Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Ajax, ADO en KNVB leggen krans bij herdenking Februaristaking

Laatste update:

ADO Den Haag heeft vrijdagmiddag een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van diverse incidenten in de nacht van donderdag op vrijdag in Amsterdam. Meerdere ADO-fans richtten in aanloop naar de wedstrijd van zondag tegen Ajax vernielingen aan in de hoofdstad. Verkeersborden, bushaltes, ramen van cafés en het beeld de Dokwerker werden beklad. De club uit Den Haag reageert vol onbegrip en distantieert zich van de acties.

De politie van Amsterdam kreeg vrijdagochtend een onbekend aantal meldingen binnen. “Maar eentje is heel opvallend. De Dokwerker is ook beklad. Ongepast”, laat een woordvoerder weten aan het Algemeen Dagblad. Het beeld op het Jonas Daniël Meijerplein is ter nagedachtenis aan de Februaristaking in 1941. Deze staking begon in Amsterdam en was een protest tegen de Jodenvervolging in Europa. “Ze hebben gelukkig alleen de onderarm en linkerheup beklad. Waarschijnlijk zijn ze gestoord of durfden ze het toch niet aan om het helemaal onder te spuiten.”

View this post on Instagram

Tot zondag joe ????????

A post shared by FC Den Haag Home&Away ?????? (@awaydays_fcdh) on

Hakenkruizen en de leuzen ‘070 FCDH’en ‘Anti 020’ waren vanochtend door Amsterdam heen te zien. “ADO Den Haag distantieert zich met klem van de gebeurtenissen die afgelopen nacht op diverse locaties in Amsterdam hebben plaatsgevonden. In aanloop naar de wedstrijd tussen ADO Den Haag en Ajax benadrukt ADO Den Haag dat de misdragingen tot veel onbegrip en afkeer bij de club hebben geleid”, aldus een statement op de clubsite.

“Uiteraard hebben wij kennisgenomen van het vandalisme in Amsterdam”, zegt algemeen directeur Mattijs Manders. “Wij keren ons als club nadrukkelijk tegen deze onbegrijpelijke acties. Het is respectloos en triest. Het is vanzelfsprekend dat wij met ADO Den Haag afstand nemen van deze gebeurtenissen, die we sterk afkeuren, maar we vinden het belangrijk om dat ook via deze manier te benadrukken.”

Eerder deze week kondigden Ajax-supporters aan om zondagmiddag tijdens de wedstrijd in Den Haag te zullen protesteren. Fans van de club uit Amsterdam zijn al sinds 2006 niet meer welkom bij uitwedstrijden van Ajax in Den Haag. "Destijds gaven wij al aan ons niet neer te leggen bij het besluit van de burgermoeder van de Hofstad. Daarom demonstreren wij a.s. zondag in Den Haag vanaf 12.15 uur gedurende de wedstrijd", zo meldt de AFCA Supportersclub op Facebook. "Met vijf bussen (249 supporters) is de AFCA Supportersclub aanwezig in de binnenstad om daar te protesteren tegen dit absurde besluit gebaseerd op ongegronde argumenten."

Update 25 februari 18.11 uur - Ajax, ADO en KNVB leggen krans bij herdenking Februaristaking
Bij de herdenking van de Februaristaking hebben Ajax, ADO Den Haag en de KNVB een krans gelegd bij het standbeeld van De Dokwerker in Amsterdam. Vorige week werd dit standbeeld beklad met groene en gele verf in aanloop naar de wedstrijd tussen ADO en Ajax. Burgemeester Femke Halsema heeft de bond en clubs daarop uitgenodigd om met het leggen van de krans hun afkeer aan te tonen. “Het bondsbestuur van de KNVB: “Wij betreuren het dat mensen vinden dat ze in het verlengde van een voetbalwedstrijd dit soort heftige en kwetsende uitingen moeten doen. De KNVB veroordeelt elke vorm van discriminatie: hier willen we als voetbalwereld niets mee te maken hebben, en dus ook niet mee geassocieerd worden”, aldus het bondsbestuur van de KNVB.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Diep triest hoop dat het zondag 0-7 ofzo word

22 februari 2019 om 14:03

Maak daar maar 0-70 van graag.

Kunnen de plannen om uitsupporters bij elkaar toe te laten ook wel weer de vrieskist in voor de komende 100 jaar. Dit lijkt me meer dan overtuigende motivatie. Jammer dat een paar laffe slapjanussen met het IQ van diarree het verpest voor iedereen met goede intenties.

22 februari 2019 om 16:17

Omdat de club Ado zich onttrek van dit kansloos zooitje???...., jou reactie en het aantal likes verraad dat er hoop wrok zit tegen ADO in plaats van deze hersenloos mannetjes.

22 februari 2019 om 17:02

Inderdaad, die gekken heb je overal en daar kan ADO zelf weinig aan doen. Denk overigens wel dat Ajax daar makkelijk gaat winnen,

Wat een kansloze figuren. Man man man.

Stoere jongens hoor! Heeft niets met voetbal te maken, dit zijn gewoon raddraaiers en criminelen. Laat zondag het voetbal overwinnen

Blijft jammer dat er zoveel hersenloze figuren rondlopen. Ludieke acties zijn leuk maar hoe triest ben je als je hakenkruizen gaat neerzetten en standbeelden gaat bekladden. Dan heb je ook geen enkel historisch besef of respect meegekregen. Snap dat ze op ajax doelen als joden, maar komop hoe triest ben je

22 februari 2019 om 13:20

Als je hakenkruizen gaat tekenen en dit soort beelden gaat bekladden heb je het niet meer over joden als in ajax. Een club kloten met z'n bijnaam is alleen maar mooi, maar dit gaat ver over de schreef!

22 februari 2019 om 17:10

Ik moet zeggen dat ik dit echt ver beneden peil vind gaan, maar echt diep onder de bodem zakken. Ik vind het al niet kunnen dat mensen allemaal gekke dingen roepen in t stadion, maar dit is echt het utierste. 99 van mijn opa's familie is deporteerd en vergast en ik moet zeggen dat dit mij echt emotioneel raakt.
Ik heb ook wel eens een PSV of Feyenoord speler kapot gevloekt of met een boek gegooid als het niet lekker ging, maar dit is zo ver weg van menselijkheid, word er echt misselijk van.

Ik snap niet waarom dat tuig de moeite neemt om midden in de nacht naar Amsterdam te gaan en daar van alles te verpesten. Als ze in plaats daarvan een dagje vrijwilligerswerk of iets dergelijks zouden doen zouden ze zich ten minste nuttig maken voor de samenleving.

Sja, ik zou Den Haag maar op slot gooien vannacht..!

22 februari 2019 om 13:29

Iedereen mag komen, niemand is welkom!

22 februari 2019 om 14:05

Met andere woorden iedereen mag komen maar we slaan je wel onze stad uit?

Weet niet of je sarcastisch was maar als dat wel zo is zou ik dat even vermelden.
Edit: Ik lees je overige commentaar. Op zijn minst zeer dubieus.

22 februari 2019 om 14:06

Rustaagh!

22 februari 2019 om 15:43

@HaagseKoerd

Jij als insider, en degene die vorige week nog liep te verkondigen dat 90% van de harde kern van ADO ook voor uitsupporters is bij de wedstrijd..
Enige verklaring hiervoor??

22 februari 2019 om 18:47

Pijnlijk om zoiets te schrijven na zo'n incident. Hakenkruizen + een monument dat er staat als herdenking aan een protest tegen jodenvervolging.. Dan zou je als fan van diezelfde club alles behalve zo'n reactie horen te schrijven naar mijn mening. Het is absoluut niet zo dat fans van andere clubs nooit zoiets doen, maar laat op z'n minst merken dat het niet ok is.

Hoewel demonstreren een grondrecht is en we dit dus niet mogen verbieden/afkeuren zie ik de actie van de supportersvereniging van Ajax komende zondag geheid verkeerd aflopen. Laten we wel wezen, die 250 jongens die zullen afreizen zullen niet (allemaal) welbespraakte keurige jongemannen zijn.. Neem dan in acht dat deze groep Haagse droeftoeters dit natuurlijk niet wil laten gebeuren in 'hun stad', getuige ook de uitspraak 'tot zondag': die gaan ongetwijfeld de confrontatie zoeken en dan gaat het voor 99 zeker uit de klauwen lopen. Ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb maar ik denk dat er zondag aanleiding gaat komen om Ajax-ADO en ADO-Ajax nog langer zonder uitpubliek te spelen. Dit soort types is gewoon te dom om te poepen, sorry dat ik het zeg. Zij zullen het blijven verpesten voor de 'normale' supporter die graag een uitwedstrijd van zijn club bekijkt.

22 februari 2019 om 13:22

Dit is ook mijn vrees. Dat protesteren zal als provocatie gezien worden en bij eerste beste misstap kan dat wel eens fout aflopen. Zeker als ze ná de wedstrijd er nog staan te demonstreren zie ik het minder fraai aflopen en kans op ADO - Ajax met uitsupporters weer kleiner gaat worden ipv vergroten - waar ze voor demonstreren.

22 februari 2019 om 13:28

Dat is het bizarre hier aan. Die gasten kunnen alleen maar winnen. Wordt de demonstratie gecanceld. Dat is een win. Loopt het nu hierdoor uit de hand en nooit meer uit publiek bij de wedstrijd. Ook een win. De enige manier hoe ze kunnen verliezen is wanneer krikke hierdoor zegt juist Ajax fans toe te laten. Maar dat gaat nooit gebeuren

22 februari 2019 om 13:56

Idd enege manier om deze gasten te raken is uitsupporters toestaan, en ook als er iets gebeurd dit vasthouden en alleen de schuldige oppakken, stadion verbod met meldplicht opleggen. Heb je een meldplicht dan: Indien jou club thuis speelt zit jij a) op het politie bureau of B) minimaal 2,5 uur reizen van het stadion af.

22 februari 2019 om 13:50

Ik zie een kans voor sympathisanten van de 'blokkeer friezen'.

On: Ik ben benieuwd wat de politie en burgemeester van Den Haag allemaal gaat tolereren en accepteren, want zij weten heel goed dat dit niks met demonstreren te maken heeft.

22 februari 2019 om 13:57

Euh....het waren ADO supporters die in A’dam de boel vergallen.....

22 februari 2019 om 14:08

Dieptriest dit; als je de dokwerker durft onder te kladden. Enig historisch besef is je dan totaal vreemd. Ludiek is wat anders dan grof en a-sociaal. Ik ben met je bang Sander dat dit inderdaad een opmaat is naar zondag. Voorlopig wordt het supportersgeschil weer beslecht in het voordeel van de burgermeesters.

22 februari 2019 om 15:17

Njfromvol

"dieptriest dit; als je de dokwerker durft onder te kladden. Enig historisch besef is je dan totaal vreemd."

Uitstekend punt! Over hoe 'ludiek' het is om dingen onder te spuiten kunnen we nog discussieren, maar de Dokwerker bekladden staat voor mij gelijk aan het spugen op een zeer belangrijk en essentieel stukje Vaderlandse geschiedenis. Het gaat mij wat ver om hier een link met antt semitisme te leggen maar dat dit setje rotjochies kennelijk ieder historisch besef mist vind ik een diep trieste en beschamende vaststelling.

22 februari 2019 om 15:38

@constant

Grofheid en onwetendheid lijkt de norm bij dat soort onbenullen.

22 februari 2019 om 15:42

Njfromvol: Ik kan je uit ervaring vertellen dat grofheid en in iets mindere mate onwetenheid niet alleen de norm is bij dit soort onbenullen maar in het algemeen een groeiend maatschappelijk probleem vormt.

Maar dit zijn wel de exponenten, dat is zeker waar.

22 februari 2019 om 17:52

Ik meen gelezen te hebben dat er ook ADO supporters waren die mee wouden protesteren. Geen idee met wat voor intentie ze dat willen doen maar na deze idiote actie is het wachten op nog meer gedonder.

23 februari 2019 om 08:12

Dit gaat natuurlijk fout aflopen.
De vorige keer dat ADO fans slechts Amsterdam introkken om iets "ludieks" te doen, werd het supportershome afgelikt waarna er een tegenreactie kwam die we allemaal wel kennen.
ADO supporters zullen op een gelijke reactie hopen zodat er weer wat te rellen valt.

Het is helemaal niet erg als deze club weer eens zou degraderen. Geen uit supporters zijn welkom, vandalisme, kunstgras. En waar is het allemaal op gebaseerd ??

22 februari 2019 om 13:28

Draagt niks bij inderdaad aan de Eredivisie. Van mijn part doeken ze zo'n clubje op, maar dat mag je vast niet zeggen

22 februari 2019 om 15:42

myvision

"van mijn part doeken ze zo'n clubje op, maar dat mag je vast niet zeggen"

In Nederland mag je zo goed als alles zeggen, gelukkig maar. Maar dan mag ik natuurlkijk ook zeggen dat we dan dus ook Ajax maar gewoon beter op kunnen doeken. Misdragingen en voorbeelden zat. PSV - Ajax in september, PSV - Ajax in maart, Bekerfinale in 2014, aanvallen op supportershonk in 2006 waarbij 70 hooligans 7 ADO fans mishandelen en er eentje in brand proberen te steken, hoeveel incidenten moet ik nog noemen?

En nee, Ajaxhooligans zijn niet de enigen, maar als volgens jou door deze actie ADO opgedoekt mag worden wil ik graag van jou de uitleg waarin niet hetzelfde zou gelden voor Ajax. Ik ben erg benieuwd.

22 februari 2019 om 15:16

Hier kan de club ook weinig aan doen. Ben trouwens geen ado aanhanger...

22 februari 2019 om 16:21

Precies, velen hier gooien gelijk stond over ADO heen....net alsof het bestuur inclusief speler vannacht bezig zijn geweest.
Mensen kijken nooit door hun woede en wrok heen helaas.

Ik schaam me als Hagenees helemaal kapot, dit doe je niet. Keihard optreden tegen dit soort halve zolen. Het heeft niets te maken met fan zijn, je club supporten of wat dan ook.

Hopelijk antwoordt Ajax op het veld.

22 februari 2019 om 13:46

Weet je wat het is, je hoeft je helemaal niet te schamen. Dit soort acties zeggen niks over jou, maar alleen over die eencelligen die dit soort debiele dingen doen. Ik ben Hagenees, woon zowat naast het stadion, maar ik ben voor Ajax. Maar dat betekent wat mij betreft helemaal niks, die gasten hebben dit niet namens mij gedaan, ook niet namens jou, en ik voel me ook als Ajacied niet in het bijzonder aangesproken door dit soort acties. Die gasten sporen niet, je hebt ze helaas overal, en ingewikkelder is het niet.

Ben vooral heel blij dat de club ADO zo'n duidelijke uitspraak doet. Dat is waar we naartoe moeten: clubs die wangedrag van de eigen supporters ondubbelzinnig veroordelen. Het is niet Ajax tegen Ado, als het om dit soort dingen gaat. Het gaat om fatsoenlijke mensen tegen onfatsoenlijke mensen.

22 februari 2019 om 16:23

Jullie hebben natuurlijk beiden gelijk. Ik heb niets gedaan en ben op geen enkele manier verbonden aan deze wansmakelijke actie.
Toch krijg je een bepaald predicaat door dit soort acties, als je in andere omgevingen en steden komt. Amsterdamse arrogantie is hetzelfde, is op velen niet van toepassing, maar wordt toch altijd als vooroordeel meegenomen.

Afijn, de reactie van ADO is natuurlijk de enige passende reactie. Gelijk veroordelen en zo nodig nog een stadionverbod, mochten hun identiteit bekend zijn.

22 februari 2019 om 13:52

Ik zou mij totaal niet schamen. Wat heb jij in dit geval gedaan dat jij je moet schamen voor het (wan)gedrag van anderen?

Manman, dit soort type leeghoofden zorgen ervoor dat er bij sommige wedstrijden in Nederland geen uitfans kunnen zijn. Doodzonde.

Het is toch wel opvallend dat er geen Ajacieden naar Ado-Ajax mogen, maar dat de eigen supporters van Den Haag de moeite nemen om naar Amsterdam te komen en zich schandalig te gedragen. Niet in het stadion, nee, in de stad warempel. De stad die zwaar te lijden had onder de Duitse bezetting. De Dokwerker die symbool staat voor de Februaristaking en dat was de eerste en eigenlijk enige grootschalige verzetsactie tegen de Duitse bezetter in Nederland. De staking was het enige massale en openlijke protest tegen de Jodenvervolging in bezet Europa zelfs.

Ga. Je. Kapotschamen. De enige straf die voor mij nu passend is, is de wedstrijd afgelasten of op neutraal terrein af te werken. Zonder Ado 'supporters'. De daders oppakken en op schoolreisje naar Auschwitz sturen om zo even met de neus op de feiten worden gedrukt. Wat een verloedering van het verstand.

22 februari 2019 om 13:26

Dit is dus zo kansloos. Op neutraal terrein. Ik lees dat zo vaak nu. Komt mn neus uit. Het wordt gewoon in ons stadion gespeeld, zonder Ajax supporters. Punt uit. Groepje van 15 man gaat dat niet kunnrn verpesten voor 15.000 anderen.

22 februari 2019 om 13:31

Praat het lekker goed joh. Misschien moet je terug naar school om even de les te worden gelezen over waar de Dokwerker voor stond. Heb je enig idee hoeveel mensen in het hartje van Joods Amsterdam nu keihard gekrenkt zijn? En die hebben totaal niets met voetbal te maken.

Weet je wat kansloos is? Dat hele Ado Den Haag, continu het eigen wangedrag afschuiven op de Ajaxsupporters. We hebben het de hele week over een competitievervalsing gehad, maar ik vind dat zo'n kansloos clubje als Den Haag dat al jaren in de hand werkt. Draagt niks bij joh.

22 februari 2019 om 13:37

Kijk precies dit soort reacties zoek ik dus. Den Haag voegt niks toe blabla. Als een Den Haag, Heerenveen, Zwolle, Excelsior etc etc er niet zijn. Zijn jullie er ook niet. Als je het niks vindt kom je toch niet? 6 punten voor ons. Gatverredamme. Hoop zo erg dat we punten kunnen afsnoepen. Dit soort reacties halen het bloed onder de nagels vandaan.

22 februari 2019 om 13:41

En dit soort reacties zorgen ervoor dat ook anderen hopen dat Ado snel degradeert. Zo simpel is het.

22 februari 2019 om 13:42

Je geeft eigenlijk al toe dat je op zoek bent naar dit soort reacties om dan vervolgens te roepen dat de reden voor je emotie is. Niemand trapt erin, de ADO supporters op mijn werk zeggen gewoon ronduit dat ze een hekel hebben aan Ajax zonder dat ze daarvoor een excuus zoeken. Die eerlijkheid kan ik waarderen.

22 februari 2019 om 13:42

Nee jij, jij doet alsof het helemaal niet zo erg is wat er gedaan is. Je beledigt niet alleen een club, je vernielt een historisch monument en kwetst een hele bevolkingsgroep. Jij doet alsof ze een bushokje vernield hebben. Historisch besef van een tweejarige. Echt werkelijk om te huilen. Zulke simpele zielen.

22 februari 2019 om 13:49

@haagsekoerd

Er ontbreekt 1 belangrijk ding aan je bijdrages hier. Namelijk dat je ondubbelzinnig veroordeelt wat die idioten gedaan hebben. Zolang je dat niet doet, en alleen op zoek gaat naar afleidingsmanoeuvres en smoesjes, plaats je jezelf in het kamp van die gasten die zich vannacht misdragen hebben.

22 februari 2019 om 14:07

@myvision,

Het is schandalig wat er is gebeurd nu ze elkaar niet in het stadion kunnen opzoeken doe ze dat buiten de wedstrijden om. Nu dit een aantal jaren geleden een aantal leden van de harde kern van Ajax die een paar puisterige pubers die zich in het supportershome van Ado bevonden molesteren.
Je kan ook geen hele steden afsluiten of zowel uit als thuis zonder publiek spelen . Het probleem is dat het aan beide kanten kleine clubjes zijn die het voor een grote groep verpesten omdat ze zichzelf zo belangrijk vinden. Dit soort leeghoofden heb je bij alle clubs, het is een srtuctureel probleem waar ik niet zo 1,2,3 een oplossing voor weet?

22 februari 2019 om 14:07

Den Haag met Heerenveen in een zin noemen. Hoe durf je?

22 februari 2019 om 14:16

@edo dat komt omdat hij daar helemaal geen afstand van wil doen, waarschijnlijk nog wil klappen voor die mensen ook. Nergens nuanceert hij het of veroordeelt hij deze actie. Ook op de FB-pagina van VZ staat ongeveer dezelfde (inhoudsloze, achterlijke) reactie.

Het IQ onder die reacties is trouwens sowieso schrikbarend laag. mensen die het terecht vinden, goed vinden en het toch wel Ajax' schuld vinden. Zo treurig.

22 februari 2019 om 14:22

@myvision

Je kan het toch niet afschuiven op de hele club (of stad) Den Haag? Dat die 15 gasten achterlijk zijn staat buiten kijf, maar de normale supporters hebben hier toch niets mee te maken?

Doek Ajax anders ook, maar op door een pop van vermeer op te hangen in het stadion. Das historisch gezien ook nogal schokkend namelijk. Of Feyenoord voor alle anti joden spreekkoren, of werkelijk iedere club ooit op basis van de actie van een paar mensen.

Je bent of voor generaliseren of tegen, niet alleen wanneer het uitkomt.

22 februari 2019 om 15:22

@ajaxxxlove, ik verwacht inderdaad niet dat hij die veroordeling uit zijn toetsenbord of over zijn lippen kan krijgen. Ik gaf met mijn reactie vooral aan dat ik hem daarom in het kamp schaar van die idioten. Het zal niet veel effect hebben, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.

@migi, precies, helaas heb je dit soort lui overal zitten. Het is vooral zaak dat de clubs en de goedwillende (meerderheid van de) supporters dit gewoon veroordelen. Ik vind de reactie van de club ADO ook prima. Myvison #26 denkt daar helaas anders over, maar als iedere club zo zou reageren als ADO nu gedaan heeft, dan zijn we alweer een stapje verder. Volgende stap is al dit soort lui een levenslang stadionverbod en royeren als lid of clubkaarthouder.

22 februari 2019 om 16:52

Ik zit gewoon in het stadion hoor, zoals altijd zit de business lounge VOO met ajaxcieden.

22 februari 2019 om 16:53

Is Ajax dan niet uitgesloten geweest van Europees voetbal omdat een malloot een ijzeren staaf gooide?

22 februari 2019 om 14:11

Om vervolgens zelf massaal Bommen op Rotterdam en kakkerlakken te roepen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Een gros van de Ajacieden is zelf geen haar beter. Beeld Coen Moulijn beklad, supportershome Ado aanvallen, waarbij vrouwen en kinderen niet werden ontzien en hoe vaak zien we niet tags met ajax of 020 erin.

Tuurlijk slaat het nergens op en is het zinloze vandalisme en puur om de Ajacieden te frustreren / uit te dagen die zondag willen gaan protesteren. En ik ben blij met het ingenomen standpunt van het bestuur. Nu hopen dat het bestuur ook aktie onderneemt en het niet alleen bij woorden laat. Je weet door beelden dat het om de jongeren kern van Ado gaat. Dan weet je ook echt wel wie daarbij horen, dat hebben ze echt wel in beeld. Zorg ervoor dat deze jongeren (of ze er nu wel of niet allemaal bij waren) de wedstrijd aankomende zondag moeten missen en het liefst nog een aantal wedstrijden. Dat is de enige juiste maatregel.

22 februari 2019 om 15:27

@4fredondo

je hebt op zich gelijk, maar doet het dan toch weer eenzijdig. Dat is jammer want het leidt af van waar dit om gaat.

Ook die misstanden bij Ajacieden, die je hier als enige noemt, staan niet op zichzelf. Het is ook niet het gros van de supporters, zoals je onterecht suggereert. Bij elke club, bij Ado, bij Ajax, bij Feyenoord, bij Utrecht, bij PSV heb je een klein deel van de aanhang die zich echt heel stevig weet te misdragen.

De kunst is dus, als er zoiets gebeurt, om niet terug te gaan wijzen naar (in dit geval) Ajax-supporters die in het verleden de fout in zijn gegaan. De kunst is om gewoon te veroordelen wat er nu gebeurd is, en verder niet. Als het de volgende keer Ajax-supporters zijn die de fout in gaan, dan veroordelen we hun gedrag, en moeten we ook niet naar oude koeien uit de sloot gaan wijzen bij andere clubs.

22 februari 2019 om 15:34

Het gros betekent de meerderheid, dat weet je he? Daarnaast, (schandalige) leuzen zingen gebeurt in ieder stadion, net als dat er in (praktisch) ieder stadion sisgeluiden te horen zijn als Ajax langskomt. Het vernielen van waardevolle vaderlandse geschiedenis en het kwetsen van een enorme bevolkingsgroep is toch echt wat anders dan iemand kakkerlak noemen of een lied te zingen.

22 februari 2019 om 19:06

Praat zelf dingen van eigen aanhang nou niet goed. Bommen op Rotterdam mag dan wel, maar sisgeluiden niet. Het is allebei hartstikke fout. Net zo fout als wat er buiten de stadions gebeurt.
Wat mij betreft nog heel lang zonder uitpubliek in de stadions zolang bepaalde groepen elkaar op deze manier blijven zoeken

22 februari 2019 om 18:29

Jij wilt met de daad van enkele hersenloze ‘supporters’, al die andere ADO supporters straffen? Vind je niet dat je wat overdreven reageert? Gewoon daders oppakken, die staan vast ergens wel op beeld en hen gewoon hard straffen. Door de wet als bij ADO.

Typisch, week in week uit wordt alles ondergeklad door diverse supportersgroepen. Doet Den Haag het zijn ze er allemaal met de kippen bij.

Tot zondag!

22 februari 2019 om 13:28

Klopt, dit is puur en alleen een klopjacht op ADO Den Haag. Dit is de meest normale zaak van de wereld en dienen we natuurlijk niet af te keuren. We hebben stiekem allemaal iets tegen de grote boze Hagenezen. /Sarcasme off.

22 februari 2019 om 13:32

Gozert ik zeg dus. Als wij het doen dan wordt het met grootlicht overal gepubliceerd. Doet een nec of Pec iets anders dan hoor je niks op tv en krant

22 februari 2019 om 13:34

Graag een voorbeeld dat NEC of PEC hakenkruizen of oorlogsmonumenten beklad.. succes!

22 februari 2019 om 13:36

Dus jij bent van mening dat de media zoekt naar redenen om ADO in een slecht daglicht te zetten terwijl ze dit van andere ploegen tolereren. Interessant. Dus in plaats van de acties van ADO af te keuren besluit je te stellen dat de boeman in deze de media is. Juist?

22 februari 2019 om 15:22

De media hoeft niet te zoeken want die aanleiding geven ze zelf wel..

Ongelooflijk dat hier überhaupt nog over gediscussieerd moet worden. Van dit soort gedrag neem je gewoon afstand. Punt!

22 februari 2019 om 13:32

Wat een in en in trieste reactie. Wat een zelfmedelijden en minderwaardigheidscomplex heb je dan. Sorry hoor, maar dit is echt kansloos.

22 februari 2019 om 13:33

Er worden spandoeken aan stadions gehangen door andere supporters.. viaducten in de clubkleuren geschilderd. We hebben het hier over hakenkruizen en het bekladden van De Dokwerker.. als je dit als hetzelfde ziet.. schaamteloos..

22 februari 2019 om 18:49

Waarom is dit dan anders? Vandalisme blijft vandalisme, dan doet het er wat mij betreft niet toe of je een viaduct of een beeldje beklad. Valt wel op dat het in Nederland vaak veel gevoeliger ligt als het over joden gaat.

22 februari 2019 om 19:38

Nederland heeft een akelige geschiedenis wat betreft het Joodse volk. Ik hoop dat je daar wat op school heb geleerd...Als je niet begrijpt dat de Dokwerker inhoud of hakenkruizen dan zou ik wat geschiedenis gaan leren.

22 februari 2019 om 13:38

Wordt zoiets als dit week in week uit gedaan? Ben je niet helemaal lekker ofzo? Bewust met een groepje zielepootjes midden in de nacht afreizen naar een andere stad om heel de boel te vernielen. En als klap op de vuurpijl een standbeeld ter nagedachtenis aan de februaristaking (eerste publieke opstand tegen de Jodenvervolging) bekladden met teksten als 'k-joden' etc. Echt, hoe durf je zo'n actie te bagatelliseren man.. Zijn het vriendjes van je ofzo omdat je het niet zo erg vind? Wat een niveau zeg...

22 februari 2019 om 13:47

"typisch, week in week uit wordt alles ondergeklad door diverse supportersgroepen. Doet Den Haag het zijn ze er allemaal met de kippen bij."

Nee, inderdaad. Gebeurt elke week. We hebben allemaal gezien hoe Amsterdam vorige week vol stond met geel-zwarte hakenkruizen van NAC-supporters, de week daarvoor werden oorlogsmonumenten wit geschilderd door Real-supporters en in januari stond Amsterdam vol met blauw-witte SS-symbolen met pompeblêden.

O nee, wacht...

22 februari 2019 om 14:23

Treffend verwoord cabinessence. Ik heb echt oprecht medelijden met gastjes als Haagsekoerd: het empathisch vermogen en historisch besef van een zeester, meer kan ik er niet van maken...

Allereerst gebeurt het nooit (lees: zeeeeer zelden) dat een stad midden in de nacht zonder aankondiging helemaal vol met rivaliserende 'tags' en bijbehorende netnummers wordt gekalkt, muren, verkeersborden, winkelruiten, noem maar op: duizenden euro's aan schade aangericht. En alsof dat nog niet genoeg is nog een oorlogsmonument volkladden met zulke misselijkmakende leuzen. Als je überhaupt het lef hebt om te beweren dat dit 'week in week uit' gebeurt, sja ik heb er niet eens woorden voor hoe achterlijk je dan bent, sorry.

22 februari 2019 om 15:29

Schaam je diep echt man wat ben jij een loser van een persoon.
Je supporters bekladen de stad inclusief een Oorlog's monument wat zeker bedoeld is geweest in verband met de verbinding tussen Ajax en Joden.
Je bent ook een enorme klootzak want ik hoor van de meerdere clubs in NL niet dat mensne hakenkruijzen zo gaan plaatsen.
Ik vind dit echt enorm erg zeg, het is 2019 in Nederland.

22 februari 2019 om 18:53

Je moet je kapot schamen als je dit goed wil praten. 'er zijn meerdere mensen in Nederland die auto's stelen en niet worden gepakt. Als ik het een keer doe zijn ze er als de kippen bij'............. Inderdaad het slaat echt helemaal nergens op, die reactie van je.

Natuurlijk super stoer om het midden in de nacht te doen zonder enige aankondiging, wat een helden (op sokken). Dit is gewoon weg vragen om een escalatie dit weekend. Ajax gaat hier natuurlijk op reageren. En zal nu met nog meer supporters richting den haag af reizen. Beloofd weer een leuk weekend te worden..

Als je dit doet ben je toch echt heel erg triest bezig. Op een ludieke manier iets doen is prachtig maar dit is niks anders dan vandalisme, en nog erger is de Dokwerker. Dan heb je helemaal niet opgelet vroeger op school, of je bent een keer goed op je voorhoofd gevallen. Zulke mensen zou je eens een keer mee moeten nemen naar Auswitz. Dat is misschien nog wel beter dan straffen.

Kan die hele discussie over uitsupporters mee ook weer mooi opgedoekt worden. Dit soort acties bewijst maar weer eens dat er altijd idioten rond blijven lopen (bij alle clubs, ook zeker bij Ajax) en dat je het lekker moet laten zo (ook met Feyenoord en Utrecht).

22 februari 2019 om 13:50

Klopt idioten heb je overal. Alleen saar moeten we geen regeltjes voor verzinnen. Als je als club geen uitsupporters kunt ontvangen vanwege rellen moet je de rellende club, punten afpakken of helemaal zonder publiek laten spelen. Dat heet straffen. En dan is het aan de clubs hun taak om hun eigen relschoppers te traceren en te straffen !!!

22 februari 2019 om 14:10

@fcbogarde,

Dat zou je nog kunnen doen als de ellende zich in het stadion voordoet maar als deze kneuzen in de week vooraf ellende gaan schoppen in een andere stad kan je er als club ook niets aan doen. Mocht je in dit geval punten gaan aftrekken krijg je straks PSV supporters verkleed als Ajacieden die een week voorafgaand aan een wedstrijd ergens ellende gaan maken zodat Ajax punten aftrek krijgt?

22 februari 2019 om 14:16

Dan worden Feyenoord, Ajax, Ado, Utrecht en NEC nooit meer kampioen. Dat zijn toch de 5 grootste harde kernen van NL.

22 februari 2019 om 14:30

Je vergeet FC Twente..

22 februari 2019 om 16:30

@ fcbogarde.
Dat is 1 manier.
Een andere manier is...helemaal nooit meer bij welke wedstrijd dan ook uitsupporters toelaten.
Hoeveel geld zal dat besparen zeg, elke week die politie inhuren en voor en na de wedstrijd laten eten tijdens een uitgebreidde briefing over het verloop van de dag.
Geen geklaag meer, want niemand mag meer mee dus er word geen club uitgesloten, om nog maar te zwijgen hoeveel plekken je meer kan verkopen in eigen stadion.
Het is een vrij boute oplossing maar het is wel met effectiviteits garantie.

25 februari 2019 om 19:29

En voeg psv hier ook maar bij, kijk naar de idiote actie in sittard.
Zitten teveel hersenlozen bij de graag stoer gevonden willen worden en dan over de schreef gaan.

On topic; mooi gebaar van KNVB, ADO en Ajax. Nu doorpakken en volgend jaar uitsupporters toestaan. En echte raddraaiers keihard aanpakken.

Allemaal joggies die geen liefde hebben gehad in hun jeugd. Je kunt alleen medelijden hebben met deze stakkers.

"eerder deze week kondigden Ajax-supporters aan om zondagmiddag tijdens de wedstrijd in Den Haag te zullen protesteren. "

Geachte mevrouw Krikke,

Wil je bovenstaande demonstratie tegenhouden? Desnoods met bussen op de snelweg?

Hoogachtend,

Den Haag

Poeh, voor zoveel wezenloze domheid is heel erg moeilijk woorden te vinden.

Wat een laffe gasten, laat dan tenminste ook je gezicht zien op de foto...

22 februari 2019 om 16:24

Zulk soort acties moet geen gezicht krijgen...

22 februari 2019 om 16:33

Klopt, het is alleen wel ado die hier gezichtsverlies door leidt/lijdt.

Ik vind dit echt uiterst shockeerend. Zegt genoeg over het onderwijs ook, in 2019 zou je toch geen Holocaust standbeelden gaan bekladden dat is toch echt een dieptepunt van gestoordheid.

22 februari 2019 om 16:58

Precies dit. Kijk als je nu het standbeeld van de goede beul in een xxl ADO shirt hijst, kunnen de meeste daar prima de humor van inzien en sloop je niets. Maar dit is zo kansloos. Zeker ADO den Haag moet ver van de tweede wereldoorlog wegblijven. Hun enige landtitels dateren uit deze vreselijke periode en hebben een niet zo frisse reuk (voorzitter en penningmeester waren beide nsb 'ers en een bekende eerste elftal speler ook).
Diep triest dit soort acties.

22 februari 2019 om 17:07

@soccersupp,
nee inderdaad dat deden ze toch in Engeland ook of zo. Volgens mij toen Bergkamp in een Chelsea shirt of Manchester shirt of zo.
Ik wist dat helemaal niet over ADO met de Nsbers, nog een reden om niks met die club te hebben met die spuuglelijke shirts.

22 februari 2019 om 17:13

Ado heeft 2 landstitels behaald; 1942 en 1943. Precies in de oorlog met een nsb voorzitter en nsb penningmeester. Kijk maar eens op internet. Er zijn ADO supporters die het bagitaliseren (wat begrijpelijk is, het is niet iets om trots op te zijn) maar als scheidsrechter moest je sterk in je schoenen staan om de nsb 'ers in de haren te strijken. Er was een forse (politieke) druk om ado kampioen te laten worden.

22 februari 2019 om 19:08

soccersupp

Je informatie klopt, de enige ADO landstitels werden behaald gedurende de Duitse bezetting. En de bestuursleden waren lid van de Nsb. Daarin was ADO alles behalve uniek. Sowieso kregen bestuursleden van verenigingen de keuze tussen het tekenen van een loyaliteitsverklaring met de bezetter of aftreden. Ook voor veel personen in het openbare bestuur golden strikte regels en hadden zij een hels dilemma tussen hun positie opgeven (waarna ze vervangen werden door een ambtenaar met een NSB lidmaatschap), of onder grote druk aanblijven en hun werk onder het bewind en toezicht van de Bezetter voortzetten. Ook alle media, culturele instellingen en alle andere verenigingen werden op deze manier 'gelijkgeschakeld'.

Om hier dus puur ADO als een soort voorbeeld aan te halen vind ik niet terecht. Van De Telegraaf wordt ook nog altijd het 'heulen met de vijand' aangehaald, omdat zij tijdens de oorlog onder controle stonden van de Duitsers. Draag jij ze dat vandaag de dag ook nog na?

Sowieso heeft al deze geschiedenis echt helemaal niets van doen met dit setje rotjochies, aangezien die door het bekladden van het beeld van de Dokwerker het historisch besef van een doperwtje hebben laten zien. Die opmerking van Binny dat hij de club ADO 'niks' vind vanwege hun oorlogsverleden vind ik dan ook compleet mesjogge.

22 februari 2019 om 20:46

Klopt dat in het algemeen bestuur veel mensen of een verklaring moesten tekenen of vervangen werden door nsb 'ers. Maar bij ADO zaten er alleen al in het bestuur twee overtuigde nsbers en ook nog een op het veld. Je had clubs die meer in de verzetsgroep zaten (de Volewijkers) en clubs waar alles door elkaar liep. Ik noem nergens ADO een nsb club. Maar ADO is wel de club waar het meest een nsb lucht aan hing ( in de oorlog al!).
En dan ligt een beschadiging van een verzetsmonument bij oude mensen (o.a. mijn ouders die de oorlog nog bewust hebben meegemaakt) heel gevoelig.
Voor de rest heb ik geen hekel tegen ADO maar ik heb ook helemaal niks met ze.
En mbt de telegraaf. Elke niet verzetskrant was fout in de oorlog. Ook hier heeft de een de naam maar ook de NRC was (misschien gedwongen) fout. Alleen verzetskranten als parool, trouw etc. Waren goed.

Zul je zien dat de demonstratie van Ajax-supporters door deze actie alsnog verboden word 'om de veiligheid te garanderen'. Net zoals er toen geen Ajax-supporters welkom waren in het Utrecht-stadion na de 'anti-Joden' leuzen vanuit de Utrecht-supporters...

Als ze nou een ADO-vlag hadden opgehangen voor de Arena, dat zou t ludiek maken. Dit is gewoon vandalisme en niet leuk...

Niet handig van de Haagse boefjes. Jodenhaat raak je mensen in het hele land mee, ook in Den Haag.

De Dokwerker bekladden, hakenkruizen schilderen en daarna roepen dat ook "Joden aan het gas" niks met antisemitisme te maken heeft.

Is het bewezen dat het Ado supporten zijn? Zijn gewoon randdebielen die niet als supporters genoemd moeten worden. Ado wordt hier gewoon in kwaad daglicht geplaatst. Dit heeft niks met voetbal te maken.

De actie van een aantal mensen valt totaal niet goed te praten, daarom is het heel netjes dat een krans werd gelegd door Rutger Arisz (operationeel directeur Ajax), Lex Schoenmaker (clubicoon Ado) en Michael van Praag (bondsvoorzitter Knvb).

Laten we hopen dat de daders zich achteraf schamen voor hun lafhartige actie.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren