Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Eredivisie wordt ‘gegijzeld’: ‘Belachelijk dat ze direct stemrecht hebben’

Laatste update:

De Eredivisie CV hoopt de komende week een akkoord te bereiken met de achttien clubs in de Eredivisie. Inzet van de onderhandelingen is een algeheel kunstgrasverbod in de hoogste afdeling van Nederland, maar het Algemeen Dagblad schreef donderdag dat Heracles Almelo dwarsligt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld ADO Den Haag en PEC Zwolle zou Heracles weigeren ‘te buigen’.

De bedoeling is dat een deel van de inkomsten uit Europees voetbal vanaf 2021 naar de overige clubs in de Eredivisie vloeit, maar alléén naar de ploegen met natuurgras. Chris Woerts, voormalig commercieel directeur van Feyenoord en ex-bestuurder van de Eredivisie CV, staat achter dat idee. Hij plaatst echter kanttekeningen bij de manier waarop er wordt gezocht naar een compromis, zo vertelt hij in de Volkskrant.

“Het is belachelijk dat clubs die promoveren naar de Eredivisie direct stemrecht hebben. Je kunt ze ook juniorlid maken. Nu bepalen FC Emmen, De Graafschap en Fortuna Sittard hoe het Nederlandse voetbal eruitziet, terwijl zij andere belangen hebben.” Woerts benadrukt dat hij voorstander is van een kleinere Eredivisie, met zestien clubs.

“Veel stadions zitten al niet vol, omdat er te veel B-wedstrijden zijn. De Eredivisie hangt van besluiteloosheid aan elkaar.” Woerts is van mening dat de Eredivisie op de huidige manier wordt ‘gegijzeld’ door de kleinere clubs: “We houden vast aan vastgeroeste principes.” De komende week zal er door de clubs worden gestemd over de voorstellen van de Eredivisie CV.

Ben jij het met Chris Woerts eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hoog tijd om de regels aan te passen inderdaad.
Het is ook onzin dat alle clubs voor een voorstel moeten stemmen om het er door te krijgen.
Een twee derde meerderheid lijkt mij ruim voldoende. Nu krijgen je enkele clubs die alleen maar uit eigenbelang vooruitgang tegenhouden en zo'n vetorecht zorgt er ook voor dat clubs niet creatief denken, ze zeggen gewoon dat ze het niet eens zijn met een voorstel omdat het ze niet goed uitkomt in plaats dat ze met oplossingen komen en verplicht worden om mee te denken over de toekomst van de eredivisie.

Inderdaad hebben de 'kleinere' clubs andere belangen. Volstrekt belachelijk dat ze voor die eigen belangen opkomen.

Wat betreft kunstgras, neem gewoon op in reglement dat iedere bvo in Nederland verplicht is zorg te dragen voor een mat van echt gras. Anders geen licentie. Koop je spelertje minder.

9 november 2018 om 08:24

Precies! Kijk waar een Dordrecht nu staat. Cambuur en Volendam doen af en toe mee... Eredivisie licentie alleen bij echt gras, anders kan je niet promoveren. Sterker nog, ik denken dat het sommige clubs veel minder kopzorgen en lasten bezorgd door niet te promoveren.

9 november 2018 om 07:55

Inderdaad, 'die kleintjes' spelen toch in dezelfde Eredivisie. Wat een mafkees die Woerts. Ook deze clubs spelen veel uitwedstrijden op kunstgras en zijn daardoor benadeeld, dit geldt niet alleen voor de 'grote' clubs

9 november 2018 om 08:14

Het zijn volgens mij wel de 'grote' clubs die dit geld gaan ophoesten.

9 november 2018 om 08:26

Het is de Uefa die dit geld ophoest en aan de Knvb overmaakt. Het zijn de topclubs die het anders willen verdelen, maar het is niet alsof de topclubs zelf de portemonnee trekken.

9 november 2018 om 08:51

Dat geld komt uit Europees voetbal, dus het is wel degelijk het geld dat de grote clubs ophoesten.
Niet dat dat naar mijn mening iets over het stemmen moet bepalen hoor, stel je voor dat de grote bedrijven in Nederland ook meer stemrecht heeft bij verkiezingen dan het normale volk, krjg je ook absurde regels.

9 november 2018 om 09:59

Het zijn volgens mij ook de 'grote' clubs, die mee kunnen doen door de 'kleinere' clubs.

"dat geld komt uit Europees voetbal, dus het is wel degelijk het geld dat de grote clubs ophoesten."
Dat is een gevolg, onzin argument.

9 november 2018 om 11:05

Ik zie niet in hoe het een onzin argument is. Fcg95 geeft aan dat het geld van de Uefa naar de Knvb gaat, terwijl zonder Europees "succes" er geen geld binnen komt. Dan komt het geld toch gewoon van de grote clubs.
Zonder de kleine clubs doen die grote clubs alsnog mee, je zou alleen een kleinere competitie hebben. Overigens snap ik niet echt waar je nu op doelt want ik geef nergens aan dat de kleine clubs nergens recht op hebben.

9 november 2018 om 09:35

Veel gehoorde zin, maar niets is minder waar als je er echt over nadenkt. De kleintjes bestaan bij de gratie van de grote en niet anders om. Flink aantal jaren terug dachten ze na over de Bundesliga sterker maken. Een van de ideeën was Ajax, PSV en Feyenoord toevoegen. Die clubs zeiden direct nee, stel je eens voor hoe de eredivisie er uit had gezien als die 3 in nudes Liga speelde. Gooi je rechten maar de prullenbak in. Wat gebeurd er als onze top clubs zeggen kappen ermee en gaan samen met België... Een ander gezegde is veel meer van toepassing bijt niet de hand die je voed.

9 november 2018 om 11:08

Wat een onzin, sorry, maar de stelling dat de grote bij de gratie van de kleine bestaan is echt het domste wat ik hier vandaag heb gezien. TV-gelden, kaartverkoop, verkoop van spelers alles is financieel top-down georganiseerd en niet andersom. De kleine clubs bestaan bij gratie van de grote clubs!

Als clubs in de Eredivisie spelen hebben ze recht om hierover mee te stemmen, dat is niet meer dan normaal. Ik zie in deze bijvoorbeeld ook graag het kunstgras verdwijnen in Nederland, maar je kunt nu niet ineens allerlei regels gaan aanpassen om een stemming te beïnvloeden. Natuurlijk zullen clubs in eigen belang stemmen. Dat gaat op voor zowel grote clubs als kleinere clubs.

Moeten we soms straks een competitie krijgen waarin pakweg drie tot vijf clubs alles maar bepalen? Dat kan toch niet joh. Ik snap de frustratie, maar dat is nu een nadeel aan een democratische benadering, iedereen kan stemmen.

9 november 2018 om 07:59

Elke club hoort inderdaad het recht om te stemmen te hebben, en ik vind ook niet dat er clubs moeten zijn waar de stem 'zwaarder' telt dan van een andere club.

Maar ik vind wel dat er wat moet veranderen aan het huidige systeem, want wat is er democratisch aan dat alle clubs voor een voorstel moeten zijn om hem goed te keuren? Dat vind ik persoonlijk belachelijk. Normaal zou de partij met de meerderheid van de stemmen horen te winnen, dat is democratisch. Wat niet democratisch is, dat is als Ãâ©ã£â©n club van de 18 tegen iets is en het dan niet meer doorgaat.

Ik vind het een goed idee om het te doen zoals in de Amerikaanse senaat: twee derde van de stemmen binnen halen. Mocht een voorstel twee derde van de stemmen binnen halen, dan heb je genoeg clubs die voor zijn zonder te veel tegenstanders te hebben.

Zo als het nu gaat kan echt niet meer. Innovatie en verandering wordt de grond ingeboord omdat er altijd wel een club is die ergens tegen is.

9 november 2018 om 08:49

Kijk dit jaar dan eens naar de keukenkampioen divisie. Daar is een stemming geweest dat er wordt gespeeld tijdens de interlandweken (daarbij geen rekening houden dat de teams zouden degraderen die nu zijn gedegradeerd) die teams hebben in tegenstelling tot de meeste KKD teams wel spelers die spelen bij (jeugd)teams in deze periode. Dat is toch competitievervalsing of niet dan? Net als dat nu een aantal teams (waaronder teams die nooit in de eredvisie spelen) nu kunnen bepalen in de toekomst. Ik vind dat er een meerderheid moet worden gecreëerd en daardoor toch dingen doorgezet kunnen worden. Maar vooral dat deze meerderheid moet worden gecreëerd uit teams die zowel spelen in de KKD als in de ED.

Het is ook belachelijk dat de clubs volledig zelf bepalen hoe die competitie eruit ziet én dat dus iedereen het blijkbaar mee eens moet zijn om een besluit te vormen. Als ons politiek stelsel op die manier gevormd zou zijn dan zouden we ook nog steeds in 1843 leven. Dat is hier toch ook zo? 1 club wil niet dus dan we het maar niet? Dat slaat toch nergens op? Zo gebeurd er dus helemaal niets en je weet dat een Eredivisie 2.0 dus ook helemaal geen zin heeft omdat er dan 2 clubs verdwijnen. Nou, ik kan het al raden: die zijn het er niet mee eens en dan gebeurd er dus blijkbaar niets want blijkbaar telt de stem van FC Emmen evenzwaar als die van PSV.

Vanaf volgend seizoen moet je dit toch gewoon kunnen gaan regelen. Het kan toch niet zo zijn dat een club deze positieve verandering tegen houdt?
In de kitchen champions legeau spelen we door met interlands, terwijl daar drie clubs tegen zijn.

Probleempje is wel dat die Smit van heracles, nu hoog bij de knvb zit.

Dit is toch wel typisch Nederlands hoor. Iedereen moet akkoord gaan anders gebeurt er niks. Dit gaat natuurlijk niet werken. Zowel het kunstgrasverbod als de competitie verkleinen gaat op deze manier niet gebeuren. In sommige situaties moet de KNVB gewoon opstaan, laten zien stangetje kerels zijn en zelf de keuze maken. Uiteindelijk zijn zij degene die over het Nederlands voetbal gaan, dus moeten ze ook de beslissingen nemen.

Is heel makkelijk op te lossen. Gewoon voor ieder jaar (voor bijvoorbeeld een periode van 5 of 10 jaar) een club 1 punt per jaar geven. Dat betekend dat Ajax er dus 5 of 10 heeft en bijv Emmen er 1. Dus dan wegen de stemmen van de clubs die langer in de ED spelen zwaarder.

9 november 2018 om 11:20

Krijg je nog steeds het probleem dat een select aantal clubs de dienst uitmaakt, gewoon iedere gelijke rechten. De clubs spelen immers in dezelfde divisie, wel de regel instellen dat 10 clubs het er mee eens moeten zijn. De promovendi mag je niet discrimeren.

Ik vind vreemd dat 1 club tegen is en de andere 17 het maar moet slikken. Beetje democratie invoeren ik was ook niet voor de VVD als kabinet maar goed heb dat ook te accepteren. Heracles kan wel nieuw stadion willen bouwen maar geen grasveld aanleggen?

9 november 2018 om 09:28

Dan moet je de regels aanpassen. En dat kan als iedereen voor is :-)

9 november 2018 om 10:09

Maar dat werd gisteren toch middels de update ook weer ontkracht? Ik zie dit als een inmengpoging van het AD om democratische besluitvorming te manipuleren, niet als journalistieke toevoeging. Als de KNVB nu met dit bericht komt is het een ander verhaal (vind ik)..

Ik stel een competitie voor met 2 clubs: Ajax en Psv.

Elke week een topwedstrijd, al het geld voor de top, natuurgras en geen last van die kleine rot clubjes.

9 november 2018 om 09:41

Goed idee. Kunnen we meteen kijken of Feyenoord, Genk, Anderlecht, Luik, Brugge ook mee willen doen in de competitie.

9 november 2018 om 10:03

In België zijn ze nooit voor de Beneliga geweest, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat ze Ajax en PSV erbij zouden willen hebben 😜

9 november 2018 om 10:09

Elke week een topwedstrijd. Zonder last van kleine clubjes. Gewoon alleen Ajax en PSV dus.

Of gewoon niet zo zeuren en realiseren dat alle clubs uiteindelijk elkaar nodig hebben.

Dit is toch gewoon iets wat in de regelement/spelregels geregeld moet worden. Het veld moet een bepaalde grote hebben, het gras moet echt zijn en van een bepaald niveau, het stadion moet veilig zijn en zowel uit als thuis supporters kunnen faciliteren enz. enz.
We gaan toch ook niet stemmen of we voortaan 50 minuten per helft gaan voetballen.

Woerts is een marketing pipo, die denken alleen maar aan de grootste, beste inkomstenstroom liefst met wereldwijde scope. Leuk om grenzen te verkennen maar verder zo weinig mogelijk naar die wensdromen luisteren. Beetje praktisch denken lijkt me veel beter voor hem.
Als topclubs meer weerstand willen hebben dan plannen we wel 2 wedstrijden in een weekend na een CL week. s Kijken hoever je dan komt.
Er is geen gelijk Europees speelveld wat alles te maken heeft met demografie, commerciële mogelijkheden, idiote eigenaar/investeerders en grootte TV markt wat altijd zo zal blijven. Dan kun je de competitie wel Europees maken maar daarmee wordt Amsterdam geen Londen of Milaan en Eindhoven al helemaal niet.
Enfin, Juventus tegen Roma zal meer aandacht trekken dan Juve tegen Dortmund of PSG denk ik zo, handvol clubs zijn interessant maar Juve hoeft ManU voorlopig ook ff niet meer te zien denk ik.
Europese competitie zal nooit PL, Liga of Serie A vervangen. Beetje klaar met die marketing gekken

Ik vind als er gestemd is en de meerderheid is voor afschaften van kunstgras dan moet Heracles er zich bij neerleggen dat is democratie. In de keukendivisie moeten geen Jong elftallen van betaalde clubs zitten dat is oneerlijke competitie.

10 november 2018 om 14:38

Dus democratie is meeste stemmen gelden tegenwoordig????

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren