Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Draufgänger’ van Ajax: ‘Ik heb het idee dat ik mij elke dag doorontwikkel’

Laatste update:

Dani de Wit is sinds kort onderdeel van de eerste selectie van Ajax. De 21-jarige middenvelder speelt zijn wedstrijden voornamelijk nog in het beloftenteam, dat uitkomt in de Keuken Kampioen Divisie. De Wit merkt in de Ajax Podcast op de officiële website van de Amsterdammers op dat het verschil tussen het eerste elftal en Jong Ajax behoorlijk groot is.

“Bij Ajax 1 zit veel ervaring. Ze weten hoe ze een wedstrijd moeten aangaan. Dat mis je nu bij Jong Ajax”, legt De Wit uit. “Bij het eerste merk ik dat ik een betere voetballer word.” Na zijn overstap naar de eerste selectie zit de middenvelder ook in de kleedkamer bij Ajax 1. “Dan hoor je echt bij de jongens, een mooie overstap. Eerder trainde ik bij het eerste, maar zat ik in de kleedkamer van Jong Ajax. Als het dan gebeurt, ben je ontzettend blij. Het is waar je als jeugdspeler tegen opkijkt.”

De Wit had in januari de mogelijkheid om Ajax te verlaten, maar hij besloot in Amsterdam te blijven. “Dat is zeker een bewuste keuze. Ik heb het idee dat ik mij elke dag doorontwikkel bij Ajax. Om dat tijdens zo'n mooi seizoen te stoppen... Ik hoef voor mijn idee niet per se weg”, stelt de middenvelder. Hij speelde dit seizoen tot dusver zeven wedstrijden in het eerste elftal van Ajax. Trainer Erik ten Hag noemde hem in het begin van het seizoen een draufgänger. “Ik was heel benieuwd wat het betekent. Ik had het op Google ingetikt en het schijnt dat de letterlijke vertaling waaghals is.”

“Het had er mee te maken dat ik alles geef en op dat soort momenten nog iets extra's kan geven, extra druk kan zetten. Het is zeker een mooie rol, maar ik denk dat ik meer kwaliteiten heb dan dat. Ik kan wel meer dan alleen draufgänger zijn”, gaat De Wit verder. “Ik denk dat veel jongens alles geven, maar ik doe dat misschien nog wel meer dan anderen. Soms moet je andere dingen compenseren. Sommigen hebben enorm veel talent, sommigen moeten er misschien iets harder voor werken. Ik denk dat ik in de tweede categorie zit.”

In het uitduel met Bayern München maakte de middenvelder zijn debuut in de Champions League. “Ik moest warmlopen en dan hoop je altijd op een invalbeurt, zeker in zo'n mooie wedstrijd. Toen ik werd geroepen was het bij mezelf nog de vraag of ik erin mocht komen of weer op de bank mocht zitten, maar ik mocht invallen”, vertelt hij. Ajax speelde in de Allianz Arena met 1-1 gelijk. “Ik heb er volop van genoten. De spanning zat er nog vol op, het stond gelijk, maar we hebben het gelijkspel over de streep getrokken.”

Zie jij Dani de Wit op termijn een vaste plaats veroveren in het elftal van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is typisch zo'n speler die Ajax erin kan brengen als het plan A niet lukt en dat er overgeschakeld moet worden op plan B met hem erbij. Hij kan in de slotfase van de wedstrijd als een soort pinchhitter worden ingebracht met zijn fysieke kracht en met zijn druk zetten.

18 februari 2019 om 13:06

Ik vind het maar een kleurloze speler. Typisch zo'n speler die er een tijdje bij zit, soms mag invallen of de bekerpotjes tegen kleine tegenstandeers speelt en dan na een tijdje verkocht wordt aan een Utrecht, Vitesse, Groningen etc. of een bescheiden buitenlandse club.

18 februari 2019 om 17:45

Zeiden we dat ook niet over Donnie, Klaassen en Siem de Jong ? Klaassen is goed terecht gekomen bij de subtop van Duitsland. Siem de Jong heeft bij Newcastle rondgelopen en ik denk dat Donnie nog een klein stapje hoger terecht gaat komen. Een elftal kan niet bestaan uit alleen maar mooi weer voetballers. Diepgang en harde werkers zijn noodzakelijk.

18 februari 2019 om 23:18

Mwa, Siem en Klaassen hadden het voordeel dat ze een neusje voor de goal hadden en Vd Beek viel mij al op door dat hij naast een doelpunt kan maken best een aardige techniek heeft. Dit is meer zo'n speler die je erin zet omdat je iemand moet laten invallen. Doet het vast niet altijd slecht, maar brengt niks extra's.

18 februari 2019 om 13:06

Klopt. Maar waarom viel hij dan bij Heracles uit niet is ?

18 februari 2019 om 13:09

Ja dat was typisch een wedstrijd waarin Ajax hem goed kon gebruiken om te proberen om iets op een andere manier te forceren.

18 februari 2019 om 16:23

Pinchhitter? Zo groot is hij toch helemaal niet?

Klinkt als een zelfbewuste jongen. Toch denk ik niet dat hij het niveau heeft wat Ajax na dient te streven. Maakt heel veel nuttige, vuile meters, en gaat voorop in de strijd. Goeie speler voor een subtopper denk ik, dat wel.

18 februari 2019 om 13:03

Precies, zou denk ik een goeie speler kunnen worden voor een Utrecht of een Heracles.

18 februari 2019 om 16:28

Ja, en dan doorgroeien naar AZ, of een leuke middenmoter in Duitsland. Heb je toch een hele leuke carriere. Ik gun het hem ook zeker, maar hij is nu niet echt een typische Ajax-speler.

Ik hoop stiekem toch niet dat Ten Hag toekomst in deze jongen ziet. Is allround niet slecht maar mist toch echt teveel voetballend vermogen en techniek. Is meer een werker en een loper, die gaat Ajax niet naar een hoger plan tillen.

18 februari 2019 om 13:07

Maar Ajax heeft vaak geen plan B dus is het wellicht gewoon goed om hem wel te behouden als er een plan B nodig is.

18 februari 2019 om 14:00

Dus maak er een verdedigende middenvelder van. Snap dat echt niet. All round voetballers met veel loopvermogen kun je perfect opleiden tot verdedigende middenvelders. Lukte je met schone, bij deze jongen gaat het tien keer makkelijker omdat hij sowieso al niet vies is van duels.

18 februari 2019 om 14:53

Dat is wel heel makkelijk gezegd. Deze jongen is aan de bal te matig dus je wil sowieso niet dat de aanval bij hem begint, want in de passing is hij niets bijzonder. Daarnaast moet je van nature verdedigend wel een beetje sterk zijn en dat is ook voor een groot deel inzicht(wat lastig aan te leren is). Zijn kwaliteiten liggen vooral in de 16 van de tegenstander. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Klaassen. Ook bij hem hebben we gezien dat verdedigende middenvelder niet bij hem paste. Ik zou het eerder overwegen om van zo’n speler een spits te maken.

18 februari 2019 om 14:59

Klaassen was ook prima en die had dezelfde beperkte techniek. Wel knap hoe mensen toch al kunnen weten hoe iemand zich gaat ontwikkelen.

18 februari 2019 om 15:11

Klaassen had een veel betere techniek en was op jonge leeftijd al veel verder. De Wit is al 21 en brengt niets extra's op Eredivisie niveau. Klaassen maakte zn debuut toen hij 18 was en was op zn 21e aanvoerder, dat is totaal niet te vergelijken.

21 februari 2019 om 07:52

Tja Frenkie de Jong is ook niet de jongste en wordt nog gekocht door Barca

18 februari 2019 om 13:55

En dat al na een paar invalbeurten. Geef hem eerst maar eens de kans. Je zag bij het uitvallen van Nico dat Ajax zo’n rauwdouwer nodig heeft, iemand die de energie in het team brengt. Nico is terug en inene is die felheid er weer. Misschien dat als hij komend jaar geen basisplek weet te bemachtigen je hem moet gaan verhuren. Ook bij Sierhuis zie je nu dat spelen op eredivisie niveau ontzettend goed is voor zo’n jongen. Maar waar sommige mensen van tevoren over hem zeiden dat Groningen ook echt zijn niveau is laat hij in een paar wedstrijden al zien dat dat wellicht toch wel eens een stuk hoger zou kunnen liggen. Bij de Wit heb ik een soortgelijk idee.

18 februari 2019 om 14:21

Precies. Deze jongen heeft toch nog veel te weinig gespeeld om echt te kunnen beoordelen? De concurrentie op het middenveld is natuurlijk ook niet mals. Is het al jaren niet. Het feit dat iemand als Frenkie de Jong eigenlijk nog relatief laat echt een vaste plek in Ajax 1 kreeg én ook daadwerkelijk op het middenveld kwam te spelen is daar ook een goed voorbeeld van. Komende zomer gaan er de nodige spelers vertrekken. Geef hem in de voorbereiding nog eens een paar keer de kans en je kunt hem nog altijd verhuren.

18 februari 2019 om 14:26

Alsof De Wit niet wekelijks te zien is in de KKD. Het feit dat jullie alleen naar de eredivisie kijken, wil niet zeggen dat je echt wel kan zien in de KKD dat het onwaarschijnlijk is dat hij ooit basispeler wordt bij Ajax 1.

18 februari 2019 om 15:13

Onana was ook net geweldig in de Eerste Divisie. Iedereen wilde hem niet als eerste keeper van Ajax maar nu wel. De Wit is niet de meest gepolijste spelers maar een speler zoals De Wit is ook gewoon nodig in een team.

18 februari 2019 om 15:52

Ik zie het ook niet direct zitten in de Wit, hij valt in de KKD toch ook vooral op als een harde werker met scorend vermogen, maar niet vanwege zijn voetballende kwaliteiten.
Maar als hij het niveau van S. De Jong of Klaassen kan halen kan hij best nog een hele bruikbare speler worden die bij een leuke buitenlandse club terecht kan komen. En wie weet lukt het hem zelfs wel om een Kuyt scenario (begon meen ik ook als 10 - aanvallende middenvelder, en moest het vooral hebben van de energie die hij in een wedstrijd legde)te halen en zich steeds weer op te trekken aan een hoger niveau.

18 februari 2019 om 18:43

In de eerste divisie had de hele wereld het ook niet over Frenkie de Jong. Donny en Nouri waren de meest besproken spelers bij Ajax. Zegt dus helemaal niets.

Je gaat spelers als De Wit, v.d. Beek en Klaassen pas echt begrijpen als je in het boek 'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' van Pieter Winsemius over Johan Cruijff de passage over 'Ons Soort Voetballers' (p. 82) gelezen hebt.

18 februari 2019 om 15:29

Ben ik wel benieuwd wat daarover geschreven wordt. Kun je dat toelichten? Want om nu speciaal daarvoor een boek te kopen is ook jammer.

18 februari 2019 om 16:21

Geloof me, het boek is het honderd procent waard om te kopen. Het stukje over Ons Soort Voetballers duurt ongeveer 25 pagina's, het samenvatten in 1 reactie op voetbalzone doet het geen recht aan. De reden waarom Johan Cruijff een technische voetballer als Gerald Vanenburg verkocht om een 'non-voetballer' als Jan Wouters binnen te halen.

De Wit plaats ik in een groep spelers als Ekkelenkamp, Eiting, Lang, Cerny, Sierhuis en Schuurs. Allemaal spelers met kwaliteiten, maar ik verwacht niet dat ze het niveau gaan halen dat Ajax zou moeten nastreven. Voor de breedte van de selectie in de Eredivisie prima, maar speel je Europees dan zou ik het vooralsnog niet aandurven met dit kaliber, niet eens voor in de breedte.

18 februari 2019 om 13:39

Ik vraag me altijd af of betere voetballers bij Ajax op de bank gaan zitten, lijkt me sterk. Dit soort gasten moet je koesteren, die zijn van waarde als bankzitter en daar heb je er ook tussen 7 en 11 van nodig. Als ze invallen zijn ze goed genoeg en bij een subtopper als Utrecht zorgen dit soort gasten er juist voor dat je puntverlies lijdt tegen ze.

18 februari 2019 om 13:52

Helemaal mee eens. Bij Ajax zul je alleen betere spelers op de bank krijgen als het in het verleden een basisspeler is geweest die uit de basis wordt gespeeld. Ik vermoed dat dat bijvoorbeeld het lot van Schone wordt ergens dit seizoen, of zoals bijvoorbeeld bij Joel Veltman het geval is.

Voor wat dat betreft moet je dit soort jongens inderdaad koesteren, maar ze zullen vroeg of laat weg gaan voor een avontuur in het buitenland of op een lager niveau in de Eredivisie. Dan wordt de plek weer overgenomen door een andere jeugdspeler of selectiespeler die buiten de boot valt om wat voor reden.

18 februari 2019 om 14:02

Zoals magikhetwete ook al beschrijft: ik denk dat het lastig wordt om spelers te vinden die op de bank willen plaatsnemen. Neem een speler zoals Labyad. Dit is een geweldige speler voor op de bank, maar ik verwacht dat hij van de zomer weer weg is vanwege zijn huidige situatie.

Je kan het proberen bij types a la Huntelaar die nog even één of twee jaar terugkomen, maar die zijn er helaas niet zoveel.

Ajax is dus grotendeels afhankelijk van de jeugd en dat vind ik prima. Dat spelers zoals Eiting, Cerny en De Wit het waarschijnlijk niet heel ver gaan schoppen kan kloppen. Maar ze kunnen wellicht wel een goede wissel worden. Wie weet verrast er wel een van deze spelers.

Maar ik snap jouw bezorgdheid, want het liefst zie ik ook betere spelers op de bank zetten.

18 februari 2019 om 15:00

Kun je nog niks over zeggen. Sommigen hebben wat vertrouwen nodig en dan gaat de ontwikkeling als een trein.

18 februari 2019 om 15:32

Daarnaast kun je geen 11 paradepaardjes in het veld gebruiken, noch op de bank. Je hebt harde werkers nodig, ook op de bank.

Ik heb bij deze jongen toch wel wat twijfel hoor. Is een beetje een type Klaassen/de Jong/vd Beek. Maar waar met name Klaassen en vd Beek in de jeugd lieten zien wel echt goede technische voetballers zijn, heb ik dat bij de Wit niet gezien. De rest van de capaciteiten die de Wit heeft lijkt Ekkelenkamp ook te hebben (diepgang, kaatsen, scorend- en loopvermogen, etc) maar in Ekkelenkamp lijkt toch meer potentie te zitten

18 februari 2019 om 15:22

Alleen is Dani veel sterker. Bijna niet van de bal te krijgen en zijn loopvermogen is wel erg goed. Dit soort spelers mist Ajax in veel wedstrijden. Naast alle technisch begaafde spelers is hij erg functioneel.

Ronduit belachelijk dat deze jongen deel uitmaakt van de A-selectie. Komt echt in alle opzichten tekort, qua handelingssnelheid , passing , rust aan de bal, overzicht , gogme, techniek zou hij bij Quick Boys nog niet opvallen. Beschikt wel over een goede mentaliteit en duelkracht, alleen duelkracht is vrij zinloos als daar geen tactisch inzicht aan gekoppeld is. Dan is het meer in de blind ergens heel hard op afrennen , dat oogt fantatiek maar slaat vaak nergens op. En laat dat blind en enthousiast op iemand afrennen nou zijn enige wapen zijn. Maar goed , Ten Hag vind het allemaal prima laat gister ook zo een Ekkelenkamp invallen. Succes ermee ....

Lijkt mij een prima speler om erbij te hebben. Zie nog niet direct een speler die basisspel is (of word) op het middenveld van Ajax. Ik denk wel dat hij prima kan functioneren op het middenveld als hij 2 goede voetballers naast zich heeft staan op het middenveld. Hij kan dan het vuile werk opknappen en duels winnen terwijl de andere 2 middenvelders het spel kunnen maken. Je hebt niet altijd 11 goede voetballers op het veld nodig, maar ook spelers die het vuile werk op kunnen knappen

De vertaling in voetbaltermen is eerder "aanjager" dan "waaghals", en die indruk heb ik wel van Dani de Wit. In potentie zou hij een type Jan Wouters / Nigel de Jong kunnen worden, mits hij dat wil en daarin specifiek gecoached wordt.

Heeft een goed loopvermogen, is fysiek sterk en schuwt het niet er een keer flink tegenaan te gaan en op het randje te spelen; kortom, iemand die Ajax momenteel in het efltal nodig heeft als het even niet gaat zoals bedoeld. Ik vermoed dat hij in de wedstrijd tegen Heracles qua duelkracht had kunnen laten zien hoe het ook kan, aan zijn teamgenoten, zoals bijvoorbeeld een Tagliafico, maar dan op het middenveld.

Ik schrijf hem in ieder geval nog niet klakkeloos af zoals de meesten hier, maar kijk naar zijn sterke punten, die ook hij gewoon heeft. Een elftal met alleen technici / "mooie" voetballers alleen werkt ook niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren