Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Hooligan Wesley’ doet verhaal: ‘Ik bied de fans van Ajax mijn excuses aan’

Laatste update:

Wesley van Wilsem was negentien jaar toen hij opeens wereldberoemd werd. Bijna acht jaar geleden, in de bekerwedstrijd tussen Ajax en AZ in de Johan Cruijff ArenA, rende de supporter van Ajax het veld op om Esteban Alvarado aan te vallen. Het was echter de doelman van AZ die hem tegen de grond trapte en de gevolgen voor Van Wilsem waren niet mals: een flinke boete en een celstraf van zes maanden.

“Ik heb voor het delict wat ik heb gepleegd zes maanden gevangenisstraf gehad, waarvan twee maanden voorwaardelijk, een boete van tienduizend euro en een stadionverbod van dertig jaar.” Van Wilsem praat voor het eerst, met VICE Sports, over het incident dat voetbalminnend Nederland destijds bezighield. Hij ging destijds als hooligan Wesley door het leven. “Ik had het nooit moeten doen”, erkent hij.

“Het begon allemaal in de auto. Ik reed met mijn broer en mijn zwager naar de ArenA. Lekker muziekje op, drankje erbij. Het moest eigenlijk een mooie dag worden. Ik had een fles cognac op van zeventig centiliter, bijna in mijn eentje. Dat ging natuurlijk veel te snel. Ik had niet goed ontbeten en ik was voordat we bij de ArenA aankwamen eigenlijk al straalbezopen.” Van Wilsem zag vanaf de tribune dat hij makkelijk het veld op kon. “Voordat ik het wist, rende ik het veld op, met mijn broek op half zeven.”

“Die trok ik omhoog en toen begon ik te rennen. Vanaf dat moment is het allemaal vaagjes voor mij qua herinneringen.” Naderhand, na het bekijken van de beelden, kwam bij Van Wilsem het besef wat hij had gedaan. Hij zat anderhalve maand in de Bijlmer Bajes en daarna werd hij overgeplaatst naar Almere Binnen. “Ik heb spijt van wat ik heb gedaan. Ik wil mijn oprechte excuses aanbieden aan Esteban en aan de supporters van Ajax. Ik wil graag een nieuwe start maken.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En dan zeggen we hier altijd dat de straffen zo laag zijn hahah 30 jaar stadionverbod... 10duizend boete en 4 maanden zitten vind ik best fors. Maar natuurlijk wel terecht.

2 mei 2019 om 09:57

Vergeleken met het reguliere rechtssysteem zijn alle voetbalgerelateerde straffen totaal uit verhouding. Voor een scheet laten krijg je in een stadion al een stadionverbod.

2 mei 2019 om 10:31

Als je je normaal gedraagt krijg je helemaal nergens een stadionverbod.

2 mei 2019 om 12:09

Zo moeilijk is geen stadionverbod krijgen niet hoor. Hou je gewoon aan de regels en het komt allemaal goed. Ik weet niet wat van scheten jij laat dus over dat specifieke geval kan ik niet oordelen maar over het algemeen moet je toch echt wel wat doen om een stadionverbod te krijgen.

2 mei 2019 om 16:56

@harryloenst, en je zit alweer te raaskallen. Ga maar aan Jesse Remmers, Mohammed Bouyeri, Dino Soerel en de gebroeders Richter vertellen dat de straffen in Nederland laag zijn.

Daarnaast had deze jongeman reeds een stadionverbod voordat hij dit delecit deed, dus voordat hij die fles leegdronk had hij al een foute keuze gemaakt om alsnog op iemand anders kaart te gaan.

2 mei 2019 om 10:56

Die straf is juist nog veel te laag. Je weet wat er met Monica Seles is gebeurd? Als Esteban niet groot en sterk was geweest, had dit ook helemaal fout kunnen aflopen. Dus alleen om dit te ontmoedigen zouden die straf hoger moeten zijn.

Daarnaast blijft het bij dit soort idioten meestal niet bij 1 geweldsmisdrijf, dus ook tbs opleggen om dat aan te pakken.

2 mei 2019 om 12:41

Seles werd neergestoken. Totaal wat anders dus.

2 mei 2019 om 12:52

Jeetje, ik ben zelf net 25 jaar oud en had nog nooit van het misdrijf op Seles gehoord. Wat een vreselijk verhaal zeg. Hoe een 'gekkie' dan zo'n fantastisch sportleven abrubpt kan beeindigen zeg.

OT: hij komt natuurlijk nooit meer het stadion in dat is erg fijn. Maar eigenlijk zou je zo'n gozer een gedwongen maatschappelijke bijdrage moeten laten leveren naast z'n celstraf. En ik vind trouwens ook dat dit soort jongens geen plqatform mogen krijgen. nu wordt deze wesley zometeen weer nationaal nieuws terwijl we dit soort jongens in de doofpot moeten stoppen zodat het minder interessant wordt

2 mei 2019 om 14:00

@xyzz:
waarom is doodgestoken iets heel anders?

Ook zonder wapens vallen er doden. Lees maar dit verhaal waarbij een 16 jarige scholier op school werd doodgeslagen met 3 gerichte klappen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/verda...

link doet het niet: google maar op "gerd nan"

2 mei 2019 om 16:02

Als we mensen gaan veroordelen om wat er allemaal wel niet had kunnen gebeuren dan is het eind een beetje zoek he?

Dan gooien we jou ook maar meteen de bak in als je geflitst wordt met 100 waar je 80 mag want als je bedenkt wat er had kunnen gebeuren...

Ben blij dat jij geen rechter bent.

3 mei 2019 om 16:25

@comokum:

Het gaat mij ook niet om wat had kunnen gebeuren, het gaat mij om wat er gebeurd is. Maar als dan mensen zeggen het was niet met een mes (oftewel het was niet zo erg) dan breng ik daar tegen in dat je geen mes nodig hebt om iemand ernstig schade toe te brengen.

Ik kijk gewoon naar de feiten, en wat hij deed (iemand van achteren aanvallen met een vliegende karatetrap) is niets minder dan iemand proberen zwaar lichamelijk letsel toe te brengen. Dat jij dat nou normaal vind ok, maar ik vind dat soort dingen niet normaal. Maarja ik zit dan ook niet bij een of andere harde hooligan kern.

2 mei 2019 om 16:28

Ik vond zijn gedrag ook best fors, het proberen te geven van een karatetrap in de rug van de doelman van de tegenpartij. De gevolgen voor Ajax en de openbare orde waren ook vrij fors, de wedstrijd werd gestaakt bij een voorsprong en overnieuw gespeeld (en werd verloren). Daarnaast was het gevolg van de staken van de wedstrijd onrust rondom de Arena.

De straf die hij kreeg was passend en ik ben blij dat dit daarna gelukkig niet meer is voorgekomen.

Wat een hersenloze idioot. En nu nog steeds vaag doen om de reden. Wees dan een vent.

2 mei 2019 om 09:42

hij wilde op tv komen.

Is dit ondertussen alweer 8 jaar geleden? Ik hoop dat hij dit meent en ook echt zijn leven gaat beteren. Het was natuurlijk een volkomen stupide actie, waar hij ook een passende straf voor gehad heeft.

Een nieuwe start maken? Iedereen was vergeten wie je was. En nu weet iedereen weer wie Wesley Willemsen is. Niet echt handig zo'n interview dan.

2 mei 2019 om 09:44

Hij gaat video's met Snapking opnemen, dit zal wel de aandacht moeten aanwakkeren.

2 mei 2019 om 11:49

Wellicht dat hij niet aan de bak komt, omdat werkgevers zijn naam op google opzoeken. Een goedmaakinterview kan wellicht dan iets helpen. Die naam verdwijnt nooit van het Internet, dus wie weet wat zijn beweegredenen zijn om er nu over te praten.

2 mei 2019 om 12:56

Zijn achternaam was niet bekend tot dit interview.... Men wist alleen dat zijn voornaam Wesley was. Tot zo'n jongen zelf zijn achternaam bekend maakt is dat echt lastig te achterhalen aangezien de politie dit juist stil houd zodat deze jongen later nog aan de bak komt.

Hij kiest er nu zelf voor om 1 maandje 'roem' te pakken met als resultaat dat hij zo niet meer aan de bak komt. Jezelf publiek uitten is het diomste wat je kan doen. Maar gebeurt vaak bij dit soort figuren die niet echt naar de toekomst kunnen kijken

Dit incident was in alle opzichten werkelijk te belachelijk voor woorden. Allereerst en vooral natuurlijk het feit dat zo'n totale debiel het in zijn hoofd haalt om het veld op te rennen en een speler aan te vallen, maar ook de manier waarop Nijhuis het wilde afhandelen door Esteban rood te geven terwijl hij zichzelf moest beschermen en de 'straf' van de bond door Ajax de wedstrijd voor een publiek van enkel vrouwen en kinderen over te laten spelen maakten deze episode niets anders dan een enorme klucht.

2 mei 2019 om 10:08

"maar ook de manier waarop Nijhuis het wilde afhandelen door Esteban rood te geven"

Inderdaad, dat was absoluut één van de grootste scheidsrechterlijke dwalingen uit de Nederlandse voetbalgeschiedenis. Iemand die gestoord genoeg is om een veld op te rennen en een speler aan te vallen, kan ook gestoord genoeg zijn om een wapen bij zich te hebben. Dus Esteban had het volste recht om uit zelfverdediging die gast overal te schoppen waar hij 'm kon raken.

2 mei 2019 om 10:12

@ Hijniet!

Je kunt vinden wat je vind, echter heeft Nijhuis volgens de spelregels gewoon juist gehandeld. Iets met regels kennen en ze toepassen.
Anders gaan de wolven in het bos (lees supporters met gekleurde bril op en 0,0 verstand van spelregels) weer lopen klagen dat hij het weer niet goed doet. Nijhuis had volgens de spelregels geen andere keuze.
Dat dit vanachter de groene tafel (lees tuchtcommissie) weer is recht gezet is iets wat in het amateurvoetbal en ook bij de profs wel vaker gebeurt. Iets met beroep aantekenen en seponeren die handel (exact wat er is gebeurt).

Over hoe de Knvb de replay heeft afgehandeld mag je over gaan discussiëren. Over de straf die deze malloot heeft gekregen mag je ook heerlijk in conclaaf gaan.
Maar laat de scheidsrechter van dienst in deze gewoon lekker buiten schot.

2 mei 2019 om 10:25

"je kunt vinden wat je vind, echter heeft Nijhuis volgens de spelregels gewoon juist gehandeld. Iets met regels kennen en ze toepassen."

Maar soms moet je ook gewoon de situatie aanvoelen. Dat deed Nijhuis niet. Hij heeft later zelf ook toegegeven dat hij het anders aan had moeten pakken.

2 mei 2019 om 10:26

Misschien ligt het aan je nickname, maar het was gewoon te belachelijk om te zien dat Nijhuis zo reageerde, geeft aan dat hij geindoctrineerd alleen maar kan handelen volgens een protocol en niet aanvoelen wat de zeer vreemde situatie nodig had.

Desperate times need desperate measures……..

2 mei 2019 om 10:28

Precies, je moet het aanvoelen. Anders is het een kleine moeite om vooraf een paar supporters in te seinen dat ze tijdens de wedstrijd Messi, Suarez of Son aanvallen. Supporter eraf en speler eraf. Dat is een hele nieuwe dimensie van het spel.

2 mei 2019 om 10:39

@ cabinessence

Spelregeltechnisch kan hij niet anders, plain and simpel.

Wat ik verder naar beneden ook schrijf, anders gaan we weer lopen zeiken dat hij de regels op zijn eigen manier interpreteert en dat hij de spelregels niet volgt en zijn eigen regels maakt.

Dat is het probleem in deze. Hij kan het niet goed doen.

Dat hij later zelf aangeeft het anders aan te pakken wil niet zeggen dat hij hier iets anders had kunnen doen.

2 mei 2019 om 10:42

@ Ajaxwestham

Mijn nick heeft er niks mee van doen. Jullie gebrek aan spelregelkennis des te meer.
Dat protocol noemen ze de spelregels, en volgens mij speel je dit spel via die spelregels?
En als je die overtreed staat daar een sanctie op, van vrije trap tot rode kaart.

En dan mag jij gaan opzoeken wat de straf is als je een supporter trapt, ongeacht of dit in het veld of buiten het veld is.

Succes met zoeken.

Je laatste zin is compleet maf natuurlijk, een incident met tijden gaan vergelijken alsof het schering en inslag is.
Zelfs op amateurvelden is het geen schering en inslag. Gebeurt wel maar tis niet zo dat dit wekelijks gebeurt (gelukkig).

2 mei 2019 om 10:43

@the Ref:

Dit was een extreme situatie. Als iemand vreest voor z'n eigen leven, wat je volgens mij in die situatie wel even doet, dan ga je toch niet naar spelregels kijken?

Het enige juiste wat Nijhuis had kunnen doen is de wedstrijd stilleggen en het overleg aangaan met beide ploegen. Dan zou AZ waarschijnlijk ook wel aan hebben gegeven dat ze niet verder wilden spelen en dan had hij het gewoon bij de Knvb neer kunnen leggen.

2 mei 2019 om 10:50

@ Westend

Dan is het vervolg ook gewoon simpel ala Verbeek het veld afstappen met je team. Aangezien de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.
En dan weten we wat er gebeurd. Duel wordt of uitgespeeld danwel overgespeeld.

Dan wil ik wel eens zien hoe snel alle clubs tot actie overgaan tegen hun eigen raddraaiers.
Immers de diverse bonden zullen binnen no-time met punten aftrek gaan komen tegen de clubs waar dit soort acties op touw worden gezet. 1 malig kan een incident zijn, alle opvolgende keren natuurlijk niet meer.
Buiten de boete en straf die je standaard krijgt, is punten aftrek gewoon een flinke straf om je shit op orde te krijgen. En dan niet 1 of 2 of 3 punten. Maar gewoon gelijk 10 punten als supporters tijdens een duel het veld betreden.

Met andere woorden je bent bij zulk gedrag direct je kans op je kampioenschap zo goed als kwijt. En evt gevolgd door uitsluiting door de nationale bond voor Europees voetbal bij meerdere overtredingen.

Dan wil ik wel eens zien hoe clubs zich naar hun raddraaiers gaan gedragen. Iets met liever kwijt dan rijk????

Als je puur naar de spelregels gaat kijken had Nijhuis geen andere keus, hij zat daarmee in een lastig pakket.
Niet volgen van de regels zou hem ook aangerekend worden door de rapporteurs bij dit soort duels. Ja hun worden elke wedstrijd beoordeeld. Of zo goed als elk duel.
En de beste man staat daar gewoon voor zijn broodwinning. Buiten dat hij liefhebber is van het spelletje.

De azijnzeikers die ik nu over mij heen krijg kan ik wel hebben, zijn namelijk dezelfde personen die Nijhuis aanpakken als hij in hun ogen de spelregels niet volgt. Dan doet hij het namelijk ook niet goed.

2 mei 2019 om 10:59

@ cabinessence

Als mens geef ik je gelijk daar gaat het niet om. Echter zit Nijhuis op dat moment in een wedstrijdsituatie. Hij is bezig met een duel, daar zijn spelregels op van toepassing.

Het is niet aan hem om die spelregels eigenhandig te veranderen op dat moment ongeacht de samenloop van omstandigheden.
Het enige juiste wat hij had kunnen doen heeft hij gedaan en het daarmee ook bij de Knvb neergelegd.

Hij heeft aan de hand van de weigering van Az/verbeek het duel gestaakt.

Natuurlijk is het extreme situatie. En ja ik snap alle commotie en emotie en snap bijna alle meningen ook wel.
Echter we zijn met een wedstrijd bezig. En volgens de spelregels begaat Esteban een overtreding conform die spelregels. Daar hoort een straf bij.
Die past Nijhuis toe. Meer is er niet.

Als jij dit vertaald naar het normale leven buiten het stadion. zul je ook in eerste instantie mee mogen naar het bureau, wordt er ook gewoon verbaal opgemaakt en is het aan de Officier van Justitie wat hij er mee doet.
Als hij vind dat je excessief geweld hebt gebruikt zal hij je dagvaarden en kom je voor de rechter.
Deze kan dan na alles bestudeerd te hebben tot het oordeel komen dat jij (of iemand anders) zich hier mag en kan beroepen op noodweer en ga je gewoon als vrij man naar buiten zonder strafblad.

Dat we nu met de wetenschap van nu deze situatie ander zouden beoordelen is helemaal iets anders. Dat is lekker makkelijk. Op dat moment moet Nijhuis handelen. En dan zijn de spelregels je leidraad. Plain en simpel.

Er is geen draaiboek of protocol voor dit soort maffe acties. Het is letterlijk instant oplossen. En dan is dit gewoon zijn oplossing geweest, waar spelregeltechnisch niets maar dan ook niets op aan te merken is.

2 mei 2019 om 11:16

@the Ref:

Uiteraard, ik begrijp wel dat Nijhuis ook schrok van die situatie en dat je dan dingen kunt doen die je misschien anders had gedaan als je er even rustig over na had kunnen denken.

Toch lijkt dit me niet zo ingewikkeld. Als de veiligheid van de spelers in gevaar komt, dan kun je volgens mij logischerwijs maar één ding doen: het spel stilleggen, naar binnen gaan. Als het op het veld niet veilig is, dan ga je van het veld af. Dat heeft toch verder niets te maken met "eigenhandig spelregels veranderen"? Een scheidsrechter mag immers een wedstrijd stilleggen.

2 mei 2019 om 11:29

@the Ref: Ach man, geef gewoon toe dat het uitermate slap gehandeld was van Nijhuis. Helemaal als je je bedenkt dat dit dezelfde Nijhuis is die zichzelf altijd zo lekker op z'n eigen borst slaat omdat hij de wedstrijd zo goed aanvoelt (lees: deze jongen heeft altijd schijt aan de spelregels, en fluit naar z'n eigen regels).

Daarnaast lijkt het me dat de primaire verantwoordelijkheid van een scheids is dat de wedstrijd in goede banen wordt geleid. De enige juiste beslissing was geweest om de wedstrijd direct te staken. Door rood te geven aan Esteban wakker je nog meer emotie aan daar in het stadion. Als AZ niet van het veld was gestapt had het misschien nog wel veel verder uit de hand kunnen lopen.

2 mei 2019 om 11:31

@ cabinessence

Je laatste alinea klopt. Echter heeft hij iets waargenomen wat conform de spelregels niet mag. Dat moet hij bestraffen.
Dat je daarna naar binnen gaat is niet meer dan logisch.

Ik raad je aan om ff op youtube het volgende op te zoeken: " persconferentie Knvb staking Ajax-AZ"

Daarin legt Nijhuis heel duidelijk uit waarom hij gedaan heeft wat hij gedaan heeft.

2 mei 2019 om 11:40

@ ebbie07

Ook voor jou kijk ff naar de persconferentie waarin Nijhuis uitlegt dat hij niet anders kan.
En probeer ff niet met de wetenschap van nu te oordelen. Hoe moeilijk dat ook is.

Hij handelt niet slap maar gewoon conform de spelregels. Dat jij die nu niet kent is niet de fout van Nijhuis maar van jou.
Dat je de persoon Nijhuis nu aanvalt op zijn manier van fluiten dat mag. Ben ik het ook niet mee eens.
Echter hebben we het hier over een situatie van 8 jaar terug. En toen floot Nijhuis nog compleet anders.
Als je al een parallel wil trekken kan je zeggen dat zijn huidige fluiten juist uit die situatie is voortgekomen (en dat weten we ook niet eens).

Dat legt hij in die persconferentie ook uit dat dit zijn taak is. Dat heeft hij ook gedaan nadat hij bij beide trainers is geweest.
Je kunt wel zeggen dat hij door rood te trekken de emotie aanwakkert, maar hij is niet verantwoordelijk voor de daden van Esteban. Daar is er maar 1 voor verantwoordelijk en dat is Esteban. Hij heeft contact met zijn assistenten en er is op de actie van Esteban maar 1 ding mogelijk en dat is de rode kaart. Spelregeltechnisch.

Daarna haalt Verbeek direct zijn spelers van het veld en gaat naar de kleedkamer. De Boer komt vragen hoe de regel is in deze en die legt Nijhuis uit. Gaat vervolgens ook naar binnen en heeft overleg ook met Verbeek. En die geeft aan dat hij de bewuste regel ook kent.
Dan krijgt hij ook te horen dat AZ niet verder wenst te spelen omdat ze zich bedreigd voelen en dat ze vinden dat de veiligheid niet gegarandeerd is.
Lijkt me niet meer dan logisch na het voorval.

We kunnen hier allemaal wel heerlijk gaan bedenken wat we zouden willen zien, maar zo werkt het niet.
Er zijn gewoon regels om te volgen en die heeft Nijhuis gevolgd opdat moment. Dat is zijn taak als scheidsrechter op dat moment.

Al het andere wat wij vinden of gedaan zou moeten worden doet niet ter zake. Dat is ons onderbuik gevoel en gebaseerd op wetenschap van nu.

2 mei 2019 om 11:45

Maar de overtreding van Esteban zou dan al hebben plaatsgevonden voordat hij het spel kon stilleggen en naar binnen gaan. Als je spelregels gaat interpreteren, kom je in een grijs gebied.
Daarnaast schopte Esteban zich de longen uit het lijf. Ik vond het behoorlijk buiten proportioneel. Dit ging verder dan zelfverdediging. Terecht rood.

2 mei 2019 om 11:53

@ silaz

Dat is wat Nijhuis in de persconferentie ook aangeeft. Als hij (esteban) was weggelopen nadat hij Wesley naar de grond had gewerkt, had Nijhuis hem laten staan.
Echter juist dat trappen nadat Wesley op de grond lag heeft hem de rode kaart opgeleverd.
Nijhuis legt dat uit. De actie van Nijhuis is overigens in overleg met zijn assistenten genomen. Dus is hier een 4 tal dat op 1 lijn ligt en die de spelregels echt wel kennen.

Beter dan wij zogenaamde kenners .

Al gebeurd het nadat hij het spel heeft stilgelegd en tijdelijk staakt blijven de spelregels van kracht. Die worden pas opgeheven nadat er tot definitieve staking is overgegaan en de scheidsrechter in zijn kleedlokaal is.
Dan eindigt het gezag wat de scheidsrechter is gegeven door de overkoepelende bond.
Ook dit is spelregelkennis

2 mei 2019 om 13:02

En zo is het @the ref. Conform de regels kon nijhuis niks anders dan rood trekken.
En hoe raar het ook klinkt AZ kwam nog goed weg dat de wedstrijd werd overgespeeld nadat zij moedwillig de wedstrijd staakten...

2 mei 2019 om 13:17

@ Limboroy

Dat AZ goed wegkwam vind ik dan weer niet. Aangezien een speler van hun letterlijk aangevallen is.
Dan kan ik me er heel goed in vinden dat je omwille van je veiligheid niet meer het veld op wil gaan.
Laat staan wat voor impact dat psychologisch op je zou hebben.

Dus kan eigenlijk wel leven met zo als het daarna gegaan is. Ik vind dat Nijhuis echt niets te verwijten valt, met de wetenschap van nu is het makkelijk redeneren dat je het anders moet doen.
Maar ga er maar aanstaan.

De meeste hier hebben weinig spelregelkennis, laat staan dat ze ooit wedstrijd gefloten hebben, laat staan dat ze hebben moeten meemaken dat ze dit oplossen.

Toch nog redelijk snel tot inkeer gekomen, maar 8 jaar nodig gehad!

Net het hele interview gehoord. Komt niet bepaald slim over en heeft een hoop verkeerde keuzes gemaakt in zijn leven: veel drugs- en drankgebruik en geen baan. Daarnaast ODD en een laag IQ. Hij klinkt wel oprecht in zijn excuses. Wat deze jongen heeft gedaan is heel erg, ondanks al het voorgenoemde. Hij heeft zijn celstraf uitgezeten, mag het stadion niet meer in en moest 10.000 euro betalen. Tijd voor een nieuwe kans (waarmee ik niet wil zeggen dat hij het stadion weer in mag).

2 mei 2019 om 10:05

Helemaal mee eens. Iedereen verdient een tweede kans, hij heeft zijn straf uitgezeten, weet hoe achterlijk hij zich gedroeg en excuseert zich publiekelijk schijnbaar oprecht voor zijn oerstomme actie..

Hij is sowieso getekend voor het leven en zal waarschijnlijk altijd achtervolgd worden door dit incident. Hoeveel mensen zouden het aandurven met naam en toedracht alsnog publiekelijk hun excuses te maken?

Al die cynische moralisten en politiek correcte predikers, die hem zijn jeugdzonde niet willen vergeven, zullen eens hun eigen begaande stommiteiten uit hun jeugd eens moeten nagaan.

2 mei 2019 om 10:18

je weet niet over wie of wat je praat. deze jongen slaat random voorbijgangers en taxichauffeurs voor hun muil want: LOL! en schuift het af op het hebben van ODD en geen baan. Het is niet alsof hij zijn lesje heeft geleerd ofzo, dit is al een jaar of 15 aan de gang.

2 mei 2019 om 11:07

Jij weet blijkbaar veel. Lekker makkelijk scoren zonder de precieze details erbij te vertellen, zeg eens hoe en wat, dan weet ook ik meer. Zou leuk zijn als je er ook een bronvermelding bij zet en erbij vermeldt hoe al dan niet recent hij voorbijgangers en taxichauffeurs random voor de muil slaat. Was dat op zijn 27ste of op zijn 19de?

Vertel. Dan weet ik ook waar jij over praat en hoe het relevant is naar aanleiding van mijn reactie op zijn huidige spijtbetuiging en met de stelling dat iedereen een tweede kans verdient. Ongefundeerd LOL! roepen is mij te simpel.

2 mei 2019 om 11:48

een bronvermelding? Denk je dat dat soort akkefietjes in de krant staan?
En het is relevant in de zin dat hij al tientallen 2e kansen gekregen heeft. Een typisch figuur wat de maatschappij alleen tot last is en de schuld bij anderen legt. (het was de drank, ik krijg geen baan, iedereen is tegen me)

Liegt bovendien in dit interview of laat iig weg dat hij zeg de pest in gesnoven heeft op de tribune voordat hij het veld opkwam (de reden dat hij nog op zijn poten kon staan na een fles drank). Heeft een tattoo met A.c.a.b. in zijn nek staan, want natuurlijk zijn politieagenten allemaal ratten. Al met al een kansloos geval dat zijn leven never nooit niet gaat beteren.

2 mei 2019 om 12:15

Ja, inderdaad: dat denk ik, sterker: dat weet ik zeker. Dus een bronvermelding zou wel handig c.q. noodzakelijk zijn. Met zijn achtergrond als de Esteban-aanvaller in het verleden denk ik inderaad, dat dat soort akkefietjes in de krant zouden hebben gestaan en/of ze gemakkelijk terug te vinden zijn op internet. Ergo: dat zou eerder ‘regel’ zijn in deze tijd van ongegeneerde, digitale nieuwsvergaring/uiting.

Sites als ‘Geen stijl’ nemen geen blad voor de mond en publiceren alles open en bloot. Er is nergens wat over molesteren van random voorbijgangers en taxichauffeurs te vinden. Hooligan Wesley is bij uitstek een figuur waarvan elk akkefietje breed uitgemeten zou zijn.

Zolang je geen bronvermelding kan geven inclusief jaartallen wanneer hij de door jouw gestelde vermeende ‘feiten’ heeft gepleegd, dan is het vooralsnog niet relevant sls reactie op de strekking van mijn eerdere post.

Een plakplaatje met a.c.a.b. in de nek, wat is daar überhaubt relevant aan? Hoelang loopt hij daar ook al niet mee? Heeft hij die op zijn 19de of net pas op zijn 27ste laten zetten? En is dat van belang nu hij zijn excuses aanbiedt om zijn domme actie destijds in de Arena? Zo’n tattoo is toch totaal irrelevant?

Nogmaals: zolang jij geen bronvermelding weet te geven en jezelf enkel baseert op geruchten, roddel en achterklep, dan zijn het enkel verdachtmakingen die nergens op gebasseerd zijn en niks zeggen over de oprechtheid van het huidige boetekleed wat hij aantrekt.

B.t.w.: ik wil deze jongen niet beschermen of zijn eerdere daad goedpraten (edit), maar ga liever uit in de goede van de mens. Ook een figuur als hij, die reeds op de blaren heeft gezeten, verdient een tweede kans. Je kunt hem wegzetten als typische kleine draaideurcrimineel, een recidiverende malloot, die de maatschappij enkel tot last is, maar onderbouw dat dan ook met feiten.

2 mei 2019 om 12:20

ik begrijp het, het siert je. maar die dingen staan dus niet in de krant. Mijn bron is deze eikel zelf.

2 mei 2019 om 12:25

Oké, ik ga er vanuit dat je die Wesley zelf persoonlijk kent dan.

2 mei 2019 om 16:11

ODD en oprechte excuses zijn wel twee zaken die elkaar vaak niet heel erg lekker liggen weet ik uit ervaring van het werken met dit soort jongeren. Dan denk ik eerder dat het oprechte spijt is vanwege de gevolgen.

Maar ik ben het eens, hij moet een nieuwe kans krijgen om een goede plek in de maatschappij te vinden.

Alweer 8 jaar geleden. Tijd gaat snel voorbij. Hij is wel lekker op tijd, om 8 jaar na dato zijn excuses aan te bieden en zijn leven te beteren. Compleet stupide actie. Gelukkig is hij er hard voor gestraft. Het incident werd trouwens echt dramatisch aangepakt door Nijhuis. Volkomen terecht dat Verbeek niet verder wilde spelen. Grootste blunder uit de carrière van Nijhuis.

2 mei 2019 om 10:16

@ FC Den Bosch

En waarom is dit de grootste blunder van Nijhuis uit zijn carriere?????

Zeg jij mij ff welke andere actie hij had moeten ondernemen met de spelregels in acht te nemen?

Zou zeggen pak hoofdstuk 12 er ff bij en geef mij aan welke andere actie Nijhuis conform de regels had moeten nemen.

Ik snap je reactie, ik snap de actie van Verbeek. Echter de spelregels dicteren op zo'n moment de sanctie.

Tis niet dat als je op een postzegel door Messi 4x binnen 10 sec gepoort wordt je vervolgens deze zonder straf het ziekenhuis in mag trappen.
Esteban stond op het moment van de actie onder gezag van Nijhuis en de spelregels en die geven heel duidelijk aan dat je jezelf niet op die manier mag verdedigen. Ondanks dat het hier om een supporter gaat die je te lijf gaat.

2 mei 2019 om 11:37

@the Ref,

Je weet wat er met Monica Seles is gebeurd? Die is met een mes neergestoken tijdens een tenniswedstrijd. Dit heeft haar grotendeels haar tenniscarriere gekost. Niet alleen dat, zij heeft een lange revalidatieperiode moeten ondergaan en heeft er (zeer waarschijnlijk) de rest van haar leven geestelijk last van die aanslag.

De aanslag op Esteban had net zo slecht kunnen aflopen als die wesley idioot iets minder stoned/dronken was geweest en Esteban minder sterk en alert was geweest. Had Seles ook geschorst moeten worden als zij zichzelf had proberen te verdedigen?

De bond (en daar maakt die scheidsrechter ook deel van uit) hoort ervoor te zorgen dat een sporter veilig zijn sport kan bedrijven. Als een sporter op het veld wordt aangevallen dan hoort de scheidsrechter in te grijpen.

Ja ik weet dat de regels een rode kaart voorschrijven, maar bijna iedereen had er begrip voor gehad als hij die rode kaart (tegen de regels in) niet had gegeven. Nu hij die rode kaart wel heeft gegeven, heeft hij wat mij betreft een grote blunder begaan, ondanks dat de regels hem gelijk geven.

2 mei 2019 om 11:50

@ multatuli

Ja, ik weet wat er met Seles is gebeurd. Ik zat letterlijk te kijken toen het gebeurde.
En ja ben me bewust van wat er met Esteban had kunnen gebeuren.

De veiligheid is overigens in het geval van Esteban/seles niet aan de scheidsrechter. De thuisspelende club is verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Dus hier maak je al een denkfout.
Dat is ook 1 van de redenen waarom de replay voor een compleet ander publiek werd gespeeld, dat was de straf die de bond oplegde aan Ajax als verantwoordelijke voor de veiligheid.

Op het veld is de scheidsrechter verantwoordelijk. Dat klopt. Echter in het duel tussen de clubs was er niks aan de hand.
Je kunt pas een blunder begaan als je fouten maakt volgens de regels. Anders kan je hooguit van een gemiste mogelijkheid spreken maar nooit van een blunder.
Immers er is geen referentie materiaal. Je geeft zelf aan dat het spelregeltechnisch juist was, en toch spreek je van een blunder.

Dat noemen ze nu met de wetenschap van nu een situatie van toen beoordelen. Nijhuis moest toen iets beslissen en er was nog nooit zoiets voorgevallen. Dus wat moest hij?
Juist handelen zoals hij deed.

Nu zouden we misschien tot een andere beslissing komen, als alle omstandigheden gelijk zouden zijn. Echter zijn ze dat niet, dus er is geen pasklare oplossing voor dit soort dingen.
Elk voorval dient op zijn eigen merites te worden beoordeeld. En daar zijn zoveel variabele op van toepassing dat je pas achteraf kunnen bekijken of dingen juist zijn gegaan.

Op zo'n moment heb je eigenlijk maar 1 leidraad en dat zijn je spelregels. Die zijn letterlijk op papier geschreven. Die zijn duidelijk. Al het andere is dat niet.

Wat een zinloos interview, lekker verbergen achter de fles cognac met zn "vanaf dat moment is alles heel vaag". Waarom krijgt deze gast een podium?

2 mei 2019 om 10:52

ben niet de enige die het vreemd vind dat deze man een podium krijgt. Knvb is in ieder geval al duidelijk van mening dat we dit soort mensen niet op de tribune moeten hebben. Daar kan de media nog wat van leren.

Dat hij uberhaupt nog kon lopen na een fles cognac zonder ontbijt.

On: Ontzettend domme actie van een 19 jarig mannetje die waarschijnlijk dacht dat het toen wel leuk was. Hij heeft flink op de blaren moeten zitten en het gaat nog 22 jaar duren voordat hij hier volledig vrij van is (eind van zijn stadion verbod). Ik vind het goed dat hij met dit verhaal naar buiten komt, zodat mensen zich bewust zijn van wat de consequenties kunnen zijn van éã©n dronkenmans actie. Ondanks dat ik wel een beetje medelijden met Wesley heb, vind ik het terecht dat dit soort acties hard worden aangepakt.

2 mei 2019 om 12:49

Dat "ontbijt" zal naast die fles cognac ongetwijfeld hebben bestaan uit een wit poeder wat nasaal ingebracht dient te worden. Anders sta je na een fles cognac niet meer op je benen hoor..

netjes dat hij zijn excuus maakt.
laten we gewoon vergeven en vergeten . iedereen doet wel eens domme dingen . laat maar zien dat je er van geleerd hebt !!

2 mei 2019 om 11:41

domme dingen?

Hij heeft geprobeerd om iemand invalide te schoppen. Dit valt niet onder kattekwaad.
Dit soort idioten hoeven wat mij betreft nooit vergeven te worden.

Zoals hij het verteld lijkt het net alsof hij er weinig aan kon doen en dat dit eigenlijk iedereen had kunnen overkomen. Compleet gestoord.

2 mei 2019 om 10:30

Eigenlijk is hij ook gewoon het slachtoffer. Heel zielig eigenlijk. Ach, sommige mensen overkomen dit soort dingen gewoon. Of trekken problemen/ rariteiten aan. Zal groepsdruk en alcohol zijn in combinatie met een laag zelfbeeld en laag IQ.

Oh ja....dat was het aparte, Esteban kreeg rood...az ging van het veld af daarna, wat een commotie. Deze gast is gewoon hersenloos, kan hij ook niks aan doen verder, gelukkig heeft hij nog 22 jaar te gaan voordat hij een stadion weer in mag.

Natuurlijk zwaar bezopen wat Wesley heeft gedaan en je krijgt geen kans voor een nieuwe start simple as that.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe hij überhaupt de Arena in is gekomen, neem aan dat je wordt geweigerd bij openbaar dronkenschap?

2 mei 2019 om 10:10

"waar ik wel benieuwd naar ben is hoe hij überhaupt de Arena in is gekomen, neem aan dat je wordt geweigerd bij openbaar dronkenschap?"

Als je iedereen die een beetje wazig uit z'n ogen kijkt moet gaan weren uit voetbalstadions, dan kom je stewards tekort.

2 mei 2019 om 10:14

Er is een verschil tussen een biertje of een fles cognac.

2 mei 2019 om 10:17

Heb jij nooit in de rij van een discotheek je best gedaan om te doen alsof je supernuchter bent, terwijl je hem ook al aardig had hangen? Zoals cabinessence al aangeeft, als je iedereen met alcohol aan moet pakken mag je 25.000 stewards neerzetten.

2 mei 2019 om 10:26

Weigeren bij openbare dronkenschap bij de poortje van o.a. De Arena? Dat klinkt in theorie logisch als je nog nooit in een stadion bent geweest. Tig procent van de vaak jonge supporters heeft voor de wedstrijd al een traytje alcohol achterover geslagen en doet er alles aan om aan de buitenkant eerder binnen te komen.

Met succes meestal. Wat denk je dat er gebeurt, wanneer een studentikoze steward één van de dronkemannetjes er tussen uit pakt en hem weigert tussen zijn dronken maatjes in een mensenmassa? Lijkt me niet raadzaam.

Bovendien kan men in practisch elk stadion dronken of niet lekker doorgaan met jezelf volzuipen.

2 mei 2019 om 10:27

Als je iedereen die wazig uit zijn ogen kijkt moet weigeren zit er niemand meer in de Kuip en lopen ook de overige stadions aardig leeg...

Dit was zo’n bizarre situatie met een ongelooflijke idioot van een vent. Goed dat Esteban het op tijd doorhad, want een flinke onverwachte trap in je rug kan wel eens problemen opleveren. Wel goed om te zien dat hij een stevige straf heeft gekregen.

En ik denk dat ik namens alle Ajacieden spreek als ik zeg: stop die excuses maar ergens waar de zon niet schijnt. Laten we a.u.b. 0 medelijden of tolerantie hebben voor zulke hersenloze figuren. Het klinkt misschien bot, maar het is altijd makkelijk om naar de drank te wijzen.

Er zijn miljoenen mensen die ook alcohol drinken en zich niet als een volslagen idioot gaan gedragen. Geen aandacht geven deze vent, laat hem maar lekker op de blaren zitten.

2 mei 2019 om 10:30

"er zijn miljoenen mensen die ook alcohol drinken en zich niet als een volslagen idioot gaan gedragen."

Drank maakt dan ook niet een slecht mens van een goed mens. Het haalt hooguit slechte kanten naar boven die je nuchter wellicht weggestopt houdt.

2 mei 2019 om 11:12

We hoeven ook geen medelijden met hem te hebben, maar hij heeft inmiddels een straf gekregen, die uitgezeten en is daarnaast 10.000 lichter en kan alleen naar een oefenwedstrijd kijken. Die jongen heeft toen niet slim gehandeld, maar heeft zijn sanctie ook gehad. Geen enkele reden om hem zwart te maken.

2 mei 2019 om 11:12

We hoeven ook geen medelijden met hem te hebben, maar hij heeft inmiddels een straf gekregen, die uitgezeten en is daarnaast 10.000 lichter en kan alleen naar een oefenwedstrijd kijken. Die jongen heeft toen niet slim gehandeld, maar heeft zijn sanctie ook gehad. Geen enkele reden om hem zwart te maken.

man man man "ik had niet goed ontbeten" :-)
Nee, als je wel goed hebt ontbeten blijf je broodje nuchter nadat je een fles van 0,7 ltr Cognac soldaat maakt...
Waarom drink je in vredesnaam een fles cognac leeg voordat je naar een voetbalwedstrijd!! gaat?? Wat een gek

2 mei 2019 om 11:14

Ik snap überhaupt niet waarom je een fles openmaakt voor een wedstrijd. Ik drink ook gerust een drankje hoor, maar voor de gezelligheid. Als ik naar voetbal ga (Utrecht PSV Ajax of AZ) neem ik gerust een paar biertjes voor de wedstrijd, maar dat is voor de gezelligheid. Een fles? Hou op..

2 mei 2019 om 11:46

Nee precies! Je weet van tevoren toch dat als je een fles cognac soldaat maakt dat je ladderzat wordt?!

"wesley van Wilsem was negentien jaar toen hij opeens wereldberoemd werd. "
Alsjeblieft zeg, Wereldberoemd ja? Eerder berucht. Deze man heeft nooit roem gehad.

Jammer dat het 8 jaar heeft moeten duren voordat hij zijn excuses aanbiedt. Ik kan me dit incident ook niet meer herinneren , maae misschien wel als ik de beelden terug zie. Ik kijk echter liever goals terug dan dit soort negatieve aandachttrekkerij. Wat mij betreft zijn z'n excuses bij deze geaccepteerd. Het is toch altijd mooi als mensen tot inkeer komen en hoe ze zich als een debiel hebben gedragen.

Wat bedoeld hij eigenlijk met een nieuwe start? Verwacht hij dat z'n stadion verbod van 30 jaar wordt opgeheven? Het lijkt mij dat de consequenties van jouw daden blijven staan ook al heb je daarna spijt en wil je een nieuwe start maken. Hij heeft al minder dan een half jaar in de bak gezeten en de rest voorwaardelijk gekregen en dat is op zich al een aardige compensatie. Is het nu dat Ajax zo succesvol is in Europa dat hij zo'n spijt heeft dat hij dat niet van dichtbij kan meemaken? Als hij werkelijk wat voor de club wilt betekenen dan kan hij voorlichting gaan geven aan andere hooligans die rotzooi trappen voor, tijdens en na de wedstrijden van Ajax. Dan hoeven ze niet hetzelfde mee te maken als wat hij heeft meegemaakt en het scheelt Ajax flink wat boetes en een slechte naam.

Gewoon een idioot die niet met drank om kan gaan dus. Ik snap sowieso niet waarom je volledig bezopen naar een voetbalwedstrijd zou willen gaan. Dan krijg je toch niks meer mee van het voetbal, van de sfeer in het stadion en van alles daar omheen. Dit soort gasten mogen wat mij betreft dus ook prefentief uit het stadion geweerd worden.

Haha, we reden naar het stadion, lekker muziekje en een drankje: een hele fles cognac...
Nou dan loop je niet meer zo, die had ook wel wat anders op als je het mij vraagt. Wees dan helemaal eerlijk. En ookal is dit geen kleintje, iedereen heeft recht op een tweede kans na een fout, dus ook Wesley. Straf uitgezeten, ouder en misschien wat wijzer geworden...

En dan 8 jaar later doodleuk zijn volledige naam onthullen in een interview. Hoe dom ben je dan?!

Toont ook maar weer aan hoe erg het mis is met deze gozer. Hij is gewoon totaal niet in staat om ergens de gevolgen van in te schatten. Functioneert zijn bovenkamer niet ofzo?

Wel laf van Verbeek om van het veld te stappen. Stond 1-0 achter en zag de bui al hangen.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren