Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Edwin van der Sar: ‘Uiteindelijk gaat dit de supporters van Ajax ook pijn doen’

Laatste update:

Edwin van der Sar zou het ten zeerste betreuren als Ajax in de kwartfinales van de Champions League geen uitsupporters mag meenemen. De Europese voetbalbond UEFA is na het achtste finale-duel tussen Real Madrid en Ajax (1-4) een onderzoek gestart naar aanleiding van de vernieling van het veiligheidsnet rondom het uitvak en het gooien van voorwerpen. Over ruim twee weken wordt de uitspraak verwacht.

Ajax heeft nog een voorwaardelijke straf van een wedstrijd zonder uitfans staan na incidenten bij de uitwedstrijd tegen Benfica in de groepsfase. Mocht de UEFA tot de conclusie komen dat de incidenten in Madrid ernstig genoeg zijn, dan spelen de Amsterdammers het uitduel in de kwartfinale dus zonder eigen aanhang. “Het doet pijn dat dit gebeurt en dat dit een uitrekening van de straf zou kunnen zijn”, zei Van der Sar bij Studio Voetbal.

“Op de dag van de wedstrijd is er niets gebeurd. Met vierduizend man werd op het plein gezongen”, blikte de algemeen directeur terug op de uren voorafgaand aan de wedstrijd in het Santiago Bernabéu. “Dit soort gedrag en de boetes die we krijgen van de UEFA doen pijn. En uiteindelijk gaat dit de supporters ook pijn doen.” Ajax weet vrijdag wie de tegenstander in de kwartfinale is. In verband met een mogelijke straf verkoopt de club pas eventuele kaarten voor de uitwedstrijd in de kwartfinale na 28 maart.

Ajax heeft volgens Van der Sar goed contact met de diverse supportersgroepen. “Om de twee maanden zitten we met een groep. Groeperingen hebben ook voormannen en daar hebben we contact mee. Daar proberen we zo kort mogelijk op te zitten, maar je kunt niet ieder individu bepalen. Voetbal is er voor de supporters, daar spelen we voor.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als je naar Mardrid vliegt, een hotel boekt en een duur ticket koopt, kan ik het mij wel voorstellen dat je je genaaid voelt als er een net hangt dat je uitzicht behoorlijk belemmerd. Dat was het geval hoorde ik van vrienden die in het stadion zaten. De netten zijn vervolgens door de supporters verwijderd, waarna er vervolgens niets is misgegaan qua dingen gooien of wat dan ook. Beetje begrip voor de trouwe Ajax-supporter aub. Zo'n reisje kost je al gauw 500+ euro. Dan wil je niet maar een half veld zien.

11 maart 2019 om 08:36

Dus omdat je reisje aan de dure kant was is dit een vrijkaartje om zaken te vernielen

11 maart 2019 om 08:54

Wat is de volgende stap? het uitvak dichtmetselen? Als Koninklijke club moet je gewoon zorgen dat er een fatsoenlijk net hangt en je uitsupporters respecteren.

11 maart 2019 om 09:25

Zal allemaal wel.... maar dat geeft je nooit het recht om zaken te gaan vernielen
Dat kun en mag je nooit goedpraten

11 maart 2019 om 08:38

Ja, je bepaalt alleen niet je eigen regels in zo'n stadion. Er hoeft maar 1 malloot te zijn die wel wat gooit. En met een 1-4 overwinning was daar gelukkig geen aanleiding toe. Wat als je had verloren? En die malloot gooit iets zwaars en het komt op iemands hoofd, misschien wel een kind? Veiligheid gaat boven goed zicht hebben.

11 maart 2019 om 11:20

Precies. Het ging nu toevallig goed, voornamelijk omdat de Ajax supporters geen reden hadden om iets te gooien. Hadden we bij rust 3-0 achter gestaan dan had ik het nog wel eens willen zien (of eigenlijk liever niet). Ik ben de plaatsvervangende schaamte van de bekerfinale tegen PEC nog niet vergeten.

Supporters moeten hier echt bij zichzelf te raden gaan. Het is weer een paar procent die het verpest voor de rest, dat is de hele reden dat die netten er hangen. Om ze dan neer te halen terwijl je al een voorlopige straf hebt staan is gewoon dom. Gemiste inkomsten verhalen op degene die op camera zijn gepakt lijkt me geen overbodige actie.

11 maart 2019 om 08:38

Ze zijn toch echt een onderzoek gestart naar het gooien van voorwerpen. Dat er dus niks is gegooid lijkt dus niet zo te zijn. Daarnaast heb je zo'n net gewoon te laten hangen. Je weet van te voren dat je naar een Europese uitwedstrijd gaat. Dat kost sowieso geld. Misschien moeten ze zich eens leren te gedragen. Als je in een hotelkamer zit knip je de gordijnen toch ook niet af?

11 maart 2019 om 08:52

Ik begrijp dat er een net hoort te hangen. Maar het ene net is het andere net niet. Het maakt nogal een verschil of je dit knoopt van touwen van een paar millimeter dikte (die ook sterk zijn) of van touw dat een diameter van 3 centimeter heeft. Daarnaast, ook kunstlicht kan in sommige gevallen weerkaatsen op zo'n net.

En we weten allemaal: als je dit diplomatiek op de juiste manier had opgelost, had er niets gebeurd. Ze gaan echt niet zo vlak voor de wedstrijd ineens een ander net ophangen ofzo.

Dus als supporters heb je 2 keuzes: of het accepteren en het halve veld missen, of heft in eigen handen nemen.

11 maart 2019 om 09:27

Ja... en ze hebben het heft in eigen hand genomen...
Erg intelligente beslissing waarmee ze nu de club duperen

11 maart 2019 om 08:41

Ik kan mij dat niet voorstellen, aangezien dit soort mensen niet voor het eerst een uitwedstrijd bezoeken. De meesten die dat net slopen gaan regelmatig naar uitwedstrijden. Kortom die weten dat de kans 100% is dat er een net hangt. Dan kun je niet gaan, wel gaan + het net laten hangen of wel gaan en het net slopen. Men kiest altijd voor de laatste optie. Ja, het reisje is duur, maar je weet in wat voor omstandigheden je terecht komt. Het is een keuze om wel of niet te gaan.

11 maart 2019 om 08:44

Ik zat ook in het uitvak en dat net ging vrijwel meteen naar beneden. Het zijnet bleef wel hangen maar als je daar door heen moet kijken zie je vrijwel niets. Ik heb behalve het naar beneden geen rare dingen gezien dus dit bericht verbaasd mij wel.

11 maart 2019 om 10:45

Dus omdat je vrienden er zaten ga je hier als (soort van bewezen) feit verkondigen dat er niks gegooid is? Dat vind ik iets te makkelijk scoren.

Op basis van Griekse taferelen moet je juist blij zijn als supporter dat er een veiligheidsnet hangt, zodat er niks het uitvak in vliegt. Je moet er niet aan denken, die bom naast je.

Ik snap de voorzorgsmaatregelen wel als er duizenden uitsupporters komen. Ondanks de schuldvraag zijn de Europese wedstrijden van Ajax dit seizoen gekenmerkt door voorvallen.

11 maart 2019 om 12:59

Nop. had je gewoon gewoon met je poten van moeten afblijven. IK heb volledig begrip voor de Real Madrid, snap heel goed dat ze een net hebben gehangen gezien de geschiedenis van de Ajax supporters. voortdurend gedoe in de CL, verbannen uit twee steden in hun eigen land, etc. Real had alle redenen om ze goed mogelijk te beschermen.. Tegen zichzelf.

Het zou te triest voor woorden zijn als ze er hier door niet bij mogen zijn.

11 maart 2019 om 08:34

Triest in de zin van dat de supporters zich niet weten te gedragen?

11 maart 2019 om 08:48

Het is niet goed wat de supporters gedaan hebben. Maar hier door laat je toch geen heel vak leeg???

11 maart 2019 om 13:00

@ajaxrkc33: Jawel. Als jij de eigenaar bent van die stadion zou jij dat ook doen.

Je wordt toch ook niet goed van die gasten. Blijf er niet bij kunnen. Je bent gewoon ergens op 'bezoek'. Wat bezielt je om dingen te mollen en te gooien.Stelletje mafklappers hebben alleen de club ermee.

11 maart 2019 om 08:32

Ik praat niks goed, maar zo’n net kan toch gewoon niet als je zoveel geld betaald? Doe dan een constructie zoals in de arena, waar het net niet het zicht belemmerd.

11 maart 2019 om 08:37

Je praat het dus wel goed. Als je een uitwedstrijd bezoekt weet je dat de kans vrij groot is dat je een net voor je krijgt. Wil je dat niet, dan moet je gewoon niet gaan. Het is geen reden om maar dat net te slopen en daarna achteraf te zeuren als je daardoor de volgende uitwedstrijd niet mag bijwonen.

11 maart 2019 om 08:38

Tuurlijk is dat klote. En begrijpelijk. Maar als er vervolgens gegooid wordt met dingen..
Ik snap dat gewoon niet. Je weet dat je als t ware onder de loep staat. Waarschijnlijk ook onder de drank en drugs..

11 maart 2019 om 08:40

Ik praat het niet goed. Ik zeg dat er genoeg andere mogelijkheden zijn die de veiligheid bevorderen (lees: andere netconstructie of een glazen wand) en tegelijkertijd het zicht voor alle supporters fatsoenlijk houdt. Je moet me geen woorden in de mond leggen. Tuurlijk zitten er geen lieverdjes tussen en zijn er altijd idioten die met spullen gooien. Ik heb echter in de arena bijvoorbeeld nooit iemand horen klagen over het zicht vanuit het uitvak evenals in bijvoorbeeld de Galgenwaard en het Philips stadion. Dat moet daar toch ook dan kunnen?

11 maart 2019 om 08:36

Ze hebben dat net niet eens gesloopt maar samen met de stewards dr netjes afgehaald

11 maart 2019 om 08:38

Ze hebben het net aan stukken gescheurd en de stewards dermate in het gedrang gebracht dat er geen andere optie was dan mee te helpen, om het vak nog een beetje rustig te krijgen. Ik was erbij en heb gezien dat het net in meerdere stukken gescheurd was doordat 400 man eraan gingen sjorren, hangen en trekken.

11 maart 2019 om 08:39

Zie reactie boven je. Je moet gewoon niets gooien.

11 maart 2019 om 09:28

Master D: Voila, dan zijn we er toch? Het is er dus niet netjes vanaf gehaald.

Alleen dat al is genoeg om de uitwedstrijd zonder publiek te spelen. maar dat dringt maar niet echt door.

11 maart 2019 om 08:37

Buiten dat de Ajax supporters ontzettend veel geld betalen en naar mijn mening recht hebben op zicht op het veld, wordt zo’n net bijna altijd weggehaald en dit is misschien wel de eerste keer dat ik de UEFA er over hoor klagen. Dingen gooien vind ik wel onnozel, maar dit zouden ook papieren vliegtuigjes ofzo kunnen zijn..?

11 maart 2019 om 08:41

Misschien moet je dan het net eens laten hangen. Het is triest om alles altijd maar goed te willen praten. Het net is er niet netjes afgehaald. Er zijn voorwerpen gegooid. Tja dan moet je maar eens een keer op de blaren zitten. Stelletje mafkezen die denken de dienst uit te kunnen maken in het stadion van een ander. Jij als supporter hebt helemaal niks te zeggen over een net. Dat hangt er niet voor niets. Dus met je poten van andermans spullen afblijven. Dat je het goed wilt praten zegt genoeg over jouw vervaagde waarden en normen.

11 maart 2019 om 09:31

Ik vind het belachelijk worden hoe uitsupporters behandeld worden. Ze behandelen je als een crimineel. Ze zetten je onder een grote lamp en geven ze je geen eten of drinken, je ziekenkaart laten zien levert je nieteens meer een glas water op om je medicijnen in te nemen en je kan nieteens meer naar het toilet gaan zonder door 3 verschillende beveiligers gefouilleerd te worden en als je niet snel genoeg loopt heb je een knuppel in je nek. Het zijn geen dieren, het zijn mensen die hun club nareizen. En ja, er zitten mensen bij die zich niet kunnen gedragen maar dat geeft niet het recht om elke uitsupporter daar inhumaan te behandelen.

11 maart 2019 om 13:15

@wolterx: Wat hadden ze dan moeten doen? Dit hebben die lui toch helemaal zelf gedaan. alleen in de CL al.. Als je als tuig gedraagt wordt je ook als tuig behandeld. En als jij zelf geen tuig bent is ook niet slim om in een groep te gaan staan met allemaal tuig.

Het beste zou zijn als de Uefa de relschoppers kan tracken en ze levenslang kan verbannen uit stadions. dan kan jij ook een stuk rustiger naar zo een wedstrijd.

Wellicht dat Madrid geleerd heeft van de kampioenswedstrijd van PSV tegen Ajax, toen Ajax "supporters" vuurwerk in het vak onder hun gooiden. Niet gaat mauwen nou als clubs dan maatregelen treffen.

Het zou jammer zijn, maar mijn vrienden en ik zaten er ook al over te zeiken toen het gebeurde. Waarom nou? Je weet dat je je eigen club er mee dupeert. Het zicht was overigens vele malen beter daarna, maar je hoort gewoon van andermans spullen af te blijven.

Spullen gooien lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik werd vier keer gefouilleerd. Eerst 2x buiten door agenten, toen binnen nog 2x door stewards.

Ik zat in het stadion en zag precies wat er mis ging. Het uitvak zat ruim voor aanvang van de wedstrijd al vol met supporter. Vlak voor aanvang van het duel werd er opeens een net voor het vak geschoven. Gevolg was dat mensen het net vast gingen pakken, maar het net bleef als een gordijn opzij schuiven. Niet zo vreemd dat het dan opeens omlaag getrokken wordt of afbreekt. Ik kan het achteraf niet bewijzen maar denk zeker dat het net was blijven hangen als het er al de hele tijd hing. Vlak voor de wedstrijd opeens zo een net voor het vak plaatsen is mega irritant want dan merk je pas dat het je zicht beperkt. Blijft natuurlijk jammer dat er weer wat gesloopt is, maar ik zie dit niet echt als moedwillige vandalisme.

Blijft altijd een dubbel gevoel dit voor mij... ene kant zeer terecht maar tegelijkertijd pak je ook weer heel veel goede supporters hier mee. Wordt eens tijd voor levenslange stadionverboden en gewoon 100% controles. Maar ook de goede supporters zouden meer mee moeten werken en de eikels zelf overhandigen aan de stewards/politie. Te vaak nog willen ze zich er niet mee bemoeiend omdat ze bang zijn problemen met andere supporters te krijgen, of omdat 'zij' er niets mee van te doen hebben.

Denk dat levenslange stadionverboden, 100% controles, en financiele compensatie bij de daders weghalen (100% compensatie van verloren winst), er in ieder geval goed op in zou hakken.

Maar goed, laat ons in de kwartfinale maar geen uitsupporters meenemen... alhoewel ik niet denk dat het een oplossing zal bieden voor de toekomst.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren