Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Gerbrands baalt nog steeds: ‘Daar hadden wij heel veel geld voor over’

Laatste update:

Toon Gerbrands maakt zich grote zorgen over de huidige ontwikkelingen in de Eredivisie. De algemeen directeur van PSV denkt dat het huidige model van de Nederlandse competitie voor nog grotere verschillen gaat zorgen tussen Ajax, PSV en de rest. “Ik denk dat er tussen nu en twee jaar een point of no return is”, laat hij vanuit Qatar weten.

De bestuurder van PSV zou graag veranderingen zien in de Eredivisie. De topclubs hoopten bijvoorbeeld eind vorig jaar op een doorbraak toen er werd gesproken over het verwijderen van kunstgras, maar grote veranderingen bleven uit. Een aantal kleinere clubs uit de Eredivisie die op kunstgras spelen hielden de doorbraak tegen. “Het is tijd voor een echte doorbraak. Er moet iets gebeuren”, luidt Gerbrands de noodklok in De Telegraaf.

Gerbrands benadrukt dat in iedere bedrijfstak of organisatie vroeg of laat een ommekeer komt, dus ook in de Eredivisie. “Ik denk dus binnen twee jaar. En het wonderlijke is: niet eens vanuit ons”, legt hij uit. “Want wij als topclubs lopen juist weg. Eigenlijk moet de onderkant van de Eredivisie zich druk maken, maar dat gebeurt niet. Dat is de paradox in dit verhaal. Dan kan je zeggen: de topclubs krijgen veel meer geld. Maar wij hebben ook moeten investeren en problemen moeten oplossen met onze eigen visies.”

PSV, Ajax en Feyenoord stelden in november zelfs voor om de inkomsten vanuit Europees voetbal te verdelen over andere clubs. “En dan gaan we vergaderen en komt er toch niets uit. Echte doorbraken, dat lukt niet in dit poldermodel”, stelt Gerbrands. “Terwijl iedereen zou meeverdienen aan Europese successen. We moeten eens bedenken: hoe kunnen wij in dit internationale voetballandschap onze positie behouden als Nederland zijnde. We doen hier heel veel goed, maar met dit soort dingen moeten we echt een slag gaan maken.”

Nederlandse topclubs zouden volgens critici te weinig doen om de verschillen met de rest van de competitie recht te trekken. Gerbrands is het daar niet mee eens en wijst naar de eerder genoemde handreiking. “Wij hoefden niets te doen, hè? We hadden maar twee echt harde eisen. Dat de Jong-teams in de Keuken Kampioen Divisie konden blijven en het tweede item was het kunstgras. Daar hadden wij heel veel geld voor over (gezamenlijk 15 miljoen, red.). Ik heb altijd twee dingen geleerd: het gaat om visie en leiderschap. Wie pakken dit op?”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk uiteindelijk dat het goed is voor het Nederlands voetbal als PSV en Ajax zich blijven doorontwikkelen op deze manier. Dat laat zien dat talenten zich hier kunnen ontwikkelen en dat is ook gunstig voor de andere clubs, het is ook goed voor de naamsbekendheid van de eredivisie en er gaan grotere talenten het eerste die halen die dan opgepikt kunnen worden door andere clubs.

12 januari 2019 om 09:32

Uiteindelijk zal het voor de eredivisie een slechte zaak worden wanneer er 2 teams (clubs) zijn die de komende 50 jaar de competitie gaan bepalen. Ene jaat word Ajax kampioen en het andere PSV. Stel het je eens voor, lekker eentonig. M.a.w ben ik het niet eens met jouw schrijven dat talenten zich goed kunnen ontwikkelen en dat het goed is voor naamsbekendheid als spelers die gehaald worden al bijna zeker weten dat ze kampioen zullen gaan worden. Dan is er namelijk geen 'competitie' meer.

12 januari 2019 om 10:19

Dus ligt de bal nu bij Feyenoord en in mindere maten bij AZ/Utrecht/Vitesse etc.

PSV en Ajax zijn echt beleidsmatig zoveel proffessioneler geworden (trainingscentrum, 2e elftal, in geval van Ajax ook sponsoring) dat nu de andere clubs mee moeten gaan doen. Zo niet dan mis je inderdaad de boot en kom je er nooit meer bij.

Overigens op enkele jaren na was het in Nederland de laatse 25 jaar altijd een race tussen Ajax en PSV. Het valt nu op omdat ze beiden nu op schema liggen voor 90+ punten en zo'n 100+ doelsaldo.

12 januari 2019 om 10:57

Maar het is vanaf dit jaar toch al zo. Ajax kan (doet) grote investeringen doen en zal grote inkomsten gaan binnen harken en zal zich vanaf komend seizoen af gaan scheiden van de rest.

Zelfs PSV zal niet bij kunnen blijven op deze manier ook al hebben ze een begroting van 100 miljoen?

Helaas zal mijn cluppie de komende jaren niet aan kunnen haken. Het is pure kolder om te denken dat we die stap kunnen gaan zetten daar er weinig geld in kas zit en weinig waarde op het veld staat.

Az/utrecht/vitesse zitten op dezelfde hoogte maar een treetje lager dan Feyenoord en we kunnen niet anders dan veronderstellen dat er over een paar jaar geen echte competitie meer zal zijn.

12 januari 2019 om 11:15

"uiteindelijk zal het voor de eredivisie een slechte zaak worden wanneer er 2 teams (clubs) zijn die de komende 50 jaar de competitie gaan bepalen. Ene jaat word Ajax kampioen en het andere Psv. Stel het je eens voor, lekker eentonig. "

Is het de afgelopen 15, 25, 35 jaar dan anders geweest? Het is toch altijd PSV of Ajax dat kampioen wordt, met slechts zelden een andere er tussen?

12 januari 2019 om 11:44

Is het de afgelopen 15, 25, 35 jaar dan anders geweest? Het is toch altijd PSV of Ajax dat kampioen wordt, met slechts zelden een andere er tussen?

Zeker wel maar er was wel spanning in de competitie. Soms zelfs tot op de laatste dag. Dat is juist hetgeen wat zal gaan veranderen.

12 januari 2019 om 11:19

Het is helemaal niet goed voor het Nederlandse voetbal. Natuurlijk kunnen talenten zich hier ontwikkelen, maar de talenten worden al afgeroomd door buitenlandse clubs met veel geld, de rest gaat naar de topclubs die ze ook kunnen betalen, maar de Nederlandse talentenpool is gewoon niet oneindig....

Ondertussen gebeuren meer kwalijker dingen zoals clubs die weinig investeren in internationale competities en dus geen punten halen voor Nederland. Dat mag ook wel eens aangepakt worden. Misschien is het een idee om het kampioenschap pas te beslissen in play-offs, waardoor het geen ramp meer is om punten te verspelen door Europese wedstrijden.

12 januari 2019 om 11:29

Ajax en PSV hebben steeds beter door dat kwaliteit voor de Nederlandse top wordt bepaald door het vroegtijdig aantrekken van jong talent (spelers als Depay, Willems, Frenkie de Jong en Perr Schuurs) of anders van buitenaf. Het levert niets op als je voor subtoppers als Bart Ramselaar, Adam Maher, Sam Larsson, Renato Tapia, Eric Botteghin, etcetera miljoenen trekt waar je een veel betere Argentijn of Mexicaan voor kan halen.

Dat zou clubs onder de top aan het denken moeten zetten. Te beginnen bij Feyenoord en AZ, respectievelijk gevalletjes Kan Niet (geen jeugd- en transferbeleid, alleen opportunisme) en Wil Niet (35 miljoen incasseren voor twee sterspelers en slechts 10% 'investeren' in vervangers Gudmundson en Johnssen? Nooit meer beweren dat je een topclub bent of wilt zijn!) En daaronder is het een uitwisseling van middelmaat. Spartanen die naar Groningen trekken, een NAC-speler die naar Heerenveen gaat. Dat niveau. Juist bij de 'traditionele' subtoppers SC Heerenveen, FC Groningen, Vitesse en FC Utrecht ligt een verantwoordelijkheid om creatief te zijn. Hoewel ik moet zeggen dat Utrecht zich er knap aan ontdekt. De voelsprieten in de Franse tweede divisie is een rijke ader voor de club gebleken en met het halen van jongens als Emanuelson en Bazoer is de club een stuk ambitieuzer dan bijvoorbeeld Heerenveen en Groningen, die met spelers als Dave Bulthuis en Jannik Pohl hun werk gedaan menen te hebben. Wat een teloorgang man! Waar is die veelgeroemde kwaliteit om met weinig geld slimme zaken te doen?

Natuurlijk zitten er tegenwoordig een hoop armlastige clubs tussen, die nog geen nagel aan hun hand hebben om hun kont mee te krabben. Maar juist daarom is het belachelijk dat zij zo'n grote stem hebben in het belang van de Nederlandse voetbalsport op het hoogste niveau. Waarom kan een bond niet gewoon zelf kunstgras uitbannen. Hoezo is het überhaupt mogelijk dat verschillende ondergronden toegestaan zijn? Nota bene de topclubs willen clubs tegemoet komen met een deling in de verdiensten in Europa! Het is dan bijna pervers dat zelfs in die situatie het hoofdsponsorschap van Ten Cate bij Heracles de belangen van ons topvoetbal teniet doet.

Ik blijf het maar raar vinden dat professionele clubs geen grasmat kunnen onderhouden die 1x in de 2 weken bespeeld wordt. (Soms wat vaker)
In andere landen kan het ook prima.

Dat brengt me bij de gedachte dat ik denk dat ze het puur vanuit financieel oogpunt doen. Het is namelijk op de lange termijn goedkoper. Maar als je het veld niet kan betalen ben je voor mij ook niet eredivisie waardig. Een gemiddelde amateurvereniging krijgt het zelfs voor elkaar. Enkel als er intensief gebruik wordt gemaakt kiezen die voor kunstgras. (Meerdere wedstrijden in het weekend op het hoofdveld)

De Knvb mag wat mij betreft wat meer ballen gaan tonen in deze discussie. Regelement aanpassen, overgangsperiode inlassen en financiële steun bieden en niet blijven discussiëren. De clubs met kunstgras zullen toch altijd tegen blijven. Die geven hun geld liever uit aan spelers en vinden het wel fijn dat ze een voordeel hebben van een veld waarop de concurrentie niet dagelijks kan trainen.

12 januari 2019 om 09:00

Ik vraag me af of je je er in verdiept hebt. Ja het is goedkoper. Niet omdat echt gras nu zoveel duurder is, maar vooral omdat je kunstgras meer kunt belasten. In plaats van een duur trainingscomplex kun je nu je trainingen (eventueel ook de jeugd) in het stadion afwerken. Dit geld kunnen ze nu steken in spelers. Hierdoor hebben ze een financieel voordeel op vergelijkbare clubs.

12 januari 2019 om 10:11

Een profclub op het hoogste niveau moet toch gewoon een goed trainingscomplex hebben. Kom op hoor, dit vind ik echt een slecht argument.

12 januari 2019 om 10:48

Maar als je een keuze moet maken tussen geld voor een trainingscomplex en tussen spelers die het verschil kunnen maken tussen eredivisie of degradatie, wat zou jij dan doen ? De meeste clubs hebben niet veel geld. Dit door ondermeer de verdeling van de tv gelden waarbij de kleiner clubs veel minder krijgen.

12 januari 2019 om 11:43

@janssen, ik vind dat echt een drogreden, want dat geldt ook voor de clubs die nog op gras spelen. Die zouden hun selectie ook kunnen versterken door op kunstgras te gaan spelen.

De kleine clubs hebben doordat ze hun trainingscomplex en hun jeugdopleiding hebben wegbezuinigt ook de mogelijkheid om met jeugdspelers geld te verdienen wegbezuinigd. Dit is ook de visie waar Gerbrands over spreekt. Als men visieloos op kunstgras door blijft voetballen, blijft men klein.

12 januari 2019 om 12:24

Natuurlijk geldt dat ook voor andere clubs. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een Heracles en Excelsior dan kun je toch niet ontkennen dat zij het veel beter doen dan dat zij qua groter eigenlijk zijn ?
Daarbij kun je je afvragen hoe veel je als kleine clubs nog met opleiden kunt verdienen. Neem de graafschap, zij hadden 2 hele talentvolle keepers. De eerste is op 14 jarige leeftijd door Ajax weggekocht, de volgende binnen 2 jaar door Psv. Wat levert het op ? De graafschap helemaal niets.
Als je dit vergelijkt met Heracles, die hebben meer geld te besteden (door kunstgras) en halen een Kuwas en Peterson. Beide spelers brengen je voetbal verder en zijn ook nog geld waard. Nu mag jij zeggen welke club het qua beleid beter doet.

12 januari 2019 om 12:59

@flapper
Helemaal mee eens. Als profclub in de eredivisie moet je gewoon in staat zijn een veld te onderhouden. Vooral je tweede argument. Het is gewoon een voordeel voor de clubs die dat veld gewend zijn. Wat daarbij komt, is dat er ook naar de afmetingen gekeken moet worden.

De Knvb moet hier nu zelf de knoop doorhakken. Anders gebeurt er niets.

Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens, maar ik vind wel dat nu een Gerbrands en eerder een vd Sar wel heel erg vanuit hun eigen club kijken. Dit terwijl ze de andere clubs dit juist verwijten.

Want wat is de toegevoegde waarde voor het Nederlands voetbal dat de Jong Teams in de eerste divisie spelen ? Neem een Johnson en Schuurs bij Ajax en een Rigo en Obispo bij PSV spelen nu in de eerste divisie terwijl dit spelers zijn die vlieguren moeten maken op het hoogste niveau. Als het werkelijk zulke grote talenten is het voor iedereen beter dat ze verhuurd worden naar een club uit de ere divisie. Zelfs voor Ajax en Psv. Zelf krijgen ze zelf meer tegenstand door tegen betere spelers spelen maar ook de spelers worden beter.

12 januari 2019 om 09:10

de jong teams diende natuurlijk als opvulling voor de (wat nu heet) kkd, doordat de hele voetbalpiramide niet van de grond kwam en er meer clubs nodig waren. dit pakte inderdaad erg goed uit voor de eredivisie teams met jong teams in de kkd.

er zijn ook zeker wel talenten die die verhuurd worden aan een eredivisie clubs denk aan een lammers of sierhuis. alleen die eredivisie clubs moeten die spelers natuurlijk wel willen (lees: directe versterking zijn). anders ben je een speler aan het opleiden voor een concurrent en je eigen doorstroom aan het belemmeren.

naar mijn idee is de knvb hier degene die hier geen beslissing durft maken. ze laten het de clubs onderling maar uitzoeken terwijl zij juist de beslissingen zouden moeten maken, daarvoor zijn ze immers het overkoepelende orgaan. maar ze durven die beslissing niet te maken en zijn daarom ook nalatig in deze.

ik hoop daarom ook dat de knvb dit ook snel in ziet zodat we van die kunstgrasvelden af kunnen.

12 januari 2019 om 10:55

Maar waarom zijn er meer clubs nodig ? De eerste divisie bestaat uit 20 clubs. Haal de 4 clubs weg en je hebt 16 clubs, dit is nu precies het aantal dat o.a. Gerbrands en van de Sar graag voor de eredivisie willen.
Ik denk dat er genoeg ploegen zijn die de talenten van o.a. Ajax en PSV willen huren. Echter garantie op speeltijd krijg je niet, maar ook dit hoort bij opleiden.
Ik stoor mij vooral aan dat met name Gerbrands en vd Sar de kleine clubs verwijten vooral naar hun eigen positie te kijken, terwijl zij zelf ook eisen op tafel leggen die niet in het belang van spelers of het Nederlands voetbal zijn, maar in eigen belang.

12 januari 2019 om 11:44

Ajax en Psv willen 16 clubs zodat alle clubs gemiddeld meer geld krijgen en het gemiddelde niveau omhoog gaat. Als je de Jong teams eruit gaat daalt het gemiddelde niveau toch behoorlijk. En ik vraag me ook sterk af of deze teams uberhaupt geld opstrijken

12 januari 2019 om 12:22

@Janssen wie betaalt in het voorstel? Ze gaan toch niet zonder eigen belang mee te nemen geld overmaken?

12 januari 2019 om 12:32

Waarom daalt het niveau behoorlijk ? Maar als er meer talenten op het hoogste niveau spelen en niet op een niveau lager, dan stijgt niet alleen het niveau van de spelers (door hogere weerstand) maar ook het niveau in de eredivisie, wat heb jij liever een sterkere eredivisie of een sterkere eerste divisie ?

12 januari 2019 om 12:33

Door een betere verdeling van de tv gelden uiteindelijk de groter clubs.

12 januari 2019 om 12:37

Janssen, je weet toch ook dat er meer geld naar de KKD gaat nu de Jong-teams er spelen? Hoe je het ook draait of keert, die teams genereren geld.

12 januari 2019 om 15:13

@ Kyle66

Inderdaad, dat is iets wat veel tegenstander van de "jonge teams" vergeten, want zonder die elftallen had FOX helemaal geen enkle belangstelling voor de Eerste Divisie. De vorige rechtenhouder had ook geen zin om meer te betalen. Die FOX deal was bittere noodzaak, want anders waren er een hoop gewoon op de fles gegaan (gold overigens ook voor een aantal Eredivisie clubs). Dan heb heb al helemaal niets meer te willen.

Wanneer de rechten voor beide competities weer vrijkomen geloof er niet in dat FOX of een andere partij meer bereid is te betalen dan nu het geval is. Waarom zou je meer willen betalen voor het beschamende niveau wat je in Nederland voorgeschoteld krijgt. Helaas komt eraan de globalisatie en de altijd in beweging zijnde voetbalmarkt nog geen einde, dus vroeg of laat komen de financiã«le problemen waar veel clubs tegen aan lopen gewoon weer terug.

12 januari 2019 om 15:58

@F-18/TACP, juist! Deze mensen willen wel de voordelen van de Jong-teams (meer geld) maar willen niet dat hun club tegen ze speelt. In mijn opinie moet je van de jong-teams winnen, als je wilt promoveren naar de Eredivisie.

12 januari 2019 om 11:36

Het algemene niveau van de spelers van de belofteteams wordt hoger en hoger. Hier hebben alle clubs profijt van, want niet alle spelers stromen door naar het eerste elftal. De afvallers kunnen door andere Bvo's voor een prikkie worden opgehaald. Ik heb het over jongemannen als Zeefuik, Warmendam, Owusu en Flemming, dat soort spelers.

Daarnaast was de Eerste Divisie op sterven na dood. De ene na de andere club ging failliet, er waren geen sponsors, geen toeschouwers en de Jupiler League samenvattingen op TV keek niemand. Verder willen amateurclubs niet promoveren; en waarschijnlijk terecht als je naar het lot van Rbc, Vlissingen, Achilles '29 en Agovv kijkt.

FOX en de belofteteams hebben de Eerste Divisie zowel financieel als sportief gered, dat is heel snel vergeten door de tegenstanders van belofteteams in de Kkd.

Zegt hier toch echt geen rare dingen. Er moet zeker iets veranderen in de eredivisie. Twee heersers in een competitie is nooit goed voor de ontwikkeling. Ook de uitdaging voor vele voetballers is er dan snel van af en kiezen vervolgens een snellere route naar het buitenland. Kunstgras is gewoon niet om aan te zien. En dan heb ik het nog niet eens over de belasting die het geeft. Zelf vond ik het ook altijd waardeloos om op kunstgras te voetballen. En had er stukken minder plezier in.

12 januari 2019 om 09:35

De KNVB kan de plastic ondergrond niet verbieden, simpelweg gezegd doordat het is opgenomen in de UEFA en FIFA reglementen als ondergrond.

12 januari 2019 om 10:23

Het gaat er mij niet om het wel of niet verbieden. Gaat erom dat se clubs die op zo’n ondergrond voetballen niet verder kijken dan de korte termijn.

12 januari 2019 om 10:57

Maar wat schiet Heracles er op korte en langere termijn mee op om het kunstgras af te schaffen ? Ik zie alleen maar voordelen om het kunstgras te behouden.

12 januari 2019 om 11:03

En dat is nu juist het hete hangijzer waar het bij clubs met plastic om draait.

Ik blijf van mening dat je met schotland en belgie moet samengaan. Uit wedstrijden bezoeken kan zelfs in nederland niet eens bij alle wedstrijden. Daar komt bij dat een weekend Glasgow mij leuker lijkt dan een weekend Emmen.

Met Rangers, Celtic, anderlecht, Brugge, Genk, Ajax Psv, Feyenoord, Twente, Heerenveen, AZ Utrecht, vitesse en nog een paar clubs heb je dan een hele mooie competitie. Enkel promotiedegradatie naar deze divisie wanneer je een stadionhebt van 25000 zitplaatsen. 3 landen televisiegeld, grotere sponsors en werelwijde uitstraling. En met de 2e teams kun je nog steeds kampioen worden in je eigen land. Qua gemiddlede begroting ben je ongeveer de 6e competitie in europa. Daarbij gaan die begrotingen ook nog eens significant omhoog door tv gelden.

12 januari 2019 om 10:18

Twente?? Die moeten eerst maar even zien terug te keren naar de ED

12 januari 2019 om 10:35

uitgaande van stadion, grootte van club en dat ze wel een keer terugkomen

12 januari 2019 om 10:50

Een competitie met België zie ik wel zitten. Daar hebben we nog wel een geschiedenis mee. Maar Schotland? Dan ook maar direct Polen en Griekenland er bij doen? Geografisch is Schotland niet logisch. Veel beter kunnen die aansluiting zoeken bij de PL.

12 januari 2019 om 13:32

@SneekPSV: helemaal met je eens. BeNe-Liga zouden we volop voor moeten gaan. Daarmee dichten we het gat naar de absolute top niet, maar zal wel een stukje dichterbij komen. Weerstand gaat flink omhoog en qua sponsorbedragen zal het ook interessanter worden. Ja, misschien voor de kleinere clubs minder interessant, maar er wordt nu voornamelijk “verloren” door de betere clubs vanwege de starre houding van de kleintjes. Voor het Nederlandse voetbal, is dat gewoon het beste!

12 januari 2019 om 15:10

@ Sneekpsv

Inderdaad, dat is ook de enige manier die er voor kan zorgen dat er structurele sportieve en commerciële groeikansen bied. Al het andere is uitstel van executie.

12 januari 2019 om 10:57

België kan ik me nog voorstellen, maar Schotland???

Ik zou dan toch gewoon als topclubs voorstellen, we verdelen de tv gelden eerlijk dus een Emmen krijgt evenveel als Ajax enz. in ruil daarvoor blijven de jong teams in de KKD (wel op voorhand een vast elftal aanmelden zodat het wat eerlijker wordt). En de kunstgras velden gaan eruit. Dan kunnen de kleine clubs iets meer besteden aan de professionalisering van hun club en daar hebben de topclubs ook baat bij omdat ze dan meer weerstand krijgen en daar heeft iedere club baat bij. En misschien kan de KNVB nog een duit in het zakje doen door meer winst premies uit te betalen bij bv het bekertoernooi, meer winstpremies uit te betalen wanneer de competitie afgelopen is (dus de nummer 18 krijgt bv 1 ton, de nummer 17 2 ton enz om toch ook voor de kleine clubs het gevecht aan te blijven gaan om een plekje hoger te willen eindigen).
Daarnaast zou ik als KNVB zijnde een 2de bekertoernooi proberen op te zetten maar dan met de Belgische voetbalbond samen. Dan krijgen de kleinere teams ook meer wedstrijden om te spelen (en verbeteren de spelers sneller) en er komt een ander soort tegenstander bij wat toch voor variatie zorgt. Ook hier geef je dan mooie premies uit en ik denk dat die wijzigingen zowel de Nederlandse clubs als de Belgische clubs echt vooruit kunnen helpen om toch op een breder niveau je competitie beter te maken. Met alleen Ajax en PSV hebben we geen competitie we hebben die andere 16 teams ook nodig en die moeten ook zo goed mogelijk worden om ervoor te zorgen dat elke club zo goed mogelijk spelers kunnen blijven aantrekken en ontwikkelen en die zo lang mogelijk te behouden.

12 januari 2019 om 15:06

@ sebasjuh

Hoe nobel ook, ook dat lijkt mij geen oplossing om er voor te zorgen dat er structureel meer weerstand komt. Dit is gewoon het "pappen en nat houden" van de financiën. Echte structurele sportieve en commerciële groei kan alleen plaats vinden wanneer samengaan met de Belgen en een nieuwe league op zetten. Al het ander is naar mijn mening niets meer dan uitstel van executie.

Gerbrands is niet een man van idiote voorstellen, maar van de positieve beleidsmaatregelen. Onbegrijpelijk dat het verwijderen van kunstgras in de Eredivisie kan worden tegengehouden door een paar clubs, zonder dat de top van de Knvb ingrijpt. Regels? Waar een wil is, is een weg. Jong teams kun je prima verdelen over twee Eerste Divisies. Jong teams onderling thuis en uit laten spelen, en alleen uitwedstrijden tegen reguliere teams. Zo ondervang je inkomstenverlies en is de weerstand voor de Jong teams zwaarder, en zo is dit ook bedoeld. Na de reguliere competitie spelen de hoogst geplaatste en/of periodekampioenen van beide divisies op de bestaande wijze. Wie niet een Jong team wil inbrengen, geen probleem, die komen in een aparte competitie. En kan per direct de piramidevorming bij de (semi)amateurs worden opgeheven. Zaterdag en zondag weer een aparte topklasse, dat was perfect, en daaronder als vanouds drie regionaal ingedeelde hoofdklassen, etc. Wil je het nog mooier?

Naar mijn mening is de enige echte oplossing dat we samen gaan met onze zuiderburen en een nieuwe competitie opzetten waarin men ook gewoon kan promoveren en degraderen. Alleen zoâ´n "move" kan zorgen voor structureel meer weerstand en nieuwe commerciã«le kansen.

Met polderen gaan we er toch niet uit komen, de tijd is aangebroken dat er gewoon harde keuzes gemaakt worden, hoe vervelend het ook is in deze geglobaliseerde wereld zijn er teveel clubs die hierin gewoon niet meer mee kunnen. Ja, ik ben mij er terdege van bewust dat dit een hard gelach is voor de clubs die buiten de boot zullen vallen, maar door modderen zoals het nu al jaren gaat kan echt niet meer.

Daarnaast moeten we ook niet vergeten hoe belangrijk de huidige FOX deal is geweest, want zonder die deals waren er een hele hoop clubs in de Eredivisie in de problemen gekomen. Je kunt er nu al vanuit gaan dat wanneer de rechten weer vrij komen FOX of een andere partij echt niet bereid is om meer te betalen omdat het niveau alleen maar dalende is.

Hetzelfde geld voor de Kkd, want zonder de "jonge teams" was FOX helemaal niet geã¯nteresseerd in die divisie. De vorige rechtenhouder was ook niet bereid om meer te betalen dan ze al deden, de KKD heeft wat betreft weinig te willen.

Meer geld alleen en geen kunstgras velden is ook niet de oplossing. Het word ook eens tijd dat Nederlandse clubs meer professionalisme van hun spelers gaan eisen. Ik weet dat ik in herhaling val, maar:

Het is te idioot voor woorden vinden hoe vaak we wel niet moeten horen dat spelers "niet scherp genoeg aan de aftrap verschenen of het niet graag genoeg wilde". Ja, ik snap dat je in de ene wedstrijd meer gemotiveerd bent dan de andere, maar ik heb echt vaak het idee dat spelers zoiets hebben van "het zal wel". Het verschil tussen aansprekende tegenstanders en "mindere goden" is gewoon veel te groot.

- Ook moeten we veel minder gul zijn in het mogen maken van fouten, na een aantal keer dezelfde fout te hebben gemaakt zou er toch bij spelers een lichtje moeten gaan branden.

- Er moet meer getraind worden op het nemen en verdedigen van standaard situaties. Over het algemeen is dat ook van een bedenkelijk niveau, en dat is gewoon trainbaar.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren