Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Leonardo Bonucci reageert na golf van verontwaardiging: ‘Dit is onacceptabel’

Laatste update:

Leonardo Bonucci heeft spijt van zijn woorden na het duel met Cagliari afgelopen dinsdag (0-2). De verdediger van Juventus zei dat ploeggenoot Moise Kean niet provocerend had moeten juichen als reactie op de racistische geluiden van enkele thuissupporters. Na een golf van verontwaardiging over zijn uitspraken bekent Bonucci nu dat hij fout heeft gehandeld.

Onder anderen Raheem Sterling, Paul Pogba en Memphis Depay waren verbolgen over de wijze waarop de Italiaan zich uitte. “Kean weet heel goed dat hij iets anders had kunnen doen. Ik denk dat schuld fifty-fifty is. Moise had dat niet moeten doen en de fans hadden niet zo moeten reageren. We zijn professionals, we hebben een voorbeeldfunctie en we moeten niemand provoceren”, zo zei Bonucci.

Na enige tijd van contemplatie, en het feit dat Bonucci veel kritiek kreeg van vakcollega's, besloot de stopper via Instagram verder in te gaan op de kwestie. “Na 24 uur wil ik mijn gevoelens hierover verduidelijken”, begint de Italiaan. “Dinsdag werd ik meteen na de wedstrijd geïnterviewd en mijn woorden zijn overduidelijk verkeerd begrepen.”

“Waarschijnlijk ook omdat ik te haastig was om mijn gedachten onder woorden te brengen. Uren en jaren zijn niet genoeg om over dit onderwerp te praten. Ik veroordeel met klem alle vormen van racisme en discriminatie. Deze misstanden zijn onacceptabel. Dat hier geen misverstanden over bestaan”, aldus de verdediger van la Vecchia Signora.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ben ook van mening dat hij iets te hard veroordeeld is. Denk dat zijn woorden gewoon slecht begrepen zijn en dat hij het ook in Haast verkeerd verwoord heeft

4 april 2019 om 09:02

Maar op zich zei Bonucci niet iets heel geks toch? Hij zei dat je niet een heel vak met publiek moet gaan provoceren, en daar kan ik wel inkomen.

4 april 2019 om 09:04

Waar heb je het over met provoceren, als je wordt uitgescholden km je huidskleur, dan mag je niet terug schelden, niet van het veld stappen en gewoon accepteren? Ja daag!!

4 april 2019 om 09:06

Bonucci zei dat het feit Moise Kane zo (racistisch) bejegend werd net zo goed zijn eigen schuld was als dat van het publiek. Als een speler al de hele wedstrijd racistische leuzen naar zijn hoofd krijgt en dan na een doelpunt zijn gram haalt vind ik dit toch wel een aardig merkwaardige opmerking van de aanvoerder van zijn team. Klinkt alsof hij het probleem niet serieus neemt en dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom er in Italie nog altijd veel racisme is, ook in het voetbal.

4 april 2019 om 09:08

Ja maar hij zei het op zo'n manier dat het leek alsof hij bedoelde dat het deels kean zijn schuld was dat hij gediscrimineerd werd.

Erg onhandig verwoord, maar ik betwijfel of hij dat bedoelde.

4 april 2019 om 09:10

Cagliari had met João Pedro toch een een zwarte basis speler in die wedstrijd? Dus was het dan ook op hem gericht? Iedereen valt nu zo over bonucci heen.

4 april 2019 om 09:15

Wat een onzinnig argument. Natuurlijk was het nu niet naar hem gericht. Maar als Pedro daar had gestaan, hadden die walgelijke racisten precies hetzelfde gedaa. Misselijk hoe mensen als jij racisme goed proberen te praten, 'eerlijkefan'.

4 april 2019 om 09:31

'' de fans hadden niet zo moeten reageren. We zijn professionals, we hebben een voorbeeldfunctie en we moeten niemand provoceren'' Hier zegt hij toch niks geks?

4 april 2019 om 09:33

En hoezo is dat van pedro een onzinnig argument? Dus de fans van Cagliari zijn alleen rasistisch tegen donkere spelers van andere teams maar niet racistisch naar spelers van hun eigen team? Zo werkt dat niet.. Je bent of racistisch of niet. Die gast liep te provoceren en dan wordt je gepakt op het makkelijkste. Als je dik bent dan krijg je pizza kreten zoals bij de keeper van volendam, als je rode haren hebt dan krijg je dat, en als je zwart bent dan doen ze dat. Je hoeft van fans geen geleerden te maken hoor

4 april 2019 om 09:44

Die fans zijn gewoon racistisch. Zeer waarschijnlijk is de donkere speler in eigen gelederen ook niet hun favoriete speler.

4 april 2019 om 10:15

@eerlijke fan #3

Het is altijd lastig als iemand te snel gaat praten zonder er even over na te denken, zoals Bonucci hier. Dan wil het er weleens lomp uitkomen. Maar als ik dan lees "ik denk dat schuld fifty-fifty is." dan is dat wel iets wat gewoon niet oke is. Dat kan dus komen omdat hij er niet eerst even rustig over nadacht, maar de schuld kan natuurlijk nooit voor een gelijk deel bij Kean gelegd worden. De schuld ligt gewoon bij die supporters, klaar. Dat Kean dan een afweging moet maken hoe hij er mee om wil gaan, dat is zo. Maar helemaal niemand hoeft dit soort bagger over zich heen te laten komen, als hij dat niet wil. De schuld kan dus ook echt niet bij hem gelegd worden.

4 april 2019 om 10:20

@eerlijkefan #24

Sorry, maar daar sla je de plank helemaal mis. Als je racistische troep naar een zwarte speler van de tegenstander schreeuwt, dan ben je gewoon een racist. Dat je datzelfde niet doet bij een zwarte speler van je eigen team, verandert daar precies helemaal niets aan. Dan blijf je gewoon een racist.

Een topsporter uitdagen omdat hij dik is, is echt van een volstrekt andere aard dan iemand bejegenen om zijn huidskleur. Daar hoef je als fan echt geen geleerde voor te zijn. Racistische tokkies moeten gewoon uit elk stadion weggejaagd worden. En niet de hand boven het hoofd gehouden worden "omdat ze geen geleerden zijn"

4 april 2019 om 10:42

Zolang Je er niets mee te maken hebt, zal je dat ook blijven zeggen. Dus zolang jij het wel mee vind vallen....zal jij eventueel dus kunnen zeggen dat het een reactie van doorslaan is. Laat mij je iets duidelijk maken, jij kan de grenzen van deze normen niet bepalen. Wat voor de ene slachtoffer meevalt, valt voor de andere slachtoffer zwaar.

Sla mij en ik sla je terug....simpel...of zie jij liever dat ik incasseer en niet reageer? .....Of dat ik een statement maak achteraf in een krantje op pagina 12 in een klein hoekje?

Buitenstaanders moeten ophouden met de grenzen bepalen voor de slachtoffers. Gevoel is niet iets wat een ander kan bepalen als het moment daar is. Net zoals de schuldenaar niet kan inschatten hoe een slachtoffer zal reageren.
Sterker nog het interesseert ze niet, zolang het maar pijn doet.

Het is raar als hij zegt dat het 50/50 Is. Er bestaat altijd nog iets, als verdedigen en daarin kan je de norm nogmaals, niet gaan bepalen.

4 april 2019 om 10:51

@bpreal, wij Nederlanders zijn ruim een jaar geleden uitgemaakt voor Nazi's en facisten door Erdogan.

Ik heb nog nooit zo hard gelachen als toen. Negeren of erom lachen lijkt me een veel betere reactie dan provoceren, want dan laat je zien dat de verwerpelijke uitingen van een ander je niets doet. Met een beetje mazzel voelt die ander zich dan dom en nietig. Ze hebben iig minder plezier van hun uitlatingen.

Hoe dan ook, als je je laat kwetsen door een ander, heb je daar alleen jezelf mee. Erboven staan is de beste optie, buiten dat je je als topsporter nooit moet laten gaan(zoals bv Ronaldo deed na Juve - Atetico). Het allermooiste voorbeeld is Nelson Mandela, hij liet ons zien dat en (terug)haten niets oplost.

4 april 2019 om 10:52

Als je niet snapt dat de woorden van Bonucci zo verschrikkelijk verkeerd zijn, dan snap je er echt niets van.

Hij geeft aan dat de schuld van de racistische geluiden voor 50% bij Keane ligt. Die opmerking van hem is zo verschrikkelijk fout!

Als Keane niet racistisch bejegend zou zijn en gewoon zou zijn uitgefloten is het een ander verhaal. Ik snap de verbolgenheid van anderen wel.

Ik weet niet of hij zijn excuses nou heeft gemaakt omdat hij het echt meent, of omdat hij een lading stront over zich heen heeft gekregen na die opmerkingen.

4 april 2019 om 10:58

@doncoxxx

Ja, wij werden ook eenmalig voor iets lelijks uitgemaakt. Ik heb daar ook mijn schouders over opgehaald.

Maar dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken met racisme en discriminatie op basis van huidskleur. Dat is iets met een lange geschiedenis en iets dat voor veel mensen iets is waar de dagelijks mee te maken hebben, en waar zij niet voor kunnen weglopen, als ze dat zouden willen. Dan helpt even eenmalig je schouders ophalen dus ook niet. Racisme moet met wortel en tak uitgeroeid worden, niet genegeerd.

4 april 2019 om 11:01

Nee nu maak je ervan dat hij liep te provoceren en dat hij daarom racistische geluiden kreeg. Als je al heel de wedstrijd apengeluiden om je oren krijgt en je scoort en viert het voor hun neus, kan je dan nog fout zitten voor het feit dat je nog erger word uitgescholden etcetc... Jij wil nu pizzakreten vergelijken met apengeluiden.. blijf wel effe realistisch aub xd

4 april 2019 om 11:20

DonCo, dat is geen racisme en je moet dat ook echt niet gaan vergelijken. Ten tweede is het ontzettend makkelijk praten voor jou hier in Nederland om te zeggen dat Kean racistische leuzen moet weglachen. Volgens mij heb je geen idee hoe pijnlijk dat kan zijn. Het is meer dan scheldwoorden, maar een vernedering van jou en je familie. Als Kean sta je als jonge jongen in de spotlights en je krijgt die hele golf van pure haar over je heen. Ik wil het me niet voorstellen..

4 april 2019 om 11:28

Hij had het over schuld die fiftyfifty was...

4 april 2019 om 11:40

als jij spelers racistisch bejegend ben je een racist. zo simpel is het. duizenden andere mensen kunnen het wel laten. dat het in je opkomt om op deze manier te reageren op een donkere speler zegt dat je een racistische denkwijze hebt. dit willen afschuiven op onderbroeken-humor als pizza roepen bij dikke mensen en ginger dingen is iets heel anders. je wordt niet in elkaar geslagen omdat je dik bent in italie en ook niet omdat je een ginger bent. racisme is gevaarlijk, het bagatelliseren ook.

4 april 2019 om 11:50

@wilwaa, Volgens mij zei Bonucci dat niet. Dat het tumult ontstond na die vorm van juichen je beide een deel in hebt. Volgens mij hoeven we niet te hebben of racisme fout is of niet, want het is nooit goed te praten. Waar ik me voor een gedeelte in kan vinden is de vraag stellen; Moet je als topsporter dan gaan provoceren. Bij voorkeur niet, maar ik kan me de reactie ook wel weer voorstellen. Persoonlijk zou ik het liever hebben over het uitwassen van dit soort uitingen dan de reactie van Kean

4 april 2019 om 16:42

inderdaard @wilawaa ik begrijp niet hoe mensen dit kunnen goed praten. Bonucci wist heel goed wat hij wilde zeggen. Als hij geen kritiek over zich heen kreeg had hij zijn woorden ook niet terug genomen

4 april 2019 om 09:03

Nou daar leer je van en leer je voortaan even twee keer na te denken voordat je zoiets zegt, iets met mens zijn. Ben absoluut blij dat ie nu beseft dat het gewoon niet kon. Of hij nu oprecht is of om alles te sussen laat k in het midden.

4 april 2019 om 09:30

Ja denk inderdaad dat hij ervan heeft geleerd maar dat er berichten komen over bonucci die iets slecht verwoord dan over de gekken die daadwerkelijk racistisch bezit zijn vind ik vrij apart

4 april 2019 om 10:22

@dylan

Dat komt omdat we helaas 'gewend' zijn aan het feit dat supporters dit soort dingen doen. Maar nu wordt de betreffende zwarte speler door zijn eigen teamgenoot nog even gepakt. Dat is nieuws, dus dan is het logisch dat daarop ingezoomd wordt.

En zo is het ook. Er werd sterk overdreven door spelers die zich populair willen maken in de media zoals een Depay, Sterling... Storm in een glas dit

4 april 2019 om 10:04

Racisme een storm in een glas noemen, je moet het maar durven. Ik vind het vooral jammer om zulke dingen te moeten lezen.

4 april 2019 om 10:35

De reacties gaan vooral over Bonucci, niemand heeft het meer over het publiek. Ook al was het een domme uitspraak van Bonucci, ik zie daar niet direct racisme in.

4 april 2019 om 16:48

Het gaat er ook niet om of Bonucci een racist is of niet, het gaat erom dat hij wel groepje racisten in bescherming neemt, door zijn eigen teamgenoot af te branden.
Je moet de daders nooit een uitweg geven. Door zijn kritiek kon de voorzitter van tegenstander met al dat onzin komen.

4 april 2019 om 10:24

@luca

Die spelers moeten voor elkaar opkomen, in plaats van de hand boven het hoofd houden van racistisch tuig op de tribune. Dat is wat Depay en Sterling en Pogba doen. Volkomen terecht. Het kan best zijn dat het gewoon een lompe actie van Bonucci was, en dan moeten ze er na deze excuses snel over ophouden. Maar ze hebben volstrekt gelijk dat ze Bonucci tot de orde roepen.

4 april 2019 om 11:06

Luca, zwakke reactie. Ondanks dat racisme moeilijk is voor te stellen voor mensen die het nog nooit hebben meegemaakt, laat je hier wel jouw tekort aan empatisch vermogen zien.

Al die jongens die jij opnoemt hebben er in hun leven mee te maken gehad. Het is meer dan alleen scheldwoorden naar je hoofd toe krijgen, het is een vernedering naar jou en je familie en het kan een enorm gevoel van eenzaamheid geven. Als de aanvoerder van jouw team dan de schuld 50/50 legt, terwijl racisme NOOIT het gevolg van iets zou mogen zijn, is het geen storm in een glas. Je weet de mentale gevolgen niet bij Kean. Hij kan er nog zo stoer bij staan, maar hij staat daar niet zomaar.

4 april 2019 om 11:56

@itsdoubtless,

Ipv te veroordelen kun je iemand als Luca ook vragen hoe hij het bedoeld. Het maakt jouw reactie niet sterker. Los dat andere een mening hebben die jij verwerpelijk vindt (en daar volg ik je grotendeels in) helpt het nooit een discussie die zo gevoelig ligt ook uit emotie mee te voeren. Wanneer je je daarin als koploper voelt hoort daar soms ook wat eenzaamheid bij. Dat is niet goed, maar verbinding is belangrijker dan gelijkt te krijgen. Niet iedereen heeft dezelfde achtergrond of het vermogen zich te verplaatsen in een ander. Dat maakt de ander niet perse fout

4 april 2019 om 14:28

@ajaxglobal, Het laatste wat ik probeer is mijn reactie 'sterk te maken'. Ik vertel gewoon hoe zo'n speler zich kan voelen, zodat men dan misschien wel in zo'n situatie in kan leven. Ik bedoel het ook niet denigrerend en ik onderbouw mijn standpunt volledig. De reden dat ik zo reageer, komt doordat Luca stellig beweert dat de in het artikel genoemde spelers 'zich populair willen maken'. Misselijk makend gewoon. Ik snap niet wat jij bedoelt met 'gelijk krijgen', maar mijn reactie is niet op emotie gebaseerd, maar op basis van kennis uit mijn studie. Niet stom bedoelt, maar ik snap niet wat jij met jouw reactie wilt zeggen.

4 april 2019 om 11:20

Populair willen maken? Dit geeft al aan hoe bekrompen jij bent. Hij geeft toch zelf ook aan dat hij het na de wedstijd niet goed kon verwoorden? Dat betekend dat de woorden inderdaad best raar waren (fift-fifty?).

Denk jij dat Depay, Sterling en Pogba dit voor hun eigen ego doen? Man man man...

4 april 2019 om 12:10

Maar waarom zo sterk overdrijven? Bonucci keurt racisme toch nergens goed in zijn uitlatingen na de match? Hij verwoord het misschien niet goed maar ik zie hem nergens racisme goedkeuren. Hij keurt het gedrag van de supporters wel degelijk af en zegt dat Moise zich professioneler had kunnen gedragen. Bij dat laatste hebben mensen het moeilijk mee en ik vind ook wel terecht want hij verwoord het misschien wat ongelukkig. Maar om deze man dan zo af te branden en af te schilderen als een racist vind ik wel te ver gaan.

4 april 2019 om 12:29

Hij keurt het ergens wel goed, in zijn eerste stelling. Hij zegt impliciet dat het begrijpelijk is dat mensen racistisch reageren wanneer een speler tegen hun ploeg scoort en dan juicht. Moet niet gekker gaan worden.

Die hele voetbalcultuur omtrent zwarte spelers in Italie is sowieso nog ergens in de middeleeuwen blijven steken.

Nou ja... fout gemaakt en toegegeven dan maar.. Was ook echt een stomme reactie.

Dit lijkt wel een beetje op een discussie tussen een getrouwd stel. Maakt niet uit wat hij zou zeggen ze zouden toch wel iets vinden om hem te laten denken dat hij iets fout heeft gedaan. Met zijn eerdere uitspraken wilde hij waarschijnlijk deze commotie voorkomen maar dat was nooit gelukt. Ben alleen bang door al die bijval van andere "donkere" spelers dat je de onderlinge haat alleen maar erger maakt.

4 april 2019 om 10:28

"maakt niet uit wat hij zou zeggen ze zouden toch wel iets vinden om hem te laten denken dat hij iets fout heeft gedaan"

Natuurlijk niet. Bonucci legt de schuld voor een belangrijk deel bij Kean. Dat slaat gewoon helemaal nergens op, en daar wordt hij terecht op aangevallen.

Bonucci had gewoon zijn ploeggenoot moeten steunen. Als je dat niet doet in dit soort situaties, dan krijg je gewoon terecht gezeik. Eigen schuld van Bonucci. Bij Kean was het niet zijn eigen schuld. Die wordt niet aangevallen op zijn gedrag, maar op zijn huidskleur. Dus Bonucci zou hier dubbel van moeten leren.

Jaja, geloof het zelf lekker allemaal. Verkeerd begrepen, iets te haastig, blablablabla...Hij heeft gewoon in eerste instantie exact gezegd wat hij vd situatie vond want media wise zijn ze daar allemaal meer dan genoeg in getraind. Als het nu een jong ventje was die voor de camera verschijnt kan ik me er nog iets bij voorstellen, niet bij zo’n gelouterde prof. Doet altijd erg stoer maar blijkbaar heeft deze man ook geen ballen, blijf toch allemaal eens achter je standpunt staan i.p.v. bij ieder vormpje van kritiek alles weer af te zwakken en excuses aan te bieden enzo.

4 april 2019 om 10:37

Knap dat jij in zijn hoofd kan kijken en 100% zeker weet dat het geen ongelukkige fout was.

“Ik denk dat de schuld fifty-fifty is” en dan beweren dat zijn woorden verkeerd begrepen zijn? Dit komt vrij ongeloofwaardig over, om maar niet te zeggen dat dit verre van een verontschuldiging naar Kean is. Het enige wat we hieruit leren, is dat Bonucci 24u en heel twitter over zich heen nodig had om te beseffen dat zijn uitspraak niet ok was, en het vervolgens rechtzet door te zeggen dat zijn woorden verkeerd begrepen werden (hoewel ze in mijn ogen vrij duidelijk zijn - in geval van racisme ga je de schuld toch niet bij het slachtoffer leggen?).
Tja, racisme is duidelijk nog lang niet uit de wereld en op deze manier zal dat helaas nog heel lang duren. In elk geval respect voor de vele andere collega’s die het wel opnamen voor Kean, niemand zou waar of wanneer dan ook te maken moeten hebben met racisme, punt.

4 april 2019 om 11:10

Hij zegt gelukkig ook nog "uren en jaren zijn niet genoeg om over dit onderwerp te praten. Ik veroordeel met klem alle vormen van racisme en discriminatie. Deze misstanden zijn onacceptabel. Dat hier geen misverstanden over bestaan." Dus zijn excuus omvat wel iets meer dan het statement dat zijn woorden verkeerd begrepen zijn.

Voor de rest absoluut met je eens. Het zou zo mooi zijn als in elk geval alle profspelers onvoorwaardelijk achter hun donkere medespelers of tegenstanders staan. Dan vorm je een front tegen het racistische deel van de aanhang. Maar daar zijn we dus nog niet.

4 april 2019 om 11:33

Goed dat hij dat zegt, maar een excuus kun je dat toch niet noemen? In het beste geval is het een rechtzetting (had hij daar werkelijk 24u voor nodig?), maar dat neemt niet weg dat hij nog steeds de schuld bij Kean legde, waar hij zich op zijn minst voor had mogen excuseren en zijn woorden best ook had mogen terugnemen. Ook al zijn ze niet zo bedoeld, het blijft erg ongepast en daar werd hij imo terecht op gewezen.

4 april 2019 om 16:19

Ja ik had me ook zeker een ruimhartiger excuus kunnen voorstellen. Ik zou me kapot schamen als ik dit zou hebben gezegd, en met het schaamrood op de kaken diep door het stof gegaan bij mijn ploeggenoot. Ik sluit ook niet uit dat Bonucci een deel van zijn uitspraak toch wel een beetje meent. Dat hij nu niet alles terugneemt draagt bij aan dat beeld.

Sowieso zou ik me meer steunbetuigingen op het veld kunnen voorstellen. Hoe sterk zou het zijn als een blanke speler van Cagliari zijn arm om Kean heen had gelegd, en een gebaar had gemaakt richting zijn publiek? Dat zou de hele wereld over gaan. Maar zoiets hebben we volgens mij nog niet gezien.

Wat betreft de timing van de reactie; daar zoek ik zelf niet al teveel achter. Als zoiets gebeurt komen er allerlei managers en communicatiedirecteuren erbij, en moet er worden nagedacht over de reactie. Daar gaat even wat tijd overheen. Een snel, ondubbelzinnig excuus zou het mooist zijn geweest, maar zo werkt het meestal niet, en dat begrijp ik wel een beetje.

Dus wanneer Kean op het veld staat bij de tegenstander word die belachelijk gemaakt om zijn huidskleur, maar wanneer deze jongen bij het nationale elftal doelpunten maakt zijn ze zeker voor? Triest volk.

4 april 2019 om 10:35

Dus het hele volk is triest omdat een deel van het publiek van een bepaalde club zich racistisch heeft geuit? Beetje generaliseerd lijkt me. Daarnaast weet je helemaal niet of deze groep wel voor m juicht als hij voor het nationale elftal speelt. Gekke aannames hoor

4 april 2019 om 11:24

Je ziet toch dat er overal in Italie racisme heerst? Ik kan me nog herrineren dat Balotelli flink werd uitgescholden, Prince Boateng het ook vaak over zich heen heeft gekregen, Muntari onder andere gek werd van alle apen geluiden en ook Constant die toendertijd nog bij AC Milan speelde. Zullen niet allemaal dezelfde fans zijn geweest toch? Natuurlijk is triest volk groot vertaald maar ga je hier nou echt om discussieren? Dan weet je niet van het racisme in Italie.

4 april 2019 om 14:40

Racisme is overal. Als je als blanke is Afrika gaat spelen zal je waarschijnlijk ook racistisch worden bejegend. Ik vind het ook discriminerend van jou dat je alle Italianen over een kam scheert.

Gister werd bij Espn FC gesuggereerd dat Bonucc misschieni niet doorhad dat er eerder ook al zulke geluiden werden gemaakt en dacht dat ze pas kwamen na de 'provocatie' van Kean. Dan nog is het belachelijk dat je de fans can Cagliari niet gewoon veroordeeld in 1e instantie. Hij leek zich er ook totaal niet van bewust hoe pijnlijk het voor Kean was, als captain moet je teamgenoten in bescherming nemen als ze het nodig hebben en hij liet Kean hier gewoon keihard vallen.

Het ergste van dit alles vind ik toch wel dat de reactie van Bonucci meer aandacht krijgt dat de racistische acties van doe Cagliari fans. Die komen weer lekker goed weg zo lijkt het.

En nog blijven mensen het over Kean hebben, beetje hetzelfde als het er in NL aan toe gaat. Kritiek op de gediscrimineerde, die moet het zich gewoon niet zo aantrekken. Nog even en discriminatie is een mening waar men zich gewoon niet druk om moet maken, men moet kunnen zeggen wat men wilt zegt men dan. De wereld is compleet verrot geworden. De enige die hier schuldig zijn, zijn de discriminerende fans. Die moeten veroordeeld worden. Meer spelers met of zonder kleurtje zouden hier op het veld a la Kean tegen moeten opstaan.

4 april 2019 om 11:03

Helemaal mee eens. Wat mij betreft loopt iedere ploeg direct van het veld af, als er openlijk gediscrimineerd wordt. En niet dat softe gedoe van nu, drie keer waarschuwen, wedstrijd uitspelen, en dan achteraf zeggen dat het zo erg was.

4 april 2019 om 14:38

Dus als een team slecht speelt dan moeten de fans gewoon racistisch gaan doen, zodat er op een ander moment verder kan worden gespeeld?

4 april 2019 om 16:22

Dat is een hele cynische, glas-is-half-leeg manier om ernaar te kijken.

Ja, je kan je als supporter zo gaan misdragen om daarmee een replay te krijgen. Ik zou dat een heel domme actie vinden. Want je kan ook gewoon de ploeg straffen wiens fans zich misdragen. Dus daar zit je dan. Dan gedraag je je als enge racist, en benadeel je ook nog je ploeg. Ik denk niet dat dit veel zou gebeuren.

Snap ook niet waarom je niet 100 procent achter je teamgenoot gaat staan. Met z'n fifty fifty. Ook al was het fifty fifty, je neemt het op voor je teamspeler. Iets wat ik tegenwoordig steeds minder zie, ook op het werkveld. Tegenwoordig zitten ze bij elke scheet bij de leidinggevende.

Mea culpa. Excuses aanvaard. En dooorrrrrr....

IK vind dat jij bij racisme erboven moet staan.Racisme is helaas een feit en dat los je niet op met een reactie als die van Kean,hiervoor zijn andere de aangewezene en die moeten dan ook keihard ingrijpen!Hierbij wil ik wel verduidelijken dat ik niet bagatelliseer wat die getroffen personen meemaken.

4 april 2019 om 13:02

Maar de aangewezene doen niks dus dan maar zelf een statement maken. Vond die viering heerlijk zo in het gezocht van die walgelijke mensen.

4 april 2019 om 17:02

@anunciato

Die aangewezenen zijn dan in dit geval de scheidsrechter, de bond, de club? Ik ben het met je eens dat zij direct op moeten treden. De scheidsrechter zou carte-blanche moeten hebben en 100% steun van de bond en de clubs, als hij de wedstrijd direct stil legt. En de club/stadiondirectie kan ook optreden, als zij steun krijgen van de bond.

Alleen, de praktijk is dat dat niet gebeurt. Dus wat doe je dan, als je uitgescholden wordt vanwege je huidskleur, en niemand doet iets? Dan reageer je zelf.

5 april 2019 om 04:16

Ik ga in dit geval verder de politiek de V.N. etc,maar vooralsnog diegene die in een tijd als deze zich beperkt tot racisme kan je toch niet serieus nemen!Vandaar mijn reactie jij moet erboven staan.

5 april 2019 om 04:29

De stompzinnigheid zit er nou eenmaal ingeprent.Vooralsnog los jij het niet op met dit soort reacties.Hij wordt nog ondersteund door de media en mede voetballers,maar hoe gaat het verder met de personen die het dagelijks op de koop toe moeten nemen.

5 april 2019 om 17:00

Nee, hij lost het niet op, maar betekent dat dan dat hij het maar moet accepteren? Ik zou niet weten waarom. Als iemand mij een klap op mijn bek geeft, dan los ik het wereldwijde geweld-probleem ook niet op. Maar die gast krijgt er wel een terug hoor.

Er boven staan, wat jij bepleit, is een mooie houding. Bewonderenswaardig, als je het kan. Maar je kan dat nooit van iemand eisen. Hij moet helemaal niks. Hij wordt aangevallen en heeft het volste recht zich te verdedigen.

En nog los daarvan: soms hebben dit soort acties wel degelijk effect. Er wordt over gepraat, beleidmakers en beslissers zien dit ook, en komen stapje voor stapje dichter bij het moment dat ze eindelijk wel een keer maatregelen gaan nemen.

Even een stelling,
In ben blank, dus ik kan me er niet echt een plaatje bij voorstellen, maar waarom voelen donkeren spelers/mensen zich aangesproken als iemand aapgeluiden naar hun maakt? Je bent toch geen aap? Waarom trekt het je dan zo aan?

Als iemand naar mij iets roep, wat ik niet ben, voel ik me ook niet aangesproken.

Ik ben ook van mening dat als oprecht laat blijken dat die aapgeluiden je niks doen, de rastische mensen uiteindelijk wel stoppen, want ze krijgen niet hun gewenste effect.

Graag jullie visie

4 april 2019 om 11:30

Waarom ? Je zegt het goed je kan het niet voorstellen. Ik ben donker je krijgt jaarlijks dit soort praktijken mee. Simpel je kan het negeren (het verdwijnt niet) of je maakt een statement door er op te reageren zodat een persoon weet dat hij fout bezig is.

Kean heeft uitstekend behandelt en deze personen op hun plek gezet. Verhelpt het alle problemen? Nee dit zijn personen die zich racistisch zullen blijven uiten maar je maakt wel een statement dat je het niet pikt. Tijd dat donkere mensen verzwijgen stamt van het verleden en dat gebeurt niet meer zo snel in de hedendaagse maatschappij.

4 april 2019 om 13:01

Een statement zal geen bal uitmaken, want racisme is nu eenmaal diepgeworteld in de mensheid. Je er tegen uitspreken is voor racisten alleen maar meer voer om zich te laten horen.
Of had Kean echt verwacht dat het zou ophouden na zijn doelpunt en juichen? Waarschijnlijk niet, dat deed hij uit emotie en zo zal het altijd blijven.

4 april 2019 om 13:58

Joh dat meen je. Goed dat je het aangeeft.

Maar ja je kan het negeren of op een bepaalde wijze reageren en het niet tolereren. Dat je er iets over zegt betekend idd niet dat het stopt maar gaat over bewustwording !

4 april 2019 om 11:38

Maurootje..
(en een ieder die jou duimpje omhoog zal geven)

misschien eens info zoeken over dierentuinen met afrikanen.. dat was echt niet lang geleden.. was ook echt niet ver weg... Belgie etc...
Verder geen donker mens zal zichzelf natuurlijk als aap zien etc... maar dat men donkere als aap aanwijst etc... dat verwijst natuurlijk wel naar het een en ander he.
(en daarnaast.. ef afgezien van t woord aap.. het is een dier, en zoals we weten zien vele mensen dieren als Minder waardig.. ikzelf niet maar helaas vele wel dus het gaat natuurlijk niet enkel over bijv uiterlijk ofzo... het gaat om rank... en een dier is dan minder, maw.. de donkere zijn minder dan de " blanke" ).

Je merkt gewoon aan deze situaties hoeveel mensen nog echt continu denken in: ja both sides retoriek (zoals in: beide kampen zitten fout.
. (of iniedergeval dat ze de racistenkant veel beter snappen om 1 of andere rare reden... in dit geval is het dat de speler niet had moeten provoceren..man man..)
altyd komt men met: ja maar...
Maar er hoort geen Maar in deze situaties te zijn...
Wat ook enorm naar is is zodra iemand het beestje bij haar naam noemt worden mensen boos ofzo..dan willen ze ineens dat je het nuanceert..of zogenaamd " er boven staat" NOU Nee... het moet gewoon benoemt worden.. Mensen zijn te rgappig dat ze willen dat het " zachtaardiger" moet gaan .
Zo spreekt depay zich uit men noemt het aandachtsgeil.
Zo kaart iemand t aan en dan zegt men ja slachtofferrol etc etc..
dat is omgekeerde wereld.
Het is juist goed dat men het woord noemt en is te belachelijk dat mensen daar direct aanstoot aan geven zodra iemand er (terecht) wat over zegt .

Enfin wel goed te lezen dat Bonucci een beter antw nu geeft dit had hij dus in eerste instantie moeten doen.

En nog een kleine toevoeeging? Mvele en dan ook vele doen alsof alles zo lang geleden was.man ik lees net nog iets op msn dat laatste survivor van laatste slavenschip naar US geidintificeerd is.. degene leefde tot 1937. Vertel mij nu of dat allemaal zo lang geleden is en daarnaast er zijn nu nogsteeds grote gevolgen van deze nare historie maar men doet alsof toen de afschaffing was aangekondigd dat alles direct koek en ei is.. nou nee...t gaat nu nog door namelijk. Het is een systeem he.

4 april 2019 om 12:13

@duke. Bedankt voor je input! Over dierentuinen met Afrikanen wist ik niet, nu snap ik pijnelijk link meer, danku

4 april 2019 om 12:25

no problem Maurootje
en maar ik vind het ook fijn te zien dat er gelukkig ook wel mensen (zoals jij ) zijn die iniedergeval wel bereid zijn om het een en ander op te zoeken/proberen te begrijpen etc over deze historie. Ipv anderen die meteen in een soort defence mode slash attack mode gaan zeggen: :
ja ja gooi je maar in slachtofferrol blabla..--
want dat gebeurt dus nog steeds te vaak dat zie je ook hier op VZ terug in comments.
Tterwijl mensen die t probleem aankaarten bedoelen t totaal niet als slachtofferrol, nee ze willen dat men gewoon erkent wat er gebeurd is.en dat de gevolgen ervan NU nog zichtbaar zijn)..

en dan gaat men vast ook veel beter snappen waarom mensen het een systeem noemen.of een instituut.
Kijk dan komen we pas verder want dan kan men veel beter elkaar snappen...
en dat komt dus neer op empathisch vermogen slash bewustzijn

Enfin we hebben nog een lange weg te gaan met zijn allen.
Het kan wellicht nooit geheel verdwijnen maar het zou al fijn zijn als mensen die vaak meteen beginnen met de woorden : Ja maar, dat die mensen eens eerst gaan luisteren en ook gaan onderzoeken voor ze met hun Ja Maar komen.
Dat zou al heel wat schelen denk ik.

4 april 2019 om 16:57

@maurootje

Hierop moest ik reageren. Ik ben blij dat je het eerlijk toegeeft, als meerder het zouden doen waren wij een stuk verder. Wat grappig is, is dat dierentuin met Afrikanen nog 1 van lichtste actie waren. Zijn veel dingen die vele male erger waren. Maar dan ook echt erg.

De reden waarom wij meer sympathie hebben over de joden, komt omdat wij het hier op school geleerd hebben. Als de ware geschiedenis van slavenerij word geleerd, zullen meer mensen de situaties en gevoelens begrijpen.

Respect!

“Soms is het beter om te zwijgen” - mario balotelli op zijn Instagram stories over Bonucci zijn domme uitspraken.

Dat geldt ook voor sommige zielige ventjes die hierboven reageren! Ik denk dat niemand ook nog eens zijn typische PR geschreven statement serieus neemt.

4 april 2019 om 12:57

En Sterling, Depay, Pogba en Balotelli doen het natuurlijk allemaal enkel om zich te laten horen tegen het racisme. Dat zijn ook gewoon PR berichten.
Selectieve verontwaardiging.

4 april 2019 om 13:08

PR of niet, het is goed dat ze het benoemen voor hun miljoenen fans. Bonucci heeft gewoon dom gehandeld en dat hij 24u nldig had om dit te realiseren is gewoon triest.

Van Sterling en Balotelli weet ik dat ze het ook direct op het veld hebben meegemaakt dus daar zal het wel dieper zitten dan alleen "PR". Doe het maar af als PR berichten Harry.

Racisme is er en dat is echt verschrikkelijk triest. Een reactie na de wedstrijd is altijd lastig, maar ik heb toch het idee dat ook al verlies ik 0-3, heb ik 3 onterechte strafschoppen tegen gehad en ik een blauw oog heb, ik na afloop anders zou reageren op racisme dan Bonucci deed.

Er is Altijd en dan ook Altijd maar 1 schuldige bij racisme en dat is de racist. Ik denk dat Juve, zeker nu ze zover voor staan in de competitie, een statement had moeten maken en gewoon van het veld af moet lopen. Harry Kane verwoorde het volgens mij afgelopen week goed. Ook al staat er kwalificatie voor het EK op het programma. Volgende keer loop ik het veld af.

Bonucci is oliedom geweest en een voorgeschreven excuus neemt daar niks van weg.

Bonucci heeft niks geks gezegd, maar als het onderwerp racisme aan bod komt dan worden de fakkels en hooivorken opgepakt en dan is elke rationaliteit ver te zoeken. Bonucci probeerde dit rustig en professioneel op te lossen en te sussen. Ik ben ook van mening dat het voor spelers geen zin heeft om bij elke provocatie van de fans van de tegenstander dan provocatief te gaan terugjuichen. Dan kan je dit na elk doelpunt doen en daar wordt het voetbal niet gezelliger van, lost totaal niks op en is ook geen goed signaal naar je eigen fans, die toch veel geld neerleggen hiervoor.

Als Kean niet zo provocatief was gaan juichen dan was er niet zo een gebeuren omheen geweest en dan had Juventus gewoon gewonnen. Nu is er onrust in de club. Goed nieuws voor Ajax dus

4 april 2019 om 13:13

Als ze geen kort rokje aanhad dan... Als ze niet joods waren dan... blablabla.

Misschien moet jij volgende keer lekker tussen die mensen gaan zitten. Kean heeft ze niet op ras niveau aangevallen, hij werd wel aangevallen, de hele wedstrijd. Wat dit verder met Ajax te maken heeft is me een raadsel, dat is pas volgende week en zo'n Bonucci zit er totaal niet mee, Kean zal wss niet eens spelen.

4 april 2019 om 14:36

Jij maakt er wel heel erg je eigen verhaal van, zoals ik al zei is rationaliteit ver te zoeken. Ik begrijp trouwens de helft niet van wat je schrijft, maar wat ik aangaf is dat er nu onrust is gekomen bij Juventus en dat is nooit goed voor een ploeg. Kijk maar bv. naar Ozil met die foto met Erdogan.

4 april 2019 om 15:37

De onrust kan mij en de meeste die inzien hoe fout Bonnucci was gestolen worden
En voor duidelijkheid Bonucci zei wel degelijks wat geks . (sterker nog hij ziet het nu ook in zie je?)
Onrust voorkomen bij club juve is belangrijker dan racisme aanpakken .. sure ...

4 april 2019 om 18:02

Nu lijkt Bonucci wel de verkeerde als ik jouw zin zo lees. Niet normaal meer. Hij heeft niks racistisch gezegd en nergens gezegd dat racisme goed is of iets dergelijks. Lees zijn eerste reactie nog maar even na:

“kean weet heel goed dat hij iets anders had kunnen doen. Ik denk dat schuld fifty-fifty is. Moise had dat niet moeten doen en de fans hadden niet zo moeten reageren. We zijn professionals, we hebben een voorbeeldfunctie en we moeten niemand provoceren”, zo zei Bonucci.

Ik ben het met hem eens dat spelers zich niet moeten laten provoceren door enkelingen uit het publiek en ze moeten het gewoon vieren met de eigen spelers en fans.dit juichen lost niks op.

4 april 2019 om 18:34

Wat niet normaal is imo: dat jij het in al jou reacties maar niet lijkt te vatten (en eigenlijk de hele tijd een beetje probeert te wijzen dat Moise schuldig of tenminste mede schuldig is)
...en ook Bonucci ziet dat nu in dat ie dus WEL fout zat.., al zal ik toch miijn twijfels hebben want vaak is eerste reactie gewoon wat men ook echt vind.....) Je kan wel doodleuk zeggen hij deed niks verkeerds maar in dit artikel geeft hij zelf zijn fout toe. Dus dat je maar blijft zeggen hij deed niks fout?

Je doet nu trouwens net alsof als hij (moise) anders had gejuicht bijv met zijn spelers dat het probleem wel was opgelost..
Hoe hij juichte maakt gewoon niks uit. Het was racisme en dat meot aangepakt worden niet de manier hoe de speler juicht.
Daarnaast is het sws onzinnig vind ik om zulk gedrag te " negeren" , Juist moet men het er over hebben en gewoon keihard het benoemen namelijk Racisme.
mensen zijn echt grappemakers.. Ze willen dat men maar stil blijft als iets dergelijks gebeurt ja daag.

Wat een oznin dude, heb jij "50 schuld" als je reageert wanneer je wordt gediscrimineerd? Natuurlijk niet, het zijn de fans van Cagliari die er mee beginnen, en het is niet de eerste keer. Bonucci hoort hier gewoon zijn eigen speler te steunen en het racisme van de fans te veroordelen klaar.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren