Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Xavi: ‘Ze komen van Ajax, dan hebben ze al het DNA van Barça’

Laatste update:

Xavi Hernández hoopt dat Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong binnen afzienbare tijd de gelederen van Barcelona versterken. De voormalig aanvoerder van de Spaanse topclub beschouwt de verdediger en middenvelder van Ajax als absolute versterkingen voor de Catalanen. Beiden worden al geruime tijd aan Barcelona gelinkt, maar de strijd om de handtekening van de Oranje-internationals is moordend.

“Ik ben weg van De Ligt en De Jong. Het zijn zeer goed voetballers voor Barcelona”, zo verzekert Xavi, die voor Al-Sadd in Qatar speelt, vrijdag in gesprek met de Spaanse sportkrant Marca. “Ze verliezen de bal niet, komen goed op en ze komen van Ajax. Dan hebben ze al het DNA van Barcelona.”

“Ajax is altijd een goede school voor Barcelona geweest. En ze zijn jong”, benadrukte Xavi, die zich eerder al lovend over De Jong uitliet. Het contract van de middenvelder loopt medio 2022 ten einde, terwijl De Ligt tot de zomer van 2021 op de loonlijst staat. Ajax hanteert vraagprijzen van naar verluidt 70 à 75 miljoen euro voor het duo, dat ook aan Paris Saint-Germain, Real Madrid en Manchester City wordt gelinkt.

Xavi denkt niet dat de authentieke speelstijl van Barcelona verdwenen is. “Barcelona wil altijd de bal. En hoog druk zetten. De essentie is nooit verloren gegaan, zelfs niet onder Gerardo Martino. Toen won Barcelona geen enkele prijs. Maar trainers kunnen wel hun eigen aanpassingen doorvoeren. Luis Enrique hield bijvoorbeeld van snelle omschakelingen, daar hadden we onder Josep Guardiola vrijwel nooit aan gewerkt. Het 4-4-2-systeem van Ernesto Valverde is praktischer en compacter na het druk zetten. Het zijn details binnen het systeem.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Echter is Valverde geen trainer van het Barcelona Dna. En laat nou juist de trainer zijn die de grootste invloed heeft op hoe er gevoetbald wordt en welke visie er is. Barcelona mag binnen het bestuur dan wel een Cruijff visie hebben, maar als de trainer dat niet heeft, heb je er niets aan.

21 december 2018 om 09:30

Het is toch een coach die onder Cruijff gespeeld heeft, en door Cruijff gemotiveerd is om te trainen. Dat hij daarin zijn eigen weg zoekt vind ik niet vreemd. Wanneer Koeman dat doet vinden we het allemaal geweldig en volwassen.

21 december 2018 om 10:08

Nogal een verschil tussen een (bonds)coach die een land die door eigen aanhang zo goed als verloren was verklaard en een coach van een van de beste teams ter wereld die fantastisch voetbal gewend zijn en ds hoofdprijs al een tijd niet gewonnen hebben.

21 december 2018 om 10:09

Achter verklaard moet nog staan dat hij het weer op de rails heeft, kan niet aanpassen in de app.

21 december 2018 om 10:25

Koeman liet het ook bij Feyenoord zien dat het een goede coach is

21 december 2018 om 12:29

Quintero, ze hebben 4 jaar geleden die hoofdprijs nog gewonnen... er is verder maar 1 club die die prijs recenter gewonnen heeft.

21 december 2018 om 12:34

Alleen niet bij Ajax, PSV, AZ en Valencia

21 december 2018 om 12:54

Klopt oxxis maar het lijkt me toch duidelijk dat er onvrede heerst over de afgelopen CL campagnes? Niet voor niets dat Messi begin dit seizoen aan de fans aangaf alles op alles te zetten voor de CL.

21 december 2018 om 12:54

Nee en toen sprak er ook niemand over een geweldige en volwassen Koeman.

21 december 2018 om 09:39

Voor het eerst ben ik het met je eens zermatt, tenminste wat betreft Valverde.😋

Die gast moet gewoon weg na dit jaar en heb het vaker aangegeven. Deze man denkt niet aan toekomst van Barcelona, punt.

Je kan dan wereldtalenten als Dembele, Arthur, Alena, Miranda, Puig hebben en dan Frenkie en Matthijs halen, maar het heeft allemaal niet veel zin, als je Valverde als trainer hebt.

21 december 2018 om 09:59

Valverde heeft korte termijn visie. Resultaat is wat telt. Opzich logisch bij een club als Barça. Echter is de visie van barca ook het spelen van mooi voetbal en het vermaken van het publiek. Daarnaast moet hij ook meer de jeugd kansen gaan gunnen. Dit doet hij allebei niet dus van mij mag hij ook weg. Er zijn genoeg trainers die barca wel mooi kunnen laten voetballen. De geschiedenis leert ons ook dat zolang barca prachtig voetbal speelt de prijzen ook wel komen

21 december 2018 om 10:04

Ik zeg niet dat het direct met de trainer te maken heeft, maar moet je als groot talent nog wel naar barcelona willen gaan? Want als messi straks wegvalt blijft er niet heel veel van die club over. Tevens zit deze president erg hoog op zijn stoel, en daarmee bedoel ik : ze willen overal goedkoop talenten wegkopen, doen zielige biedingen op spelers en maken de speler gek in de hoop dat hij een breuk gaat forceren. Daarnaast is het salarisplafond van barcelona krankzinnig hoog, dus ook de aanbieding naar spelers toe is genant. Het lijkt mij niet dat Deligt en Frenkie die kant op gaan.. en dat zou me als Rmadrid fan goed doen haha

21 december 2018 om 10:16

Als messi speelt heb je nog steeds spelers als dembele couthino arthur alena umtiti semedo. Nog steeds super spelers en talenten. Met de juiste aanpak en de juiste trainer hoeft het geen einde van de wereld te zien. Maarja sneu hoor. Het gaat zodanig slecht met je club dat je geniet van het falen van barca. Lol

21 december 2018 om 10:57

@ barlover / gaat het zodanig slecht met mijn club?? De winnaar van de laatsts 3 edities van Champions League. Ik denk dat jij en ik een andere betekenis voor “slecht” hebben.

21 december 2018 om 11:33

Tegelijkertijd spelen ze na dit jaar in totaal 74 wedstrijden voor Jan met de korte achternaam omdat ze de la liga niet kunnen bijbenen voor kampioenschap. Een schande vind ik dat. Zo een grote club met zoveel fans en seizoenkaart houders die het moeten hebben van 13 wedstrijden per jaar.

21 december 2018 om 15:49

Welke trainer van een topploeg heeft er nou geen korte termijn visie? Als je 3 wedstrijden achter elkaar niet wint bij barca zit je als trainer op de schopstoel. Trainers kiezen voor de veiligste optie en zo lang de gearriveerde namen constanter presteren dan de jonge talenten stel je die op. Het is niet meer zo dat de talenten die bij barca rondlopen van het kaliber messi, xavi, iniesta, busquets zijn.. logisch dat ze niet de volle kans krijgen.

Wat betreft frenkie en de ligt, ik denk dat zij wel een directe versterking van de basis 11 kunnen zijn en daarom een grotere kans hebben om aan spelen toe te komen.

Daar gaan ze weer hoor, zoals iedere keer als Barcelona een speler wil zijn er maanden van tevoren weer oudspelers die het over het dna van de club hebben en alle onzin daaromheen. Verzin eens een keer iets nieuws.

21 december 2018 om 09:28

Het is natuurlijk niet zo gek om spelers te zoeken die bij de speelstijl van de club passen. Wat voor antwoord verwacht je dan wanneer het om deze spelers gaat?

21 december 2018 om 09:47

Ja precies! Een Madrileense krant vraagt er speciefiek naar en haalt de worden uit de mond van Xavi en dan is het weer Barcelona. Ik zou zeggen; bekijk het hele interview, voordat je zoiets zegt.

Naja wat moet ik van Marca verwachten, als Sport en Mundo Deportivo al jaren Barcelona zwart maken.

Xavi zegt het alleen wel verkeerd. Barcelona heeft het DNA van Ajax, en niet andersom. De speelwijze, de historie en het merendeel van de spelers van Barca hebben het DNA van Ajax.

21 december 2018 om 09:32

Oh zucht.... ja, Ajax heeft het voetbal uitgevonden...

21 december 2018 om 09:34

Je kan wel zuchten maar zegt hij iets verkeerd? Misschien vind je het niet leuk om te horen maar hij heeft gewoon een punt.

21 december 2018 om 09:41

Joh hou toch op! niks ajax DNA of bla bla visie. Gewoon een hoop centen!

21 december 2018 om 10:02

Nee maar een meneer Cruijff heeft het bij Ajax op een manier neergezet en op diezelfde visie heeft hij het bij Barcelona ook neergezet. Dus ja dan kan je toch zeggen van het Ajax DNA en niet het Barcelona DNA. Hij zegt niets over dat Ajax het voetbal uitgevonden heeft.

21 december 2018 om 10:11

@P9J7 Sebas legt het prima uit. Misschien moet je iets minder op Ajaxtopics reageren. Ik zie je bij elk topic reageren en de afgunst en subjectiviteit spat er vanaf.

21 december 2018 om 10:50

Vooral het Nederlands elftal heeft op een gegeven moment wel het aanvallende totaalvoetbal uitgevonden, wat misschien wel de grootste invloed op hie voetbal wordt gespeeld is. Die filosofie is via Cruijff onderdeel van Ajax geworden en is later door Cruijff ook naar Barcelona gebracht. Maar de oorsprong van het opbouwende aanvallende voetbal ligt in Nederland en dan specifiek bij Ajax.

21 december 2018 om 10:59

@ThugVs, en zo zie ik jouw afgunst op iedere Feyenoord topic. En ik ben helemaal geen anti Ajax, zou ook raar zijn terwijl ik uit een Ajax omgeving kom en de meeste favoriete voetballers van mij Ajacieden zijn.. eerst je feiten checken. Jullie Ajax supporters denken direct dat mensen anti Ajax zijn als ze niet met de Ajax hype meegaan. Lijkt wel een soort sekte! Ik ben het idd niet mee eens als er dit soort dingen worden geroepen. Het klopt dat de visie van Barcelona overeenkomt met dat van Ajax, maar ga niet doen alsof Barcelona het DNA can Ajax heeft. Daarmee geef je dus aan dat Ajax Barcelona in het klein is...

21 december 2018 om 11:21

P9j7, je kan het proberen recht te lullen, maar het klopt toch gewoon.

De invloed van Cruyff is toch in beide clubs zeer aanwezig en bij mijn weten heeft Cruyff toch eerst bij Ajax gezeten voordat hij naar Barcelona ging.
Je zou kunnen discuseieren dat het geen Ajax DNA is maar Cruyff Dna, maar Cruyff is een product van Ajax, dus.....

Ik snap je irritatie niet. En dan ' jullie Ajax supporters' dus je hebt een discussie met één persoon en gelijk is het alle Ajax supporters???

En welke Ajax hype?

En gelukkig zijn supporters van andere clubs anders, het zijn wat dat betreft allemaal een soort sektes.

21 december 2018 om 11:48

@P9J7

Misschien moet je toch eerst zelf je feiten checken. Barcelona was tussen 1960 en 1974 geen één keer kampioen geworden en hanteerde in die jaren de Spaanse defensieve manier tactiek. Daarvoor was het van 1929 tot 1960 8x kampioen geweest.

Ajax was met Cruijff in de gelederen en Michels aan het hoofd van 1971 t/m 1973 de albolute topclub in Europa. Het hanteerde een geheel nieuwe stijl van voetbal: het voor die tijd ultra-aanvallende totaalvoetbal, waarbij practisch elke speler kon rouleren van positie. Ajax ontketende revolutie in de voetbalwereld, waar daarvoor het catenaccio de norm was.

Je kunt daarom wat betreft deze revolutie spreken van een nieuwe tactiek en een Ajax-DNA.

Cruijff en Michels, met Neeskens in het verlengde, vertrokken naar het zieltogende Barcelona en introduceerde dit Ajax-DNA bij de Spaanse club. Er ontstond onder leiding van Cruijff en Michels een totale ommeslag van tactiek en voetbalbeleving, van defensief naar offensief. Barcelona werd in dat jaar voor het eerst sinds 14 jaar kampioen door het geinjecteerde Ajax-DNA.

Cruijff heeft het Ajax-DNA later als coach in de 90er-jaren bij Barcelona geperfectioneerd, creeerde het dreamteam, en daaruit is het tiki-taka ontstaan, wat gezien wordt al een Barcelona-DNA.

Het Barcelona-DNA is dus feitelijk ontstaan uit een geslaagd huwelijk tussen Cruijff en Michels enerzijds en Barcelona anderzijds en het offensieve Barcelonavoetbal vindt zijn oorspong in het Ajax-DNA.

Dat wordt overigens niet enkel in Amsterdam ‘geroepen’ hoor. Het heeft ook niks met sektevorming te maken of met een Ajax-hype. Ook in Barcelona werd oer-Ajacied Cruijff de Messias genoemd. Hij was namelijk degene die het Ajax-DNA mee naar Barcelona nam. Het stond ook nog eens symbool voor de strijd tegen dictator Franco, die pro-Madrid was.

Dat werd voor de Catalanen als een bijna heilige daad beschouwd, vandaar ook de Messias. Ajax heeft het voetbal niet uitgevonden, dat beweer ook niemand, maar het heeft de wijze van voetbaltactiek in de 70er-jaren wel rigoureus veranderd door het Ajax-DNA.

Daarmee beweert ook niemand, ook geen Ajacied, dat Barcelona Ajax in het klein is.

21 december 2018 om 11:52

Niet zozeer voetbal uitgevonden, maar ze hebben wel de basis gelegd voor vele ploegen die aanvallend spelen

21 december 2018 om 12:00

@9J7 ajax is ook niet barca in het klein, maar barca is eerder ajax in het groot.

21 december 2018 om 12:01

@p9j7

Bij Ajax is inderdaad het moderne voetbal is uitgevonden door de heer Cruyff en co begin jaren 70. Later heeft Cruyff het naar Barcelona gebracht. Heeft hij het aan zijn discipelen geleerd waaronder Guardiola.

Daar met je niet om zuchten, daar moet je juist trots op zijn!

21 december 2018 om 12:12

@ buitenspelval, goed verwoord! Jouw comment verdient een groen balkje. Ik hoop dat een moderator meekijkt.

21 december 2018 om 16:01

@buitenspelval

Maar waar hebben we het over? We doen net alsof 4-3-3 met snelle positiewisselingen en het voetballen tussen de linies hogeschool-wetenschap is. Allemaal leuk hoor, wie, hoe en waar het is geimplementeerd. Als Cruijff of Michels er niet mee was gekomen, had iemand anders het wel 'ontdekt'.

Ik word sowieso altijd moe van de term DNA als het op speelstijlen aankomt. Iedereen kan een effectieve tactiek verzinnen. De juiste spelers voor een tactiek zoeken is vele malen moeilijker. Mensen maken zichzelf altijd veel te belangrijk ten koste van de personen waar het om gaat, de voetballers zelf.

21 december 2018 om 17:12

@Sirius

Het wiel uitvinden was in principe ook relatief eenvoudig om te bedenken, echter duurde het enkele eeuwen, voordat iemand op het idee kwam. Als iets er al is, dan lijkt het logisch dat het er is. Maar was dat ook zo logisch in de tijdsgeest van de uitvinding?

Iets dergelijks geldt eveneens voor het maken van bepaalde kunstwerken. Je ziet een blik soep op een broodplank in een museum staan of een volledig ingepakt historisch gebouw op een foto en denkt: dat had ik ook kunnen bedenken. Maar het gaat erom, dàt iemand er daadwerkelijk mee kwam. Dat is de kunst.

Iedereen kan het verzinnen, maar je moet er wel op komen. In de tijd van catenaccio was het 4-3-3 systeem met pressie naar voren en vele positiewisselingen helemaal niet zo vanzelfsprekend. Waar we het hierbij over hebben? Over een revolutionaire speelwijze, die de geest van het voetbal compleet veranderde.

Als Cruijff en Michels dat als Ajacieden niet destijds hadden bedacht, dan was iemand er misschien pas een decennium of mog veel later mee gekomen. Om zulk een effectieve tactiek te bedenken, moet je out of the box kunnen denken en tegen de stroom in durven varen. En vooral innovatief vermogen hebben. Dat is maar weinigen gegeven.

Wat je vermoeidheid om de term DNA betreft: dat is gerelateerd aan het artikel. Xavi benoemde het zo, P9j7 reageerde daarop en ik reageerde daar weer op.

Het DNA noemen als kenmerkende speelwijze van een bepaalde club, ik vind het persoonlijk niet zo’n rare beeldspraak om de culturele indentiteit van een club te omschrijven. Zoiets groeit gestaag in de loop der jaren naar iets herkenbaars en vaak past een club zijn taktiek nauwelijks aan.

Meestal worden daarom ook de spelers gezocht, die bij de traditionele speelwijze of het DNA (om die term maar aan te houden) van de club passen. Het is meestal voor de technische mensen van de club een belangrijk criterium.

Ik zie niet zo in waarom dat ten koste zou gaan van de spelers in kwestie.

21 december 2018 om 17:13

Dat is gewoon niet waar... Ik reageer sporadisch op Feyenoordtopics.

En het is gewoon niet leuk om te horen dat wij een soort van sekte zijn. Of dat je overal roept dat we zo arrogant zijn.. Is echt vervelend. En als je dat vind, dan reageer je toch niet? Zelf vind ik dat Feyenoord een best mooie club is, en een gezonde rivaal van mijn club.

21 december 2018 om 11:17

En Ajax heeft het DNA van Cruijff. Uiteindelijk gaat het om Cruijff die het allemaal heeft neergezet. Zowel Ajax als Barca (willen) voetballen naar het DNA van JC.

21 december 2018 om 17:11

Michels heeft het Ajax DNA ingevoerd bij Barcelona later kwam Cruyff.

21 december 2018 om 12:59

Jij zegt het ook verkeerd. Barca heeft de DNA van Cruijff.

23 december 2018 om 00:47

Ja precies... Barca heeft het DNA van Ajax en nu niet de rollen omdraaien meneer Xavi , Het was Cruijff die ooit het Ajax systeem bij Barca introduceerde als voetballer en later als trainer en dat heeft de club zich zo eigen gemaakt dat mensen niet eens meer weten hoe dat tot stand is gekomen, maar alle trainers en spelers spelen min of meer volgens de filosofie die Cruijff bij Ajax en Barca heeft geintroduceerd. Vooral de jonkies die zich niet hebben verdiept in voetbalhistorie denken dat het arrogant is als Ajax meent dat Barca de filosofie van Ajax heeft overgenomen, maar feitelijk gezien is dat wel zo. Okay nu we alles in het juiste perspectief hebben gezet kun je dus stellen dat Barca een dochteronderneming is van Ajax en dat spelers van Barca al het DNA van Ajax hebben en spelers als Messi, Alba, Coutinho, Dembele enzo zonder problemen de overstap naar Ajax kunnen maken. Ik vind dat wel een goede deal eigenlijk, omdat ze mede door de Ajax filosofie zo groot zijn geworden. Ajax moet gewoon met Barca afspreken dat topspelers bij Ajax komen afbouwen en talenten die nog niet zijn doorgebroken bij Ajax ervaring komen opdoen. Dat lijkt me echt een win win situatie en we kunnen in de winterstop al beginnen, want zoals gezegd zijn alle spelers van Barca al gewend aan het Ajax systeem. Het is niet voor niets dat Suarez het daar zo goed doet. Dat komt namelijk door de jaren dat hij bij Ajax heeft gevoetbald en alvast heeft kunnen wennen aan het Ajax systeem dat Barca speelt. Het is dan ook niet zo gek dat hij steeds meer terug begint te verlangen naar de club waar hij groot is geworden. Van de zomer ook nog Ibrahimovic, Vertongen en Vermalen terug halen naar het oude nest en Ajax wint met gemak de treble volgend jaar.

Barca heeft het Ajax DNA grote vriend. Waar heb je het over

21 december 2018 om 09:33

Wat is dan precies dat Ajax DNA? Hoe ik Barcelona in zijn toptijd heb zien spelen zo heb ik Ajax nog nooit zien spelen

21 december 2018 om 09:36

Dan ben je te laat geboren

21 december 2018 om 09:40

De spelopvatting waarmee Barcelona in haar toptijd alle prijzen aaneen reeg, is de spelopvatting van Cruijff die hij geïmplementeerd heeft bij Barcelona. Voor Cruijff speelde Barcelona niet, of niet altijd volgens zijn principes.

21 december 2018 om 09:40

Dan had je toch wat vaker oude beelden moeten bekijken!

21 december 2018 om 09:46

@P9J7, wat leuk dat je zoveel interesse hebt. Ik adviseer je de volgde 2 docus te kijken:
-en un momento dado
-de erfenis van Johan Cruijff

Beide goed voor het historisch besef in deze discussie. Het helpt om niet alles onder de noemer van arrogantie te zien, en om een gefundeerde mening te kunnen vormen.

21 december 2018 om 09:58

Het spel en visie van Barcelona ligt inderdaad een met die van cruiff, maar om nu nog te zeggen dat ze het Ajax DNA hebben vind ik een beetje te ver gaan.

21 december 2018 om 10:04

Eerdee Cruijff dna😋

21 december 2018 om 10:27

@barcalover, meer Ajax Dna, want het komt zeker niet alleen bij Cruijff vandaan.

Veel (en wellicht zelfs de meeste) ideeën mbt Totaalvoetbal komen bij Rinus Michels vandaan.

21 december 2018 om 11:01

Leg dan uit wat precies het Ajax DNA is. Er wordt echt gesproken alsof Ajax sinds Cruijf altijd het mooie Barcelona voetbal heeft gespeeld...

21 december 2018 om 11:03

En Ajax voor Cruijf wel?

21 december 2018 om 11:05

@Djo AMS, leg het hier dan even haarfijn uit... Cruijff heeft dus een bepaalde visie gehad en dat overgebracht aan clubs... bij Barcelona zullen ze eerder roepen over de filosofie van Cruijf terwijl Ajax dat van Cruijf claimt. Is het Nederlands elftal dan ook het Ajax DNA? Aangezien ze in de jaren 70 ook het Totalvoetbal speelde...

21 december 2018 om 11:06

Die opvatting van Cruijff is hartstikke leuk, maar wat Barcelona had dat het nog specialer maakte, is dat kleine ventje uit Argentinië. Je kan opvattingen hebben tot je een ons weegt, maar uiteindelijk maken de spelers, niet de opvatting, het speciaal.

21 december 2018 om 11:26

Ja want dat kleine ventje die jij bedoeld speelde ook al bij Barcelona in de jaren '90.

En dat ventje is niet de enige reden dat Barca zoveel won, spelopvatting is daar heel groot onderdeel van, plus Iniesta Xavi en nog een paar andere.

Een speler maakt nooit alleen het verschil.

21 december 2018 om 12:26

In de tijd van die kleine man heeft barca wel meer gewonnen dan voor zijn tijd. 1 cl voor zijn tijd en 4 tijdens zijn tijd

21 december 2018 om 12:43

Tuurlijk niet, daar zijn best inbreuken op gemaakt en variaties op gedaan. En je blijft afhankelijk van de aanwezige kwaliteit. Onder FdB kwam het in topwedstrijden tot z'n recht, maar in andere wedstrijden was het resultaat belangrijker. Onder Jol moest er echt geschipperd worden omdat er te weinig geld was en de jeugdopleiding minder 'leverde'; Adriaanse had duidelijk een eigen invulling en zo ook Bosz. Maar toch was steeds in bepaalde mate de Ajax-visie aanwezig en herkenbaar.

22 december 2018 om 00:12

Heb je al gekeken?
Als jij het Cruijff DNA wilt noemen is het ook prima. Ajax hoeft niets te claimen. Het gaat om de discussie of spelers van Ajax het DNA van barca hebben of andersom. In dat geval kijk je naar de oorspong; wie heeft wie beïnvloed. Met enig historisch besef kun je vaststellen dat barca dingen van Ajax (of voor jou Cruijff) heeft overgenomen.

Sommige mensen hebben moeite om de hisotorie en invloed van Ajax te erkennen. Jouw gepikeerde reactie doet vermoeden dat dit bij jou ook hebt geval is, maar wellicht zit ik ernaast

22 december 2018 om 09:47

Niet gepikeerd, maar realistisch. In mijn ogen is de visie hetzelfde, maar om te zeggen dat ze het zelfde DNA hebben... het hangt nog altijd wat voor coach je hebt en de spelers. De grootste successen die Barcelona haalde waren met Nederlanders die niet in het bezit waren van het Ajax/Barcelona DNA.... de visie is niet door Ajax uitgevonden er hangt alleen dezelfde visie. Guardiola probeert dat nu ook bij City te krijgen. Straks wordt er nog bij City gesproken over een Ajax DNA.

21 december 2018 om 11:29

Mensen weten niet dat Barca historisch gezien geen Europese Topclub is. Dat is pas sinds Cruijf de EC1 met ze won in 92. Barca heeft maar een keer de Europacup 1 gewonnen. Je weet wel die Beker die er was voordat voetbal alleen om geld draaide en die Ajax drie keer heeft gewonnen.

21 december 2018 om 12:26

Hoever ga je terug in de geschiedenis om historisch een topclub te zijn dan?

21 december 2018 om 13:53

@nuno2004

Interessant!

Alles sinds het begin van het echt competitieve internationale voetbal (1950-1960), zou toch in de historie mee te moeten tellen, me dunkt.

Bijv. 1955 als eerste jaar waarin er voor de Europa Cup voor clubvoetbal gespeeld werd.

Clubs uit Oostenrijk, Hongarije, Schotland, en Zweden domineerden ook een aardige tijd de top van Europa.

Barcelona was bijv. ook in de jaren 50 de absolute top.

Als er 1 club eigenlijk sinds het begin bij de top hoort, is het Real Madrid, maar verder zijn alle clubs met regelmaat een aardig eindje terug gevallen.

Dus wat is een topclub. Barcelona hoort al wel meer dan een halve eeuw bij de 25 beste clubs en sinds de laatste 15 jaar bij de beste 3, dus zeker wel een historische topclub.

Alleen Real Madrid kan zeggen dat ze meer en langer aan de top hebben gestaan, AC Milan ongeveer even lang, maar verder kan er geen club aan tippen inmiddels.

21 december 2018 om 15:25

@ Barcalover Tja definitiekwestie. Inmiddels is 92 alweer 26 jaar geleden, maar dat is lang nadat clubs als Ajax, Bayern en Liverpool de EC1 domineerden. Ik reageer hier om de stelling te onderschrijven dat Barça volgens de Nederlandse/Ajax school voetbalt en niet andersom.

21 december 2018 om 15:32

@Calm Het blijft een definitiekwestie. Barca heeft voor 92 geen EC1 gewonnen. En een EC1 lijkt me een goed criterium om het predicaat Europese topclub te verdienen. Barça is pas een Europese topclub geworden na de intrede van de hypercommercie in het voetbal begin jaren 90. Geen probleem verder, want ik dicht ze een fantastische toekomst toe.

Denk niet dat Barca ze allebei kan halen, de positie achterin heeft denk ik prio dus verwacht dat de vol voor De Ligt gaan.

Alle spelers en ex-spelers worden aan het woord gelaten om zo die twee te overtuigen dat ze voor Barca moeten kiezen. Het wordt bijna beschamend

"Ze verliezen de bal niet", hier stopte ik met lezen. Als er iets is wat bij Frenkie nog wel eens misgaat is het onnodig (en vaak gevaarlijk) balverlies.

21 december 2018 om 09:57

Sorry, maar dit is onzin. Hij verliest wel eens de bal, zoals elke speler (zelfs Busquets verliest wel eens de bal). Maar 1 van zijn sterkste kwaliteiten is dat hij bjina nooit de bal verliest. Dat ziet Xavi goed.

21 december 2018 om 10:04

Vermoeiend leven moet jij hebben marocberkane. Overal waar iets positiefs gepost wordt over Frenkie de Jong, zie ik jou weer negatieve kanttekeningen plaatsen. Iets met azijn op de vrijdagmorgen..

21 december 2018 om 10:19

Ik denk dat je dan vergist hoor. Ik reageer zelden tot nooit op de velen tientallen Frenkie-topics. Daarnaast is het gewoon waar wat ik zeg. Als je bij een topclub 2x in 3 wedstrijden de oorzaak bent van een tegentreffer (tegen PEC en Bayern) dan wordt daar ook niet zo makkelijk aan voorbijgegaan. Maar excuses, ik was even vergeten dat je op Frenkie niet kritisch mag zijn.

21 december 2018 om 11:00

@stefgenoa,
Eerlijk gezegd vind ik marocberkane hier gewoon gelijk hebben. Ik ben zelf erg groot fan Frenkie en hij laat waanzinnige dingen zien op het veld. Ik vind alleen net als marocberkane dat Frenkie teveel onnodig balverlies lijdt, voornamelijk omdat hij soms te lang de bal vasthoudt, zichzelf daarmee in de problemen brengt en dan of de bal zelf verliest of te gehaast een pass moeten geven die slordig is en leidt tot balverlies.

Die jongen komt net pas kijken, dus het is ook niet erg dat hij af en toe dit soort fouten maakt, maar je mag dit best benadrukken vind ik. Daarnaast reageert hij inhoudelijk op het artikel en zijn er vrij weinig artikelen te vinden die wel negatief zijn over De Jong, dus waar zou je het anders moeten posten? Hoeft niet per se azijn te zijn op de vrijdag, kan ook een portie (gezond) realisme zijn.

21 december 2018 om 11:09

Ook als Ajacied geef ik marocberkane gewoon gelijk. Kijk de wedstrijd tegen Roda maar even terug. Dat was echt niet best zeg. Tuurlijk was hij niet de enige, maar hij moet in zo'n wedstrijd juist het voortouw nemen. Het voorval tegen Bayern is al genoemd. De wedstrijd tegen PEC heb ik gemist.

Frenkie is een geweldige voetballer. Maar ik vraag mij wel eens af of zijn kwaliteiten worden overschat door de media en op de fora. Ik ben zelf wel iets minder lyrisch dan de meeste Ajacieden/nederlanders.

Hoe dan ook.......op zich is dat ophemelen prima, want dat is alleen maar goed voor zijn marktwaarde. Hoewel die wordt bepaald door de club(s) en niet door de media en fans.

21 december 2018 om 11:39

@jordy,
Frenkie is in principe een hele goede voetballer en laat af en toe dingen zien waar je echt grote klasse ziet. Overschat worden zijn zijn (mogelijke) kwaliteiten dan denk ik ook niet. Het is alleen alsof je nu niet meer mag zeggen dat er iets fout met hem is.

Ik denk echt dat hij heel ver kan komen, maar dan zal hij toch, naar mijn mening, die laksheid uit zijn spel moeten halen. Hij houdt simpelweg te lang de bal vast en gaat er mee dribbelen waardoor hij soms het spel vertraagt. Hij houdt dan de bal vast, dribbelt een beetje rond en tikt de bal dan breed of terug. Dat zijn dingen die mij storen aan hem. Hij kan goed voetballen en heeft goede dribbels naar voren soms. Ik denk alleen dat zijn handelingssnelheid omhoog moet. Hij moet soms sneller de bal aannemen en direct het spel verleggen. Als hij die punten verbetert kan hij echt ver komen naar mijn mening.

21 december 2018 om 12:59

Ik wil het nog wel specifieker maken, sinds de 75 miljoen van PSG bekend is geworden, is Frenkie zijn bal verlies met 20% omhoog gegaan, ben benieuwd of iemand met een statistiek kan komen of mijn aanname klopt?

21 december 2018 om 10:04

Lang leve het risico, liever iemand die wat meer balverlies heeft door risico te nemen dan iemand die telkens een balletje breed geeft. Duizenden Clasies op deze wereld, veel minder Frenkies.

21 december 2018 om 10:35

Tuurlijk is risico niet altijd verkeerd, maar hij moet dan wel beter leren de juiste momenten te kiezen.

21 december 2018 om 10:08

Maroc weet het beter dan xavi.. xavi is held achter zijn scherm en maroc was 10 jaar lang 1 van de beste middenvelder ter wereld. Die weet natuurlijk hoe et er aan toe gaat

21 december 2018 om 10:31

Wel gek dat als iedereen het hier oneens is met Xavi om zijn uitspraak over het DNA van Barca, dat wel mag, maar het oneens zijn met een andere uitspraak van Xavi mag dan weer niet. Toch bijzonder hoe dat werkt. Het is toch duidelijk dat Xavi hier een standaard praatje houdt om die jongens te lokken.

21 december 2018 om 10:50

Maroc, het is voor jou niet voor te stellen. Dat weet ik en verbaast me niets, maar soortgelijke woorden heeft Xavi eerder gedaan en meermaals.

21 december 2018 om 11:00

Inderdaad, zulke woorden doet Xavi bij elk beoogd Barcelona doelwit. Een beetje het hoofd van de speler op hol brengen om de prijs te verlagen, je kent het wel.

21 december 2018 om 12:43

Waarschijnlijk vindt Xavi Frenkie echt een goede speler, maar wat hij in de media vertelt kun je sowieso niet volledig voor waar aannemen. Hij was een fantastische voetballer, maar heeft werkelijk waar nog nooit een woord gezegd inzake Barcelona of Madrid waar ook maar een greintje objectiviteit in te bespeuren was. Daarnaast probeert hij ook al een aantal jaar de mensonterende toestanden in Qatar goed te praten. Een beetje tegengas kan Xavi wel gebruiken.

21 december 2018 om 10:54

Volgens de statistieken verliest de Jong eigenlijk relatief weinig de bal. Het kan altijd beter maar bij Frenkie is het verbeterpuntje eerder zijn rendement denk ik.

21 december 2018 om 11:36

Iedereen verliest de bal wel eens zeker als je veel risico in je spel legt om een opening te vinden. Ga jij maar genieten van hedwiges Maduro of strootman die alles een tikje breed geeft en bang is om fouten te maken. Nah geef mij maar een voetballer met echte ballen als Frenkie

Wat een mafkees joh. Een van de grootste voetballers allertijden, daar niet van, maar het Barca DNA... man man man. Voor dat Johan kwam hadden jullie niet eens DNA en dat zijn jullie sinds zijn dood ook weer hard aan het verliezen. Jullie spelen volgens de manier van Ajax! Niet andersom!

Zo, dat is eruit!

21 december 2018 om 10:13

En ajax speelt op de manier van cruijff. Heeft ajax dan niet gewoon het cruijff dna?

21 december 2018 om 10:18

Ja, maar mensen zullen alle mogelijkheden aanpakken om het op Ajax te betrekken, terwijl het gewoon het DNA van Cruijff was, niet van Ajax.

21 december 2018 om 10:33

Ja maar het DNA van Cruijff zit in Ajax. Stukje historisch besef is hier schijnbaar erg prikkelbaar als onderwerp. Iets wat Ajax groot heeft gemaakt en ook is uitgezet bij Barca door dezelfde Cruijff.

21 december 2018 om 10:39

Want Rinus Michels heeft nooit bestaan? Het is het Ajax-DNA en niet alleen Cruijff heeft die fundering gelegd

21 december 2018 om 10:39

Dus het dna van cruijf kan wel in ajax zitten maar niet in Barça?

Uhm Volgensmij heeft Cruijff dna van Ajax vanaf 1992 bij Barça gezet hoor maar goed ahahah dus het is omgekeerd meneer xavi

Hij vergist zich. Barca heeft het Ajax Dna. Is zeker vergeten hoe, door wie en waarom Barca in het verleden de weg omhoog heeft ingezet. Voordat Johan naar Barca ging was het een modale, hooguit subtop club. Dankzij Johan met zijn Ajax DNA is Barca nu de club die het is.

Voor zover ik weet brachten Michels en Cruyff het Ajax DNA over naar Barcelona.

Hoeveel mensen gaan er nog zeggen dat barca het DNA van Ajax heeft en niet andersom. Het is duidelijk hoor 😂. De beste man kan zich vergissen maar laat zich duidelijk zien hoe belangrijk hij het spel van barca vind en dat kun je niet zeggen van meneer valverde. Hopelijk ooit dat Xavi barca’s coach wordt.

21 december 2018 om 10:41

Xavi stopt als het goed is na dit seizoen en begint dan aan zijn coach carriere. Misschien over 2-3 jaar aan de slag bij barca

Hoe drie simpele letters een discussie uit kunnen lokken. Ik doe toch ook even mee.
Algemeen bekend is dat Cruijff degene was die het spel van Ajax naar zijn hand zette begin zeventiger jaren. Hij en Keizer waren de sterren in dat team. Ajax won er drie keer de Europa Cup mee. Op dat moment had Barcelona Europees gezien nog niets. Pas toen Cruijff en Neeskens naar Catalonie verhuisden kwam daar verandering in het spel, dat steeds meer ging lijken op wat Ajax eerder had laten zien. Dat is ook wat een aantal huidige trainers, w.o. Pep Guardiola steeds aanduiden. Cruijff was degene die deze spelers, die later trainers werden, tot de inzichten en dus het spel bracht dat met Cruijff bij Ajax ontstond.
Dus ja, in mijn ogen heeft Barcelona heeft het Ajax DNA en niet andersom.

Las de titel en dacht meteen al: “ Die is gek. “

Barca mag misschien wel een één van de grootste clubs zijn in het moderne voetbal, maar Ajax is de club waar Barcelona hun filosofie vandaan heeft gehaald. Jullie hebben de Ajax-DNA en niet omgekeerd. Of is Cruijff van Barca naar Ajax gegaan?

Hij zegt het inderdaad wat onhandig, maar ik denk dat hij meer doelt op het feit dat Ajax en Barcelona dezelfde ideeën nastreven in het voetbal. Niet dat Xavi dit zegt om even een steek te geven aan Ajax ofzo.

Het Barcelona Dna? Wat?

Die gasten daar in Catalonie zijn een beetje de weg kwijt, durven maar niet toe te geven dat Barcelona in alles een Ajax DNA heeft en het dus absoluut niet andersom is.

Net als dat Tiki Taka, doen alsof dat spaans voetbal is, terwijl iedereen weet dat tiki taka niets meer is dan een verbastering van Cruijff die in Barcelona riep. Tikkie Takkie, maar dat verbasterde dus in tiki taka.

Hieruit blijkt maar weer dat ze bij Barcelona niet alleen het Ajax DNA hebben maar ook hun arrogantie ;p. Als Xavi iets verder terug zou denken zou hij weten dat de filosofie van Barcelona van origine uit Amsterdam komt en niet omgekeerd. Maarja, dat is natuurlijk al een tijdje geleden waardoor het voor sommige personen andersom lijkt. Desalniettemin denk ik dat dit Barcelona geen goede club is voor frenkie. De manier van voetballen van afgelopen jaren is op dit moment nog maar zelden terug te zien bij Barcelona en ik denk ook dat ze compleet zullen instorten bij een vertrek/pensioen van Messi. Hoewel dat natuurlijk koffiedik kijken is.

21 december 2018 om 11:58

Het mooie en het goede van de Jong is: hij loopt bijna altijd en vrij en is constant in beweging, ook zonder bal. Heel veel spelers in de eredivisie blijven 'plakken'. Hierdoor creëert hij ruimte voor zichzelf. Kijk maar eens goed naar zijn spel. Iniesta en Xavi bewogen ook goed zonder bal. Dat waren echte grootmachten. En dan vooral Iniesta.

Dit is toch wel zeer beledigend richting Ajax. Nota bene het Ajax dat Barcelona zo groot heeft gemaakt.

Xavi zegt hier dus dat het natuurlijk is dat de beste spelers van Ajax naar Barcelona gaan omdat zij het DNA van Barcelona bezitten en dat Ajax daarom ook de beste crèche is die in een soort van bezit is van Barcelona. Dit is echt maximaal denigrerend en zeer schijnheilig richting Ajax. Hij zegt het ook alsof dit de normaalste gang van zaken is. En dat nadat Nederlanders, waarvan de belangrijkste van Ajax kwamen, de club zo groot hebben gemaakt. Dat is nog eens stank voor dank. En dan ben ik nog niet eens voor Ajax. Walgelijke uitspraken van Xavi.

Valt me wel tegen dat Xavi niet goed op de hoogte is van zijn eigen clubhistorie. Barcelona was niet zo goed geweest zonder de Ajax speelstijl/de Cruijff filosofie.

Vreemde voorgevoel, maar mijn gevoel zegt dat Koeman coach wordt van Barcelona en Van Dijk, De Ligt en Frenkie onder zijn hoede gaat nemen daar.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren