag of aankomende zondag ook wel weer moeten lachen als er een sticker van Feyenoord op mijn stoeltje zou plakken in de JC Arena

6 mei 2019 om 13:30

@MGMV, eindelijk eens een genuanceerde reactie van een Feyenoord-supporter. Respect! Ik vind de stickers ook ludiek en zou het andersom ook begrijpen (dus als Feyenoord het in Amsterdam zou doen). En dat Ajax ervoor moet betalen is ook logisch. Maar het woord 'schade' klinkt meteen heel anders.

6 mei 2019 om 13:38

Ik zag op internet ook al een foto voorbij komen van een rijtje van 4 of 5 stoeltjes dat losgetrokken was. Ik snap niet wat mensen hier nou zo leuk aan vinden (mits het expres gebeurt is) maar enfin, dat zal wel aan mijn niet-hooligan instelling liggen. Hoop dat Ajax weer enkele radbrakers kan lokaliseren en de rekening door kan sturen... Afleren zullen sommigen het helaas nooit zo lijkt het.

6 mei 2019 om 16:02

@hansje1969 – Haha ja, heb hetzelfde hoor met die stickers. In Rotterdam kom je ze ook regelmatig tegen en wordt er daarna weer een Feyenoord sticker overheen geplakt. Ja, het geeft ‘schade’, maar is veel meer ‘plagerij’ en vind het dan ook wel grappig. De Arena wordt ook een stickerparadijs (volgens mij kent iedere supportersgroep wel zo’n groepje stickerplakkers) als we op bezoek komen.

@kyle66 – Haha mwa, respect, respect.. We moeten er toch gewoon normaal naar blijven kijken. Het is en blijft schade, maar het is maar net hoe je het nu opvat of leest inderdaad. Voorlopig blijft het bij sticker- en rookschade en hopelijk blijft de rest (wat ze nu nog onderzoeken/tegenkomen) tot een minimum beperkt.

@sanderkoevoets – Ja klopt, zag die foto ook al. Stickers plakken vind ik gewoon grappig, vuurwerk vind ik tot een bepaalde hoogte erg tof (maar goed; is verboden), maar daadwerkelijk schade aanrichten zoals met die stoelen.. Onbegrijpelijk. En hopelijk bleef het bij deze kleine rij stoelen.

De stoere jongens met fakkels staan goed op de foto. Pak ze maar aan! Rekening doorsturen, Ajax weet wie het zijn.

Stickers is vervelend maar nog enigszins ludiek. Vuurwerk is van andere orde, helaas. Ik als pyroliefhebber vind vuurwerk bij een finale wel sfeervol en erbij horen maar omwille van de veiligheid snap ik zeker dat verboden is. Hopelijk zijn die relschoppers voldoende in beeld gebracht door de camera's en kan de schade persoonlijk verhaald worden.

6 mei 2019 om 12:51

Stickers is niet eens vervelend, slechts ludiek. Moraalridders zijn aan t overdrijven.

6 mei 2019 om 13:01

Geef dhr Jaake een krabbertje en een flesje sticker verwijderaar. De 1e vrijwilliger heeft zich aangemeld! Hulde! Oh nee wacht...zelf doen is toch vrij vervelend....

6 mei 2019 om 13:31

Hij zegt toch niet dat het weghalen niet door Ajax betaald moet worden? Alleen dat het een ludieke actie is.

En dan vragen ze zich bij Ajax nog steeds af waarom ze tegen Feyenoord niet welkom zijn in de Kuip? Nou hierom dus. Blijkt maar weer dat ze het in Rotterdam bij het juiste eind hebben.

6 mei 2019 om 12:42

Onzin. Laat Feyenoord een bekerfinale in de Arena spelen en je krijgt het zelfde.

Dat men niet bij elkaar mag komen ligt niet alleen aan Ajax supporters. Net zo hard aan die van Feyenoord, Ado, Utrecht en noem maar op.

6 mei 2019 om 12:48

Waar ontkent hij dat Feyenoordsupporters niet hetzelfde doen? Begrijpend lezen is een kunst.
Feyenoord is ook tegen het bezoek van Feyenoordsupporters aan de Arena.

6 mei 2019 om 13:18

Nee, Feyenoord staat niet in voor zijn eigen supporters en daarom nemen ze geen supporters mee. Er wordt hier enorm overdreven wat er allemaal niet kapot zou zijn gegaan. Echte schade moet natuurlijk vergoed worden, maar blijf wel een beetje realistisch.

6 mei 2019 om 13:28

Kunnen herkennen wanneer begrijpend lezen gevraagd wordt is een nog grotere kunst.
Hij benoemt hier toch echt specifiek Ajax suppoerters en richt zich daar volledig op.
Ik reageer dan ook op hetgeen hij schrijft.
Jij daarentegen haalt de Feyenoordsupporters en de Arena erbij, waar helemaal geen aanleiding voor is.

6 mei 2019 om 13:30

@ronzon:
En toch is feyenoord wel welkom bij Utrecht en ADO. En Ajax bij al deze clubs niet........

6 mei 2019 om 13:32

Dat komt door de aversie van die supporters richting Ajax. Gisteren gelezen dat ze in Utrecht al weken bezig zijn met de wedstrijd tegen Ajax? Al weken!

6 mei 2019 om 13:42

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met misdragingen uit het verleden. Maar kan ook te maken hebben naar de houding van de thuissupporters naar ajax publiek toe. Dat kan mede aanleiding zijn om een dereglijk besluit te nemen.

Ik ga verder niet in op wie erger is of niet. Ik vind dat een onderwerp waar ik me heel niet mee bezig wil houden.
Hoe harder ze roepen echte supporters of ultras te zijn, hoe verder ik erbij weg blijf.
Zie mijn reactie hieronder.
En dat geldt voor Amsterdam, Rotterdam, Den Haag enzovoorts.

6 mei 2019 om 13:56

Ik richt me inderdaad specifiek op Ajax, omdat Ajax naar de rechter wilde stappen om supporters mee te mogen nemen naar de Kuip. That is why.

6 mei 2019 om 14:39

Capis

Is je conclusie nu dat Feyenoord supporters liever zijn? Omdat die wel welkom zijn bij Utrecht en Ado? Kom even op hoor, ik mag toch aannemen dat je zelf ook door hebt dat een grote groep Feyenoord-supps geen haar beter zijn. En een groep bij ons in Twente ook niet voordat je die stok erbij pakt.

Ik heb persoonlijk alle dagen liever Ajacieden in ons stadion dan Feyenoorders, afgelopen jaren (toen we ED speelden) vaker raak met Feyenoord supporters die in de thuisvakken zitten te provoceren en knokpartijtjes in de treinen veroorzaken. Zal komend jaar niet anders zijn.

6 mei 2019 om 12:44

Nog steeds geen reden om alle supporters over een kam te scheren.

6 mei 2019 om 12:48

Probleem is dat wanneer je fans toelaat precies degene die rotzooi trappen als eerste komen en dat je die dus niet buiten de deur houdt. Een garantie voor problemen als je weer uitfans bij klassiekers gaat toelaten.

6 mei 2019 om 12:49

Zolang er gespuis tussen de bezoekende fans zit, is het reden genoeg om ze niet toe te laten. En gezien de fantastische houding van de F-side de afgelopen tijd, lijkt het me verstandig dat Ajaxsupporters niet de Kuip in komen.

6 mei 2019 om 13:20

@feye88: zolang de Ajax bus nog steeds massaal met de hitlergroet wordt ontvangen (vaders met kinderen), zou ik ook geen thuispubliek tolereren, maar dat gebeurt ook gewoon. Daarnaast kan de uitspelende ploeg in de Kuip weinig kapot maken zo goed is alles beveiligd en hufterproof gemaakt.

6 mei 2019 om 13:33

Zolang sommige Feyenoord-supporters dingen roepen over Nouri en Tadic begrijp ik het ook.

6 mei 2019 om 13:48

@kyle:
Zolang Ajacieden leiden maken over supporters van Feyenoord die dood gaan door k***.
Of over bombardement op Rotterdam enzo bedoel je?

6 mei 2019 om 15:14

Ach capis, jij bent degene die doet alsof alles aan Ajax-supporters ligt. Ik niet. Vergeten wat Feyenoord-supporters in het buitenland hebben gedaan? Ik geef aan dat er aan beide kanten iets niet goed gaat, maar jij gaat steigeren. Blijkbaar is jouw tere zieltje meteen geknakt als er iets negatiefs over Feyenoord wordt gezegd.

Niet meer dan terecht natuurlijk, al zie ik die stickers niet als grootste probleem. Het dramatische fouilleren van gisteren waarbij er zoveel fakkels en rookpotten naarbinnen zijn gekomen wel. Ook zie je dergelijke acties vanaf een kilometer aankomen. Dat verschijnt er plotseling weer een wat groter doek van waaronder ze al die spullen over het vak verspreiden. Je zou natuurlijk op dat moment al kunnen ingrijpen, maar dat gebeurd niet. Net zoals je van mij best iemand met een bivakmuts over de reling mag trekken. Maar goed dat gebeurd niet.

Ben benieuwd wat de Knvb voor straf geeft. Kan zomaar weer een wedstrijd zonder publiek worden voor de beker.

"terwijl er tijdens het duel ook met vuurwerk werd gegooid." Er is niet met vuurwerk gegooid; het is aangestoken en in de hand gehouden. Dat dat niet mag en dat dat aangepakt moet worden, daar kan evt. nog over gediscussieerd worden, maar er moeten geen onjuistheden verteld worden...

6 mei 2019 om 12:51

Volgens mij waren er ook knallen te horen toen de rookpotten aangestoken warden.. lijkt me niet dat ze dat vuurwerk in de hand hebben gehouden. Maar dan nog; de schade zal deze keer echt wel meevallen.

6 mei 2019 om 12:58

Er stond 1 slimmerik met n vuurpijl in z'n hand die in de lucht knalde nu je t zegt... Heel eerlijk, de 1e pyro hield ik mn hart vast dat ze de boel niet richting veld of elders zouden gooien. Maar voor zover ik kon zien lieten ze de fakkels/potten gewoon uitgaan zodat er daardoor geen schade zou moeten ontstaan. Voor het zicht uiteraard.. als zo'n fakkel uitgaat op n stoeltje dan is dat niet handig...

Voetbalsupporters en fatsoen. Het blijft toch een dingetje.
Nu moet ik zeggen dat ik die stickers niet zo'n ramp vindt. Dat er wat pesterijen plaatsvinden in het stadion van je concurrent lijkt met logisch. Had andersom niet anders geweest.

Maar dat vuurwerk moet toch een keer over zijn. Dat 'no pyro no party' gelul. Het is gewoon kansloos om te aanschouwen, dat volwassen mannen niet zonder een fakkeltje kunnen.
Ze leven blijkbaar voor het moment van onoverwinnelijkheid door met een capuchon, zonnebril en gezichtsbescherming stoere taal uit te slaan en een fakkeltje vast te houden. Sneu.

…..en Ajax vraagt de beelden op zodat zij de rekeningen weer op het bord van de daders leggen. Word weer een dure grap voor die gasten.

Die stickers lijkt me dan weer geen groot probleem. Opzich een ludieke actie en bovendien makkelijk weg te halen. Het vuurwerk hoort natuurlijk niet.

Ongekend, wat haalt die rivaliteit toch in mensen naar boven... Ik snap het gevoel voor een club wel, maar die haat tegen andere clubs totaal niet. Vernielingen en dergelijke... ik kan niet begrijpen dat 'supporters' daar werkelijk voldoening uit halen of plezier in hebben.

Stickers plakken is natuurlijk minder schadelijk dan dingen slopen, maar eigenlijk vind ik dat ook gewoon kansloos.

Er mag daarbij ook wel gezegd worden dat Ajax en Willem 2 supporters gewoon door elkaar heen liepen rondom de Kuip en er niets gebeurd is. Ja dat zou normaal gesproken normaal moeten zijn, maar ik vind dat er vaak alleen maar negatief naar supporters worden gekeken. Stickers opplakken nou nou wat erg.
Vuurwerk en dingen slopen daar valt zeker wat over te zeggen maar misschien moet er dan wat beter gefouilleerd gaan worden.
Het voelde voor mij aan als 1 zooitje ongeregeld en dan zeggen mensen nog dat de Kuip het beste stadion van Nederland is. Laat mij niet lachen. De wc's staan blank van de zeik, je gaat als een soort vee vervoer na buiten als de wedstrijd afgelopen is en met z'n allen op de trappen staan is daar geen probleem. Snap echt niet waarom mensen dit stadion willen behouden in plaats van een nieuwe. Geef mij qua organisatie,stadion,sfeer en faciliteiten maar de Arena.

6 mei 2019 om 15:52

Want in een ander stadion pissen dezelfde supporters netjes in de pot, zijn er geen trappen aanwezig en gaat iedereen 1 voor 1 naar buiten? Ik ben in heel wat stadions geweest en kan er weinig bedenken waar dit anders is.

6 mei 2019 om 16:00

Dan kom jij in andere stadions dan waar ik kom. Ik heb in de Arena nog nooit gezien dat elke wc vloer vol ligt met zeik, als de Arena is uitverkocht en je gaat op de trap staan om te kijken word je weggestuurd. En als de wedstrijd is afgelopen zijn er zoveel uitgangen dat je inderdaad makkelijk en snel buiten bent. Nogmaals de Kuip is gewoon gedateerd.

6 mei 2019 om 17:16

Mooi verhaal, dus omdat 'jullie' tijdens de bekerfinale op de grond zeiken en op de trappenstaan voldoet de Kuip niet? Dat je als vee behandeld wordt mee eens, maar als Ajacieden in Rotterdam komen wilt niemand het risico lopen dat ze vrij rond kunnen lopen, helaas hebben beide supportersgroepen het hiernaar gemaakt.

Tja. Zonder het te bagataliseren snap ik dat zoiets bij een Bekerfinale hoort, helemaal als deze ook nog in het stadion van de aartsrivaal is (m.b.t. de stickers). Aan de andere kant is het jammer dat de club hierdoor weer kosten krijgt. Lekker de mensen verantwoordelijk aanpakken, de boel laten betalen en ze een weekje vrijwilligerswerk laten doen bij onderhoudstaken van de kuip.

Het is Stadion Feijenoord die de rekening naar Ajax stuurt, niet de club Feyenoord. Een detail dat het vermelden waard is voordat mensen gaan beweren dat de club Feyenoord een soort kinderachtige ‘jaloezie-boete’ gaat uitdelen aan Ajax.

6 mei 2019 om 19:21

En Ajax zal de kosten ongetwijfeld vergoeden. De rekening zal naar verwachting enkele tienduizenden euro's zijn. Voor ons een hoog bedrag, voor Ajax valt het wel mee. Gewoon aftikken en volgend jaar een kleine opslag op de uit kaartjes. Probleem ook weer opgelost.

Vanaf heden gaat omgeving Arena en de JC Arena zelf wekelijks facturen sturen naar o.a. Feyenoord voor het vernielen van de stad Amsterdam. Er worden namelijks stickers van andere clubs geplakt na een concert (ziggo of arena). 😜 Echt hou toch op. Ik zie dit al jaren in Amsterdam en wij hebben nog nooit hiervan een melding gemaakt. Dit is echt zoeken naar iets.

6 mei 2019 om 15:54

Tenzij je werkt bij de schade afdeling van de Arena, ga ik er maar even vanuit dat jij geen enkel inzicht hebt of de schade verhaald is of niet. Bij een concert kan je Feyenoord niet verantwoordelijk houden, enkel bij een wedstrijd van Feyenoord zelf. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

6 mei 2019 om 16:08

''wij hebben nog nooit hiervan een melding gemaakt.'' Als je dan toch bij de Arena werkt omtrent schadegevallen, zou ik hiervan leren en schoonmaakkosten voortaan toch maar verhalen wanneer mogelijk.

Rijnmond kwam gewoon kijken hoe het stadion erbij lag na een wedstrijd van (in het bijzonder) Ajax in de Kuip. De stadiondirecteur kwam er gewoon op terug dat er veel stickers geplakt waren en andere opgemaakte schade (en kosten hiervan) worden verhaald bij de betrokken partijen. Zoals het ook afgesproken is..

Mogen ze de Kuip weer in, bewijzen ze direct dat dit niet verantwoord is. Je bent te gast, gedraag je!!!

Ik zie alleen foto's voorbij komen van stickers die overal geplakt zijn. Het is natuurlijk een hels karwei om deze weer te verwijderen, maar beetje jammer dat de media het woord "schade" moeten gebruiken. Maar tja, "schade" klinkt natuurlijk veel spannender.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren