Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Tagliafico houdt arm niet langs het lichaam, Huntelaar kon direct rood krijgen’

Laatste update:

Ajax heeft zaterdag in de wedstrijd tegen FC Groningen (0-1 zege) niets te klagen gehad over de arbitrage, zo denken analisten Ronald de Boer en Gertjan Verbeek. In de slotfase van de wedstrijd kreeg Klaas-Jan Huntelaar zijn tweede gele kaart, maar volgens De Boer en Verbeek had de spits ook direct rood kunnen krijgen. Bovendien kwam Ajax goed weg na een vermeende handsbal van Nicolás Tagliafico.

Huntelaar groeide uit tot matchwinner in Groningen: de invaller maakte het enige doelpunt van de wedstrijd en trok daarna zijn shirt uit. Het kwam hem op een gele kaart te staan; een harde tik aan Samir Memisevic betekende daarna zijn tweede prent. "De scheidsrechter had hem ook direct rood kunnen geven. Hij heeft alleen oog voor de tegenstander en steekt zijn elleboog ook nog eens omhoog", oordeelt De Boer. "Het had gewoon direct rood kunnen zijn."

Verbeek lijkt het daarmee eens. "Het is niet zo dat het een directe rode kaart had moeten zijn, maar deze zat wel op het randje", vindt de analist, die bovendien denkt dat Groningen recht had op een strafschop in de slotfase. Tagliafico kreeg de bal tegen de arm, maar videoscheidsrechter Danny Makkelie en arbiter Dennis Higler vonden het geen strafschop. "Hij houdt de arm niet langs het lichaam. Hij pakt de bal op de bovenarm", aldus Verbeek.

"Negen van de tien keer wordt deze strafschop gegeven en nu niet. Het is vervelend dat de VAR zoiets de ene keer wel beoordeelt als strafschop en de andere keer niet", vindt Verbeek. De clubloze trainer stelt dat de VAR en de scheidsrechter elkaar tegenwoordig niet meer 'afvallen'. "Dat is een tijdje gebeurd, maar dat gebeurt nu niet meer. Higler zei duidelijk dat het geen handsbal was en dan doet de VAR ook niets."

Verdiende FC Groningen een strafschop tegen Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Denk dat Ajax geluk had met de scheidsrechter(s)...


Die beuk van tagliafico eerder was ook al een vreemde en die handsbal was niet een geval van hand langs het lichaam...


Die goal van Huntelaar daarentegen terecht, want dat was absurd slap verdedigd.

20 april 2019 om 20:47

Beuk? Tegenstander loopt op hem in!

20 april 2019 om 21:24

Als je niet inziet dat Tagliafico’s arm daar niet hoort.. Het is geen rode kaart of zo, maar wel degelijk een overtreding.

20 april 2019 om 20:48

We hebben zeker niks te klagen qua arbitrage. Goals was wel terecht. Handsbal was een twijfel. Val stuitert in z’n oksel, kon Nico niet echt wat aan doen, maar je kan er een penalty voor geven. Maar de beslissingen vielen in ons voordeel.

21 april 2019 om 03:02

Dit is toch nooit een penalty. Volgend seizoen zou dit trouwens wel een penalty zijn geweest. Maar vooralsnog is de regel wanneer de bal via je eigen lichaam de hand raakt het geen strafschop is. Kijk maar naar Argentinië tegen Nigeria afgelopen WK.

Nouja als je Huntelaar direct rood geeft dan moet Higler weer naar het scherm, etc. Dan ben je zo weer 2 minuten verder, voor wat precies? Geen 2 keer geel, maar direct rood.... Daar benadeel je groningen alleen maar mee in mijn ogen, want die wilden gewoon voetballen en konden elke seconde gebruiken.

20 april 2019 om 20:49

Wat een onzin. Meen je dit serieus Zytto?
Dat krijg je er met extra tijd gewoon bij. Ajax mazzelt hier gigantisch. Nu mis je Huntelaar 1 duel, anders 2-3. Probeer tenminste een beetje objectief te blijven.

20 april 2019 om 20:52

Het punt van hem is, is dat groningen er niks mee opgeschoten was. Of die nou 1 duel of 5 duels krijgt, daar had groningen niks aan gehad.

20 april 2019 om 20:54

Ze hadden echt geen 8 minuten extra tijd gegeven en of Huntelaar daarvoor nou 3 wedstrijden krijgt? Dat betwijfel ik ook. Misschien wel vrijspraak met een van persie verweer . Daarnaast zit niemand in het stadion te wachten om het spel in de 85ste minuut stil te leggen voor 2 keer geel of 1 keer rood, want aan een eventuele schorsing hebben ze toch niks. Van alle VAR momenten is dat wel de irrelevantste want hij was er toch al af gestuurd.

20 april 2019 om 20:59

Nee, maar minder worden ze er ook niet van. Zytto doet alsof het Groningen goed uitkomt. Dat is je puurste onzin.

20 april 2019 om 21:05

Arsenallz maar het komt groningen ook niet slecht uit natuurlijk. Of denk jij dat er wel serieus mensen in het stadion zijn die zitten te wachten op 2 keer geel of direct rood na een VAR moment?

20 april 2019 om 22:21

Precies, in het vervolg maximale straffen uitdelen voor het restant van de wedstrijd of voor 21 wedstrijden want dat maakt toch geen verschil voor de club waartegen ze spelen

20 april 2019 om 23:43

Sinds wanneer is het überhaupt relevant of het de tegenstander goed uitkomt? Zo kan je alles wel gaan bagatelliseren als het je uitkomt. Dit was een overduidelijke elleboogstoot, Huntelaar had hier direct rood verdiend en een wedstrijdje of 3 schorsing. Simple as that.

21 april 2019 om 02:09

buiten dat higler zwak floot, had de var ook meer gebruikt moeten worden, t zijn cruciale momenten die een wedstrijd kunnen doen kantelen

20 april 2019 om 20:51

Voor deze wedstrijd maakt dat natuurlijk niks uit, maar eventueel wel voor de komende. Twee keer geel is 1 wedstrijd missen, terwijl de strafmaat nader bepaald moet worden bij een directe rode kaart.

Overigens vond ik het vooral een hele opmerkelijke/rare overtreding. Waarom vraag ik me dan af? In mijn ogen zat het dichter bij direct rood dan geel, maargoed, ik ken het spelregelboekje ook niet helemaal uit mijn hoofd.

20 april 2019 om 21:02

Ben ik met je eens hoor, maar dat mensen zich nou om geel met een rood randje druk maken of het rood of een 2de geel is.... Het was nou geen overtreding waar hij 5 wedstrijden voor zou krijgen als hij rood geeft.

20 april 2019 om 22:23

Inderdaad dit, altijd met geel bestraffen dit ! Er zijn geen rode kaarten voor minder gegeven dus dat zou nergens op slaan / sarcasme off

Had het idee dat de bal een beetje in de oksel van Tagliafico kwam. Of dat een handsbal is durf ik niet te zeggen.

Nou moet ik wel zeggen dat Groningen de hele wedstrijd behoorlijk heeft geschopt en andere overtredingen hebben begaan. Pas de 4e grove overtreding op Frenkie de Jong werd pas bestraft met geel, die daar terecht over klaagde bij de scheids.

20 april 2019 om 20:53

Had ook het gevoel dat de bal op de schouder/oksel of wellicht toch boven arm kwam.
Maar beweging naar de bal met arm was het niet. timde gewoon mis.

20 april 2019 om 21:31

Precies dit dus. Ergens had ik wel een VAR Moment verwacht, maar ik vond het ook veel te weinig voor een penal!

Wat Verbeek aangeeft is wat ik al vermoedde. Ik betwijfel of de VAR de situatie überhaupt heeft teruggekeken. Maar je kan er nu niks meer aan veranderen. Discutabel blijft het wel. Te vaak in het voordeel van het topteam.

20 april 2019 om 21:18

Duurde volgens mij een minuut of vijf voordat de bal uitging (of ik heb een momentje gemist), dus ik denk wel dat er naar gekeken is in die tussentijd. Neemt niet weg dat het zeker een discutabel moment was en dat hier 7/8 van de 10 keer een strafschop voor wordt gegeven.

Verder opzicht goed gefloten door Higler, liet veel doorgaan en wou lekker laten voetballen. Ik vind het ook geen directe rode kaart voor Huntelaar. Ook een discutabel moment, maar prima straf lijkt me zo.

20 april 2019 om 21:20

Voor Ajax is het zeker prima. Huntelaar geeft net zelf aan dat hij het niet eens een overtreding vind. voor zo'n opmerking mag je hem al bijna 2 wedstrijden schorsen.

Hand blijft een moeilijke, zeker als de regels zoveel ruimte voor interpretatie houden. Arm was niet straks langs het lichaam maar vond het ook niet bepaald een beweging naar de bal toe of een onnatuurlijke positie. Vond wel dat Higler het te snel afschoof. Huntelaar was natuurlijk direct rood en wedstrijd of 4, extreem smerig. Waar je eerste helft gevoel hebt dat arbitrage Ajax wilt naaien zal Groningen dat tweede helft hebben. Was me op aan het irriteren dat Ziyech bij die 1 op 1 afgevlagd werd (leek me geen buitenspel), dat De Ligt in rug geduwd werd als hij net wilde koppen of dat Memisevic gewoon geen kaart leek te mogen krijgen (tweede helft na 2x ontsnapt te zijn aan geel dan wel) maar dan in tweede helft hou je je hart vast bij goal omdat ik het zou begrijpen als ze hem afkeuren, ondanks dat het tragisch verdedigen is en hij graag neer gaat omdat hij beseft dat hij fout maakt daar kan je hem ook gewoon affluiten voor dat linkerarm van Huntelaar.

20 april 2019 om 20:53

Regels zijn heel duidelijk als de bal op de arm komt en de arm is niet langs het lichaam is het een penal. Daarnaast ging de arm wel degelijk naar de bal omdat hij vreselijk mistimed.

20 april 2019 om 21:19

"Hands
Hands houdt in, dat de speler de bal opzettelijk met de hand of arm speelt/raakt.
De scheidsrechter moet het volgende in overweging nemen:
• de beweging van de hand naar de bal (niet de bal naar de hand);
• de afstand tussen de tegenstander en de bal (onverwachte bal);
• de positie van de hand hoeft niet noodzakelijkerwijs in te houden dat er altijd sprake is van een overtreding;
Buiten het strafschopgebied gelden voor de doelverdediger dezelfde restricties met betrekking tot het spelen van
de bal met de hand of arm als voor alle andere spelers. Binnen zijn eigen strafschopgebied kan de
doelverdediger niet worden bestraft voor hands met als straf een directe vrije schop of een andere gerelateerde
straf, maar hij kan zich wel schuldig maken aan een overtreding door het spelen van de bal met de hand of de
arm als deze overtreding bestraft moet worden met een indirecte vrije schop."
Dit heb ik letterlijk geciteerd uit online PDF van regelementen KNVB. Naar mijn mening is dit niet 'heel duidelijk' daarnaast staat er letterlijk dat "de positie van de hand hoeft niet noodzakelijkerwijs in te houden dat er altijd sprake is van een overtreding" en naar mijn mening ging de hand niet naar de bal aangezien deze vanaf zijn zij tegen zijn arm komt.

20 april 2019 om 21:26

Uiteindelijk hebben beide partijen arbitrale voordeeltjes genoten. Wel ben je natuurlijk de sigaar als Higler op het laatst nog een pingel geeft. In die zin kom je goed weg want na 1-1 kom je waarschijnlijk niet meer tot een overwinning met 10 man. Maar goed, in Groningen win je nooit makkelijk. Dit was op papier wel de moeilijkste van de laatste 4....

"negen van de tien keer wordt deze strafschop gegeven en nu niet.

Van gangelen corrigeerde verbeek terecht toen hij zei 5 op de tien keer.
Dit word vaak genoeg ook niet gegeven.

Nou... jeetje... de goal vind ik gewoon een goal. Het is van beide kanten en huntelaar is gewoon slimmer. Maar aan de andere kant, pingel bij tagliafico kan je gewoon geven al kan die er weinig tegen doen en huntelaar moet gewoon direct rood krijgen. Dit soort geintjes haalt hij altijd uit en verbaas me vaker dat die met geel weg komt. Moet ook wel zeggen, groningen is qua kaarten, zeker de eerste helft, toch ook erg goed weggekomen. Daar was ook een overtreding die direct rood had mogen zijn maar kreeg niks. Al met al ben ik blij met drie punten, maar een pot om heel snel te vergeten.

20 april 2019 om 20:56

Agh ja kan mij nog tegen VVV herinneren dat een goal werd afgekeurd voor nog minder dan dit... en toen was het zwaar terecht las ik van de Ajacieden hier.... Hypocriet in mijn ogen als je dit dan wel een geldig doelpunt vind. Maar Makkelie in een wedstrijd van Ajax is een garantie voor succes gebleken. En vrijwel altijd dicutabel...

20 april 2019 om 21:10

Ik vond dat goal van Huntelaar reglementair, maar die handsbal van Nico vond ik een penalty. Daar komen we gewoon goed weg. Waarbij het overigens onzin is dat ‘Ajax altijd de arbitrage mee heeft’. De eerste helft wordt Ziyech onterecht buitenspel gegeven, anders had hij 1 op 1 met de keeper kunnen komen.

20 april 2019 om 21:14

Ja om eerlijke te zijn wat is de functie van een grensrechter, de VAR kan die functie volledig overnemen. Investeer de vergoeding van de grensrechter in meer camera’s en de VAR wordt nog beter.

23 april 2019 om 08:18

Je kan die situatie totaal niet met deze situatie vergelijken. Zoals ik zeg "het is van beide kanten en huntelaar is slimmer". Tegen VVV is er helemaal geen duel gaande, Tagliafico zit mis en wordt licht bij zijn shirt gepakt. Er is echter geen sprake van een fysiek duel daar. Ze raken elkaar verder niet eens.

Dus ongeacht of die situatie wel of niet goed beoordeeld is, is het niet vergelijkbaar met nu.

En Makkelie was de scheids toch niet? Higler floot. En floot Blom niet de wedstrijd tegen Vvv? Een wedstrijd waar ook een directe rode kaart voor een overtreding op De Jong, niet werd aangegeven door de Var? Volgens mij had Makkelie bij die VVV wedstrijd niet zo heel veel van doen toch?

Ik als Groningen en Ajax supporter vond het geen penalty. Rode kaart had direct gemoeten. En de goal is volledig terecht goedgekeurd.

Ajax supporters moeten zich hiet niet alleen verdedigen.
Vandaag hebben ze 2 punten cadeau gekregen.
Maar geluk hoort erbij.
Was nml 100 pingel.
En als iedereen hier voor ajax roept dat je objectief moet blijven dan moet je dat zelf ook.
Had een ajacied m zo tegen handwerker of wie dan ook aangeschoten 88e min bij 0-0 was het een pingel.
Scheidsrechter durft gewoon niet om ajax zo puntverlies te laten lijden.
Bang dat hij half nederland over zich heen krijgt

20 april 2019 om 23:33

Groningen heeft vooral zitten verdedigen. Ajax maakte de kansen niet goed af waardoor het lang spannend bleef.

De regel bij dit soort lastige situatie is simpel; fluiten in het voordeel van de grote club. Althans, dat lijkt altijd zo.

20 april 2019 om 23:32

Nee. Bij twijfel gewoon niets aan de hand. Was ook niets aan de hand. Handsbal laat me niet lachen zeg. Juventus ging ook zoeken naar dingen die er niet waren.

20 april 2019 om 23:54

De bal naar de arm of andersom is niet de gehele handsregel. Er wordt ook van opzettelijk hands gesproken als de arm niet in een natuurlijke houding is. Dat deel van de regel slaat ook nergens op, want daarbij is veel te veel ruimte voor interpretatie. Daarom geeft de ene scheidsrechter hier een strafschop en de andere scheidsrechter niet en is het beiden niet per se een foute beslissing. Dat is ook het hele probleem met die regel.

Zo sterk als jij hier stelt dat het niet is, tja prima, daar ben je supporter voor, maar dit is gewoon een twijfelgeval. Ook een heel ander geval dan tegen Juventus (ook al ontgaat me het verband met die wedstrijd). Daar heeft Blind zijn arm namelijk tegen zijn lichaam aan. Tagliafico heeft dat niet.

21 april 2019 om 09:19

Hey verband is dat men zoekt naar dingen die er gewoon niet zijn.

De ene keer is het een Psv-er en de andere keer een Ajacied die loopt te mekkeren over de beslissingen van de scheids en/of Var.
Ik als voetballiefhebber hoop dat Ajax kampioen wordt omdat ze over het gehele seizoen het beste voetbal hebben laten zien
Dat zeg ik die Feyenoord en Vitesse minded is.

Wat een onzin. De bal ging naar de arm en niet andersom. Slechte verliezer zeg.

Misschien moeten we als nieuwe regel in het voetbal armen vast binden aan het lichaam. Dan kan niemand meer zwaaien, shirt uitrekken, vasthouden, ellebogen geven etc...

Terecht geen strafschop. Zijn arm ‘hangt’ een beetje bij zijn lichaam, bal gaat richting de arm en niet andersom. Als je bij dit soort gevallen een pingel geeft, krijg je er elke wedstrijd wel een paar. Echter, een directe rode kaart voor Huntelaar was wel op z’n plaats geweest.

Dus Huntelaar mag als enige scoren door eerst zijn tegenstander zijn elleboog in de nek te leggen.
Gaat er niet om hoe hard dat was.. elleboog mag niet.
Maar ja Huntelaar is ook de enige die ‘slechts’ geel krijgt voor het plaatsen van een elleboog op borst van de tegenstander.
Maar verder zijn alle scheidsen volledig capabel natuurlijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren