Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Opnieuw aangepast schema Ajax valt verkeerd: ‘Drie duels in zeven dagen’

Laatste update:

De KNVB heeft het programma van Ajax in de Eredivisie alvast aangepast, zo werd dinsdag bekend. Met de maatregelen anticipeert de KNVB op mogelijk succes van Ajax in de kwartfinales van de Champions League tegen Juventus. De uitwedstrijd bij FC Groningen is met een dag vervroegd, naar zaterdag 20 april, en de midweekse thuiswedstrijd tegen Vitesse wordt ook een dag eerder afgewerkt, op dinsdag 23 april.

Wanneer Ajax zich plaatst voor de volgende ronde, zal het duel met De Graafschap, voor nu gepland op zondag 28 april, teruggehaald worden naar vrijdag 26 april. Dat zou men in Doetinchem ten zeerste betreuren. “Dan zouden wij drie wedstrijden in zeven dagen spelen. Bovendien weten de concurrenten dan op 28 april al wat wij tegen Ajax hebben gedaan', onderbouwt directeur Hans Martijn Ostendorp het probleem.

“Wij zien ook het probleem en de onmogelijkheden voor de KNVB”, vertelt Ostendorp aan de Gelderlander. “Er is geen tot weinig ruimte in het speelschema om uit te wijken. Maar de bond snapt ook onze bezwaren en zal met de lokale autoriteiten moeten kijken naar een oplossing.” FC Groningen-directeur Hans Nijland noemde de verplaatsing eerder al 'zeer teleurstellend'. De directeur had graag eerder een besluit gehoord van de KNVB, nog voor de kaartverkoop. “Wij beseffen heel goed dat supporters, die reeds een kaart hebben voor deze wedstrijd, mogelijk gedupeerd worden omdat ze door de verplaatsing deze wedstrijd alsnog moeten missen. Dat vinden wij uitermate vervelend.”

Feyenoord liet dinsdag weten dat het niet gelukkig is met het veranderen van de aanvangstijdstippen. "Dit hebben we aangekaart bij de KNVB. De wijziging van het aanvangstijdstip voor het thuisduel met AZ komt op een laat moment voor seizoenkaarthouders en supporters die al losse kaarten hebben gekocht", meldde de Rotterdamse club op haar website. "Het late tijdstip is voor onze jonge supporters bovendien ongunstig. Daarnaast zijn er ook veel supporters die nog een lange terugreis voor de boeg hebben. De KNVB heeft echter toch besloten deze wijzigingen door te voeren."

De KNVB wil Ajax minimaal 48 uur rust geven om zich optimaal te kunnen voorbereiden op de Europese wedstrijden. Daarin kan Ajax belangrijke punten verdienen voor de coëfficiëntenlijst van de UEFA, op basis waarvan de startbewijzen voor de Champions League en Europa League worden verdeeld. Het is de derde keer dit seizoen dat de KNVB Eredivisie-duels verplaatst om Ajax extra rust te gunnen voor wedstrijden in de Champions League. Dat leidde er zelfs toe dat PEC Zwolle zonder succes naar de arbitragecommissie van de KNVB stapte om het verplaatsen van de uitwedstrijd tegen Ajax ongedaan te maken.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En de discussie kan weer beginnen !!

3 april 2019 om 08:26

de algemene regel is dat de laatste 2 wedstrijden alle wedstrijden op dezelfde dag gespeeld worden. wel vreemd dat de Knvb hier nu weer van af wijkt. Dit terwijl dit voor degradatie als kampioenschap een hele belangrijke wedstrijd kan zijn.

3 april 2019 om 09:00

Ja ho is ben het volledig met je eens.
Er is heen pijl meer op te trekken.
Een hoop belangen voor ieder een andere reden

3 april 2019 om 11:10

Gisteren stond het duidelijk in het topic. Vooraf is dit al aan de orde geweest, en toen is het "risico" dat psv of Ajax de halve finale zou halen (terecht!) Als zeer klein ingeschat. Maar clubs waren allemaal dus al op de hoogte van dit zeer kleine risico.
En zowel de UEFA als de KNVB heeft in de regels staan dat er minimaal 48 uur tussen 2 wedstrijden moet zitten.
Bekerfinale fietst er ook nog tussendoor, is gewoon heel lastig.

3 april 2019 om 13:59

Inderdaad, en daarbij gaat het geloof ik over de halve finale van de CL. Eerst maar eens zien of Ajax die gaat halen.

Het 'drie wedstrijden in 7 dagen' argument: ja, vervelend voor ze, maar als je nog in de beker zit kan zoiets je ook overkomen. Hoort er nou eenmaal bij .

Het supporters argument vind ik relevanter. Men kan er over nadenken om vanaf volgend jaar af te spreken de supporters die gedupeerd worden te compenseren, ofwel vanuit de Knvb ofwel vanuit het Europese potje van de ploeg die nog actief is -- vergeleken met het CL geld is dat een kleinigheid.

3 april 2019 om 08:02

3 wedstrijden in een week is veel voor een club als de graafschap, ze hebben een kleine selectie.

3 april 2019 om 08:06

In de play-offs speelt de Graafschap al jaren 3 wedstrijden in een week en zelfs 4 in 10 dagen. Daar hebben ze ook nooit een probleem van gemaakt.

3 april 2019 om 08:14

Als je moeite hebt met 3 wedstrijden in 7 dagen spelen in de Eredivsie, is het ook niet in je belang dat je 3 wedstrijden in 7 dagen moet spelen in de degradatie play-offs. Het enige kromme is dat jij die vergelijking niet snapt.

3 april 2019 om 08:28

Master D waarom moeten de wedstrijden van Ajax dan verzet worden? Volgens jou maakt het niks uit om 3 potjes in 7 dagen te spelen dus dan kan Ajax dat toch ook? Of is dat anders?

3 april 2019 om 08:43

Ajax speelt de komende periode nog steeds telkens 3 wedstrijden in 7 dagen, daar heeft deze wijziging niks aan veranderd. Ajax moet 1 dag rust inleveren voor de uitwedstrijd tegen FC Groningen en 2 dagen voor de wedstrijd tegen de Graafschap. Het levert Ajax dus geen voordeel op voor de competitie, alleen dat ze wellicht wat extra rust hebben voor een eventuele halve finale CL. Echter blijft ook met een halve finale CL gewoon de planning dat ze 3 wedstrijden in 7 dagen spelen.

3 april 2019 om 08:54

Altijd die onzin over een kleine selectie. De Graafschap heeft 28 spelers in de selectie, dat is net zoveel als andere teams in de Eredivisie.

3 april 2019 om 09:57

Heb je ook gezien wat voor spelers ze in de selectie hebben? Is om te janken..
Nu wordt het de graafschap moeilijker gemaakt omdat Ajax meer rust krijgt.
Ik ben voor om Ajax meer rust te geven, maar het moet niet ten koste gaan van de andere clubs.

3 april 2019 om 10:30

Master D, doe jij je nou zo dom voor of wil je het gewoon niet begrijpen? Het is natuurlijk heel anders om 3 wedstrijden per week te spelen als je er zelf voordeel uit haalt. Ajax gaat ook niet voor de lol er extra wedstrijd laten inplannen doordeweeks wanneer zou hier totaal geen voordeel bij zouden hebben. Dat is het grote verschil en dat snap jij ook best

3 april 2019 om 12:51

Bovendien, je direct tegenstander speelt dan ook 3 wedstrijden in een week. Die heeft er net zo veel last van, dus dat heft elkaar op.

Nu speel je zelf 3 wedstrijden in een week, om het Ajax wat makkelijker te maken, en je tegenstanders spelen er gewoon 2, en hebben dus een voordeel.

3 april 2019 om 13:26

CL is van groter belang voor het nederlandse voetbal dan dat de graafschap wel of niet een punt haalt. Je snapt dit denk ik niet.

3 april 2019 om 15:42

Ik denk dat iedereen dat wel snapt, punt is alleen dat de Graafschap er helemaal niks aan heeft dat het in het belang van het Nederlandse voetbal is. Voor driekwart van de eredivisie maakt een europees puntje meer of meer helemaal niks uit. Wat wél uitmaakt is dat die laatste twee speelronden met een reden allemaal tegelijk worden gespeeld. Gezien het belang dat de Graafschap heeft is het dus een hartstikke logische reactie. Sterker nog, driekwart van de Eredivisie clubs heeft helemaal geen belang extra punten voor de UEFA-lijst. Als de Knvb dan gaan rommelen in de beslissende fase van de competitie lijkt het mij dat er genoeg reden is om daar wat van te zeggen.

Ze heten dan wel de godenzonen, maar ze zijn niet heilig en al helemaal niet als dat ten koste van andere clubs gaat (en er van tevoren geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt).

3 april 2019 om 08:30

@jjvh91: De wedstrijden van Ajax worden juist verzet met dat argument, beetje hypocriet niet?

3 april 2019 om 08:53

Nee, dat is niet waar. Het gaat om het aantal dagen rust tussen wedstrijden door, dat moeten er minimaal 2 zijn. Je kunt nog steeds 3 wedstrijden in 7 dagen spelen, maar 1-4-7 is wel even wat anders dan 1-3-7.

Ook voor Ajax niet ideaal omtrent de strijd voor het kampioenschap

Maar goed, eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het zo ver komt.

Het lijkt nu dat alles maar moet wijken voor ajax in europa. Ajax heeft verreweg het grootste budget, als ze europees willen presteren dan stellen ze naar andere spelers op om andere rust te geven. Aanpassingen voor een europese wedstrijd vind ik oke, maar het moet niet ten koste gaan van andere clubs en dat gebeurd nu helaas wel.

3 april 2019 om 07:56

Tja maar het is ook in het voordeel van andere clubs als Ajax goed presteert in Europa. Het blijft gewoon een hele lastige discussie. Ik vind het niet absurd dat een wedstrijd van Ajax een dag eerder of later wordt gespeeld. Dit gebeurt in Engeland bijvoorbeeld ook regelmatig. Het probleem zit m meer in hoe dit te regelen met de club en supporters van de tegenstander. Daar zal een goede oplossing voor moeten komen zodat niet zoals nu mensen een kaartje kopen voor een wedstrijd en dan ineens te horen krijgen dat de wedstrijd 2 dagen eerder is.

3 april 2019 om 08:23

Het is gewoon bullshit. Moet ajax maar lekker rouleren.. en knvb moet eens ophouden met ajax elke keer zo in de kont kruipen slaat nergens op dit

3 april 2019 om 08:33

@dedonnie: Hoe exact hebben de andere clubs zoals PEC Zwolle en De Graafschap hier voordeel aan? Europees spelen ze sowieso niet en het geld dat Ajax verdient met dit succes geven ze liever uit in Zuid-Amerika. Een club als Ajax dient gewoon een selectie te hebben die breed genoeg is om deze hoeveelheid wedstrijd aan te kunnen.

3 april 2019 om 08:55

Dedonnie.

Ik ben het met je eens dat ze voor ern andere oplossing moeten gaan kijken. Ik denk zelfs aan dat de wedstrijden in het weekend vast moeten staan maar nog niet de exacte speeldag en tijd. 6 weken van te voren aangeven aan de clubs want dan weet je wanneer de europese wedstrijden zijn en of je overwinterd.

3 april 2019 om 09:17

Nou he! Wat zal De Graafschap blij zijn met die hogere Europese ranking. Kunnen ze op tv weer kijken hoe AZ, Vitesse etc. er roemloos uitvliegen, omdat die maar een fooi aan geld zien van het Champions League voetbal van Ajax.
Ben ook benieuwd hoe dit gaat volgend seizoen met onze Europa League clubs. Die spelen altijd op donderdag en in het weekend gaan die dus alles op zondag willen spelen, want belangrijke rust voor Europese punten.

3 april 2019 om 09:22

Zullen we dan ook gelijk de financial fairplay regel over de hoogte van de totale som van alle salarissen van tafel vegen die de Knvb gemaakt heeft. Als die van tafel is kunnen Ajax en PSV een veel bredere en sterkere selectie bouwen waarmee ze ook internationaal kunnen concurreren maar dan hebben clubs als PEC en de Graafschap een competitie waarin ze 4x per jaar meer dan 10-0 op de broek krijgen is dat dan waar je naar toe wil? Het is een kwestie van geven en nemen. Als er een Nederlandse club ver komt in Europa wordt deze club interessant voor buitenlandse voetballers die sneller komen en op den duur gaan de kleine clubjes daar ook van profiteren.

3 april 2019 om 10:27

Ajax speelt die wedstrijden toch ook allemaal met de selectie die ze hebben.. alleen probeert de knvb hierin de europees spelende ploeg tegemoet te komen door de mogelijkheid op een “optimale” voorbereiding te bieden. Is dat heel gek? Als ajax het goed doet, hebben meer ploegen dan alleen ajax daar profijt van. Ajax heeft er misschien zelf straks helemaal niks aan, misschien heeft psv, feyenoord of az er wel wat aan doordat zij zich direct plaatsen. Ajax heeft nu 49 wedstrijden gespeeld, een pec heeft er 30 gespeeld. De selectie is even groot als die van ajax en in verhouding is die ook net zo “breed” in kwaliteit. Waarom zou de knvb de europees spelende ploeg niet proberen tegemoet te komen, als die in de toekomst voor een nederlandse ploeg gunstig kan zijn. Het heeft niets te maken met ajax nu namelijk, maar met net nederlandse clubs die europees kunnen gaan spelen straks. Dat is de reden van de knvb om dit te doen.

3 april 2019 om 15:55

@morgan ...

Helemaal mee eens.
Persoonlijk interresseert het mij geen donder of andere clubs mee profiteren van de coefficentenlijst van de Uefa. Laten ze maar gewoon hun best doen in de competitie. Alleen de eerste 2 clubs (ajax en Psv) laten europees iets zien.

Dus Ajax moet gewoon een B-elftal opstellen naar Juventus en de competitie het belangrijkst maken. Dan maar geen Feyenoord en weet ik wat voor andere clubs Europa in !

Tja, jammer dat we dan als nederland straks alleen nog maar naar Ajax en PSV kijken op europese dagen , maar ach, de nederlandse competitie en de andere clubs in de nederlandse competitie zijn belangrijker voor Ajax en PSV om te winnen.

Gelukkig maar dat de Knvb het niet met mij eens is, want dan werden alleen de 1ste en de 2dep laats in de nederlandse competitie interessant en waren alle andere plaatsen er alleen voor spek en bonen of voor degradatie.....

Neem de ironie in deze niet te zwaar ;-)

3 april 2019 om 08:06

Mee eens matthewole. Ajax is de voornamelijkste club die er baat bij heeft. Een Pec Zwolle en de graafschap hebben er geen baat bij.

3 april 2019 om 10:29

Ajax heeft er nu baat bij, maar als ajax genoeg punten haalt, dan heeft ajax er misschien helemaal geen baat bij, maar psv, feyenoord of az. Het is voor “een” nederlandse ploeg gewoon gunstig als ze geen voorrondes meer hoeven te spelen. Het is helemaal niet bekend of dit straks om ajax gaat of niet.

3 april 2019 om 11:16

@jdg84 volledig mee eens. Zoveel kortzichtigheid hier.

Blijkt ook wel uit hoe dit omschreven wordt door @arsenal890: 'het lijkt nu dat alles maar moet wijken voor ajax in europa.'

Volledige focus op Ajax terwijl de Knvb dit ook doet voor de club die in Europa punten kan pakken. Nu is dat Ajax, volgend jaar weer Psv.

Het is maar goed dat de Knvb er is om het grotere belang in de gaten te houden anders zou iedereen lekker in z'n eigenbelangetje blijven hangen.

3 april 2019 om 15:46

Wat een flauwekul zeg. Driekwart van de eredivisie heeft er gewoon geen baat bij. Punt. Of het volgend jaar nou Psv, Ajax, AZ, Feyenoord of Utrecht is die er baat bij heeft; voor het gros van de clubs is Europees voetbal ver buiten bereik. Het belang van de grootste 4/5 clubs telt nu. De overige 14 zoeken het schijnbaar maar uit met hun degradatiezorgen en play-off zorgen.

3 april 2019 om 08:16

Correctie dat gebeurt altijd. Je kan niet een westrijd verplaatsen waarbij je geen club benadeeld. Er is altijd iemand er niet mee eens.

3 april 2019 om 08:59

Tuurlijk, dat zal altijd blijven maar zoveel wedstrijden andere speeldagen of tijd geven terwijl er clubs zijn die niets met Ajax te maken heeft slaat nergens op. Dit is weer in het belang van FOX.

3 april 2019 om 12:00

Aanpassen vind ik oké, zolang er maar niks aangepast wordt

3 april 2019 om 09:02

Juist! Misschien toch geen winterstop meer, maar juist meer rust als een club eventueel in Europa doorgaat

3 april 2019 om 12:32

Of de play-offs afschaffen zodat de competitie langer jan duren waardoor je minder midweekse wedstrijden heb. En de beker finale naar een latere datum zetten. Kan he schuiven met de wedstrijden van de kwart/halve finalisten indien er een ploeg nog europees speelt.

Misschien een goede les voor volgend seizoen om rekening te houden met mogelijk meer “pauzes” in het wedstrijdschema.

3 april 2019 om 08:47

Ik denk dat je daarmee de spijker op de kop slaat. Als de KNVB de competitie eerder laat beginnen is er meer ruimte om te schuiven. Bovendien kunnen de clubs zich dan beter voorbereiden op de europese toernooien.

3 april 2019 om 09:19

Nog eerder beginnen?
De zomervakantie is hier nog in volle gang als er al wordt gevoetbald. En de transferperiode nog open.
Schaf die ergerlijke playoffs gewoon af en laat de competitie in Mei lekker doorgaan.

3 april 2019 om 11:13

Goed punt, en kap dan gelijk met die wanstaltige play offs. En naar mijn idee hebben die interlandweken een verstorende invloed.

Ik heb al eerder gezegd: clubs moeten niet zeuren. Dit jaar is er een voorstel gedaan om de eredivisie in te krimpen om meer ruimte te krijgen in het schema. Dit werd afgewezen door de clubs, dus moeten er andere maatregelen genomen worden....

3 april 2019 om 08:20

Nee, maar wel in dienst van het Nederlandse voetbal en die heeft ontzettend veel baat bij de Europese punten die Ajax binnen sleept.

3 april 2019 om 09:20

Vertel dan Kowalsli. Hoe in godsnaam heeft De Graafschap daar baat bij. Die spelen belangrijke degradatiepotten en jij denkt dat ze zich druk maken over een Europese ranking?

3 april 2019 om 12:32

Het Nederlands voetbal, zoals Kowalski aangeeft, is breder dan enkel De Graafschap. Of Ajax.

En dit is de reden dat wij nooit meer dan een Mickey Mouse competitie zullen worden. Alle clubs zijn alleen maar bezig met het eigen belang. Dit terwijl een goede Europese campagne (van welke club dan ook) het aanzien van de competitie alleen maar vergroot. Dergelijke campagnes moeten dan ook gefaciliteerd worden door de bond.

3 april 2019 om 08:12

De wedstrijden in de laatste twee speelronden werden altijd gelijktijdig gespeeld om een eerlijk competitieverloop te bewerkstelligen.
Nu is een eerlijk verloop van de eigen competitie blijkbaar ineens van ondergeschikt belang.
Eigenlijk zouden dan alle wedstrijden van zondag naar vrijdag verplaatst moeten worden.

3 april 2019 om 13:24

Boca, je doet net alsof je er geen mening over zou hebben. Als iedereen verplaatst zou worden naar vrijdag, wat een onzin. 😁

4 april 2019 om 09:48

Waarom zou dat niet kunnen. In de overige speelronden wordt rekening gehouden met fox sports maar of de wedstrijden nu op zondagmiddag of vrijdagavond gespeeld worden moet voor de clubs en fox geen verschil maken. Organisatorisch is het natuurlijk een ander verhaal.

Kan de Graafschap alvast oefenen voor de play-offs promotiedegradatie waarin ze ook 3 duels in 7 dagen moeten spelen (er vanuitgaande dat ze niet na de eerste ronde klaar zijn). Dat is al jaren zo en de Graafschap is al jaren vaste deelnemer aan deze play-offs. Nog nooit hebben ze op dit probleem gewezen, maar nu het 3 wedstrijden in de Eredivisie betreft is het plotseling een probleem.

3 april 2019 om 08:31

Nogmaals master D waarom moet de graafschap dat wel kunnen maar lopen ze bij Ajax te huilen als ze 3 wedstrijden in een week moeten. Beetje krom vind je niet? En pas maar op met de graafschap want als je ze kwaad maakt weet je wat er kan gebeuren😜

3 april 2019 om 08:40

Ik hoor niemand bij Ajax huilen. Ze spelen de komende 13 dagen 5 wedstrijden. Hoor jij ze daarover zeuren dan? Ik denk dat de verplaatsingen zelfs een nadeel voor Ajax zijn qua competitie. Ze krijgen voor de lastige uitwedstrijd tegen FC Groningen zelfs een dag minder rust. Voor de wedstrijd tegen de Graafschap krijgt ook Ajax 2 dagen minder rust. Daar hoor je ze toch ook niet over. Ze spelen al sinds augustus 3 wedstrijden in de week en dat doen ze prima gezien het feit dat ze nog op 3 fronten actief zijn. Nee, dan gaan andere clubs huilen als ze 1x ook 3 wedstrijden in de week moeten spelen.

3 april 2019 om 12:08

Je snapt dat deze wedstrijden nog steeds gespeeld worden door Ajax? Het wordt alleen anders gespreid in de week, maar er zijn nog steeds evenveel wedstrijden in de weken.

3 april 2019 om 15:48

Dit heeft niks te maken met de verspreiding van de wedstrijden over de week tov van de playoffs. Dit heeft te maken met de verspreiding van de wedstrijden over de week tov van de andere clubs die niet in de nacompetitie willen belanden. Lekker drogargumentje dus.

Ajax pakt de broodnodige punten voor het Nederlandse voetbal. Maar het programma nu al aanpassen is wel voorbarig. Mocht Ajax succes hebben tegen Juve, had de KNVB het programma altijd achteraf kunnen aanpassen. Verder moeten de clubs niet zo moeilijk doen en wat meer in het collectief belang denken.

3 april 2019 om 08:15

Het gaat hier wel om een wedstrijd uit de voorlaatste speelronde. De wedstrijden van de laatste twee speelronden werden juist gelijktijdig gespeeld voor een eerlijk competitieverloop. Het kan toch niet zo zijn dat een eerlijk competitieverloop ineens niet meer van belang is?

3 april 2019 om 08:37

Volgens mij worden die wedstrijden gelijktijdig gespeeld voor de spanning. Waarom zou het oneerlijk zijn om ze niet gelijktijdig te laten spelen?

3 april 2019 om 09:04

Misschien dat door deze wedstrijd Psv kampioen word omdat Ajax punten laat liggen. Dan krijgt de tegenstander van Psv het waarschijnlijker een stuk makkelijker. Terwijl deze ploeg misschien wel strijd om degradatie of play offs. Of doordat Ajax wint van de Graafschap is de Graafschap misschien wel zeker van play off degradatie. Waardoor andere ploegen zeker zijn van lijfsbehoud en de wedstrijd van zondag er niet meer toe doet voor ze en hun tegenstander profiteert daar weer van terwijl ze misschien nog wel ergens voor strijden.

3 april 2019 om 10:20

Ik vind het ook oneerlijk dat Az_psv de laatste wedstrijd is omdat er een kans is dat door de beker AZ al zeker van EL voetbal is, waardoor ze nergens meer voor spelen. DAt blijf je houden

3 april 2019 om 10:30

Daarom toch zoveel mogelijk er aan doen om deze situaties uit te sluiten?

3 april 2019 om 11:18

Ik snap je punt, alleen lijkt het mij juist goed dat de KNVB dit alvast nu aangeeft . De kans is erg klein, maar de impact op de laatste speelronde is groot. Voor de rest helemaal eens met je verhaal.

3 april 2019 om 10:24

Er wordt helemaal niemand gedupeerd. Er worden alleen maar drogredenen aangevoerd door clubs. En dan vragen mensen zich af waarom kunstgras nog niet is afgeschaft. Nou omdat er altijd wel een reden is om het niet te doen. Nu is bij Feyenoord het tijdstip opeens een probleem terwijl ze tegen Hveen donderdag ook om 2045 spelen.

Bij zwolle was het ook een probleem. En weet je hoeveel punten de verandering heeft gekost? Juist ja 0. Pakken tegen AZ, Ajax, Excelsior gewoon 4 punten en bijna 5.

Het maakt niet uit welke verandering je voorstelt elke club is bij voorbaat tegen ongeacht het voorstel. Er is altijd wel een reden te verzinnen hoe kleinzielig deze ook is.

Ik hoop natuurlijk dat de komende jaren meer Nederlandse ploegen verder komen in Europa. Maar ik verwacht toch eerlijk gezegd dat het vaker incidenteel is dat Nederlandse ploegen verder komen in Europa.
Maar het is wel goed dat de KNVB hier nu al een voorzichtige rekening mee houdt met Europese wedstrijden.
Wat betreft de laatste 2 wedstrijden zou ik ze allemaal gelijktijdig laten lopen.
Dus ofwel op de zondag of alles na de zaterdag verplaatsten als dat nodig mocht zijn. Dan heeft er niemand voor/nadeel van.

Het is op zich raar dat nu al het schema wordt aangepast terwijl Ajax-Juventus en vice versa nog gespeeld moeten worden.

Wacht eerst even of Ajax daadwerkelijk de halve finale haalt, want dat is met een tegenstander als Juventus natuurlijk helemaal nog geen abc’tje.

3 april 2019 om 08:33

Laat de Knvb inderdaad wachten met deze wijzigingen tot na Juventus-Ajax op 16 april. Dan zal er zeker geen gezeur van FC Groningen of van jou komen als de Knvb op 17 april besluit om FC Groningen - Ajax te verplaatsen van 21 naar 20 april en Ajax - Vitesse van 24 naar 23 april. Een wijziging 3 weken van te voren aankondigen vindt jij problematisch, maar als het 4 of 6 dagen vantevoren wordt aangekondigd is dat geen probleem. Wat een logica.

3 april 2019 om 10:25

Jullie volgen het beiden niet echt of wel? Dit gaat alleen door als Ajax de halve finale haalt. Daar kan je niet pas mee beginnen als het moment daar is. Je hebt ook nog iets als de openbare orde....

Ik begrijp de emotie van de supporters omdat het bijwonen van doordeweekse wedstrijden lastig is. Ik snap echter niet dat de clubs hierover lopen te zeuren. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over het schuiven van wedstrijden indien Nederlandse ploegen Europese verplichtingen hebben, in dit geval Ajax. Ajax staat een deel van de opbrengsten af ter bevordering van de competitie en zorgt met de punten die zij haalt dat er Nederlandse ploegen ingeloot kunnen worden in toekomstige Europese toernooien.

3 april 2019 om 08:51

Volgens mij zijn die afspraken nu juist NIET gemaakt, er is enkel overleg geweest zonder resultaat.

Ik vind dat “het belang van het Nederlandse voetbal” wel heel erg doorslaan als onderlinge concurrentie in de competitie wordt beïnvloed. Opmerking dat De Graafschap in de play-offs ook vaak moet spelen slaat wal nog kant, dan hebben de andere play-off deelnemers eenzelfde scheme. Nu niet. De KNVB slaat door.

3 april 2019 om 09:26

Die afspraken waren er wel dat je een duel (volgens mij) 24 uur mag verplaatsen om teams die Europees spelen extra rust te gunnen.

In het vorige dilemma met Ajax - Pec kon dat niet omdat er ook een bekerduel tussen zat voor Ajax waardoor die 1,5 week verschoven werd en daar een aantal teams over vielen. Een duel verschuiven was al voor het begin van de competitie vermeld dat het kon gebeuren en iedereen was daarvan op de hoogte. Dus inderdaad wel veel ophef elke keer daarover....

3 april 2019 om 10:27

De Knvb is de competitieleider. Die hoeven aan helemaal niemand verantwoording af te leggen. De Knvb gaat echter het gesprek aan maar daar is geen enkele aanleiding toe. Als zij besluiten op maandag te spelen dan spelen ze op maandag.

Alsof het een democratie is. Nee, dat is het niet. De Knvb bepaald maar dat lijken mensen niet te beseffen.

3 april 2019 om 11:24

Lees ook het eerdere topic hierover, er zijn WEL duidelijke afspraken gemaakt. Dat veel clubvertegenwoordigers toen niet goed opgelet hebben (gedachte bij de lekker lunch of de bitterballen) is een ander verhaal. Dit risico is vooraf besproken en omdat de kans erg klein werd geacht ging iedereen akkoord. Nu is het zover en kan het clubs raken en beginnen ze te jammeren als kleine kinderen regeren is vooruit zien, en teveel clubs zijn veel te opportunistisch en leven met de dag.

3 april 2019 om 09:27

Plus De Graafschap speelt nooit, maar dan ook echt nooit Europees. Ze degraderen wellicht en krijgen dan zelfs geen geld uit dat potje, wat volgens mij niet eens officieel is vastgelegd.
Ben tevens benieuwd of de KNVB alle Europa League deelnemers dan op zondag laat spelen, want op zaterdag zou natuurlijk te weinig rust zijn na een EL pot op donderdag.

Die laatste 2 competitiewedstrijden worden juist allemaal gelijktijdig gespeeld om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Daar zitten zoveel belangen aan vast.

Misschien een les voor de Knvb om het schema aan te passen op de Europese duels en er wel rekening mee te houden dat teams zover kunnen komen. Scheelt een hoop ellende achteraf.

3 april 2019 om 10:53

Praktisch probleem is dat je niet alles van tevoren weet. De laatste keer dat een Nederlandse club door de voorrondes Champions League heen kwam, was alweer even geleden, en normaal gesproken overwinteren Nederlandse clubs alleen in de Europa League, dus kan ik me goed voorstellen dat de Knvb het programma van de Europees spelende clubs heeft afgestemd op het Europa League programma. Maar opeens overwintert Ajax in de CL, én gaat het door naar de kwartfinales. Dan is je hele schema opeens onhandig.

Misschien moet de Knvb eindelijk eens naar het buitenland kijken i.p.v. het op hun eigen wijze doen en dan weer in de problemen komen.

In Duitsland wordt bv. aan het begin van het seizoen het speelschema gemaakt maar de precieze planning volgt later. Zo weet je bv. welke wedstrijden in speelronde 31 gespeeld worden maar de dag en tijd worden later bekend gemaakt als het duidelijk is wat de Europese agenda is van de clubs.

Nooit problemen.

3 april 2019 om 10:57

Dit is een interessant idee. Dan kun je wel pas relatief laat beginnen met de kaartverkoop, en dat is in Duitsland natuurlijk niet zo'n probleem (meeste wedstrijden verkopen daar toch wel uit), maar hier met onze half lege stadions is dat wel een dingetje.

Maar wat we nu doen is een chaos, dus misschien is het Duitse plan wel een redelijk handige oplossing. Zodra je weet dat Ajax overwintert in de CL, kun je hun hele verdere programma afstemmen op midweekse wedstrijden op de dinsdag en woensdag in plaats van de EL wedstrijden op donderdag. Dat scheelt een hoop gedoe.

3 april 2019 om 11:24

Voor de volledigheid, de DFB heeft op de volgende data de volgende precieze speeldata en tijden bekendgemaakt:
17 juli: speelronde 1 t/m 6
11 september: speelronde 7 t/m 14
2 november: speelronde 15 t/m 21
20 december: speelronde 22 t/m 28
20 maart: speelronde 29 t/m 34

Na elke vaststelling wordt er van uitgegaan dat elk Europees spelend team niet uitgeschakeld wordt, er komt dus nooit een conflict met het nationale speelschema. In het kortste geval heb je 4 weken tijd voor de kaartverkoop.

Ronde 33 en 34 zijn trouwens op 17 juli al direct vastgesteld, alles zaterdag om 15:30 om competitievervalsing tegen te gaan.

3 april 2019 om 12:20

Oh dat is wel goed te doen. Vier weken zou voldoende moeten zijn voor kaartverkoop voor een voetbalwedstrijd. Misschien moet de Knvb dit dan maar overnemen.

Ik vind het nu allemaal wel iets overdreven. Veel supporters worden gedupeerd en ik vind dat de graafschap ook flink gedupeerd wordt. 9/10 kans dat ajax het toch niet haalt, dan heeft de verplaatsing niet eens zin, maar dan is de graafschap toch benadeeld.

Als de knvb dit doet zijn ze helemaal van de zotte. Dit heeft niks met landsbelang te maken. Dit is gewoon ajax helpen en meer niet. Kleine clubs moeten het weer ontgelden voor die k*t club uit Amsterdam. Ik krijg er een steeds grotere hekel aan twerijl ik dacht dat het niet erger kon.

3 april 2019 om 10:15

Eén wedstrijd verplaatsen oké. Maar het hele schema omgooien is toch van de zotte. Ajax is een topclub, dan moet ze zich ook zo gedragen. Een druk programma is dan het gevolg. Er wordt veel te makkelijk over de belangen van de kleinere clubs en de supporters gestapt. Allemaal leuk een aardig dat Ajax punten verzameld voor Nederland maar er zijn grenzen.

Edit. Dit was bedoeld als losstaande reactie, niet op jou. Foutje.

Oplossing is simpel verplaatst alleen wedstrijd van Ajax. Fox moet ook eens iets toegeven. Ik betaal al genoeg per maand.


Maar hoe gaan we dit volgend jaar doen met 4 clubs in Europa? Of zijn de punten dan niet zo belangrijk?

Drie duels in zeven dagen betekend niet meer dan dat je een keertje een doordeweekse wedstrijd hebt. Iets wat Ajax al sinds januari heeft.

Het probleem zit niet in het "helpen" van Ajax, maar de planning van de Knvb. Ze moeten of een sluitende planning maken voor de clubs die mogelijk Europees spelen of plannen van periode tot periode zoals in de Bundesliga.

Wat een gezeur van clubs als Pec en De Graafschap zeg. Pec kon die 3 wedstrijden in een week ook gemakkelijk aan. Dus zal De Graafschap dat ook wel kunnen.
Wat is er mooier voor een voetballer dan lekker wedstrijden te spelen? En dan bewijzen ze het Nederlandse clubvoetbal er ook nog eens een dienst mee. Nou prima toch!

Ik vind het goed dat de knvb hier rekening mee houd. Al dat calimero gedrag moet eens ophouden. Het zijn potverdrie goed betaalde voetballers in de eredivisie. Ik moet 5 dagen per week presteren op mijn werk en minimaal 40 uur. Dat halen de meeste voetballers niet eens en het zijn nog allemaal jongelui ook.

En als die clubs het niet eens zijn dan moet Ajax ook maar eens stoppen om de tv inkomsten te delen e.d. want met handje ophouden staan de clubs altijd vooraan in de rij.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren