Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Raheem Sterling is het helemaal zat en pleit voor negen punten aftrek

Laatste update:

Raheem Sterling is het beleid om racisme in het voetbal te bestrijden zat. De 24-jarige aanvaller van Manchester City maakt zich al jaren hard voor een sterker optreden van de autoriteiten aangaande racistische incidenten, aangezien het huidige beleid volgens de Engelsman niet deugt. Sterling wil verandering zien en pleit voor een rigoureuze aanpak.

"Over het algemeen denk ik niet dat van het veld lopen een geweldige oplossing is, maar spelers moeten daar ook niet voor gestraft worden. Geldboetes doen de rijkere clubs ook geen pijn. Ik stem voor een automatische aftrek van negen punten en drie thuiswedstrijden zonder publiek", schrijft Sterling in een uitgebreid stuk in The Times.

"Het klinkt hard, maar welke supporter wil racistisch gedrag riskeren als daardoor hun ploeg degradeert of de titel kan verspelen? Zo verliezen de clubs vanwege het racisme ook veel inkomsten. Kleine bedragen doen clubs of landen ook geen pijn, maar een groep die ze wel kan pijnigen, zijn sponsoren. De volgende keer als een bond of club niet goed optreedt, zou ik graag willen zien dat bedrijven stoppen met geld leveren om een punt te maken.â€

“Op het hoogste en laagste niveau overal ter wereld zijn donkere en Aziatische spelers, fans en trainers slachtoffer van racisme. Elke dag weer, of het nu een potje in het park is of in de Champions League. Ik vind dat de mensen die het voetbal leiden veel te weinig om dit probleem op te lossen. Het is gek om in 2019 nog een stuk in de krant te schrijven met een oproep voor veranderingen vanwege het racisme. Maar ik doe het wel, omdat het probleem zo groot is.â€

Ben jij het eens met de plannen van Raheem Sterling?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind niets banaler of primitiever dan een donkere speler racistische leuzen toezingen of geluiden maken. Dit moet inderdaad zo snel mogelijk uitgebannen worden. Zonder publiek spelen lijkt mij inderdaad een goede optie, het zijn immers de ‘supporters’ (in mijn ogen dat woord niet waard, maar goed) die het doen en de straf verdienen.

23 april 2019 om 12:31

Aan de andere kant benadeel je daarmee heel veel andere supporters die hier niks te maken mee hebben. Zou hier zelf ook enorm gefrustreerd over raken. Individuele harde straffen zou in mijn ogen veel beter werken, levenslang stadion verbod met enorme boete bijvoorbeeld.

23 april 2019 om 15:24

Er is al vaak genoeg gedemonstreerd dat stadionverboden niet werken. Iedereen straffen is misschien niet helemaal eerlijk, maar ik denk persoonlijk wel de beste methode in dit geval.

23 april 2019 om 16:18

Nee een paar idioten mogen nooit de touwtjes in handen krijgen en het zo voor iedereen verpesten. Dat is juist waar ze op uit zijn, en zal gezien worden als een overwinning. Camera's inzetten, verplichte identificatie, strafblad en boetes, uiteindelijk stadionverbod.

24 april 2019 om 00:40

Dat is natuurlijk waar. Echter help je hier wel mee het sterker te veroordelen. Mensen in de buurt van fans die racistische kreten uitlaten, zullen eerder corrigerend optreden als ze weten dat hun plaatsje daar ook mee in gevaar kan komen. Althans, dat is wat ik hoop.. Het blijft een enorm lastige kwestie.

23 april 2019 om 13:16

Als je constant iedere fan straft voor wat een kleine groep idioten doet, heb je na een of twee seizoenen niemand meer in je stadion zitten. Die verlengen dan hun seizoenskaart niet omdat ze voortdurend wedstrijden missen terwijl ze niets doen. Dit soort onzin ga je niet kunnen verbannen; de wereld heeft nou eenmaal wat minder bedeelde mensen als het om IQ gaat en helaas lijkt deze groep exponentieel te groeien..

24 april 2019 om 00:42

Daar heb je zeker een punt. Het blijft echter een lastige kwestie en de afweging tussen individuen straffen (als deze al te identificeren zijn) en de menigte straffen zodat er een grotere aversie tegen zij die het wel doen ontstaat is lastig.
Je hebt inderdaad wel gelijk, al vind ik dat er soms wel wat meer gedaan kan worden.

3 wedstrijden zonder thuispubliek lijkt me wel wat teveel van het goede omdat het vaak maar een bepaald deel van het publiek is die zo doet. Daarmee benadeel je de andere goedwillende supporters ook. Punten aftrekken lijkt me wel goed want welke supporter wil dat nou!

23 april 2019 om 13:17

Dan koop ik als uitfan met wat vrienden een ticket voor het thuisvak, iets wat overal ter wereld gebeurd, en ga ik apen geluiden maken. Na de wedstrijd loop ik lachend weg, wetende dat de concurrent punten in mindering gaat krijgen. Goeie oplossing inderdaad en net zo ondoordacht beredeneerd als Sterling zelf doet.

De gedachte om racisme aan te pakken is heel leuk van meneer Sterling, maar dit slaat natuurlijk als een tang op een varken. Nu is die jongen sowieso al niet het meest heldere licht, maar dit is ondoordacht, populistisch gescheeuw. Inderdaad, populisme komt niet maar van 1 kant.
Als iemand bij mij thuis op een feestje is en hij beledigt een andere aanwezige, moet ik dan de straf krijgen? Ik zou toch denken dat ik hem uit mijn huis trap en er nooit meer in laat.

23 april 2019 om 12:26

@harry: dat zou je denken ja. In de praktijk gebeurt het nu dat de politie jouw huis binnenvalt om erachter te komen wie die racistische leuzen heeft geroepen... en iedereen (inclusief jij) kijkt de andere kant op alsof er niets is gebeurt.
Politie gaat weer weg en het geschreeuw begint opnieuw.
En dat dan 10x achter elkaar...

23 april 2019 om 13:19

Het moment dat iemand in mijn huis iemand racistisch bejegend, gaat er geen enkele agent binnen komen hoor. Die komen echt niet omdat ze een belletje krijgen van iemand die racistisch bejegend is door iemand, want dan kunnen ze voortdurend uitrukken.

23 april 2019 om 13:28

Niet als het binnenskamers gebeurt nee. Maar als er 5 man vanuit het raam mensen op straat naschreeuwen, kun je verwachten dat de politie op de stoep staat... en een stapje verder gaat dan dat.

En dan ga je met een groepje van 10 bij de club die je haat zitten of je sportieve concurrent. Ga je tekeer als idioten en lach je ze daarna uit met de punt aftrek...

Triest dat het bestaat maar je verbant het helaas niet uit de mensheid. Maar dat je er altijd tegen moet strijden is goed alleen denk niet dat dit de manier is.

23 april 2019 om 12:24

Er is ook nog controle van stewards en de andere fans heh. Als jij de ballen hebt om bij een tegenstander in het vak te gaan zitten en dan dit uit te halen, dan ben je heel zelfverzekerd of gewoon heel erg dom. Ik ga iig niet tussen feyenoord fans in de kuip zitten en daar heel hard dingen roepen die negatief kunnen uitpakken voor feyenoord. Gok dat ik dan binnen 2 minuten gestrekt buiten het stadion lig.

23 april 2019 om 13:22

Simpelweg casual kleding aan doen en een sjaaltje van de thuisploeg om je nek of in de hand.. Tevens doen Feyenoorders het regelmatig; kaartjes kopen voor de thuisvakken. Oke, die laten duidelijk blijken voor Feyenoord te zijn, maar als je met puntenaftrek de tegenstander wilt naaien, is het niet heel lastig om aan te tonen dat je voor die club bent.

24 april 2019 om 07:39

Ja, maar er zitten toch nog een paar duizend man om je heen die wel daadwerkelijk om die club geven. Als ik bij mijn club zit en er zit een of andere idioot naast me dat soort dingen te roepen, dan grijp je die gozer toch bij zijn kraag. Je doet net alsof controle enkel voortkomt uit officieel daarvoor aangestelde mensen. Die mensen die met een feyenoord shirt bij een andere club in het thuisvak zitten, die zijn daar niet de baas. Die kunnen daar zitten en worden daar getolereerd. Laat diezelfde gasten bij die club gaan zitten en daar zorg dragen dat die club punten aftrek krijgt, dan ben je snel klaar verwacht ik. Daarnaast zijn er zat camera's in zo'n stadion die je haarfijn in beeld brengen. Er is dan snel zat duidelijk dat jij niet bij die club zit.

Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat er supporters van de tegenstanders in de thuisvakken zitten. Dit is een punt die de thuisspelende onder controle moet houden. Dan moet het maar gewoon allemaal met strengere controle. Dus elk kaartje op basis van paspoort. Dan kan je zo zien wie waar zit en wie wie is. Het feit dat er nu "mazen in de wet" zitten, betekent niet dat je zo'n optie direct moet laten varen. Als bond zijnde moet je een standpunt innemen en dan komen daar dus ook voor supporters andere en strengere eisen.

En in mijn optiek is het heel erg simpel. Als je hier tegen bent als supporter, dan heb je pech en kom je maar niet. Het is voor mij heel erg simpel in ieder geval. Maar misschien sta ik hier wat strakker in dan andere. Ik kijk hierin liever in oplossingen dan in problemen.

Ik hou ervan. Gewoon een keer inzetten op een "buitenproportionele" straf. Je moet mensen vooraf duidelijk maken dat hun acties gevolgen zullen hebben.. en niet een boete of een "niet meer doen". Nee, echte duidelijke gevolgen.

Natuurlijk zullen er nog steeds idioten tussen zitten, maar kijk eens wat de controle erop zou zijn van de andere fans. Zelfs een idioot zal twee keer nadenken voor hij iets gaat roepen, als hij tussen 50 mensen zit die wel het beste voor hebben met hun club. Sterling vind ik hierin gewoon goed bezig. Je kan het laten glijden en je kan jezelf in een slachtoffer rol gooien (wat heel natuurlijk is hoor). Maar de strijd aangaan is het enige dat werkt. En dan moet je als FA zijnde of Uefa zijnde gewoon een strafmaat instellen waar je heel duidelijk een standpunt inneem; "nee tegen Racisme"

Ach stel je toch niet zo aan. Hoe moet je dat dan aanpakken binnen een club? Je kan moeilijk bij de ingang zien of iemand iets gaat roepen tijdens de wedstrijd. Moet je dan maar alle supporters en de gehele club straffen voor een paar idioten. Racisme moet aangepakt worden maar niet op zon manier waarbij je iedereen zonder reden straft. Zoals ik al zei moet het hard aangepakt worden maar dan wel de desbetreffende supporters en niet de gehele club. Als voetballer moet je er gewoon overheen zetten, klinkt misschien hard maar het is wel de realiteit.

23 april 2019 om 12:45

Lekker makkelijk praten van achter je computer of telefoon, jij wordt niet maandelijks door tientallen mensen voor alles wat vies en vuil is uitgemaakt. Deze instelling is exact waarom idioten steeds met racisme weg kunnen komen, want de slachtoffers "stellen zich aan". Als je ooit daadwerkelijk racistisch bejegend bent weet je hoe naar dat voelt en hoe mensonterend het is. Sterling heeft 100% gelijk, om racisme uit het voetbal te krijgen moet er keihard en zonder genade worden opgetreden.

23 april 2019 om 13:30

Laat me voordat ik m’n punt maak voorop stellen dat dit probleem keihard aangepakt moet worden (lees: gaat je alleen nooit lukken), maar Tilburg013 heeft wel gelijk. In stadions wordt van alles geroepen. Vroeger werd ik gepest omdat ik nogal dik was. Ik kon ervoor kiezen om het te laten varen of elke keer als een bitch naar de meester gaan, huilie huilie doen over wat er is gezegd en dan? Dan zegt de meester ‘niet meer doen, anders krijg je straf’ en de volgende dag doet men het weer; net als met racisme. De bond legt de club een straf op, de club vraagt de supporters zich te gedragen en de volgende keer gebeurt het weer. Pesten zal je nooit uit de maatschappij krijgen, net als racisme. Kan je er elke keer zoveel aandacht aan besteden, maar dat maakt het juist erger. Hoe meer een gepest / racistisch bejegend iemand reageert, hoe langer het leuk blijft voor de mensen die dit doen. En zeg niet dat dit twee totaal verschillende dingen zijn, want iemand die beledigd wordt om zijn huidskleur, is net zo kwetsbaar als iemand die wordt gepest vanwege zijn gewicht (wat voor sommige mensen ook nog eens door ziekte komt) en andersom.

23 april 2019 om 13:40

@roman

Het verschil is alleen dat als jij 'overgewicht' hebt er meestal nog aan wat valt te doen. Denk hierbij aan maagverkleining, sporten etc. Een huidskleur blijft hetzelfde dat valt niet te veranderen. Maakt niet uit of je aan bleaching doet of het probeert met een operatie, het blijft hetzelfde.

Dus wat jij beweert is omdat het nooit verdwijnt moet je geen andere methode proberen om het probleem te verminderen ? Het zal nooit verdwijnen klopt maar vroeger was er slavernij voor meer dan 400 jaar en dat is uiteindelijk ook grotendeels verdwenen. Alles kan aangepakt worden met een juiste formule. Ik pleit voor hardere straffen want dat aai over de bol praktijk helpt ook niet echt.

23 april 2019 om 16:28

Racisme vergelijken met het pesten van dikke mensen is wel echt een hele lachwekkende vergelijking. Zijn dikke mensen ook het slachtoffer van honderden jaren aan onderdrukking, en structureel mensonterende discriminatie door de samenleving waardoor ze nooit als een volwaardig en gelijk mens zijn beschouwd?

Het racistisch bejegenen van iemand heeft een totaal andere lading, een zeer walgelijke en mensonterende lading die veel verder gaat dan wat pesterijen op de middelbare school.

Typisch een reactie van een witte man die geen idee heeft wat racisme met iemand doet, we moeten maar stoppen met het benoemen van racisme omdat dat het juist erger maakt. Really?

23 april 2019 om 18:25

Gelukkig hebben donkere mensen in west Europa ook nooit te maken gehad met onderdrukking.

De voetballerij kent helaas infantiele mensen en ik vraag me ook af of dat eruit te krijgen is. Neemt niet weg dat racisme keihard aangepakt moet worden en daar zou ik ook stadionverboden voor uitdelen, maar om een club 9 punten in mindering te geven is echt belachelijk. Lekker honderdduizenden tot miljoenen fans van een club straffen voor uitlatingen van een individu, dat slaat natuurlijk nergens op. Dan kan je als fan van welke club dan ook bijvoorbeeld op een makkelijke manier de concurrentie uitschakelen, door als eenling bij de concurrent op de tribune racistische uitlatingen te doen. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn.

Zal die ook cijfers hebben wat betreft de racistische incidenten van deze week? Hoeveel hebben er plaats gevonden? Welke groep waren de slachtoffers? En vooral wat het percentage is van alles racistische opmerking op en langs het voetbalveld i.t.t. alle racistische uitingen? Het is makkelijk om te zeggen dat het een groot probleem is binnen de voetbalwereld, maar volgens mij is het gewoon een maatschappelijk probleem en is de voetbalwereld 1 van de uitlaatkleppen. Daarnaast zie ik heel sporadisch berichten voorbij komen van racisme binnen het betaald voetbal. Dus daarom vraag ik mij af waar die dat 'grote probleem' op baseert. Daarnaast vind ik niet dat we nu 1 onderdeel van wat er vanaf de tribunes wordt geroepen eruit moeten pakken. Wat maakt het uitmaken van iemands moeder voor k......rhoer erger dan iemand racistisch bejegenen? Naar mijn mening is het allebei ronduit belachelijk en kan je hier zwaardere straffen voor gaan hanteren om het tegen te gaan. Wel vind ik zijn idee van straffen buiten proportioneel. Zie je het al voor je; je gaat naar de rivaliserende club die boven je staat en gaat namens die club in het stadion zitten. Gooit een bananenschil op het veld en de club krijgt 9 punten in mindering en drie wedstrijden zonder fans. Strengere straffen is dus gewoon geen oplossing.

Tevens vind ik het gek dat hij nu Aziatische en negroïde mensen eruit pakt als enige slachtoffers van racisme. Elke bevolkingsgroep heeft slachtoffers en daders. Het is makkelijk om bepaalde groepen erbuiten te laten (wat voornamelijk met blanke mensen nog wel eens gebeurt), maar ook die groep wordt wel eens slachtoffer van racisme. Het is gewoon een wereldwijd probleem, waarvan ik denk dat het ook nooit zou verdwijnen, gewoon omdat het van alle tijden is en je altijd gekke zal blijven houden.

23 april 2019 om 13:38

Nee, Generaal, alleen blanke mensen kunnen racisten zijn. Dat blijkt toch al jaren zo? Als er door een blank persoon over ‘... zwarte’, ‘... Moslim’ of welke afkomst dan ook gesproken wordt, is men racist, maar hoe vaak hoor je diezelfde mensen niet ‘... Hollanders’, ‘... blanken’, etc. roepen, maar dat mag dan weer wel. Dat is geen racisme in hun ogen. Dat racisme een enorm maatschappelijk probleem is, is een feit. Echter ben ik van mening dat een groot deel gewoon enorm hypocriet is, want ze zijn zelf net zo racistisch. Zelfde als de mensen die hier klagen over dingen zoals de Efteling en Zwarte Piet (welke op Curacao dit jaar weer feestelijk ontvangen werd). Als ik als blank persoon zou emigreren naar bijv. Turkije en ik zou die kritiek leveren, word ik de gevangenis in gegooid. Hier krijgt men hun zin van de Nederlandse overheid. Alle mensen die praten over ‘... Nederland’ en ‘... Hollanders’ hebben echt totaal geen weet van hoe goed men het hier heeft.

23 april 2019 om 13:55

@kleine generaal

Veel tekst weinig inhoud. Je kan toch heus wel begrijpen dat vanwege de geschiedenis de impact op een donker of Aziatisch huidskleur en stuk gevoeliger ligt dan bij een witte huidskleur? Ik ga het echt niet allemaal uitleggen dat heet zelfstudie verdiep je er eens in.

9 punten in mindering is a bit harsh dat klopt. Aan de andere kant ik zou wel eens een pilot willen zien over dat bepaalde vakken echt leeg blijven bij dit soort racistische comments. Tot nu toe is het alleen fan aanpakken en hupsakee geen gevolgen, terwijl er echt meer racisten tussen zitten. Dus ik zou echt een voorstander zijn dat mocht er iets geroepen worden vanuit een specifiek vak dat het hele vak 1 thuismatch niet aanwezig mag zijn. Ik durf bijna te wedden dat het effect snel zichtbaar zal zijn.

23 april 2019 om 18:27

Leg eens uit? Zijn mensen uit Europa nooit slachtoffer geweest van slavernij? En mensen uit Afrika of Azië nooit dader? Zolang we elkaar niet als gelijkwaardig gaan behandelen komt er ook nooit een einde aan deze onzin.

23 april 2019 om 20:20

Ik heb me altijd al verbaasd waarom de mensen of groepen niet eruit gefilterd kunnen worden. Ik denk dat met de huidige beeld en geluid technologie je redelijk kan filteren waar dit vandaan komt en d.m.v ID controle deze gasten verbannen uit het stadion. Ik snap best dat niet iedere club dit kan betalen, maar dit moet wel te doen zijn voor het gros van de topclubs om maar te beginnen.

Ja laten we de club, de spelers, de staf en alle supporters bestraffen omdat er een handvol idioten tussen zitten. Teams zullen hierdoor degraderen, europees voetbal of een kampioenschap mislopen. Hoe erg rascisme ook is, puntenaftrek is niet de goede oplossing.

Sterling is helaas ook niet slimmer dan een badsloef, als je dat gaat doen gaan mensen tickets kopen om bij sommige clubs te zitten om het daar uit te hangen en zo die club een hak te zetten.

23 april 2019 om 13:39

Zijn oplossingen versterken alleen maar racisme, maar Sterling is qua uitspraken nooit echt snugger geweest.

24 april 2019 om 07:42

Dus jij gaat, bij wijze van, als united fan tussen de liverpool fans zitten en dan dingen roepen die Liverpool punten gaat kosten? Ik wens je veel plezier. Ik zou vooraf de verzekeringen goed regelen.

Ik vind het verschrikkelijk gedrag, maar ik vind het ook onzin om een hele club te straffen voor zoiets. We hebben camera's in stadions. Laat clubs ze verplicht oppakken en een stadionverbod geven. Dat is pas effectief. De club voor een miljoen euro of meer straffen, vanwege het gedrag van een klein groepje idioten gaat nergens over. Dus tijd om clubs te verplichten om software aan te schaffen waarmee je dit soort gedrag kunt opsporen.

23 april 2019 om 13:41

Dit soort gedrag kan je niet opsporen. Simpelweg iets voor je mond, je jas/trui hoog optrekken is voldoende, en men kan op basis van beeldmateriaal al geen liplezers meer inzetten. Men kan dus geen bewijs leveren en staat dan juridisch gezien machteloos. Als de oplossing echt zo simpel was, was ie er allang geweest.

23 april 2019 om 14:02

Goed punt. Toch denk ik dat er een manier gevonden moet worden om mensen individueel aan te pakken. Iedereen verplicht aan de microfoontjes, hoppatee :D!

Dit is geen oplossing. Als één iemand iets doet moet de club puntenaftrek krijgen? Dat werkt niet. Je moet het individu hiervoor straffen, hoe lastig dat soms ook is.

24 april 2019 om 07:48

Dan moeten clubs de individuen ook gaan schorsen. De maatregel van Sterling is zwaar en zal je ook zeker niet als eerste optie moeten nemen. Maar je kan het wel als uiteindelijke maatregel nemen als een club er zelf te weinig tegen doet. Je ziet ze soms 90 minuten lang in beeld, maar zijn er dan ook clubs die deze mensen tijdens of na de wedstrijd een stadionverbod tonen van een jaar?
Als clubs er alles aan doen om dit tegen te gaan, dan is deze straf niet noodzakelijk. Maar als blijkt dat een club meermaals dit soort taferelen laat gaan, dan moet je hier wel iets tegen doen als bond zijnde.natuurlijk is het lastig, maar het gevoel dat er iets aan gedaan wordt vanuit clubs ontbreekt volledig.

Dat is nogal een naieve reactie, want je kunt een club niet zomaar volledig verantwoordelijk stellen voor de racistische opmerkingen van een paar hersenloze gekken. Dat doe je namelijk als je de club maximaal bestraft terwijl een club slechts een relatief kleine invloed heeft op het gedrag van supporters en op wat voor mensen er op de tribunes zitten. Dat er iets tegen gedaan moet worden is een feit, maar Sterling is daar duidelijk niet de aangewezen persoon voor.

Wat een onzinreactie, alsof je als club verantwoordelijk kunt zijn voor 50K mensen in een stadion. En dan heb ik het nog niet over types die zoiets bij een concurrent uithalen.
Ik snap wel dat je er iets mee wil , maar dit is gewoon een non maatregel.

Misschien eerst beginnen met spelen zonder publiek dan, dat is een goeie straf. Die puntenvermindering vind ik te ver gaan. En vooral: camera’s gebruiken! Kan begrijpen dat het lastig zien is wie wat roept in een volpakt stadion. Maar met de technologie van vandaag moeten ze daar iets op zien te vinden.

Idioot idee natuurlijk,98% van de normale bezoekers en een club bestraffen voor het gedrag van enkele idioten.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren