Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax, PSV en Feyenoord wilden 15 miljoen betalen voor hervormen Eredivisie

Laatste update:

Ajax, PSV en Feyenoord waren bereid om gezamenlijk vijftien miljoen euro te betalen om de Eredivisie op de schop te gooien. Het voorstel van de drie traditionele topclubs was om de competitie te verkleinen tot zestien clubs en om het kunstgras te verbieden. Omdat er geen meerderheid was voor dit plan, is er ook niet over gestemd, zo bevestigt Edwin van der Sar tegenover de NOS.

De vijftien miljoen euro zou door Ajax, PSV en Feyenoord worden opgebracht door de televisiegelden van FOX Sports en de inkomsten uit het spelen van Europees voetbal te ‘herverdelen’. Van der Sar, algemeen directeur van Ajax, wil verder niet inhoudelijk op het afgeketste plan van de nationale topclubs ingaan.

Donderdag bereikten de Eredivisionisten een akkoord over een aantal wijzigingen vanaf het seizoen 2020/21. Clubs die niet op kunstgras spelen, krijgen over twee seizoenen een bonus van maximaal 350.000 euro. Dat geld komt uit een solidariteitsfonds dat wordt gefinancierd door de clubs die dus Europees voetbal spelen.

Andere wijzigingen hebben betrekking op het spelen van Europees voetbal. Clubs die uitkomen in de Europa League of Champions League dragen in eerste instantie vijf procent van hun inkomsten van de UEFA af aan een solidariteitsfonds. Bij overwintering wordt het percentage teruggeschroefd tot 3,75 procent. Ook zal de KNVB bij het opstellen van het speelschema meer rekening houden met de clubs die Europees spelen en zullen die clubs later instromen in de KNVB Beker.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zoveelste artikel, jammer niet gelukt en doorgaan!

19 november 2018 om 11:18

Inderdaad, alleen nu het zoveelste artikel over wat anders
Eredivisie zo houden is prima, alleen die rotte plastic velden moeten wegwezen, maar dat is slechts een kwestie van uitstel.

19 november 2018 om 11:23

Ik ben blij dat het niet gelukt is, zelfs als mijn club (psv) een van de initiatiefnemers is. Kunstgras moet natuurlijk weg, maar die inkrimping ben ik fel op tegen.

Maar goed, er is tegengestemd, en de komende jaren zal dit punt dan ook niet meer terugkomen neem ik aan.

19 november 2018 om 11:33

Gilau,

Zou je mij kunnen uitleggen waarom jij er op tegen bent?

19 november 2018 om 11:50

Zal ik het even doen voor hem; omdat minder wedstrijden nergens op slaat. Elke competitie heeft 18 of 20 ploegen. Waarom Nederland 16? Alleen omdat Ajax, PSV en Feyenoord dat willen? En de rest wil het niet, jammer dan voor die ploegen. Het is niet dat de topclubs kunnen bepalen. Bovendien is er nu een hoop geklaag doordat er opeens kleine clubs in de Eredivisie zitten. Door het wegvallen van clubs als Sparta, Twente, Roda en N.e.c. (en met Emmen, Fortuna, Excelsior en De Graafschap) is het nu inderdaad allemaal wat minder, minder weerstand, minder grote stadions. Maar het is een moment opname, over 2 jaar spelen er weer grotere clubs op het hoogste niveau. Ze zouden alleen promoveren wat makkelijker kunnen maken ipv 1 direct.

19 november 2018 om 11:54

Omdat het nergens op gebaseerd is dat het systeem van 16 clubs het niveau omhoog brengt. Ik wil weleens weten wat exact de regels waren, want Ajax, PSV en Feyenoord gaan echt geen 15 miljoen euro betalen enkel voor het laten verdwijnen van kunstgrasvelden en een inkrimping naar 16 clubs. Er zitten vast meer haken en ogen aan.

19 november 2018 om 11:57

@elninoo, dat wat Geniale en Sirius hierboven zeggen; ik geloof niet dat het niveau omhoog gaat.

Maar belangrijker nog voor mij, is dat ik het leuk vind om ook kleinere ploegen in de Eredivisie te zien, en ik het vele clubs uit de eerste divisie gun om ook eens eredivisie te spelen. Hoelang ik bij Haarlem wel niet gehoopt heb om ooit eens te strijden voor promotie. Met een kleinere eredivisie wordt deze kans alleen maar kleiner.

19 november 2018 om 12:06

Dank voor de reacties mannen. Was wel eens benieuwd naar hoe men er hier tegenover stond. Op zich prima argumenten. Persoonlijk zie ik het voordeel van 16 clubs ook niet echt. Je krijgt dan wellicht iets meer lucht in de competitie maar of die 4 wedstrijden nu een wezenlijk verschil gaat vormen?

Die 4 wedstrijden minder zouden enkel nut hebben als er een beneliga-bekertoernooi zal worden gestart. Dan krimp je iets in om vervolgens uit te breiden met de Belgen. Maar als dat hier niet het idee achter is dan zie ik ook niet het nut van 2 teams eruit halen. Jammer dat de motieven niet beschreven staan.

De eredivisie zou enkel aantrekkelijker worden wanneer er exorbitant veel geld in om zou gaan. Een financieel gezond Ajax, PSV en Feyenoord. Het az van dirk Scheringa, het Vitesse van Jordanië, het fc Twente dat investeringen deed met hulp van Doyen en een sterk Heerenveen/fc Utrecht zouden het niveau flink omhoog krikken. Jammer dat vrijwel alle teams waar grove investeringen werden gedaan momenteel weer op een laag pitje staan.

19 november 2018 om 12:26

FC Twente kwam pas in aanraking met Doyen toen er al sprake was van sportief verval. Voor het niveau heeft Doyen nauwelijks iets betekend voor FC Twente. Door de deal met Doyen kreeg FC Twente acute liquiditeit in ruil voor percentages bij spelers die al bij FC Twente onder contract stonden.

19 november 2018 om 13:09

Ik snap niet zo goed dat ze kunstgras en inkrimping in 1 plan hebben gegooid. Waarom zouden ze dat doen. Nu lijkt mij dat er meer kans is dat het niet doorgaat. Terwijl als het 2 verschillende plannen zijn kan het nog steeds dat in ieder geval 1 van je doelen het haalt. In dit geval het plan kunstgras te verbieden.

19 november 2018 om 14:47

@gilau,

In Belgie is men van 18 naar 16 clubs gegaan en met name nadat het zo gehate play off systeem is ingevoer, is het niveau van de Jupiler League Pro t.o.v. competities uit andere landen omhoog gegaan. Dat is aantoonbaar d.m.v. de Uefa ranking

Geloof is dus allemaal leuk en aardig, maar op niets dan onderbuikgevoelens gebaseerd.

@kilum, de grote clubs hebben waarschijnlijk geen zin om te betalen voor voorzieningen van anderes clubs, als daar niets voordeligs voor hunzelf tegen over staat.

19 november 2018 om 16:58

@doncoxxx; dit klopt dus niet wat je zegt. In 2008, een jaar voor hervorming van het Belgische competitie-systeem, stond Belgie 9de op de Uefa-ranking. Dezelfde plaats als ze nu staan. Geen onderbuikgevoelens dus!

19 november 2018 om 19:08

volgens mij hebben veel mensen in België nu ook spijt van de wijziging, en vinden ze het ook oneerlijk. Daarnaast door het grote verschil nu tussen Ajax en PSV met de rest (ook de subtop ) kun je je werkelijk afvragen wat het voordeel is.

Verdeel de tv gelden eerlijk en je krijgt een sterkere competitie. Hoe moeilijk kan het zijn.

19 november 2018 om 19:58

Allemaal leuk en aardig, maar de tv gelden worden eerlijk verdeeld. Jij bedoelt verdeel de tv gelden gelijk, dat staat niet gelijk aan eerlijk. Feijenoord, PSV en Ajax zorgen voor de hoogste kijkcijfers, dus wanneer het eerlijk verdeeld wordt zouden zij het percentage van de kijkcijfers waarvoor zij zorgen krijgen. Zo werkt de commercie. Hoe polpulaider een ‘programma’ is hoe meer het programma kan vragen voor reclame gelden etc. Simpel.

20 november 2018 om 04:05

Behalve bij tennis.. De herenpartijen trekken de meeste kijkers en toeschouwers, ook spelen ze langere partijen, maar de dames krijgen hetzelfde prijzengeld..

Ik vind dit plan eigenlijk niks
Ik vind het goed zo hoe het nu is ze moeten niet zeiken. Als je uit de kkd komt moet je klauwe veel geld betalen om een grasmat neer te leggen

19 november 2018 om 11:15

Als je prof voetbal wil spelen doe je dat op een grasmat en niet op een ondergrond met plastic sprieten.

19 november 2018 om 11:27

En dan ook kappen met de voetbalpiramide. De amateurs in de tweede divisie willen geen betaald voetbal spelen en hebben bijna allemaal kunstgras.

19 november 2018 om 12:06

Ze willen toch zelf allemaal promoveren? Daarbij heb ik het over proffesionele voetbal organisaties. Als prof. Club moet je willen streven naar gras, net zoals er wereldwijd op word gespeeld. (Buiten beschouwing gelaten de competities waar kustgras moet ivm winterse omstandigheden)

19 november 2018 om 12:07

Als je geen normaal gras hebt dan krijg je geen licentie. Zo moet het zijn en niet anders

19 november 2018 om 12:49

Dat ze niet willen promoveren is juist, maar slechts 6/7 van de 18 ploegen heeft daar kunstgras hoor. Verdiep je eerst voordat je iets zegt.

19 november 2018 om 18:39

Er zijn anders steeds meer clubs die plastic sprieten in hun veld hebben omdat ze het niet voor elkaar krijgen om een fatsoenlijk grasveld te onderhouden.

19 november 2018 om 18:50

@kohaku: Hybride velden? Bestaat voor 70% tot 80% uit gewoon gras?

19 november 2018 om 11:15

Dan moeten ze ook iets verzinnen om in de KKD ook het kunstgras te verbieden. Maar ik vindt het inkrimpen ook niet echt wat. Doe dan gewoon 20 clubs zodat de ‘kleinere’ clubs twee extra wedstrijden krijgen waardoor extra inkomsten te pakken is voor ze door sponsering en verkoop van tickets/etenswaren. Als je dan als top3 clubs geld/kennis ter beschikking stelt om van kunstgras af te stappen en echt gras te realiseren in het stadion zal iedereen het er toch mee eens zijn. Daarnaast zal je dan ook als top3 iets kunnen regelen dat je spelers wat goedkoper kan verhuren naar de mindere clubs (omdat het voor beide interessant is). Daarnaast zou je als Knvb zijnde iets moeten doen door meer premies uit te keren na een competitie zodat clubs ook meer geld kunnen verdienen en een verdien module in de beker moeten hanteren om zo als knvb geld in je eigen competitie te steken. Dan worden de clubs ook rijker en gaat het niveau vanzelf omhoog.

19 november 2018 om 12:43

@sebasjuh,

top 3 goedkoper verhuren. Vind dat het tijd wordt dat de top 3 duurder gaat verhuren. Klopt maar met z'n allen lekker bij City en Chelsea aan. Het is geen sociaal stelsel waar alles eraan gedaan wordt om de mindere maar te helpen. Beetje goed geweest. Zodra het in het nadeel is, ja de top 3 denkt alleen maar aan zichzelf, maar uit serieus alles wat naar buiten druppelt denk de top 3 juist aan veel meer dan alleen zichzelf. Een solidariteitsfonds opgebouwd uit Europese inkomsten, nu blijkt zelf dat ze bereid waren om met z'n drieën 15 miljoen op te hoesten door de TV gelden te verdelen. Dat zijn echt serieus centen en niet een of andere fooi.

Het is mooi geweest. Topclubs moeten vooral aan zichzelf denken, immers zijn voldoende clubs die dat ook gewoon doen. Worden ze uitgenodigd voor een beneliga en is dat voor hun beter, gewoon vertrekken. Als at gebeurd is de wereld waarschijnlijk te klein, maar vergeet dan niet dat de stok om mee te slaan deze onderhandelingen zijn.

19 november 2018 om 13:59

"worden ze uitgenodigd voor een beneliga en is dat voor hun beter, gewoon vertrekken."
Ik zeg doen. Dan ben ik de eerste die buiten de slingers ophangt.
Ik weet niet welke indruk jij hebt maar die 'topclubs' stellen geen drol voor zonder de rest.
Ga met Ajax, PSV en Feyenoord een competitie starten met wat Belgische clubs.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat ze weer met knikkende knietjes bij de Knvb staan om toelating tot de Eredivisie.

Distantieer je lekker van je land in de hoop dat je niveau iets verbeterd door een paar Belgische clubs haha.

19 november 2018 om 15:07

Nolimit,

Ik zou niet weten waarom ze binnen no time terug zouden zijn in de eredivisie? Misschien kun jij mij uitleggen waarom ze dat dan graag willem.

Het overgrote deel van Nederland heeft associatie met Ajax, Feyenoord, PSV of Twente. De rest van de fans zijn in kleinere aantallen verdeeld over de andere clubs. Je zou dus kunnen stellen dat het grote deel van de commercie die de eredivisie opbrengt daarvandaan komt. Neem je die weg uit de eredivisie dan houd je een magere competitie over waar vrijwel geen geld in omgaat omdat er bijna geen animo is. Die animo gaat kijken en investeren in de nieuwe competitie.

Doe je hetzelfde met de Belgen. (De grotere clubs bevinden zich in de grotere steden, Brussel, Luik, Gent, Genk, Brugge) dan trek je uit die competitie ook vrijwel al het geld weg. Je krijgt dus een grotere pot met meer sponsoren die gemiddeld meer opleveren dan wat ze hadden in kleinere competities (nl en België) de gemiddelde ploeg in de nieuw te maken competitie hebben dus gemiddeld meer te besteden dan de ploegen in de oude competitie. Als die dat juist besteden krijg je veel meer weerstand dan tegen een club met de begroting van bijvoorbeeld Excelsior. Simpelweg omdat die club betere spelers kan aantrekken. Los van wanbeleid en andere taferelen.

Verwacht dan ook maar niet dat de clubs die vertrekken snel terug zullen komen zoals jij beweert. Er is namelijk geen enkele reden om dat te denken. Er zit namelijk helemaal geen geld meer in de oude competitie want dat is meegegaan naar de nieuwe. Ook de afstanden zijn te verwaarlozen want of je nu vanuit Alkmaar naar Gent of naar Sittard moet maakt in principe niets uit. De stadions zullen beter gevuld zitten bij een wedstrijd van pak m beet Az tegen club Brugge dan van AZ tegen ADO den haag.

Dus: “
Distantieer je lekker van je land in de hoop dat je niveau iets verbeterd door een paar Belgische clubs haha.†ik hoop wel dat de grote jongens dat onderling willen overwegen. Als je wilt groeien dan moet je vooruit.

19 november 2018 om 18:42

Leuk, een competitie waarin je nooit kunt degraderen. E hoe denk je dat de Uefa en CL tickets verdeeld gaan worden? Daar hebben ze toch echt de bonden voor nodig.

19 november 2018 om 12:28

Onzin. Elke club die promoveert kan prima een natuurgrasmat betalen. Ze doen het alleen niet omdat het geld bespaart die de clubs dan weer uit kunnen geven aan andere aspecten. Het is pure egoisme, meer niet. FC Twente heeft de grootste schuld van Nederland, nauwelijks liquiditeit en spelen nog steeds op een natuurgrasmat.

20 november 2018 om 04:18

Zelfs de lokale amateurclub van het dorp waar ik woon speelt op echt gras, dan maak je mij niet wijs dat dit voor een prof voetbal club niet te betalen is.. Als je als bvo op kunstgras speelt omdat echt gras te duur is, moet je toch echt af gaan vragen of je wel in de Eredivisie moet willen spelen.. Als je het zo bekijkt in inkrimping helemaal niet zo gek.. En kunnen de tv inkomsten verdeeld worden onder minder clubs, waardoor de kleinere clubs erop vooruit gaan.. En dat zou ook het niveau ten goede moeten komen op den duur..

15 Miljoen om het kunstgras weg te krijgen en vier wedstrijdjes minder te hoeven spelen? Lijkt me nogal veel geld. Daar waren vast meer eisen aan verbonden.

19 november 2018 om 11:19

Ja maar het kan ook 15 miljoen verspreid over 10 jaar zijn, dan lijkt het ineens weinig.

19 november 2018 om 11:19

Het is dan ook vooral een charme-offensief om via de publieke opinie alsnog de zin van de topclubs door te drijven. Er zit echt geen club in de KKD te wachten op Jong-clubs, vooral omdat het niet zo leeft en zulke teams geen echte fans kennen (behalve van de club als geheel, voornamelijk het eerste). Via deze berichten hopen ze dat tegenwerkende clubs - zoals Heracles - uiteindelijk overstag gaan. Zoals Gerbrands zei na de minieme wijzigingen: veranderingen gaan vaak via stapjes.

19 november 2018 om 12:05

De KKD is ook geen competitie die hoge bezoekersaantallen/kijkers trekt bij veel clubs. Ik kan me eigenlijk niet eens voorstellen dat mensen vinden dat de grootste talenten van Nederland niet op een hoger niveau mogen spelen. Dat je wat regels toevoegt om het allemaal zo eerlijk mogelijk te houden is natuurlijk wel nodig maar verder zie ik geen enkel probleem! Het belangrijkste is dat talentvolle spelers het maximale uit zich zelf halen! Daarnaast is het aanstellen van jouw over fans, belevenis en al die andere onzin ook gewoon onterecht want bij veel clubs zit het stadion ook helemaal niet vol! De competitie stelt met alle respect weinig voor en daarom zijn die jong teams een goede toevoeging. Daarnaast vraag ik me af of wedstrijden of bijvoorbeeld videos van jong Ajax en jong PSV ook zo ver achter staan als de toeschouwers aantallen, ik denk namelijk van niet en dat genereert ook weer inkomsten voor Fox.

19 november 2018 om 12:47

Grappig, niemand in de KKD zat er zogenaamd op te wachten, maar zonder de jong teams mochten de clubs lekker zelf ervoor gaan zorgen dat de wedstrijden dan wel samenvattingen uitgezonden werden. Niemand wilde namelijk de tv rechten hebben en uiteindelijk was er 1 club die ze wilde hebben met als voorwaarde dat de jong teams er ook bij zaten. Die zogenamde jong teams waren dus je gehele bestaansrecht.

En kijk nu eens waar je bent, KKD is middels het schakelprogramma gewoon te zien op het open net, je hebt echt 4 keer zoveel exposure als club. Daarop zou je kunnen cachen, middels meer sponsorinkomsten. Maar die jeugdteams liever kwijt dan rijk....

19 november 2018 om 13:11

@memphisdepay; niet om lullig te doen maar je praat zelf onzin.
"daarnaast is het aanstellen van jouw over fans, belevenis en al die andere onzin ook gewoon onterecht want bij veel clubs zit het stadion ook helemaal niet vol!"
Ja dus? Bij veel clubs ook wel.

"de competitie stelt met alle respect weinig voor en daarom zijn die jong teams een goede toevoeging."
Het gehele linkerrijtje in de Eredivisie is geen haar beter dan de Kkd. Het hele gehele Nederlandse niveau stelt geen drol voor, dat is ook de reden dat er gekeken wordt naar een aanpassing/oplossing. Aangeven dat het niveau van de KKD laag is is dus totaal niets toevoegend.

Jong Ajax en Jong PSV horen helemaal niet in die competitie thuis, net als de rest van de beloften.
Als ze nou eerst eens beginnen met het verwijderen van die clubs ontstaat er vanzelf een enigszins 'normale' Kkd.

19 november 2018 om 13:12

@ninjakai; Als jij denkt dat er nu zoveel animo is voor de KKD door de beloftes van bijvoorbeeld Ajax en PSV heb je echt een blad voor je hoofd.

Het hele probleem van de KKD is juist dat er geen hond naar dat soort wedstrijden gaat.
Gisteren, de sfeer bij Twente - Gae, daar kan het merendeel van de Eredivisie wedstrijden niet eens tegen op.
Uit bij Jong Ajax staan er 10 zwaaiende figuren te kijken, leuk.

19 november 2018 om 11:32

Ach, het televisiegeld is nu vrij oneerlijk verdeeld in de ED, als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Engeland. Dat mag sowieso best wat eerlijker, dat komt de kwaliteit van de competitie ook ten goede.

19 november 2018 om 11:56

Dat komt de kwaliteit helemaal niet ten goede, althans dat gaat 0 verschil maken. Willem II zal er er een paar ton meer van krijgen bijvoorbeeld. Van die paar ton kunnen ze dan een keeper van het niveau Remko Pasveer op doel zetten in plaats Wellenreuther. Goh, wat een kwaliteitsslag is dat zeg. Ondertussen krijgen clubs als AZ, FC Utrecht en Vitesse een paar ton minder. Dat zal vast ten goede komen van de kwaliteit aldaar. Ja, Ajax, PSV en Feyenoord krijgen een paar miljoen minder, maar die kunnen dat makkelijker dragen.

Ik vind vergelijkingen met Engeland ontzettend krom. Daar speelt men namelijk om serieuze bedragen. In Nederland spelen we om zulke marginale bedragen, dat de verschillen neerkomen op een paar ton tussen de verschillende posities. Daar ga je nooit enig verschil mee maken.

19 november 2018 om 13:15

Rare rekensom....paar clubs paar ton meer en paar clubs paar ton minder en top 3 paar miljoen minder...waar zijn die miljoenen dan heen?

19 november 2018 om 14:20

Wat? Fortuna haalt bijna 1/3e van zn begroting uit het televisiegeld dit jaar, een paar ton meer maakt dan een gigantisch verschil.

En AZ Utrecht en Vitesse krijgen helemaal niet minder, waar haal je dat van daan? Het staat toch letterlijk in de tekst dat dit geld bij Ajax, PSV en Feyenoord vandaan wordt gehaald.

19 november 2018 om 11:51

Ik neem aan dat die 15 miljoen gaat over de restduur van het contract met Fox. Dus t/m 2024/2025. Dan is 15 miljoen verdeeld over drie clubs ineens niet enorm veel. Nuanceert het verhaal wel een beetje.

19 november 2018 om 12:30

Heb je welen de gaten waar het over gaat? Er komt een kampioenspoule met zes clubs, die een dubbelprogramma afwerken en zo tot veertig wedstrijden per seizoen komen.

19 november 2018 om 13:22

Als je (jeugd)international bent en bij Ajax of PSV speelt, dan heb je per seizoen dit al op je kalender staan:

34 Competitiewedstrijden
Tot 6 bekerwedstrijden
Tot 21 Europese wedstrijden
Tot 10-15 interlands

In een goed seizoen kun je zomaar boven de zestig wedstrijden eindigen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de grote clubs er graag nog zes wedstrijden bovenop willen hebben. Dan krijg je echt overbelaste spelers.

19 november 2018 om 15:46

ergo: -en vier wedstrijdjes minder te hoeven spelen- raakt dus kant nog wal.

19 november 2018 om 12:59

4 wedstrijdjes minder.....volgens mij begrijp jij de impact niet die het terugbrengen van de eredivisie naar 16 clubs niet. Hiermee tref je zo'n 15 Nederlandse clubs in het hart. Degradatie krijgt nog meer impact, Clubs zullen langer op 1e divisie niveau gaan spelen met zware financiële gevolgen. Er is grote kans dat clubs gaan omvallen of zich niet kunnen ontwikkelen. Zelfde geldt voor stadions en andere faciliteiten. Eenmalig 15 miljoen is dan een schijntje en eigenlijk niet serieus te nemen.

19 november 2018 om 13:18

@timba69:

Natuurlijk begrijp ik die impact wel. Wat ik bedoelde was dat die 15 miljoen voor de topclubs veel geld is, omdat zij er op zich niet zoveel mee opschieten. Voor de kleinere clubs zou een inkrimping van de eredivisie inderdaad rampzalig kunnen zijn.

19 november 2018 om 13:35

Dat veel geld is eenmalig. Dat verdienen ze al zo terug met de verdeling van tv geld over 16 ipv 18 clubs. Verder geeft mijn argument aan dat het helemaal niet goed is voor het totale Nederlandse voetbal. Eerder rampzalig.

19 november 2018 om 13:50

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook zeker geen voorstander zijn van een kleinere eredivisie.

19 november 2018 om 13:56

Dat snap ik. Ik wil alleen maar zeggen dat veel geld betrekkelijk is.

19 november 2018 om 13:15

4 wedstrijden minder zullen er denk juist veel meer worden.

Ik vrees voor een opzet als in België.
Sta je in april op 80p en de nummer 2 op 74.. halveren ze de punten en sta je er nog maar 3 voor ipv 6.

Dat de clubs tegen het voorstel van 18 naar 16 hebben gestemd kan ik begrijpen, tegen het afschaffen van de kunstgrasvelden daarentegen weer niet. Mooi gebaar van de topclubs, hopelijk kiezen de ploegen die tegen hebben gestemd alsnog voor natuurgras!

Joh, Feyenoord heeft niet eens geld om een fatsoenlijke speler te kopen maar die willen zich wel meten met de echte 2 topclubs. Moet niet gekker worden dit!

19 november 2018 om 11:19

Des te knapper dat ze geld willen afstaan om van de plastic veldjes af te komen. Het veld in de kuiip zou een norm moeten zijn. In Engeland zie je alleen maar biljart lakens, dat moet hier in Nederland ook mogelijk zijn. Dan maar ieder team 2 of 3 selectiespelers minder.

19 november 2018 om 11:26

Afgelopen weken niet naar tottenham gekeken zeker? Verser wel met je eens hoor

19 november 2018 om 11:34

Daarom krijgen Heracles en Emmen nu de schuld. Maar de echte oorzaak ligt in het feit dat Feyenoord pas mee kan betalen als het nieuwe stadion er is en dat duurt nog wel even. Dus voorlopig nog een paar jaar wachten met veranderingen denk ik tot Feyenoord ook mee kan betalen.

19 november 2018 om 11:37

Die spelen niet in eigen stadion Ook de wedstrijd tegen City werd in het Wembley afgewerkt op een waanzinnig slecht veld.

19 november 2018 om 12:09

Alles
Aangrijpen he om
Een zielige reactie te plaatsen.
Het is je gelukt hoor.

Toch belachelijk dat de Knvb hier als organisator niet op inspeelt, maar dat er 3 clubs willen / moeten betalen om iets te wijzigen. De wereld op zijn kop. Ik heb niets met laliga en Tebas, maar daar toont de organisator beduidend meer initiatief.

19 november 2018 om 11:30

@rochus: het zijn ook de topclubs die er het meest aan hebben. Kijk naar Van Aanholt: daar zaten de topclubs achteraan; de reden dat hij niet komt is 'het kunstgras' (totdat hij 3 miljoen op zijn bankrekening krijgt gestort natuurlijk). En als iets in jouw belang speelt, dan moet je eraan meebetalen lijkt me. Ook bij Tebas zie je dat ze in Laliga vooral denken aan de topclubs. De wedstrijd in Amerika wordt gespeeld terwijl Girona normaliter een thuisduel heeft. Het publiek in Amerika is grotendeels voor FC Barcelona, dus hebben zij - naast dat de seizoenkaarthouders van Girona een wedstrijd door de neus wordt geboord - een groot voordeel.

19 november 2018 om 11:50

Maar het is en blijft Laliga die de kar trekt en niet de topclubs zoals hier in Nederland en dat was nu net mijn punt.

Ik hoorde gister Pierre zeggen bij Studio Sport dat eigenlijk de top 5 gewoon moet beslissen. Ik ben het stiekem wel met hem eens, ik bedoel 80 van de supporters is supporter van de grotere clubs. Ik hoop ook gewoon dat ze nu gewoon heel egoã¯stische beslissingen gaan maken om het de kleine clubs gewoon lastig te maken, of gewoon zeggen dat ze alles gaan boycotten totdat kunstgras weg is. Ik bedoel, ik snap niet dat de Knvb niet gewoon zegt: kunstgras is slecht voor de ontwikkeling van het nederlands voetbal, weg ermee. Maar als zij het niet willen doen, dan de grotere clubs in Nederland maar.

19 november 2018 om 11:23

Het zou natuurlijk niet fair zijn om bepaalde teams uit te sluiten, terwijl ze jarenlang gevochten hebben voor een plekje in de Eredivisie. Na het inkrimpen degraderen er niet alleen een aantal clubs, ze verliezen ook een hoop naamsbekendheid en inkomsten. Ze moeten in mijn ogen eerst gaan experimenteren met een Beneliga bekertoernooi. Het liefst niet in de plaats van, maar gewoon nog één extra. (In Engeland spelen ze ook meerdere nationale bekertoernooien)

19 november 2018 om 11:26

"ik ben het stiekem wel met hem eens, ik bedoel 80 van de supporters is supporter van de grotere clubs. "

Maar de mening van de club hoeft nog niet de mening van de supporter te zijn toch? Als ik hier zo de reacties een beetje lees, zijn er vele Ajax-, PSV- en Feyenoordsupporters die tegen inkrimping zijn.

Edit: sorry NL-Modric, dit was natuurlijk een reactie op Wijngaard,

19 november 2018 om 11:48

Ik had het ook meer over kunstgras dan over het inkrimpen. Ik denk dat je beter die stomme playoffs weg kunt halen waardoor je gewoon de 34 wedstrijden kunt spelen zonder dat het een te krap schema wordt. Plus als je ook nog tv-geld beter verdeelt willen de clubs echt wel vechten voor een plekje hoger.

19 november 2018 om 12:09

Play offs voor die Europese plaats zijn inderdaad onzin. Maar het heeft wel wat voor die clubs want het is toch wel een spannende toevoeging aan het seizoen. De play offs voor degradatie moeten ze nooit meer veranderen want dat biedt echt een hoop sensatie! Waardoor mensen ineens wel gaan kijken naar Sparta tegen de Graafschap.

19 november 2018 om 13:03

80% van de supporters voor de grotere clubs? Waar haal je die onzin vandaan?

19 november 2018 om 12:03

Maar er zijn ook genoeg "kleinere clubs" die tegen kunstgras zijn. Het plan van inkrimping valt niet bij iedereen in goede aard maar er zijn maar 2 clubs die dwars liggen met het verwijderen van kunstgras en dat zijn Heracles en Emmen. Dus de meerderheid is al voor afschaffing hiervan..

19 november 2018 om 12:13

En dat terwijl Emmen niet eens tegen afschaffing van kunstgras is maar om andere redenen tegen heeft gestemd.

19 november 2018 om 13:01

Hahaha ja want de grotere clubs hebben wat te zeggen in Nederland? Als ze die indruk hebben dan hoop ik dat de rest van de clubs op dat moment de competitie verlaat en een nieuwe start met de 13 overgebleven clubs zodat de zogenaamde 'grote' clubs het lekker zelf uit mogen zoeken.

Mensen moeten eens bedenken dat het meerderendeel van de voetbalsupporters het een zorg zal wezen of het niveau van Ajax of PSV omhoog gaat.
Net als dat hypocriete idee van ze om clubs uit de Eredivisie te gooien omdat de rest dan misschien, totaal ongegrond, beter word.

Kunnen we het a.u.b gewoon laten zoals het is? De grote landen ga je financieel toch nooit inhalen en er zijn meer mensen in Nederland die voor de fun/hobby de wedstrijden van hun club opzoeken dan mensen die zitten te wachten op een beter niveau van de 'top' clubs.

19 november 2018 om 13:08

Heracles staat 4e , tenzij je bedoelt de top 5 begrotingen.

19 november 2018 om 14:05

Ik moet zeggen, 80 supporters..dat zijn niet zoveel mensen...

19 november 2018 om 18:48

Zouden ze in Duitsland ook over zijn gegaan op kunstgras omdat het opeens minder gaat met het Duitse voetbal? Of heeft kunstgras gewoon niets met de ontwikkeling van het voetbal te maken?

Het inkrimpen zie ik persoonlijk niet echt zitten. Het kunstgras verbieden moet echt zo snel mogelijk gebeuren, dit is in mijn ogen een cruciale stap om de Eredivisie meer aanzien te geven.
Het vooruitzicht om op kunstgras te moeten spelen, zou mij afstoten als ik een talent uit het buitenland was. Kunstgras is voor de amateurs en semi-profs, klaar.

19 november 2018 om 12:00

Jij denkt toch niet echt dat een buitenslands talent zich inleest over op wat voor velden ze in Nederland hebben? Alsjeblieft zeg.. alsof dat onze eredivisie meer glans gaat geven. Het gaat gewoon om kwaliteit. Als PSV of Ajax een jong talent wilt halen komt hij gewoon omdat hij zich wilt ontwikkelen of niet omdat hij elders wellicht een betere aanbieding krijgt. Maar dat talent van Ajax of psv gaat echt niet eerst eens zitten googelen of Heracles de wel of de niet haar wedstrijden afwerkt op kunstgras. Mensen weten het mooi te verpakken hier.

19 november 2018 om 12:38

@elninoo

Helemaal mee eens. Het was een leuk praatje van 1 of 2 clubs om het verbieden van kunstgras erdoor te drukken. Ik ben absoluut tegen kunstgras in de Eredivisie, maar de redenen die worden aangehaald waarom het verboden zou moeten worden slaan vaak kant nog wal. Een Dusan Tadic kwam ook naar Ajax en hij wist zelfs allang dat er kunstgrasvelden zijn in de Eredivisie.

19 november 2018 om 13:02

Sirius,

Inderdaad een drogreden. Ik kan er heel slecht tegen wanneer mensen elkaar napraten zonder ergens zelf bij na te denken. Ik denk dan ook dat spelers die niet bekend zijn met de eredivisie en hier arriveren verbaast zullen zijn over het kunstgras wanneer ze horen dat ze er een week later op moeten spelen.

19 november 2018 om 13:49

Wel eens bij nagedacht dat je zelf misschien te naïef bent? Aangezien je hier enkele regels nodig hebt om uit te leggen hoeveel hekel je hebt aan mensen die 'maar wat roepen' en het vervolgens geen haar beter doet.

Denk je nou echt dat een talent, die een aanbieding krijgt van Heracles, niet op de hoogte is van het feit dat ze op kunstgras spelen? Als dat al het geval is heeft dit voorbeeld talent gewoon een dramatische begeleiding.

19 november 2018 om 14:48

Nolimit,

Vertel mij eens even waar ik een hekel aan heb? Dat is slechts een aanname van jou net als de rest van je reactie hierboven. Onderbouw je reactie of plaats hem niet.

Er zijn talenten die naar een topclub vertrekken maar niet eens weten wie er op hun positie staat en dus niet weten wie dus hun eigenlijke concurrenten zijn. Er zijn ook jongens die vertrekken naar kunstgrasclub en er daar achterkomend dat ze daarop spelen. Bij mijn club Sparta is dat onlangs meerdere malen voorgekomen omdat die recent pas zijn overgestapt op kunstgras.

Het is voor talenten uit het buitenland lang niet altijd duidelijk dat er hier op kunstgras wordt gespeeld. Zeker niet als er in het land waar die jongens vandaan komen ongebruikelijk is om erop te spelen. Een voorbeeld hiervan is Dalibor Volas die er al snel de brui aan gaf.

19 november 2018 om 15:15

Sterk verhaal. Vooral het feit dat je het constant over talenten hebt en dan als voorbeeld een ouwe lul van 31 neemt.

Als je als zaakwaarnemer je werk doet dan weet je gewoon dat je onderhandelt met een club die op kunstgras voetbalt voor je talent.

Als dat niet het geval is hebben ze of geen zaakwaarnemer en interesseert hun nieuwe club hun zelf niets, of de zaakwaarnemer is simpelweg niet snugger.

19 november 2018 om 15:28

Je reactie neemt niet weg dat het gewoon gebeurd. Dan kun je stellen dat het aan de zaakwaarnemer ligt maar het gebeurt dus duidelijk. Wat heeft het er overigens mee te maken of het een talent is of een ouwe vent van 31? Feit is gewoon dat wanneer er geld op tafel komt veel voetballers blind tekenen zonder zich in te lezen over de club. Dat zien ze in dat geval later wel.

Overigens worden spelers tegenwoordig gewoon rondgeleid over het park en door het stadion alvorens men tekent. Dat is al een heel gewin. Althans, dat gebeurt op het kasteel.

19 november 2018 om 15:45

Jij doet anders precies hetzelfde.omdat je een voorbeeld hebt kunnen noemen, die niet strookt bij de rest van je reactie maar dat terzijde, die niet op de hoogte was van het feit of er wel of geen kunstgras ligt is het Gewoon een feit dat spelers blind tekenen als er geld op tafel komt.

Ik ben ervan overtuigd dat het grootste gedeelte, tenminste gasten die hun werk als voetballer serieus nemen, heel goed weten waar ze op voetballen bij hun nieuwe club.
Enkele kneuzen die dit niets boeit daargelaten.

19 november 2018 om 16:08

In mijn eerste reactie gaf ik aan dat ik het had over talenten die bijvoorbeeld bij Ajax of PSV gaan spelen (natuurgrasclubs dus) en dat die talenten zich echt niet inlezen over de tegenstander (mijn voorbeeld Heracles) die op kunstgras spelen voordat ze tekenen. Vervolgens kom jij met een reactie dat talenten die bij Heracles gaan spelen zich echt wel inlezen. Wellicht heb je gelijk in dat opzicht maar die reactie is toch totaal niet relevant ten opzichte van die van mij? Dat is toch een compleet andere stelling? Lees deze discussie nog een keer terug. Jij stuurt het een kant op waar ik mijn mening in eerste instantie helemaal niet over heb gegeven..

22 november 2018 om 13:47

Elninoo

Nou, nou, nou. Wat een krachttermen allemaal zeg. Nee, ik denk niet dat talenten zich specifiek inlezen, natuurlijk niet.
Het gaat echter wel om professionaliteit, meerdere spelers, waaronder Jorgensen, hebben geuit het kunstgras erg vervelend te vinden. Als je het nastreeft om weer een relevante competitie te worden, wil je toch niet zo te boek staan?
Clubs die dachten dat kunstgras ooit net zo goed of zelfs beter dan normaal gras zou worden, hebben gegokt en verloren. Nu is het tijd om het weg te doen.

Jammer dat het niet doorgaat niemand zit te wachten op de potjes tegen de kleinere clubs. Ja deze clubs zelf hebben ze 3 keer per kaar het stadion vol maar daar blijft het bij . Ook het gemekker over die plastic velden het is toch te gek dat 1 club dit tegen houd terwijl het merendeel akkoord is . 2 jaar lang discuseren heeft uiteindelijk niets opgeleverd

19 november 2018 om 13:04

Praat voor jezelf. Er zijn honderd duizenden supporters die die kleinere clubs volgen.

19 november 2018 om 13:20

Supporters van Real, Barca, City etc. Zitten ook niet te wachten op potjes tegen ajax of psv, CL ook maar inkrimpen dan? Daar gaat het niveau van die clubs blijkbaar van omhoog.

Ik ben nog altijd wel benieuwd naar de achterliggende argumentatie waarom inkrimpen en verbod op kunstgras de competitie beter maakt.

Kunstgrasvelden zijn anders dan natuur gras, maar er wordt wat mij betreft gedaan alsof natuurgras de heilige graal is. Natuurlijk zou het geweldig zijn wanneer iedere club een veldje heeft als in De Kuip of veel Engelse velden (muv van Spurs laatst), maar we moeten wel beseffen dat dat gewoon een fulltime job is en het veel geld kost om dat te realiseren (denk aan fte en de lichtbakken bijvoorbeeld). Veel prof clubs kunnen dit niet realiseren en dat betekent dat je in februari/maart gewoon op een knollenveld speelt. Dan liever een strakke mat zoals in Almelo.

Qua inkrimpen betekent het wellicht dat er iets meer geld naar de eredivisieclubs gaan en zij iets rijker zijn, maar met minder wedstrijden spelen de toppers ook minder vaak. Juist door veel wedstrijden te spelen worden ze fysiek beter, wat nodig is voor de aansluiting bij de andere competities. Spelers worden heus niet beter wanneer ze 4 wedstrijden per jaar minder spelen.

Er zal ongetwijfeld nagedacht zijn over deze gewenste besluiten, maar ik mis het punt wel.

19 november 2018 om 13:23

"veel prof clubs kunnen dit niet realiseren en dat betekent dat je in februari/maart gewoon op een knollenveld speelt. Dan liever een strakke mat zoals in Almelo. "
Elke prof club kan een grasveld realiseren. Als je dit niet kunt ben je simpelweg geen prof club.

" Natuurlijk zou het geweldig zijn wanneer iedere club een veldje heeft als in De Kuip of veel Engelse velden (muv van Spurs laatst), maar we moeten wel beseffen dat dat gewoon een fulltime job is en het veel geld kost om dat te realiseren (denk aan fte en de lichtbakken bijvoorbeeld)."
Dat maak het toch alleen maar logischer om alles gelijk te trekken in Nederland? Heracles heeft dus tientallen jaren kunnen besparen op die dure fulltime job en lichtbakken daar andere clubs (met een lagere begroting) het wel hebben moeten zien te redden.

Wat het nut is? Nou, stel Oranje bestaat uit alleen maar Eredivisie spelers. Na dit seizoen speelt Oranje een WK op natuurgras. Denk jij dan niet dat de spelers er voordeel bij hebben als ze net een seizoen op natuurgras hebben gespeeld ten opzichte van kunstgras? Dat kun je mij niet wijs maken.

19 november 2018 om 13:31

een goede mat neerleggen valt vies tegen. Twente (mooi voorbeeld, omdat we de club beiden volgen) had er in de glorietijden toen het na de winter nog competitie, beker en europees had ook moeite mee. Het veld had niets meer met voetbal te maken. Heb je daarnaast bijgehouden hoevaak Twente de grasmat heeft moeten vervangen in de zomer en winter omdat het toch niet goed was? drainage, een bacterie, weersomstandigheden, ik heb allerlei redenen gehoord waardoor het veld weer meer bruin dan groen was

Het is echt niet zo makkelijk als iedereen hier doet geloven. Of anders gezegd: ik heb in mijn leven al veel te veel eredivisieduels gezien op bagger velden. Hoe is dat mogelijk als het zo makkelijk is?

Je kan het in het extreme trekken dat alle spelers die voor Oranje spelen uit Nederland komen en alle clubs op kunstgras spelen, maar dat is net zo irrelevant als denken dat alle natuurgrasvelden altijd even goed zijn (of ten minste hetzelfde) of dat voetballen op kunstgras een totaal andere sport is. Dat zijn geen argumenten, dat is praten vanuit je onderbuik

19 november 2018 om 13:43

Het punt is dat je het alleen een beetje van de negatieve kant bekijkt..

"het is echt niet zo makkelijk als iedereen hier doet geloven. Of anders gezegd: ik heb in mijn leven al veel te veel eredivisieduels gezien op bagger velden. Hoe is dat mogelijk als het zo makkelijk is? "
Ik heb in mijn leven ook al veel te veel Eredivisieduels gezien op goede velden. Misschien is dit dan juist een punt waar de clubs samen naar moeten kijken. Hoe houden we de grasvelden in optimale conditie.

Dat het WEL kan hebben genoeg clubs al bewezen, ook clubs met mindere begrotingen.

19 november 2018 om 13:50

Het kan zeker, daar ben ik van overtuigd. Maar hoe gaat de knvb dat waarborgen?
ik ben zeker niet pro-kunstgras, laat dat duidelijk zijn, maar ik ben wel pro een minimale kwaliteit en die is er momenteel niet bij echt gras. Als ik mijn voorbeeld van Twente weer aanhaal omdat we beiden die grasmat kennen en we beseffen dat Twente destijds de 3e of 4e begroting van Nederland had (wat een begroting ook zegt als je niets voor grasonderhoud reserveert), dan blijkt het verdomd lastig te zijn om een vlak veld neer te leggen.

Een goed kunstgrasveld is minder dan een goed veld van echt gras, maar het is beter dan een hobbelig veld van echt gras. Iedere voetballer wil toch op een vlakke ondergrond spelen waar de bal gewoon rechtuit rolt als je hem rechtuit passt?

Volgens mij begrijpen velen de impact die het terugbrengen van de eredivisie naar 16 clubs heeft niet zo goed. Hiermee tref je zo'n 15 Nederlandse clubs in het hart. Degradatie krijgt nog meer impact, Clubs zullen langer op 1e divisie niveau gaan spelen met zware financiële gevolgen. Er is grote kans dat clubs gaan omvallen of zich niet kunnen ontwikkelen. Zelfde geldt voor stadions en andere faciliteiten, die valt voor een groot deel stil. Eenmalig 15 miljoen is gewoon een schijntje en eigenlijk niet serieus te nemen.

Mooi dat het niet doorgegaan is. Kunstgras ben ik geen fan van, maar het onzalige plan van 16 clubs in de eredivisie en dan play-offs is terecht afgeschoten. Onderdeel van het plan was ook het behouden van beloftenteams in de 1e divisie en daaronder, hopelijk wordt daar ook vanaf gestapt. Die spek en bonen ploegen voegen helemaal niks toe.

Die 15 miljoen was een fooi om de clubs tevreden te houden, maar dit onzalige plan laat zien hoe weinig de topclubs geven om de kleintjes.

Pfff gelukkig is dit niet doorgegaan. Belachelijk om zoveel geld weg te geven omdat koppige clubs als Heracles zo blijven vasthouden aan het kunstgras. Heracles moet zelf tot inkeer komen en uit zichzelf overgaan op natuurgras.
En het inkrimpen tot 16 clubs zet ook geen zoden aan de dijk.
Ga eens serieus nadenken over een BeneLiga of over een BeneFraLiga!

19 november 2018 om 13:38

Komt de Beneliga troef weer..zucht. Heb nog steeds geen antwoord op de vraag hoe de degradatie/promotie in zo'n liga gaat werken.

19 november 2018 om 13:43

Net zoals nu: laatste ploeg degradeert, twee voorlaatsten spelen play off wedstrijden tegen de beste twee resterende ploegen uit de nationale eerste divisie. Dus in totaal kunnen er 3 Nederlandse clubs degraderen en ook 3 Belgische clubs. Maar er kunnen natuurlijk ook andere varianten worden verzonnen.

19 november 2018 om 13:52

Dat kan helemaal niet net zoals nu. Want wie promoveert er dan?? Stel de laatste 3 zijn allemaal Nederlandse clubs. Betekent dit dat deze vervangen worden door Nederlandse clubs en moeten de Belgische nationale divisie clubs maar jaartje overslaan en hebben die voor spek en bonen gespeeld voor promotie? Of komen er wel Belgische clubs in maar is de verhouding Nederlandse en Belgische clubs dan niet meer 50/50 en bestaat de kans dat een land de Beneliga gaat overheersen? En wat doe je dan met die extra gedegradeerde clubs. Moet je dan opeens met meer of minder clubs in je nationale divisie gaan spelen? Ene jaar 18, dan weer 19, dan weer 16?
Of ga je voor de optie dat als je 10e wordt maar misschien de slechtste Nederlandse club je alsnog kan degraderen??

19 november 2018 om 13:55

Leuk verhaal maar wie zit er in godsnaam te wachten op een competitie met Belgische clubs?
Daarbij trap je bij zo'n actie de helft van de Eredivisie clubs financieel de afgrond in.
Dat mensen dit idee leuk lijkt begrijp ik al helemaal niet. Kijken we nog Nederlands voetbal omdat we het daadwerkelijk leuk vinden en er een bang mee hebben of gaan we nu alleen nog maar hopen, en er alles aan doen, om Ajax of PSV zover mogelijk te laten eindigen in een Europese competitie?

19 november 2018 om 13:57

Ik niet. Doe de beker maar gemengd. Dat kan wel makkelijker.

19 november 2018 om 13:57

je zou de volledige piramide kunnen mengen. Dus de 20 beste clubs van Nederland en Belgie op lvl1, de 20 daarop volgende op lvl 2 en de 20 daar opvolgende op lvl 3. Je kan dan gewoon promoveren/degraderen en in de loop van de jaren zullen de beste hoog staan en de slechtsten laag. De 50/50 verhouding Nederland Belgie is op den duur weg.

19 november 2018 om 14:01

Dat kan maar daar zit werkelijk niemand op te wachten.

19 november 2018 om 14:31

De laatste 3 Nederlandse clubs zullen bijvoorbeeld Heracles, Twente, Groningen zijn. En uiteindelijk degraderen ze dan bijvoorbeeld alle drie na play offs en directe degradatie voor de laatste plek.
Clubs als bijvoorbeeld Roda JC, NEC, GAE promoveren naar de BeneLiga na kampioenschap nationale eerste divisie en winst in de play offs.
Met de Belgische clubs gebeurt precies hetzelfde. De laatste 3 Belgische clubs degraderen ongeacht op welke positie ze in de BeneLiga staan. Dus bijvoorbeeld AA Gent, Zulte Waregem, Charleroi degraderen en clubs uit de Belgische nationale eerste divisie zoals bijvoorbeeld KV Mechelen, Germinal Beerschot, Brussel promoveren weer naar de BeneLiga.
Daarmee blijven het aantal Nederlandse clubs en het aantal Belgische clubs altijd 50/50.
Met een BeneLiga 1 en een BeneLiga 2 heb je dat niet. Dan kan het ongelijk worden.
Maar het liefste zie ik nog een BeneFraLiga. Dan krijgen we gewoon de sterkste competitie in Europa wat onze clubs zeer veel geld kan opleveren.

19 november 2018 om 15:32

Dus je kunt theoretisch degraderen als je 7e wordt? Top oplossing! Ik dacht dat het ging om het niveau beter te maken....

19 november 2018 om 15:37

Ja wordt het toch ook!
Weerstand wordt dan veel hoger zowel in de BeneLiga als in de nationale eerste divisie.
Er wordt alleen meer verwacht van de clubs om in de eerste competitie te mogen spelen.
Als compensatie daarvoor zullen er fors meer inkomsten zijn te verdienen zowel in de BeneLiga als in de eerste divisie.

19 november 2018 om 16:18

Als je als 7e t/m 9e kunt degraderen lijkt het mij niet dat het niveau dan hoger is...
En waarom zijn er fors meer inkomsten te verdienen in de eerste divisie??? Dat wordt gewoon de Nederlandse kk divisie en de kk divisie wordt dan de 2e divisie. Waar komt dat geld vandaan dan. Ze hebben nu al problemen qua tv geld en sponsoren op dat niveau.

19 november 2018 om 16:35

Vreemde clubs trouwens ook die je noemt. Op Heracles en Groningen na spelen die nu allemaal 1e divisie. Je snapt toch wel dat het om de eerste 9 clubs van Nederland gaat? Jij hebt het over de nummers 19 t/m 23.

Verder kan met deze structuur geen beleid meer gemaakt worden. Alle Nederlandse clubs op de top 3 na kunnen wel eens 7 t/m 9 van Nederland worden. En dus mogelijk degraderen in jouw constructie. Dat kan dodelijk zijn voor clubs als AZ, Vitesse, Heerenveen of Utrecht.

19 november 2018 om 16:46

Ze moeten de inkomsten zo verdelen dat clubs uit de eerste divisie ook nog steeds met een begroting van zo'n 10 miljoen kunnen werken. Zodat er niks aan het handje is mochten clubs als AZ, Heerenveen, enzovoorts een keer degraderen. De meeste eredivisie clubs werken met ongeveer zo'n begroting.

19 november 2018 om 18:40

AZ met 10 miljoen?? Denk toch het dubbele. En als je toch onderstaande divisies gaat sponsoren kun je het net zo goed nu doen in de huidige competitie.

19 november 2018 om 18:52

AZ zal ook niet zo gauw degraderen als 4e club van Nederland.
Een begroting van 10 miljoen voor clubs in de eerste divisie is al zeer redelijk.
In de huidige competities heeft het niet zoveel zin om andere clubs te sponsoren. Tv inkomsten zullen niet stijgen door verder te gaan met dezelfde clubs.

19 november 2018 om 20:02

Ja maar AZ heeft een begroting van 24 miljoen. Terug naar 10 betekent faillissement.... En waarom kan AZ niet in een jaar 7e worden? Het zit ook wel eens tegen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren