Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Arbitragezaak van PEC Zwolle tegen de KNVB dient dinsdagavond

Laatste update:

PEC Zwolle is een spoedeisende arbitragezaak gestart om de verplaatsing van het duel met Ajax aan te vechten. De KNVB gaf eerder deze week geen gehoor aan het verzoek van de club om de Eredivisie-wedstrijd alsnog op zaterdag 2 maart af te werken. De arbitragezaak lijkt de laatste mogelijkheid voor PEC om het besluit van de KNVB terug te draaien.

De wedstrijd tussen PEC en Ajax zou aanvankelijk komende zaterdag worden afgewerkt. Omdat Ajax op de daaropvolgende dinsdag een Champions League-wedstrijd speelt tegen Real Madrid, koos de KNVB er 'in het belang van het Nederlandse voetbal' voor om de wedstrijd te verzetten naar woensdag 13 maart. Het besluit leidde tot onbegrip bij PEC.

"Er is onze ogen onvoldoende gekeken naar de alternatieven, deze datum is ons als een voldongen feit gegeven", wordt technisch directeur Gerard Nijkamp geciteerd door De Telegraaf. "Ik snap dat Ajax dit aanvraagt, maar we willen graag naar een datum toe die beide partijen schikt, ook PEC Zwolle."

Als de wedstrijd op 13 maart wordt gespeeld, moet PEC binnen acht dagen duels afwerken met AZ, Ajax en Excelsior. De Zwollenaren strijden met een kleine selectie om lijfsbehoud en de wedstrijd tegen Excelsior kan van groot belang blijken te zijn. PEC baalt vooral omdat de KNVB aanvankelijk had aangegeven dat het duel alleen zou worden verplaatst als Ajax thuis een goed resultaat zou halen tegen Real Madrid; de ploeg van Erik ten Hag verloor met 1-2.

Update 25 februari 14.50 uur - PEC moet aanvullende informatie leveren na stap naar arbitragecommissie
PEC Zwolle moet aanvullende informatie aanleveren voor zijn spoedeisende arbitragezaak om de verplaatsing van het duel met Ajax te voorkomen, zo meldt een woordvoerder van de KNVB maandagmiddag aan het Algemeen Dagblad. PEC is het niet eens met de beslissing van de bond om de wedstrijd, met het oog op de Champions League-deelname van de Amsterdammers, te verplaatsen van 2 naar 13 maart. De Zwollenaren hebben tot dinsdag eind van de middag gekregen om de informatie aan te leveren. Daarna wordt duidelijk of de zaak doorgaat en wanneer die precies zal dienen.

Update 26 februari 10.25 uur - Arbitragezaak van PEC Zwolle tegen de KNVB dient dinsdagavond
De arbitragezaak van PEC Zwolle tegen de KNVB gaat door en dient dinsdagavond om half acht, zo weet De Telegraaf te melden. De Zwollenaren hopen op deze wijze af te dwingen dat de uitwedstrijd tegen Ajax komende zaterdag afgewerkt zal worden, in plaats van op woensdag 13 maart. PEC moest aanvullende informatie aanleveren voor de arbitragezaak en is hier klaarblijkelijk in geslaagd.

Denk je dat PEC Zwolle de arbitragezaak wint?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat zeuren ze? Ajax moet in paar dagen tegen Real, Fortuna, pec en AZ...

24 februari 2019 om 16:39

Ik snap niet wat Pec Zwolle hier aan kan doen?

24 februari 2019 om 16:43

Het in perspectief zien ipv zo kansloos te zeiken

24 februari 2019 om 17:19

Kijk dan ook even naar het vermogen en de breedte van selecties. Daarbij is het niveau verschil vergelijkbaar

24 februari 2019 om 18:37

Dus omdat Ajax ook veel wedstrijden in korte tijd moets spelen moet de rest dat dan ook maar? Ongelofelijke berg onzin dit. PEC wordt benadeeld om iets waar ze zelf geen belang bij hebben.

24 februari 2019 om 16:43

Ajax heeft vanzelfsprekend een veel grotere selectie dan PEC. Even logisch nadenken

26 februari 2019 om 10:31

Hopen dat pec NL nooit gaat vertegenwoordigen in Europa

24 februari 2019 om 16:44

Wat zeurt Ajax dan? Kunnen die niet een paar wedstrijdjes achter elkaar?

24 februari 2019 om 16:45

Het is heel simpel waarom pec gaat zeuren. Ze zijn degradatiekandidaat dus ze willen het optimale speelschema houden en het vetplaatsen van ajax is nadelig voor pec. Eerst was ik het zelf wel met pec eens maar na gwn even objectief te kijken snap ik de knvb eigenlijk ook wel en hoop ik dat de wedstrijd wel wordt verplaatst. Want pec heeft nog niet zo'n extreem probleem want eigenlijk is de hele competitie vanaf de nummer 9 tot aan de nummer 18 degradatie kandidaat want de nummer 9 staat maar 5 punten boven de 1e club onder de degradatiestreep, dat is echt een exyreem klein verschil dus heel veel ploegen hebben kans op degradatie.

24 februari 2019 om 16:52

Nee de KNVB is niet te snappen in deze. Maken afspraken en komen die dan zelf niet na... ook nog eens zonder overleggen. Belachelijk.

26 februari 2019 om 11:07

Maar uiteindelijk is de Knvb er voor alle clubs in de eredivisie, waarom zou de Knvb zo maar mogen bepalen welke wedstrijden verplaatst worden als de tegenstander het er niet mee eens is.

Kijk als PEC het er mee eens was dan kan het gewoon verplaatst worden maar dat is dus nu niet het geval.

Knvb had dit overigens al kunnen regelen na de loting, niet een paar weken van te voren

24 februari 2019 om 17:18

Dan moeten ze tussendoor ook geen oefenwedstrijd gaan spelen.

24 februari 2019 om 17:54

Is dat een reden om in 1 keer de regels aan te passen ?

24 februari 2019 om 18:43

Nee, maar t grotere belang van alle clubs versus dar van Zwolle wel. 1X 3 wedstfijden in een week, tjonge jonge wat een belasting.......

24 februari 2019 om 19:22

Het gaat om het nakomen van afspraken. Pec staat volledig in hun recht om de KNVB te houden aan de gemaakte afspreken. Niet alleen de afspraken met Ajax en PSV maar ook de toezegging tegen pec dat er alleen bij een gelijkspel als overwinning naar gekeken zou worden.

25 februari 2019 om 16:26

Beste Jaakke,

Ik denk oprecht dat Zwolle het groter belang wel ziet. Het probleem is echt niet de verplaatsing an sich. Het probleem is dat dit gebeurd zonder overleg en zonder dat er gekeken is naar alternatieven. Als de Knvb op een normale manier in gesprek was gegaan en ook de belangen van Zwolle had meegewogen was er vast wel een oplossing gevonden die voor zowel Ajax als Zwolle passend was geweest. Dat is het grootste en terechte bezwaar van Zwolle.

Nu is er op geen enkele manier naar de belangen van Zwolle gekeken en staan ze voor een voldongen feit. Buiten dat dit niet prettig is aangezien de Knvb er voor alle clubs is dus ook voor Zwolle. Zorgt dit ook nog eens op een vergroot risico op degradatie. Lijkt me allemaal erg onredelijk en disproportioneel. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de belangen van de supporters van Zwolle die nu niet mee kunnen op dat tijdstip om hun club te steunen. Ook dat standpunt zou Ajax en de Knvb moeten begrijpen temeer omdat ze zelf notabene bezwaar hebben aangetekend tegen het niet toestaan van supporters in de Kuip straks tijdens de beker.

25 februari 2019 om 17:57

Welnee, allemaal zielige verhalen over afspraken en nakomen. Het gaat hen maar om één ding en dat is het belang van hun eigen club. Allemaal prima en begrijpelijk. Alleen heeft de knvb het verschuiven van de wedstrijd als groter belang gekwalificeerd dan dat van Zwolle.

Ik ben er niet tegen om dan weer een oplossing te laten zoeken voor een van die drie wedstrijden van Zwolle, maar het is wel zieleig gepiep allemaal hoor!

Denk dat ze weinig kans van slagen hebben.

24 februari 2019 om 16:40

Ik denk ongeveer net zo veel als Ajax die tegen het supportersbesluit protesteert over de halve finale tegen Feyenoord.

24 februari 2019 om 16:46

PEC had gewoon meer betrokken moeten worden bij dit besluit, begrijp hun frustratie. Verder is de situatie van de halve finale van de beker een totaal andere situatie. Bij Feyenoord zijn de kaarten voor het uitvak ook al verkocht aan eigen fans. Kansloze actie dit van Ajax.

24 februari 2019 om 17:24

Dat is not kwalijker. Het uitvak had dan leeg moeten blijven.

24 februari 2019 om 17:55

Waarom ? Het verzetten door de KNVB is volledig tegen alle afspraken die ze zelf gemaakt hebben in. Dus eigenlijk is het een gelopen koers

25 februari 2019 om 18:01

Jansen, waarom maak je je zo druk om dit verhaal? Denk je werkelijk dat ze Ajax nu zullen terugdraaien? Dat gaat heus niet gebeuren, want dan laat je met je sollen.
Al die krokodillentranen als er een keer drie wedstrijden gespeeld moeten worden........

25 februari 2019 om 22:43

Omdat deze beslissing onrechtmatig is. Voor mijn clubje kan het beter zijn als de wedstrijd verzet wordt, maar ik vind wel dat je je aan de afspraken moet maken.

26 februari 2019 om 00:16

Maar niemand weet welke afspraken er zijn gemaakt. Jij niet en wij ook niet.

Zwolle moet snel wakker worden met hun gare spel dat moeten ze doen..

Ik hoop dat ze de rechtzaak winnen , slaat nergens op dat alles en iedereen moet wijken voor ajax

24 februari 2019 om 16:33

Als PEC in de CL speelde was dezelfde beslissing genomen, dus even normaal doen.

24 februari 2019 om 16:44

Dat is letterlijk niet waar aangezien PSV in het verleden een zelfde soort voorstel heeft gedaan maar het afgekeurd is door de KNVB

24 februari 2019 om 16:50

Maar dit jaar zijn er afspraken over gemaakt... Dat is al zo vaak vermeld

24 februari 2019 om 16:50

En Ajax heeft in het verleden, zelfs recenter dan PSV, ook een verzoek gedaan maar dat werd ook afgewezen. Dit seizoen is afgesproken om er rekening mee te houden. Wat kinderachtig trouwens: ikke niet, dus zij ook niet. Snik, snik.

24 februari 2019 om 16:53

Ja rekening als de wedsteijd te verplaatsen binnen dezelfde speelronde. Wist niet dat de volgende speelronde 2 weken duurde.

24 februari 2019 om 17:07

Hadden ze in overleg moeten gaan met Zwolle lijkt me zo. Of betere regels dan wel competitieschema moeten maken.

24 februari 2019 om 17:53

@hurdurp

Stuur ff een linkje van het regelement van het Eredivisie seizoen 18/19 waar staat dat een wedstrijd 11 dagen verplaatst mag worden met als reden de Europese campagne van een club.

Spoiler alert: die is er niet

24 februari 2019 om 17:57

Voor psv werd een aantal jaar geleden niet afgeweken van het speelschema dus hoe kom jij er jij dat voor pec deze beslissing wel genomen zou worden ?

24 februari 2019 om 18:24

Dus dan niet verplaatsen 18eman...

26 februari 2019 om 10:34

Ik zie ook wel weer een 2e bekerwedstrijd komen net als een paar haar geleden. Als ze bij Ajax beginnen te zeuren krijgen ze alles voor elkaar in Zeist.

24 februari 2019 om 16:33

volgens mij snap jij niet dat het wijken is voor ajax maar meer voor het nederlands voetbal

24 februari 2019 om 17:32

Dat hoeft toch niet ten koste gaan van een andere zonder dat deze zelf inspraak heeft?

Volgens mij was de oplossing heel simpel. De knvb had gewoon in gesprek met PEC moeten gaan. Ze hadden dan bijvoorbeeld PEC - AZ van de zondag naar de vrijdag kunnen verplaatsen. Dan had PEC 3 wedstrijden in 10 dagen moeten spelen ipv 3 in 8 dagen. Dat was de situatie al heel anders geweest en was PEC vast bereid geweest om mee te werken in goed overleg.

Nu wordt PEC het bots meegedeeld en wordt er verder niet met PEC meegedacht. PEC mag het lekker uitzoeken. Dom dom dom van de Knvb.

24 februari 2019 om 19:49

Zwolle - AZ naar de vrijdag, de wedstrijd van Ajax tegen Fortuna naar de zaterdag en Ajax - Zwolle naar de dinsdag. Dan is Zwolle genoeg uitgerust en heeft het de tijd om zich voor te bereiden op hun cruciale wedstrijd tegen Excelsior.

24 februari 2019 om 16:42

Het moet wijken voor het belang van het NL voetbal.
Vooral na Donderdag toen Salzburg won van Brugge heb je elke overwinning goed nodig zelfs als we niet door gaan. Was ook gedaan als PEC in de CL speelde of Nec.

24 februari 2019 om 18:05

Oostenrijk is Nederland al voorbij dit is alleen in het belang van Ajax en duidelijk ten nadelen van Zwolle. Hier heeft Nederland niets aan!!!

24 februari 2019 om 18:47

Kun jij ook nadenken? Stel nou dat Ajax wel wint in Madrid, al is het maar met 1-0. Zou het dan misschien toch kunnen helpen?

24 februari 2019 om 20:55

Nee dan nog komen we niet meer voorbij aan Oostenrijk dus nee

24 februari 2019 om 21:37

En je snapt ook niet dat de punten per jaar belangrijk zijn..............ik ga t niet eens uitleggen, als je t niet snapt zoek je maar op.

25 februari 2019 om 09:04

Dat snap ik wel maar die punten hadden we ook al eerder kunnen gebruiken. De punten van 2/3 jaar terug tellen namelijk ook gewoon mee.

25 februari 2019 om 14:16

@bijnen aan de punten van 2/3 jaar terug is helaas nu niks meer aan te veranderen. Aan de punten van dit jaar mogelijk wel. Er is momenteel een verschil met Oostenrijk, dat willen we kleiner maken en het liefst willen we daar overheen. Dat is in het belang van het Nederlandse voetbal. Laten we dus gewoon kijken naar het belang voor het Nederlandse voetbal, of het nou om psv gaat of om een andere club, dat maakt dan niet uit.

Laten we volgend seizoen van tevoren afspreken dat dit kan gebeuren, en dan in overleg een nieuwe datum afspreken?

24 februari 2019 om 16:35

Daarmee bedoel ik: volgend seizoen afspreken dst wedstrijden uit de speelronde gehaald kunnen worden voor europese wedstrijden, en dat dan evt de tegenstander naar vrijdag en zondag gaat, zodat de tegenstander er geen groot nadeel van heeft.

24 februari 2019 om 17:12

Je moet natuurlijk wel waken dat clubs niet creatief gaan shoppen in het wedstrijdprogramma rond Europese wedstrijden. Dat bijvoorbeeld een team verplaatsing aanvraagt onder het mom "optimaal presteren in Europa", terwijl bijv een lastige uitwedstrijd niet uitkomt wegens geblesseerden o.i.d. de echte reden is.

Gewoon keiharde afspraken maken, waar niet achteraf op afgeweken kan worden.

24 februari 2019 om 17:31

Daar heb je een punt, het moet geen voor of nadeel in de eredivisie opleveren. Maar uiteindelijk is een voordeel in europa belangrijk. Het punt is gewoon dat dit Voor het seizoen duidelijk moet zijn, niet zoals dit keer.

24 februari 2019 om 17:36

Het levert PEC nu alleen nadeel op. De Knvb had ook met PEC mee moeten denken, door bijvoorbeeld PEC - AZ van de zondag naar de vrijdag te verplaatsen. Dan had PEC 3x in 10 dagen moeten spelen ipv 3x in 8 dagen. Als ze gewoon fatsoenlijk in gesprek waren gegaan met bijvoorbeeld bovenstaande optie, was het begrip vast beter geweest. Nu is het een botte mededeling zonder inspraak.

24 februari 2019 om 17:40

Klopt helemaal. Dat is ook waarom ik zeg dat het in overleg moet gebeuren. We kunnen wel een Ajax en PSV alle ruimte gunnen, maar voor PEC is dit niet eerlijk. Daarom moeten zulke gevallen in goed overleg gebeuren.gun PEC 4 dagen voor en na de wedstrijd en niemand zeurt erover.

24 februari 2019 om 16:36

Precies, ik denk dat als ze overlegd hadden ze er wel waren uitgekomen een geschikte datum te vinden. Onmogelijk tijdstip voor de PEC fans. Ik had als KNVB zijnde het bekerduel verplaatst. Dit keer niet over 2 wedstrijden met return i.v.m. drukke schema van Ajax?

24 februari 2019 om 16:40

Risicowedstrijd verplaatsen is niet handig

24 februari 2019 om 16:42

Klopt, maar omdat er geen fans van Ajax mee mogen is dat ook niet een heel groot probleem.

24 februari 2019 om 17:03

Er is geprobeerd de bekerwedstrijd te verplaatsen maar Rotterdam wilde dat niet.

25 februari 2019 om 16:57

Dat vind ik juist het leukste. Rotterdam wil hem niet verplaatsen, dus dat gebeurd niet, maar als PEC niet op deze datum wil spelen is het pech gehad.

26 februari 2019 om 00:18

Djum, Rotterdam wilde dat niet vanwege de organisatorische zaken die bij deze wedstrijd horen. Niet omdat het Feyenoord niet uitkomt.

24 februari 2019 om 16:58

Een betere planning van de bekerwestrijden had dit kunnen voorkomen door bijvoorbeeld eerder de winsterstop te laten eindigen

24 februari 2019 om 17:58

Weer zijn dit jaar ook duidelijke afspraken gemaakt alleen komt de knvb deze niet na. Dus er zou geen probleem moeten zijn.

Terecht. Kan Ajax soms geen spelers rust geven tegen Zwolle met een begroting van 400 miljoen? Dan kunnen ze gwn tegen Real met de sterkste spelen met rust. Dan is het dus in het belang van Ajax en niet van het Nederlands voetbal, want Ajax doet dat niet omdat ze kampioen willen worden. Nu laten ze PEC 3 wedstrijden in 1 week spelen🤣

24 februari 2019 om 16:34

Kan Zwolle niet gewoon zorgen voor genoeg spelers zodat ze kunnen rouleren en tegen Ajax 6 of 7 spelers rust geven ?

24 februari 2019 om 16:35

Dat is toch lachwekkend dat PEC spelers rust moet geven ipv Ajax die een begroting hebben van 400 miljoen.

24 februari 2019 om 16:36

Dus nu verwijt jij het zwolle? Terwijl AJAX de gene is die het aangevraagd heeft?

24 februari 2019 om 16:39

@tonysultana
Suggereer je nu dat AJAX iets te verwijten valt? De KNVB is degene die uiteindelijk goedkeuring verleend en alles regelt. Zelfs Ajax heeft een duit in het zakje willen doen voor Zwolle.. Met niks minder dan hun koppige eisen nemen ze genoegen daar blijkbaar.

24 februari 2019 om 16:40

Het is lachwekkend dat Ajax spelers rust moet geven omdat Zwolle geen 3 potjes kan voetballen in 8 dagen . Tis te hopen dat Zwolle dan geen Europese wedstrijden moet spelen dan moet dat NL ook

24 februari 2019 om 16:42

Dan geef je ze toch geen rust. Dan speelt Ajax 3 wedstrijden in de week wat ze gwn moeten kunnen

24 februari 2019 om 16:50

En ook hier klopt je punt weer niet, doe je nou je huiswerk een keer voor je gaat klagen. Als het verzet wordt speelt Ajax net als PEC 3x in 8 dagen. Met minder rust, maar goed, ik zei al dat ze er in de competitie geen voordeel van hebben.

24 februari 2019 om 16:52

Als het niet wordt verzet, speelt Ajax drie wedstrijden in 6x24 uur.. Inclusief een reis naar Spanje.

24 februari 2019 om 17:57

@droadnagel
Het is lachwekkend dat PEC spelers rust moet geven omdat Ajax geen 4 potjes kan voetballen in 10 dagen....

24 februari 2019 om 18:27

Ik hoop dat de Graafschap ooit eens in deze positie komt, kijken of je het nog zo tof vind droadnagel!
En dan bedoel ik niet dat de Graafschap in Europa uitkomt, want ik hoor nog steeds op rechtstreekse degradatie, dus het scenario salon de KKD plaatsvinden...

24 februari 2019 om 16:35

3 wedstrijden in 8 dagen is voor vele topclubs en Engelse clubs de normaalste zaak van de wereld. En nee het is niet in het belang van ajax, dat mensen daar nog over beginnen. Als PEC in de CL speelde was dezelfde beslissing genomen.

24 februari 2019 om 16:37

Je zegt het zelf al topclubs. Dat is PEC niet en daar hebben ze een veel te kleine selectie voor en dan zit je Ajax voor te trekken. En met PSV-Atletico werd ie ook niet 2 weken verzet

24 februari 2019 om 16:42

Idd topclubs in andere landen, die hebben dan ook bredere selecties en een veelvoud van het budget wat Ajax heeft.

24 februari 2019 om 17:59

@jaapvan Haafte

Dat is relatief. Voor Nederlandse begrippen heeft Ajax een bredere selectie. De wisselspelers van Ajax zouden bij bijna alle andere clubs basisspelers zijn en waarschijnlijk ook nog de beste van team zijn.

24 februari 2019 om 16:36

Bespaar je met dat ku**tgras niet genoeg geld voor een paar wissels om zelf ook te kunnen rouleren? Het is ook in het belang van Zwolle dat Ajax goed presteert in Europees verband.

24 februari 2019 om 16:38

Nee. Zelfs al heeft pec helemaal geen veld dan is Ajax nog veel rijker

24 februari 2019 om 18:30

Haha welke belang heeft Zwolle erbij dan? Die 1x per 10 jaar dat ze door bekerwinst in Europa spelen? Schei uit man, Ajax vraagt dus Ajax krijgt,al jaren...

24 februari 2019 om 18:51

Check de afspraken even over het geld dat Zwolle vangt door de prestaties van anderen in Europa.........

24 februari 2019 om 16:38

400 miljoen? Over 5 jaar totaal ofzo? En het gaat niet om Ajax, het gaat om het belang van het NL voetbal, blijft lastig voor sommige mensen om het te snappen.
En als je goed gekeken hebt naar het schema, snap je ook dat Ajax in de competitie er niks mee opschiet.

24 februari 2019 om 16:41

Het hoeft niet om het Nederlandse voetbal te gaan als Ajax gwn met een B team tegen Pec speelt. Het gaat om keuzes maken en nu trek je Ajax voor

24 februari 2019 om 16:47

Zullen we de schaal gewoon gelijk in EHV brengen dan, iedereen mekkert als er in Jong Ajax een keer een te goede speler mee doet. Maar nu moet het opeens wel......want dat is geen competitie vervalsing voor Nac, Groningen etc die wel tegen de A selectie spelen?
En nogmaals, Ajax schiet er niks mee op, want die inhaalwedstrijd komt er gewoon tussen. Dus je punt klopt niet

24 februari 2019 om 16:41

Als we een begroting van 400 miljoen zouden hebben zou dat wel kunnen ja, alleen is die maar 90 miljoen ....pakweg 4,5 keer zo klein als jij claimt.

Overigens moet Ajax diezelfde week als PEC precies evenveel wedstrijden spelen, in uren rust heeft Ajax zelf minder.

24 februari 2019 om 16:47

Ik bedoelde selectiewaarde, mijn excuus voor het verkeerde woord

24 februari 2019 om 17:06

Vanaf volgend seizoen sowieso wel, dat is ook geregeld in de afspraken dat Europees spelende clubs 10 procent van hun gelden gaan afstaan en in een pot stoppen die gezamelijk verdeeld gaat worden.

Plus het feit dat de meeste Europese tickets verdiend zijn door de clubs die in Europa presteren. Dus als PEC het goed doet en ze daar dronken op de markt zingen ''wij gaan Europa in'' dan is dat indirect ook mede mogelijk gemaakt door Ajax, Feyenoord, PSV en AZ.

24 februari 2019 om 17:27

@zeidzwolle

Die selectiewaarde is een leuk speeltje van voetballiefhebbers die graag overal een prijskaartje aan willen plakken. De waarde is pure speculatie, als jij vind dat De Ligt 60 miljoen waard is dan wil dat nog niet zeggen dat hij dat daadwerkelijk waard is of gaat opbrengen. Met de werkelijkheid heeft het weinig te maken.

Dat in tegenstelling tot het verband tussen minder rustdagen en mindere prestaties. Talloze cijfers ondersteunen de stelling dat 3 rustdagen als minimum gesteld zouden moeten worden. En Ajax krijgt doodleuk 3x 2 rustdagen achter elkaar. Over het onbedoeld beinvloeden van het competitieverloop gesproken ....

Als Ajax zijnde moet je niet eens willem,om op zo een manier dan van real Madrid te winnen,real speelt zelf paar dagen er voor tegen Barcelona....

24 februari 2019 om 16:37

Lekker boeien hoe we winnen als we maar winnen

24 februari 2019 om 16:45

Hahaha het interesseert me geen moer hoe we winnen, zeker hoe we worden genekt door de Uefa.

De wedstrijd was juist vervroegd om Ajax meer tijd te geven. Hoezo krijgt Ajzx dan hier een voorkeursbehandeling? Ik zie Ajax namelijk echt niet winnen in Madrid. Hoop van harte dat Ajax doorgaat.

pec moet niet zo zeiken, en begrip tonen dat het nederlands voetbal belangrijk is. nederland is al achterhaald door oostenrijk als ik het goed heb en dit zou dan nog de enige kans zijn dat ajax (nederland) punten kan sprokkelen al denk ik niet dat dat gaat gebeuren tegen real madrid

24 februari 2019 om 17:45

Dat had toch anders gekund dan het bot meedelen aan PEC en verder PEC totaal niet gemoed te komen. PEC heeft nu nadeel van situatie (real - ajax) waar de zelf geen deel van zijn, waarbij de kans ook nog een klein is dat deze verplaatsing wat overlevert voor het nederlandse voetbal.

De kvnb had gewoon met PEC in gesprek gemoeten en PEC ook te gemoed moeten komen. Dit had simpel gekund door PEC - AZ van de zondag naar de vrijdag te verplaatsen. PEC had dan 3x in 10 dagen gemoeten ipv 3x in 8 dagen.dan was de situatie al heel anders geweest en waren ze in goed overleg er vast uitgekomen.

Dom gehandeld van de Knvb,

24 februari 2019 om 19:04

pec neemt toch deel aan de eredivisie?
als pec nu gekwalificeerd was voor de CL/ EL dan zou ook voor hun gunstig gekeken worden aangezien zij dan ook deelnemen voor het belang van nederlands voetbal om punten te fixen of spelen ze dan plots voor een andere natie?

24 februari 2019 om 19:38

In dit geval wordt PEC benadeeld, door in tegen stelling tot zijn concurrenten 3x in 8 dagen moet spelen. Waarom moet dit perse genegeerd worden door de knvb?

En als we het toch zo belangrijk vinden dat de wedstrijd Ajax - PEC verplaatst wordt ivm kansen ajax tegen reaal, waarom PEC niet te gemoed komen door bijv PEC - AZ van zondag naar vrijdag te verplaatsen? Doen hoeft pec geen 3x in 8 dagen, maar 3 in 10 dagen.

Waarom moet dit perse voor PEC ongunstig worden, terwijl er dus alternatieven zijn. Kan ajax extra rust nemen en hoeft pec niet 3x binnen 8 dagen. iedereen blij. Maar het moet weer geregeld worden zodat er een benadeelde partij is. Totaal onnodig.

24 februari 2019 om 20:58

Stel Feyenoord was nog onze enige deelnemer Europees. Heeft thuis verloren met 2-1 van Real en moeten dinsdag naar Real. De wedstrijd tegen Ajax wordt daarom 11 dagen verplaatst op een woensdagavond om 18:00u in Rotterdam, zodat Feyenoord zich goed kan voorbereiden. Ajax die volop met Psv strijdt om het kampioen moet 3 dagen later tegen Psv. Zou je boos zijn? Zou je het een vorm van competitievervalsing vinden, want Psv heeft meer rust? Zou je het begrijpen dat Ajax naar de arbitragecommisie stapt? Dat de kans bestaat dat Ajax hierdoor de titelstrijd verliest moet je maar op de koop toenemen, het gaat om het algemeen belang van het Nederlands voetbal. Dat is hoe een groot deel van de Ajacieden reageren. Bij Zwolle gaat het om in de eredivisie te blijven. Dat is voor hen net zo belangrijk als voor Ajax om kampioen te worden. Ach Zwolle moet niet zeiken, dan maar een jaartje KKD. Het gaat namelijk om het algemeen belang van het Nederlands voetbal 😔. De knvb had toch ook de wedstrijd van AZ - Zwolle naar de vrijdag kunnen verschuiven. De wedstrijd van Ajax tegen Fortuna naar de zaterdag en dan Ajax - Zwolle naar de dinsdag. Dan was er ook een beetje rekening gehouden met de belangen van Zwolle.

Als de afspraak echt geweest is dat er alleen bij een goed resultaat geschoven wordt, geef ik PEC een prima kans dit te winnen. Een rechter heeft namelijk niks met het algemeen belang van het Nederlands voetbal te maken, maar enkel met het naleven van gemaakte afspraken.

24 februari 2019 om 16:34

Laten we het hopen!

24 februari 2019 om 16:53

“goed resultaat” is behoorlijk ruim te interpreteren en in dit geval nog prima te verdedigen.

24 februari 2019 om 17:19

Goed resultaat heeft PEC samen met de KNVB, tijdens het maken van de afspraak, geinterpreteerd als overwinning of gelijkspel. Dit heeft PEC ook aangegeven, zowel bij de KNVB als in het interview achteraf.

24 februari 2019 om 17:55

PEC heeft gezegd dat ze zelfs bij een goed resultaat niet mee wilden werken.

24 februari 2019 om 16:53

“goed resultaat” is behoorlijk ruim te interpreteren en in dit geval nog prima te verdedigen.

25 februari 2019 om 19:44

"goed resultaat", lijkt me een resultaat dat uitzicht biedt om verder te komen. Nu is 1-2 zeker niet ideaal, maar aangezien Ajax de betere ploeg was en met een andere scheids waarschijnlijk had gewonnen of gelijkgespeeld, acht ik ze zeker niet kansloos. Statistisch gezien wordt het een lastig verhaal. Maar statistisch gezien kan PEC ook net zo goed de wedstrijd tegen Ajax schriftelijk af doen: in 18 thuiswedstrijden heeft Ajax er 16 gewonnen en 2 gelijk gespeeld. Op basis daarvan is de theoretische kans dat Ajax door gaat tegen Real minstens zo groot als dat PEC minimaal een punt pakt in Amsterdam...

Haha! Als ze al die energie die nu hier in is gaan zitten nou in de wedstrijd tegen de Graafschap hadden gestoken hadden ze nu in ieder geval 3 puntjes meer gehad.

24 februari 2019 om 17:30

Behoort Gerard Nijkamp dan ook tot de selectie?

Als ze hetzelfde spelen als afgelopen wedstrijd dan maakt 't voor hun niet uit wanneer de wedstrijd gespeelt word.

Meer dan terecht. Spelregels, c.q. afspraken veranderen tijdens de competitie mag natuurlijk niet. De afspraak was kennelijk 1 dag verplaatsen in een weekend maar niet 13 dagen. Denk dat PEC dit gaat winnen.

Je hoort dit ook niet te doen als KNVB zijnde. Als je op alle fronten mee wilt doen dan loop je hier weleens tegenaan. Speel dan tegen Zwolle met een B team indien je de CL de voorkeur geeft.

24 februari 2019 om 16:40

Helemaal mee eens! Je kunt ook niet ineens gedurende het seizoen dingen gaan aanpassen... Pure competitievervalsing dit!

24 februari 2019 om 17:03

Maar aantreden met een B 11 tal terwijl Groningen, NAC etc wel tegen de A selectie spelen is geen competitievervalsing toch ? Lees ff de topics over de Jong 11 tallen, die hebben al idiote regels om te voorkomen dat er mogelijk een te goede speler meedoet die terugkomt van een blessure. Maar een half elftal vervangen is geen probleem?

24 februari 2019 om 20:58

Ik blijf me verbazen om het gejank van PSV supporters, Van Bommel en Gerbrands. Als het een wedstrijd betrof waar Ajax niet bij betrokken was, had niemand van de moraalridders er iets van gezegd.
Dat Zwolle liever een andere datum wil, kan ik wel begrijpen al hadden ze beter hun energie meer in de wedstrijd van gisteren kunnen steken

25 februari 2019 om 19:40

Pure competitievervalsing omdat Ajax ook na die verplaatsing nog 3 wedstrijden in één week moet spelen? Vergeet ook vooral dat dit seizoen er nog meerdere wedstrijden van PSV zijn verschoven i.v.m. Europees voetbal. Helaas hebben ze daar in Europees verband weinig mee gedaan, maar iig goed gepresteerd in de competitie de eerste seizoenshelft, nietwaar?

PEC heeft hier nog recht van klagen. PSV is hierin de definitie van hypocriet: eerst jarenlang lobby'en voor meer rust rondom Europese wedstrijden en als daarover dan afspraken komen en die worden nageleefd is het land te klein omdat Ajax vooral een zo zwaar mogelijk programma moet hebben. En dan hopen dat Ajax focust op de CL, daar punten haalt voor Nederland zodat de kampioen zich rechtstreeks kan plaatsen om vervolgens daar zelf van te profiteren doordat Ajax punten verspeeld in de competitie als gevolg van die inzet. Misselijkmakend.

24 februari 2019 om 16:47

In Nederland gek genoeg wel ja, in andere landen zoals bijvoorbeeld Portugal zoeken ze naar mogelijkheden om teams wel 3 rustdagen te geven die nodig zijn voor fatsoenlijk herstel. Schijnbaar moeten Nederlandse teams die op meerdere fronten actief zijn bloeden voor hun ambitie en bijna verplicht met een B keuze spelen om massale blessures te voorkomen. Totaal belachelijk, dat rustdagen een zeer cruciale factor van betekenis moeten spelen.

24 februari 2019 om 16:58

Heeft toch helemaal niets te maken met Zwolle dit? KNVB zit gewoon fout. Je kan niet afspraken maken en dan er niet aan houden als bestuursorgaan. Zo krom als een hoepel. Ook nog op een hele rare manier. Niet overleggen maar gewoon een mededeling. Belachelijk.

24 februari 2019 om 17:18

Het verschil tussen naar de letter of naar de geest van afspraken handelen. Het is ronduit belachelijk dat Ajax moet gaan kiezen waar ze praktisch een B elftal gaan inzetten of enorme risico's moeten nemen op blessures vanwege overbelasting. Het is schandalig dat Ajax niet ervoor kan kiezen in alle lopende competities met zijn sterkste elftal te kunnen aantreden omdat er nog altijd zoveel idioten in dit land zijn niets begrijpend van het belang van de duur van de rustperiodes tussen wedstrijden. 2 rustdagen is al te weinig voor goed herstel, helaas kom je er soms niet onderuit. Maar je kan niet een ploeg 3x 2 rustdagen op een rij geven, een grotere vorm van competitievervalsing is er niet.

24 februari 2019 om 17:50

De knvb had ook gewoon met PEC mee moeten denken. Gewoon PEC - AZ van de zondag naar de vrijdag verplaatsen. Dan had pec 3x in 10 dagen gespeeld ipv 3x in 8 dagen. Dan was de situatie al veel anders en was PEC in goed overleg vast wel akkoord gegaan.

Nu wordt er maar 1 partij te gemoed gekomen, terwijl ze dus ook makkelijk PEC te gemoed konden komen. Tja dan vind ik het niet raar dat PEC tegen spartelt terwijl het ook anders kon zonder dat pec er veel nadeel aan had.

26 februari 2019 om 13:12

Lol, dit is weer zo’n gevalletje van doen alsof je er kennis van hebt in de hoop dat niemand je op je leugens betrapt.

Ik zal het er even bij pakken voor je:

28 Oktober: FC Porto – Feirense (competitie)
31 Oktober: FC Porto – Varzim (beker)
3 November: Maritimo – FC Porto (competitie)
6 November: FC Porto – Lokomotiv Moskou (cl)

Dat zijn vier wedstrijden in minder dan twee weken.

Nog maar eentje dan:

25 Oktober: Sporting – Arsenal (el)
28 Oktober: Sporting – Boavista (competitie)
31 Oktober: Sporting – Estoril (competitie)

Drie westrijden in 6 dagen, tevens geen enkele keer drie dagen rust.

Gewoon niet piepen dus, je bent een topclub toch? Jullie zijn toch Ajax en de beste, niemand die jullie stoppen kan?

Dan zal een wedstrijdje tegen een ploeg als Zwolle, thuis notabene, niet impact moeten hebben op het resultaat tegen een grootmacht als Madrid. Met of zonder wedstrijd tegen Madrid gaan jullie er gewoon af met minimaal 2-0.

Heb vooral gemerkt dat er nogal wat grootspraak is gekomen na Madrid thuis maar vergeten dat ze enkel de illusie hebben gewekt dat jullie daadwerkelijk een kans maakten. Even twee keer aanzetten en het was alweer gauw gedaan.

Nou dat gaan ze dus winnen.. Een rechter kijkt nl naar feiten en niet naar het wel en wee in Amsterdam. Knvb houdt zich niet aan afspraken die zwart op wit op papier staan. Dus lijkt me een simpele zaak

24 februari 2019 om 16:56

Dat hangt ervan af welke afspraken er op papier zijn gezet. Aangezien jij dat ook niet weet, hoeft dat geen simpele zaak te zijn. Trouwens, als PEC net zoveel energie in de wedstrijd tegen De Graafschap had gestoken, hadden ze nu 3 punten meer gehad.

24 februari 2019 om 17:00

Goed resultaat, 1-2 weliswaar maar meer kansen gehad dan Real om te winnen. Daarnaast kan 0-1 in Madrid voor Ajax niet genoeg zijn, de punten voor de Uefa lijst tellen wel mee. ,

24 februari 2019 om 17:21

Ajax was zeker beter, maar het is resultaat en niet kansenoverwicht ofzo. Het feit dat Ajax beter was dan Real doet er niks aan af dat ze verloren hebben, dat betekent ook slecht resultaat.

24 februari 2019 om 17:02

Of de feiten zijn dat de Knvb bepaald wanneer er gespeeld wordt en als zij besluiten dat aan te passen, je er als club er niks over te zeggen hebt.

Maar goed vooral doorblijven zeiken, vooral niet op het voetbal richten en de wanprestatie tegen de Graafschap analyseren. Nog nooit heeft PEC een wedstrijd als gisteren gespeeld waar werkelijk door niemand in Zwolle over is gesproken.

24 februari 2019 om 17:11

Dus in theorie zou de knvb een wedstrijd naar vannacht 3 uur snachts mogen verplaatsen zonder dat de club daar goedkeuring voor geeft? Lijkt me toch niet.

24 februari 2019 om 17:24

Nou ja, de lokale driehoek heeft er ook wat over te zeggen natuurlijk, maar ik weet niet hoeveel macht de clubs hebben vwb speelmomenten. Ze kunnen een voorkeurstijdstip voor thuiswedstrijden geven, maar ook daar hoeft de Knvb geen gehoord aan te geven, gezien het gezeik dat er altijd komt als thuisclubs slechts de helft van de thuiswedstrijden op het gewenste tijdstip mogen aantreden.

24 februari 2019 om 18:07

@master D

Dat mag de Knvb binnen de gelden regels. 11 dagen verplaatsing ten behoeve van de Europese campagne van een club valt niet binnen die regels.

Ik heb geen inzicht in de complete case, maar als het zwart op wit staat zoals het staat vermeld in de media dan geef ik PEC een meer dan goede kans om de zaak te winnen.

Snap wel dat zwolle niet kan dan.. drukke programma van hun! Competitie, beker en Europa league eisen bij zwolle ook voor een overvol programma!

24 februari 2019 om 19:27

Jij draait de situatie om. Zwolle staat volledig in haar recht en voelt zich niet serieus genomen door de KNVB. Want als je samen afspraken maakt en de ene partij houdt zich daar niet aan mag je gerust principieel zijn.

Ik bespeur een hoop gejank bij Ajax-supporters terwijl Ajax hier niks verweten wordt, maar de KNVB.

Is mij wel vaker opgevallen dat als iets niet positief dreigt uit te vallen voor Ajax dat de wereld te klein is hier op Ajaxzone.

Laat ze gewoon spelen man dat ajax, op zaterdag, wat een gezeik. Rust!!!!! Hoe moeten ze dan Premier League indelen als die rust willen, duurt een seizoen 2 jaar....en daarnaast de reden, denk je nu echt dat Ajax nog maar 1 kans heeft om door te gaan🤔

PEC moet deze zaak winnen. Het kan niet zo zijn dat deze wedstrijd blijft staan voor Ajax. Alsof er ook maar 1 iemand is die serieus denkt dat Ajax een kans heeft in Madrid. Dus gewoon spelen in het weekend.

24 februari 2019 om 17:00

Misschien moet PEC zich drukker maken over een wedstrijd tegen De Graafschap en die winnen in plaats van de belangen van het Nederlands voetbal te dwarsbomen. Natuurlijk is de kans niet heel groot dat Ajax Real uitschakelt maar alle medewerking helpt.

24 februari 2019 om 17:37

Nu maken ze zich druk om de wedstrijd tegen excelsior die 3 dagen later is. De selectie van PEC is een stuk kleiner dan die van Ajax. De basis elf zijn niet te vervangen.

Knvb is toch ongeloofwaardig de laatste jaren, wel Ajax helpen (wat super is), maar PEC aanzienlijk benadelen met de nieuwe datum...

@daveke
Kans is er altijd, Real bakt er niks van dit seizoen en een overwinning is zeker mogelijk. Het is ook goed dat ze de kans krijgen, gezien de punten van belang zijn. Alleen moet het niet ten koste gaan van andere Nederlandse clubs

25 februari 2019 om 09:10

Maar als PEC in de beker speelt moeten ze toch ook 3 wedstrijden in acht dagen afwerken. Wat is dan het probleem. Voor Ajax zou dat vier wedstrijden in 10 dagen zijn. Dat is weer wat anders. En waarom zou de grootte van de selectie een rol moeten spelen? Kijk naar PSV tegen Rkc. Dat ging ook mis.

24 februari 2019 om 17:23

Cska kon ook winnen in Madrid... Dus ja kansen zijn er altijd

Laat ze gewoon spelen man dat ajax, op zaterdag, wat een gezeik. Rust!!!!! Hoe moeten ze dan Premier League indelen als die rust willen, duurt een seizoen 2 jaar....en daarnaast de reden, denk je nu echt dat Ajax nog maar 1 kans heeft om door te gaan🤔

24 februari 2019 om 17:27

Ook winst zonder eventueel door te gaan levert punten voor Nederland op. Een gelijkspel trouwens ook.

25 februari 2019 om 19:34

Nee, gooi de handdoek vast in de ring. Als je de thuiswedstrijd gezien had, zou je weten dat Ajax de betere ploeg had en met een iets betere scheids gewoon een resultaat (2-1 winst of 1-1/2-2 gelijkspel) had neergezet. Iets meer geluk (of iets minder pech) en dezelfde inzet, en je bent echt niet kansloos. Dat Real de grotere club is met een fors hogere begroting en meer individuele kwaliteiten en ervaring, is duidelijk. Ze hebben ook een betere uitgangspositie. Maar het blijft voetbal en daarin is alles mogelijk. Vooraf de handdoek in de ring gooien, dat vind ik zo kansloos.

Anders kan je ook je afvragen waar PEC moeilijk over doet, want puur statistisch gezien gaan ze ook niet uit in Amsterdam winnen. Van de 18 thuiswedstrijden tot nu toe won Ajax er 16 en speelden ze er 2 gelijk. Misschien moet PEC maar met een B-selectie opdraven en zich focussen op de andere wedstrijden?

Beter hadden ze deze energie in de wedstrijd tegen de Graafschap moeten steken, dan hadden ze wellicht wel een resultaat gehaald. Nu hebben ze zich alleen maar druk gemaakt om die verschrikkelijke Knvb en dat er nog tussendoor een potje gespeeld moest worden was bijzaak. Nu staan ze weer bijna onder de streep.

24 februari 2019 om 19:54

Dit is goedkoop scoren. Als het klopt wat er gezegd wordt heeft pec volledig gelijk. Weer zijn afspraken meer de KNVB die gerespecteerd dienen te worden.

Puur vanuit PEC kant heel begrijpelijk allemaal dat ze niet willen mee werken. Ik hoop alleen van harte dat ze niet gelijk krijgen, in het belang van het Nederlands voetbal.

Tegelijk is dit typerend voor waarom het Nederlands voetbal in zijn huidige positie zit. Kleinere clubs weigeren mee te denken met de clubs die Europees voor de punten voor Nederland zorgen. Maar als ze zelf per ongeluk een goed seizoen hebben dan wel massaal dronken op de lokale markt staan te scanderen ''we gaan Europa in'' ... dankzij? De Europese starbewijzen voor Nederlandse clubs zijn afkomstig van een aantal Nederlandse clubs die presteren in Europa. Het TV geld wat de kleinere clubs krijgen is voor een aanzienlijk deel te danken aan de kijkers van de grote clubs en het zijn niet toevallig ook vaak de clubs waar de spelers van de kleinere clubs hun jeugdopleidingen hebben genoten.

Allemaal prima, maar zorg ervoor dat het wel werkbaar gaat worden met z'n allen. Samen vormen we met z'n allen het Nederlands voetbal, alleen maar nemen en niks teruggeven is een bedreigingen voor de onderlinge solidariteit. Dat geld net zozeer voor de grote clubs als voor de kleine clubs.

24 februari 2019 om 17:22

True, net als bij kunstgras. Sommige clubs hebben ervoor gekozen en daar de financiele benefits voor gekregen terwijl vergelijkbare clubs qua grootte er niet voor hebben gekozen. Nu het flauwe argument dat ze geld willen hebben is dan ook zo oneerlijk tegen vergelijkbare clubs die wel altijd voor gras hebben gekozen.

Pec laat zien dat ze terecht een te kleine club zijn als ze niet zien dat dit in het grote plaatje van het Nederlands voetbal past. Dat boeit ze niet, alleen hun eigen belang.

24 februari 2019 om 18:11

Ben geen fan van kunstgras, maar zolang het volgens de competitieregels voor de huidige jaargang toegestaan is, is er niks wat je PEC kan verwijten.

Het is trouwens ook niet zo eenvoudig om af te stappen van kunstgras. Komt wel meer bij kijken dan de grasmat eruit.

25 februari 2019 om 19:28

Wel degelijk. Ze doen technisch niets fouts, het is binnen de regels. Maar dat betekent niet dat er niets te verwijten is. PEC heeft gekozen voor kunstgras, omdat het ze een financieel (lagere kosten of in hun geval zelfs een leuk sponsorbedrag: kan weer leuk in spelers/contracten etc gestoken worden) en sportief (thuiswedstrijden speel je op een mat die je zelf gewend bent en voor andere ploegen lastig te bespelen is) een voordeel oplevert ten opzichte van andere clubs. Dat is een legale keuze, maar het is wel een keuze tégen het voetbal en vóór het eigenbelang. Dat mag volgens de regels, maar daar kunnen we wel degelijk iets van vinden.

Zeer terecht deze arbitrage zaak, slaat kant nog wal dat Ajax meer rust wil. Zijn duur betaalde profs dus niet zeuren.

24 februari 2019 om 17:18

4 wedstrijden in 10 dagen is gewoon teveel, zeker als daar zo’n belangrijke wedstrijd tegen Real tussen zit. Zeer triest dat pec dit nog verder doorzet. Pec denkt blijkbaar dat de wereld om hen draait...

24 februari 2019 om 17:24

De Knvb denkt blijkbaar dat de wereld om Ajax draait
Zonder gekheid, Ajax heeft de middelen voor veel wedstrijden achter elkaar een team als PEC niet. Waarom is het een probleem als Ajax veel wedstrijden speelt kort achter elkaar, maar geen probleem als de door de Knvb gestelde datum PEC veel wedstrijden achter elkaar speelt?

Laat ze een betere datum uitzoeken die ook voor PEC goed uitkomt. Nu wordt Ajax er beter van en PEC een stuk slechter.

24 februari 2019 om 17:43

Het is altijd mogelijk dat je een keer de pech hebt dat je een rustdag te weinig (2 ipv 3) krijgt. Als je EL overkomt het je voordurend en ook in de beker (denk aan Ajax wat bij Feyenoord op bezoek moest na Ajax-Heerenveen) gebeurd het. Wat nu gebeurd is dat het 3x achter elkaar gebeurd, In 10 dagen 4 wedstrijden ... Dat is niet te doen zonder te kiezen voor B opstellingen of je neemt bijzonder grote risico's op blessureleed door overbelasting. En dat is niet op te vangen voor Ajax. Het maakt namelijk een wereld van verschil of je met een half b team speelt of met een geheel uitgerust A team. Dat hebben we toch hopelijk al gemerkt na Ajax - Heracles op de eerste speeldag waar er vier spelers rust kregen? En direct leverde het puntverlies op.

Je zou niet moeten te hoeven kiezen in welke competitie en tegen wie je voor je sterkste 11 kiest. Het zou zo moeten zijn dat je iedere wedstrijd zonder onverantwoorde risico's je beste 11 aan de aftrap kan laten verschijnen.

Overigens deel ik volledig je oplossing te zoeken naar een nieuwe datum die PEC ook beter uitkomt, daar zou ik echt 0 bezwaar tegen hebben en zou een goede compensatie zijn richting PEC wat hier ook niet op zit te wachten.

24 februari 2019 om 22:29

Maar de regel is toch minimaal 2 rustdagen. Dit is bij Ajax toch het geval ? Dus op dit gebied worden er toch geen regels over schreden ?

25 februari 2019 om 01:30

Inderdaad 4 wedstrijden in 10 dagen is veel te veel.
Net als 3 wedstrijden in 8 dagen. Al zie ik Ajax
dit wel beter opvangen dan Pec. PEC gat met elke
wissel van de basis 11 hard achteruit. Waar Ajax toch nog wat kon opvangen. Natuurlijk is het een stap terug op sommige posities, maar nog steeds goed genoeg voor de meeste wedstrijden.

24 februari 2019 om 17:19

Die verplaatsen de wedstrijd toch niet.

24 februari 2019 om 17:20

PEC vind het wel goed dat het 2 maart niet door gaat.
Maar door het op 13 maart te doen heeft PEC het probleem dat Ajax had. Mocht dit toch blijven staan is het te vaag voor woorden haha. Zoals je al zegt, de zaak is terecht. Het is 2 maart of een datum die beide teams schikt.

24 februari 2019 om 22:21

Volgens de afspraken mag deze wedstrijd niet naar een ander weekend verzet worden. Dus de arbitrage commissie kan eigenlijk niets anders beslissen.

Ik begrijp niet waarom er zoveel mensen boos zijn op Pec.
Het is toch compleet logisch dat ze dit aankaarten? Ajax heeft
een te druk programma en wil de wedstrijd verplaatsen. Helemaal
goed, het is ook voor het Nederlands belang nodig dat ze het goed doen.

Echte de datum die de Knvb dan weer stelt, is slecht voor Pec, die nu
het zelfde probleem heeft als Ajax eerst had. Het enige verschil is dat
de selectie van PEC een heel stuk kleiner is en veel wedstrijden achter elkaar niet kunnen opvangen. PEC heeft geen probleem dat het 2 maart niet door gaat, maar wel een probleem met de door de Knvb gestelde 13 maart. Is toch van de zotte om wel rekening te houden met een club die de middelen heeft in de Eredivisie, maar een andere eredivisie club om het zelfde niet te helpen....

Een sterke competitie is ook van Nederlands belang.

Pec laat wel zien dat het Nederlands voetbal ze niet boeit. Maar wel met een kunstgrasveld aankomen... dat ze niet zien dat dit goed is voor het Nederlands voetbal zegt genoeg. Hoop dat ze dan ook finaal afgaan bij de arbitragezaak.

24 februari 2019 om 17:27

of je leest niet of je wilt het niet begrijpen haha.
Ze hebben geen probleem met het verplaatsen van de wedstrijd.
Alleen met de nieuwe datum van 13 maart. Zet hem daarop en je
benadeelt de andere club voor exact het zelfde. Laat ze een datum
kiezen die voor beide goed is.

Dus Volgens hem had de KNVB het al aangegeven dat de wedstrijd verplaats zou worden bij een goed resultaat tegen real. Resultaat van de wedstrijd is dat ajax nog steeds een goede mogelijkheid heeft om door te gaan. Met andere woorden een goed resultaat.

24 februari 2019 om 17:44

Ajax verliest thuis en moet nog naar Madrid. Geweldig resultaat hoor. Je zag aan de kaart van ramos al hoe anderen daar over denken. Buiten dat verplaatsen is een ding, maar zonder overleg op deze manier is schandalig

24 februari 2019 om 22:18

Volgens Pec heeft de Knvb bij hun bevestigd dat onder een goed resultaat een gelijkspel of overwinning valt. Aangezien Ajax verloren heeft is er in de ogen van de Knvb geen sprake van een goed resultaat en staat pec volledig in hun recht bezwaar aan te tekenen. Stel dat pec dit alles zwart op wit hebben dan is het haast onmogelijk dat pec deze zaak verliest.

Blijft ook de belachelijke beslissing van de KNVB. Dat de wedstrijd verplaatst word heeft niemand moeite mee, maar dat tijdstip is beroerd en de woensdag is belachelijk. Pec kan nog steeds degraderen en dat speelt gewoon mee.

Ajax wil presteren en dat moet dat goed zijn voor Nederland. Ik denk dat ze geen schijn van kans maken, maar hoop natuurlijk wel op succes voor Ajax. Gaan ze dan ook die championleague inkomsten delen? Het gezeik op kunstgras hier is ook belachelijk. Zwolle had allang aan ggegeven hier aan mee te willen werken. Al zou dat als ze degraderen vast niet gebeuren.

De KNVB moet gewoon in overleg met beide clubs en zoeken naar een oplossing want dit is waanzin.

Daarbij komt dat ik het belachelijk vind dat die diva s extra moeten rusten. Ze hebben een maand winterstop en spelen minder wedstrijden dan in menig andere competitie. Dan moet je als Ajax zijnde gewoon kunnen presteren tegen een laagvlieger als PEC.

24 februari 2019 om 19:53

@peperbus038:

Pec kan nog steeds degraderen, dat klopt... Het lijkt dat ze dan in de voorgaande 22 (!) wedstrijden wellicht wat meer hun best hadden moeten doen om niet in die situatie terecht te komen.

Daarbij, als PEC zou degraderen dan komt vanzelf de volgende figurant in de ED wel weer vanuit de Kkd.. Alsof PEC zo belangrijk is voor de Nederlandse competitie, behalve dan voor die pak hem beet 20.000 supporters uit Zwolle, die nagenoeg allemaal ook nog een voorkeurclub hebben uit de top 3, omdat ze anders nooit wat te vieren hebben, behalve het eventueel voorkomen van degradatie..

Zwolle wil idd meewerken aan het spelen op echt gras, maar niet op eigen kracht. De grotere clubs moeten dan maar geld schokken (o.a. "die CL inkomsten, althans een deel daarvan), "want anders kunnen we dat niet".. Misschien 1 of 2 tweederangs bankzitters minder kopen dan maar ?

De Eredivisie kan wel zonder Pec, maar niet zonder de grote clubs Psv, Ajax en Feijenoord... Braaf mondje dicht en focussen op het voorkomen van degradatie, of anders het volgend seizoen proberen in de Kkd..

26 februari 2019 om 21:27

Sorry hoor , maar Ajax staat er bijzonder slecht voor en heeft waarschijnlijk geen schijn van kans. Dat ze gepamperd worden snap ik best, maar op een woensdag om 18:30 is gewoon schandalig.

Als Ajax zo'n grote club is moeten ze het gewoon kunnen opbrengen om in 1 week tegen real te spelen en een klein clubje als PEC op te rollen. Als zij hier 1.5 rust voor nodig zijn moeten ze misschien hun ambities maar bijstellen.

Verder word er niet overlegd met zwolle voor een oplossing, maar krijg je dit door je stront geduwd.

20.000 supporters... ook echt lachwekkend trouwens.

Dei wedstrijd kan toch best doorgaan of moet er verplicht 3 dagen tussen zitten?
Kom op zeg, 2 uurtjes minder dan 3 volledige dagen moet toch best kunnen, aangezien Ajax thuis moet spelen tegen Pec.
Ik ga nu eigenlijk denken dat van Bommel even met Stam gebeld heeft om alsnog dit in gang te zetten, want anders hadden ze dit meteen moeten doen en niet ineens nu.

Het begint steeds gekker te worden. Je spreekt iets af aan het begin van de competitie en nu het zover is ga je lopen zaniken omdat hij toevallig bij jou overkomt. Wat een stel. Hersenloze mensen heb je toch

24 februari 2019 om 21:02

Ik weet niet hoe jij het bedoelt. Ik krijg hey gevoel dat je vindt dat pec zeurt alleen als je inhoudelijk kijkt koopt dit weer niet. Want pec staat in hun recht om te eisen dat de wedstrijd niet verzet wordt.

27 februari 2019 om 11:59

Als je aan het begin instemt dat er rekening gehouden word met de Europese verplichtingen van clubs die in Europa actief zijn en dan nu ineens de calimero gaat uithangen omdat het jou even niet uitkomt is toch van de zotte of heb ik het nu verkeerd?

27 februari 2019 om 13:45

Rekening houden met is verplaatsen binnen hetzelfde weekend een niet naar een andere week een doordeweekse dag. Dus ik snap niet wat jij hier bedoelt. De KNVB neemt besluiten tegen alle regels en afspraken in.

Rara, wat zal die extra info zijn???? Verwacht dat ze gewoon met de billen bloot moeten. Indien ze gelijk hebben (o.a alleen verplaatsen bij gelijkspel of winst), zal dit geen enkel probleem zijn.

Hoeveel mensen hier maar uit hun nek lullen is echt ongelofelijk. Voor Ajax is het probleem niet dat ze 3 wedstrijden in een week moeten voetballen, want dat zullen ze nu alsnog doen, ook na deze wijziging (10-3 Fortuna thuis, 13-3 PEC thuis en 17-3 AZ uit). Dát is het probleem niet.

Waar het om gaat is dat Ajax zonder wijziging in het speelrooster 4 wedstrijden in 10 dagen moet afwerken: een halve finale in de beker (hoewel voor Ajax geen echte hoofdprijs wil je dat logischerwijs niet laten lopen tegen Feyenoord), 2 wedstrijden in de competitie (waarbij je ook nog volop in de titelstrijd zit en momenteel alles in eigen hand hebt) en een wedstrijd tegen Real Madrid, die bij een goed resultaat enorme voordelen voor heel Nederland biedt.

Als Ajax door gaat tegen Real (ik weet, de uitgangspositie is niet goed, de kans is logischerwijs klein, maar het is voetbal en Ajax was in de heenwedstrijd beter dan Real en met een andere scheids had je een 2-1 gewonnen of 1-1/2-2 gelijk gespeeld, dus met iets meer mazzel ben je echt niet kansloos in Madrid), plukt héél Nederland daar de vruchten van. Hoe verder Ajax komt, hoe meer punten voor Nederland zodat ook clubs als PEC kan kunnen maken op Europees voetbal. Hoe verder Ajax komt, hoe hoger het aanzien van de NL-competitie met alle positieve gevolgen van dien. Hoe verder Ajax komt, hoe meer geld ze binnen halen wat ook linksom (herverdeling Europese gelden) of rechtsom (transferprijzen) wel bij de andere NL clubs terecht kan komen.

Nu komt het PEC niet goed uit en snap ik best een beetje dat ze klagen. Ze doen het nu niet best en kunnen nog degraderen. Aan de andere kant: een paar goede wedstrijden en ze maken nog kans zich via de playoffs te plaatsen voor Europees voetbal dat met name door de Europese prestaties van Ajax is verdiend. Dat PSV zich in de discussie mengt is genant, daar is overduidelijk hoe hypocriet ze zijn om te hopen dat Ajax voluit gaat in Europa om punten te halen waardoor de kampioen (rechtstreeks) CL voetbal kan spelen en tegelijkertijd hopen dat ze daardoor in de competitie punten verspelen zodat ze in Eindhoven zelf degenen zijn die daar het meest van profiteren. En dan nog doen alsof het een principekwestie is, walgelijk.

Ik vind het prima als de Knvb met PEC en Ajax mee kijkt voor een alternatief moment voor de wedstrijd, maar dat het geen serieuze optie is om de wedstrijd door te laten gaan op het oude tijdstip, lijkt me evident.

26 februari 2019 om 11:02

Het gaat er om dat er geen spontane uitzondering gemaakt kan worden voor Ajax. Dit is niet de eerste keer dat een club Europees speelt. Waarom nu ineens de wedstrijd verplaatsen naar een andere week, terwijl normaal gesproken de wedstrijd hooguit een dag verplaatst wordt.

2 opties, optie 1 is dat dit voorafgaand al met alle clubs besproken was. Dan heeft PEC geen zaak. De andere optie is dat de KNVB een uitzondering heeft gemaakt en dat is niet fair naar alle andere clubs toe.

26 februari 2019 om 13:42

Waarom hebben ze die wedstrijd niet meteen verzet toen de kooting was 2maande geleden, maar nu ze zagen dat ajax noet compleet kansloos is verzetten ze het wel?

27 februari 2019 om 21:46

Goede vraag. Wat mij betreft was het logisch om preventief te verzetten. Knvb is niet handig geweest in de communicatie en besluitvorming. Maar ik sta wel achter het besluit om te verzetten.

Als ajacied baal ik gewoon dat ze van het weekend niet spelen. Ik vind het best wel onzin dit. Het moet toch weer worden ingehaald. Lekker voor Az en Psv, top!

26 februari 2019 om 11:08

@flokyrs ''als ajacied baal je gewoon dat ze niet spelen'' Begrijp ik je volkomen in, je wilt onze clubbie natuurlijk elke weekend zien spelen. Maar ''ik vind het best wel onzin" begrijp ik niet zo goed. Dat het toch ingehaald moet worden is duidelijk maar ook logisch. Het feit gaat erom dat de spelers wat rust willen voordat ze tegen Real Madrid gaan spelen. Dit voorkomt blessures en optimale voorbereiding voor een Belangrijk Duel.

26 februari 2019 om 11:21

De gedachtegang vanuit Ajax snap ik, maar er moet ook aan Zwolle gedacht worden. Door de verplaatsing spelen zij in een week tijd 3 duels. Zij zijn volop aan het strijden voor degradatie en hebben een minder brede selectie dan Ajax. Het is imo niet eerlijk naar Zwolle toe om de wedstrijd te verplaatsen. Zij hebben hun eigen belangen!

26 februari 2019 om 11:54

@koeral ik snap je punt. Alleen eerlijk gezegd ben ik nu beetje egoïstisch bezig, door in belang van onze club te denken, wat natuurlijk niet fair is. Maar goed het is nu afwachten wat het wordt. En wellicht vinden ze dan een ander datum dat geschikt is voor beide clubs

26 februari 2019 om 12:31

@koeli
Als het klopt dat er gezegd wordt (afspraken tussen Knvb, PSV en Ajax en het verhaal over een goed resultaat (tegen PEC Zwolle)), dan mag deze wedstrijd helemaal niet verplaats worden dan naar een andere dag of tijdstip binnen het zelfde weekend.
Het heeft niets met gunnen of niet gunnen te maken, maar met het naleven van regels.

26 februari 2019 om 13:38

Wedstrijd kan ook op vrindag avond gespeeld worden?

Wat ik niet helemaal snap;
1-2 tegen real is toch een super goed resultaat? Ajax had meer verdiend, dus liet zien opgewassen te zijn tegen real, en daarnaast is 1-2 nog goed te overzien. 'Gewoonlijk' verliest een nederlandse club met 0-4 of 0-5 van real.
Dus dit ís een goed resultaat..

26 februari 2019 om 12:28

Wat is een goed resultaat ? Ja het is geen resultaat waarbij bij vooraf al kansloos bent. Echter (volgens PEC Zwolle) heeft de Knvb duidelijk aangegeven dat zij onder een goed resultaat een overwinning of gelijkspel verstaan. Als de Knvb dit schriftelijk zo bevestigd heeft dan kun je deze zaak schriftelijk afhandelen en kan deze wedstrijden nooit verzet worden. Dit zou tegen alle regels en afspraken van de Knvb in zijn.

26 februari 2019 om 12:39

Duidelijk. Dank voor de aanvulling! Dat maakt de situatie wel net anders inderdaad.

Waarom is de 1e wedstrijd tegen Real dan niet verplaats? Nu ga je met 1-2 achterstand in Bernabeu dit rechttrekken? Ik hoop van harte dat Ajax de volgende ronde bereikt, echter heb ik hier hard hoofd in. Vind dat Ajax een brede selectie heeft om de wedstrijd komend weekend gewoon af te kunnen werken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren