Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ik zie het niet als een voordeel dat Ajax meer wedstrijden speelt dan wij’

Laatste update:

PSV ging zondagmiddag met 2-1 onderuit bij Feyenoord en leed zodoende zijn eerste puntverlies van het Eredivisie-seizoen. Na dertien overwinningen uit de eerste veertien wedstrijden is het verschil met eerste achtervolger Ajax nu twee punten in het voordeel van de regerend landskampioen en Pablo Rosario geeft in gesprek met NUsport aan zich niet druk te maken over de teruggelopen voorsprong van zijn ploeg.

“Er is niks aan de hand. We staan gewoon nog bovenaan met twee punten voorsprong op Ajax”, reageerde hij na afloop van het duel in De Kuip. PSV treedt vrijdagavond in eigen huis aan tegen Excelsior en Rosario ziet dit als een mooie kans om de teleurstelling van zich af te spelen: “We moeten dan weer laten zien waartoe we in staat zijn. Het laatste wat we moeten doen, is ons hier van de wijs te laten brengen. Het is niet voor niets dat we de eerste dertien wedstrijden allemaal hebben gewonnen.”

De koploper kwam tegen Feyenoord vanaf het eerste moment onder druk te staan en slaagde er in de eerste helft eigenlijk niet in om hier onderuit te komen: “We werden afgetroefd op inzet en agressiviteit. We hadden wel verwacht dat Feyenoord zo zou beginnen, maar het is moeilijk te zeggen waarom wij daar dan geen antwoord op hadden”, vertelde Rosario daarover. In de tweede helft slaagde zijn ploeg er wel in om vaker een gat te vinden in de Rotterdamse verdediging: “We creëerden daarin ook zeker drie of vier honderd procent kansen, maar helaas ging er daar maar eentje van in.”

PSV is door de nederlaag tegen Barcelona van afgelopen week uitgeschakeld in de Champions League, terwijl er eerder al een einde kwam aan het avontuur in de KNVB Beker. Rosario beschouwt het echter niet als een pluspunt dat Ajax nog wel in het miljardenbal en het bekertoernooi actief is en dus meer wedstrijden zal moeten spelen dan de concurrent: “Ik zie dat niet als een voordeel. Het is lekker als je op het hoogste niveau speelt. Dat kun je dan meenemen naar de competitie. Je speelt het hele jaar voor Champions League, dus dan moet je dat ook niet zeggen.”

Denk jij dat het een voordeel is voor PSV dat het is uitgeschakeld in de Champions League en KNVB Beker?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De term 100% kans wordt wel heel losjes gebruikt. Bij mij is een 100% kans een 1 op 1 situatie o.i.d.

3 december 2018 om 15:14

Ja, ze hebben buiten het doelpunt nog 2 echte goede kansen gehad inderdaad. En dat is het wel...
Feyenoord had zelf ook nog 2 grote kansen in de 2de helft. en zeker de eerste helft hadden die er zeker nog 1 of 2 meer moeten/kunnen maken.

3 december 2018 om 17:02

Ik heb ze ook niet kunnen ontdekken. De goal en de redding van Bijlow bij het 2e bal incident kan ik bedenken. Verder wat schoten uit kansloze hoeken.

3 december 2018 om 17:02

100% lijkt mij eerder een dusdanige situatie waarin een speler altijd kan scoren. Leeg doel bijvoorbeeld op tien meter afstand.

3 december 2018 om 18:28

Bij mij is een 100% kans een goal....

Rosario beschouwt het echter niet als een pluspunt dat Ajax nog wel in het miljardenbal en het bekertoernooi actief is en dus meer wedstrijden zal moeten spelen dan de concurrent: “Ik zie dat niet als een voordeel. Het is lekker als je op het hoogste niveau speelt. Dat kun je dan meenemen naar de competitie. Je speelt het hele jaar voor Champions League, dus dan moet je dat ook niet zeggen.”

Hoe vaag wil je het hebben? niet als een pluspiunt - niet als een voordeel - het is lekker als je op het hoogste niveau speelt...

3 december 2018 om 15:05

Het niveau dat je moet halen in de Champions League kun je meenemen naar de competitie, waardoor je in een flow kan komen.

Dat bedoelt hij te zeggen denk ik.

3 december 2018 om 15:10

Het niveau tegen Barcelona was anders prima van Psv, hadden zelfs moeten winnen. Dus die flow hadden ze in Eindhoven achtergelaten denk ik dan maar zo. (wat ik ook terug hoor hiet in EH van PSV-ers)

3 december 2018 om 15:13

Ja maar dat is toch onzin? Hoe vaak hebben we wel niet gezien dat ploegen na een europese wedstrijd juist slap voor de dag komen in de competitie, omdat ze door het niveau verschil de eigen competitie gaan onderschatten?

PSV heeft dit seizoen toch ook al mindere wedstrijden gespeeld na een europese pot, zoals tegen Groningen uit en gister had daar volgens mij toch ook mee te maken, zo van, we hebben goed gespeeld tegen Barcelona dus Feyenoord kunnen we hebben.

Die spelers missen natuurlijk wel de uitdaging van het hoge niveau waar je een betere speler van wordt, maar het is al decennia zo dat teams in de competitie soms onnodig punten morsen na een Europese verplichting, dat valt gewoon niet te ontkennen.

3 december 2018 om 15:15

Ben het er zelf ook niet mee eens, leg alleen uit wat hij bedoelt.

Denk dat de volgende speelronde na een Europese wedstrijd vooral afhankelijk is van het resultaat Europees. Als je goed gespeeld hebt en bijvoorbeeld Bayern München op 1-1 kan houden dan kan dat op het zelfvertrouwen nog wel een positief effect hebben.
Maar vermoeidheid heeft meer effect.

3 december 2018 om 15:33

Ik denk dat PSV niet moet onderschatten hoe jongens als Angelino, Dumfries, Rosario en toch ook Bergwijn nog veel te leren hebben en dus altijd ups en downs hebben.

Schwaab en Viergever zijn gewoon stabiel, geen geweldenaren in mijn ogen, maar wel een solide duo wat zelden echt door de ondergrens zakt.

Angelino en Dumfries pieken naar mijn mening hoger, maar zijn ook wisselvalliger, na een goed begin zie je dat nu langzaam komen bij beiden.

Hendrix vind ik degelijk, maar geen onwijze uitblinker, Pereiro is soms geniaal maar soms ook hopeloos, ik snap echt niet waarom die Guttierez niet zijn plek in neemt.

Rosario is ook nog maar een talent, die gaat nu een vormdip krijgen zoals alle jonge spelers dat de afgelopen jaren hebben gehad, weten we bij Ajax alles van af.

Bergwijn vind ik zich goed ontwikkelen, maakt echt stappen,maar ook hij is nog niet een alles bepalende speler, die moet die stap ook nog zetten.

Lozano en de Jong is gewoon stabiel en goed, op een incidentele pot na wat iedere speler overkomt.

Als we de tweede linie erbij pakken dan denk ik dat daar de achilleshiel van PSV ligt, jullie hebben toch een stuk minder brede groep, zoals de pot tegen RKC ook aantoonde, maar als je niet Europees speelt hoef je die groep minder in te zetten wat voor PSV een geluk kan zijn.

Wordt nog een lang en spannend jaar, maar als Ajacied heb ik er alle vertrouwen in, we zijn goed bezig.

3 december 2018 om 16:08

bal is rond

vaak blijkt wel dat ploegen die Europees spelen meer punten in de competitie laten liggen door focus op Europees voetbal en of vermoeidheid

we zullen zien

3 december 2018 om 15:07

Volgens mij bedoelt hij dat het voor PSV niet een voordeel is dat Ajax meer wedstrijden moet spelen, omdat je daar op het hoogste niveau kan spelen en dat mee kan nemen naar de competitie. Oftewel, het kan ook fijn zijn om meer wedstrijden te spelen in de champions league.

3 december 2018 om 16:25

royco54:

je moet het zo zien. heel psv ploeg en aanhang had deze nederlaag niet verwacht en eigenlijk vonden ze feyenoord ook in de kuip een gemakkelijk te overwinnen tegenstander. ik denk zelfs met een vleugje arrogantie in het achterhoofd. op de andere voetbalfora hamerden de psv-supporters steeds op het feit dat psv al 5 puntern voorsprong op ajax heeft, dus de titel psv niet meer kan ontgaan en ze verwijzen voortdurend naar de vernedering van ajax door psv in eindhoven, toen met 3-0. over feyenoord werd met geen woord gerept, dus gebagatelliseerd.
welnu dit verlies in de kuip voelt meer als een zware teleurstelling voor de psv-spelers en is eigenlijk erger dan de nederlaag van feyenoord met 10-0 in eindhoven destijds.
bij monde van rosario is de teleurstelling bij de club psv dan ook heel erg groot. met wat geluk acht ik feyenoord zelfs in staat om 2e te worden boven psv als 3e.

3 december 2018 om 17:23

Het ontgaat mij even waarom de 10-0 minder erg is dan een 2-1 nederlaag uit bij de nummer 3?

3 december 2018 om 18:10

nou ja dat hoef ik je denk niet uit te leggen. de consequentie van deze 2-1 nederlaag is zo groot voor psv toch ? als je eerst 13 wedstrijden gewonnen hebt en je grootste concurrent ajax staat op 5 punten achterstand en dan ga je naar de kuip met toch ergens het idee dat ach het is maar feyenoord en je krijgt dan als psv een nederlaag en je voorsprong slinkt naar 2 punten wat erg miniem is, tja.
ja die 10-0 was op zich een klap voor feyenoord, maar de situatie voor feyenoord was niet zo cruciaal als nu voor psv. die toevoeging van je van verliezen van nr. 3 slaat nergens op. verlies is verlies of het nou van de nr 3 is of van de nr. 12.

3 december 2018 om 18:25

Wat een onzin zeg. In de Kuip kun je tegen een nederlaag aanlopen, daar is niks cruciaals aan als het in 14 wedstrijden je eerste puntverlies is. Het wordt pas een dingetje als ze de komende weken ook punten laten liggen. Als ze nu tot februari geen punt meer laten liggen (wat gezien het programma niet eens zo onrealistisch is), dan is dit gewoon een zeperd waar je een keer tegenaan kunt lopen.

3 december 2018 om 20:27

onzin is helemaal niks. ik denk dat je het anders moet brengen zoiets in de trant van:"het is niet helemaal waar"o.i.d. maar goed mijn onzin is jouw onzin niet en omgekeerd. dit is mijn mening.

nu inhoudelijk: een zeperd kan je overal aanlopen hoeft niet alleen in de kuip.
en dan je quote "als ze nu tot februari geen punt meer laten liggen (wat gezien het programma niet eens zo onrealistisch is". dit is niet helemaal waar, dit is een aanname maar ook meer wensdenken. voordat de wedstrijd in de kuip begon dacht bijna heel voetbal liefhebbend nederland ook dat psv zo maar van feyenoord kon winnen en wat zie je ? dus psv kan best net als ajax punten laten liggen en dan krijg je een hele andere situatie.

dat Rosario nog wat te vertellen heeft, hij was een van de slechter die speelde, niet fat het alleen aan hem lag het hele team zakte door het ijs

3 december 2018 om 15:05

Omdat hij matig speelde mag hij geen interviews meer geven? Dat is nieuw.

3 december 2018 om 15:13

Je kan ook overdrijven Wim. Feyenoord speelde een hele sterke eerste helft, in de tweede helft was PSV beter. Maar om nou te zeggen dat PSV door het ijs gezakt is, nee absoluut niet. Ze spelen al maandenlang overtuigend en gister in de tweede helft was het ook al een stuk beter.

Je kan ook wat positiever zijn en Feyenoord de credits geven.

3 december 2018 om 15:14

Dus als je een keer ruk speelt mag je niks meer zeggen? Hij zegt niet eens wat geks. Apart hoor meneer Wim

Focussen op de competitie en zorgen dat je dat kampioenschap binnen harkt anders is het gewoon een verloren seizoen ondanks je goede spel en je vele overwinningen.

Er is wel iets aan de hand want je had de titelrace in eigen handen en nu ben je afhankelijk van puntverlies van Ajax. Want er komt nog een thuis wedstrijd van Ajax tegen PSV en dat is toch een moeilijkere opgave voor PSV dan voor Ajax en dus stellen die 2 punten voorsprong weinig nog voor. Aan de andere kant verwacht ik nog wel dat beide clubs hun puntjes zullen gaan morsen. Nu moeten ze bij PSV laten zien dat ze tegen zo’n knal erbovenop kunnen komen en dan scheelt het wel dat je de week erna meteen Excelsior treft.

3 december 2018 om 15:17

Wacht even.....
Je had het in eigen handen en nu ben je afhankelijk van punt verlies van Ajax....?!?!?!
Staat Ajax nu dan 2 punten boven PSV ofzo ineens?

Geloof dat PSV nog steeds eerste staat en als ze gewoon van Ajax winnen of gelijk spelen hebben ze het in eigen hand. en ook in die wedstrijd hebben ze het in eigen hand. Dus hoezo zijn ze afhankelijk van Ajax?!?!

3 december 2018 om 15:21

@ Capis
Dit is een beetje dezelfde logica die Schone ook altijd hanteert.

3 december 2018 om 15:37

Er komt nog een hartelijk ontvangst in de Arena en terwijl Ajax in zijn 1e versnelling en met de rem erop op zeer overtuigende wijze zijn punten pakt gaat het de laatste tijd bij PSV steeds stroever en het zijn de individuele momenten dat voor de punten moeten gaan zorgen.

3 december 2018 om 15:50

@janta...
Ja dus???
Dan klopt zijn stelling nog steeds niet.. Wat is dit nou voor uitleg?!?!

Ajax in zijn eerste versnelling en de rem er op is ook nog eens iets wat je in sterk in twijfel kan trekken. Maar zelfs dan heeft PSV het nog steeds in eigen hand......

3 december 2018 om 15:58

PSV heeft het natuurlijk nog steeds in eigen handen. Maar ik moet wel zeggen dat ik misschien nu Ajax er beter voor vind staan, ik acht de kans dat Ajax thuis van PSV wint eigenlijk groter dan dat ze gelijkspelen of verliezen. Aan de andere kant is dus natuurlijk een onzinnige redenering aangezien beide ploegen zeer waarschijnlijk nog zat punten gaan verspelen dit seizoen.

3 december 2018 om 16:13

Capis, zijn stelling klopt wel en het is niet ingewikkeld. Als Ajax geen punt meer verliest dan kan PSV geen kampioen worden.

3 december 2018 om 16:13

@capis Het is toch niet zo heel moeilijk? Eerst had alleen PSV het in eigen hand. Nu hebben Ajax en PSV het beide in eigen hand. Want wat hij zegt dat PSV moet hopen op puntverlies van Ajax klopt toch gewoon? Jij zegt: "geloof dat PSV nog steeds eerste staat en als ze gewoon van Ajax winnen of gelijk spelen hebben ze het in eigen hand" is dus eigenlijk hetzelfde als wat Sebasjuh zegt, want dan heeft Ajax puntverlies gehad..

3 december 2018 om 16:20

@xyzz:
Nee nee nee..
"er is wel iets aan de hand want je had de titelrace in eigen handen en nu ben je afhankelijk van puntverlies van Ajax"

Dat zegt hij en dat klopt niet. Want zoals jij het zegt als PSV geen punten meer verliest zijn ze gewoon kampioen. Dus heb je het zelf in eigen hand. Ajax moet juist hopen op punt verlies van PSV op punten tegen Psv.

Effe serieus dat mensen hier een discussie over aan willen gaan!
Dat het lastiger is geworden ja 100%, maar zelf nu nog hebben ze het 100% in eigen hand! Ze spelen toch zelf die wedstrijd dus dan heb je het in eigen hand.

Hoe lastig kan het zijn logica...

3 december 2018 om 16:44

Je probeert serieus online je gelijk te halen over iets wat overduidelijk is. Om een plaatje te schetsen, je bent een gast aan het vertellen die door het raam klimt om zijn huis te verlaten, dat hij beter door de voordeur kan, terwijl hij volhoudt (en blijkbaar nog meer simpele zielen), dat dit beter is. Kampioen recht lullen wat krom is.

Ik zie je vaker logische dingen posten hier, je moet toch onderhand wel gewend zijn aan het niveau van sommige mensen? Ik heb zeker respect voor je poging om mensen in te laten zien dat ze niet nadenken voor ze posten, maar soms is het echt niet te redden.

Even over het topic, PSV heeft het in eigen hand, en snap wat hij wilt zeggen. Minder wedstrijden, minder belasting, minder hoeven te leunen op reservespelers omdat de basis moe wordt. Ik zie PSV gewoon kampioen worden, ze hebben het elk jaar moeilijk tegen Feyenoord, maar spelen verder gewoon goed.

3 december 2018 om 16:58

Capis,
Lees de door jou geciteerde zin eens rustig door. Misschien begrijp je het dan. Sebasjuh impliceert NUL puntverlies voor Ajax, dus ook de wedstrijd in De Arena wordt gewonnen door Ajax en die andere 19 potjes. Hoe kan PSV het dan in eigen hand hebben? Dat PSV het nu wel in eigen hand heeft is een andere discussie, maar dat is niet zijn stelling.

3 december 2018 om 17:09

@capis

PSV heeft het inderdaad nog in eigen handen echter ook Ajax heeft het nu in eigen handen.

Ajax hoeft niet te hopen op puntverlies van PSV want ze kunnen er gewoon zelf voor zorgen. Hopen doe je wanneer je er zelf geen invloed meer op hebt.

3 december 2018 om 17:30

Beste Capis,
Zowel Ajax als PSV hebben het in eigen hand.....

Als PSV alles wint vanaf nu eindigen ze boven Ajax.
Als Ajax alles wint, dus ook de wedstrijd tegen Psv, dan eindigt Ajax boven PSV

4 december 2018 om 08:54

@goodold:
Effe serieus je meent dit?!?!?!

Ze spelen toch zelf die wedstrijd.. dan heb je het toch in eigen hand!
dit is echt ongehoord hoe mensen dit proberen anders te lullen..

PSV heeft het volledig in eigen hand gewoon nog steeds...

@speedy/inworp..
Ik zeg ook nergens dat Ajax dat niet heeft! Ik reageer alleen op iemand die zegt PSV heeft het niet in eigen hand en dat is onzin.....

3 december 2018 om 15:19

Psv heeft het nog steeds in eigen handen dus ik weet niet waar je het over hebt.

3 december 2018 om 16:14

Ajax heeft het ook in eigen hand.

3 december 2018 om 16:21

Dat zegt hij toch niet of wel...?
Hij zegt PSV heeft het Niet in eigen hand...

3 december 2018 om 15:25

Dat is lekker makkelijk gerekend in Amsterdams voordeel zeg. Hoe kun je nou stellen dat de koploper (met de minste verliespunten) afhankelijk is van de achtervolger? Volgens mij is het juist precies andersom... daar is die hele ranglijst toch voor?
Ook lijkt het me wat vreemd de wedstrijd in Amsterdam als een driepunter voor Ajax te beschouwen. De laatste 5x thuis tegen psv werd er 2x gewonnen en 2x verloren. Allerminst een zekerheidje dus.

3 december 2018 om 16:09

het maakt ook niet uit, beide ploegen gaan niet alles winnen, dat zou dan voor het eerst zijn in de historie van de eredvisie, en ze moeten ook nog 1x tegen elkaar

3 december 2018 om 16:18

Niks makkelijk aan gerekend, psv en ajax hebben het beide in eigen hand, waarbij psv het voordeel heeft dat een gelijkspel tegen ajax genoeg zou zijn voor de titel als beide ploegen alles zouden winnen de rest van het seizoen. Maar ze hebben het beide in eigen hand en zijn dus ook niet afhankelijk van elkaar.

Voor de ontwikkeling van spelers is het goed een midweeks ritme te hebben van Europees en beker voetbal, maar het is toch ontegenzeggelijk waar dat het voor jonge spelers ook moeilijk is en dat dit al vaak zat tot punt verlies heeft geleden.

Ik denk zelfs dat het invloed heeft gehad op de wedstrijd in de Kuip, jongens die toch moeite hadden om om te schakelen van Barcelona terug naar de eredivisie.

Als PSV dit straks, na de laatste wedstrijd te hebben gespeeld, niet meer heeft dan ervaren ze dus ook niet meer het mogelijke nadeel in de scherpte.

Wel is het natuurlijk zo dat het voor de ontwikkeling van jonge spelers weer minder is, die had je graag na de winter in de EL actief willen zien, maar dat het een voordeel is in de competitie is al vaak zat bewezen.

Het is voor Ajax te hopen dat de positieve vibe bij PSV een beetje omslaat nu maar het is gewoon een erg sterk team. De titelrace is super spannend dit jaar want eigenlijk draait Feyenoord best een goed seizoen maar toch staan ze al op dikke achterstand. Zowel Ajax als PSV zal top moeten blijven om de ander bij te houden.

Het wordt een interessante tweede seizoenshelft. Ajax speelt natuurlijk veel meer wedstrijden (europees en beker) maar PSV heeft een iets minder brede selectie in mijn ogen. Wordt spannend hoe de teams daarmee dealen.

3 december 2018 om 15:17

Ajax speelt over 3 weken uit bij Utrecht en eind Januari uit bij Feyenoord . PSV heeft de komende wedstrijden een vrij easy programma. Ik hoop dat Ajax geen punten laat liggen maar beide wedstrijden zullen flink pittig worden en ik vrees dat er zeker 1x verloren gaat worden

3 december 2018 om 15:24

PSV zat in een flow die mede tot stand kwam, omdat hun speelschema zo uitviel dat ze nog nauwelijks moeilijke uitwedstrijden hadden gespeeld. En als je dan kijkt dat ze tegen kleintjes bijna punten verspeelde, zoals Groningen, Fortuna en PEC dan moet je realistisch zijn dat die ongeslagen reeks ook een samenloop van omstandigheden was.

PSV heeft voor eredivsie begrippen gewoon een goed elftal, het is een hecht collectief wat voortborduurt op de solide basis van de jaren hiervoor en heeft een paar spelers met voldoende individuele kwaliteiten om het in onze competitie te beslissen.

Ajax heeft naar mijn mening echter meer individuele kwaliteiten en het verschil is in Europa dan ook tot uiting gekomen. Ajax heeft daarnaast in de competitie wel al lastige uitduels gespeeld en die zeer overtuigend gewonnen, zoals Heerenveen en Vitesse uit wat altijd moeilijke potjes voor ons zijn.

Ajax heeft echter tijd nodig gehad om als team beter te functioneren, waar Ajax meer individuele kwaliteiten heeft hadden we ook een dieper dal als het niet liep, dat resulteerde in die twee wedstrijden met puntverlies, de ondergrens van Ajax was lager.

Die ondergrens van Ajax is omhoog gegaan, sinds dien hebben we geen wedstrijd meer echt slecht gespeeld en zakelijk de punten behaald met tevens voldoende goals.

PSV heeft straks ontegenzeggelijk een klein voordeeltje omdat ze zich volledig op de competitie kunnen richten, maar ik denk dat Ajax nog steeds over meer kwaliteit beschikt en dus de grootste kanshebber is op de titel.

Ik vind het als PSV-supporter eigenlijk wel prima dat Ajax door is gegaan in Europa.

In 2016-17 had Ajax ook een lang Europees seizoen. Ze lieten toen slechts 6 punten liggen in de weken waarin ze geen midweekse Europese wedstrijd hadden, tegenover maar liefst 15 punten in de weekenden waarin ze wél nog een Europese wedstrijd in de benen hadden.

3 december 2018 om 15:37

Toen haalde Ajax de finale. Nu zouden ze misschien wel niet verder komen dan de achtste finale. Ik vind dit ook zo ambitieloos hopen dat een tegenstander verder komt in Europa. En dat de ploeg daardoor punt verlies gaat maken. Je wilt toch zelf als tegenstander in elke competitie zo ver mogelijk komen? Lijkt wel of je juist bang bent voor de tegenstander als zij niet verder komen in Europa.

3 december 2018 om 16:11

"je wilt toch zelf als tegenstander in elke competitie zo ver mogelijk komen?"

Natuurlijk. Uiteraard had ik PSV ook heel graag zien overwinteren in Europa. En in de beker. Maar om de grootste Ajacied ooit te quoten: elk nadeel heb z'n voordeel.

Ajax heeft in de beker nog minimaal 1 en maximaal 4 midweekse wedstrijden en in Europa nog minimaal 3 en (in theorie) maximaal 8. PSV is na Inter-uit helemaal klaar met de extra midweekse wedstrijden, terwijl Ajax er dus nog 4 tot 12 tegoed heeft. En zoals het seizoen 2016-2017 heeft bewezen: die midweekse wedstrijden hebben dus wel degelijk (negatief) effect op de prestaties in de competitie.

3 december 2018 om 16:04

Precies, de kans dat een ploeg punten laat liggen na in Europa te hebben gespeeld is gewoon veel groter. Ik kan me inderdaad ook herinneren dat Ajax vooral punten verspeelde na Europese wedstrijden in 2016-2017, al was dat ook een extreem geval waar ze natuurlijk helemaal tot de finale wisten te komen. Maar over het algemeen is het gewoon een nadeel.

In dit geval gaat het naar alle waarschijnlijkheid bij Ajax om twee extra potjes, dat gaat hopelijk niet zo veel uitmaken. Ik maak me wel een beetje zorgen als Ajax ook nog eens heel ver weet te komen in de beker want dat gaat dan toch om meer wedstrijden.

Aan de andere kant heeft Ajax een hele goede bank met op bijna elke positie een prima back up speler. Als alle spelers fit zijn heeft Ajax op de bank: Bande, Huntelaar, Neres voor de aanval, Laybad, Sinkgraven en Eiting voor het middenveld en Kristensen, Veltman en Wober voor de verdediging. Er ontbreekt alleen een echt goede linksback en keeper, maar Sinkgraven, Blind en Wober zouden eventueel in kunnen vallen op die posities. Ik denk oprecht dat Ajax met het tweede team het echt redelijk kan doen in bijvoorbeeld de beker. Dat is toch wel anders dan bijvoorbeeld tijdens 2016-2017, waar de bank vele malen minder was.

3 december 2018 om 17:33

Des te groter de schande en teleurstelling als PSV dit jaar geen kampioen wordt.

4 december 2018 om 08:40

"des te groter de schande en teleurstelling als PSV dit jaar geen kampioen wordt."

"schande" vind ik nogal een groot woord. Ajax is nou eenmaal heel veel rijker en heeft op papier ook een betere selectie.

3 december 2018 om 18:33

Ik vind het zo'n loze rekensom. Ajax had dat seizoen praktisch iedere week een dubbel programma. Logisch dat je meer punten verspeelt in de weken waarin je Europees speelt. Dat waren namelijk 19 weken.

Kijk naar dit seizoen. Ja, Ajax heeft 5 punten ingeleverd na Europese wedstrijden. We zijn 14 speelrondes onderweg in de Eredivisie en Ajax heeft er 11 Europese wedstrijden op zitten. Me dunkt dat de kans dan groter is dat je toevallig na een Europese wedstrijd punten laat liggen, dan in die 4 wedstrijden die je hebt kunnen spelen zonder Europees programma.

Het is gewoon een voordeel, dat heeft het verleden uitgewezen. 3 seizoenen geleden speelde PSV tegen Ajax na een doordeweekse slijtageslag in Madrid. PSV verloor, en De Graafschap was er voor nodig om uiteindelijk nog kampioen te worden. 2 seizoenen geleden speelde Ajax tegen PSV, nadat het doordeweeks moest verlengen in Gelsenkirchen. Ajax verloor en Feyenoord werd met 1 punt verschil kampioen. In beide gevallen was de nederlaag in mijn ogen te wijten aan de fysieke uitputtingsslag van de Europese wedstrijd ervoor, want twee keer won de kwalitatief mindere ploeg. Dus ja, het kan beslissend zijn, al ligt het aan het speelschema.

Met de voorronden van de CL meegerekend heeft Ajax wel een lang Europees seizoen ja, dat zal misschien zorgen voor relatief veel blessures na de winterstop. Het aantal wedstrijden na de winterstop zal denk ik alleen wel meevallen, het meest voor de hand liggende is dat Ajax achter Bayern eindigt in de poule, een sterk team treft in de 8e finale en zich dus na twee potjes kan richten op het resterende programma in de Eredivise en wellicht de beker.

2 wedstrijden is de week kan meer als voordeel werken dan als nadeel omdat je in een bepaalde ritme komt en je speelt op een veel hoger niveau. Kijk maar eens hoe makkelijk Ajax zijn wedstrijden aan het winnen is, er is nog van heel weinig tegenstand te bekennen.

Ik denk dat meer wedstrijden spelen niet perse een nadeel is dit seizoen, aangezien Ajax bijna elke wedstrijd in de Eredivisie 'rustig kan uitspelen'. Kans op blessures van sleutelspelers is er altijd, maar op De Ligt na is elke speler in de eredivisie goed te vervangen. Lamprou is ook prima als keeper in de eredivisie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren