Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Kritiek op Erik ten Hag: ‘Het deed Ajax geen goed, het zorgde voor chaos’

Laatste update:

Ajax boekte dinsdagavond op eigen veld een relatief eenvoudig overwinning op Vitesse. De Amsterdammers leidden na 58 minuten voetballen al met 3-0 en stapten uiteindelijk met een 4-2 zege van het veld. Kenneth Perez zag hoe Ajax na een dubbele wissel van Erik ten Hag het laatste halfuur bij vlagen wankelde.

Nadat Matthijs de Ligt Ajax op 3-0 had gekopt, besloot Ten Hag een dubbele wissel door te voeren: Hakim Ziyech en Nicolás Tagliafico werden naar de kant gehaald ten faveure van David Neres en Rasmus Kristensen. Met name de aftocht van Tagliafico deed Ajax geen goed, stelt Perez. "Door één wissel veranderde hij de volledige verdedigingslinie: iedereen moest opschuiven. Dat deed Ajax geen goed", stelt de Deense analist bij FOX Sports.

Kristensen kwam als rechtsback te spelen, waardoor onder anderen Joël Veltman van positie moet wisselen. "Het zorgde vooral voor chaos, in plaats van voor stabiliteit", vindt Perez. Vlak na de dubbele wissel zorgde Navarone Foor voor de 3-1; Dusan Tadic en Oussama Darfalou bepaalden in de laatste tien minuten de eindstand.

"Vitesse kon nog wat terugdoen, maar ik had wel het gevoel dat als Ajax nog even zou aanzetten, het nog een aantal keer zou scoren", vervolgt Perez. "Als er op 85% wordt gevoetbald, zonder de vaste kern, dan zie je dat ze het dus ook tegen dit Vitesse moeilijk krijgen. Als het besef er dan weer is, dat je een tandje moet bijschakelen, dan gaat het echter wel weer. Het is een volledig terechte overwinning, maar misschien maakten ze het zich moeilijker dan nodig was."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Waarom niet gewoon Sinkgraven erin, die speelde toch heel aardig! Zeker na een lange blessure

23 april 2019 om 22:58

Die zat niet bij de selectie dus dat werd lastig vandaag.

23 april 2019 om 23:34

@ DeJong16: is Sinkgraven dan geblesseerd? Anders vind ik het een beetje dom om hem niet mee te nemen als Tagliafico niet helemaal fit is..

23 april 2019 om 22:58

Bijna elke invaller van Ajax speelt prima de laatste tijd. Zo ook Ekelenkamp en Kristensen. We kunnen niet elke wedstrijd de wisselspelers gelukkig maken. Ik vond het prima zo. Met deze 11 in de basis is het gewoon erg slecht dat je 2 goals tegen krijgt.

24 april 2019 om 00:12

De goals vielen na 2 wissels, met ook nog positiewisselingen. Dus eigenlijk 4 wissels..

Kortom, je veranderd je opstelling op 4 punten.

24 april 2019 om 00:42

Ik denk dat ten Hag ook deze variant even wilde zien, het was het alternatief voor de keuze Mazraoui linksback tegen Juventus. Maar denk dat hij zich wel ter met bedenkt voor hij dit weer probeert...

24 april 2019 om 03:34

Inderdaad. Met Veltman naast De Ligt en Blind linksback, zoals diverse ‘analisten’ zelf opperden voor Juve uit.

24 april 2019 om 07:49

Sinkgraven zat niet eens bij de selectie. Maar buiten dat kan iedereen wel zeiken over de wissels van Ten Hag, maar kijk de wedstrijd eens terug en bekijk dsn even hoe het middenveld stond gepositioneerd. Die gaven werkelijk alle ruimte weg die er weg te geven viel. Ja, dan krijgt de verdediging het zwaar. Ajax had moeite met de omschakeling van 5-4-1 naar 4-4-2 en de daarbij behorende aanvallendere instelling. Dat moet de volgemde keer iets sneller opgepakt worden.

Snapte dat ie Nico en Hakim even rust wou geven, maar dat had ook anders gekund. Gelukkig word het je niet cruciaal, maar frustrerend is het wel.

23 april 2019 om 23:44

Eens. De spelers die hij eruit haalt zijn logisch, de manier waarop hij het opvangt minder.

Doet wat mij betreft niets af aan de status die Ten Hag de afgelopen weken/maanden heeft verworven. We stonden 3-0 voor, dat mag zelfs het C-team van Ajax niet meer weggeven. Het concentratieverlies wat na de 60ste minuut ontstond mag niet voorkomen. Ik snap dat 3-0 makkelijk denken is, maar als ze na de 3-1 heel snel de 3-2 hadden gemaakt, was het pas echt billen knijpen.

23 april 2019 om 23:55

Het is heel makkelijk elkaar napraten. Dan had Sinkgraven er in gemoeten hoor ik mensen hier roepen. Die gozer zat niet eens op de bank. Het was of Magallan of Kristensen. Dan snap ik wel dat je voor Kristensen kiest. Blind als linksback was gewoon verschrikkelijk (niet de eerste keer, maar waarschijnlijk wel de laatste keer). Het was echter het middenveld die alles volledig liet lopen. Frenkie werd laconiek, Schone kon het niet meer belopen (en werd later ook terecht gewisseld). Zo zie je maar dat als Ajax 20-30% denkt te kunnen gaan sparen dan speelt zelfs Vitesse je scheel. De wissels zijn logisch , zowel Tagliafico als Ziyech waren niet geheel fit.

24 april 2019 om 12:04

Dat snap ik @elphenomeno, maar als je vooraf weet dat je linksback niet 100 procent fit is, is het misschien handig een linksback bij de selectie te halen. Van wat ik lees was hij al enkele dagen niet helemaal lekker, dus dan kan je daar rekening mee houden. Nu weet ik niet hoever van tevoren de definitieve wedstrijdselecties moeten worden ingediend, dus misschien lag daar het probleem.

Verder niets dan lof voor Ten Hag, ik heb tomeloos veel respect voor de manier waarop hij al zijn criticasters de mond weet te snoeren en hoop dat hij nog jaren blijft om Ajax na aankomende zomer opnieuw vorm te geven. De manier waarop hij het gisteravond managede was dan gewoon een klein minpuntje, meer niet.

Helemaal met Perez eens. Onnodig om je verdediging zo op de schop te gooien + concentratieverlies en scherpte die even weg ebt zorgt er voor dat het nog even billen knijpen was. Zonde van de tegengoals. Enfin, 3 punten is 3 punten en nu hopen op Willem II

Ik krijg het idee dat de achterste linie heel kwetsbaar voor wijzigingen is (met name het centrum). Hopelijk blijven Blind en De ligt volledig fit. Verder zal het een klus worden voor volgend seizoen er weer een goede defensie neer te zetten. Kan ter Hag aan gaan werken. Net als hij aan zijn wisselbeleid kan doen.

23 april 2019 om 23:02

Ik blijf het zonde vinden dat ze Wöber hebben laten gaan, die had ook een goede klik met De Ligt als hij speelde. Nu stond er eventjes een onwennig centrum met Veltman en De Ligt en dat merkte je meteen.

23 april 2019 om 23:04

Wöber was een grote aderlating. Je kon er ook goed mee rouleren. Heeft Ajax ook een risico mee gelopen. Als Blind langdurig geblesseerd was geraakt hadden ze dat nooit met magallan kunnen opvangen.

23 april 2019 om 23:13

Weet je natuurlijk niet. Magallan is niet heel overtuigend begonnen bij Ajax, maar om hem nu al op te geven? Als die jongen vandaag was ingevallen en goed had gespeeld, zorgt dat voor veel vertrouwen bij zowel speler als supporters. Die jongen komt uit Zuid Amerika, spreekt de taal nog niet en moet misschien nog even wennen. Sommige spelers staan er direct, zoals Tagliafico, maar andere spelers hebben even de tijd nodig, zoals Dolberg of Neres.

23 april 2019 om 23:23

Opgeven doe ik zeker niet, ik bedoelde er meer mee dat ik niet denk hij er zo snel al zou staan. Helemaal niet zoals een van de sterkhouders van het team, wat natuurlijk logisch is. Ik denk dat Wöber het dan beter had gedaan. Maar we zullen het nooit weten, Ajax heeft het risico aangegaan en het heeft zich uitbetaalt.

24 april 2019 om 06:32

Nou, hij Magallan viel in tegen juve en dat kon mij bekoren. Ging blind ook naar linksback. Voelen dezelfde gaten als gisteren, werd alleen spijkerhard ingegrepen waardoor het nauwelijks opviel en het blind linksback vooral een gouden greep werd van Ten Hag. Nog steeds een gouden greep, maar niet alleen door Blind back te zetten. Ben alleen bang dat Magallan echt bagger is met 40 meter in zijn rug. Dan speelt hij tot nu toe echt heel zwak.

Verschrikkelijke kutwissel ja. Ziyech niet, die werd niet gemist. Nico wel. Die jongen moet gewoon 90min spelen, of hij moet zelf aangeven dat ie niet verder kan.

23 april 2019 om 23:04

ziyech werd wel zeker gemist.
Geeft gas, verdedigend en aanvallend.

23 april 2019 om 23:10

En precies Nico was dus al dagen niet fit. Prima wissel dus.

23 april 2019 om 23:10

Nico was niet helemaal fit. Sinkgraven zat niet bij de selectie om dezelfde reden. Wat miet Ten Hag dan? Of mag je verwachten van deze jongens dat ze het gewoon op kunnen brengen?

23 april 2019 om 23:16

Naja Thamike, ik kan me voorstellen dat er enige chaos is als Veltman van rechtsback naar linker CV moet en zelfs naar linksback. Je had op een gegeven moment 3 verdedigers op een andere positie, Kristensen RA - Veltman LCV en Blind LA. Daarna Veltman en Blind omgedraaid. Nou zou het misschien niet mogen, Maar ik kan me voorstellen dat het wel voor verwarring zorgt. Naar mijn mening hadden ze Schone niet moeten wisselen.

23 april 2019 om 23:23

Tuurlijk gooi je achterin alles om maar zijn allemaal verdedigers die daar allemaal al eens hebben gespeeld. Middenveld hielp niet meer mee omdat ook De Jong er doorheen zat. Gelukkig herstelde hij Blind als CV en stond het weer wat beter.

24 april 2019 om 06:34

Nee nog erger. Kristensen Rwb, veltman rcv, de Ligt lcv en blind lb. Zie je ook meteen het probleem. Of beide backs diep of geen van beide. Nu speelde de een als een buitenspeler en de ander als een verkapte middenvelder. Overal kwam je dus te kort.

24 april 2019 om 02:24

Je bent even vergeten dat we tegen Juve ook gewoon zonder Nico speelden. Het had niet zozeer met alleen Nico te maken, maar vooral dat het centrum uit elkaar werd gehaald.
En met je opmerking over Ziyech sla je ook al de plank mis. Wat je voor die wissels zag, was dat de bal nauwelijks bij de Ajax verdediging kwam. Dit door het goed afjagen van de voorste linie. Daarin was vooral Ziyech erg efficiënt. Hij is ook altijd onvoorspelbaar, zodat Vitesse altijd waakzaam moest zijn en totaal niet in het spel kwam. Zodra de wissels plaatsvonden konden ze veel beter de bal in het team houden en gevaar stichten.

Ten Hag maakte een fout, maar ik denk ook dat de spelers zelf er al dachten dat ze er waren. Vitesse ging ineens naar voren en scoorde tweemaal. Tenslotte is er weinig gebeurt, maar het was wel een waarschuwing.

Blind moet je nooit linksback zetten want wordt er vierkant uitgelopen.

Ten Hag had het zichzelf zoveel makkelijker kunnen maken door Sinkgraven of Magallan in te brengen. Dan creëer je veel minder onrust. Dit was gewoon te gek. Zijn intentie was goed door hun rust te gunnen, maar het gevolg was dat de overgebleven spelers door de chaos juist vermoeider zijn geraakt denk..

24 april 2019 om 00:01

Ze hebben Sinckgraven nog gebeld maar hij lag zo lekker op de bank thuis dat hij het niet ging halen..

Dit artikel is niet bepaald volledig. Inderdaad onhandige wissel waarbij Veltman RB->RCV, De Ligt RCV->LCV, Blind LCV->LB werden gezet. Dat werkte totaal niet (Ik ben van mening dat Veltman niet/nooit meer centraal mag spelen). Daarna werd het omgedraaid met Veltman naar LB en de Ligt/Blind terug naar standaard positie, toen werkte het wel weer.

23 april 2019 om 23:05

En daarbij hinkten sommige spelers op 2 gedachten, van den Beek wilde druk zetten met de spitsen en de rest bleef achterin hangen waardoor er een gapend gat ontstond en die goal uit kwam.

23 april 2019 om 23:19

Veltman kan op zich prima centraal. Maar het is wel duidelijk dat Ajax er momenteel steeds slecht tegen kan als het centrum uit elkaar gaat dus in deze situatie is het iig niet handig

Nou vooruit, zal ik het dan maar zeggen:
Ten Hag is tactisch gewoon niet sterk.
Ook Schone was na 45 minuten op, deze had al veel eerder gewisseld moeten worden.
Maar goed, gelukkig geen verdere gevolgen.

23 april 2019 om 23:12

Ten Hag is tactisch zo zwak dat Ajax grootmachten als Real Madrid en Juventus uitschakelt in de CL en ongeslagen de poulefase door komt, waarin onder meer Bayern Munchen zit.

Natuurlijk heeft Ajax een goede selectie, maar je kan moeilijk met droge ogen bewerend dat Ajax individueel beter is dan die wereldploegen. Dus dan doet hij tactisch toch blijkbaar iets goed.

Nu zet hij wat om in de verdediging en dat pakt niet lekker uit. Hij doet het ook alleen omdat de stand het toe laat, want hij heeft ook wel door dat het niet gunstig is als hij het centrale duo uit elkaar haalt. Om dat dan aan te grijpen als een reden om gal te spuwen op Ten Hag vind ik persoonlijk wat raar.

23 april 2019 om 23:13

Ten Hag tactisch niet sterk? Dit was een noodgedwongen omzetting omdat Nico niet fit was.

Als Ten Hag tactisch niet sterk zou zijn, zou dit Ajax niet zo floriant spelen, zou Tadic in de spits nooit zijn bedacht, zou een noodgedwongen Sinkgraven in plaats van Mazraoui niet goed uitpakken, zou een moeilijke pot tegen FC Groningen niet alsnog gewonnen gaan middels Huntelaar.

Natuurlijk heeft Ten Hag ook geluk met de kwaliteiten in het team maar dat komt ook doordat het team echt ontzetend goed staat.

23 april 2019 om 23:14

Ten Hag is tactisch gewoon niet sterk? Nou vooruit, dan zal ik het ook maar zeggen dan; denk dat het bedtijd voor jou is, want je begint onzin te praten

23 april 2019 om 23:59

Tactisch niet sterk? Nee daarom speelt Ajax elke tegenstander ( inclusief Juventus, Real, Benfica en Bayern ) na rust weg. Die zet het gewoon perfect neer in de rust, of denk je dat ie een paar moppen vertelt in die kleedkamer?

Er moet weer wat gezocht worden hoor, het was duidelijk dat die heren toe waren aan rust.

23 april 2019 om 23:12

Precies, Sinkgraven zat niet bij de selectie door kleine pijntjes. Nico was al niet helemaal fit. Zoveel keus had Ten Hag niet. En van deze wissels mag je toch ook meer concentratie verwachten.

23 april 2019 om 23:37

Precies man, erg jammer weer! Blij met Erik zijn succes, gefeliciteerd mede-Ajacied.

Wat ziet EtH toch in Kristensen?? Dat moet echt een trainingsbeest zijn want die kan er werkelijk evht helemaal niks van

23 april 2019 om 23:20

Ik zie het ook niet. Maar vandaag werd hij niet gebracht vanwege zijn vermeende kwaliteiten maar puur omdat Nico niet okselfris was

23 april 2019 om 23:58

Hij speelt bijna nooit. Wat moet je dan? Geen Sinkgraven en Mazraoui. Tagliafico kon geen 90 minuten maken. Magallan erin gedaan en dan Blind linksback? Ik denk dat Ten Hag Veltman minuten wou geven als centrumverdediger. Het probleem lag ook niet bij Veltman of Kristensen. Blind op linksback kan gewoon niet, en het middenveld werd ook overlopen.

24 april 2019 om 00:02

Je kan alles doen, maar niet je centrum wijzigen. Dan maar met Veltman op LB spelen. Zoals je zegt: blind kan niet op de back, mist echt snelheid daarvoor.

24 april 2019 om 00:09

Niet je centrum wijzigen? Ik vind dat je als topclub zijnde gewoon 3 goeie cv's moet hebben. Ze hebben Wober verkocht in de winter. Dat is gewoon een domme actie gebleken. Veltman op linksback lijkt me sowieso geen optie. Die is zo rechts als maar kan. Misschien had Kristensen op linksback de meest logische keuze geweest.

Hoezo kritiek. Hij verwacht van zijn spelers gewoon dat ze de taken goed uitvoeren. Geef hem ongelijk. De enige die verzaakt zijn de spelers zelf. Je staat voor, speelt thuis, dan mag je wel wat meer verwachten dan wat ze even hebben laten zien. Maar liever nu met een voorsprong dan straks in de CL.

Goede leerschool toch? Je kan het hier lijden, stond toch 3-0 voor. Nu weet je het in ieder geval voor de komende belangrijke wedstrijden dat dit dus niet gedaan moet worden als bijvoorbeeld een van hen geblesseerd of geschorst is.

24 april 2019 om 00:01

Hij gaf net in een interview aan dat dit inderdaad niet goed was hoe het was omgezet. Kan gebeuren. Leert iedereen weer van. 3 punten en 2 doelpunten uitgelopen... hop weer door!

Kristensen moet je sowieso gaan doorselecteren. Heeft totaal niet het niveau van een Ajax-1 speler. Ook Ekkelenkamp vind ik vrij matig. In de breedte is de selectie niet sterk genoeg.

24 april 2019 om 03:42

Tja. En als er goede, volwassen spelers moeten banken duikt de pers (lees: Valentijn) daar weer meteen op. Hoe ‘ontevreden’ die gasten wel niet zijn...

24 april 2019 om 06:31

Valentijn moet je sowieso niet serieus nemen.

24 april 2019 om 07:20

Valentijn die heeft alles behalve verstand van topsport. Die praat bij Ajax 6e klas amateur is, waar je 10 paardenvliegen en een hommel opstelt. Alles proberen dubbel te bezette, zo goed als het kan, van dezelfde kwaliteit volgend seizoen. Het geld is er en van daaruit kan Ajax doorgroeien. Nu zijn er 12 13 man die meteen in het eerste kunnen, zonder directe verzwakking, dit moet minimaal naar 18 man.

Het is niet de eerste keer dat Ajaxde boel omzet achter in als ze een verdediger missen. Eerder in de competitie hadden ze ook al problemen , toen een keer de Ligt en een andere keer Nico niet meededen.
Nu liet de stand het toe en weer is gebleken dat Ajax niet te veel moet veranderen in de verdediging. Op het middenveld en in de aanval , daar zijn er genoeg alternatieven , maar in de verdediging is dat een ander verhaal

Ik vind dit een prima moment om te blunderen voor Ten Hag, hebben we die ook weer gehad.
Sorry Erik, ik zag het in het begin niet in je zitten, je hebt jezelf volledig bewezen maar dit vind ik echt een aan jou aan te rekenen fout. Niet meer doen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren