Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Europees succes Salzburg funest voor Nederland

Laatste update:

Club Brugge is na donderdagavond met een dikke nederlaag bij FC Salzburg in de zestiende finales van de Europa League gestrand. De ploeg van Ivan Leko had een week geleden voor eigen publiek weliswaar met 2-1 van de Oostenrijkse topclub gewonnen, maar het weerzien in Salzburg ging faliekant mis: 4-0. De nederlaag is bovendien slecht nieuws voor Nederland, dat alleen nog via Ajax punten kan scoren voor de coëfficiëntenranglijst van de UEFA.

Club Brugge was al na één helft beroofd van alle illusies om de achtste finales te bereiken. Een vroege strafschop van Munas Dabbur werd door doelman Ethan Horvath nog gekeerd, maar FC Salzburg gaf niet op en zette door. Na ruim een kwartier leverde slecht uitverdedigen van Sofyan Amrabat Xaver Schlager balbezit op en hij schoot hard raak: 1-0.

Een kwartier later nam Patson Daka, die door Stefano Denswil uit het oog was verloren, er 2-0 van en op slag van rust maakte hij zijn tweede van de avond. In de tweede helft was Club Brugge, waar Ruud Vormer eveneens in de basis stond, niet meer bij machte om iets terug te doen en verscheen Dabbur in de slotfase alsnog op het scorebord: 4-0.

Door de zege van FC Salzburg neemt Oostenrijk de elfde plaats van Nederland op de coëfficiëntenranglijst van de UEFA over. De voorsprong van Nederland was al minimaal en door de winst van Salzburg heeft Oostenrijk nu 0,217 punt meer. Een goed resultaat van Rapid Wien tegen Internazionale in de Europa League kan de achterstand op Oostenrijk alleen maar groter laten worden.

Een elfde plaats betekent dat de landskampioen van 2019/20 rechtstreeks de Champions League in mag, op voorwaarde dat de Champions League-winnaar van 2020 zich ook via de reguliere competitie heeft gekwalificeerd voor het toernooi. Ajax is de enige overgebleven Nederlandse club in Europa. De ploeg van Erik ten Hag verloor het eerste achtste finale-duel met Real Madrid in de Champions League met 1-2.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
21 februari 2019 om 21:36

Ik snap niet waarom iedereen steeds vingertje wijst naar AZ, Feyenoord etc etc. Zij kwamen op dat moment gewoo kwaliteit te kort in EL, waardoor ze uitgeschakeld werden. Daar kunnen zij verder niets aan doen. Ik zou eerder de UEFA verwijten dat zij zo'n brlachelijke Fair Play Klassement hebben opgesteld, waardoor in 2015/16 Go Ahead Eagles mee mocht doen in EL en Nederland de punten door 6 teamd moest delen i.p.v. door 5 teams. Dit heeft NL ruim 1.5 punten gekost over 5 jaar en daarmee een cruciale 11e plek gekost op de UEFA ranking. Niet alleen voor dit jaar, maar ook hrt verleden jaar(en).

21 februari 2019 om 21:49

Tegen zulke top teams speelde ze anders niet. Als ajax (of psv) het in de voorrondes van de champions league volgend jaar niet weten dan mag je ze dat ook gewoon aanrekenen hoor.

21 februari 2019 om 21:56

Zermatt_person Feyenoord speelde tegen Trencin dat een begroting heeft dat 35(!!!!) keer lager ligt dan die van Feyenoord. In de terug wedstrijd zag je ook hoeveel beter Feyenoord is. Ze hadden die wedstrijd met 10-0 kunnen winnen. Dat Feyenoord uitgeschakeld werd door een 4-0 nederlaag mag je zeker kwalijk nemen. Hetzelfde geldt voor AZ dat net 35 miljoen had gekregen voor twee spelers, maar uiteindelijk speelde met Fred Friday. Daar had AZ best sneller een nieuwe spits mogen halen voor een goed bedrag. Dat Weghorst weg zou gaan zag je namelijk van mijlenver aankomen.

Als beide ploegen die ronde gewoon zouden overleven, zou het al ontiegelijk moeilijk zijn voor Oostenrijk om Nederland in te halen. Ze hadden niet eens per see de groepsronde hoeven halen.

21 februari 2019 om 21:58

4-0 verliezen van Trencin waar jouw plaatselijke kapper ook basis zou kunnen spelen... dat kan echt niet

21 februari 2019 om 22:30

@zermatt wat ik nou niet snap is waarom je een compleet irrelevante reactie plaats op iemand, alleen maar om hoog in de reacties te staan met je eigen meninkje. Als je zo graag bovenin wil staan of veel gelezen wil worden zorg dan gewoon dat je op tijd reageert of begin gewoon een eigen blog of zo, overigens denk ik niet dat je veel lezers zal gaan krijgen.

Om dan nog even op je domme verhaal in te gaan. Je kan het zeker wél Feyenoord, AZ etc verwijten dat zij hun plicht niet doen. Wij zijn als land gewoon te lang aan het wegglijden geweest. Ajax en PSV laten nu veelbelovende dingen zien en het is te hopen dat ze dit volhouden en dat de rest van Nederland zich daar aan optrekt. En dat belachelijke klassement van je, dat geld voor heel Europa hè! Als je, je als land daar al achter gaat verschuilen dan geef je verhuld toe dat je echt niets, helemaal niets meer voorstelt op Europees niveau.

Nog even een relevante reactie: mooie grap van Tommyhp! Dat vind ik nou mooie humor

21 februari 2019 om 22:48

Een punt die hij ook al zeven keer probeert te maken in deze topic. Dude heeft issues.

21 februari 2019 om 23:27

Hahaha, het was dus meer mensen opgevallen. Jammer alleen dat zijn punt een beetje de plank misslaat wat betreft de Europese punten.

21 februari 2019 om 21:18

He? Vreemde conclusie. Het belang dat Ajax een resultaat haalt is alleen maar groter geworden, maar jij verbindt daar de conclusie aan dat het niet meer belangrijk is dat Ajax zich optimaal voorbereidt?

21 februari 2019 om 21:25

Laat ze maar praten, denken alleen maar aan zichzelf. Ruim denken kunnen ze niet, alleen maar aan zichzelf. Kom je verder mee...

21 februari 2019 om 21:42

Voetbalfreak
Ik snap ze totaal niet. Door Ajax kunnen er nog zoveel teams europees spelen want zonder Ajax waren we in europa niveau lichtenstein. Onbegrijpelijk!

21 februari 2019 om 21:43

Natuurlijk is het belangrijk dat Ajax een goed resultaat haalt want we kunnen de punten goed gebruiken. Maar doe nou niet alsof Ajax dit doet voor het Nederlands voetbal. Het verplaatsen is puur eigen belang. Op zich niets mis mee maar laten ze niet doen alsof dat nobel is. Overigens als PSV de kans zou krijgen zouden ze het ook doen. Allemaal niet heel netjes van de Knvb dat ze opnieuw het belang van de topclubs laten prevaleren boven dat van kleine clubs als Pec.

Als de topclubs en de Knvb echt in het belang zouden denken van alle clubs zouden ze de tv gelden evenredig verdelen zoals ze dat in Engeland doen. Daar begrijpen ze dat solidariteit belangrijk is om de competitie in stand te houden om zo ook wat weerstand te bieden.

21 februari 2019 om 21:47

Want elk andere club denkt niet in eigenbelang? Wat een redenering zeg. Punt is dat er een bijkomend voordeel voor heel Nederland is, niemand beweert anders. Ajax staat bij sommigen gelijk aan doe maar gewoon moeilijk.

21 februari 2019 om 21:52

@Burdy Ajax doet niet of het nobel is. De uitkomst mits positief helpt wel maar nergens geeft Ajax aan dat ze het doen voor nationaal belang. Daarnaast kun je de tv gelden van Engeland niet vergelijken met die in Nederland. In Engeland krijg je als promovendus al 200 miljoen. Als je de tv gelden in Nederland evenredig gaat verdelen gaan de ploegen die de ont moeten halen in Europa juist minder inkomsten krijgen. De “kleinere” clubs gaan niet oer definitie meer weerstand bieden aangezien de meeste nu al laten zien niet goed met geld en investeringen kan omgaan. Je bent afhankelijk van kwaliteit die je dan binnenhaalt en dat is nogal een lastige klus.

21 februari 2019 om 21:58

Mwa, deze situatie is ook mede veroorzaakt door het slechte Europese resultaat van Ajax vorig seizoen.

Maar ajax wint toch makkelijk van real als ik iedereen hier moet geloven?
Hoop dat het ze lukt! Gaan we eigenlijk over Oostenrijk heen als ze gelijk spelen?

21 februari 2019 om 21:18

Nee. Ze moeten winnen en ze moeten Real uitschakelen (0-1 is dus niet genoeg). Alleen dat levert de 3 punten op die je minimaal nodig hebt om Oostenrijk weer in te halen.

21 februari 2019 om 21:48

Vraagje, op welke info baseer je dat? Als ik de regels er op nalees (en goed begrijp) krijg je in de knockout 2 punten voor een overwinning. Gedeeld door de 5 ploegen is dus 0.4 punten te halen. Nu staat Oostenrijk (volgens de text) 0.217 voor en dus zou in theorie Ajax bij een overwinning maar niet doorgaan wel weer over Oostenrijk heen gaan. Daar bij weet ik alleen niet of de plaatsings punten van Salzburg al zijn meegenomen EN krijgt Salzburg in dat geval nog minimaal 2x een kans om punten te halen.

21 februari 2019 om 23:08

Voordat de Europese knock-out fases begonnen had Nederland 0.183 punten meer dan Oostenrijk (30.633 om 30.450). Oostenrijk moest dus in de 16e finale van de Europa League 1 punt meer halen dan Nederland (delen door 5 levert dat 0.200 op). Vorige week verloor Ajax van Real, en Rapid Wien en Salzburg verloren hun heenwedstrijd van Inter en Club Brugge. Vorige week is er dus niets veranderd. Deze week heeft Rapid Wien weer verloren, en Salzburg heeft gewonnen (2 punten) en zijn door naar de volgende ronde (1 punt). Oostenrijk heeft deze week dus 3 punten gehaald, wat betekent dat Nederland dat zelfde aantal moet halen om ze weer in te halen, en daar hebben ze nog 1 wedstrijd voor. Ajax moet dus winnen van Real (2 punten) en ze uitschakelen (1 punt) om de schade te herstellen en Oostenrijk weer in te halen. Als dat al lukt, hebben Salzburg en Ajax allebei weer 2 wedstrijden, en moet Oostenrijk dus opnieuw 1 punt meer halen dan Nederland.

21 februari 2019 om 23:27

@yannick Bonuspunten voor plaatsing voor de volgende ronde krijg je in zowel de Europa League als de Champions League pas vanaf de kwartfinale. Oostenrijk heeft dus alleen voor de overwinning van Salzburg 2 punten gekregen, voor de plaatsing hebben ze niks gekregen. Nederland heeft dus aan een overwinning van Ajax genoeg om Oostenrijk weer in te halen. Real uitschakelen is niet noodzakelijk. Maar als Ajax met 0-1 wint zijn ze wel uitgeschakeld en heeft Oostenrijk nog 2 wedstrijden om 1 puntje te halen. Dat zou dus vrij kansloos zijn. Met andere woorden, Ajax moet gewoon door naar de volgende ronde als je een beetje hoop wilt houden.

21 februari 2019 om 23:50

Oh ja, klopt. Ik zie nu pas dat je voor 16e finale van de EL geen bonuspunt krijgt. Had ik even over het hoofd gezien

22 februari 2019 om 10:13

Thanks voor de uitleg! Overigens, zelf als Ajax wint, maar eruit vliegt, moet Salzburg dus sowieso 1x winnen van een betere tegenstander?

22 februari 2019 om 13:41

Als Ajax wint maar eruit vliegt, is de situatie weer precies zoals die was voordat de KO-fase begon, dus 0.183 voorsprong op Oostenrijk. Dat betekent dus dat Oostenrijk aan 1 punt genoeg heeft, een gelijkspel dus, om Nederland weer in te halen. Als Ajax wint en eruit vliegt, kun je alleen nog hopen dat Salzburg dus twee keer verliest (van Napoli weten we inmiddels). Alleen dat is genoeg om boven Oostenrijk te eindigen. Als Ajax wint en doorgaat, moet Salzburg 2 punten halen ipv 1, dus of winnen of twee keer gelijk spelen, maar dan heeft Ajax ook weer twee extra wedstrijden om punten te pakken, dus dat zou voor Oostenrijk niet eens een garantie zijn dat ze Nederland daarmee inhalen.

21 februari 2019 om 21:44

Ja man, iedereen hier heeft gezegd dat Ajax gaat winnen???
Nee, iedereen heeft een Ajax gezien dat hartstikke goed kan voetballen en wanneer het aanzet de CL kampioen het erg lastig kan maken, als je dan kijkt naar de wedstrijd heb je altijd kansen. Uiteindelijk is iedereen erg reeel en weten we dat het normaliter niet gaat lukken, maar de wonderen zijn de wereld niet uit, zeker niet als Madrid's beste speler er niet is (Ja Sergio Ramos is de beste).

21 februari 2019 om 21:58

Binny, je kunt beter niet reageren op dit soort reacties. Zonde van je tijd en gezien het niveau van de comment ga je er niets mee bereiken! Choose your battles. On: hopelijk kan Ajax een mooi resultaat behalen in Madrid want het is nu nog noodzakelijker! Winnen is een must en hopelijk daardoor ook door naar de volgende ronde (ben er bang voor)

21 februari 2019 om 22:04

True!!!
Het zou natuurlijk een pracht prestatie zijn, niet alleen voor Amsterdam, maar voor heel het land.
Jammer dat Oostenrijk ons nu voorbij is, maar ook goed dat de Belgen geen punten pakken.

22 februari 2019 om 14:25

Binny, ik dik het nu natuurlijk een beetje aan, maar er zijn hier heel veel reacties geweest dat Ajax real kon hebben en kan winnen. Zelfs na afgelopen week zie je nog steeds mensen zeggen dat Ajax doorgaat. En wat ik zegp dat Ajax verrast en een paar punten erbij pakt,

22 februari 2019 om 15:21

Ik heb echt geen een reactie gezien met dit soort opmerkingen en ik denk dat ik best vaak mee lees.
Klinkt meer als een u probleem.

22 februari 2019 om 07:23

Zeker! Ajax had pech in de heenwedstrijd maar zal Real Madrid over 2 weken vernederen. Ik heb al m'n geld ingezet op winst Ajax met minimaal 3 goals verschil! Nou goed ?!!!

Flinke domper voor Nederland, wat ik ook ert terecht aan de slechte Europese prestaties van mn cluppie. Ik zal nooit voor Ajax of PSV juichen maar ik vind het erg van belang dat zij het goed doen in Europa en daarom steun en gun ik het ze om ver te komen in belang van Nederland!

Geef Ajax dus gewoon rust ter voorbereiding op Madrid. Ga er niet van uit dat het al gespeeld is. Pec en psv denk wat breder. Psv jullue kunnen er zelf baat bij hebben.

21 februari 2019 om 22:02

Nee, er komen allerlei juridische stappen.. niks geen rustige voorbereiding, want waarom zou je Ajax die gunnen? Het Ajax dat als enige nog actief is in Europa en daar de broodnodige punten binnenhaalt.

Maar hoe gaat puntentelling nou dan? Heeft plaatsen volgende ronde CL geen hogere waarde dan EL? Anders kan je beter 3e worden in de poule om vervolgens punten te pakken in EL

21 februari 2019 om 21:21

Puntentelling is gelijk alleen CL heeft bonuspunten

21 februari 2019 om 21:47

Nou laat Ajax dan de volgende keer proberen 3e te worden, is veel meer in het belang van het Nederlands voetbal omdat de kans op meer punten veel groter is. Dan hoeft het ook niet ten koste gaan van clubs zoals PEC Zwolle.

21 februari 2019 om 22:03

Burdy, leg eens uit wat er precies ten koste gaat van PEC als de wedstrijd verplaatst is.. Ik ben echt benieuwd

22 februari 2019 om 14:45

Waar dit te koste gaat van PEC in mijn optiek, is dat zij nu ook 3 wedstrijden in een weekend moeten spelen. Zij kiezen hier niet voor en strijden toch voor de punten. Ook is het tegen de afspraken die gemaakt zijn aan het begin van het seizoen.
Het is natuurlijk ook een feit dat Ajax een betere en ruimere selectie heeft om deze wedstrijd op te vangen.

PSV en Ajax zijn de enige clubs die Europees punten pakken voor Nederland alle andere teams falen keer op keer en ik ben bang dat Nederland nog lager gaat eindigen als het zo doorgaat. Volgend seizoen heb je helemaal geen kans meer als Ajax en PSV hun sterspelers kwijtraken, het is een grote schande.

21 februari 2019 om 21:41

Valt mee. Als Nederland lager komt, betekent dat het EL plekken gaat verliezen. Dat kan weer gunstig zijn omdat het aantal behaalde punten gedeeld wordt door minder clubs. Nu nog door 5 clubs, dan door 4 of zelfs 3. En dat kan ervoor zorgen dat Nederland hoger komt.

21 februari 2019 om 21:44

Zoveel punten heeft PSV anders ook niet gepakt de afgelopen jaren. Dit jaar 2 gelijke spelen en 2 overwinningen in de voorronde, waar de punten gehalveerd worden. Vorig jaar in de voorronde uitgeschakeld. De clubs zouden de EL wat serieuzer moeten oppakken zoals Ajax enkele jaren geleden de finale haalde. Veel punten halen in de groepsfase daar is de reden dat 'mindere landen ons voorbij gaan. Die pakken in een kwalitatief minder sterke EL groep gewoon 12-18 punten. In Nederland zijn het juist de genoemde topclubs die zich liever op de competitie richten dan 6 punten extra te pakken in de groepsfase.

21 februari 2019 om 22:01

Zo hoeveel punten heeft PSV gepakt dit seizoen? O,we vergeten vorig seizoen hoeveel waren er dat?

21 februari 2019 om 22:26

Beetje jammer die opmerking! Loting bepaald veel of je een kans maakt! Maar typisch Nederlands om te denken dat alles maar eventjes gebeurt! PSV een paar jaar geleden ook "gewoon" overwinterd na een gunstige loting en Atletico Madrid 2* op 0-0 gehouden en helaas met strafschoppen verloren. PSV Ajax en Feyenoord en andere clubs kunnen niet elk jaar.maar een elftal op CL niveau neerzetten dat kan een paar keer dan is het geld ook ver op. Tijden zijn veranderd en nu moet er gevochten worden voor elke ronde grote of kleine tegenstanders.

Nou Ajax hoeft ook niet uitgesteld te worden. Of hadden ze gedacht dat Red Bull Salzburg uitgeschakeld zou worden? Tis niet alleen het "gelijkspel" wat Nederland die 11eplek verzekerd maar helemaal afhankelijk bent van 2 ploegen uit Oostenrijk die nog actief zijn.

21 februari 2019 om 21:33

Beetje een non-argument, want juist elk punt is nu dus goud waard. Al is het maar voor de toekomst..

21 februari 2019 om 22:19

Dit jaar tellen de punten nog mee en Nederland gaat niet 11e worden met of zonder resultaat van Ajax. Red Bull zal verder komen in de EL dan Ajax in de cl zo reëel moet je ook zijn. Hoop van harte dat het wél gaat lukken hoor 😉

21 februari 2019 om 21:41

Dit is Exact waarom Ajax uitstel wordt verleend.

21 februari 2019 om 22:16

Wat schiet Nederland met een gelijkspel op ? Alleen winst telt en dan ben je ook nog afhankelijk van anderen. Red Bull Salzburg zal ben ik bang nog ver schoppen in de EL!.

21 februari 2019 om 22:28

Gelijkspel telt als 1 punt, wat gedeeld wordt door het aantal deelnemers. Op dit moment heb je daar inderdaad weinig aan, maar de Europese coëfficiënten gaan over 5 jaar en dan kunnen dit soort punten erg belangrijk zijn.

21 februari 2019 om 22:54

Ik heb het niet over een gelijkspel.
Doorgaan is 1 ding, maar wie weet kan Ajax met 1-0 winnen van Real. Dan wip je gewoon weer over Oostenrijk heen.
Met het sterke deelnemersveld in de EL is het absoluut geen garantie dat RB nog punten pakt.

Ja, de kans is niet groot, maar wel het proberen waard.

21 februari 2019 om 21:45

Je ziet toch dat het nu meer van belang is????
Volgens mij begrijpen mensen niet dat dit gaat om de belangen van het NL voetbal in Europa. Als Psver zou ik er vooral om juichen want jullie staan eerste dus die plaats gaat naar jullie toe, en Ajax moet nu 3 keer Eredivisie spelen in een week.

Dan denk ik toch aan het begin van het Europese seizoen, met Trencin waar feyenoord van verloor, of AZ die onderuit ging Tegen Kairat, die 2 clubs hadden in de europa league nog wel wat punten kunnen halen voor dit jaar.

21 februari 2019 om 21:27

Ik denk aan het seizoen 2015/16 waar Go Ahead Eagles onnodig meedeed aan Europa League door de fair play klassement, waardoor Nederland de punten door 6 teams delen i.p.v. 5. Dat scenario was dus dik funest voor Nederland, waardoor ze bijna 1.5 punt minder hebben...

21 februari 2019 om 22:07

Dan snap je er in mijn optiek heel weinig van of is je denkwijze gewoonweg incorrect. GAE heeft maar 1 keer meegedaan in de EL en verloor van een tegenstander die op papier veel sterker was. AZ en feyenoord verliezen afgelopen jaren van tegenstanders van het niveau GAE en doet dit dan ook nog jaren achter eklaar. GAE kan je wellicht voor een procent of 2 wst aanrekenen maar AZ en feyenoord beide een procent of 30, waar feyenoord toCh wel de kroon spant. Mijn club utrecht kan je ook nog wel een procent of 10 aanrekenen overigens

21 februari 2019 om 22:17

Jij snapt er juist weinig van fcutrecht00 want wat Zermatt zegt is dat door dat extra ticket de gehele prestatie van het Nederlandse voetbal door 6 in plaats van door 5 werd gedeeld omdat een club mee mocht doen die zich niet eens geplaatst had. Dat was gewoon heel ongelukkig moment voor het NL voetbal dat toen al in zwaar weer verkeerde.

21 februari 2019 om 22:23

Ik denk dat Zermatt_Person een hekel heeft aan GAE, hoe je die op basis van 2 wedstrijden de schuld kan geven is mij een raadsel. De schuld ligt inderdaad bij de topclubs, die uitgeschakeld worden door kwalitatief mindere tegenstanders of clubs die wedstrijden op 90% spelen, omdat ze toch al geplaatst zijn.

21 februari 2019 om 22:26

@Myvision, dus het is de schuld van GAE dat ze door prestaties Europa in mochten? In verhouding hebben ze het nog vrij goed gedaan door een punt te pakken, wat meer is dan Ajax en PSV vorig seizoen.

21 februari 2019 om 22:57

Met alle respect myvision maar volgens mij begrijp jij niet hoe het puntensysteem werkt. Het gaat over de afgelopen 5 jaar dus GAE kan je voor 20% procent van het gehele puntenaantal een heel klein beetje de schuld geven. Feyenoord en AZ deden elk jaar van de afgelopen 5 jaar mee en hebben bij elkaar 0 keer voldoende binnen gehaald. Dus om GAE iets te verwijten is ronduit schandalig

22 februari 2019 om 00:12

De schuld wordt helemaal niet aan GAE gegeven, het was gewoon ongelukkig dat het aantal deelnemers werd verhoogd met een kansloos team. Aan de andere kant was t wsl met een ander team dan gae ook niet goed gekomen en is de extra plek meer een straf dan een prijs geweest.

21 februari 2019 om 21:44

Gevalletje onderschatting hier in Nederland! Doen we wel even, denken altijd maar dat een "onbekende" club niks voorsteld! En ja je kan pech hebben dat je op.dat moment spelers kwijt bent en al versterkingen hebben rondlopen. Vakantiemodus nog aan enz enz . Wie de tegenstander ook is je.moet altijd gemotiveerd zijn maar daar schort het helaas vaak aan en ook bij mijn club int verleden. En PSV afbranden dat ze kansloos waren dit jaar en Ajax gunstig geloot heeft slaat nergens op! Hoe vaak was Ajax kansloos onder De Boer terwijl ze het "geluk" hadden een zwakkere ploeg in de poule te hebben en alsnog 3e werden.. en ja ze hebben Manchester city jaren geleden achter zich gelaten en 3e geworden! PSV en Ajax hebben allebei goede en slechte prestaties geleverd Psv! Deze situatie heeft iedereen schuld aan! Je mag hopen dat er elk jaar een gunstige loting is voor iedereen.

21 februari 2019 om 21:46

Enorm zuur inderdaad, vooral als je AZ nu ziet spelen of Ajax en PSV weggespeeld ziet worden in de Kuip. Dat had een hoop punten kunnen opleveren. Hopelijk leren de clubs hiervan door de selecties op tijd rond te hebben.

21 februari 2019 om 21:47

Dat is ook een gigantische blamage.
Hebben de clubs in Eindhoven en Amsterdam ook gedaan vorig jaar, maar we zijn toch de gene (en vooral Ajax de laatste jaren) die de punten pakken voor NL.

21 februari 2019 om 22:14

Dit is toch al jaren aan de gang! Alle clubs zijn hier schuldig aan. 20 jaar lang al is het aan het afbrokkelen in Nederland. Elke keer raken we een plek kwijt of een voorronde extra spelen. De ene 5 jaar presteert PSV/Ajax beter in Europa en andersom maar laatste keer dat 2 clubs halve finalisten waren dat was toevallig AZ en PSV! Zo zou het vaker moeten en kunnen welke club dan ook . En niet gaan janken dat Ajax laatste jaren Nederland heeft gered da's gewoon geouwehoer om niks.Allemaal goede en slechte jaren gehad. Punt uit 😂

21 februari 2019 om 22:20

De enige constante factor sinds de CL overwinning van 95 is over vijf jaren steeds wel Ajax. De laatste keer dat een Nederlandse club een finale haalde was dat wel Ajax. De laatste keer dat een Nederlandse club in de CL overwinterde was dat wel Ajax. De hoogst genoteerde NL club in Europa is wel Ajax. Zo ken ik er nog wel een paar 1913.

22 februari 2019 om 00:20

En dat ben je ook verplicht, kijkend naar het budget. Arrogantie is leuk, maar de realiteitszin is ver te zoeken als je alles maar op de subtop en lager gooit. Die clubs hebben nou eenmaal nauwelijks iets te besteden. Het zegt genoeg dat clubs als Qarabag meer te besteden hebben dan de Nederlandse subtop....

22 februari 2019 om 00:26

@myvision

We hebben het hier over de structureel rijkste club van Nederland he?! Dat Ajax dus (veel) beter presteert dan de rest is geen prestatie, maar een logisch gevolg van het enorme verschil tussen Ajax en de rest.

Bovendien zie ik ditzelfde argument vaak voorbij komen, maar ik zie niemand met de bescheidenheid om te beseffen dat Ajax inmiddels (ondanks het feit dat ze financieel oppermachtig zijn) in 5 jaar tijd geen enkele prijs hebben gepakt.

Hoe je het ook wend of keert, elke(!) Nederlandse ploeg presteert structureel niet bijster goed en daar is ook Ajax zeker geen uitzondering in. De verschillen qua prestaties tussen de Nederlandse clubs zijn kleiner dan de financiele verschillen, dus laten we niet doen alsof de 1 het beter doet gezien de verhoudingen.

22 februari 2019 om 12:52

Typisch weer.... We hebben het over de Europese prestaties en dan kom jij met prestaties van Ajax in NL. Ook best origineel om elke mening waar je het niet mee eens bent van een Ajacied te bestempelen als arrogant(ie). Het is gewoon een feit dat Ajax het in Europa veel beter doet dan de andere Nederlandse club, net als dat (speciaal voor Sirius meld ik dit er ook bij) PSV de laatste tijd oppermachtig is in de Eredivisie.

"Dat Ajax dus (veel) beter presteert dan de rest is geen prestatie, maar een logisch gevolg van het enorme verschil tussen Ajax en de rest."

Je beweert iets, wat helemaal niet klopt. Er is geen groot verschil tussen Ajax en "de rest", dat hebben we kunnen zien in o.a. twee keer verliespunten tegen Heracles, 6-2 en dat PSV eerste staat. Allemaal te schandalig voor woorden en dus een faal van Ajax als collectief geheel, gezien het budget en het materiaal wat ze beschikt. Je beweert ook dat het geen prestatie is voor Ajax om beter te presteren (in Europa neem ik dan aan). Zullen we Real Madrid dan verbannen van de CL en Barca van de LaLiga en Bayern van de Bundesliga en Juventus van de Serie A, want het is toch geen prestatie als ze deze competities winnen. Dus volgens jouw beredenatie kan Ajax alleen iets fouts doen, omdat het toch geen prestatie is? Dan snap jij het nut van een prijs niet.

22 februari 2019 om 15:13

Qarabag word gesponsort door olie.
Het heeft niks met het budget te maken dat AZ en Feyenoord het zo dramatisch hebben gedaan, dat is gewoon een blamage en dan moet je in de spiegel kijken net zoals apsv en Ajax dat vorig jaar hebben gedaan.
Maar ja, ik denk dat iedereen vergeten is dat Ajax nog minder dan 2 jaar geleden in een Europese finale stond door allemaal clubs uit te schakelen die nu in de KO-fase van de CL spelen, best knap.
PSV heeft het natuurlijk prima gedaan in 2015/16 met de overwintering, maar buiten dat is het niks.
Verder is het heel dom om te gaan praten over 2004/5, dat was een pracht jaar voor NL voetbal maar doet er niks toe op de coefficienten lijst, dan kunnen we ook zeggen oe wat knap van Ajax in 2003 en jeeej Feyenoord met de Uefa Cup, dat is allemaal mooi maar het is al meer dan 10-15 jaar geleden en we kopen er niks meer voor.

22 februari 2019 om 15:19

Wat een onzin man, wat een klinklare onzin.
SWS ben jij altijd er bij om Ajacied te bestempelen als arrogant, maar feiten zijn feiten en het heeft niks te maken met onderling verschil in budget. Niemand die het PSV kwalijk neemt dat ze niet winnen in hun groep. Het gaat hier vooral over de wedstrijden tege Kirait en Trencin waar je niet eens verliest he, maar je word helemaal vernedert. Ja, ook Ajax blameerde zichzelf, maarja ik mag niet zeggen dat het aan Nouri heeft gelegen wat 4 weken daar voor gebeurde, nee die jongens zouden er niet door aangetast zijn, maar dan nog man.
Ajax presteert wel goed, GVD de finale gehaald van een Europees toernooi voor het eerst in 13/14 jaar en nu de knockoutfase gehaald door gewoon 2 prima wedstrijden op de mat te leggen tegen Bayern.

Ook leuk dat je de prijzen enzv er weer bij pakken, we hebben het hier over Europa, maar je brengt nu een hele andere discussie erbij. Grappig dat een Twente fan het ook heeft over prijzen, de enige manier dat jullie mee doen is als je de boel besodemietert

Jammer, nu maar hopen dat ajax wel punten weet te sprokkelen tegen beter weten in.

Tja Feyenoord en AZ zijn gewoon funest geweest dit seizoen. Feyenoord moest langs Trencin en Larnaca komen wat normaal gesproken makkelijk te doen moet zijn maar helaas mis ging. AZ liet het compleet afweten tegen Kairat terwijl ze nu leuk voetbal spelen. Volgend seizoen ertegen aan met zijn allen!!

21 februari 2019 om 21:28

Volgend seizoen er tegen aan hoor ik ieder jaar. En ieder jaar wordt het een flop.

21 februari 2019 om 21:48

OT: Iedereen zit nu wel dat Ajax - PEC nu gewoon op de ‘normale’ speeldag gespeeld kan worden, maar stel je nou voor dat Ajax op wonderbaarlijke wijze door gaat? Dat zullen dan hele kostbare punten dan.

21 februari 2019 om 21:29

In mijn ogen is het moment dat GAE meedeed aan Europa League door fair play klassement funest, omdat Nederland daardoor de punten door 6 moest delen i.p.v. door 5, waardoor ze bijna 1.5 punt misliepen.

21 februari 2019 om 21:34

Go ahead eagles speelde toen in de jupiler league. NEC daarentegen wist toen als jupiler club wel Europees punten te pakken totdat barcelona langskwam.

21 februari 2019 om 21:43

De resultaten van NEC tellen al lang nirt meer. Het gaat om de afgelopen 5 jaar.

21 februari 2019 om 21:44

Eagles hebben tegen Ferencvaros thuis gelijk gespeeld. Toch nog iets van puntjes.

21 februari 2019 om 22:04

Zermatt dit is de 3e reactie en telkens val je in herhaling. We weten wel dat het aan gae ligtðÿ˜‰

22 februari 2019 om 00:17

Funest is de mentaliteit van de Nederlandse ploegen in Europa. Ondanks het feit dat FC Twente over de afgelopen 10 jaar nog aardig wat punten heeft gepakt, heeft alleen "mijn" club al behoorlijk wat punten verspeeld door a) een niet-complete selectie en b) de prioriteiten bij de competitie.

We moeten echt eens gaan beseffen dat er binnen de Eredivisie simpelweg te weinig geld is om te concurreren met veel andere clubs. Als voorbeeld: Huesca (misschien wel veruit de kleinste club in Laliga) kocht voor 7 miljoen euro aan spelers en is momenteel de hekkensluiter. Dat geven clubs als Utrecht nog niet eens uit!!!

21 februari 2019 om 21:30

Probleem van de subtoppers (AZ doel ik dan op) is dat ze elk jaar hun beste spelers verliezen en het even duurt voordat de motor weer draait..

Achteraf nu helemaal jammer dat PSV niet toch een wedstrijd (Inter) meer heeft kunnen pakken.

Met zijn allen maar hopen op Ajax dan maar!

Funest
1) Catastrofaal 2) Ellendig 3) Fataal 4) Fnuikend 5) Heilloos 6) Hoogst schadellijk 7) Moordend 8) Nefast 9) Noodlottig 10) Ongelukkig 11) Onzalig 12) Rampspoedig 13) Rampzalig 14) Schadellijk 15) Treurig 16) Verderfelijk 17) Verwoestend 18) Zeer schadelijk 19) Zeer schadellijk

Ik snap dat het moeilijk wordt voor Ajax in Madrid, maar ik vind de titel van dit artikel veel te voorbarig. Vooral gezien de heenwedstrijd van Ajax-Madrid.

Daarbij wordt er gedaan alsof Nederland ontzettend aan het falen is maar eigenlijk is er maar een juist meetmoment: einde van het Europese seizoen. Eind vorig seizoen stonden we 14e! Overall gaat het dus alweer wat beter, of we al dan niet die 11e plek vasthouden na dit seizoen.

21 februari 2019 om 21:36

Maar de voorzichtige conclusie is dat we het toch beter hadden kunnen doen. Ajax niet, PSV had in mijn ogen het geluk niet mee (uiteindelijk geen EL) en de rest heeft wel degelijk gefaald.

21 februari 2019 om 21:52

Klopt, triest dat we bijna Ajax dankbaar moeten zijn... PSV heeft in mijn ogen wel gefaald, die 3e plek zat er op momenten zeker in, al waren AZ, Feyenoord en Vitesse wel een paar tandjes erger.

21 februari 2019 om 22:00

Ajax had het wel degelijk beter kunnen doen. Ze hadden zowel uit als thuis van Bayern kunnen winnen, dan hadden ze een betere uitgangspositie gehad voor deze ronde en ook in deze ronde had Ajax een betere uitgangspositie kunnen hebben tegen Madrid.

Helaas had PSV vaak de scheidsrechter niet mee in Europa, hadden ze ook op het veld pech en vond ik dat ze er zelf niet genoeg in geloofden.

We hadden het zeker beter kunnen doen, maar we zijn ook echt jaren slechter geweest.

21 februari 2019 om 22:03

Je plaatsen is tegenwoordig al knap en daarbij moet je hopen op gunstige loting, die had Ajax dit keer wel en PSV niet helaas. Ajax heeft ook genoeg jaren een zware poule geloot ,daar heb je geen invloed op!Daarom snap ik die pot indeling ook niet elk jaar bij CL. Bv Inter Milan die in pot 4 zat! Zal er niet makkelijker op worden ben ik bang.

21 februari 2019 om 22:10

De poule indeling is gebaseerd op prestaties. Inter Milan heeft de laatste jaren zich of niet gekwalificeerd of zeer slecht gepresteerd. Dan zak je en kom je in pot 4 terecht. Dat het vroeger een grote club was is bij een loting niet van belang.

21 februari 2019 om 21:59

Klopt, Nederland doet het niet eens zo slecht dit jaar qua punten (er worden bv meer punten gehaald dan het jaar dat wegvalt). Het is dat Nederlandse clubs al geruime tijd matig presteren dat men nu die plaats lijkt te verliezen. Vorig seizoen met name deed het succesvolle jaar 2017 volledig teniet.

ik als ajaxfan vind dit heel mooi dat we zijn voorbij gestreefd door oostenrijk. Dat kut psv wordt toch kampioen. Dan zouden ze zo wel heel makkelijk in het kampioenenbal kunnen gaan spelen. laat ze eerst maar een voorronde spelen en dan hopen dat ze er uit gekegeld worden.

21 februari 2019 om 21:55

Buiten het feit dat het enorm triest is om te hopen op ongeluk of Europese uitschakeling van een concurrent, zit er inderdaad wel wat in. PSV pakt relatief weinig punten in verhouding tot de kwaliteit die ze hebben. Als ze uitgeschakeld worden spelen ze in de Europa league. Daar is het punten pakken in principe eenvoudiger.

En PSV maar klagen dat de wedstrijd van Ajax tegen PEC Zwolle op een andere datum gespeeld wordt. Het is van groot belang voor het Nederlandse voetbal dat Ajax punten pakt en een goed resultaat boekt tegen Real Madrid

En PSV maar klagen dat de wedstrijd van Ajax tegen PEC Zwolle op een andere datum gespeeld wordt. Het is van groot belang voor het Nederlandse voetbal dat Ajax punten pakt en een goed resultaat boekt tegen Real Madrid

Excuses vanuit Brugge aan Nederland. Totale offday vandaag, tegen een sterk Salzburg. Op zich waren we niet eens zo dramatisch, maar als de spitsen open doelkansen missen en je keeper een slechte versie van Karius imiteert, wordt winnen moeilijk...

Jammer dat een mooi Europees avontuur met stunts tegen Dortmund en Atletico op deze manier eindigt. Maar goed, Salzburg is een fysiek indrukwekkend team dat in Belgie bijna elk jaar kampioen zou worden. Kan je wel van verliezen.

En Nederland heeft dit natuurlijk vooral aan zichzelf te danken. PSV en vooral Ajax doen het Europees goed, maar de subtoppers doen het echt heel slecht (zeker als je het vergelijkt met onze subtoppers Gent, Genk en Standard).

O ja, dit nog, gelieve Amrabat op te komen pikken. Asap. Leuke speler voor AZ of zo. Van mij mag je hem zelfs gratis hebben. Sympathieke jongen, maar vaak kortsluiting in de bovenkamer.

Niks nieuws ik herinner mij nog dat clubs als Utrecht thuis verloor van een amateur club uit Luxemburg, er speelde daar een slager, een postbode en nog meer arbeiders. Moet je nagaan hoe ver het nivaue is afgedaald in Nederland deze 10 a 5 jaar. En ik herinner mij ook nog de tijd van Utrecht dat ze zich konden meten met een Liverpool.

22 februari 2019 om 00:10

Ten eerste heeft Utrecht zich nooit(!!!) kunnen meten met een Liverpool en ten tweede is realiteitszin nogal moeilijk voor velen. We lopen financieel ver achter en het geld regeert al jaren in de voetballerij.

Blijkt meer weer eens dat Ajax het in hun 1tje het moet doen, de rest heeft niets meer te zoeken in Europa. Ajax heeft de afgelopen jaren meer Europese rankingpunten gehaald dan de hele eredivisie samen.

21 februari 2019 om 23:16

Feitelijk complete onzin wat je zegt.
Waar Ajax wel meer punten heeft maar de hele eredivisie is niet waar. Maar zowel psv als Ajax hebben het vorig jaar aardig verkloot. Daar gaan we nog 4 jaar last van hebben.

21 februari 2019 om 23:29

Onzin, ga de cijfers maar na die zijn zo te googelen. De waarheid doet pijn.

21 februari 2019 om 23:51

Ajax 61.500

Psv 37.000
Feyenoord 22.000
Az 10.500
Vitesse 7.000
Overige clubs 8.250

Volgens de officiële Uefa site.

22 februari 2019 om 11:48

Cijvers om trots op te zijn wat vooral te danken is aan onkunde van Feyenoord en PSV onde Cocu hebben bewust de EL laten lopen wat pakken met punten heeft gekost. Die kortzichtigheid heeft Nederland zijn plek gekost.

22 februari 2019 om 00:07

Dit vind ik nogal neerbuigend. Ten eerste is Ajax inmiddels al aardig wat jaren veruit de meest kapitaalkrachtigste club van Nederland en ten tweede doen ze het niet eens beter dan bijvoorbeeld een FC Basel. Allemaal leuke woorden, maar ook Ajax zakt meer dan eens ver door de ondergrens. Sterker nog; Ajax heeft de laatste jaren per seizoen meer te besteden dan de rest van de Nederlandse ploegen in Europa bij elkaar. Ook Ajax presteert zeker niet naar behoren. Daar doet een incidentele finaleplek in de Europa League niets aan af...

22 februari 2019 om 00:39

"Ook Ajax presteert zeker niet naar behoren" Hier ben ik het dan niet helemaal mee eens, als je van elk land de best presterende ploeg zou pakken (in geval van Nederland dus Ajax) zouden we op een keurige 9e plaats staan voor komend seizoen. Liefs 12 punten los van Basel die jij noemt in je stukje. Oostenrijk (Salzburg) zou in theorie nog over Nederland heen kunnen gaan als deze volgende ronde doorkomen en het bonuspunt pakken. De laatste 5 jaar (inclusief dit jaar dus) is door Nederlandse clubs 4x de grens van 10.000 gehaald. Dit is 1x door PSV, 3x door Ajax. Die 10.000 zou normaal haalbaar moeten zijn voor Ajax en PSV, maar laten we zeggen dat het streven moet zijn 4x elke 5 jaar eroverheen. Europees overwinteren zou in meeste gevallen voldoen, dat is iets dat het absolute minimum zou moeten zijn. Als dan ook nog een 3e ploeg (AZ of Feyenoord) een keer elke 3 edities rond die grens kan gaan zitten ga je gewoon weg naar boven weer inzetten. Haak je nu niet aan als competitie dan ga je een enorme vrije val maken op termijn vrees ik, dan moet je als topclub zijnde serieus gaan hopen op een nieuwe competitie ben ik bang.

23 februari 2019 om 15:49

Ik heb het over de middelen. Ajax heeft aanzienlijk meer middelen dan elke Oostenrijkse club. Ik bedoel er ook verder niets mee, maar in verhouding doet ook Ajax het niet geweldig.

Daarnaast geeft men altijd af op de subtoppers, maar men vergeet schijnbaar erg snel dat Feyenoord en AZ pas net weer opgekrabbeld zijn, terwijl Vitesse nogal blijft steken in de ontwikkeling op sportief gebied. Ook de hele malaise van FC Twente heeft niet geholpen.

De subtop heeft nu hopelijk geleerd van de fouten en denken nu wel twee keer na voor ze weer onnodig financiele risico's nemen. Als dat gebeurt, worden de clubs rijker en halen ze dus ook automatisch betere spelers vanwege de beschikbare financiele middelen (mits het scoutingsnetwerk goed zit).

We kunnen allemaal wel gaan miepen maar de Eredivisie staat gewoon waar het hoort te staan. PSV en vooral Ajax horen thuis in de Europese competities maar alles daaronder is nog niet eens goed genoeg om een eenvoudige voorronde door te komen. Zo schaam ik me diep voor Feyenoord, al jaren. Kansloos met 4-0 eraf tegen Trencin, hoe pijnlijk wil je het hebben?

22 februari 2019 om 10:00

PSV vind ik met alle respect na Feyenoord het lachertje van Nederland Euopees gezien. Het is zoals Luuk de Jong; hou het bij de eredivisie.

En nee; ik heb niks met Ajax, nog meer met Psv.

22 februari 2019 om 10:16

PSV is 3 jaar geleden anders ook doorgedrongen tot de knockout fase van de CL. Dit jaar was PSV ongelukkig en te angstig. 2 punten is zelfs in zo'n zware poule erg slecht ja.

Het is ook een race tussen Salzburg en Ajax, de rest in beide landen doet mee voor spek en bonen. Zolang wij geen fatsoenlijke wedstrijd kunnen spelen in de EL verdienen we helemaal niks.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren