Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Nieuwe opzet Champions League lonkt; Ajax krijgt gegarandeerd plek’

Laatste update:

De Champions League gaat mogelijk op de schop. Uit de gesprekken die de verzamelde Europese topclubs (ECA) voerden, blijkt dat de grootmachten meer gegarandeerde inkomsten uit het miljardenbal willen hebben. Het meest kansrijke voorstel momenteel is een volledige competitie met vier groepen van acht clubs, zo weet De Telegraaf.

In het nieuwe format, dat binnen enkele jaren zijn intrede zou moeten doen, plaatsen de eerste vier zich voor de knock-outfase en degradeert de nummer laatst. De aanvulling komt uit de Europa League. Met deze opzet speelt elke club meer wedstrijden en is er dus sprake van meer inkomsten. Mogelijk worden er ook in het weekend Champions League-duels afgewerkt, maar dit idee kan op meer tegengeluid rekenen.

Bij dit voorstel is er dus sprake van een meer gesloten circuit. De huidige prestaties zijn leidend voor toelating, maar er worden 'wildcards' uitgedeeld aan clubs die 'buiten de boot vallen' en clubs die van grote historische betekenis voor het voetbal zijn. Ajax zou naar verluidt als enige Nederlandse club gegarandeerd zijn van deelname. Andere clubs zouden moeten promoveren om toe te treden tot de elite.

Jacco Swart, die binnenkort begint als directeur van de European Leagues, de organisatie waarin de nationale competities zijn vertegenwoordigd, zegt tegenover Voetbal International dat de gesloten circuits 'te allen tijde' voorkomen moeten worden. “Begin mei hebben we de grote clubs uitgenodigd in Madrid hierover te praten", begint Swart.

“De nationale competities zijn de motor van de voetbaleconomie. We zouden daarom van de UEFA ook graag meer financiële solidariteit zien naar de clubs toe die niet deelnemen in Europa”, aldus de huidige directeur van Eredivisie CV. Swart maakt zich zorgen over de steeds hogere premies voor clubs die in Europa actief zijn. “De beloningen in de Europese toernooien worden zó groot, dat op nationaal niveau de voorspelbaarheid toeneemt en de aantrekkelijkheid afneemt.”

Een goede opzet?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zal wel weer heel veel commentaar op komen hier, wat ik op zich wel snap.
Maar je kunt er maar op 1 manier wat aan doen....stoppen met kijken.
Dan verdwijnt het geld en dus ook de opzet.

18 april 2019 om 09:33

Barça, af en toe weet ik echt niet of je nou sarcastisch/cynisch bent of niet?! Maar Super League? Je hele identiteit is namelijk gekoppeld aan de nationale competitie. En dat is super belangrijk voor het land en de clubs. Je hebt ook een verantwoordelijkheid als grootste club vind ik. En Groningen met 0-4 oprollen? Ik ben véél voorzichtiger. Hoop op een overwinning. Hoe en hoeveel maakt me niet uit, maar voor hetzelfde geld legt Padt weer een wereldpot op de mat tegen Ajax

18 april 2019 om 11:07

idd. die Super League komt er sowieso niet. wellicht pas over 500 jaar als supporters goedkoop en snel kunnen reizen per hyperloop. die flutpotjes tegen Excelsior moeten we dan maar op de koop toe nemen,al schiet je er qua wedstrijd geen zak mee op. Groningen idem dito. denk echt nul vier als Ajax niet lui is.

18 april 2019 om 11:45

Nou als jou die potjes tegen Excelsior en Groningen niet boeit, dan kijk je toch niet. De Nationale competities zijn de identiteit van de clubs. Wanneer er een Super League komt is het misschien de eerste paar jaar leuk, maar daarna begint het saai te worden omdat er telkens dezelfde wedstrijden zijn. In Nederland houden de mensen van de Eredivisie en kijken ze liever naar bijvoorbeeld Heerenveen - Groningen dan pak hem beet AS Roma -FC Porto

18 april 2019 om 12:08

@nederland 79

Probleem is dat wij als Nederland niet groot genoeg zijn om impact te hebben als we stoppen met kijken. Deze opzetten worden gewoon gekozen omdat de kijkersmarkt in de grotere landen (en bijvoorbeeld Azie) de doorslag geven. We worden dus gewoon gepasseerd.

Dat Ajax een gegarandeerde plek zou hebben is op de korte termijn leuk, maar op de lange termijn maakt het niks uit, in elk geval niet voor Nederland als geheel.

Money, money, money... Misschien moeten we maar niet gaan deelnemen aan de CL. Against modern football!

18 april 2019 om 08:50

Zou je dat ook zegge als psv cl speelde? On: zie deze setups echt nie zitten. Hou t toch lekker bij de traditionele manier van werken.. veel makkelijker en minder blessures gehijd

18 april 2019 om 08:55

Nee, want PSV bereikt toch nooit niks in de CL.

18 april 2019 om 09:03

Nooit niks = altijd iets

18 april 2019 om 09:27

"en dan moet Ajax er ook maar onder lijden? Omdat jullie niks klaar spelen in de Cl?"

Grappig. Ajax overwintert voor het eerst in 13 jaar weer eens in de CL en sommige supporters praten al alsof Ajax een vaste waarde is in het toernooi.

18 april 2019 om 09:49

Tja, PSV was (dit ajax niet mee geteld de laatste Nederlandse ploeg die door ging in de champions league en de halve finale haalde) Maarja er word nu net gedaan of Ajax een top ploeg in Europa is.

18 april 2019 om 10:29

@jaouadamhaouch

Quote: "maarja er word nu net gedaan of Ajax een top ploeg in Europa is".

Ajax zit bij de laatste 4 van de CL en heeft niet van grootmachten als Bayern verloren en Real en Juventus uitgeschakeld. Dan BEN je dus gewoon een topploeg. Alleen moet een wat mogelijkheden betreft "kleine" club als Ajax, daar meteen een hoge prijs voor betalen en kan en zal het volgend seizoen waarschijnlijk weer heel anders zijn. Als Ajax daadwerkelijk een gegarandeerde plaats in de CL zou krijgen, zal het schrikbeeld van bijv. PSV en Feyenoord dat Ajax tot het Bayern Munchen van NL uitgroeit, ook daadwerkelijk gestalte gaan krijgen omdat dat betekent dat de CL inkomsten van de club net als dat voor de topclubs uit de grote landen het geval is, een structureel karakter krijgt en in de begroting kunnen worden opgenomen. Dat zou betekenen dat de begroting van Ajax in 1 klap met misschien wel 40 tot 50 miljoen omhoog gaat, terwijl Ajax bij structurele deelname aan de CL en de positieve uitstraling van de club, ineens ook interessant wordt voor buitenlandse sponsoren, die vanwege een groter achterland veel meer te bieden hebben. Daarmee zou Ajax in financieel definitief afstand nemen van de concurrentie en zich een begroting kunnen veroorloven die twee maal zo hoog of zelfs nog hoger is. Door gegarandeerde CL inkomsten en hogere sponsorinkomsten, zal die afstand in de loop der jaren groter en groter worden, zoals dat ook met de afstand tussen Ajax en de Europese topclubs is gebeurd.

Voor de nationale competitie zou een dergelijke overheersing natuurlijk desastreus zijn en ik weet dan ook niet of je daar als Ajacied blij om zou moeten zijn. Aan de andere kant zou ik me ook kunnen voorstellen dat Ajax daar even geen boodschap aan heeft, aangezien de club hoge internationale ambities heeft en die voortdurend worden afgeremd door het eigen belang en amateuristische opvattingen van vooral de clubs uit het rechter rijtje. Als zij het gerechtvaardigd vinden om louter en alleen aan het eigen belang te denken, heeft een club als Ajax dat recht natuurlijk ook. Als Ajax ook daadwerkelijk een permanente plaats in de CL zou krijgen toebedeeld, zou de club het zich kunnen veroorloven om het Europese avontuur de hoogste prioriteit te geven en de nationale competitie wat minder zwaar te laten wegen. Daarmee zouden de kansen voor PSV en Feyenoord op het landskampioenschap wellicht kunnen toenemen en zouden er geen wedstrijden meer verzet behoeven te worden vanwege het drukke programma. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, zou een redelijk bekende voetballer uit Betondorp hebben gezegd.

18 april 2019 om 11:10

Nee dan ben je een revelatie. Als je structureel minstens kwartfinale haalt ben je pas een topploeg.

18 april 2019 om 12:15

Jammer altijd, dat respectloze gedoe. PSV heeft deze eeuw prima resultaten geboekt in de CL, met een halve finale en daarnaast nog twee kwartfinales en een achtste finale. Dat is dus iets beter dan Ajax. In de Uefa cup ook prima gedaan, al mist er een uitschieter zoals de winst van Feyenoord en de finale van Ajax.

Ik ben ook voor Ajax en beleef een heerlijke periode, maar blijf een beetje normaal doen.

18 april 2019 om 08:58

Hahaha. Wat een onzin.

Ajax toont gewoon aan dat met goed beleid je een vuist kan maken tegen het grote geld.

18 april 2019 om 09:39

Ook voor het eerst sinds 20 jaar.

18 april 2019 om 09:49

"ajax toont gewoon aan dat met goed beleid je een vuist kan maken tegen het grote geld."

Dit jaar een keertje wel, ja. Maar hoe groot acht je de kans dat Ajax structureel zo gaat presteren in de CL? En zeker als volgend jaar De Jong en De Ligt vertrokken zijn en Joost mag weten wie nog meer (ziyech, Onana, Neres...)?

18 april 2019 om 10:35

Ze hebben ook geen 20 jaar goed beleid gevoerd.

18 april 2019 om 11:11

Voor het eerst in 20 jaar? Ajax liet ook in het seizoen 2002/2003 met een jong team zien dat je tegen het grote geld kan opboksen met een beetje goed beleid. Misschien dat de bedragen toen iets minder hoog waren, maar we konden wel meekomen met ploegen als Inter, Arsenal, Valencia en AC Milan. Voor die tijd ook kapitaalkrachtige teams.

EL finale 2017, CL halve finale in 2019. Vasthouden aan een dergelijk beleid werpt gewoon zijn vruchten af.

18 april 2019 om 11:19

"ajax liet ook in het seizoen 2002/2003 met een jong team zien dat je tegen het grote geld kan opboksen met een beetje goed beleid."

Toen waren de verschillen tussen de Nederlandse top en de Europese club nog veel kleiner dan nu. PSV haalde in 2005 nog de halve finale van de CL en in 2007 de kwartfinale. Feyenoord won in 2002 de Uefa Cup. Europese successen waren toen nog een stuk minder zeldzaam dan nu.

18 april 2019 om 12:19

@cabinessence de financiele verschillen waren inderdaad kleiner.

Maar als je de resultaten op een rij zet, dan valt het wel mee met die verschillen. 2005 halve finale, 2007 kwartfinale, 2016 nog achtste finale, ajax in 2017 een EL finale en nu CL halve finale. Ergens tussendoor heeft zelfs AZ nog in de halve finale van de EL gestaan.

Jij zegt nu "dit jaar wel een keertje", alsof het allemaal niet uitmaakt. Nee, structureel gaat Ajax dit niet doen. Maar het werkt dus wel, goed beleid voeren.

18 april 2019 om 09:03

Waarom volg je het dan nog?

18 april 2019 om 14:44

Makkelijk gezegt. Clubs lopen dan veel geld mis, wat voor kleinere clubs van zeer groot belang is. Zoiets kan alleen gebeuren als de allergrootste clubs niet deel zouden nemen. Maar dat is ook onrealistisch, want veel clubs als PSG, Juve en Bayern spelen in principe alleen voor Europese/internationale roem, die ze alleen via dat toernooi halen kunnen. Nationaal hebben ze die al

4 poules van 8 vind ik zo gek nog niet, gegarandeerd meer mooie wedstrijden op een hoger niveau en meer inkomsten. De wildcards spreken me minder aan, dat zou beteken dat het te koste gaat van een club die het op dat moment wel verdiend.

18 april 2019 om 12:34

Ik zou het waardeloos vinden wanneer Ajax zich straks automatisch plaatst vanwege het verleden. Ik ben erg trots op ons succesvolle verleden en praat er graag over met mede supporters maar dit is compleet van de pot gerukt.

Ze moeten juist de andere kant op. Geen beschermde statussen, geen garanties. Wil je de Champions League in dan zul je nu dat moeten afdwingen, niet 10 jaar geleden.. Moet er niet aan denken dat Ajax in de Champions League zou mogen spelen als ze 4e in Nederland worden, zou een spuug in het gezicht zijn van de Nederlands kampioen.

18 april 2019 om 13:26

Precies wat jij zegt. Het was niet mijn eerste voorkeur, maar ik kon het allemaal nog wel begrijpen. En dat dan de 8 slechtste degraderen en de 8 beste uit EL promoveren. Totdat ik las over de wild cards. Toen was ik er helemaal klaar mee.

18 april 2019 om 18:26

Wild cards kunnen dan denk ik gekocht worden. Door Terek Grozny, Anzi of een club uit Oezbekistan. Zoiets denk ik.

Ik zou dit dramatisch vinden. De CL is nu al vrij voorspelbaar en moeilijk bereikbaar voor de net wat kleinere clubs. Al die garanties maken dit alleen maar erger, de rijken nog rijker en het voetbal dus nog gepolariseerder.

18 april 2019 om 09:07

Eens. Maar dat is helaas wat de huidige topclubs juist willen. Hun eigen plekje op het hoogste podium gegarandeerd houden (door geld). Helaas hebben die clubs nogal veel macht.

18 april 2019 om 09:40

Rijken worden rijker en armen worden armer. Dat is het logische gevolg als je de rijken laat beslissen.

Als iedereen realistisch is zit dit er natuurlijk al lang aan te komen. Schaalvergroting van de walgelijkste plank. We willen inkomsten garanderen. Dan moet je maar presteren.
Het is net de maatschappij, dus kloof tussen rijk en arm moet zo groot mogelijk worden.

Nog meer wedstrijden voor de spelers? Weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Spelers zijn straks op hun 29e al versleten als we zo doorgaan.

In eerste instantie lijkt dit lekker voor Ajax, maar kom op he. Dit slaat helemaal nergens op. Zodra Ajax eruit valt, zien we die ook niet meer terug in dit elitaire toernooi. Meedoen aan de CL is al moeilijk zat. En dat hebben we het over een paar voorrondes, nu wordt de EL de voorronde en in deze opzet moet je dus doorstoten tot aan de halve finale voordat (4 degraderen, dus gemakshalve 4 nieuwe vanuit El).

En hoelang duurt het voordat die degradanten in plaats van direct degraderen, play offs willen, want je toch weer wedstrijden die ze kunnen verkopen.

Moeten ze niet willen, klaar.

Die Jacco Swart daarentegen lijkt ook de weg kwijt. Meer financiële solidariteit van de Uefa voor nationale competities, uhm want. De Uefa genereert haar eigen inkomsten middels haar eigen toernooi. De deelnemers krijgen hier goed voor betaald, waarom zouden ze dan ook competities moeten gaan betalen en vooral wat moeten ze competities dan gaan betalen. Want Nederland verdiend nauwelijks tot niets, brengt bar weinig op. Engeland daarentegen is een grote competitie, maar daar is de scheefgroei door Europese inkomsten weer minder groot. Dus in kleine competities, met weinig tv inkomsten is de scheefgroei enorm. Ajax heeft in haar eentje meer binnengehaald dan wat de gehele eredivisie mag verdelen als zijnde tv gelden. Terwijl ze in de grotere competities daar weer een stuk minder last van hebben.

18 april 2019 om 13:30

Volgens mij mag Ajax gegarandeerd meedoen, dus volgens mij kunnen die niet degraderen. Ben alleen benieuwd hoeveel gegarandeerde plekken er zijn. Als dat er 24 zijn, dan staat er al vast, welke 8 er degraderen. Grote kans dat het dat wordt.

Hetgeen Jacco Swart zegt klopt, de toch al supervoorspelbare en loeiend saaie eredivisie wordt dan nog saaier. I.p.v. 28 van de 30 seizoenen Ajax of PSV kampioen, 29 van de 30. Op naar de 100 procent!

Verschrikkelijk idee. Met name de wildcards, Ajax zou dan meedoen op basis van de historie? Op dit moment dwingen ze het gewoon af op eigen kracht.

De arrogantie en hebzucht van de huidige topclubs is ook walgelijk, alsof ze nog niet genoeg geld hebben. En het boeit mij persoonlijk weinig als er meer wedstrijden komen op hoog niveau, het mooiste aan voetbal zijn de verrassingen (dit seizoen Ajax & Spurs).

Terug gaan naar de oude opzet:

EC I voor landskampioenen
EC II voor Bekerwinnaars
EC III voor nummers 2 en 3

Door al het geld wordt het voetbal kapot gemaakt. Gelijk Knock out wedstrijden betekent meer verrassingen.

18 april 2019 om 09:19

Ben ik ook voorstander van. Alleen de clubs zijn onderhand de baas. Je zult nooit meer de kampioen van bv Finland of Zweden meer zien in de cl. Geld is macht. Jaren terug met het ko systeem waren er nog verassingen.

18 april 2019 om 09:28

Precies dat. Toen had Europees voetbal nog zijn charme. IFK Göteborg dat verrast. Of een Rot Weis Essen. Tegenwoordig is het te voorspelbaar op een enkele verrassing daargelaten. Niks meer aan zo!!!

18 april 2019 om 09:50

Maar jij wilt dus nu naar IFK Goteborg regen Rot Weis Esen op een mooie dinsdag avond zien? Hahaha nee dan is er niks meer aan. De CL zoals hij nu is, is prima! Genoeg verassingen en gewoon altijd topwedstrijden.

Als je naar de historie kijkt moeten ze ook clubs als Hsv, Aston Villa en Nottingham Forrest mee laten doen i.p.v. Mancity, Spurs, Napoli, PSG etc.
Dit plan is maar om 1 ding verzonnen en dat is om de rijken nog rijker te maken.

18 april 2019 om 18:24

Feyenoord, Psv, Rode Ster, Steaua, Porto, Celtic. Dat zou pas echt iets zijn.

Ipv dat ze de coefficienten wat mooier maken voor de mindere landen, gaan ze de grotere landen op dit moment alleen maar meer waarderen. Heb 't gevoel dat er veel gelobbyd word door de grote clubs. Het is toch juist mooier om af en toe eens een aparte club er bij te hebben. Ik noem maar als voorbeeld een Villarreal van een poosje terug, was hartstikke leuk. Met die nieuwe opzet gaat dat nooit meer gebeuren. Of destijds een keer Willem 2 er in. Die mensen praten er nog over, maar nee alle charme wat 't voetbal nog had moet er ook uitgehaald worden. We willen alleen nog maar de clubs waar de oliesjeiks aan de macht zijn..

De champions league is het meest prestigieuze voetbaltoernooi. Deelname daarin moet je verdienen, niet krijgen. Dat doet af aan de prestatie om hem te winnen, dat wordt voor bepaalde clubs namelijk makkelijker en zo wordt de financiële piramide in stand gehouden. Ajax profiteert in mijn ogen meer van een sterke competitie dan om een gratis toegangsticket. Een sterkere competitie komt er alleen als er meer geld in de Eredivisie komt. Wildcards zorgen er juist voor dat het grote geld binnen bepaalde kringen blijft.

Nog een verdere opmaat naar een praktisch gesloten topcompetitie, waarbij vaste deelnemers alleen maar nog meer geld krijgen en waarmee het gat naar de instromers uit de EL alleen maar groter wordt.

18 april 2019 om 13:35

Een beetje het MLS-idee, een competitie waar promoveren en degraderen niet bestaat.

Dit zou de doodsteek voor het voetbal zijn! De nationale competities gaan kapot en wordt voetbal meer een elite sport. Echt alles draait om geld geld geld.

Wat een ontzettend slecht voorstel. Kan me niet voorstellen dat de clubs hiermee akkoord gaan. Het enige juiste wat er aangepast moet worden is het aantal toegangsplaatsen van de grote landen te verminderen. Zo krijgen de kleinere landen ook wat meer kans om in de CL te acteren en wordt de EL ook een zwaarder toernooi met meer aanzien. Geef landen gewoon max 2 directe plaatsen en max 1 voorronde plek. Het format kan dan gelijk blijven.

18 april 2019 om 15:15

@redondo

Wat jij schrijft is vooral geredeneerd vanuit een klein voetballand. Ik ben het van harte met je eens, maar het is vooral ons perspectief.

Vanuit de grote landen is het natuurlijk goed te begrijpen. Alle clubs die het de laatste jaren goed hebben gedaan krijgen dan vaste inkomsten (in plaats van flexibele/onzekere inkomsten). Ze zetten bovendien definitief een hoop andere clubs op een onoverbrugbare achterstand. Resultaat: grote, rijke clubs die met een klein groepje de prijzen en het geld verdelen. Vanuit hun perspectief is dat wel te begrijpen toch? Dat doen we op kleinere schaal ook met de TV-gelden. Die gaan ook voor een groot deel naar de grote clubs.

Voor de kleine landen en voor de voetbal-romantici onder ons (waar ik mezelf beide toe reken) is het een verschrikkelijk slecht voorstel. Maar de TV-kijkers geven de doorslag, en die zitten in de grote landen en in Azie. En daar zitten ze helaas niet te wachten op Psv, FC Kopenhagen of Sparat Praag. Op termijn betekent dit voor ons natuurlijk een enorme verschraling van de CL, maar voor het grotere geheel niet, in elk geval niet in financieel opzicht.

Rot op met die stomme en achtelijke plannen. Ik vind het werkelijk geweldig dat mijn club nu de halve finale heeft bereikt in de CL en geniet ook met volle teugen van. Maar we hebben dit bereikt op het veld, door ons met een 2de plek te plaatsen voor de voorronde van de CL en daarna drie voorrondes te hebben overleefd. Kortom, feitelijk zit in de deelname aan de CL meer dan een jaar aan arbeid en presteren op het veld. Niet op basis van status, naam of begroting : maar op basis van prestaties doen we mee. En zo hoort het ook te zijn.

En hoezeer Ajax ook van dit idee zou profiteren, het is moreel verwerpelijk. Ook het hele idee nog meer wedstrijden ... Zou het ook mogelijk zijn om niet louter ideeen te lanceren om meer inkomsten te verwerven? Het voetbal wordt echt verziekt op deze manier. Stop met die ideeen van gesloten competities, grote clubs automatisch voorzien van startplaatsen en gunstige lotingen .. laat ze het maar verdienen op het veld in plaats van in de bestuurskamers.

18 april 2019 om 15:19

Ja volkomen mee eens. Ajax zou ook alleen op korte termijn profiteren. Als ze er een keer uit vallen duurt het weer 10 jaar voor je er weer eens bij zit. Oersaai voor 95% van de clubs en dodelijk voor de levendigheid van het voetbal.

Trouwens, er is één grote uitzondering op al die slechte plannen, en dat is de Nations League. Niet omdat wij toevallig die groep gewonnen hebben, maar omdat je meer wedstrijden op je eigen niveau hebt ipv oefenwedstrijden, en omdat er nu meer landen een kans hebben op een WK- en EK-ticket. Briljant bedacht. Dit in tegenstelling tot al die waanzinnige ideeen binnen de Uefa om de grote 4 landen nog rijker en machtiger te maken.

City en PSG horen dan in elk geval niet in dit format thuis. In de Europacup 1 en CL nog nooit een deuk in een pakje boter geschopt, Op basis van wel argument zouden zij mee mogen doen dan?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren