Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Wanhopig FC Den Bosch slaakt noodkreet: ‘Dit is voor onze club rampzalig’

Laatste update:

FC Den Bosch zit in de wachtkamer. De club uit de Keuken Kampioen Divisie wacht al maanden op de goedkeuring voor de overname door Kakhi Jordania, de zoon van voormalig Vitesse-eigenaar Merab Jordania. De KNVB heeft nog geen groen licht gegeven voor de plannen van Jordania. Directeur Paul van der Kraan noemt de situatie 'rampzalig'.

“Dit is een verloren seizoen voor de organisatie van FC Den Bosch. We hebben een jaar stilgestaan", zegt de directeur in gesprek met NRC. "Je kunt niks doen. We moesten bijvoorbeeld voor 14 maart een optie lichten van een speler. Dat kon niet, want we wisten niet of we een nieuwe eigenaar zouden krijgen en dus voldoende geld hebben."

FC Den Bosch spendeert nu veel geld aan accountants, juristen en notarissen. "Dat gaat om meer dan een ton. Dat is het tienvoudige van wat een club als Den Bosch daar normaal aan kwijt is.” Een lening van Jordania bood uitkomst. "Daardoor hebben we nu een spelersgroep die we anders nooit hadden kunnen betalen. Via die lening betalen we ook de juristen, accountants en notarissen."

Van der Kraan geeft aan dat het 'euforische gevoel' van de overname al lang is verdwenen. “Het was echt niet leuk hier de afgelopen maanden. Acht maanden onderzoek is voor een club als Den Bosch rampzalig. De KNVB is onze belangenorganisatie. Daar heb ik het afgelopen jaar niks van gemerkt”, besluit de sportbestuurder.

Begrijp jij de frustratie bij FC Den Bosch?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Niks mis met een uitgebreid onderzoek naar schimmig Russisch oliegeld.

26 maart 2019 om 11:47

Ja maar waarom moet dat 8 maanden duren?

26 maart 2019 om 13:05

Dit soort onderzoeken kosten altijd tijd. Daar hadden ze rekenschap mee moeten nemen en zeker na het gedoe rondom Roda JC zal de Knvb nauwkeurig onderzoek willen doen. Dat meneer van der Kraan vervolgens denkt dat een dergelijk onderzoek de voorkeur van de Knvb heeft, is behoorlijk naief.

26 maart 2019 om 15:13

Hoho vergeet niet hoe ze zeiden dat ze het rond de kerst wisten en ineens geen rekening hadden gehouden met 3 weken vakantie! En nu is het weer 3-4 maanden veder...

26 maart 2019 om 12:33

Er is al goedkeuring van het kantoor dat dat heeft onderzocht. Niks kunnen vinden wat op witwassen leek en het geld is 100% legaal verkregen. misschien eerst even nakijken voor je zo reageert.

26 maart 2019 om 13:08

Zoals hij zelf al aangeeft; niets mis met een uitgebreid onderzoek. Vooralsnog zijn de overnames hier in Nederland niet zo succesvol en de geldstromen zijn eigenlijk altijd dubieus en nota bene een zoon van 1 van deze oud-eigenaren neemt nu een club over. Dan is het niet vreemd dat de Knvb nauwkeurig wil zijn. Bovendien kun je je altijd afvragen hoe objectief en betrouwbaar zo'n kantoor is in tegenstelling tot de Knvb.

26 maart 2019 om 14:17

Larykoek

In dat rapport van dat 'kantoor' staan nog een heleboel onduidelijkheden en vraagtekens. het is net als met het Mueller rapport. Dat er geen directe aanwijzingen zijn voor fraudelueze handelingen, wil niet zeggen dat daarvan geen sprake is. Daarbij, het is algemene bekend dat je een keten van schimmige bedrijven eenvoudig achter elkaar kunt plakken om daarmee elk deugdelijk onderzoek te frustreren. Bovendien zijn veel van die bedrijven off shore gevestigd, of gevestigd in landen waar het nu eenmaal veel moeilijker is om de actuele informatie te achterhalen dan via onze eigen handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Dus jouw stelling dat 'het geld 100% legaal is verkregen' vind ik erg voorbarig. En dus is het niet heel raar dat de Knvb, die beducht moet zijn op witwaspraktijken en invloeden van misdadigers en andere kwaadwillende partijen, deugdelijk onderzoek wil. Anders moet jij je eens verdiepen in de diverse en goed gedocumenteerde publicaties over de georganiseerde misdaad en macthfixing. Dan piep je wel anders.

26 maart 2019 om 15:15

Aangezien de knvb normaliter gesproken dat advies overneemt en de knvb het kantoor zelf inhuurt lijkt me toch dat de knvb hun research heeft gedaan? En prima dat het nagekekem wordt maar het duurt steeds langer en langer en ze komen steeds met smoesjes waarom het weer uitgesteld moet worden...

26 maart 2019 om 16:35

Larykoek

Smoesjes? Geen idee waar je het over hebt eigenlijk.

De Knvb probeert gedegen en zorgvuldig onderzoek te doen. Dat is niet vreemd. Van Jordania Sr. wist men destijds toen hij als zetbaas Vitesse overnam ook heel weinig en bekend is dat de Knvb destijds echt broddelwerk heeft geleverd omdat ze niet verder zijn gegaan dan het opvragen van wat gegevens bij het Cyprus Toerist office en handelsregister voor bedrijven van Jordania die daar gevestigd waren. Het is niet heel erg raar dat de Knvb sceptisch doet over een knul van in de 20 die miljoenen bezit en waarvan je met recht kunt vragen waar die aan zijn geld is gekomen. We willen toch allemaal een eerlijke competitie, of niet soms? En nou doet de Knvb een keer grondig haar werk en dan moet het allemaal even afgeraffeld worden? Nee joh, alle reden om dit rustig aan te doen. We willen hier geen matchfix praktijken en vage figuren.

26 maart 2019 om 17:39

zorgvuldig onderzoek te doen met een licentiecommisie met vrijwilligers? volgens mij als Profesioneel organisatie heb je in dit soort belangrijke zaken juist mensen zitten met verstand die al jaren dit vaak beoefenen en een goed salaris hebben als je kijkt om hoeveel miljoenen euro's dit kan gaan.

tuurlijk willen we een eerlijke competitie etc. Maar 8 maanden!!! terwijl letterlijk alles waarom is gevraagd is aangeleverd inclusief hoe hij aan zijn geld komt waar vandaan zijn complete cv. welke opleidingen hoe hij is gestart noe meht maar op. Alles is aanwezig wat ze nodig hebben en ze blijven maar uitstellen en uitstellen! het is niet erg dat er grondig gekeken wordt maar dit kan 6x sneller in de toekomst!

Tja die zijn te druk met wedstrijden verschuiven t.b.v. het Champions League avontuur en bitterballen happen bij wedstrijden van Ajax en het Nederlands elftal. Breedtesport is niet zo interessant, maar goed ik neem dat alles direct goed gedocumenteerd is aangeleverd bij de bobobond.

26 maart 2019 om 13:10

Echter controleert de Knvb niet alleen deze documenten, maar zal ook zelf een onderzoek starten naar het reilen en zeilen van deze hele overgang. Zoiets kost nou eenmaal tijd en dat hadden ze in Den Bosch ook wel kunnen inschatten.

26 maart 2019 om 13:45

Er is al een paar keer aangegeven dat het onderzoek al afgerond is en positief is over waar het geld vandaan komt. Dus nu is het traineren zonder duidelijke reden.

26 maart 2019 om 14:20

Er is wel degelijk een duidelijke reden. Wil jij een competitie zoals in Turkijke, Bulgarije, Slowakije of Roemenië? Waar de geroganiseerde misdaad de touwtjes allang stevig in handen heeft? Nee? Dan zou ik gewoon de Knvb ondersteunen die hier heel zorgvuldig te werk wil gaan. Want voor je het weet leidt een serie overnames tot maffiapraktijken.

26 maart 2019 om 13:41

Waarom staat Ajax dan niet bovenaan in de eredivisie?
Zo werkt het in Nederland, in een aantal landen gaat het veel makkelijker maar of dit wel beter is?

26 maart 2019 om 15:01

Oja, want de Knvb heeft natuurlijk maar tien mensen in dienst die alles moeten regelen....

26 maart 2019 om 16:37

sprokkie

Al hebben ze 20.000 man in dienst. De Knvb moet dat onderzoek echt niet hier in Nederland doen, maar in vage landen waar vage bedrijven zitten die vage geldstromen hebben. Dat heeft niets met 'maar tien man' te maken dus. Maar met onderzoeken waar zelfs onze eigen fiscus niet of nauwelijks uit zou komen.

"een lening van Jordania bood uitkomst. "daardoor hebben we nu een spelersgroep die we anders nooit hadden kunnen betalen."

Dat klinkt ook niet als een gezonde situatie. Wat nou als de overname niet doorgaat, en Jordania terugbetaald moet worden? Tyisch geval van boven je stand leven?

26 maart 2019 om 12:23

Nee hoor. Zonder lening bestond FC waarschijnlijk niet meer. De kans was zeer reëel dat dit het laatste seizoen van Den Bosch ging worden als er geen overname zou hebben plaatsgevonden.

26 maart 2019 om 12:38

Ok dat wist ik niet. Maar de overname is niet rond; betekent dit dan dat als het niet doorgaat, dit alsnog het laatste seizoen van Den Bosch zal zijn?

26 maart 2019 om 14:22

Gilau

Ja. Als de overname niet door zou gaan is Den Bosch dus ten dode opgeschreven. Maar dat waren ze al.

26 maart 2019 om 12:34

Dan is fc den bosch failliet wat ze anders ook waren. Volgens de knvb dan twente mag door met miljoenen schuld uiteraard

26 maart 2019 om 12:43

Maar is Twente failliet?

26 maart 2019 om 12:46

Dus kan den bosch ook handig door met een aantal miljoen in de min of klaagt de knvb dan ineens wel?

26 maart 2019 om 13:09

Er is met 25000 supporters en sponsoren nog voldoende draagvlak en dus vertrouwen onder de geldverstrekkers om geen failliesement aan te vragen. De knvb heeft (ondanks dat dit hier vaak wordt geoppert) nog nooit een club failliet verklaart!

26 maart 2019 om 13:04

Ik dacht inderdaad exact hetzelfde. Dit is nou juist het beleid wat ze in Enschede absoluut niet meer willen. Ik ben ineens wat huiverig over de komst van Van der Kraan bij FC Twente. De man staat bekend als een saneerder, maar vooralsnog zijn het toch vooral overnames waar deze man bekend om staat. Dat gaat hij in Enschede niet zomaar voor elkaar krijgen.

26 maart 2019 om 13:15

Het Twente-beleid was bij mijn opmerking inderdaad de achterliggende gedachte. Om niemand voor het hoofd te stoten heb ik dat alleen maar niet opgeschreven

26 maart 2019 om 13:42

Ik zou niet weten waarom niet. Ik mag toch aannemen dat iedereen objectief naar de situaties kan kijken zonder zich aangevallen te voelen. Ik doe het zelf regelmatig en ik ben nota bene supporter van de club.

26 maart 2019 om 14:36

Sirius

Dit wat nu bij Den Bosch gebeurt is echt totaal anders dan bij Twente.
Hier wordt niet 'boven de stand' geleefd. Den Bosch is al dood, zeg maar, dit is nog een poging om de club, via een nieuwe eigenaar, te redden. Aangezien het nu eenmala onmogelijk is voor clubs om zakelijk krediet te krijgen, voor het kopen van spelers, gebeurd dat altijd via leningen van sponsors of eigenaren. Dat is bij clubs als Feyenoord ook nooit anders geweest. Dacht je dat Van den Herik de club geld had geschonken? Of de Vvf? Welnee. De hebben hun zuur verdiende geld gewoon geleend. Maar, dankzij Martin van Geel hebben ze die leningen destijds allemaal omgezet in aandelen. Dus toen werd vreemd vermogen (leningen die je moet afbetalen) omgezet in eigen vermogen (aandelenbezit, maar dan tot maximaal 49 %). Bij Twente is recentelijk nog hetzelfde gedaan trouwens.

Maar dat is dus iets anders dan wat Munsterman heeft gedaan. Die heeft ingeveer gedaan wat heel veel Ajaxfans nu vinden dat Ajax zou moeten doen. Namelijk: nu met de geldbuidel gaan strooien, en onverantwoord veel spelers halen voor dure bedragen en ze dikke saalarissen geven de eigenlijk niet binnen de begroting passen, maar puur ervan uitgaand dat je elke seizoencl speelt en dus vette poen pakt en elk seizoen wel spelers voor tientallen miljoenen gaat verkopen. We heben bij Twente gezien waar dat toe leidt, als het even tegen zit. En dat is echt 'boven je stand' leven, omdat je incidentele inkomsten verwart met structurele inkomsten.

Maar Den Bosch probeert nu gewoon te overleven. En daar is dus een lening van Jordania Jr. voor noodzakelijk.

Overigens, ik wil wel een lans breken voor Marcel van der Kraan. Die man is echt gewoon een professional en daarnaast ook een integer en oprecht mens. Ik heb met hem te maken gehad, bij RBC Roosendaal destijds, en ik vond hem een verademing binnen de voetballerij. Vakkundig, straight, no nonsens en geen blaatverhalen. Is een prima bestuurder voor het betaalde voetbal, in mijn ogen.

Tja ik kan me wel voorstellen dat de Knvb na de situatie bij Roda huiverig is geworden voor buitenlandse investeerders. En er is al zoveel gedonder met geldstromen uit Rusland, ik kan me voorstellen dat de Knvb doodsbang is voor witwassen.

26 maart 2019 om 13:01

Dit beleid is ook niet bepaald stabiel. Ik ben ineens helemaal niet zo enthousiast dat deze man naar FC Twente komt. Eigenlijk zit Den Bosch nu met een te dure selectie en een lening, terwijl ze het onderzoek nog moeten afwachten. Als de overname uiteindelijk toch in het water valt (hypothetisch), heeft de club gewoon een groot probleem.

26 maart 2019 om 13:29

15 km ten Noordwesten wordt het tegendeel bewezen. Ik snap nooit zo waarom er altijd zo selectief gekeken wordt. Roda had beter zijn huiswerk moeten doen. Dat heeft niks te maken met buitenlandse investeerders.

De Knvb doet dit om clubs te beschermen. Omdat het er anders een kans is op wang praktijken zoals bij den haag.
Den Bosch bescherm je hier echter niet mee, want als de overname afgekeurd wordt is de club zo goed als zeker failliet. Dit komt niet eens door het geld wat er dit jaar is uitgegeven als gevolg van de lening. Ze lopen al jaren tegen een dreigend faillissement aan te hikken.
De enige optie is om de overname goed te keuren voor Den Bosch.

Ik snap ook niet zo goed waarom de Knvb achter de oorsprong van het geld wil komen. In Engeland barst het van de steenrijke eigenaren, denk je dat die allemaal aan zo'n fortuin zijn gekomen door het eerlijkste jongetje van de klas te zijn? Ik denk dat je je kapot schrikt als je ziet wat veel van die zakenmensen hebben aangericht.

26 maart 2019 om 12:48

Het onderzoekskantoor dat is ingehuurd heeft al akkoord gegeven dat het geld legaal verdient wordt. Dus eigenlijk kan de KNVB geen nee zeggen maar ze blijven het maar uitstellen en uitstellen...

26 maart 2019 om 14:43

Larykoek

Grant Thornton is geen 'onderzoeksbureau'. Dat is gewoon een accountancy kantoor. Oftewel, die kijken alleen welke cijfertjes zij kunnen verkrijgen en geven daar een oordeel over. Het zijn geen detectives die bijvoorbeeld lokaal in Cyprus of op de kaaimaneilanden gaan onderzoeken wie er achter allerlei constructies zitten. Soms lopen sporen gewoon dood, of lijken dood te lopen en dan kan Grant Thorton echt niks doen. Die zijn niet de CIA of de Nsa. Dus elk onderoek dat Grant Thornton kan doen is beperkt.

En ja, uiteindelijk is de Knvb verantwoordelijk, en niet Grant Thorton, dus uiteraard kan de Knvb als verantwoordelijke partij gewoon nee zeggen.

"de Knvb is onze belangenorganisatie. Daar heb ik het afgelopen jaar niks van gemerkt”

Dat is een naieve gedachte van de club, want de Knvb heeft nog meer te doen dan alleen een onderzoek naar de geldstromen van de potentiele nieuwe eigenaar van Den Bosch. Den Bosch is in deze niets meer dan breedtesport. Als hij zich in had gelezen betreft bijvoorbeeld FC Twente, had hij kunnen weten dat deze onderzoeken lang duren.

Verder getuigt dit ook niet van goed beleid en ik mag hopen dat hij dit bij FC Twente uit zijn hoofd laat. Je geeft eigenlijk geld uit wat je helemaal (nog) niet hebt en zitten ze nu dus met een te dure selectie en een lening die je niet kunt betalen. Als de Knvb toch iets vind, kun je het faillissement wel aanvragen.

26 maart 2019 om 17:42

maar de Knvb vind niks dat is nu het mooie trouwens bij Twente ging het erover dat Jordania senior zou komen dus wie weet.

26 maart 2019 om 19:31

Nee, het ging erover dat Jordania sr. interesse zou hebben in het overnemen van FC Twente. Het bedrijfsleven (die FC Twente al aan het redden is) en de rest van de achterban voelt daar niets voor.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren