PSV nadert drie jaar na dato wederom ‘baanbrekende miljoenendeal’
PSV nadert een baanbrekende sponsordeal met een aantal grote bedrijven, zo schrijft het Eindhovens Dagblad maandag. De bedoeling is volgens het regionale dagblad dat Brainport Eindhoven of een daaraan gelieerde naam de komende jaren op de voorkant van het shirt verschijnt. Huidig hoofdsponsor Energiedirect.nl volgde Philips in 2016 op en stopt aan het einde van dit seizoen als hoofdgeldschieter van de Eindhovenaren.
PSV is naar verluidt ‘in vergaande onderhandelingen’ met de grootste bedrijven in de regio Zuidoost-Brabant om onder de vlag van Brainport Eindhoven de nieuwe belangrijkste commerciële partner van de club te worden. Volgens het Eindhovens Dagblad gaat de eventuele deal ‘meerdere miljoenen per jaar’ opleveren en zelfs ‘substantieel meer dan nu’.
Onder meer chipmachinefabrikant ASML en metaalconcern VDL zijn betrokken bij de besprekingen. PSV wil via het merk ‘Brainport’ grote bedrijven als nieuwe sponsoren strikken en het marketing-potentieel voor de club nog beter benutten dan nu. Het idee achter ‘Brainport’ is dat technologiebedrijven op deze manier ‘boodschappen kunnen uitdragen en netwerken’, zonder dat hun naam direct op het tenue komt te staan en supporters van andere clubs om die reden per se niet hun product willen kopen. Het uitdragen van Brainport Eindhoven en alle innovaties, kansen en ontwikkelingen in Zuidoost-Brabant is belangrijker dan het verder vergroten van de eigen naamsbekendheid.
Drie jaar geleden kwam via een partnerfonds al dertig miljoen euro, in de vorm van een lening, ter beschikking van PSV om strategische investeringen te kunnen financieren. Daarmee werd het trainingscomplex De Herdgang verbouwd. Huidig hoofdsponsor Energiedirect.nl blijft nog minimaal twee jaar een grote sponsor en komt op de achterkant van het PSV-shirt te staan.
Meer nieuws
Feyenoord sluit akkoord met Qatarese sponsor en sleept ‘miljoenendeal’ binnen
16 mogelijke opvolgers van John van 't Schip bij Ajax op een rij
Köcku in genade aangenomen bij Schmidt: ‘Dit is nooit zijn intentie geweest’
‘Ajax houdt PSV-target Debast in de gaten, maar geniet stevige concurrentie’
Elfrink: ‘Sergiño Dest kan absolute grootverdiener worden bij PSV’
Manchester United stuurt afgezanten naar Real Madrid voor gesprekken over spits
Meer sportnieuws
Slim, PSV heeft geluk met al die grote multinationals in de buurt die bereid zijn geld in de club te steken. VDL is een familiebedrijf waar van de eigenaren los van het zakelijke gewin ook echt fan zijn van PSV en ASML is misschien wel het paradepaardje van de regio momenteel naast Philips en DAF die ook voordeel hebben bij een floriserende brainport regio.
Is VDL niet al de hoofdsponsor van FC Eindhoven? Kan me ergens herinneren dat dit contract is verlengd tot 2021?
Maar altijd mooi als kapitaalkrachtige bedrijven dit geld uitgeven in de regio. Dit 10 keer liever dan een buitenlandse sponsor. Ik zie ook liever -met alle respect- enigszins Amsterdams-gerelateerde bedrijven als Unilever, ING of Aegon op het shirt van Ajax staan. Laat ze bij Ziggo maar FC Utrecht spekken. Grote kans dat een meerderheid van de mensen op het hoofdkantoor die club liefheeft.
Ja VDL is ook hoofdsponsor van Eindhoven maar dan praat je over wat andere bedragen dan bij PSV. VDL is sowieso zeer actief qua sponsoring inde regio , een groot aantal amateurclubs worden ook door VDL gesponsord alsmede paarden evenementen etc.
Mag een club direct danwel indirect hoofdsponsor zijn van twee Bvo's die elkaar tegen kunnen komen in een competitie (beker)?
"mag een club direct danwel indirect hoofdsponsor zijn van twee Bvo's die elkaar tegen kunnen komen in een competitie (beker)?"
Als ik het me goed herinner, dan heeft Gözübüyük een tijdje niet bij ADO mogen fluiten omdat hij ambassadeur was van een bedrijf dat op de rug stond bij die club. Maar ik geloof niet dat daar voor clubs regels tegen zijn. Galatasaray en Fenerbahce hebben ook een tijdje dezelfde shirtsponsor gehad.
@davy, een bedrijf mag bij verschillende BVO's hoofdsponsor zijn, ook al spelen ze in dezelfde competitie (Fly Emirates, 888, bwin, red bull, Carling, legion voorbeelden hiervan). Ik denk dat je in war bent met eigenaren van clubs, daarbij is het inderdaad niet toegestaan om eigenaar te zijn van twee clubs die in dezelfde competitie uit (kunnen) komen. Een eigenaar is natuurlijk iets anders dan een aponsor
"is VDL niet al de hoofdsponsor van FC Eindhoven? Kan me ergens herinneren dat dit contract is verlengd tot 2021?"
VDL heeft een omzet van meer dan vijf miljard en ik verwacht niet dat FC Eindhoven meer dan enkele tonnen per jaar zal krijgen. Dus dat lijkt me wel te combineren.
Maar gaat Brainport dan ook als merk in de markt gezet worden? Zo niet, dan is het zonde om het op je shirt te zetten. Het concept kan nl ook zonder shirtsponsor te zijn. PSV kan dan een andere shirtsponsor zoeken en nog meer verdienen
Dat wordt nu al gedaan dus ja het is een merk, het doel is om de regio nationaal en internationaal meer op de kaart te zetten, deze bedrijven zijn altijd opzoek naar nieuwe medewerkers zeker ASML halen gigantisch veel expats naar Nederland als die de regio beter kennen zullen ze wellicht eerder naar Nederland willen verhuizen.
Denk dat dit ook de beste/enige manier is om veel bedrijven 'gebundeld' te krijgen om hieraan mee te werken. Brainport is daarnaast gewoon een uithangbord voor Nederland zelf, dus dit zou een mooie samenwerking zijn.
Ik kan me een voorbeeld herrineren waar bepaalde gemeentes zich gingen profileren als The Dutch Food Valley. Zij sponsorden op dat moment de tweede wielerkoers van Nederland, na de Amstel Gold Race dus de grootste met een toch behoorlijke erelijst. Werd live op tv-uitgezonden.
Mijn vraag: wie kent de Dutch Food Valley? Niemand waarschijnlijk. Ben een beetje bang dat dit soort ideeen bij voorbaat al zullen falen. Top dat die bedrijven geld in PSV willen steken, maar ik geloof niet in een bekende merknaam voor Brainport. Zie het meer als een excuus voor bedrijven om toch de lokale sport te stimuleren, zonder dat klanten vallen over het sponsoren van een concurrent.
Appels met peren vergelijken. Veenendaal - Veenendaal is/was een profronde die niet heel hoog op de kalender staat. PSV speelt wekelijks, komt live op tv, in samenvatting etc. Dus die naamsbekendheid wordt veel groter.
Ik ken Food Valley. Sterker nog: ik heb voor een bureau gewerkt dat Food Valley mede heeft opgezet.
Sorry hoor @Davy maar als je Brainport geen bekende naam vindt leef je onder een steen. Naast het havengebied en Schiphol hét gebied van Nederland! Onder andere de slimste regio ter wereld genoemd.
Nationaal (op een enkeling zoals jij na misschien) en internationaal een hele bekende term voor deze regio. Ooit aangejaagd door het gigantische succes van de Hightechcampus en nu ook de automotive campus en uiteraard ASML.. Dus je kan het geloven of niet, maar een bekende naam is het dus al
Beste Nuenenaar,
Ik ken absoluut de sterkte van de regio Eindhoven met de meerdere grote kenniscentra die daar gevestigd zijn. De bedrijven als Philips, Asml, VDL om er maar een paar te noemen geven de economie daar een boost en het hoort zeker bij de topregio's van Nederland. Alleen had ik geen idee dat dit onder de naam Brainport opereerde. Heb tot gisteren nog nergens die naam voorbij horen komen.
Heel blij als dit rond komt. Niet ten nadele van Energiedirect, die hun rol als hoofdsponsor uitstekend hebben ingevuld, maar ik zie toch liever een iets 'premium' achtiger merk op de borst. Fransje, make it happen!
Volgens VI gaat het om vier bedrijven die samen zes miljoen inleggen. Het gebruikelijke bedrag, dus het baanbrekende zit hem vooral in de constructie.
Opmerkelijke redenatie voor een sponsordeal trouwens: niet met je eigen naam op het shirt willen om rivaliserende fans niet af te stoten. Zijn er werkelijk Ajacieden die expres Samsung of Sony kochten omdat PSV Philips op de borst droeg? Dat gaat dan toch om een handjevol droeftoeters waar een volwassen merk totaal geen last van heeft?
Ach je had ook allemaal nietsnutten die Ziggo op hebben gezegd omdat ze Ajax gingen sponseren. Gewoon laten gaan heb je niet veel aan
"zijn er werkelijk Ajacieden die expres Samsung of Sony kochten omdat PSV Philips op de borst droeg? Dat gaat dan toch om een handjevol droeftoeters waar een volwassen merk totaal geen last van heeft?"
Ik denk dat het subtieler werkt. Als ik abonnee zou zijn geweest van Ziggo, dan zou ik dat heus niet op hebben gezegd toen ze Ajax gingen sponsoren. Maar aan de andere kant, als ik nu zou moeten kiezen tussen twee aanbieders met een gelijkwaardig aanbod en één van de twee zou Ziggo zijn, dan zou ik waarschijnlijk wel neigen naar de andere.
@gomes ik heb meer dan 20 jaar enkel en alleen Philips consumentenelektronica gekocht, puur omdat dit onze hoofdsponsor was
Werkelijk? No offense hoor, maar ik kan me er niets bij voorstellen dat je je merkvoordeuren laat afhangen van de voetbalclub waarmee dat merk zich promoot. Alsof je geen Duitse producten komt om wat ze in de oorlog geflikt hebben. Zulk soort retoriek vind ik eerlijk gezegd best treurig. Expres geen merk kopen vanwege clubsponsoring vind ik nog sneuer dan onbewust een merk kopen naar aanleiding van een advertentie. Zoals bewust niet trap in dat laatste, komt het niet bij me op om een link te leggen met het sponsoren of niet sponsoren van een bepaalde club. Maar ieder zijn eigen hoor.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.