Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Ligt: ‘Dat is een kwaliteit die je in Nederland niet vaak ziet’

Laatste update:

Ajax mocht in de winterse transferperiode met Lisandro Magallán en Lassina Traoré tot nu toe twee nieuwe spelers verwelkomen en het duo ging meteen mee op trainingskamp naar Florida. Matthijs de Ligt deed daar een eerste indruk van de nieuwelingen op en is vooralsnog te spreken over de kwaliteiten van de Argentijn en de Burkinees.

“Hij komt uit een hele andere voetbalcultuur, meer het keiharde”, begint de aanvoerder bij Ajax TV over Magallán. “Je ziet dat hij de voetballende basis ook goed beheerst, dus ik denk dat hij een welkome versterking is voor ons. Als hij zich eenmaal in een spits vastbijt, wint hij zijn duel eigenlijk altijd. Dat is een kwaliteit die in Nederland niet vaak gezien wordt. Hij laat zien dat er ook een andere kant aan het verdedigen zit.”

Ook Traoré kan De Ligt bekoren en de verdediger heeft al gezien dat zijn nieuwe collega balvast is en goed kan afwerken: “Ik denk dat het wel een aardige spits is. Maar hij is nog jong en ik denk niet dat ik zomaar te veel druk op hem moet leggen. Hij is nieuw in Nederland, dus we moeten hem de tijd geven om zich te ontwikkelen, maar de eerste vooruitzichten zien er goed uit.”

Tegenover de komst van Magallán en Traoré staat het vertrek van Maximilian Wöber. De centrale verdediger uit Oostenrijk verliet Ajax afgelopen week na anderhalf jaar voor een avontuur bij Sevilla en De Ligt laat weten dat de selectie Wöber zijn overstap gunt. De jonge stopper zal echter ook gemist worden: “Max heeft zich vooral vorig seizoen heel goed laten zien. Het is altijd lastig wanneer er een speler vertrekt die belangrijk is geweest voor de ploeg, maar hij heeft een keuze gemaakt en Sevilla is ook geen misselijke club.”

Van wie verwacht jij het meest bij Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De Ligt wordt natuurlijk naar zijn mening gevraagd, maar....... SAAI... de mediatraining druipt er vanaf... we kunnen ons opmaken voor 15 jaar slap geklets... traore lijkt een aardige spits... dat zijn andere woorden voor...., nou maak ‘em maar af....

19 januari 2019 om 11:58

Als ik jou was zou ik eens interviews van hem bekijken na een wedstrijd, dat is alles behalve mediatraining. Zegt gewoon wat die vindt en dat op een slimme manier. Maar jij zal dat vast ook slap geklets vinden.

19 januari 2019 om 12:04

Klopt, inderdaad saai. Fantastische voetballer, maar weinig verrassend in tekst en uitleg. Ik voorzie een carrière als analyticus wanneer hij met pensioen is. Ik spreek je in 2037😉

19 januari 2019 om 12:16

Okidoki, voor spectaculaire uitspraken moet je bij Ribéry zijn. Daar kan je je lol niet op. De Ligt heeft nog een groot carrière voor zich, schei eens uit.

19 januari 2019 om 13:08

De Ligt is een nuchtere jongen die gewoon met beide benen op de grond blijft. Bovendien maakt hij het ook waar op het veld. Misschien is het typisch Nederlands om te zeiken om te kunnen zeiken. Kijken naar je naam okidoki78, vermoed ik dat je 41 jaar bent? Nou dan mag jij denk ik wel mediatraining gebruiken man, want je kan nog veel leren van een 19-jarige jongen die zich niet uit zijn tent laat lokken.

19 januari 2019 om 13:52

Saai is het juiste woord niet,eerder berekenend. Matthijs zegt precies het minimale wat ie moet zeggen zodat ie snel van dat ges-eik af is,en niemand aanstoot neemt aan zn uitspraken. Gelijk heeft ie. zo kan ie zich optimaal concentreren op zn echte werk :voetballen.

19 januari 2019 om 16:39

He bah wat zijn we het niet eens...

19 januari 2019 om 16:44

Over zijn kwaliteiten en carrière heb ik het niet, fantastische voetballer en ik zal in de lampen hangen van het juichen als hij de winnende in kopt in een finale van oranje... dus ik maak onderscheid tussen voetbalkwaliteiten en hetgeen hij uitkraamt in interviews

19 januari 2019 om 11:59

Heeft niks met mediatraining te maken, wat had jij dan gedacht dat ie zou zeggen? Waardeloze spelers, gelijk contract laten ontbinden? Verder vind ik de ligt en in meerdere mate frenkie altijd wel lekker vrij een eerlijk zijn in de media, in ieder geval fijner om naar te luisteren dan veel anderen in de eredivisie.

19 januari 2019 om 12:09

Schei toch uit, wat wil je dan horen? Zo'n Bergwijn? Foor? Seuntjes? Doe mij dan maar een interview waar de mediatraining er vanaf druipt hoor, en bij De Ligt valt ook dat juist reuze mee als je hem hoort praten. Gewoon een klasbak en een voorbeeld voor veel van zijn leeftijdsgenoten

19 januari 2019 om 16:40

Zeker een klasbak, Bergwijn ook, maar dat is trouwens ook een kampioen open deuren hoor... doe mij maar Sjaak Polak uitspraken.. veel leuker

19 januari 2019 om 18:08

Seuntjens durft tenminste te zeggen dat die met matennaaiers heeft gespeeld maakt het toch een stuk leuker dan “ja het is teleurstellend dat het seizoen zo moet aflopen maar ik ben blij dat deze spelers een mooie transfer hebben”

19 januari 2019 om 12:15

De Ligt komt gewoon, net zoals in al zijn andere interviews, heel natuurlijk over. Wanneer men het citeert kan ik begrijpen dat het wat getraind over komt maar ja.. een getrainde vrije trap van Messi is ook mooi om te zien

19 januari 2019 om 12:16

Of gewoon een intelligent joch!
Die uitspreekt wat hij ziet.Niks mis mee toch?
Zie hem eigenlijk altijd wel(zover ik dat in kan schatten)zich zelf zijn.
Sympathiek,eerlijk,realistisch weinig onzinnige teksten.
Prima aanvoerder op die leeftijd!

19 januari 2019 om 12:41

Misschien moet je je eerder beklagen over de journalist. Op zo'n vraag kan De Ligt toch niet antwoorden ' ja die magallan kan niet voetballen, is echt te veel voor betaald volgens mij '.

19 januari 2019 om 16:45

Zou wat zijn als hij dat zou zeggen, Derksen en Gijp helemaal leip...

19 januari 2019 om 13:18

Ik vind m echt extreem volwassen overkomen. Praat echt al als een routinier. Helemaal niks mis mee!

19 januari 2019 om 16:41

Eens, misschien is dat het ook wel.. dat hij praat op een manier die niet past bij een adolescent

19 januari 2019 om 14:17

Dit hebben we aan onszelf te danken hoor. Doet die dat niet wordt zo iemand belachelijk gemaakt en met de grond gelijk gemaakt.

19 januari 2019 om 15:16

Je hebt helemaal gelijk. Het volgende citaat: "Maar hij is nog jong en ik denk niet dat ik zomaar te veel druk op hem moet leggen. Hij is nieuw in Nederland, dus we moeten hem de tijd geven om zich te ontwikkelen, maar de eerste vooruitzichten zien er goed uit."

Dit is toch niet gezond? Hij praat hier alsof hij de trainer is van Ajax en hij deze nieuwe speler onder zijn hoede heeft. Wat een arrogantie.
En de kwaliteiten van de twee nieuwe spelers moet nog blijken. Daar valt nog geen oordeel over te vellen.

19 januari 2019 om 15:30

Nou, ik hoor hier een talent die heel bewust is van zijn status en kwaliteit. Hij spreekt niet als een trainer, maar juist als een speler met exceptionele kwaliteiten. Hij wilt niet te veel kwijt over die jongen, juist omdat die jongen daar dadelijk op afgerekend wordt. Als die had gezegd mega talent en ik snap waarom Ajax zover voor hem ging, moet jij een kijken wat de reacties zijn als die niet binnen twee maanden een basisplaats heeft of een mindere wedstrijd speelt bij jong. Ik weet nog wat de reacties waren op Frenkie de Jong. Kon nooit veel zijn want hij had geen basisplaats, vervolgens werd het echt grote talenten breken veel eerder door en inmiddels zijn we zover om elke mindere wedstrijd van Frenkie aan te grijpen om daarmee aan te tonen dat hij echt nog niet mee kan bij een topploeg. Hadden van de sar en Overmars niks gezegd over het talent van Frenkie, was het allemaal een stuk minder geweest.

19 januari 2019 om 15:19

Wat ik hoor is geen media training, ik hoor de Magallan een beest is met kwaliteiten die Mathijs blij maken... ik heb er wel zin in hem te zien tegen Luuk de Jong

wat ik in Nederland vaak juist mis bij verdedigers is lengte en fysieke kracht. De Ligt heeft wel een punt in die zin dat we het opbouwende aspect hier vaak belangrijker vinden dan het verdedigende aspect en dat is natuurlijk wel vreemd. uiteindelijk gaat het erom dat je in staat bent een tegenstander uit te schakelen en de 0 te houden

19 januari 2019 om 13:28

Ik ben het volledig met je eens. Een centrale verdediger behoort zijn directe tegenstander uit te schakelen. De opbouw gebeurt veelal via de backs en/of de nummer 6. Als we de nadruk te veel gaan leggen op het voetballende gedeelte, dan zijn er maar weinig centrale verdedigers die wij echt goed vinden. Sanchez kon er voetballend ook weinig van (was van Mourinho destijds een meesterzet om hem te laten opbouwen), maar verdedigen kon hij als de beste. En zie daar hoe goed wij hem vonden. Dus hup die spits 90 in de broekzak en gaan.

19 januari 2019 om 14:24

"sanchez kon er voetballend ook weinig van (was van Mourinho destijds een meesterzet om hem te laten opbouwen)".

Je geeft het zelf al aan. Als je opbouwend een slechte verdediger hebt is dat een mindpunt, zeker als beiden slecht aan de bal zijn. In het moderne voetbal moeten de verdedigers ook gewoon opbouwen, zeker als je wilt domineren.

Neemt niet weg dat verdedigen zelf de basis blijft en dat we dat in Nederland af en toe soms vergeten. Maar een speler die ook kan voetballen is gewoon een stuk meer waard.

19 januari 2019 om 14:43

@asroma8

toch zie je in de Europese top maar heel weinig verdedigers die opbouwen en toch domineren die clubs het Europese voetbal

19 januari 2019 om 14:56

Dat was tactisch gewoon goed gedaan. Maar laten we eerlijk zijn en menig Europese topclub analyseren dan komen we tot de conclusie dat veel centrale verdedigers niet kunnen opbouwen. Geen probleem, want daar hebben ze andere spelers voor. Dat was bij Ajax toen ook. Namelijk De Ligt, Veltman en Schöne.

19 januari 2019 om 15:39

Niet mee eens. Opbouwend een slechte verdediger is geen enkel probleem. Een redelijke crosspass kan elke verdediger onder de knie krijgen. Als die dus vrijgelaten wordt in de opbouw, los je het op die manier op. Diepe bal, aansluiten en duelleren. Onder Bosz deden ze dat veelvuldig en de tegenstander werd echt kapot gelopen. Ook moet je niet vergeten dat United gewoon de betere spelers had. Dan is het makkelijk een mannetje vrij laten, bij gelijkwaardige spelers of mindere spelers wordt dat al een heel ander verhaal. Dan wordt het toch eerder opvangen dan vrijlaten. Dan zijn er dus gewoon meerdere vrij voor de opbouw. Eigenlijk precies het probleem dat Nederland heeft met Tete en Promes in de basis. Dan heb je samen met de Roon drie in de basis die opbouwend weinig tot niets toevoegen waardoor de betere landen de belangrijke opbouwende spelers constant onder druk kunnen houden met meerdere spelers. Zet je er Dumfries en Bergwijn neer, dan is het toch echt alleen de Roon. Massaal druk zetten op een de Jong bv is dan totaal zinloos omdat Nederland er dan alsnog via Dumfries en Bergwijn bijvoorbeeld uit komt en je dan op die rechterflank een mannetje must.

19 januari 2019 om 16:01

Real Madrid: Ramos is fantastisch aan de bal (was ooit rechtsback), Varane is meer dan prima.
Barcelona: Hun beleid lijkt me duidelijk, iedereen moet kunnen meedoen.
Bayern: Hummels en Boateng allebei zeer goed aan de bal.
Psg: Silva en Marquinhos allebei sterk aan de bal.
Manchester City: Lijkt me ook duidelijk.
Liverpool: Van Dijk zeer goed aan de bal, de rest ook niet slecht.

Het hoort gewoon bij het moderne voetbal, zeker met hoe veel teams er hoog druk zetten. Eigenlijk zijn Juventus en Atletico de enige echte uitzonderingen. Al staat Bonucci er bij Juve alleen nog in omdat hij zo goed aan de bal is.

19 januari 2019 om 15:10

Timing en inzicht is de belangrijkste eigenschap die een goede verdediger moet hebben. Met inzicht bedoel ik niet aan de bal maar situaties en tegenstanders lezen. Weten wanneer wat gebeurt en dingen aan zien komen. Inschattingsvermogen en ga zo door.
Als hier niet aan wordt voldaan dan kan je nog zo lang en atletisch zijn dan nog ga je er niets van bakken. Tenzij iemand zonder inzicht constant orders krijgt van zijn medeverdediger die hem overal in adviseert en stuurt en beslissingen voor hem neemt en deze stuurder de atleet optimaal laat functioneren.
Ik ben het echter wel eens dat als een kortere minder fysieke verdediger evenveel inzicht heeft dan een grote atletische verdediger dat deze laatste natuurlijk zwaar in het voordeel is.

Uitschakelen die spits bal afpakken en inleveren zo simpel en mooi kan het zijn. Ajax heeft dus duidelijk gekeken naar de kwaliteiten in een speler die ze zelf niet hebben

19 januari 2019 om 13:02

Precies! Sanchez was de laatste verdediger die die kwaliteiten bezit.
Nu lopen er alleen maar halve middenvelders en spelers die zo goed en 'volwassen' de pers te woord kunne staan.

19 januari 2019 om 13:09

Als ik de Ligt moet geloven is die Argentijn juist een speler die zich in een spits vastbijt. Althans dat haal ik uit de tekst.

19 januari 2019 om 14:11

Uhmmm.. wat dacht je van de Ligt zelf? Kan ook aardig een spits uitschakelen toch? Dat hij daarnaast ook aardig kan meevallen is toch niet erg?

19 januari 2019 om 13:02

Precies! Sanchez was de laatste verdediger die die kwaliteiten bezit.
Nu lopen er alleen maar halve middenvelders en spelers die zo goed en 'volwassen' de pers te woord kunne staan.

Ben benieuwd hoe Ajax nu gaat spelen door de komst van Magallan. Zal Blind nu doorschuiven naar het middenveld of zal Magallan reserve worden? Zou zomaar ten koste kunnen gaan van Schone die wel weer sterk staat te spelen dit seizoen.
Maar toch zou ik graag deze opstelling willen zien waar elke linie zeer sterk bezet is:

Onana
Mazraoui De Ligt Magallan Tagliafico
F.De Jong Blind Ziyech
Neres Dolberg Tadic

19 januari 2019 om 14:20

Magallan moet je dan alleen op rechts zetten en de ligt op links. Volgens mij is hij rechtsbenig namelijk.
Zou ook serieus een optie voor morgen zijn, maar dan met blind op de linksback positie. Hoorde dat Nico een twijfel was.
Maar waarschijnlijk kiest hij morgen voor sinkgraven op lb en blind Gewoon naast de ligt.

19 januari 2019 om 14:25

Magallan is tweebenig dus kan op beide plekken in het centrum spelen. Het staat dus prima zo in mijn opstelling.

Moderne verdedigers moeten gewoon allround zijn willen ze de top bereiken. Geen enkele topclub slaat de verdedigers meer over in de opbouw. Daarnaast zetten veel meer teams hoog druk, waardoor verdedigers technischer moeten zijn om de bal in de ploeg te houden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren