Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Wat houdt het derde clubtoernooi van de UEFA in voor Nederlandse clubs?

Laatste update:

De UEFA maakte onlangs bekend dat vanaf het seizoen 2021/22 een derde Europees clubtoernooi zijn intrede doet. Na de Champions League en Europa League gaat er nog een toernooi van start met de voorlopige werktitel ‘Europa League 2’. De Champions- en Europa League blijven in hun huidige vorm bestaan, maar de nieuwe competitie is wel van invloed op de twee bestaande toernooien. Ook voor Nederlandse clubs gaat er het een en ander veranderen.

Door het nieuwe toernooi krijgen meer clubs uit nog meer voetbalbonden in Europa de kans om vanaf 2021 Europees voetbal te spelen. “De nieuwe clubcompetitie maakt UEFA’s toernooien toegankelijker dan ooit. Er worden meer wedstrijden gespeeld met meer clubs. Dit toernooi is geboren uit gesprekken vanuit de European Club Association”, aldus voorzitter Aleksander Ceferin.

Belangrijkste details Europa League 2

• Het nieuwe toernooi EL2 wordt op dezelfde manier afgewerkt als de Champions League en Europa League. De 32 deelnemers worden verdeeld in 8 groepen van 4 clubs. Na de groepsfase volgen de achtste finales, kwartfinales, halve finales en finale.

• De EL2 dient als vangnet voor de nummers drie uit de Europa League. Na de groepsfase wordt een extra knock-outronde gespeeld. De nummers twee uit de poules van de EL2 nemen het op tegen de nummers drie van de Europa League. Winnaars kwalificeren zich voor de achtste finales van de EL2.

• Het nieuwe toernooi telt in totaal 141 wedstrijden verdeeld over 15 speeldagen, net als de Europa League.

• De winnaar van de EL2 plaatst zich voor de groepsfase van de Europa League in het volgende seizoen, net zoals de winnaar van de Europa League zich plaatst voor de Champions League.

• De wedstrijden in de EL2 worden gespeeld op donderdag, net als die in de Europa League. De dinsdag en woensdag blijven gereserveerd voor de Champions League. Voor een nader te bepalen maximaal aantal wedstrijden wordt met 16.30 uur (CET) een nieuwe aanvangstijd toegevoegd voor de wedstrijden op donderdag.

• De finales van de drie toernooien van de UEFA worden afgewerkt in dezelfde week. Op woensdag wordt de EL2-finale gespeeld, de Europa League-finale op donderdag en de finale van de Champions League wordt op zaterdag afgewerkt.

• Door de komst van het derde Europese clubtoernooi zorgt de UEFA ervoor dat minimaal 34 landen vertegenwoordigd zijn in Europees verband. Op dit moment is het minimale aantal vertegenwoordige landen 26. Alle leden van de UEFA hebben toegang tot de drie competities.

• Details over de naam, het prijzengeld, branding van het toernooi, verdeling van televisiegelden en de puntentelling voor de coëfficiëntenranglijst worden in de loop van 2019 uitgewerkt door de UEFA.

Gevolgen voor clubs uit de Eredivisie

De Europa League wordt vanaf het seizoen 2021/22 ingekrompen van 48 naar 32 deelnemers. Er is dus minder plaats in de Europa League en dat raakt ook de clubs uit de Eredivisie. Momenteel is het zo dat drie Eredivisie-clubs aan het begin van het seizoen de kans krijgen om zich te plaatsen voor de Europa League. Het is zeer waarschijnlijk dat vanaf het seizoen 2021/22 nog maar één Nederlandse club een startbewijs voor de Europa League kan verdienen.

Wanneer Nederland in 2020 nog steeds op de elfde plaats staat van de UEFA-coëfficientenlijst plaatst de landskampioen zich direct voor de groepsfase van de Champions League. De nummer twee van de Eredivisie plaatst zich, net zoals dit jaar, voor de tweede voorronde van de Champions League. De nummer drie van de Eredivisie stroomt automatisch de play-offs voor de Europa League in.

De nummers vier en vijf van de Eredivisie moeten zich gaan richten op deelname aan de Europa League 2, aangezien zij respectievelijk in de derde en tweede voorronde van dat toernooi zullen moeten beginnen. Een kleine stijging op de coëfficiëntenlijst zal hier overigens geen invloed op hebben, aangezien de nummer tien er wel een vaste plek in de groepsfase van de Champions League bij krijgt, maar geen extra plekken in de Europa League.

De introductie van de EL2 vormt een extra vangnet voor de Nederlandse ploegen die afvallen in de voorrondes van de Champions League en de Europa League. Als de nummer twee van de Eredivisie bijvoorbeeld verliest in de tweede voorronde van de Champions League, zal deze ploeg instromen in de derde voorronde van de Europa League. Als het ook hier misgaat volgt er nog een derde kans in de play-offronde van de Europa League 2.

KNVB Beker

De KNVB heeft aan RTL Nieuws laten weten dat er nog een besluit genomen moet worden over de exacte verdeling van de Europese tickets. Of de winnaar van de TOTO KNVB Beker een ticket voor de Europa League krijgt en of het huidige systeem met play-offs blijft bestaan, is nog onduidelijk. Wel noemt de voetbalbond de komst van het nieuwe toernooi ‘een vooruitgang’.

Ben jij blij met de komst van een derde Europees clubtoernooi?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wordt vast een genot om naar te kijken; de nr 2 van Luxemburg in één poule met de nr 5 uit Hongarije, de nr 6 uit Nederland en de nr 9 uit Engeland

5 december 2018 om 18:13

Je hoeft ook niet te kijken. De supporters van de kleinere clubs zullen het geweldig vinden om Europees te spelen.

5 december 2018 om 20:19

@robjax; dat ga ik ook vast niet doen.
Ik vind de huidige EL-poulfase vaak al niet om aan te gluren, dus de EL2 sla ik helemaal wel over

6 december 2018 om 11:50

Deze wedstrijden zijn soms leuker om te zien denk ik. Sommige wedstrijden in de KK divisie zijn aantrekkelijker en doelpuntrijker dan in de ED bijvoorbeeld.

6 december 2018 om 14:11

Doelpuntrijker misschien, maar aantrekkelijker? Kijk nu met enige regelmaat omdat mijn Nederlandse cluppie er nu in speelt, maar het is echt niveau nihil. Weet natuurlijk niet waarom jij voetbal kijkt maar een van de redenen dat ik qua Nederlands voetbal alleen nog wedstrijden van mijn cluppie kijken is het lage niveau, dat vind ik al van de eredivisie, maar in de KKD gaat het echt helemaal nergens over. Maar hè ieder zijn ding. Voor wat de EL en EL2 betreft ook die sla ik over, behalve natuurlijk als door een wonder mijn cluppie daar in gaat spelen 😂😜

6 december 2018 om 14:14

@VBD79 Dus omdat er meer doelpunten worden gemaakt is een wedstrijd leuker? Nou sorry hoor maar ik kijk liever naar het niveau. Want als ik doelpunten wil zien dan kan ik net zo goed naar een F-jes wedstrijd bij ons om de hoek kijken op zaterdagochtend

27 december 2018 om 11:42

Kun je nagaan hoe erg het is om naar feijenoord te moeten kijken. Kunnen ze niet een Europa league 6 voor feijenoord organiseren?

5 december 2018 om 19:53

Er komen maar 16 clubs bij, dus die teams zullen de groepsfase echt niet halen/een ticket krijgen.

5 december 2018 om 22:56

Hoe kom je hier bij? Deze clubs gaan totaal geen EL2 spelen. Not even close...

6 december 2018 om 06:49

Juist voor veel clubs die net naast de pot pissen is dit zeer interessant. Die hebben nu immers ook de kans zich te laten zien plus financieel een beetje oogsten.

6 december 2018 om 10:30

Dit gaat ook zeker niet de samenstelling worden. Er komen allereerst minder plekken in de EL, dit betekent dat dit toernooi alleen maar leuker en belangrijker wordt! Daarnaast heb je nu in de EL ook niet allemaal leuke wedstrijden en zul je ook niet naar MOL Vidi tegen Bate Borisov kijken, veel gaat er dus niet veranderen..

6 december 2018 om 20:02

MOL Vidi-BATE is trouwens gewoon een goede wedstrijd tussen 2 landskampioenen.

24 december 2018 om 20:00

Ik denk ook eerder dat men zo langzaam toe wil werken naar Europese competities in plaats van nationale competities. Dit is toch een manier om zoveel mogelijk clubs al te laten wennen aan Europese wedstrijden. Op dit moment vind ik dit geen negatieve ontwikkeling, omdat Ajax qua grootte van de club Nederland toch aan het ontgroeien is (alleen prijzen blijven nog achter).

26 december 2018 om 00:39

Nederland aan het ontgroeien? Word eerst maar eens kampioen. Het ziet er nu allemaal zeer goed uit, maar dit seizoen kan ook een uitschieter zijn. Ben benieuwd of Ajax structureel dit niveau vast kan houden als De Ligt, De Jong, Onana, Ziyech etc vertrekken. Is nog lastig zat.

24 december 2018 om 21:00

Nog meer wedstrijden om op te gokken. Het is duidelijk dat alles in functie van de grote goksites wordt gedaan. Alsof uefa zo begaan is met de “kleine” voetballanden, draait enkel om geld.

27 december 2018 om 12:20

Haha voor de grote goksites, gast je snapt toch zelf dat de Uefa hier zelf ook bakken met geld op gaat verdienen. Natuurlijk is het niet omdat ze zo begaan zijn het is gewoon een win win, Uefa meer geld en kleine landen geholpen. Dit is naar mijn idee echt alles behalve een lobby van de goksites.

Het is gewoon leuk om europees te spelen. Nu kunnen meer clubs dat. Voor supporters dus mooi. En vind je van niet, dan hoef je er echt niet naar te kijken.

5 december 2018 om 18:18

Je vergeet alleen een belangrijk gegeven. We praten hier niet alleen over clubs uit kleine competities. Er zullen dus ook Premier League clubs aanwezig zijn in die "europa League 2" en die hebben vele malen meer te besteden dan veel andere clubs. Dit zal helaas dus niet veel veranderen.

5 december 2018 om 18:46

Hij zegt toch duidelijk "leuk om Europees te spelen". Ook voor de Engelse clubs die normaliter geen Europese wedstrijden spelen is dit iets nieuws. Mooie uitdagingen.

5 december 2018 om 18:54

Ik verwacht eigenlijk dat de engelse clubs alleen b/c teams zullen sturen, maar het is alsnog leuker om tegen hen te spelen dan tegen oostblok ploegen.

6 december 2018 om 11:53

Engelse clubs halen wel de Play offs van de CL en de EL dus zul je ze niet zien in de EL2 op een hele enkele na. EL wordt van een hoge Spaans/Engels/ Italiaans en Duits gehalte denk ik

28 december 2018 om 21:04

Sterker nog, ik verwacht dat de EL hetzelfde zal doormaken als de CL. De grote landen zullen meer tickets krijgen waardoor het voor clubs uit de mindere landen, waaronder Nederland, alleen maar lastiger is om te kwalificeren

Ik denk dat mensen dit toernooi veel lager inschalen dan het daadwerkelijk zal zijn. Volgens mij komt het erop neer dat er alleen 16 extra plekken komen (16 minder in EL + deze 16) wat de afvallers zullen zijn van de EL. Dit zijn over het algemeen ploegen die de laatste voorronde niet overleven, en van een hoger niveau als pakweg de nummer 6 van Bulgarije. Denk dat dit toernooi juist leuk kan worden voor een AZ, Vitesse, Utrecht en het hele Nederlandse voetbal!

5 december 2018 om 17:59

Is helemaal niet verkeerd. Je moet ook niet alle wedstrijden willen zien. Pik gewoon de wedstrijden eruit die wel leuk zijn. De finale kan sowieso een best aardig affiche zijn.
Wellicht wint een Nederlandse club zo nog eens een Europese prijs. Kan bijv ook een PSV zijn als ze EL spelen en daar 3e worden.
En het nadeel in de NLse competitie dat Ajax ervaart na een Europese wedstrijd gaan nu ook andere clubs ervaren.

6 december 2018 om 19:23

Sterker, dan wordt het misschien geen nadeel meer en leren meer en meer van onze ploegen wat het is om standaard 3 wedstrijden in 7 dagen te spelen, zoals het in de top en de gehel PL gaat. Misschien dat onze jongens dan wat meer weerstand hebben en dus een grotere slagingskans hebben bij transfers

5 december 2018 om 19:33

Plus dit scheelt als het goed is ook kwalificatierondes, dus rustigere voorbereiding op het seizoen.

6 december 2018 om 13:55

Als onze subtoppers zich al weten te plaatsen. Deelnemers zijn de minste 16 uit de El(nr 33 t/m 48), waar onze subtioppers al niet van weten te winnen, plus wat extra clubs uit de sterkste competities aangevuld met wat mindere clubs die nu net de boot missen. Afgelopen kwalificatie zouden dat dan Basel, Trencin en Kairati kunnen zijn

Het is een competitie waarvoor onze subtoppers zich zouden moeten kunnen plaatsten, maar dat was de EL ook 10 jaar geleden.

AL met al een interessante ontwikkeling, want de EL wordt sterker en leuker en tegerlijkertijd moet Europees voetbal weer haalbaar worden voor onze subtopclubs.

6 december 2018 om 15:39

Ik kan het mis hebben, maar ik geloof dat de Nederlandse clubs zich de laatste tijd vooral over de laatste horde gevallen zijn. Mocht dit toernooi al langer bestaan, zou dit jaar Vitesse en vorig jaar Utrecht meegedaan hebben toch? Als afvallers in de laatste ronde?

28 december 2018 om 13:28

Toch heeft Doncoxxx een goed punt. Meer dan eens de laatste jaren slaan Nederlandse clubs enorme flaters in Europa en verliezen ze van dergelijke tegenstanders. De zekerheid dat ze zich wel even kwalificeren, is nou niet bepaald ergens op gebaseerd.

Als je al niet van clubs als Trencin, Kairat, Qarabagh, Arouca en noem ze allemaal maar op kunt winnen, wat is dan nog de sportieve waarde van een dergelijk toernooi? Je word op deze manier eigenlijk beloond voor eigen onkunde.

Zolang Nederlandse ploegen het hele jaar vechten voor Europees voetbal om de boel vervolgens volledig te verknallen door incomplete selecties, gebrekkige mentaliteit en het focussen op andere competities, wordt het toch allemaal niets.

28 december 2018 om 13:22

Niet echt. De Europa League is al nauwelijks aantrekkelijk met uitzondering van misschien 1 editie in de afgelopen 10 jaar. Er zijn maar weinig mensen die staan te wachten op een finale als Sevilla - Dnipro. Deze Europa League 2 zal dus nog minder amusementswaarde hebben.

Natuurlijk is het leuk voor AZ, Vitesse, Utrecht enzovoort. Er is een grotere kans op overwintering en dus meer inkomsten. Supporters vinden een Europese wedstrijd altijd leuk. Echter is dit in mijn ogen meer een afwimpeling van de kleine clubs. Zoiets van: "jullie krijgen nu een eigen Europees toernooi, nu niet meer zeuren en laat de topclubs mooi hun gang gaan."

Er is nog weinig eer te behalen, want de uitdaging is er een stuk minder. Als je je als subtopper van de Eredivisie niet meer kunt kwalificeren omdat je verliest van clubs als Trencin, Kairat, heb je ook werkelijk niets in Europa te zoeken op dat moment. Dat zijn gewoon blunders van formaat (dit zijn toevallig voorbeelden van dit seizoen, maar er zijn nog tal van voorbeelden van de afgelopen jaren, niets ten nadele van Feyenoord en AZ dus in dit geval).

28 december 2018 om 13:27

Alleen waren Trencin en Kairat niet in de laatste ronde, dus je zou alsnog niet in de EL2 spelen
Ik zie het meer als een extra kans om punten te pakken voor Nederland, en niet alleen afhankelijk te zijn van 1 of 2 clubs.

28 december 2018 om 13:35

Om maar even de lijst erbij te pakken:

Belgie en Oekraine staan respectievelijk op 8 en 9. Oostenrijk staat vlak onder Nederland op 12 en daaronder staan Griekenland en Denemarken ook niet op een onoverbrugbare afstand.

We praten hier gezien de huidige ranglijst dus over clubs als Antwerp, Standard, Dinamo Kiev, Oleksandria, Linz, Polten, Atromitos enzovoort. Onze subtop verliest zelfs van slechtere clubs en dit is al geen indrukwekkend rijtje. Dan blijf ik liever wat sceptisch betreft het pakken van punten.

Het is namelijk niet alleen Nederland die extra kans heeft, andere landen ook. Ook zij hebben dus de kans om meer punten te pakken voor hun land. Gezien de laatste jaren, is de kans dan groter dat je zelfs nog door een aantal landen word ingehaald.

Prima ontwikkeling dat meer clubs de kans krijgen om zich Europees te laten zien.

Vind het een leuk idee, maar welke idioot heeft deze tijdstip gekozen?

Meeste mensen werken dan of zijn op school.

Enige wat jammer is zijn de tijdstippen. Dinsdag EL, woensdag CL en donderdag EL2 als toetje zou perfect zijn. Eventueel 19:00 wedstrijden EL/EL2 en 21:00 CL is ook heerlijk. Voor de rest juich ik dit zeker toe!

Dus nederland krijgt geen extra europees ticket? Zonde want daar ging ik wel van uit. De kans is in iedergeval wel groter dat de bovenste teams europees spelen.

6 december 2018 om 10:13

Ja.. de capaciteit van de EL gaat met 1/3 omlaag maar Nederland gaat van 3 tickets naar 1 ticket...

Waarom niet CL voor landskampioenen, EL voor bekerwinnaars en EL2 voor de best of the rest? Zo heb je 3 competities waarin je aansprekende ploegen hebt en maak je gelijk de landelijke bekertoernooien interessanter.

5 december 2018 om 20:25

Klinkt ook leuk. Maar heb liever wel de echte topclubs in 1 competitie in plaats van een knockout fase

5 december 2018 om 20:31

Ja, want dan win je als kleine club eens de beker in Nederland en kom je tegen pakweg Lyon, Napoli, Atletico, Dortmund en Liverpool als beker winnaars. Clubs die je anders niet tegen zou komen want dit zitten in cl.

5 december 2018 om 23:49

Dit was vroeger ook ongeveer de structuur.

6 december 2018 om 10:22

volgens bin je dan weer terug bij vroeger. Eurocup 1, Uefa cup en europacup 2.

Uiteindelijk hebben ze gewoon de oude structuur terug. alleen met een voor grotere landen betere verdeling.

6 december 2018 om 20:04

Dat zou de redding zijn voor het voetbal. Helaas....gezond verstand is teveel van het goede. Geld regeert.

9 december 2018 om 14:43

Zou ik eigenlijk heel erg zonde vinden. Juist het mooie van de CL is dat je veel topploegen tegen elkaar te zien krijgt. Dan zouden we nu alleen City, Barcelona, Bayern, Juventus en PSG als topploegen tegen elkaar zien strijden terwijl mooie ploegen als Real, Atletico, United en ga zo door niet eens Europees zouden spelen

Het is wel leuk voor de nummers 4/5 van Nederland. Aangezien die afgelopen jaren veel moeite hebben gehad met zichzelf te kwalificeren via de play offs van de EL. Zal het misschien makkelijker worden bij de kwalificaties van de EL2. Nu kunnen ook meerdere clubs dan PSV en Ajax punten halen voor het Nederlands voetbal misschien.

Het idee is leuk, maar zolang het gat tussen CL en EL zo gigantisch blijft qua winstverdeling, en er straks ook nog een kloof komt tussen EL en EL2 gaat er niks veranderen. Het enige dat dit oplevert is dat Feyenoord straks weer punten Europees kan scoren, zodat wanneer ze in de EL uitkomen of CL (wishful thinking) ze niet meteen weer geloot worden bij 3 topclubs, maar misschien 1 of 2 met een zwakkere tegenstander ertussen.

Ik wacht even af tot ze daar meer over vertellen.

Prima initiatief, net als de Nations League! Meer wedstrijden en een betere doorstroming van laag naar hoog niveau.

Degene die 16:30 als aanvangstijdstip heeft bedacht moeten ze opsluiten. Verder wel een leuk idee.

En we zijn gewoon weer terug bij vroeger....europa cup 1, 2 en 3 alleen dan anders benoemd.
Dit is dus regelrecht het falen van het bedachte "nieuwe" systeem, want ten opzichte van een jaar of 25 terug zit je nu dus weer op precies dezelfde lijn.

Toch fijn dat straks ook andere clubs uit Nederland kunnen (en moeten) presteren Europees. Want hoeweel op sommige dorps en stadspleinen wel leuk gezongen wordt ergens in mei ''we gaan Europa in'' is het antwoord eind augustus vaak al '' en nu Europa uit''.

Ik denk dat het voor de kleinere clubs in Europa echt een prachtig toernooi kan worden. Prima idee, hoewel ik toch hoop dat ze dat belachelijke tijdstip van half 5 gaan weglaten. Ik snap het idee, dat je vanaf half 5 kan gaan uitzenden, maar normale mensen in normale landen werken op dat tijdstip. Dus dan krijg je onnodig lege stadions omwille van een tv uitzending, waar ook lage kijkcijfers uitkomen.

Vroeger waren de Europese toernooien nog overzichtelijk. Won je de Europa Cup I, dan was je de beste landskampioen van Europa. Won je de Europa Cup II, dan was je de beste bekerwinnaar. Won je de Uefa Cup, dan was je de beste club die in eigen land naast de prijzen had gegrepen.

Nu is alleen de Champions League nog helder. Win je die, dan ben je de beste club van Europa. Maar wat ben je als je de Europa League wint? Feitelijk niets meer dan de beste van alle clubs die te slecht waren voor de Champions League. En de winnaar van de Europa League 2 wordt dus de beste club die te slecht was voor de Europa League. Dat gaat eigenlijk nergens meer over.

Het enige voordeel is dat Europees voetbal weer wat bereikbaarder wordt voor de kleinere clubs. Al klinkt dat dan ook weer glorieuzer dan het waarschijnlijk zal zijn, want je wordt nu ongetwijfeld weer overspoeld met potjes tegen obscure clubs met Dynamo, Lokomotiv, Torpedo en Metalist in de naam.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren