Nieuwe kledingsponsor levert Manchester City 76 miljoen euro per jaar op
PUMA is de nieuwe kledingsponsor van bijna alle clubs in de City Football Group, waaronder Manchester City. The Citizens communiceren via de officiële kanalen dat het Duitse sportmerk vanaf komende zomer Nike opvolgt als kledingleverancier. De global long-term partnership met PUMA levert Manchester City volgens de Press Association 76 miljoen euro per jaar op.
Naast Manchester City zal PUMA vanaf komende zomer ook de kleding van Melbourne City FC, Girona FC, Club Atlético Torque en Sichuan Jiuniu FC leveren. Het betekent dat New York City FC de enige club uit de City Football Group is die niet door het Duitse sportmerk zal worden gesponsord. Manchester City speelde sinds 2013 in shirts van Nike, dat zes jaar geleden Umbro opvolgde als kledingsponsor van de regerend kampioen van Engeland.
De deal met PUMA is een van de meest lucratieve kledingsponsorcontracten in de voetbalwereld. “Deze samenwerking met de City Football Group is de grootste deal die we ooit hebben gesloten. Het is geweldig dat we kunnen samenwerken met deze clubs, die voor succes, ambitie en innovatie staan. We kijken er naar uit om een innovatieve samenwerking op te bouwen, zowel binnen als buiten het veld”, vertelt Bjørn Gulden, algemeen directeur van PUMA, op de website van Manchester City.
“Dit betekent de start van een nieuw hoofdstuk voor de City Football Group. Onze samenwerking met PUMA zorgt voor een nieuwe standaard, aangezien het om een globale samenwerking gaat”, voegt Ferran Soriano, algemeen directeur van de City Football Group, toe. PUMA levert verder de kleding van onder meer Arsenal, AC Milan, Borussia Dortmund en Olympique Marseille. “PUMA deelt dezelfde visie en we kijken uit naar deze geweldige samenwerking.”
Meer nieuws
Tom Egbers en NOS treffen schikking: presentator gaat weer programma's maken
Xabi Alonso gaat nergens heen en blijft trainer van Bayer Leverkusen
‘Kökçü na onenigheid met Benfica-trainer Schmidt benaderd voor huurtransfer’
FC Barcelona kan komst van ‘topkandidaat’ als trainer vergeten: ‘Onmogelijk’
Goed nieuws uit ziekenboeg van Feyenoord: ‘Denk dat de bekerfinale haalbaar is’
Zinédine Zidane en Franck Ribéry als trainersduo in beeld bij Europese topclub
Meer sportnieuws
Nee he, die shirts van puma zijn altijd zo lelijk
Wat ik me altijd al heb afgevraagd is, hoe krijgt een kleding sponsor zijn geld terug, want 76M is geen klein bedrag?
Zou iemand mij die er meer vanaf weet de moeite doen, omdat ff uit teleggen ^^
Ze mogen shirts produceren voor Mci, dit zijn shirtjes van ongeveer 80€. De marge hierop is belachelijk hoog, hiervan zal een gedeelte bij Puma terecht komen. Tevens is het voor een gedeelte imagoversterking, wat weer lastig is om uit te drukken in waarde. Al met al klinkt 76 mil erg hoog, maar vgm kreeg manchester united een stuk meer geld van Adidas een jaar of wat geleden.
Nike maakt de voetbal kleding die door de club gebruikt wordt, maar natuurlijk ook door het publiek gekocht wordt. Daar zullen ze ook een deel van ontvangen dus. Daarnaast is het gewoon een vorm van reclame, waardoor de vraag naar Puma producten waarschijnlijk zal gaan stijgen en de verkoop dus omhoog gaat.
Volgens mij koopt puma hier naamsbekendheid mee. De miljoenen mensen die het City shirt zien, zien ook gelijk het merk prima erop staan. Of ze hier ook alles mee terug gaan verdienen vraag ik mezelf ook altijd af.
En uiteraard de shirtverkoop
Naamsbekendheid is leuk als je een nieuw merk bent maar met naamsbekendheid kom je er niet. Intertoys heeft ook een zeer hoog percentage naamsbekendheid.
Puma is echt afschuwelijk in marketing. Die commercials stralen niks uit. Tegenwoordig draait het allemaal om storytelling en daar is een Nike echt zoveel sterker in.
Een voetbalploeg krijgt tussen de 10-15% van de kledingsopbrengsten. Veel mensen denken dat kledingsponsor puur voor de naambekenheids doen maar ze maken wel degelijk veel winst ermee.
Om Manchester United te nemen, ze hebben een deal van 750 mil pound over 10 jaar met Addidas en hoofd van Addidas verklaarde dat zij op 10 jaar tjid 1.5 mil pound aan verkoop verwachten. Dat wil dus zeggen los 750 mil pound winst!
Nike is en blijft het mooiste sport merk dat er is, wat een uitstraling dat merkje heeft
Is er al iets bekend wat Liverpool van sponsor krijgt ?
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.