Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Nantes bevriest rugnummer 9 voor eeuwig na overlijden Sala

Laatste update:

Geen enkele speler van Nantes zal in de toekomst met rugnummer 9 spelen. De club uit de Ligue 1 heeft besloten om het nummer van Emiliano Sala te bevriezen, zo laat men vrijdagmiddag weten via de officiële kanalen. Donderdagavond werd duidelijk dat het geborgen lichaam uit het verongelukte vliegtuig op de bodem van Het Kanaal van Sala is.

Sala speelde sinds medio 2015 voor Nantes. Hij werd in januari voor zeventien miljoen euro overgenomen door Cardiff City. De aanvaller was, voordat hij zich aan zou sluiten bij zijn nieuwe werkgever, teruggekeerd naar Frankrijk om afscheid te nemen van zijn voormalig ploeggenoten. Op de terugweg naar Engeland sloeg het noodlot toe en verdween het privévliegtuig boven Het Kanaal van de radar. Later werden de wrakstukken gevonden. Het lichaam van piloot David Ibbotson is nog niet aangetroffen.

De Franse voetbalwereld staat in de komende speelronde uitgebreid stil bij het overlijden van Sala. In zowel de Ligue 1 als de Ligue 2 worden alle wedstrijden voorafgegaan door een minuut applaus. De eerste wedstrijden worden vrijdagavond al afgewerkt: in de Ligue 1 speelt Dijon thuis tegen Olympique Marseille en op het tweede niveau staan acht wedstrijden op het programma. Nantes speelt zondag thuis tegen Nîmes Olympique.

Overigens wil Nantes de transfersom voor Sala nog wel ontvangen. Cardiff heeft nog geen geld overgemaakt voor de transfer en daar is de Ligue 1-club ontstemd over. Nantes zou juridische stappen zetten als men niet binnen tien dagen de eerste betaling zou ontvangen van Cardiff, zo werd donderdag bericht. "Het enige wat ik kan zeggen, aangezien het een gevoelig onderwerp is, is dat ik het kan bevestigen (dat er nog niet betaald is, red.).", zei Mehmet Dalman, voorzitter van de Welshe club.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Doet je wederom weer eens beseffen dat het allemaal zo over kan zijn. Carpe Diem.
On: heel mooi gebaar natuurlijk van Nantes.

De mensen die hier de meeste pijn bij hebben zijn los van zijn familie en vrienden toch wel zijn (ex)teamgenoten bij Nantes. Ze zijn niet alleen een sterspeler maar ook een vriend kwijt geraakt. Gewoon betalen Cardiff, hij had al getekend. Nantes kan hier 0,0 aan doen en verdient het niet om dubbel slachtoffer te zijn door na eerst een vriend te verliezen dan ook nog eens geen geld te krijgen terwijl ze niks eraan kunnen doen.

8 februari 2019 om 12:38

Ik denk dat hier wel een juridische weg te volgen is die duidelijk zal maken wie er moet betalen. Ik begrijp je punt maar ook Cardiff kan hier niks aan doen. Uit medelijden maar betalen zal geen optie zijn. De rechter zal duidelijk gaan maken wie er op dat moment eigendom was van de speler en bepalen of Cardiff moet betalen. Ik hoop vooral dat deze zaak achter gesloten deuren zal plaatsvinden zodat nabestaanden niks meekrijgen van dit getouwtrek.

8 februari 2019 om 12:48

Volgens mij was de transfer afgerond, dus betalen zullen ze wel moeten denk ik. Overigens natuurlijk wel de harde realiteit tussen zakelijk belang en zo'n verschikkelijke gebeurtenis.

8 februari 2019 om 12:48

"ik denk dat hier wel een juridische weg te volgen is die duidelijk zal maken wie er moet betalen."

Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. De contracten waren geteken, Cardiff heeft hem gekocht. Als je een auto koopt en er valt een dag later een boom op, dan wil dat natuurlijk ook niet zeggen dat je 'm niet meer hoeft te betalen.

8 februari 2019 om 13:14

Ik snap niet dat mensen hier nog over twijfelen. Allereerst is er een officieel contract getekend voor de overkoop van de, inmiddels overleden, speler.

Wat er na het contract gebeurt kan nooit de fout van Nantes zijn. Dat ze een verzekering voor dit soort zaken hebben zal ook niets te maken hebben met Nantes. Ze gaven een gezonde speler die mentaal en medisch in orde was. Wat daarna gebeurt is de 'schuld' van Cardiff zelf.

Belachelijk

8 februari 2019 om 13:46

Wellicht niet als er een ingangsdatum in het contract stond dat na het ongeluk ligt. De transfer kan dan gecanceld worden omdat Nantes zich niet aan de overeenkomst kan houden.

8 februari 2019 om 13:47

Ik snap niet dat mensen hier zo 1-2-3 zeker weten wat er gebeurd is en wat er in die contracten staat. Wat als het contract in zou gaan op 22 januari? Dus na Sala's overlijden? Ik vind het een verschrikkelijke gebeurtenis, maar laten we dit lekker aan de rechter overlaten. Misschien zijn er andere omstandigheden. Ik denk dat in een geval als deze een gang naar de rechter sowieso het beste is, omdat er dan naderhand niet aan getwijfeld kan worden.

8 februari 2019 om 14:09

Dat Nantes het bedrag moet krijgen is wel duidelijk. De enige vraag is wie dit gaat betalen? Heeft Cardiff zich verzekerd tegen dit soort gevallen? Zo ja, dan zal verzekeraar het bedrag moeten ophoesten, en dan kan het eventjes duren.

8 februari 2019 om 14:54

Was het niet toevallig ook het privévliegtuig van de eigenaar van Cardiff?

8 februari 2019 om 15:09

@fcg95

We weten het pas zeker als we die contracten lezen, en dat zal niet snel gebeuren. Maar wat we wel weten, is wat voor soort contract dit is. Namelijk een contract om de arbeidsrelatie tussen Nantes en Sala af te kopen. Pas als dat rond is, dan kan Sala een contract bij Cardiff tekenen. En dat heeft hij gedaan; alles was we hierover gelezen hebben, wijst erop dat die deals gewoon rond waren. Er is een heel minieme kans dat er nog iets anders speelt dat wij niet weten. Maar die kans is echt niet groot. Een aanwijzing daarvoor is de uitspraak van Cardiff zelf. Die hebben geen enkele inhoudelijke reden aangevoerd waarom ze nog niet betaald hebben. Als die inhoudelijke reden er zou zijn, zouden ze die al genoemd hebben. Lees ook het AD vandaag, waarin een advocaat het allemaal uitlegt, net als ik en een paar anderen gisteren op dit forum hebben gedaan.

Kortom: in theorie heb je gelijk. Het is mogelijk dat er contractueel nog een escape is voor Cardiff. Maar de kans dat dat zo is, lijkt buitengewoon klein.

8 februari 2019 om 21:09

@Edo, ik weet zelf ook wel dat die kans zeer klein is. Ik ben alleen niet zo'n fan van het roepen dat Cardiff moet betalen, of dat Nantes zich maar schappelijk moet opstellen. Laten wij, als leken, dat lekker aan de rechrer overlaten.

8 februari 2019 om 13:04

Cardiff heeft gister naar buiten gebracht dat ze inderdaad nog niet betaald hebben maar dat de club het wel gaat doen maar nu niet het juiste moment vond. Waarschijnlijk zal dit allemaal te maken hebben met verzekeringen van de club en zal daar nog een proces van komen wie er hier schuldig blijkt te zijn etc.

8 februari 2019 om 13:38

Daar heeft Nantes helemaal niks mee te maken. Cardiff dient gewoon de transfersom te betalen en moet dan maar zelf zien of en hoe ze de transfersom of een gedeelte daarvan kunnen terugvragen aan een verzekering of kunnen verhalen op de vluchtmaatschappij waar die vlucht gecharterd was.

8 februari 2019 om 14:30

Dus als jij een auto ongeluk veroorzaakt moet je eerst maar de andere auto('s) vergoeden en daarna iets van de verzekering terugkrijgen?
Dit is gewoon een triest ongeluk waar door alle partijen gekeken moet worden waar de 'schuld' ligt en wie ze verzekering moet betalen. Dit kan helaas even duren.

8 februari 2019 om 15:13

@djum die vergelijking gaat op alle fronten mis, dat heeft dus geen zin.

Het punt is dat de betalingsverplichting van Cardiff gewoon vast lijkt te staan. Alles wijst erop dat de deal gewoon helemaal rond was. Er is geen enkele omstandigheid aangevoerd die zou kunnen betekenen dat de deal nog niet helemaal klaar was. En dan staat die betalingsverplichting gewoonweg vast. Of Sala daarna crasht met een vliegtuig, een hartaanval krijgt of geblesseerd raakt bij het trainen, maakt allemaal niet uit.

Als Cardiff een verzekering heeft, dan moeten ze die vooral bellen en een overleg plannen. Maar het verandert helemaal niets aan de betalingsverplichting jegens Nantes.

8 februari 2019 om 16:10

stel je voor je elke week heb je een wedstryd, je komt de kleedkamer binnen, je kijkt naar de plek waar sala zat, maar hij is er niet meer, dat hakt in of je het nou wil of niet, een tragische lot

Die financiële kant van deze ellende blijft lastig. Mijn eerste reactie is dat Cardiff de gehele koopsom gewoon heeft te voldoen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het ietwat wrang is om onder deze omstandigheden de betalingsafspeaken niet op tijd na te komen onder het mom van 'nu even niet vanwege deze tragedie'.

Aan de andere kant. Ik weet niet of de overeenkomst tussen de clubs beheerst wordt door Frans of Engels recht, maar hier in Nederland zou je nog kunnen zeggen dat Nantes niet geleverd heeft. Maar ook daar past weer de kanttekening dat de clubs misschien wel zijn overeengekomem dat Cardiff zelf de verantwoordelijkheid zou dragen over het vervoer.

Maargoed. Hopen dat dit z.s.m. opgelost wordt en de piloot ook rap gevonden wordt.

8 februari 2019 om 12:50

"ik weet niet of de overeenkomst tussen de clubs beheerst wordt door Frans of Engels recht, maar hier in Nederland zou je nog kunnen zeggen dat Nantes niet geleverd heeft."

Jawel, hij is namelijk gewoon in Cardiff geweest, daar heeft hij zijn contract getekend. Het ongeluk vond twee dagen later plaats, toen hij even op en neer vloog om in Nantes afscheid te nemen.

8 februari 2019 om 13:00

Dank voor de opheldering. Lijkt me nog meer reden voor Cardiff om gewoon te betalen.

8 februari 2019 om 13:28

Los daarvan speelt het leveren geen rol, omdat er geen sprake is van een koopovereenkomst. Je kunt een persoon niet in eigendom hebben. Clubs sluiten in dat geval een overeenkomst om het lopende contract af te kopen, vaak met opschortende voorwaarde dat de speler een arbeidsovereenkomst aan gaat met de 'kopende' club. Het komt dus eigenlijk neer op betalen is contract verscheuren, mits de speler een contract bij je tekent.

8 februari 2019 om 13:55

Nu je het zegt. Vergeef me voor deze slavernij-achtige gedachte hahaha.

8 februari 2019 om 15:19

@free eves en cabinessence

"levering" wordt op verschillende manieren gedaan. Bij het kopen van een (niet al te groot) voorwerp is de fysieke overhandiging relevant. Maar bij andere transacties weer niet. Zoals het kopen van een huis. Levering vindt dan plaats door rechtshandelingen te plegen, aktes te tekenen, etc. De overhandiging van de sleutel is slechts symbolisch.

Bij het soort contract waar hier sprake van is, is levering ook anders geregeld. Wat Cabinessence zegt, dat Sala zijn contract heeft getekend, zal daar onderdeel van zijn. Maar dat hij dat in Cardiff doet, is niet relevant. Cardiff betaalt voor het afkopen van het contract van Sala bij Nantes. De levering bestaat dan uit het tekenen van dat contract door Nantes, niet uit het overhandigen van de speler. Voorwaarde om het contract geldig te maken, zal zijn geweest dat Sala een arbeidscontract tekent bij Cardiff. Als aan al dat soort voorwaarden is voldaan, is de levering een feit. Sala had zijn deel kunnen doen vanaf een Frans kantoor of een tropisch eiland, liggend in een zonnestoel. Dat maakt dan niet uit.

Alles wijst er dus op dat de levering gewoon volgens afspraak heeft plaatsgevonden.

Edit ik zie nu pas de bijdrage van Terzetter, die iets soortgelijks zegt

8 februari 2019 om 15:24

Heel simpel gezegd is levering geen voorwaarde, dus de hele discussie over vormen van levering mag achterwege blijven. Dat is nl een voorwaarde voor overdracht van eigendom in het goederenrecht. De mens is echter geen eigendom zoals Terzetter inderdaad terecht aangeeft😂

8 februari 2019 om 15:28

Nee hoor. Kijk maar eens op wikipedia Levering (nederlands recht) voor meer informatie over verschillende vormen van levering, zoals bij registergoederen, vorderingsrechten, etc.

8 februari 2019 om 15:40

Bedankt voor de opheldering iedereen, vermoedelijk juristen in het civiel recht. Blijkt maar weer dat ik me beter alleen kan bezighouden met bestuursrechtelijke aangelegenheden hahaha.

8 februari 2019 om 15:49

Ik zeg juist dat vormen van levering in dit geval niet van belang zijn, aangezien hier geen sprake is van 'een goed' als beschreven in art 1 boek 3 BW. Art 84 van boek 3 beschrijft nl de overdracht van een goed en dat daar een geldige titel, beschikkingsbevoegdheid en levering voor nodig is. Het loopt echter al direct spaak op het feit dat een mens geen goed is. Registergoederen en vorderingen zijn zaken en vermogensrechten, dus goederen.

8 februari 2019 om 15:49

Ik zeg juist dat vormen van levering in dit geval niet van belang zijn, aangezien hier geen sprake is van 'een goed' als beschreven in art 1 boek 3 BW. Art 84 van boek 3 beschrijft nl de overdracht van een goed en dat daar een geldige titel, beschikkingsbevoegdheid en levering voor nodig is. Het loopt echter al direct spaak op het feit dat een mens geen goed is. Registergoederen en vorderingen zijn zaken en vermogensrechten, dus goederen.

8 februari 2019 om 16:35

@dweyer

Er wordt in zo''n situatie ook geen mens "geleverd", maar een recht. Namelijk het verlossen van de arbeidsrelatie Nantes - Sala. En dat moet gewoon geleverd worden, en dat doen ze door een contract te ondertekenen.

Maar prima allemaal hoor, we gaan het allemaal van dichtbij meemaken. De discussie zal gaan over de vraag of de deal helemaal rond was, en als dat zo is, dan moet Cardiff gewoon betalen. Als Cardiff een betoog heeft dat de deal niet rond was - of dat nou een gebrek aan levering is of wat anders - dan gaan we dat ook wel horen.

Misschien ver gezocht hoor, maar zou het kunnen dat de piloot er gewoon vandoor is gegaan (met een schiet stoel ofzo) toen bleek dat het vliegtuig kuren vertoonde? Aangezien hij niet meer in het vliegtuig zat?

OT: mooi gebaar, blijft toch wel een heftig verhaal hoor pff...

8 februari 2019 om 14:17

Schietstoelen zitten voor zover ik weet enkel in militaire vliegtuigen, dus dat lijkt me zeer sterk. Ik weet niet hoe het wrak er uit ziet, maar het lijkt me aannemelijker dat de piloot door de klap van het toestel met het water uit de cockpit is geslingerd en in het open water terecht is gekomen. Die gaan ze nooit meer terugvinden. Ontzettend vervelend voor zijn/haar familie natuurlijk; in de media gaat het alleen maar over Sala, terwijl die piloot ook gewoon verdwenen is.

8 februari 2019 om 15:25

@thijsjuh

Laten we niet gaan speculeren zonder dat daar aanleiding voor is. Wat jij beschrijft gebeurt in films, maar in het echt zal dat niet gauw gebeuren. In theorie is het misschien mogelijk (niet met een schietstoel, maar met een parachute door de zijdeur) maar we hebben er geen enkele aanleiding voor om dat te denken, en het gaat ook volstrekt in tegen het zijn van piloot. Een piloot zal tot het laatste moment proberen om zijn toestel zo goed mogelijk te laten landen, denk aan Sullenburger die zijn jumbo jet in de Hudson parkeerde en het leven van alle passagiers redde. Zo zitten piloten in elkaar. Gun die man zijn eer door in het harnas gestorven te zijn.

@finidi ik vind juist dat er opvallend vaak ook wordt stilgestaan bij het lot van de piloot. Dat lees ik in elk geval in veel artikelen en bijdragen: voor zijn familie is het drama precies even groot als dat van de familie Sala. En misschien nu nog wel groter doordat hij nog vermist is, en Sala is gevonden.

Sala gevonden, over de nog steeds vermiste piloot (die vast ook ouders en familie/vrienden en wellicht een gezin heeft) zullen we naar waarschijnlijkheid niets meer horen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren