Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax gaat Bayern München achterna en opent kantoor in New York

Laatste update:

Ajax opent dinsdag een kantoor op Broadway in New York, het hart van Manhattan. De Amsterdammers waren op commercieel gebied al werkzaam in Europa, Afrika, Azië en Australië, en daar kan vanaf vandaag ook Noord-Amerika aan worden toegevoegd. Met een nieuw kantoor wil Ajax ook in de Verenigde Staten een grotere naamsbekendheid opbouwen en meer inkomsten genereren.

“Om structureel te kunnen meedoen met de Europese (sub)top, moeten we voor nieuwe inkomstenbronnen zorgen. Daarvoor moeten we innovatief zijn en internationaal denken. Deze stap richting New York is daar een voorbeeld van”, laat commercieel directeur Menno Geelen weten in gesprek met De Telegraaf. Geelen is sinds 2010 werkzaam als directeur bij Ajax en aanstaande vrijdag wordt hij tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders benoemd tot statutair directeur. Onder hem groeiden de commerciële inkomsten de afgelopen jaren van 69 miljoen euro naar 91 miljoen euro. De verwachting is dat dit jaar de honderd miljoen euro wordt gehaald.

In Nederland zit Ajax op het gebied van commerciële inkomsten bijna aan zijn plafond en daarom is een internationale strategie ontwikkeld. Ajax heeft al samenwerkingsverbanden met Guangzhou R&F Football Club in China, Sagan Tosu in Japan, Sydney FC in Australië. Daarnaast is het voor 51 procent eigenaar van Ajax Cape Town in Zuid-Afrika. Ajax verdient jaarlijks miljoenen op de Chinese markt en met de Verenigde Staten wordt nu een nieuwe markt aangeboord. Met een kantoor in Manhattan hoopt Ajax de naam van de club nog verder onder de aandacht te brengen. Diverse sponsoren van Ajax zijn gevestigd in New York en er worden gesprekken gevoerd met potentiële Amerikaanse partners.

Ajax wil graag intensiever samenwerken met de clubs uit de Major League Soccer, de competitie waarvan het hoofdkantoor eveneens in New York gevestigd is. De clubs uit de MLS hebben geen jeugdopleidingen zoals in Nederland. Ajax merkt dat er steeds meer vraag is naar kennis over opleiden en staat ervoor open om een jeugdopleiding van een Amerikaanse club te sturen. Ajax is niet de eerste Europese club met een kantoor in New York. Het Duitse Bayern München opende vijf jaar geleden al een kantoor in de Big Apple.

Dat Ajax groeiende is in de Verenigde Staten, bleek eerder dit jaar met een uitnodiging voor de Florida Cup. De selectie van trainer Erik ten Hag reist begin januari af naar de Verenigde Staten voor deelname aan het toernooi. Van 5 tot 13 januari belegt Ajax een trainingskamp en speelt het in Orlando tegen Flamengo (10 januari) en São Paulo (12 januari).

Goede zet van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zal vast een goede move zijn maar wat uit zoiets voort komt hoor je eigenlijk nooit.

13 november 2018 om 07:36

Dat zal vast uitkomen op wat extra centjes maar inderdaad hoor je hier vaak niks van omdat het op sportief vlak weinig toevoegt. Ben er van overtuigd dat dit vast terug te vinden is in een jaaroverzicht o.i.d. (Geen econoom hier)

13 november 2018 om 08:04

Vaak hoor je inderdaad weinig over het resultaat van deze activiteiten in de kranten of andere media. Toch zal er vast wel wat geld uit gehaald worden aangezien wij ook niks meer hoorden van de activiteiten van Ajax in China, maar schijnbaar halen ze wel elk jaar miljoenen binnen vanuit het Oosten.

Amerika is, zoals Geelen al zegt, een heel interresant land aangezien voetbal in opkomst is. Ajax is nog niet geweldig populair of bekend, dus je werkt goed aan je naamsbekendheid. Mijn Amerikaanse vrienden die voetbal kijken weten eigenlijk alleen maar af van clubs zoals Arsenal, Barca, Madrid en Bayern, dus een beetje Ajax promoten kan niet verkeerd zijn. (dit is natuurlijk anekdotisch en staat niet voor geheel voetbalminnend Amerika).

13 november 2018 om 10:26

Naamsbekendheid van Ajax is voor sponsoren dan wel weer interesant. Dat is dus indirecte opbrengst.

13 november 2018 om 10:28

Nee behalve dat Ajax dus blijkbaar nu al jaarlijks miljoenen verdient in China. Lijkt me vrij lucratief dus.

13 november 2018 om 10:42

In principe is het gewoon een vorm van marketing (zo ver ik uit de tekst begrijp), het resultaat daarvan is bijna nooit direct te meten. Maar met al het geld wat Ajax tot haar beschikking heeft kan dit nooit een risicovolle beslissing wezen

13 november 2018 om 11:17

Dan moet je meer en beter lezen, want dat 'hoor' je wel degelijk. @miccoli zegt niets te 'horen' vanuit China, maar daar heb ik een andere mening over. De Chinese sponsoren inclusief de waarde van de contracten zijn in een persbericht gemeld.

Ajax doet het op financieel gebied en naamsbekendheid steeds beter.
Kan niet klagen 👌🏿👌🏿👌🏿

13 november 2018 om 10:31

En daarom zo belangrijk dat Ajax een rondje verder komt in de CL. Dat levert naast de winstpremie en recetten nog veel meer op

Slim van Ajax, zeker een gok waard. Heel veel geld ga je er in ieder geval niet mee verliezen.
Daarnaast denk ik dat het verhaal van Ajax (ooit een van de grootste Europese clubs, nu op 'de weg terug' wel aan kan slaan bij de Amerikanen. Die zijn wel gek op dat soort heldenverhalen.

13 november 2018 om 10:31

Heel slim. Ajax moet inderdaad wel met een soort verhaal komen. Volgens mij herbergt New York ook de meeste mensen van Joodse afkomst vergeleken met de rest van de VS. Daarop tactisch inspelen zou ook slim zijn.

13 november 2018 om 11:43

Als je daar overduidelijk op inspeelt zie ik het alleen maar slecht aflopen. Hooguit vertellen in een filmpje over de geschiedenis.

13 november 2018 om 12:25

Vandaar ook de toevoeging 'tactisch' in mijn post.

13 november 2018 om 12:33

"die zijn wel gek op dat soort heldenverhalen."

Haha nou moet je het niet overdrijven he? Met mooie thuiswedstrijden en veel geluk een finale 2 jaar geleden gehaald, en nu geluk hebben met een goede loting in de CL qua mindere of uit vorm zijnde ploegen, maar om dat een heldenverhaal te gaan noemen gaat wel erg ver

Dit bedoel ik.
Feyenoord verzint heel leuk een nieuw stadion en dan komen we in de buurt.
Nee waarschijnlijk kom je dan niet in de buurt want ajax en psv zitten niet stil.
Het hoeft niet aan te slaan deze stap maar er zitten er vast wat tussen wat wel aan slaat.
En hoe lng duurt het voor het stadion er is?
Dan is 10 miljoen meer voor je spelersbudget niet genoeg.

13 november 2018 om 07:38

Ajax kan het lijden om dit te proberen, maar je gaat er geen miljoenen mee winnen. Vele amerikanen geven niets om voetbal, laat staan om ajax? Vind ook erg onduidelijk wat ze hier uit willen halen. Naamsbekendheid staat er, ja in welke zin?

13 november 2018 om 07:47

Ik denk dat het een broadway show betreft van Joop vd Ende over de Griekse held Ajax.
lijkt me sterk dat Trump en zn onderdanen de Dutch eredivisie gaan omarmen.

13 november 2018 om 08:06

Soccer is in veel staten de snelst groeiende sport en is in een aantal staten, zoals Florida al heel populair. Buiten dat ik dit een keer heb onderzocht, merkte ik afgelopen zomer op vakantie in Amerika, dat de Amerikanen die ik had gesproken over sport en wat van voetbal wisten, vooral de clubs: Bayern, Barca, Real, Man United, Liverpool, maar ook Ajax kennen.
Veel van de jongens die in Amerika voetballen hebben dromen om in Europa te voetballen. Net als honkballers in Nederland dromen om in Amerika te honkballen..
In steden als Las Vegas en LA worden jaarlijks wedstrijden van onder andere Real en Barca gespeeld en dat is echt happening.

13 november 2018 om 08:13

Voetbal is juist enorm aan het stijgen in Amerika, dit is onderzocht door Forbes. Begin 2018 zijn zij gaan onderzoeken wat de Amerikanen als favoriete sport opgeven (dit doen ze iedere paar jaar).

7% van de Amerikan zei dat voetbal hun favoriete sport is vergeleken met 4% dan vier jaar geleden. Populair sporten zoals Football (39% - 37%), Basketball (12% - 11%) en honkbal (13% - 9%) zijn allemaal gedaald in hun populariteit. Volgens Forbes zal voetbal dan ook binnenkort honkbal van de derde plak afstoten en dus één van de meest populaire sporten in Amerika zijn.

Dit komt vooral omdat de nieuwe generatie Amerikanen voetbal steeds leuker begint te vinden. Vooral de groep van 18-34 kijkt steeds meer.

Juist nu is een goed moment om in te stappen als Ajax zijnde. Win aan populariteit nu het nog kan. Ajax is een club met een geweldige geschiedenis en speelt de laatste jaren goed voetbal, daar kun je echt wel wat Amerikanen mee enthousiast maken.

13 november 2018 om 08:16

Toch duidelijk genoeg? Inkomsten. De inkomsten uit commercie zijn de laatste jaren gestegen naar 90 miljoen, door naar de VS te gaan en daar duels te gaan spelen gaat dit bedrag verder omhoog, althans dat is het doel van Ajax.

13 november 2018 om 08:49

Dat Amerikanen niets om voetbal geven is niet waar. Het is in alle staten in Amerika (behalve Alaska) de snelstgroeiende sport en in een aantal staten is voetbal 'soccer' al de grootste sport van de staat. Daarnaast zie je het niveau van het Amerikaans elftal stijgen en zie je vooral in de Bundesliga veel talentvolle jonge Amerikanen.

13 november 2018 om 09:00

@lw88

Je schrijft: "toch duidelijk genoeg? Inkomsten. De inkomsten uit commercie zijn de laatste jaren gestegen naar 90 miljoen, door naar de VS te gaan en daar duels te gaan spelen gaat dit bedrag verder omhoog, althans dat is het doel van Ajax".

Complete onzin. Probeer eens goed te lezen. De totale (structurele) inkomsten zijn gestegen naar 90 miljoen. Ajax heeft een begroting van 90 miljoen en de totale begroting kan natuurlijk nooit lager of gelijk zijn dan de inkomsten uit commercie alleen.

13 november 2018 om 09:40

Logisch dat het momenteel het snelst groeiende is met al die toppers (op leeftijd) dat nog een paar jaar in de USA wilt voetballen. American Football, Basketbal, Honkbal en Ijshockey zijn veruit de grootste in America en daar zal voetbal niet snel aan gaan tippen. Maar wat heeft de groei te maken met ajax en de Nederlandse competitie? Ze kijken echt niet naar met alle respect de Nederlandse competitie en ajax maar naar de grotere clubs.

13 november 2018 om 10:29

Maar als jou club bekend is qua naam is dat voor sponsoren interessant. Als jou jeugdopleiding bekend is (en goed staat aangeschreven) levert dat extra kansen op.....maar dan moeten ze dat natuurlijk wel eerst weten!

13 november 2018 om 10:30

Echt wel, voetbal gaat binnenkort Honkbal overnemen als populairste sport, dat wijzen alle onderzoeken uit. Bovendien is voetbal de meest gespeelde jeugdsport in Amerika, jongeren onder de 15 spelen meer voetbal dan andere sporten.

13 november 2018 om 11:24

Amerika is groot en heeft vele culturen die wel voetbal leuk vinden.
Pak die mensen en je kan er weer wat centjes bij krijgen.

13 november 2018 om 11:28

Spaanstalige Amerikanen zijn dol op voetbal. De stadions zitten vol. En laat de Spaanstalige Amerikaanse bevolking nu ook nog eens het meest groeien!

Het ligt natuurlijk aan de aanpak en het succes van Ajax op korte termijn in de CL hoeveel dit op gaat leveren, maar er is een enorme markt. Die ICC is er niet voor niets en La Liga gaat officiele wedstrijden spelen in de VS.

EN @barca.1, Ajax zit daar niet voor Trump(aanhangers) en de Eredivisie. Die rednecks die Trump aanhangen kijken NFL en Nascar, maar de VS is veel meer dan dat.

13 november 2018 om 11:49

@sergioramoshm

Voetbal is al populairder dan ijshockey in Amerika. Het onderzoek van Forbes toont aan dat 7 procent van de Amerikanen voetbal als favoriete sport hebben, en maar 4 procent van de Amerikanen zetten ijshockey op een.

Wat wel gezegd mag worden is dat na voetbal, ijshockey de enige andere sport in Amerika is die de afgelopen vier jaar populairder is geworden. Football, basketbal en honkbal hebben allemaal ingeleverd qua populariteit.

En wat heeft deze groei met Nederland te maken? Vrij weinig. Het heeft alles te maken met de Amerikanen zelf. Maar Ajax kan nu juist gebruik maken van de groeiende interesse in voetbal. Door nu al in te stappen en goed te promoten in Amerika kun je heel veel clubs voor zijn. Daarnaast speelt Ajax gewoon in de Champions League wat voor Amerikanen echt wel leuke wedstrijden zijn. Sterker nog, ik denk zelfs dat Eredivisie wedstrijden leuker zijn dan de gemiddelde MLS wedstrijd.

13 november 2018 om 11:54

Barcelona wilt er gaan spelen, de Rfef is tegen en logisch. JE kan het niet maken om je wedstrijd op een neutraal terrein te gaan spelen.

Dit heeft ook te maken met het groeien, maar Barcelona en Real Madrid zijn 2 clubs dat al gigantisch zijn in deze landen. Dat is dan ook logisch gezien de competities (La Liga en CL) en spelers die daar spelen bekend(er) zijn in Amerika? Als je ze daar vraagt om een paar spelers op te noemen van Real en Barcelona dan kunnen ze er ongetwijfeld een enkele van een goed WK herinneren maar verder komen de meeste niet.
Je denkt toch niet dat ze ajax in 1 zin noemen met Real Madrid en Barcelona (waarvan de begroting 675 en 650 miljoen zijn)?

Maar wellicht zie ik het verkeerd en noemen ze over 5 jaar wel een enkele ajax speler. Ik zie het niet gebeuren gezien de Nederlandse competitie en niveau.

13 november 2018 om 08:40

Zijn punt is dat ze bij Feyenoord heel leuk kunnen roepen dat ze met een nieuw stadion het gat tussen hen en de Nederlandse top kunnen dichten, maar dat deze Nederlandse top (Ajax en psv dus) ook doorgroeien. Oftewel, het droomplaatje dat de gemiddelde feyenoorder voorgehouden wordt, is lang niet zo makkelijk haalbaar dan dat ze voordoen daar in Rotterdam.

13 november 2018 om 09:16

@oxxis

Je schrijft: "zijn punt is dat ze bij Feyenoord heel leuk kunnen roepen dat ze met een nieuw stadion het gat tussen hen en de Nederlandse top kunnen dichten, maar dat deze Nederlandse top (ajax en psv dus) ook doorgroeien. Oftewel, het droomplaatje dat de gemiddelde feyenoorder voorgehouden wordt, is lang niet zo makkelijk haalbaar dan dat ze voordoen daar in Rotterdam".

Als je dit artikel goed gelezen hebt, heb je ook gelezen dat Ajax wat commerciele inkomsten betreft in NL aan zijn top zit. En dat er in die inkomsten dus niet veel rek meer zit. De winst zal dus uit de buitenlandse markt moeten komen en of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, moet eerst nog maar afgewacht gaan worden. Voorlopig kost het vooral geld. Van Ajax Cape Town en Beerschot werd ook veel verwacht en die verwachting is op een drietal Belgische jeugdspelers na, niet helemaal uit gekomen. Je rekent je vooralsnog dus rijker dan je bent.

Feyenoord kan daarentegen nog flinke stappen maken en als die club meer geld te besteden heeft, kan men natuurlijk ook dergelijke activiteiten ontplooien. Ajax is commercieel veel aantrekkelijker dan Feyenoord, daarom denk ik ook dat het lastig zal worden om de club bij te benen, laat staan te achterhalen. Maar dat wil niet natuurlijk niet zeggen dat de rol van Feyenoord in NL is uitgespeeld, zoals veel Ajacieden denken of hopen. Bayern heeft een begroting die twee keer zo hoog is als die van Dortmund, maar voorlopig staat Dortmund met een straatlengte vooraan. Ajax heeft al jarenlang de hoogste begroting, maar toch heeft PSV de laatste decennia meer prijzen gewonnen dan Ajax. Geld zegt wel wat, maar natuurlijk net alles. Als dat wel zo was geweest, had Ajax het in de jaren 90 nooit tot beste club van de wereld kunnen schoppen. En het financiele gat tussen Ajax en de toenmalige wereldtop was toen al vele malen groter als het gat tussen het huidige Ajax en Feyenoord. Het is te hopen dat er snel groen licht komt voor het nieuwe stadion van Feyenoord zodat de traditionele top weer in ere wordt hersteld. Ajax, PSV en Feyenoord hebben elkaar hard nodig, hoe sterker de competitie, hoe hoger de aantrekkingskracht op buitenlandse talenten en spelers en hoe sterker de clubs die in de Europese competities mogen uitkomen, hoe groter de kans op een hoger coã«fficiã«nt en een plaatsing zonder dat er voorronde wedstrijden gespeeld behoeven te worden. Met navelstaren ga je dat niet voor elkaar krijgen.

13 november 2018 om 09:28

"voorlopig kost het vooral geld"

De commerciã«le omzet is in de afgelopen 8 jaar gegroeid met 24 miljoen, en dit jaar verwachten ze een stijging van minimaal 9 miljoen.. Verklaar mij eens hoe je bij die uitspraak komt? Haal het nergens uit het artikel. Ja natuurlijk kost het in Amerika nu geld want een investering kost altijd geld in het begin, maar ik verwacht dat ze het daar echt wel terug halen. Ik bedoel in Amerika stonden in september ook artikelen in kranten over Frenkie de Jong. Het begint daar echt te groeien, en ajax als bekend opleidingsinstituut kan hier makkelijk op inspelen. Makkelijker dan alle ploegen in de eredivisie en dat is het geluk dat Ajax heeft. Het gaat denk ik in deze ook niet om jeugdspelers te halen (als het geval was bij Ajax CT en Beerschot) maar meer om je naam te vergroten en meer omzet te halen op de commerciã«le markt.

13 november 2018 om 09:29

@oxxis,
Een nieuw stadion gaat Feyenoord waarschijnlijk meer opleveren dan een fanstore in NY voor Ajax. Het lijkt mij logisch dat Ajax en PSV niet stilzitten maar moet Feyenoord dan maar niets doen? Om het gat geheel te dichten zal er meer moeten gebeuren dan alleen een nieuw stadion neer zetten maar je moet wel ergens beginnen natuurlijk
Er is ook niemand die ik ken die denkt dat het financiële gat tussen Feyenoord aan de ene kant en Ajax en Psv aan de andere kant gelijk gedicht is na het betrekken van een nieuw stadion maar het is wel een stap in de goede richting.

13 november 2018 om 10:22

@biornha

Je schrijft: "verklaar mij eens hoe je bij die uitspraak komt? Haal het nergens uit het artikel".

Klopt dat staat ook niet in het artikel maar komt uit een interview met Van der Sar. Het lijkt me ook vrij logisch dat je logistiek in een land aanwezig moet zijn als je dergelijke activiteiten ontplooit en het lijkt me ook logisch dat het eerst geld kost voor het zijn vruchten af gaat werpen. En of het dat gaat doen, moet eerst nog maar worden afgewacht. Ik verwacht ok dat het wel gaat lukken, maar dat is iets anders dan dat ik daar op op reken. Overigens is niet de commerciele omzet 24 miljoen omhoog gegaan maar de inkomsten. Dat is iets heel anders en daar heb je ook niet zo heel veel aan als de uitgaven net zo hard mee stijgen. Wat echt nodig is om afstand te nemen van PSV en feyenoord is een begrotingsoverschot, dus wel meer inkomsten verwerven, maar dan zonder dat de uitgaven omhoog gaan. Dan kan je investeren zonder dat de begroting verliesgevend wordt en hoef je niet perse eerst spelers te verkopen of CL af te dwingen om nieuwe te kunnen kopen. En ben je veel minder afhankelijk van de medewerking van de Rvc. De Jeugdopleiding van Ajax is een Triple A merk en het is even slim als voor de hand liggend om die in te zetten om de financiele positie te verbeteren. Ik heb er groot vertrouwen in dat dat ook gaat lukken en als dat het geval is, zijn PSV en Feyenoord definitief gezien. Maar zo lang dat niet het geval is, is de achterstand van die clubs nog te overzien en allesbehalve onoverbrugbaar. En ik ga in mijn reacties liever af op de feiten en niet op aannames ongeacht hoe aannemelijk die zijn.

13 november 2018 om 08:40

@wve We kunnen wel allemaal altijd zeuren over alles, maar wat stel je dan voor? Stadion en extra inkomsten maar niet doen, want ajax en psv verdienen toch meer?

13 november 2018 om 08:55

Dante: wve kan alleen maar negatieve zaken beschrijven omtrent Feyenoord. Valt me mee dat hij nog niet heeft verwoord dat ze beter de deuren kunnen sluiten.

13 november 2018 om 08:59

Precies, zullen we de club maar direct opheffen omdat we minder inkomsten hebben? Man man man wat een dramaqueen die wve.

13 november 2018 om 09:51

@fr_jc, Je geeft aan dat wve alleen maar negatieve dingen beschrijft, maar hi zegt in dit geval niets negatief, maar geeft aan dat Feyenoord de mensen voor houdt dat ze met het stadion het gat wel zullen dichten. Wat terecht te betwijfelen valt.
Want zoals er ook aangegeven wordt is niet alleen een stadion voldoende, ik denk zelf dat het beleid veel belangrijker is dan dat nieuwe stadion, tuurlijk gaat ze dat wel wat brengen.
Maar als ze het zelfde beleid blijven voeren wat ze nu al jaren doen, wordt dat een korte boost en geen structurele verbetering.

Wat ik al eerder heb gezegd laat dat stadion er eerst maar eens komen, in de tussentijd hebben ze tijd om eens serieus te sleutelen aan hun beleid, want anders heeft het weinig zin.

De tijd zal het leren!

13 november 2018 om 10:10

Ajax33: In dit geval iets minder maar daar ik in vele topics 'iets' van hem tegenkom benoem ik het nu maar eens. Kan aan de schrijfwijze liggen of aan mijn lezen van

Het beleid zal zeker drastisch moeten veranderen, dat behoeft ook geen uitleg. Maar mensen schijnen te vergeten waar Feyenoord vandaan komt. Een mega schuld rustende op de schouders naar een kleinere schuld, een klein eigen vermogen, een hyper modern Varkenoord enz... Ook dat is gerealiseerd met 'dat beleid'. (het is niet enkel zwart- wit)

Dat het nieuwe stadion er moet komen om vervolg stappen te gaan zetten is een feit alsook dat Ajax veel verder is in alle opzichten.

De toekomst zal het inderdaad uit gaan wijzen

13 november 2018 om 11:26

Ze moeten wel feyenoord.
Maar echt in de buurt van ajax en psv komen dan moet je toch iets anders verzinnen denk ik.

13 november 2018 om 11:35

Hahaha ja natuurlijk ik ben negatief.
Wat is er negatief aan mijn mening?

13 november 2018 om 12:04

400 miljoen investeren, wat zeer waarschijnlijk veel meer gaat worden, want dergelijke megabouwprojecten worden nooit goed begroot, om het spelersbudget met 6 miljoen te verhogen is ook een beetje vreemd, vind je niet? 6 miljoen is helemaal niet genoeg om aan te haken, want over 5 jaar is het spelersbudget van Ajax en PSV zeer waarschijnlijk alweer veel hoger geworden.

Ik wil niet zeggen dat er niets moet gebeuren, maar dit lijkt mij geen goed plan. Met dergelijke grote inversteringen moeten de baten vele malen hoger komen te liggen.

Persoonlijk denk ik dat de jeugdopleiding op de schop moet, want de jeugdopleiding holt al 5 jaar achteruit. Frenkie de Jong, Mathijs de Ligt, Donny v/d Beek, Mazraoui staan voor 0 euro op de balans en Dolberg en Onana nagenoeg voor niets. Daar pakt Ajax het grote geld op, niet eens op Ziyech. Ik lees dat Stanley Brard geen werk heeft; misschien een idee? Verder lijkt het me veel veiliger als de Kuip gerenoveerd wordt.

Ik weet niet of ik hier heel blij mee moet zijn, We hebben het ooit geprobeerd in Orlando en daar ging die boel in een paar jaartjes failliet. Oke dat was dan wel een club wat we opgericht hadden maar het koste meer dan dat het opleverde

13 november 2018 om 08:51

Een club overnemen is natuurlijk heel wat anders dan clubs helpen en gesprekken met sponsoren voeren. Daarnaast zit er een goed strategisch plan achter en niet zomaar een idee om een club over te nemen.

13 november 2018 om 09:45

Project Ajax America bestond uit een voetbalclub, opleidingen, commerciële doeleinden en meerdere teams in Amerika starten.

heeft volgens mij 5 jaar bestaan voordat het failliet was

13 november 2018 om 10:36

Klopt, maar de kosten om een voetbalclub te leiden liggen vele malen hoger dan betaald krijgen om trainingen te geven. Ajax heeft nu veel meer geld plus er zit nu een hele goede en hele andere strategie achter.

Ajax heeft dit netjes getimed. Mede door de champions league worden ze nog bekender en is het makkelijker geworden om de Amerikanen te bereiken. In Amerika begint voetbal echt te groeien en is het afwachten tot het explosieve groei doormaakt.
Tactisch en slim van Ajax😁😁😁.

Toch wel benieuwd naar een foto van dit kantoor. Is het een futuristisch gebouw of een treurig een kamer kantoortje? Hoeveel mannen en vrouwen gaan hier werken?

13 november 2018 om 08:37

Op dit moment 3 man, waaronder Jim Caparuso. Een Amerikaan die zijn sporen heeft verdiend in de sportmarketing in Amerika. Overigens vertrekt vandaag ook PSV richting Amerika om daar de mogelijkheden te onderzoeken en daarna vliegen zij door naar Mexico.

13 november 2018 om 09:23

Kijk een op de telegraaf.nl daar staat de foto ziet er goed uit met de spelers.

14 november 2018 om 07:50

Dank voor de tips. Ziet er inderdaad goed uit zo en lijkt een mooie basis om in Amerika naamsbekendheid te verwerven.

wie niet waagt zal ook niks winnen. Dit is een zet die Ajax weer wat rijker kan maken. De club probeert overal kleine stapjes vooruit te maken. Zoals andere al schreven is het voetbal in Amerika populariteit aan het winnen. Als Ajax een klein deel van deze markt kan veroveren om bijvoorbeeld dan weer een nieuwe Tadic of Blind te bekostigen zal ik dat alleen maar toejuichen. Ik ben niet naïef om te denken dat door dit soort zetten de miljoenen binnen stromen, maar om niks te doen is ook geen optie.

Al bereik je alle Nederlanders in Amerika en Canada maar,dat is al een hele grote groep mensen.
Ik vind het een prima zet van Ajax.

13 november 2018 om 09:11

Die kennen Ajax dan toch al?

De traditionele sporten, zoals honkbal en American football verliezen volgens mij langzaam maar zeker terrein omdat steeds meer jonge Amerikanen van Aziatische en Latino afkomst zijn, en zij prefereren voetbal boven de zojuist genoemde sporten. Dus Nederlandse clubs zouden hiervan mee kunnen profiteren, als is dat natuurlijk marginaal omdat de Amerikanen zich voornamelijk zullen richten op de grote Europese voetballanden met clubs als Bayern, Manchester United, Juventus...

13 november 2018 om 08:54

Absoluut mee eens. Voetbal groeit extreem hard in Amerika. Je hoeft als Eredivisie clubs ook niet de grote contracten af te sluiten, maar voor bijna alle clubs zijn deals van een half miljoen al extreem veel.

Ik heb wel het idee dat een reeksje goede spelers uit een land meer op levert dan al die andere samenwerkingsverbanden. Dat is natuurlijk niet zo makkelijk allemaal, maar volgens mij haalt PSV meer uit Mexico dan Ajax uit die lokale samenwerkingsverbanden.

13 november 2018 om 08:55

Wat een onzinnige vergelijking. PSV scout gewoon in 1 land en betaald, waar Ajax er juist inkomsten uit haalt. Daarnaast zit PSV al 15 jaar in Mexico ofzo (waar Ajax meer in Denemarken zit) en zijn China, Japan en Australië pas sinds begin 2018.... Jij wil al spelers zien voordat een club er überhaupt is?

13 november 2018 om 09:17

Kern van het verhaal is dat een speler een groter uithangbord is dan de club.

Tenminste, voor Nederlandse clubs geldt dat zeker, denk ik. Ajax is nu eenmaal niet zo interessant als Real Madrid of Man Utd.

13 november 2018 om 10:38

Jaa tuurlijk is dat zo, alleen je moet er ook inkomsten uit gaan halen. PSV haalt nauwelijks inkomsten uit Mexico. Waar Ajax zonder spelers al 3 miljoen per jaar haalt uit China.

13 november 2018 om 11:02

Voetbalimpact

Ach ja, China en inkomsten.

Dit wat Ajax nu doet in de VS en dus zoals jij ook zegt in China, dat is niets nieuws op zichzelf. Lees even dit volgende stukje, van de officiële PSV site, van voorjaar 2005 en kijk vooral naar de mooie ronde woorden Marketingtaal die erin staan waardoor je echt denkt dat het allemaal bijzonder veel betekent.

"commercieel directeur Rob Ribbers ziet kansen voor de zakelijke relaties van de club. "deze voortrekkersrol van PSV in een wereldnatie als China heeft grote commerciële aantrekkingskracht", zegt hij. Guus Hiddink vindt dat deze ontwikkeling goed past bij de club. "psv heeft zich altijd onderscheiden als het gaat om inventief te zijn met het creëren van mogelijkheden voor nieuwe bronnen, om daarmee topvoetbal op niveau te kunnen blijven spelen. Dit is weer een nieuwe kans om in een hele goede Aziatische markt voet aan de grond te krijgen."

De relatie tussen PSV en China is hecht. Hoofdsponsor Philips is de grootste buitenlandse werkgever in China met meer dan 20.000 medewerkers en is als merknaam populair. Drie jaar geleden zagen tientallen miljoenen Chinezen via de televisie een door Philips gesponsorde oefenwedstrijd spelen tegen het nationale elftal spelen. Voorzitter Rob Westerhof werkte jarenlang in China namens Philips en de aantrekkingskracht van Guus Hiddink is in heel Azië groot. Ook de aanwezigheid van de geslaagde Koreanen Ji-Sung Park en Young-Pyo Lee is van positieve invloed. De resultaten in de Champions League zijn volgens Sportscn niet onopgemerkt gebleven in het voetbalgekke China."

Oftewel, het zijn allemaal grillen van het moment.

Wat dat betreft heeft Scepticus38 wel een punt: PSV en Ajax zitten nationaal ongeveer wel aan hun taks. Echt heel veel ruimte voor het uitbreiden van je sponsorinkomsten (toch de enige directe manier om te zorgen dat je meer geld te besteden en investeren hebt en je omzet stijgt) is er niet meer. Dus moet je creatief zijn en je opties ergens anders zoeken.

13 november 2018 om 11:51

Jaa dat je creatief moet zijn is exact wat ik zeg? Alleen zijn vergelijking tussen spelers halen (iets wat bij PSV geld kost) en het opleiden van spelers in een bepaald land (iets wat Ajax rond de 5 miljoen per jaar oplevert) zijn 2 compleet andere strategieën.

Lijkt me beter je die kantoor in het stad waar Zlatan nu voetbalt plaatst. In New York wordt niet zo veel met voetbal gedaan.

13 november 2018 om 09:24

In New York zitten juist veel sponsors van Ajax met hun kantoor zoals Adidas en In-Bev. Tevens zit het hoofdkantoor van de Major League Soccer in New York. Kortom, uitstekende plek. Beter dan LA omdat Zlatan daar nu speelt. Want die kan zomaar vertrekken...

Voor mensen die aankomen met voetbal is een kleine sport in Amerika: nee dat is het niet. In Amerika is voetbal de grootste sport in de categorie 18-34 jaar. Daarnaast is voetbal in zijn totaliteit qua grootte al voorbij aan de NHL, 1 van de big Four in de Amerikaanse sporten. Dus in een land met 220 miljoen inwoners is het sport nr 4 op dit moment. Hierbij kijkend dat het WK eraan komt en de groep 18-34 jaar bestaat uit voetbalfans blijft het enorm groeien.

13 november 2018 om 12:04

Volgens mij wonen er onderhand 350 miljoen mensen in de VS. Zodoende een gigantisch grote markt inderdaad.

Wat mensen vaak vergeten is dat clubs niet alleen clubs zijn. Ze zijn groter dan dat. Ze worden een merk. Met een geloof en een missie. Kijk naar Manchester City, FC Barcelona, Real Madrid, Juventus onlangs nog met de introductie van het nieuwe beeldmerk. Die clubs snappen allemaal dat ze inmiddels meer zijn dan een voetbalclub. Met een grote club fans elders in de wereld. Vind het goed dat Ajax hieraan meedoet. Ook zij hebben die potentie om groter te zijn dan een voetbalclub, met alle historie en spelers die er gespeeld hebben in het verleden.

"Oooh what is Ajax? ...come on they are from Amsterdam in Denmark."
"Well did you know Cruijff, Ibrahimovic and many morestarted their international career inAmsterdam and they won the Champions several times? They are on their way back"
"Ooh cool, well I like their shirt!"

Wat ben ik blij met de keuzes die Ajax op dit moment maakt zeg. Ik heb echt veel vertrouwen in het bestuur van Ajax. Eindelijk van het korte termijn denken af en strategisch denken over de lange termijn. Ik hoop van harte dat dit bestuur nog lang op deze voet door mag gaan want je ziet gewoon dat de spelers weer een hoger niveau halen, meer inkomsten en de spelers ook weer garant staan voor een krachtig kapitaal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren