Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik ben bang dat Frenkie de Jong overkomt wat Maradona overkwam’

Laatste update:

Peter Bosz werkte in de tijd dat hij bij Ajax aan het roer stond samen met Frenkie de Jong en raakte in die tijd overtuigd van de kwaliteiten van de middenvelder. De huidige trainer van Bayer Leverkusen ziet echter ook een verbeterpunt bij de aankoop van Barcelona, aangezien Bosz van mening is dat De Jong de bal soms te lang bij zich houdt.

De oefenmeester ging in zijn periode in Amsterdam regelmatig in gesprek met de Oranje-international: “Ik vond dat Frenk te veel liep met de bal. De consequentie daarvan is dat je schoppen krijgt. Dat zie je nu ook: elke wedstrijd gebeurt het wel een of twee keer dat hij schop krijgt. Een flinke schop. Ik ben bang dat hem overkomt wat Diego Maradona overkwam”, legt hij uit aan Voetbal International.

Maradona liep in 1983 toen hij in het shirt van Barcelona speelde een zware blessure op na een charge van Athletic Club-verdediger Andoni Goikoetxea en Bosz merkt dat De Jong tegenstanders soms net zo uitdaagt als de Argentijnse ster dat in het verleden deed: “Hij zegt: ‘Dat vind ik het lekker, de tegenstander even voelen.’ Ik zei: ‘Frenk, ik weet dat het moeilijker is tegenwoordig, met die camera’s, maar als ik jou als speler zou zijn tegengekomen, dan had ik je meegenomen, man en bal.’”

Bosz ziet vaak in wedstrijden dat De Jong nadat hij een bal heeft vrijgemaakt wacht met afspelen, waardoor de tegenstander de tijd krijgt om dichterbij te komen. De trainer vindt dat de middenvelder de bal in dat soort situaties sneller af moet spelen: “Let maar op: elke wedstrijd gebeurt het hem. Tegen Duitsland, tegen Frankrijk, en dan zie je hem boos naar de scheids kijken. Want hij krijgt zo veel schoppen. Maar ik zeg: ‘Frenk, soms kom je in duel en het gebeurt, maar bij jou is het negen van de tien keer, dat als je eerder speelt, je geen contact hebt.’”

Ben jij het eens met Peter Bosz?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Maar goed, hij is natuurlijk nog jong genoeg om veel te kunnen leren en zijn stijl aan te kunnen passen en daar beter in te worden. Hij komt met spelers te werken die dat maar al te goed kunnen en weten. Benieuwd waar die staat na 1 seizoen Barcelona.

2 februari 2019 om 13:44

Frenkie heeft zelf aangegeven dat hij de bal langer bij zich houdt om meer ruimte te creeeren voor zijn medespelers. Het heeft niks te maken met uitdagen, maar meer in de hoop dat tegenstanders uitstappen en medespelers daardoor meer de ruimtes kunnen benutten. Bovendien vind ik Frenkie aan de bal best sterk, hij is snel en behendig waardoor hij vaak de tegenstanders weet te ontwijken. In Spanje moeten we het nog zien, maar bij Frenkie heb ik nooit het idee dat hij dribbelt met de intentie om uit te dagen.

Ik vind dat juist heerlijk dat uitdagen. Hoort er gewoon bij, zonder emotie is voetbal niks.
Dat is ook gewoon geen enkele reden om een rotschop te geven. Dus in plaats van frenkie te stoppen, moet er gewoon hard worden opgetreden tegen die zware overtredingen. Zoals laatst neymar kreeg, is tog te gek voor woorden dat dat onbestraft blijft

2 februari 2019 om 13:12

Helemaal mee eens! En buiten dat het leuk is om te zien, het uitstellen zorgt er ook voor dat zijn medespelers de tijd krijgen om een loopactie te maken of zich aanspeelbaar te maken.

2 februari 2019 om 14:00

Ja, en iemand stapt meer in, waardoor hij, als hij gezien is, langzamer weer in de organisaite terugkeert en het dus wellicht een kansrijkere situatie wordt ook voor De Jong zelf, eerder vrij als ie meteen doorbeweegt.

2 februari 2019 om 13:16

Dat bedoeld men niet.. op zijn positie waar hij speelt moet hij volgens Bosz sneller de bal spelen anders kom je sneller in contact met de tegenstander, hij heeft hier toch een punt? Het zal hem niet slechter maken als hij sneller de bal afgeeft, juist beter. Xavi kwam ook zelden nooit in directe duel met zijn tegenstander omdat hij zich perfect vrij speelde en gelijk ook de bal weggaf.

2 februari 2019 om 13:22

Bozs zegt duidelijk dat als hij hem tegengekomen zou zijn als speler dat hij hem een rotschop zou geven.
Hij praat in mijn ogen die overtredingen dan deels goed, want frenkie.moet gwn de bal eerder spelen en niet uitdagen.
Dat.slaat tog nergens.op, tuurlijk als r een betere optie was om direct te passen moet frenkie dat gwn doen.
Maar juist door zn dribbels krijgt hij betere mogelijkheden en komen er grotere kansen

Dat hij er voor zorgt dat een tegenstander op hem afkomt is toch juist goed. Hierdoor ontstaat er weer dat extra beetje ruimte die het verschil kan gaan maken

2 februari 2019 om 13:06

Inderdaad, dat moet de tegenstander gaan kiezen. Of looplijn afschermen of ballijn afschermen, waardoor je een man meer situatie creëert.

2 februari 2019 om 13:17

Hij bedoelt die slidings van achteren.. Nadat Frenkie een speler gepasseerd heeft geeft hij soms deze zelfde tegenstander de mogelijkheid om weer bij hem te komen en dan kunnen spelers je lelijk onderuit halen.
Frenkie wordt heel vaak "nageschopt " zo kan je het wellicht beter omschrijven en ook heel vaak zijn het overtredingen van achteren op hem.

Althans dat denk ik..

2 februari 2019 om 13:27

Bij Vilhena noemen ze dat postbode voetbal.

2 februari 2019 om 15:58

Precies dat, de tegenstander uit positie lokken

Fijn dat iemand een keer iets inhoudelijks te zeggen heeft over De Jong in plaats van al die uitspraken van charlatans als Aad de Mos en Valentijn Driessen.

Wat Bosz zegt klopt ook: hij moet tegenstanders killen, geen kans geven. Lijkt er inderdaad op dat hij soms 'met ze aan het spelen is'.

2 februari 2019 om 13:27

Inderdaad al die kenners komen niet verder dan een volgende carrièrestap, een mooie club en een transfersom. Nooit over sterke of verbeterpunten. Als Bosz zoiets zegt, dan snijdt het ook hout. Je zag het ook in de laatste wedstrijden (tegen Feyenoord met voor de pauze; de scheids fluit niet en je haal jezelf uit de wedstrijd)

2 februari 2019 om 15:02

Driessen is inderdaad een charlatan. Aad de Mos heeft vroeger natuurlijk wel het nodige gepresteerd. Die is soms een beetje clownesk maar verdient de kwalificatie charlatan in mijn optiek niet.

Ja dat heb ik ook gezien van hem

Net even op het laatste moment het balletje wegtikken als de tegenstander er in komt, terwijl het best eerder kan

En dat daagt de tegenstander ook uit om een keer uit te halen

Ik houd soms mijn hart vast bij hem

Dit is juist een onderdeel van de kwaliteiten die Frenkie bezit om een topspeler te zijn en nog beter te worden. Frenkie heeft laatst in een interview wel eens gezegd dat hij soms sommige trainers maar wat liet praten en zelf zijn eigen ding bleef doen. Ik weet nu op wie Frenkie onder andere doelde...

2 februari 2019 om 13:20

Dus het is een kwaliteit om net zo lang met afspelen te wachten totdat je een rotschop krijgt?

2 februari 2019 om 13:25

Het is een kwaliteit om tegenstanders naar je toe te trekken en deze te omspelen om zo ruimte te creëren voor aanvallende ingestelde spelers.

Een heerlijke duidelijke analyse van Bosz. Niet zomaar iets roepen, maar een heldere uitleg waarom de Jong soms niet te lang moet wachten. Grappig ook dat vele eerder denken dat je daardoor meer balverlies krijgt, terwijl Bosz er een totaal andere kijk op heeft!

Tsja lastig, dat lange aan de bal houden, en de bal dan weer net op tijd spelen, is juist ook Frenkies kracht. Het zorgt er inderdaad voor dat spelers dichterbij komen, maar die spelers die dichterbij komen zorgen ervoor dat er ergens anders ruimtes ontstaan.

Aj...idd...de slager van Bilbao werd hij erna genoemd.
Historisch vieze overtreding die in dezelfde categorie valt destijds als de aanslag op Ewald Lienen.
Ja door de jaren heen had je er wat scheermessen tussenlopen,gentile en Camacho schieten me zo even te binnen.
Sergio Ramos is het braafste jongetje van de klas vergeleken met deze spelers.

2 februari 2019 om 15:04

Norbert Siegmann van Werder Bremen, door Otto Rehhagel aan de lijn opgestookt om die RAF-symphatisant Ewald Lienem even flink aan te pakken. 😄

2 februari 2019 om 15:31

Idd,siegmann,ik was de naam even kwijt.
Bah,hoe dat been open lag,niet te geloven.

2 februari 2019 om 16:31

Maar toch past Siegmann niet in dit rijtje. Niet een rode kaart in zijn hele loopbaan. De overtreding was erg ongelukkig en de blessure was, zegt Lienen zelf, niet erg. Het zag natuurlijk verschrikkelijk uit maar na vier weken speelde hij weer.

2 februari 2019 om 17:08

@duitser
Dat klopt. Dan had Ulli Borowka, Georg Schwarzenbeck of Werner 'beinhart' Lorant meer voor de hand gelegen.

Dribbelen, de man opzoeken, mensen uitspelen zodat hij linies overslaat is juist zijn grote kracht. Je haalt bijna al zijn vaardigheden weg als je hem dit verbiedt.

Overigens lijkt het wel of hij geluisterd heeft, want de laatste maanden vind ik hem veel minder spelen, veel te controlerend.

Mijn vrees is realistischer en daarom ook groter, dat de Jong zich voor de rest van het seizoen zich niet meer voor 100% geeft om blessures te voorkomen. Weer is het bestuur door de knieën gegaan voor het grote geld terwijl ze maar 1 boodschap te verkondigen hadden; Kom na de competitie maar terug.

2 februari 2019 om 13:21

Janta, waar was frenkie dan voor zijn transfer? Ik heb hem na het duel met oranje tegen Frankrijk niet meer gezien. Behoudens de vermelding op papier dat hij speelt.

2 februari 2019 om 13:39

Ik kan van afstand niet zien over hoe het gesteld is met je ogen. Dus deze discussie ga ik niet met je aan.

2 februari 2019 om 14:05

Volgens het Ajax beleid moet hij helemaal niet meer opgesteld worden. Geen toekomst bij Ajax en loopt alleen maar jeugd in de weg. Niet willen verlengen of al verkocht zijn is in dit geval hetzelfde resultaat.
(overigens weet ik ook wel dat De Jong gewoon opgesteld blijft worden, beleid is zo veranderlijk als de wind)

Er is afgelopen weken maar 1 persoon die verstandige woorden uitsprak: Suarez. Die vertelde het eerlijke verhaal dat frenkie niet de problemen van Barca zal oplossen. Ik merk dat te veel mensen in extase zijn van deze frenkie, maar men moet wel beseffen dat Barca geen Ajax is. Wat ik wil zeggen is dat als deze frenkie zijn stransferbedrag niet waar kan maken, dan is het meteen over. Er is geen pers, publiek etc die hem in bescherming neemt; zoals dat nu op een bijna beschamende wijze gebeurt in NL. We zien hoe een Couthino die Liverpool droeg week in week uit (frenkie laatste goeie wedstrijd was van oranje tegen Frankrijk!!!!!!!), nu moeite heeft zich aan te passen. En dan gaat frenkie ook nog een key positie vervullen. Het is niet alleen dat lopen met de bal dat hem bijzonder makkelijk uit te schakelen speler maakt. Het is simpelweg gebrek aan intelligentie om na middellijn dingen te ondernemen. En guess what, daar begint het spel van Barca pas. Sterker nog, 9 van 10 keer hangt Barca op speelveld van de tegenstander. Busi kan dat als geen ander spelen dat spel. Maar frenkie? Ik hoop het. Maar ik zie het somber in. Tussenstap naar een Arsenal of Hotspur had veel beter gepast in zijn loopbaan dan deze ultra reuzenstap.

Heb een gevoel dat het niet echt een succes verhaal gaat worden met De Jong bij Barca. Iedere jeugdige speler heeft namelijk een behoorlijke terugval. Het zou wat zijn als hij die heeft precies wanneer hij naar Barca gaat. Het is normaal bij iedere jonge speler om even zo'n dip te hebben. De enige bij wie ik dat niet heb gezien was Messi. Sinds ik hem volgde sinds het jeugd WK van 2005 is hij alleen maar beter geworden.

Terwijl iedere andere jonge speler wel wat mindere tijden heeft gekend. Ik vind De Jong op dit moment ook zijn niveau van een aantal maanden geleden niet halen. Een paar weken geleden gaven ze daarvan ''transferperikelen'' de schuld. Dat duidt naar mijn mening toch wel naar een wat mindere mentaliteit. Als je echt zo'n topper bent met een top koppie op je schouders, zoals al die analisten ons dat vertellen, dan laat je je niet zo snel gek maken door wat transferpraat of wat schopjes.

Natuurlijk wil ik De Jong zien slagen maar ben ook realistisch. Zo makkelijk zal het niet gaan worden bij Barca. De andere middenvelders die daar al spelen zijn ook geen pannenkoeken. Hij zal toch een andere taal moeten leren, moeten leren functioneren in een andere cultuur en zich aanpassen aan het spel van Barca en wat nog belangrijker is: het tempo. Iets wat velen altijd zwaar onderschatten. Mits De Jong zich toch wel snel aanpast en geweldig speelt vanaf het eerste minuut zal ik natuurlijk al mijn woorden opeten. Als hij dat doet dan kunnen we echt concluderen dat het een buitenaards toptalent is: vanaf het eerste moment in het seizoen 2019/2020 in de basis staan, een zekerheidje zijn en iedere wedstrijd een 8 halen. Dan is het een topper.

Ik vind dit echt onzin, Robben krijgt ook tikken, Messi ook, Neymar en Ronaldo. Hoort bij het voetbal en dat is nog steeds zo. Niets aan de hand toch lijkt mij? Bosz doet net alsof er een doodschop komt. Frenkie die is maar 21 jaar en kan nog enorm veel leren van spelers als Busquets en Messi. Frenkie loopt weliswaar met de bal, maar hij doet dat wel effectief en het heeft veel nut. Je hebt genoeg spelers die rennen de drukte in of lopen zichzelf vast en dat doet Frenkie zelden. Bovendien als hij de bal heeft, dan versnelt hij het spelletje. Iets wat je tegenwoordig nauwelijks ziet. Ik vind juist dat het probleem tegenwoordig is dat spelers te snel passen zonder te durven dribbelen. Zijn amper goeie dribbelaars die 20 meter met de bal willen en/of durven te dribbelen. Toen Robben stopte klaagden iedereen dat wij geen dribbelaars hebben, nu hebben wij eentje en dan is hij bang dat Frenkie schoppen krijgt. Zonder Frenkie is een team totaal niet om aan te zien. Kijk naar een Schone als hij speelt is het om te janken. Kan af en toe scoren, maar echt indrukkende moves zie ik nauwelijks. Voor spelers als Frenkie kom je naar het stadion. Koester deze speler aub ipv zijn talent dood te maken. Robben kreeg ook veel kritiek vroeger dat hij zo ego was met de bal, maar hij heeft laten zien er te staan elke wedstrijd. Nu heeft hij zijn dribbel zover geperfectioneerd dat niemand meer daarover klaagt. Hopelijk doet Frenkie dat ook, gewoon doorgaan met dribbelen, want dit is namelijk je handelsmerk!

Je zal het haast niet geloven maar ik ben een zelfde typer speler als de Jong maar dan op amateur niveau natuurlijk. Ik vraag de bal aan de verdediging en ben sneller dan de spelers voor me en dribbel makkelijk de ruimtes in. Inderdaad is het grote nadeel dat je de meeste schoppen krijgt. Structureel de meeste van het team. Toch zou ik hier je spel niet op aanpassen, want een man voorbij lopen is ook heel nuttig.
Je word er natuurlijk ook weerbaar door he. Je lichaam past zich aan op de schoppen die je krijgt. Je botten worden sterker bijvoorbeeld. alleen is de kans wel groter dat je een schop krijgt waarmee jij je enkel banden scheurt, spier blessure's etc.

Ik vind langer balbezit niet altijd verkeerd. Hij fungeert als een soort quarterback. Door iets langer balbezit krijgen komt er op andere plekken misschien iets meer ruimte vrij en dat ziet hij perfect

Tactisch gezien juist erg goed, omdat hij op deze manier voor ruimte zorgt.
Ja hij loopt het risico hiermee schoppen te krijgen, maar die moeten juist bestraft worden.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 2.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren