Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Basis van huidige succes van Ajax ligt elders: ‘Triest dat ze ruzie hebben’

Laatste update:

Ajax kan komende zomer een leegloop verwachten en zodoende gaat directeur spelersbeleid Marc Overmars een drukke periode tegemoet. De bestuurder zal ongetwijfeld al weten welke spelers hij wel of niet wil verkopen en tegen welke bedragen. "Je moet kennis hebben van de markt. Er spelen tientallen factoren een rol”, vertelt zaakwaarnemer Rob Jansen in gesprek met de NOS over de bedragen die Ajax zal hanteren.

“Ik denk dat Marc ernaar kijkt en handelt terwijl hij kijkt. Hij heeft bewezen een goede onderhandelaar te zijn.” Jansen kent Overmars al heel lang en benadrukt dat hij vroeger al een goede zakenman was. “Nu is hij bij Ajax zeer bekwaam bezig met in- en verkoop. De vraag is alleen hoeveel de jeugdopleiding een rol blijft spelen. Je moet wel oppassen dat je nu niet alleen maar gaat kopen, want dat is niet conform de Ajax-filosofie.”

Jansen vindt dat Overmars alle lof voor het huidige succes van Ajax verdient, maar de basis van het succes ligt volgens de belangenbehartiger bij Dennis Bergkamp. “De hele academie, de wijziging van het beleid en denk aan de spelers die doorstromen. Er is één iemand die alles heeft gedaan, maar daar praat niemand meer over. Dat is Dennis Bergkamp. Maar dit is de voetballerij. Het is frappant in deze wereld. Mensen hebben het niet meer over hem.”

Jansen doelt op de Fluwelen Revolutie, die werd ingezet door wijlen Johan Cruijff, samen met Bergkamp en Wim Jonk. Het was Bergkamp die Overmars en Edwin van der erbij haalde. “Na de ruzie tussen Overmars en Bergkamp is Overmars overgebleven. Nu heerst er euforie. 'Kijk eens hoe goed ze zijn'. Maar de basis van dit succes ligt bij Bergkamp, Jonk en Cruijff.” Jansen is de zaakwaarnemer van Bergkamp én Van der Sar en behartigde vroeger de belangen van Overmars. “Ik vind het alleen maar triest dat ze ruzie hebben.”

“Het komt, voorlopig, niet meer goed. Tijd heelt wonden, maar dan is tijd een breed begrip vrees ik”, besluit Jansen. “Ik vind het gewoon heel jammer dat jongens die zo veel hebben meegemaakt met elkaar niet meer door één deur kunnen. Het voelt als een gezin waarin kinderen ruzie hebben.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik weet niet of dit waar is. Frenkie is natuurlijk bij Willem II weggeplukt maar heeft nog wel twee (?) jaar in jeugd rondgelopen. Jongens als De Ligt, Mazraoui en Vd Beek komen wel vanuit de jeugd maar het valt niet te ontkennen dat zij ook vooral kunnen floreren door versterkingen als Neres, Ziyech, Tadic en Blind.

Eén dingen weten we wel zeker, als het aan Bergkamp had gelegen hadden Blind, Tadic en Ziyech er niet gelopen.

17 maart 2019 om 10:45

De basis van het succes ligt bij Johan Cruijff. Cruijff wist dat de jeugdopleiding een puinhoop was voor 2010 en heeft met Jonk/Jongkind voor de (versnelde) ontwikkeling van jongens als De Ligt gezorgd wat de basis voor het huidige succes is. Helaas is de jeugdopleiding weer bij oude momenteel en zal binnenkort de gevolgen te zien zijn in eerste elftal. Cruijff was zwaar tegen 10 middelmaat spelers kopen die jeugd in weg stonden, maar absoluut niet tegen 3/4 gerichte aankopen waar je dik portemonnee voor trekt. Cruijff wilde een mix van jeugd en ervaring, precies zoals nu het geval is. Wie zit er nu op die post? Juist, Overmars, op voorspraak van Johan. Van Duivenbode als baas van Overmars hield heel lang aankopen tegen, toen hij 2 jaar geleden uit RVC weg ging had Overmars pas alle vrijheid.

17 maart 2019 om 11:30

Overmars zit er niet op voorspraak van Johan. Bergkamp en Jonk werden door Johan naar voren geschoven om structuur aan te brengen. Jonk heeft jeugdopleiding op zich genomen en Bergkamp heeft Overmars alsTD erbij gevraagd en de rest van het TH gestructureerd.

17 maart 2019 om 11:30

Overmars zit er niet op voorspraak van Johan. Bergkamp en Jonk werden door Johan naar voren geschoven om structuur aan te brengen. Jonk heeft jeugdopleiding op zich genomen en Bergkamp heeft Overmars alsTD erbij gevraagd en de rest van het TH gestructureerd.

17 maart 2019 om 11:52

Cruijff schoof Overmars als TD naar voren... ken je feiten.

17 maart 2019 om 12:51

Onzin, na het vertrek van Rik van der Boog noemde Johan 2 kandidaten, namelijk Overmars en La Ling.

17 maart 2019 om 10:45

De basis van het succes ligt bij Johan Cruijff. Cruijff wist dat de jeugdopleiding een puinhoop was voor 2010 en heeft met Jonk/Jongkind voor de (versnelde) ontwikkeling van jongens als De Ligt gezorgd wat de basis voor het huidige succes is. Helaas is de jeugdopleiding weer bij oude momenteel en zal binnenkort de gevolgen te zien zijn in eerste elftal. Cruijff was zwaar tegen 10 middelmaat spelers kopen die jeugd in weg stonden, maar absoluut niet tegen 3/4 gerichte aankopen waar je dik portemonnee voor trekt. Cruijff wilde een mix van jeugd en ervaring, precies zoals nu het geval is. Wie zit er nu op die post? Juist, Overmars, op voorspraak van Johan. Van Duivenbode als baas van Overmars hield heel lang aankopen tegen, toen hij 2 jaar geleden uit RVC weg ging had Overmars pas alle vrijheid.

17 maart 2019 om 10:45

De basis van het succes ligt bij Johan Cruijff. Cruijff wist dat de jeugdopleiding een puinhoop was voor 2010 en heeft met Jonk/Jongkind voor de (versnelde) ontwikkeling van jongens als De Ligt gezorgd wat de basis voor het huidige succes is. Helaas is de jeugdopleiding weer bij oude momenteel en zal binnenkort de gevolgen te zien zijn in eerste elftal. Cruijff was zwaar tegen 10 middelmaat spelers kopen die jeugd in weg stonden, maar absoluut niet tegen 3/4 gerichte aankopen waar je dik portemonnee voor trekt. Cruijff wilde een mix van jeugd en ervaring, precies zoals nu het geval is. Wie zit er nu op die post? Juist, Overmars, op voorspraak van Johan. Van Duivenbode als baas van Overmars hield heel lang aankopen tegen, toen hij 2 jaar geleden uit RVC weg ging had Overmars pas alle vrijheid.

17 maart 2019 om 10:46

De basis van het succes ligt bij Johan Cruijff. Cruijff wist dat de jeugdopleiding een puinhoop was voor 2010 en heeft met Jonk/Jongkind voor de (versnelde) ontwikkeling van jongens als De Ligt gezorgd wat de basis voor het huidige succes is. Helaas is de jeugdopleiding weer bij oude momenteel en zal binnenkort de gevolgen te zien zijn in eerste elftal. Cruijff was zwaar tegen 10 middelmaat spelers kopen die jeugd in weg stonden, maar absoluut niet tegen 3/4 gerichte aankopen waar je dik portemonnee voor trekt. Cruijff wilde een mix van jeugd en ervaring, precies zoals nu het geval is. Wie zit er nu op die post? Juist, Overmars, op voorspraak van Johan. Van Duivenbode als baas van Overmars hield heel lang aankopen tegen, toen hij 2 jaar geleden uit RVC weg ging had Overmars pas alle vrijheid.

17 maart 2019 om 11:09

Cruijf zei juist een mix tussen goede ervaren spelers en topjeugd. Geen aankopen alla duarte, maar echt een serieuze versterkingen die significant beter moeten zijn dan de spelers in je opleiding. Zo niet haal ze dan ook niet en investeer dat geld in je jeugd/toekomst.

17 maart 2019 om 12:39

Jij weet het niet omdat je het niet volgt en ook de analysten en sportjournalisten de jeugdopleidingen niet volgen. Verder dan het eerste komt men niet. Met name clubwatchers zouden meer informatie moeten geven. Ik zou willen zeggen dat zij aan de zijlijn staan, maar stonden zij maar aan de (letterlijke) zijlijn, dan stonden ze niet dezelfde kroegpraat te verkondigen als de gemiddelde voetbalfan. Overigens plaatsen voetbalblogs en websites helaas liever onzinnige transfergeruchten dan nieuws over de opleidingen

Ik weet nog heel goed dat de buitenwacht lacherig deed over de hervormingen van de Fluwelen Revolutie, want er kwam niets uit, maar die buitenwacht was ongeduldig, want jeugdspelertjes van 12 jaar staan niet direct klaar in Ajax 1. Je ziet nu dat van de Beek, de Ligt, Mazraoui(en ook Nouri) een veel hoger niveau hebben als de lichtingen daarvoor. Ook de titel van Jong Ajax laat dat zien; dat toont aan de de spelers in de breedte sterker zijn geworden.

We gaan de komende jaren vanzelf zien wat de waarde van Jonk en Bergkamp is geweest, nu anderen, met name Said Ouaali, die taken op zich genomen hebben. Het wordt afwachten of er schade is van het vertrek van Jonk en Bergkamp, en zo ja, hoe groot die schade is. Dit openbaart zich vanzelf de komende jaren in de doorstroom naar het eerste. Ajax is in tegenstelling tot 7 jaar geleden nu wel in de luxe (financiele)positie dat doorstroom in de nabije niet meer noodzakelijk is.

17 maart 2019 om 10:13

Wim Jong

17 maart 2019 om 10:17

Wim jonk

De grondlegger van dit succes is maar 1 man en dat is johan cruijff

17 maart 2019 om 10:21

Onzin, Cruijff was juist voor eigen opleding en spelers en niet voor kopen, de huid8ge selectie op 3 spelers na is juist een team die bij elkaar gekocht is.

17 maart 2019 om 10:26

Nog eens gaan lezen wat zijn daadwerkelijke gedachten waren daarover. Zowel cruijff als jonk waren voorstander van aankopen mits het daadwerkelijk versterkingen waren tov wat je al binnen hebt. Dus diepte aankopen ipv voor de breedte of als opvulling. Dus de tadicen, blinds, en neressen ipv rommedahls, lindenberghen

17 maart 2019 om 10:28

Je verkoopt zelf blijkbaar nog meer onzin, aangezien cruijff helemaal niet tegen aankopen was. Hij stelde alleen jeugd boven breedte aankopen

17 maart 2019 om 10:30

Hoe lang blijft het fabeltje nog bestaan dat Cruijff tegen kopen was? Cruijff was groot voorstander om 2/3/4 ervaren krachten te kopen en daar dik de portemonnee voor te trekken. Zoals nu gebeurd is. Lees plan Ling daar eens over ipv onjuiste info de wereld in te gooien. Johan wilde spelers met profiel Tadic combineren met talenten, precies wat nu het geval is... Van Duivenbode was de grote man in RVC die al het beleid uitstippelde en tegen elke vorm van aankopen was. Toen Van Duivenbode weg was, ging Overmars (gekomen dankzij Cruijff) los.

17 maart 2019 om 10:30

Ik vond Lindenbergh anders zeer nuttig bij Ajax. Maakte ook deel uit van het 2002-03 team

17 maart 2019 om 10:31

@Etcheverry, dat is dus pas onzin, want Cruijff en co hebben altijd gezegd dat ze alleen geen breedte-aankopen moeten doen, alleen echte gerichte aankopen.

Daarnaast mensen zoals Overmars die met voetbal-knowhow handelen tov mensen die nooit in de voetballerij hebben gewerkt.

Cruijff-kamp heeft ook altijd gezegd dat t niet alleen Cruijff is geweest, maar allerlei oud-voetballers die dat ‘plan’ in elkaar hebben gezet.

Cruijff is voornamelijk degene geweest die het initiatief heeft genomen.

De invoering met ruzies e.d is zeker heel, heel rommelig verlopen. Aan het nieuwe kleeft altijd fouten, maar de hele huidige situatie is sterk beïnvloed door het plan van Cruijff en co.

Want dat geld waarmee Tadic en Blind zijn gehaald is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen.

17 maart 2019 om 10:35

@Rossie46 Zucht... Lees Plan Ling/Cruijff er eens over na ipv maar gewoon te roepen. Cruijff was groot voorstander om 3/4 echt ervaren krachten te halen en daar dik portomonnee voor te trekken. Cruijff was tegen 15 middelmaat spelers te kopen die de jeugd in de weg staan.

De basis van dit succes ligt inderdaad bij de Cruijff-revolutie. Inmiddels is de jeugdopleiding weer op bij af zoals van 1996-2010 (lees wat jeugdwatchers er over te zeggen hebben) en zal Ajax na verkoop alle talenten waarschijnlijk weer afdwalen naar oude niveau.

17 maart 2019 om 10:37

Frappant dat je dat vond. Niet alleen op basis van het nuttig zijn. Hij kon nuttig zijn, maar bracht het team geen extra kwaliteit wat cruijff wilde zien bij aankopen. Frappanter is echter dat lindenbergh pas in 2005 had getekend bij ajax, terwijl jij het over 2002-2003 hebt...

17 maart 2019 om 10:43

Nu haal je bergkamp en cruijff door elkaar

17 maart 2019 om 10:43

Kijk eerst nog eens goed naar de samenstelling van de huidige selectie voor je dingen zegt die feitelijk niet kloppen. Daarin zitten minimaal 8 volledig zelf opgeleide spelers. Dan reken ik de Jong, Dolberg en Cerny niet mee.Tel daarbij nog eens Schöne en Huntelaar als échte Ajacieden.

17 maart 2019 om 11:11

Helemaal niet. Cruijf vond dat alleen serieuze versterkingen gekocht moesten worden. In die tijd kocht Ajax duarte, vd hoor en Sana bijvoorbeeld. Ja dan gaat cruijf sowieso zeuren aangezien dit geen versterkingen zijn.

17 maart 2019 om 12:13



@rossie:

Ongelooflijk dit!

'niks dan goed over de doden', en dan een eigen verzonnen leugen de wereld over Cruijff de wereld in helpen...

Cruijff was totaal niet tegen aankopen, alleen ging de jeugd voor. Op posities waar geen toptalent op het punt stond door te breken of aan het doorbreken was, kon een zeer gerichte, directe aankoop worden gedaan.

Dus een mix van jong en ouder, met de voorkeur voor eigen talent.

Op De Ligt na zijn de dragende krachten bij Ajax allemaal gekocht. Vind dat die Bergkamp wel heel verl eer hiermee toeschrijft.

Hij heeft helemaal gelijk volgens mij. Bergkamp maar zeker jonk zijn van groot belang geweest. Zou mooi zijn als overmars en v d sar hun best gaan doen om de lucht te klaren en ze weer bij Ajax te betrekken.

17 maart 2019 om 10:40

Hou op zeg. Als het aan bergkamp lag dan had heel het eerste team uit eigen jeugd bestaan. Bergkamp lag steeds dwars. Dan hadden we er nu niet zo voor gestaan als bergkamp er nog zat. Laat die maar lekker wegblijven. Gewoon op deze koers doorvaren.

17 maart 2019 om 10:53

Was het niet bergkamp die niet wilde dat er hogere salarissen en duurdere spelers gekocht zouden worden? Ik vraag me af of hij ook de komst van tadic en blind had tegen gehouden. Die maken toch het verschil vergeleken met vorig jaar. Ik heb ook echt het idee dat ziyech veel lekkerder voetbalt met een tadic op het veld.

Dennis Bergkamp is de grondlegger van het huidige succes van Ajax, aldus de zaakwaarnemer van Dennis Bergkamp. Lekker objectief.
Er is 1 persoon die Ajax zo snel mogelijk weer moet aannemen, en dat is Wim Jonk.

17 maart 2019 om 11:23

Dat laatste ben ik zeker met je eens, over het objectivisme niet helemaal. Hij is nl ook zaakwaarnemer van Vd Sar en onderhoudt nog steeds innige banden met Overmars. Dat wil niet zeggen dat ik volledig eens ben met hem, maar Bergkamp verdient ook de credits. Dat wordt inderdaad nu door velen (eigenlijk ook door mij) vergeten.

Nou de credits gaan wat mij betreft uit naar wijlen Johan Cruyff en vervolgens naar Wim Jon en Marc Overmars. Alleen als we over successen spreken, moeten we het wel hebben over iets tastbaars. En daarvan is nu nog geen sprake !

Wat mij betreft komt Jonk zo snel mogelijk weer terug naar de Ajax opleiding. Bergkamp, een geweldige speler, mis ik in dit geheel totaal nog niet. Eerlijk is eerlijk !!

Aan de hand van bergkamp heeft een ouaali de macht gekregen in de jeugd, die er weer voor heeft gezorgd dat iedere trainer zn eigen dingetje mag doen ipv een duidelijke speltype als kader te hanterrn in de jeugd. Daarbij het gros aan performance coaches eruit gemikt, waar diverse jeugdspelers juist vol lof over waren. En de A2 eruit gesneden, waardoor laatbloeiers geen ruimte meer hebben voor ontwikkeling adhv blijvende speelminuten waardoor jongens als mazraoui alsnog boven konden komen drijven. Ja Jansen, leuke verkooppraat

Super makkelijk. Als het slecht was gegaan gewezen naar het feit dat je op straat bent gezet of je cliënt en als het goed gaat de credits uit het verleden naar je toe trekken. Zou bijna denken dat Louis hier aan het woord is....

Dat is volgens mij een misvatting. Dennis had best wel kennis en inzicht over voetbal dat hij kon uitdragen op spelers en de organisatie, maar hij lag ook vaak dwars daar waar in een organisatie altijd compromissen gesloten moeten worden en beslissingen in overleg aan de hand van overwegingen en goede argumenten genomen worden. Als Overmars dan aangeeft dat hij niet denk dat hij alleen met Jeugdspelers Ajax naar een hoger niveau gaat kunnen tillen, maar dat hij de selektie wil versterken net wat kwalitatieve spelers met ervaring waar de jonge jongens zich aan kunnen optrekken en waardoor je een goed gebalanceerd elftal kunt creeerren, dan moet je als Bergkamp niet dwars gaan liggen. Teveel eer voor Bergkamp en te weinig voor Overmars en van der Sar. Het is door het beleid dat zij doorgevoerd hebben dat dit succes gekomen is. Met de filosofie van Bergkamp hadden we dit jaar nog steeds 3-0 en 4-1 verkoren van Real en Bayern.

Alle lof voor Bergkamp voor het binnenhalen van Overmars maar ik kan me verder niet bedenken wat Bergkamp verder voor waarde heeft gehad in dit succes ?

Jonk zal je echter wel missen. Dat was toch de grondlegger voor het doorbreken van de nodige talenten.
Als Ajax hem kan terughalen zou dat een absolute zege zijn denk ik.

Maar de hoofdverantwoordelijke voor dit ongelooflijke succes is toch Overmars. En als de rest van de club naar Overmars had geluisterd en had vastgehouden aan Bosz (en Bergkamp eerder op straat had gezet), dan was Ajax nog veel verder geweest in zijn ontwikkeling denk ik.

Cruijff is een held. Zijn bijdrage aan dit succes zie ik vooral in het ontwikkelen van een nieuwe mindset, begonnen met Peter Bosz. Je nooit kansloos wanen en geloof in eigen kunnen hebben. Vooral je eigen sterke punten nog verder ontwikkelen en geen kopieergedrag. Maar ook Cruijff heeft als trainer spelers gehaald hoor. Blind, Wouters en Mühren waren een succes. Maar Mark Verkuijl, Peter Larsson, Allister Dick, Frank Stapleton, Johnny Ekström, Ron Willems en Henny Meijer een stuk minder. Garanties heb je in deze nooit.

Wim Jonk? Nou volgens mij wordt hij binnen Ajax als de architect gezien.
Bergkamp op zijn beurt heeft Jonk eruit gewerkt, was verantwoordelijk voor het vertrek van Bosz waarbij Overmars, Bergkamp op Romeinse wijze afrekende door Keizer aan te stellen en Bergkamp's lot in diens handen te leggen.
Uiteindelijk bleef er weinig draagvlak over voor Bergkamp en kon Overmars hem redelijk gemakkelijk lozen.
Ja de heren ex-voetballers blinken uit in machtsspelletjes

Was Rob Janssen de zaakwaarnemer van Bergkamp? Ik denk namelijk dat Ajax veel meer het midden heeft gevonden dan toen Jonk en Bergkamp er nog waren. In die tijd vertrokken de talenten op de leeftijd van 16 naar het buitenland. Dan heeft opleiden niet zo heel veel zin. Toen kreeg el Azouzi een contract voor 5 jaar!!!, dat nu pas afgekocht is. Toen mocht Dolberg niet aangetrokken worden, want we hadden goede jeugd. In die tijd werd de jeugd ontzettend overschat. Maar opleiden vergroot het talent niet, het zorgt er alleen voor dat het aanwezige talent beter benut wordt. Nog steeds lopen er pareltjes rond in de jeugdopleiding, maar elk jaar is het weer billenknijpen of ze überhaupt een contract bij Ajax willen tekenen. Met deze achtergrond kun je je afvragen of je nog echt wel zo veel moet investeren in de jeugd.

Niet vaak met hem eens, maar deze keer wel. De basis is gelegd door onder andere Bergkamp maar ook de Boer die op een houtje moesten bijten wat betreft transfergeld en aanwezige middelen. Maar ze hadden wel jaren in de opleiding geïnvesteerd en daar plukken we (nog) de vruchten van, ik zie niet meer zoveel talent doorkomen namelijk.

Hoogtijd om het technische hart in ere te herstellen met 5 man en zonder trainer erin. En bovendien met een raad van oud spelers die kan adviseren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren