Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Eredivisie CV ontkent juridisch dreigement van Heracles Almelo

Laatste update:

Er liggen plannen om onder meer het kunstgras in de toekomst uit te bannen in de Eredivisie, maar volgens het Algemeen Dagblad ligt Heracles Almelo dwars. De club van trainer Frank Wormuth dreigt zelfs naar het Hof van Arbitrage van Sport (CAS) te stappen. Naar verluidt is er nu een compromis in de maak.

'Alleen clubs die op natuurgras spelen, kunnen vanaf 2021 rekenen op een deel van de inkomsten uit Europees voetbal, kunstgrasclubs krijgen niets. Met dat compromis hoopt de Eredivisie CV komende week een akkoord te bereiken met alle achttien clubs, om zo kunstgras uit de Eredivisie te weren', zo meldt het genoemde dagblad donderdagochtend.

Een algeheel kunstgrasverbod wordt volgens de krant gedwarsboomd, wat tot grote teleurstelling bij een meerderheid van de clubs leidt. Volgens direct betrokkenen speelt Heracles een cruciale rol. De huidige nummer vier van de Eredivisie, die zelf al jarenlang voetbalt op kunstgras, weigert 'te buigen', ondanks het voorstel van de topclubs om kleinere clubs financieel te compenseren.

'Clubs zoals ADO Den Haag en PEC Zwolle waren en zijn wél bereid mee te denken en over te stappen op natuurgras. Na jarenlange onderhandelingen lag er onlangs eindelijk een concrete oplossing op tafel om het kunstgrasdossier op te lossen: de topclubs wilden de inkomsten uit Europees voetbal voortaan over alle clubs gaan verdelen, in ruil voor een competitie met uitsluitend natuurgras.'

Update 8 november 18.52 uur - Eredivisie CV ontkent juridisch dreigement van Heracles Almelo
Heracles Almelo is geen voorstander van een kunstgrasverbod in de Eredivisie, maar volgens een verklaring van de Eredivisie CV heeft de club nooit gedreigd met een rechtsgang. Donderdagochtend meldde het Algemeen Dagblad dat de club dreigde om naar het Hof van Arbitrage van Sport (CAS) te stappen. "De Eredivisie CV stelt dat in alle afwegingen die door de stuurgroep veranderagenda over dit onderwerp zijn gemaakt, geen enkele keer juridische dreigementen van welke club of club functionaris in de Eredivisie aan de orde zijn geweest", luidt een statement van de Eredivisie CV.

Verwacht jij dat er alsnog een algeheel kunstgrasverbod komt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Onvoorstelbaar vind ik dit, van Heracles wel te verstaan. Wanneer de gehele eredivisie voor is nog even lekker gaan dwarsbomen. Eruit met die kunstgras mat en een hybride veld er in. Ben benieuwd naar de beweegredenen van Heracles, maar ik vind dit zeker niet chique van m'n club.

8 november 2018 om 08:47

Hoofdsponsor is Ten Cate , producent van kunstgras en bekend over de gehele wereld. Die zal wel dwars liggen én gedreigd hebben met het stop zetten van sponsering.

8 november 2018 om 08:57

Hoofdsponsor is asito

8 november 2018 om 09:01

Nope Heracles heeft heibel met Ten Cate, omdat zij met Fc Twente wouden samenwerken in 2012. Vanaf dat moment is Asito hoofdsponsor geworden en wordt voor de kunstgrasmat gewoon netjes betaalt. Ten Cate is hier dus geen speler is, heb geen idee wat de beweegredenen wel zijn, maar het lijkt me sterk dat Heracles een derde partij mee laat beslissen over voetbalzaken

8 november 2018 om 09:18

Ten Cate is nog wel degelijk sponsor en heeft het niks met Twente te maken, maar dat het Stadion van Heracles een Enschedees bedrijf als sponsor heeft, waar Ten Cate zijn naam aan wou verbinden. Doordat dat niet kon ivm het contract wat Polman had, heeft ten Cate hun sponsorcontract aangepast. Maar is nog wel degelijk een grote geld schieter van Heracles en ze leggen er nog gewoon een veldje neer voor nope.

8 november 2018 om 09:32

Ten Cate is wel degelijk nog sponsor van Heracles. Sterker nog, volgens de commercieel directeur van Heracles gebruikt Ten Cate Heracles als ''showcase'' van Ten Cate. Mensen en bedrijven van over de hele wereld komen bij Heracles kijken als men interesse heeft in een kunstgrasveld volgens de commercieel directeur van Heracles.

8 november 2018 om 11:34

Waar komen die mensen dan vandaan die zo graag op kunstgras willen spelen, alle landen rondom de Sahara?

8 november 2018 om 09:07

@ Heraclesman01,

ik denk dat je het iets anders moet lezen. Onze een na grootste sponsor is Ten Cate (producent en leverancier van het kunstgrasmatje wat er ligt).
Ten Cate betaald het veld en levert sponsorgeld op. Op de fundering die we nu hebben kan niet zomaar even snel een echte grasmat gelegd worden. Dit die kosten zijn voor Heracles mocht dit veranderen.
Daarnaast kan je wel meteen afscheid nemen van je een na grootste sponsor omdat hij daar met een reden zit natuurlijk.
Je krijgt compensatie van van de Europese inkomsten van clubs. Dit klinkt leuk nu, maar de afgelopen 10 jaar bijvoorbeeld was het niet fantastisch.
Kortom: Heracles doet opzich niet eens lastig. Ze willen waarschijnlijk een betere compensatie. Zakelijk gezien hebben ze groot gelijk. De compensatie weegt niet op tegen al het werk, kosten, verlies sponsor, hopen op een nieuwe sponsor etc.

8 november 2018 om 09:55

Nope ze krijgen gewoon niets meer. Zoek het lekker uit. Een club minder die een beroep kan doen op de Europese pot. Als het doorgezet wordt de enige club die geen spelers kan huren van Ajax (helemaal lekker als Psv, Feyenoord en AZ zich ook daarbij aansluiten).

Heracles doet wel gewoon lastig. Dergelijke overwegingen moeten andere kunstgrasclubs ook maken. Sterker nog Heracles is de enige dwars ligger. Vind ook dat de Knvb er keihard voor moet gaan. 100% kunstgras gewoon verbieden, laat Heracles maar procederen tot aan het Cas. In de tussentijd de verdeling van Europese inkomsten (iets wat je serieus gewoon krijgt, zeker 12 van de 17 clubs hebben er namelijk helemaal niets mee te maken) en dan zien we wel waar het schip strand.

8 november 2018 om 10:27

Makkelijk gezegd dat de Knvb er keihard in moet gaan. Hankey heeft gewoon een punt met de redenen die hij aanhaalt. En daar mag ook best naar gekeken worden.

8 november 2018 om 10:27

@ninjakai,

t zou een mooie boel worden als jij bestuurder wordt ergens.
Ze zijn destijds al in gelijk gesteld door de Fifa en mochten op kunstgras voetballen. Zij halen hier allerlei vooral financiële voordelen uit.
Komen er een paar ploegen aan die het hier niet mee eens zijn je moet er maar mee stoppen?

Stel. Heel houtje touwtje maar dan snap je het misschien.
Jij legt een paar zonnepanelen op je dak omdat je hiervoor subsidie krijgt. Het interesseert jou niks hoe het eruit ziet.
De hele buurt vind het geen gezicht. Haal jij ze er dan vanaf?
Dan zal je eerste reactie zijn, prima, betaal het maar terug en compensatie voor het mislopen van de subsidie.

Voor de duidelijkheid zie subsidie als sponsoring.

8 november 2018 om 10:53

Hankey wat ben je allemaal aan het ratelen met je zonnepanelen en dat de buren er last van hebben?


Het voetbal op kunstgras is heel ander voetbal dan op normaal gras. Heracles pakt wel eens puntjes thuis tegen clubs die niet op kunstgras spelen omdat ze het voordeel hebben er het hele jaar op te kunnen spelen. Ten tweede spelers raken sneller geblesseerd op kunstgras. Ten derde een hele hoop spelers willen niet naar de eredivisie komen omdat er zoveel op kunstgras wordt gespeeld, daar hebben alle clubs last van Van Ajax tot Excelsior. Ten vierde ze hebben er alleen kunstgras in liggen omdat dat financieel voordeliger is, het heeft totaal niks met voetbal te maken. De top 3 heeft daar een oplossing voor bedacht maar Heracles laat zijn oren hangen naar de sponsor Ten Cate. Nu gaat Heracles zielig lopen doen dat ze een sponsor kwijt raken terwijl je gewoon opzoek kan gaan naar een andere. Als Emmen en de Graafschap sponsoren hebben moet dat ook wel mogelijk zijn voor Heracles toch? Of laten ze zich graag ge en misbruiken door een sponsor die een hekel heeft aan echt gras?

8 november 2018 om 12:46

@ pedrovasquez,

ten eerste: iedere ploeg pakt wel eens puntjes van een topploeg. Hiervoor is geen enkel aantoonbaar feit dat dit komt door kunstgras.
Ten tweede: Spelers raken niet sneller geblesseerd op kunstgras. Er zijn minder blessures, maar de blessures zijn vaak ernstiger. Ken je feiten.
Ten derde: Die spelers willen echt wel naar de eredivisie komen als men beter betaald. En ook dit is speculatie. Als Ajax kunstgras neer zou leggen en meer zou betalen speelt iedereen gewoon op kunstgras.
ten vierde: Tuurlijk heeft Heracles dit ten voordele van financieel gewin. Sponsoring voorop. Al 13 jaar lang is ten cate hoofdsponsor. De andere Bvo's vragen om afscheid van je infrastructuur te nemen en van je hoofdsponsor voor nu 900.000 en wellicht heel veel minder de komende jaren? En dat vind jij een prima compensatie? Ik zou de rekenmachine nog eens pakken als ik jou was.

8 november 2018 om 13:09

hankey

"ten tweede: Spelers raken niet sneller geblesseerd op kunstgras. Er zijn minder blessures, maar de blessures zijn vaak ernstiger. Ken je feiten."

Sorry, ik snap dat je citeert uit één onderzoek, maar er zijn vele onderzoeken die wel degelijk hebben aangetoond dat kunstgras zorgt voor méér blessures (vooral aan spieren en gewrichten) dan natuur gras. Nou bestaat wetenschap niet uit het vaststellen van universele waarheden, als dat al kan, (want ja, wat ia wat is dat precies 'de waarheid'?), maar dat het een 'feit' is dat spelers 'niet sneller geblesseerd raken op kunstgras' is simpelweg niet waar.

Bij mensen die deze stelling ook poneren vraag ik er trouwens ook altijd steevast bij of ze eigenlijk zelf ooit hebben gevoetbald, of nog voetballen, en of ze dat dan ook op kunstgras doen. Ik heb persoonlijk echt nog helemaal niemand ontmoet ooit die zelf op kunstgras speelde en die zich niet herkende in het gegeven dat je na het spelen op kunstgras altijd meer klachten overhoudt aan je spieren en gewrichten dan na het spelen op natuurgras. En dan heb ik het niet eens over louter amateurspelers. Zelfs betaald voetballers, zelfs zij die zelf thuis ook op kunstgras spelen, erkennen dat ze standaard meer last ondervinden.

En dan laat ik in dit verband het hele gegeven dat voetbal op kunstgras, vanwege het feit dat de bal zich nu eenmaal op een kunstgras ondergrond anders gedraagt dan op natuurgras, eigenlijk een compleet ánder spelletje is dan voetbal op natuurgras (zoal Zaalvoetbal óók een heel ander spelletje is dan veldvoetbal) zelfs nog volledig buiten beschouwing, als argument om kunstgras voorlopig op te heffen (tot het moment dat Ten Cate en andere kunstgrasleveranciers nou eindelijk eens met die kunstgrasvelden (of hybride vormen) aankomen die echt op echt gras lijken, zoals ze ons al 15 jaar geleden hebben beloofd).

Laatste punt, hetgeen de laatste tijd een beetje uit de iscussies verdwenen is, wat een bijzonder slechte zaak is, is de gezondheidskwestie. Die rubber korrels zijn k***verwekkend. Dat staat vast. Naar aanleiding van alle ophef van twee jaar geleden is er een haastig onderzoek verricht door het Rivm dat als conclusie had: "de risico’s zijn te verwaarlozen." Waaraan werd toegevoegd dat het gewoon niet verstandig zou zijn die korrels op te eten of ze niet te verwijderen uit open wonden of lichaamsholten, ....... ????????? Wow. Levensgevaarlijke houding wat mij betreft. Zeker gezien het feit dat het wetenschappelijk puur kortzichtig is om op basis van een kort onderzoek uitspraken te doen terwil we de lange termijn effecten nog totaal niet kennen. Oftewel, Dankzij die onderzoek jagen we gewoon weer onze kinderen de velden op waar ze op gaan sporten, ronddollen, vallen en kruipen maar als er straks velen met leukemie of andere heftige vormen van k*** rondlopen wie gaat daar dan de verantwoordelijkheid nemen? Het Rivm? De clubs? De gemeente (die deze velden liet aanleggen bij honderden clubs en die hebben aangedrongen op dit brakke en onvolledige onderzoek van Rivm om de gemoederen hier wat te sussen)? De leveranciers van die velden? De leveranciers van die rubber granulaat korrels?

Nou ja, discussies genoeg.


8 november 2018 om 13:44

Het is ook niet zo spannend of er wel of geen extr blessures ontstan in deze. De meerderheid van clubs en knvb willen dat plastic er terecht uit. Heracles kan dwars liggen, maar wordt dan onherroepelijk kind van de rekening.
Dat heb je nu eenmaal in een democratisch of sociaal verband, soms moet je slikken.

8 november 2018 om 15:15

@ constant kante,

Laten we de discussie qua blessures dan maar sluiten, want hierover is dus schijnbaar geen exacte wetenschap.

Ik heb zelf gevoetbald in zo'n beetje alle klasses van de amateurtakken.
Er kan niets tegen een "goeie" echte grasmat dat ben ik helemaal met je eens.
Dit is in de meeste gevallen zeker niet het geval. Zeker niet na de winter.

Over de korrels weet ik eerlijk gezegd te weinig om daar een discussie over te kunnen voeren.
Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat als dat zo is dat men bij Heracles hier geen maatregelen zijn genomen

8 november 2018 om 16:03

Hankey

"over de korrels weet ik eerlijk gezegd te weinig om daar een discussie over te kunnen voeren.
Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat als dat zo is dat men bij Heracles hier geen maatregelen zijn genomen"

Dat is niet zo heel moeilijk om je dat voor te stellen. Is gewoon logisch. Stel dat álle kunstgrasvelden op basis van rubbergranulaat zouden moeten worden vervangen, omdat ze gevaarlijk zijn, dan gaat dat echt om honderden miljoenen Euro! Er zijn ruim tweeduizend van die velden namelijk, en ik ga even uit van ongeveer gemiddeld een ton per veld.

Dus dat clubs, gemeentes, de rubberlobby en de bedrijven die deze velden gelegd hebben niet staan te springen om maatregelen te nemen en die velden direct te vervangen, dat snap ik ook nog wel. Ik bedoel, in de VS heeft Trump het ook voor mekaar dat we in een tijd van een opwarming van de aarde en een vergaand bewistzijn over milieuvervuiling erin slaagt om een dode kolenbranche weer vet te gaan subsidieren en op TV dat te gaan rechtvaardigen omdat het 'really, really nice and clean cole' gaat, tja dan moet je niet staan te kijken dat clubs niet de gezondheid van spelers en kinderen voorop stellen maar puur hun eigen belang.

8 november 2018 om 09:12

Dit zijn toch gewoon keiharde onderhandelingen? Heracles heeft een sterke positie, de regels aan hun zijde, ze willen gewoon beter gecompenseerd worden. Dit soort berichten via de media is onderdeel van dat spel, Heracles is niet blij om op deze manier negatief in het nieuws te komen.

8 november 2018 om 13:46

Heracles wil beter gecompenseerd worden.......? Ik zou de afspraak maken met de overige clubs en Heracles lekker als enige club laten ballen op kunstgras. Wel in de statuten opnemen dat een promoverende club altijd over natuurlijk gras dient te beschikken. Kwestie van tijd dat ze dan degraderen en lost he5 zoch vanzelf op.

8 november 2018 om 11:04

Was toch te verwachten.
Door kunsgras zijn hun de club die ze nu zijn.
Anders was het gewoon een kk divisie clubje.

8 november 2018 om 12:06

Ja, waar is Erik Meijers als je hem nodig hebt :D

De beweegredenen zijn simpel, al zijn deze heel egoistisch.

Het wordt tijd dat de Knvb de regels wijzigt. Een profclub dient ook over een bepaalde accomodatie te beschikken, met tribunes en lichtmasten, anders krijgt een club geen licentie, dus waarom kunnen er geen eisen gesteld worden aan de grasmat?

8 november 2018 om 12:53

Doncoxxx

"de beweegredenen zijn simpel, al zijn deze heel egoistisch."

Precies! Het hele verhaal van Heracles draait puur om het eigen belang en verder om niets. Een belangrijke sponsor is nou net een leverancier van Kunstgras. Nogal wiedus dus dat zij aan de leiband lopen van die sponsor, althans dat zij niet ingaan tegen de directe belangen van dat bedrijf. In die zin kan ik die houding van Heracles eigenlijk ook nog wel voorstellen. Die bestuurder van Willem II die deed eerder al exact hetzelfde, alles wordt puur beoordeeld naar wat het voor jouw club en jouw club alleen oplevert en als dat niet zo is dan wordt alles dus afgeschoten.

Overigens, ik zou zo langzamerhand ook weleens willen weten wat de invloed is van die voormalig voorzitter van Heracles en tevens nationaal Kunstgras goeroe Jan Smit. Die man zit in het bestuur van het Betaalde Voetbal en die heeft dus een grote rol in dit hele gebeuren. En de stilte rond hem vind ik echt heel opvallend. Dus wat heeft hij gedaan en of niet gedaan allemaal, ik wil dat allemaal weten.

8 november 2018 om 19:41

Ben het eens met wat je zegt, inclusief hybride veld. Maar het lijkt dus wel weer wat genuanceerde te liggen blijkt uit de up;date en iedereen weer op de banken. Wat dat betreft zet het AD Heracles dus 1 op 1 in een kwaad daglicht. Ach ja, t AD...

Heracles gijzelt de eredivisie. Daar moet toch wat aan gedaan kunnen worden? 17 Bvo's zien dat een plastic ondergrond mede de oorzaak is van de neerwaartse spiraal waarin het Nederlandse voetbal zich momenteel begeeft maar alleen Heracles denkt alleen aan zichzelf en heeft schijt aan het Nederlandse voetbal in het algemeen.
Misschien moeten de plasticclubs een eigen competitie starten....

8 november 2018 om 09:11

Dat heeft de Knvb gedaan om dit uberhaubt toe te laten.
Het standpunt van Heracles is heel logisch. Je moet meer kosten gaan maken. De compensatie daarvan is geen vast gegeven omdat het afhankelijk is van hoe andere clubs het in europa doen. Ze moeten meer kosten gaan maken voor onderhoud veld etc, en je verliest waarschijnlijk een van je grootste sponsor.
Hoe had jij gereageerd?
Als ik Heracles was geweest was ik idd ook naar het CAS gegaan, dit alleen maar om een betere compensatie te krijgen.

8 november 2018 om 09:19

Het aparte is dat schijnbaar alleen Heracles een natuurgrasveld niet kostendekkend kan onderhouden voor het geboden bedrag. Alle andere Bvo's schijnen dat wel te kunnen?

Het is sowieso bezopen om te voetballen op plastic. Als je als profclub niet instaat ben om een normaal grasveld aan te leggen en te onderhouden ben je de naam profclub niet waard. Heracles stelt verkeerde prioriteiten schijnbaar. 1 Overbetaalde voetballer minder in de selectie en je heb aanleg en onderhoud van je gras er alweer uit.

Betere compensatie? Voor wat? Zowel aanleg al onderhoud kunnen royaal gedaan worden van het geboden bedrag waarom denk je dat de andere Bvo's allemaal toehappen?

8 november 2018 om 09:25

@ Tornado,

Omdat zij niet zoveel sponsorgeld naar binnen trekken als Heracles. Het stadion is erop gebouwd dat er kunstgras in kwam. De verbouwing is groter dan de compensatie.
Daarnaast zal men op zoek moeten naar een andere trainingslocatie, aangezien dit op het kunstgras gebeurde.

Je snapt toch zeker zelf wel dat het niet gaat om niet kunnen, maar om niet willen tov de compensatie die er nu ligt. Waarom zou Heracles dat doen. Draaien sinds begin jaren 2000 altijd zonder nacompetitie te spelen in de eredivisie. De sponsor betaald een groot deel van alle kosten voor het kunstgras en stopt daarnaast nog geld in de kas.
Dat weegt gewoon niet op tegen de compensatie. Dat snap je zelf toch echt wel of niet?

8 november 2018 om 09:53

Een trainingsaccomodatie is iets wat meer clubs moeten organiseren maar daar is vast wel wat mee te regelen met naburige amateur verenigingen.
De onwil van Heracles zal ze geen goed doen andere bvo's zullen Heracles als parasiet gaan zien. De negatieve houding ten opzichte van de eredivisieclubs en knvb om het Nederlandse voetbal weer vooruit te helpen zal op lange termijn waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen voor Heracles.

Nogmaals een club die niet in staat is een bespeelbaar grasveld te onderhouden is lachwekkend.

Het zal inderdaad voornamelijk onwil en hebberigheid zijn als Heracles wil kunnen ze echt net als de andere bvo's gewoon een grasveld aanleggen en onderhouden van het geboden geld...

8 november 2018 om 10:11

@ Tornado72,

Het zullen moeten organiseren is allemaal leuk en wel, maar extra werk. Daar heeft nog nooit iemand op zitten wachten. Ook Heracles niet dus doen ze daar lastig over.

Ik denk dat het zien van parasiet wel meevalt. Elke beleidsman met een beetje financieel inzicht was hier niet mee akkoord gegaan.

Heracles is nogmaals net zoals iedereen prima in staat, maar Heracles heeft andere belangen, namelijk sponsoring, minder kosten, minder werk en meer geld.

Waarom zou je meer doen voor minder?
Als je me daar een logische berekening van kan geven zal ik deze discussie meteen stoppen je gelijk geven.

8 november 2018 om 10:32

Steeds meer amateurverenigingen spelen op kunstgras en zitten niet te wachten op een profclub die dagelijks het gras wat er nog wel is belast. Daarnaast zal er een aparte accomodatie moeten komen op het terrein van de amateurclub.
Het is allemaal erg makkelijk om zonder alle achtergronden Heracles te veroordelen.

8 november 2018 om 10:43

@hankey,

Dus eigenlijk zeg je dat de rest van de Bvo's het verkeerd ziet en dat de weg van Heracles de enige juiste is?

Extra werk ten behoeve van het Nederlandse voetbal waar Heracles ook onderdeel van is lijkt mij niet te veel gevraagd. Als Heracles de redenatie heeft van laat de andere Bvo's de kastanjes maar uit het vuur halen en dan stappen wij in als wij er echt financieel gewin uit kunnen halen dan ben je dus echt gewoon een parasiet. Niet dat wat Heracles doet verboden is maar het komt wel uitermate egoïstisch over.

Waarom zou alleen Heracles als enige club niet begaan zijn met het welzijn van de eredivisie en alleen maar belust zijn om zoveel mogelijk geld te peuren uit deze situatie? Er wordt een prima aanbod gedaan wat de aanleg en het onderhoud van een eredivisiewaardig grasveld ruimschoots compenseert maar Heracles wil meer meer meer. Ik denk dat Heracles veel sympathie gaat verliezen bij de gemiddelde voetbalsupporter, voor wat het waard is natuurlijk. Want sympathie alleen levert natuurlijk geen enkel euro op..

8 november 2018 om 10:46

@kohaku,

Nu traint Heracles toch ook alleen op plastic? Als zij straks als enige op plastic spelen hebben ze dan ook niet al de behoefte om op gras te trainen dat zullen ze dan toch ook buiten de deur moeten doen?

8 november 2018 om 12:39

Wie zegt dat ze de enige zijn dan? Blijven alle clubs gecompenseerd worden als ze degraderen en de inkomsten teruglopen? Zo niet dan ligt er weer heel snel een kunstgrasveld.

8 november 2018 om 12:40

@ Tornado72,

Ik zeg niet dat Heracles het als enige juist heeft.
Ik zeg wel dat ik de houding van Heracles begrijp.
Jij zegt dat de financiële tegemoetkoming ruimschoots compenseert.
Ik zeg dat dit alles behalve het geval is.
Nogmaals één van de grootste sponsoren trekt de stekker eruit omdat dat leverancier is van kunstgras, Dit gaat niet over een paar ton, maar over miljoenen elk jaar.
En ik kan me voorstellen dat Heracles idd wacht tot de rest de kastanjes uit het vuur haalt met de achterliggende reden die ik net noem.
Jij had zomaar één van je grootste sponsordeals laten lopen omdat andere ploegen de compensatie wel prima vinden? Dat had ik ook niet gedaan.
Alles bij elkaar op gerekend komt Heracles zwaar tekort met deze "deal".
Resume, afscheid nemen van de langst zittende hoofdsponsor in de eredivisie, namelijk 12 jaar, heel veel extra werk.
Daar tegenover sympathie van tegenstanders en compensatie van nu 900.000 ongeveer en maar afwachten voor de komende jaren.
Rekensom....laat maar. Gewoon een beroerde deal

8 november 2018 om 11:47

Het lachwekkende is dat de (oud)Heracles voorzitter het de topclubs altijd verweet dat ze alleen aan hun eigen belang dachten, en nu maken de topclubs een duidelijk financieel gebaar en nu worden 17 clubs door 1 club gegijzeld. Ik snap dat Heracles met ten Cate in een lastige situatie zit maar ga daar eerlijk het overleg over aan. De verslechterde positie van het Nederlandse voetbal heeft een duidelijk verband met de vele kunstgras velden en de enige manier om Nederland weer de weg naar boven te laten vinden is hiermee te stoppen. In het verleden kwamen grote sterren als Ibrahimovic en Suárez naar Nederland als volgende stap in hun carrière, nu laten veel aspirant sterren Nederland al links liggen door dat vervelende kunstgras.

Gewoon een regel maken dat je als club zijnde het gras eruit moet hebben. Anders wordt je een divisie naar beneden gezet.

8 november 2018 om 08:59

Ga je niet halen tegenover het CAS denk ik.

8 november 2018 om 10:11

Kan best wel eens werken. In meerdere competities zijn er bijvoorbeeld eisen aan minimale stadioncapaciteit en andere faciliteiteneisen om toe te mogen treden tot een competitie.

8 november 2018 om 10:17

Klopt, om toe te treden tot een competitie. Het is echter wel moeilijk om de eisen aan een competitie te veranderen als er een weigerende club in die competitie zit, vooral aangezien de regels van de Knvb op dit moment zijn gebasseerd op die van de Uefa en Fifa

8 november 2018 om 09:13

Hahaha ja jij snapt het. de enige promovendus is de afgelopen 20 jaar die nooit nacompetitie oid heeft gespeeld wil jij eruit gooien omdat de Knvb het goed vond om ze op kunstgras te laten spelen en zij nu niet terug willen.

8 november 2018 om 09:18

Kunstgras is natuurlijk ook de reden dat ze nooit gedegradeerd en/of nacompetitie hebben gespeeld! Totaal ander voetbal en daardoor zeker de eerste jaren gewoon een belachelijk voordeel.

8 november 2018 om 09:26

Dat is speculatie, daarmee ga je het niet redden voor het CAS of welke andere instantie. Verder nog redenen?

8 november 2018 om 10:34

Volgens jouw redenatie zouden clubs met kunstgras dus moeilijker degraderen? Totale onzin en ook niet te bewijzen.

8 november 2018 om 10:35

Het is uiteraard speculatie... maar cijfers liegen niet! Kijk maar eens terug hoeveel punten er in eigen huis gehaald werden. En vooral ook hoe weinig daarbuiten.

8 november 2018 om 10:41

Heb je er wel eens over nagedacht dat ze de afgelopen 20 jaar nooit nacompetitie hebben gespeeld omdat ze meer tonnen hebben kunnen investeren dan concurrenten mede door het spelen op plastic?

8 november 2018 om 10:42

Lucatoniet,

dit hebben heel veel ploegen. Dit is het zo genoemde thuis voordeel.
p.s. Dit is ook geen feit, maar puur speculatie.

8 november 2018 om 10:44

@ Nolimit,

heb jij er dan wel eens over nagedacht dat dit juist een uiterst lucratieve deal is geweest waar ze niet zomaar vanaf willen?

iets met spijker en kop.

8 november 2018 om 09:35

Het kunstgras is destijds toegestaan door de Uefa Fifa om op plekken, Rusland Scandinaviã£â« en etc... gewoon langer door te kunnen voetballen in de winter. Heracles heeft gebruik er van gemaakt dat Ten Cate in Nijverdal zit, de grootste maker ter Wereld (meen ik) van die matten. Heracles heeft er een mooi sponsorcontract er mee uit gesleept. De Knvb kan Heracles nooit en te nimmer dus naar een klasse lager zetten. En Heracles zal wel gek zijn om zomaar ten Cate uit de sponsorkringen te gooien. Ten Cate gaat niet het contract opzeggen, want op nog geen 10 km hebben ze een stadion met het meest moderne kunstgrasveld ter wereld. Hierin snap ik Heracles volkomen, je hebt hier dus ook veel meer contacten met andere profclubs die een kijkje komen nemen, al is het maar om een kunstgrasveld voor je jeugdopleiding aan te schaffen waar ook ter wereld. In deze kan je het een beetje vergelijken met Philips, die PSV gebruikte als uithangbordje.

8 november 2018 om 10:39

Maar je wil ook niet 17 clubs tegen je hebben....als er straks bepaald wordt door 17 clubs dat ze geen spelers kopen en verhuren aan Heracles dan gaat de club snel problemen krijgen. Ook andere sponsoren zullen het niet leuk vinden om bij een club te horen die door 17 clubs betiteld word als collaborateurs. Het probleem voor Heracles kan wel eens uitdraaien op een faillissement. In dit stadium kunnen ze het nog hard spelen maar als 17 andere clubs het ook hard gaan spelen is er een serieus probleem in Almelo

Tja wanneer er een Europese super league komt en de CL afgewaardeerd wordt zullen de inkomsten wel slinken. Zit je dan met je dure natuurgras oplossing...

8 november 2018 om 08:53

Die "dure" oplossing kunnen vrijwel alle amateurclubs zich ook veroorloven, moet zeker voor een club als Heracles makkelijk te doen zijn. Daarnaast zijn cl inkomsten niet echt iets waar Heracles zich druk om hoeft te maken.

8 november 2018 om 10:41

Dure oplossing....mijn club heeft 8 natuurvelden....ik betaal 140 euro contributie..poeh poeh wat duur een grasveld.

8 november 2018 om 11:35

En de gemeente betaald de rest bij aan subsidie. Wat een vergelijking zeg.

Een plasticveld prefereren boven een normaal veld. En kom niet aan met het financiã«le plaatje. Als je als club geen grasveld en trainingsfaciliteiten kan betalen hoor je gewoon niet thuis op het hoogste niveau.

8 november 2018 om 09:05

Nou, supporters kunnen weinig doen aan de keuzes die de hoge heren van een club maken. Kan ik weten als Twente supporter. Dit kun je hen dus ook niet aanrekenen. Als supporter niet meer naar het stadion gaan en / of een protestactie is misschien een optie maar voelt ook een beetje onnatuurlijk als supporter met liefde voor die club.

8 november 2018 om 09:20

Tussen kunnen en willen betalen zit een groot verschil. Die eerste opmerking van je is erg sneu, neem aan dat deze reactie verwijderd wordt.

8 november 2018 om 09:43

Jou verhaal slaat de plank compleet mis. Ben absoluut geen supporter van Heracles, maar het is volkomen logisch dat Heracles op zo'n veld speelt. Heracles kan echt wel een natuurveld betalen. Dit heeft gewoon ermee te maken dat ten Cate heel veel geld in Heracles steekt, als groot bedrijf uit de regio. Daarbij levert het Heracles ook nog veel voordelen op. Zoals topploegen die in Almelo komen kijken naar het veld, zo kan je contacten maken, al is het voor een topploeg alleen maar om het jeugdcomplex een kunstgrasveld te geven. Heracles is gewoon het uithangbord van ten Cate. Zoals PSV dat altijd was van Philips.

8 november 2018 om 10:02

@fhnb

topploegen die bij Heracles komen kijken naar het kunstgras voor de jeugd????? Hoe kom je aan deze wijsheid. Topploegen die bij Ajax en AZ komen kijken naar het opleiden van jeugd kunnen direct kijken naar het kunstgras wat er voor diezelfde jeugd ligt.

Zie ook helemaal niets van die zogenaamd geweldige contacten terug. Zie Twente en NAC bv geweldige spelers huren van absolute topploegen. Nog niet een keer gezien bij Heracles.....

8 november 2018 om 10:11

Het heeft toch totaal niks met de jeugd te maken. Voor Ten Cate is het stadion van Heracles het uithangbord. Er word in het stadion geregeld nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd, waar grote clubs op afkomen.

8 november 2018 om 10:26

Vind het wel leuk dat je Twente en Nac noemt (kan Vitesse ook wel bij), Heracles heeft als standpunt dat ze eigenlijk geen spelers willen huren omdat het je niks oplevert, vorig jaar Gladon gehuurd maar voor de rest nooit dus eerst even feiten checken aub.

groeten van een Heracles supporter die ook liever gewoon gras heeft (ook al is het alleen maar zodat ze uitwedstrijden ook eens gaan winnen😉)

Is er niet iets in de regels op te nemen dat wanneer je wilt promoveren er een natuurgrasveld verplicht is? En dan hopen dat Heracles degradeert zodat wanneer ze terug kunnen komen een natuurgasveld aan moeten leggen.

8 november 2018 om 10:37

Zolang de Uefa en Knvb kunstgras toestaan is er niets van te zeggen.

8 november 2018 om 15:59

En dan de nummer 14 van de KK-divisie laten promoveren als de rest kunstgras heeft? Of stoppen met degraderen uit de EL?

9 november 2018 om 09:42

Dat zou je moeten onderzoeken. Of er degradeert er 1 niet of de volgende op de ranglijst van de KKD gaat naar de ED

En juist met Heracles is de kunstgras ellende begonnen in Nederland..

8 november 2018 om 09:16

Dit is begonnen met de Knvb. Heracles heeft het gevraagd en de Knvb heeft niet nagedacht over de consequenties. Dat Heracles hier nu een belangrijke bron van inkomsten uit heeft is de belangrijkste reden dat ze niet terug willen. Meer dan logisch lijkt me zo.
Het voorstel om 10% van de europese inkomsten te delen over de clubs met kunstgras is natuurlijk peanuts in vergelijking met een grote sponsor, veld wat je krijgt, onderhoudskosten en eventuele kosten die je moet maken om er uberhaubt normaal gras in te krijgen.

Apart, de KNVB mag dus wel regelgeving opstellen mbt de lichtmasten en de capaciteit van de lampen, de minimale hoeveelheid zitplaatsen, de veiligheid in het algemeen etcetera. Maar een simpele eis van een normale grasmat (waar je ook nog eens voor gecompenseerd word notabene) zou niet mogen? Heracles gewoon verplichten mee te doen en zo niet dan ook geen eredivisie voor die mannen. Bovendien is het met 99%voor en 1% tegen democratisch verkozen dus hebben ze geen poot om op te staan zo lijkt het mij.

Wel grappig, als in de kkd de overgrote meerderheid voor spelen in het interland weekend is dan is het belachelijk dat er niet naar de drie clubs geluisterd wordt die tegen zijn. Nu gebeurt het in dit geval wel, en is dat belachelijk.

8 november 2018 om 09:01

Nee, dat is logisch. Bij de eerste kwestie zijn drie clubs vóór het veranderen van de regels (er werd al gespeeld op interlandweekenden) en bij de tweede kwestie is één team tegen het veranderen van de regels. Ik vind dit wel een wezenlijk verschil.

8 november 2018 om 10:44

Eigenlijk niet, in beide gevallen zou de minderheid het bepalen.

8 november 2018 om 12:03

Als je er heel zwart wit naar kijkt, dan wel ja. Maar je moet ook de context er bijzetten natuurlijk.

De Knvb en clubs willen af van kunstgras om verschillende goede redenen, waaronder de competitie aantrekkelijker maken voor voetballers en het voorkomen van blessures.

De KKD clubs willen hoogstwaarschijnlijk blijven spelen tijdens interland periodes, omdat dit in hun voordeel is. De top teams in de KKD staan vaak wel wat spelers af aan nationale (jeugd) teams. Deze clubs zijn dan verzwakt waardoor de kleinere teams weer kans hebben om van hun te winnen. Heb ik hier bewijs voor? Helaas niet, maar dit zal geen club natuurlijk officieel naar buiten brengen.

8 november 2018 om 12:34

Clubs uit de KKD waren vooral voor omdat het een aantal sfeerloze maandagavond wedstrijden scheelt, dat was de keuze nl. Spelen tijdens interlands o extra maandagavondwedstrijden.

Denk dat Heracles weinig andere keus heeft. De kostenpost voor de overstap naar echt gras is gewoon veel te hoog. Een nieuwe trainingsaccomodatie nodig (waar nu getraint wordt in het stadion, met gebruik van bijvoorbeeld de videowalls). Een belangrijke sponsor die vervangen moet worden, ten Cate is al tig jaar een van de belangrijkste sponsors van de club en leverancier van kunstgras. Plus de aanleg en het onderhoud van de grasmat zelf. Dat gaat 'misschien wel een miljoen per jaar' niet compenseren...

8 november 2018 om 08:54

Wat een bullshit, ze konden wel een nieuw stadion bouwen met 2 ringen. Je bent een profclub dus als je geen grasmat kan neerleggen dan hoor je niet op het hoogste niveau thuis. Almere City kan de switch naar gras ook gewoon maken. Dit is gewoon niet willen..

8 november 2018 om 09:00

Het gaat er toch ook niet om wat er in het verleden (volledig volgens de regels) mogelijk is geweest? Het gaat er om dat het aanpassen van de regels Heracles in de toekomst ontzettend negatief zou beïnvloeden, daar zijn ze gewoon terecht op tegen.

Jij zou er ook op tegen zijn als de overheid jouw zou dwingen om je huis opnieuw te bouwen omdat jij toevallig gele stenen hebt gebruikt, die altijd toegestaan waren, maar die ze nu opeens niet meer willen..

8 november 2018 om 09:09

Wat een slechte vergelijking. Je speelt in een nationale voetbalcompetitie waar altijd en door iedereen op gras gespeeld wordt, ook in de rest van Europa. Dan leg je zelf een kunstgrasmat neer wat eigenlijk al een schande is dat je dat doet als profclub, dan weet je dat je het risico loopt dat je op termijn daar een conflict over gaat krijgen aangezien voetbal op gras wordt gespeeld overal en zo hoort het ook. Als ik een huis zou bouwen dan heb ik geen rekening te houden met dat ik een professional ben en nog concurrenten heb waarmee ik in een competitie speel. Tuurlijk is het al fout geweest van de KNVB om kunstgras toe te staan maar ze staan ook in hun recht om dit weer in te trekken. Als Heracles allemaal zo lastig blijft doen dan moeten ze hun licentie maar gewoon intrekken..

8 november 2018 om 09:15

Slechte vergelijking of niet, Heracles heeft altijd volgens de regels gespeeld, de voordelen van kunstgras zoveel mogelijk uitgeplozen, en probeert nu het onderste uit de kan te onderhandelen om zijn toekomst veilig te stellen. Ze staan sterk omdat de Eredivisie CV dit zo lang heeft toegestaan.

8 november 2018 om 09:21

@ Hvh1903,

Idd, het is zo logisch als wat. Knvb heeft het toegelaten. Heracles heeft hier gebruik van gemaakt en inkomsten uitgehaald. Die ga je niet weggeven omdat iemand anders even steigert.
Licentie intrekken en dat soort kreten zijn natuurlijk helemaal onzin. Laat ze dat lekker doen bij clubs die hun boekhouding niet op orde hebben.

8 november 2018 om 09:21

De vergelijking gaat nog steeds op. De straat is de enige in de wijk waar in plaats van rode ook wat gele huizen staan. De rest van de straat haalt op verzoek van de rest van de straat de gele huizen maar neer en zet er ook rode neer. Jij hebt er echter geen zin in en je hebt het geld er ook niet voor over. Je vind zelf je huis mooi en je kan er prima in leven. Waarom zou je het weghalen?

8 november 2018 om 09:34

Gaan jullie nou serieus een huis wat van een persoon is vergelijken met een voetbalclub die in een competitie speelt en ook in Europa. Andere clubs moeten daar ook spelen en voetbal wordt gewoon op gras gespeeld, punt uit.

8 november 2018 om 10:43

Ben jij wereldvreemd of zo? Het vorige WK voetbal voor vrouwen is op kunstgras afgewerkt. In de Europacup wordt ook op kunstgras gespeeld.

8 november 2018 om 11:06

@tilburg013 ten eerste heeft de Knvb geen toestemming ervoor gegeven, maar de Fifa. Het enige wat de Knvb doet is jaarlijks het veld te keuren of het speelgerechtigd is, dit volgens de regels van de Fifa. De Knvb heeft hierin totaal niks te zeggen. Dat kunstgrasvelden werden toegestaan had ermee te maken dat velden in bijvoorbeeld Rusland met Europese wedstrijden nog erger waren dan het veld van de Spurs afgelopen dinsdag tegen Psv. Heracles heeft zijn recht gepakt door met 's werelds grootste producent van kunstgrasvelden een traject in te gaan, die hun flink veel geld oplevert en ook nog in de regio zit. De Fifa zal nooit meer van kunstgras afstappen zolang alle stadions niet overdekt zijn en er een goeie methode is gevonden om in overdekte stadions gras goed te laten groeien.

8 november 2018 om 08:57

Wat een onzin. Amateurclubs doen het toch ook niet met een miljoen per jaar? Het eenmalig verwijderen van je plastic en het neerleggen van natuurgras kost misschien een keer veel geld, maar dat onderhouden is voor een club als heracles makkelijk te betalen. Dat ze Ten Cate als sponsor hebben is jammer maar daar heeft de KNVB niks mee te maken

8 november 2018 om 10:46

Scheelt wellicht dat de meeste sportparken door de gemeente onderhouden worden. Is ook niet zonder reden dat er meer kunstgras wordt aangelegd door de gemeenten op de sportparken.

8 november 2018 om 10:49

Dan vergeet je de aanleg en draaiende houden van de verplichte veldverwarming. Dit is de grootste kostenpost, niet het gras. Daarom gaat de vergelijking met amateurs niet op, die hebben die verplichting niet.

8 november 2018 om 08:58

als jij niet voor een miljoen per jaar een grasmat kunt onderhouden ben je ook het professionele voetbal niet waardig, want dan ben je gewoon niet professioneel. Dat de sponsoring een probleem is klopt, maar ook de sponsor zal moeten begrijpen dat met deze opstelling de naam Ten Cate ook al een negatieve connotatie krijgt. dus ook niet goed voor de business.

8 november 2018 om 09:03

Zoals ik al aangaf ontstijgen de kosten alleen het aanleggen van echt gras in het stadion ver. Heracles is gewoon aan het onderhandelen, en ze hebben een vrij sterke positie, ze hebben zich altijd aan de regels gehouden. De Eredivisie CV had moeten ingrijpen toen het eerste kunstgrasveld goedgekeurd werd door de Knvb.

8 november 2018 om 10:48

De negatieve naam zal ten Cate niet krijgen, supporters kopen immers zelf geen kunstgrasvelden. Clubs wel en die boeit dit hele verhaal niet.

8 november 2018 om 11:09

Gelukkig dat mensen bij de amateurclubs, die de meeste van deze velden aanschaffen, nooit supporters van voetbal zijn.
Weet niet of je beseft dat het grootste aantal kunstgrasvelden bij de amateurs liggen en dan nog met name bij de plaatselijke voetbalclubs.

8 november 2018 om 09:20

Inderdaaad onzin wat je zegt. Kostenpost te hoog? Kom op nou. Ik was vorige week op Cyprus, in al die dorpjes bij kleine lokale verenigingen liggen de meest prachtige grasvelden. Prachtig onderhouden. Weet je hoevaak het daar regent tussen begin april en eind oktober? Gemiddeld geen enkele druppel. En toch ligt het er prachtig bij, goed onderhouden, en die vereningen hebben echt weinig centjes. En dan is een grasveld voor een professionele eredivisieclub een 'te hoge kostenpost'? Als dat zo is hebben ze echt niets in het betaalde voetbal te zoeken.

Dit kan je toch niet serieus nemen. Wel een nieuw stadion kunnn bouwen met 2 ringen maar geen grasmat neer kunnen leggen. Voor mijn part trekken ze de licentie van Heracles in als ze dit echt doorzetten. Wat een schande, je zult maar supporter zijn van Heracles, die kunnen hier natuurlijk weinig aan doen maar vgm vinden die het zelf ook wel prima om op kunstgras te spelen. Je staat gewoon voorschut in de rest van Europa..

De Knvb maakt zoveel regeltjes waarom nu dan niet een verbod op kunstgras leggen. Of heeft hier Jan Smit iets mee te maken die was toch de man achter het kunstgras en nu een bobo van de Knvb. Hoe hebben ze die man kunnen kiezen voor de Knvb terwijl hij Heracles niet eens de baas kan. Afschuwelijk en Heracles verbannen uit de competitie . Geen enkele club moet er meer tegen willen spelen en als alle clubs daarachter staan dan moet Heracles kiezen of betaald voetnbal of terug naar de amateurs. Het is toch een schande dat zo'n club even de dienst uitmaakt t.o.v. alle overige welwillende clubs. Bewezen is dat zo'n veld al super slecht is voor de ledenmaten alleen hun hebben er geen last van en spelen zo in op hun voordeel en trachten zo te overleven in het betaald voetbal.
Weg ermee met dat gehele Heracles die nu zijn naam zogenaamd eer aan doet en terug gaat naar het verleden van het was de grootste van de Griekse helden, een toonbeeld van mannelijkheid. Nou dat mannelijkheid laat er maar snel van af. Deze club is niet betaaldvoetbal waardig. Het moet verboden worden nogmaals niet alleen door de Knvb maar ook door de Eufa en Fifa dan gaan ze wel een toontje lager spelen.

Ondanks dat het begrijpelijk is omdat Heracles Ten Cate als hoofdsponsor heeft, vind ik dat je als voetbalsport in zijn geheel kunstgrasvelden in de prof-competities moet afschaffen.
En aangezien we in een democratie leven zou ik zeggen als 17 van de 18 clubs voor zijn dan heeft club 18 gewoon pech. Wet van de meerderheid.
Daarnaast beseft Heracles terdege dat buiten de sponsoring ze toch enig voordeel halen uit die kunstmat,
je ziet dat technische clubs toch minder lekker spelen op het kunstgras en zeker als het dan even niet natgemaakt wordt.

8 november 2018 om 09:18

De meerderheid en democratie hebben niets te zeggen als de regels stellen dat dit soort zaken unaniem besloten moet worden...

Verder snap ik Heracles wel aangezien zij met Ten Cate een producent van kunstgras als hoofdsponsor hebben en ze eigenlijk alleen maar dingen te verliezen hebben in deze discussie. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat Ten Cate stopt als hoofdsponsor op het moment dat het kunstgras bij Heracles verdwijnt. Dan zijn de gevolgen voor Heracles toch een stuk groter dan mensen in eerste instantie overzien.

Daarnaast zijn we hier heel druk bezig met het oplossen van een probleem dat we vooral in ons hoofd hebben. Ik heb in alle discussies eigenlijk zelden tot nooit valide en op feiten gebaseerde argumenten langs zien komen waarom kunstgras verboden zou moeten worden. Argumenten dat kunstgras voor meer zware blessures zorgt is wetenschappelijk onderzocht en blijkt niet waar en dat kunstgras de oorzaak is dat het Nederlandse voetbal in een dip zit is op dezelfde onderbuikgevoelens gebaseerd. Okã©, er zal een enkele speler niet naar de eredivisie komen vanwege kunstgras maar is dat nu werkelijk een mega probleem? Verder zijn er argumenten als ‘voetbal hoort op echt gras’ wat mij betreft vooral een bewijs van niet willen verbeteren.

Ja inderdaad, “verbeteren”. Ik zie kunstgras zeker als een verbetering en het feit dat we nu in dit topic al pleiten voor hybride matten onderstreept dit. Want die matten zijn ook niet 100 gras maar zijn zeker een vooruitgang en zouden er ook niet zijn gekomen als iedereen had vastgehouden aan de matten die we altijd hadden. Zelf voetbal ik veel liever op echt gras dan op kunstgras en heb ik als keeper twee dagen last van mijn gewrichten na een wedstrijdje op kunstgras. Maar ik ben geen topsporter, ben al ouder en ben opgegroeid met echt gras. Ik speel ook met jonge jongens die als ze de keuze krijgen het liefst wel op het kunstgrasveld spelen. En ergens hebben ze nog gelijk ook want kunstgras is wel altijd goed bespeeldbaar, heeft geen pollen en de situatie is voor iedereen ongeveer gelijkt.

Kortom wat mij betreft is dit prima en mag je clubs zeker aanmoedigen om naar gras over te schakelen, maar ga niemand verplichten want dat lost toch niets op. Volgens mij hebben we wel grotere problemen in het Nederlandse voetbal waar we ons druk om kunnen maken. En niet allemaal gaan mopperen als het veld in bijvoorbeeld Groningen slecht is na wat vorst of als PSV tegen een zeperd aanloopt in Europa omdat ze op een knollenveld moeten spelen.....

8 november 2018 om 09:58

Dammie

Ik heb geen op feiten gebaseerde argumenten waarom kunstgras eruit moet, maar uit ervaring weet ik dat kunstgras het spel zelf gewoon erg beã¯nvloedt. Ik heb op zowel nieuw kunstgras bij mijn oude amateurclub als oud kunstgras gespeeld (van die halve tennisvelden).
Ballen stuiten hoger, rollen veel verder door en ook al geldt het misschien niet voor iedereen: maar ik had na een wedstrijd op zo'n veld steevast last van de knieã«n en als eindresultaat mijn patella-pees afgescheurd na een draai op een nieuw kunstgrasveld, en das een dikke pees kan ik je vertellen.
Maar zoals ik al begon: het spel wordt imo anders en dat lijkt me niet de bedoeling en vind ik het meest storend. Sterker nog: het valt me ook gewoon op op tv als Twente een uitpot op kunstgras heeft. Zo viel me andersom op dat de bal bij Dordrecht onverwacht 'normaal' rolde, na googlen zag ik dat zij een hybride veld hebben. Het verschil in spel is te groot tussen wel- of niet kunstgras, en dat irriteert me. Bovenal vind ik een polletje er ook gewoon bijhoren, het is immers geen zaalvoetbal. Net als rondvliegende graspollen, maar dat is romantisch gedacht natuurlijk.

Verder kun je Heracles niet veel verwijten, maar wel de Knvb dat ze plastic velden uberhaupt toegestaan hebben. De schuld ligt bij de Knvb en niet bij Heracles.

8 november 2018 om 10:13

Inderdaad de bal reageert anders maar dat doet hij op verschillende grasvelden natuurlijk ook. Ook daar speelt de ondergrond (onder het gras), de lengte van het gras en het onderhoud een belangrijke rol. Als jij gewend bent in de Kuip te spelen en je moet aan het einde van het seizoen op het 6de veld bij FC Bal op het dak, is dat ook totaal anders. Voordeel van kunstgras is wel dat of je nu de eerste wedstrijd van het seizoen er speelt of een paar dagen na een NFL wedstrijd, de kwaliteit van de mat is nagenoeg hetzelfde. Dat kun je bij gras niet zeggen....

Ik ben zwaar geblesseerd geraakt aan mijn knie doordat ik verkeerde terecht kwam toen ik een voorzet uit de lucht plukte. Dat was ‘gewoon’ op gras aan het einde van het seizoen....

8 november 2018 om 10:25

Dammie

Klopt dat er veel verschil zit in ook echte velden, vooral bij amateurs.
Echter lijkt mij het verschil tussen echte grasvelden in de Eredivisie kleiner dan het verschil tussen de echte grasvelden en kunstgrasvelden in de Eredivisie.
Maar ook dat is een aanname.

8 november 2018 om 10:32

Ik meen me velden in Breda, Amsterdam, Groningen etc te herinneren waar plaggen in de rondte vlogen of waar geen sprietje meer te zien was. Het is dus een illusie om te denken dat grasvelden in de eredivisie allemaal biljartlakens zijn. Het veld in Wembley waar PSV op speelde dinsdag sloeg ook nergens op...

8 november 2018 om 11:11

Heb ook nooit aantoonbaar gezien dat kunstgras beter is...

8 november 2018 om 11:21

Beter is een ruim begrip maar volgens mij onderbouw ik keurig waarom ik dat vind...

8 november 2018 om 13:33

Zeker waar Dammie, echter waren dat uitzonderingen. Net als Wembley trouwens. De velden liggen er daar over het algemeen(!) prima bij.
Maar eens: op kunstgras kun je altijd spelen. In de zaal ook. Mijn punt blijft dat het een heel ander spel wordt.

8 november 2018 om 15:14

Op velden die niet gemaaid of besproeid zijn ook en dat is geen probleem?

8 november 2018 om 16:19

Dan is het verschil nog steeds niet zo groot als tussen echt gras en nep gras imo. Maar we worden het niet eens. Ook geen probleem.

Ja, het was te verwachten dat Heracles dwars zou liggen.

Daarom is het alternatief een prima optie. Dan dingen zij niet mee met de verdeling van het extra geld. En wat mij betreft krijgen zij ook minder geld vanuit het potje van de TV rechten.

Eigenlijk zou zoiets ook moeten gelden voor clubs, die geen uitsupporters ontvangen tenzij het vanwege veiligheidsoogpunt zou zijn !

Schandalige actie van die Tukkers. Geen normale grasmat neer kunnen leggen, geen eredivisie en dan maar lekker ballen in de KEUKEN KAMPIOEN LEAGUE. En dan net als de belofteteams niet mogen promoveren.

8 november 2018 om 10:53

En dan de Knvb die een hele stevige schadevergoeding moet betalen omdat er geen juridische basis is om Heracles te weren. Kunstgras mag gewoon gebruikt worden van Uefa en Knvb.

Ik ben geen fan van kunstgras, maar nog veel belangrijker vind ik (zoals in diverse artikels zoals onder andere van het Algemeen Dagblad staat) dat de eredivisie gewoon bij 18 clubs blijft, naar 16 verkleinen en play-offs was natuurlijk een belachelijk plan. Daarnaast staat aangegeven dat ze naar 2 rechstreekse promovendi & degradanten willen, een hele goede ontwikkeling, dat is hoog tijd!

Wel vreemd dat bij deze stemming blijkbaar alle clubs voor moeten stemmen. Het is dus niet de meeste stemmen gelden?

Zou Heracles het ook niet een beetje vervelend vinden hoe dit allemaal via de pers gespeeld is? Dit zijn allemaal keiharde onderhandelingen waar Heracles onder druk gezet wordt via de media. Heracles wil waarschijnlijk gewoon meer geld zien, en terecht, want zij hebben er de grootste nadelen van.

Overigens wordt er op de achtergrond in Almelo wel degelijk rekening gehouden met een verbod, ze amateurclub die er naast ligt speelt sinds kort in door Heracles gesponsord tenue, die houden ze te vriend omdat ze straks op hun velden zullen moeten trainen..

8 november 2018 om 09:28

"heracles wil waarschijnlijk gewoon meer geld zien, en terecht, want zij hebben er de grootste nadelen van."

Terecht? Ze hebben jarenlang miljoenen bespaard en krijgen nu zelfs een aanbod om geld te krijgen voor een grasmat.

Heracles heeft niks te klagen.

8 november 2018 om 09:41

@freshzone
Want? Hoeveel hebben ze dan bespaard? Wat krijgen ze nu en weegt dat op tegen de kosten?

8 november 2018 om 11:12

Ze hebben miljoenen bespaard door een keuze binnen de regels van de sport. Dat andere clubs dit niet ook gedaan hebben is hun probleem. Nu willen andere clubs ze dit voordeel afnemen, terecht dat ze zich verzetten.

Ik ken de details van de vergoeding niet, maar het kost Heracles sponsorinkomsten, nieuwe trainingsaccommodatie en een nieuwe grasmat.

Een oplossing is snel gevonden.
De 17 overige clubs moeten gewoon weigeren om uit bij Heracles in het stadion te spelen, 17 tegen 1 en ik vermoed dat de Knvb echt niet optreed tegen de 17, eerder tegen de 1

8 november 2018 om 10:07

Dat zou wel wat zijn, is Heracles gewoon kampioen na alle straffen/puntaftrekken en dergelijke die de andere clubs krijgen :-)

Onbegrijpelijk van Heracles.
Kijk als je in een land speelt met extreme temperaturen speelt zoals Rusland kan ik me voorstellen dat je op kunstgras speelt maar in NL is dat niet het geval.
Heracles was natuurlijk wel de Pioneer van het kunstgras en volgens mij is de leverancier van kunstgras ook een grote sponsor daar (al ben ik er niet zeker van)

8 november 2018 om 09:20

De sentimenten zijn een beetje overtrokken altijd vindt ik. Mensen klagen keihard maar ondertussen laten ze hun kinderen wel vrolijk op kunstgras ballen. En wat je ook vindt, Heracles heeft altijd volgens de regels gewerkt en heeft alle recht om hier over te onderhandelen. Speelt ook altijd een stuk jaloezie mee van minder succesvolle clubs die met een knollenveld niet slagen om stabiel in de eredivisie te blijven..

8 november 2018 om 18:26

Ja idd daar dacht ik ook aan hypocriet gedrag

Was te verwachten dus gewoon in de regels opnemen, net zoals veldverwarming verplicht is. Uiteindelijk denken ze allemaal aan hun eigen portmonee

Toen ik de titel las, wist ik meteen om welke club het ging. Ten Cate, alhoewel hoofdsponsor af, is één van de grootste geldschieters voor Heracles. Heracles is teveel afhankelijk van Ten Cate om het kunstgras af te kunnen schaffen. Daarbij is Ten Cate nogal ontvankelijk en gevoelig aangaande kritiek op "hun" kunstgras. Voorbeeld: in het verleden gaf Munsterman bij Twente eens te kennen dat "alles beter is dan kunstgras". Pardoes draaide stersponsor Ten Cate de skybox op slot en dreigde sponsor af te zijn.

Kortom: Heracles weigert vanwege financiële redenen hun kunstgras op te geven. Blijkbaar hebben de andere Eredivisieclubs geen pressiemiddelen om ze daartoe te verplichten. Het blijft raar, Heracles haalt mijns inziens een enorm voordeel uit hun veld.

8 november 2018 om 10:56

Zolang het reglementair toegestaan is om op kunstgras te spelen hebben de andere clubs weinig voor hun zeggen.

Snap het van 1 kant wel wat betreft Heracles want één van hun sponsoren ( Ten Cate ) levert kunstgras dus vandaar waarschijnlijk

8 november 2018 om 10:46

Kun je alsnog wel om verbieden kan Heracles (Ten Cate) er niet meer om, om een democratische beslissing.

8 november 2018 om 13:00

De enige die het kan verbieden is de Fifa, die draaien echt dit niet om. De Knvb kan niet zeggen, we willen geen kunstgrasvelden in de eredivisie. Als Heracles nu beton als ondergrond neemt dan wel, want dat is niet toegestaan als ondergrond van een voetbalwedstrijd volgens de norm van de Fifa

8 november 2018 om 13:26

FIFA geeft aan dat een nationale bond in principe haar eigen regels mag bepalen. Als de KNVB dus besluit om kunstgras te verbieden in de eredivisie dan mag dat. Dan kan Heracles hoog of laag springen maar regels zijn regels.

8 november 2018 om 15:20

De bond mag helemaal geen eigen regels hanteren. Je mag zelfs niet zonder permissie van de Fifa een wedstrijd organiseren met eigen bedachte spelregels.

De reacties hier vind ik echt een teken hoe de maatschappij in Nederland aan het worden is. Geen enkele begrip voor iemand kunnen opbrengen die het niet met je eens is.

Heracles heeft het alleen kunnen redden door het kunstgras(in de eerste seizoenen leken ze er ook met het voetbal echt een voordeel mee te hebben omdat niemand het kunstgras gewend was, maar nu er zoveel kunstgras is zal dat voordeel de laatste jaren wel meevallen)
Maar de hele club kan overleven in de eredivisie door de financiële voordelen van kunstgras, de sponsor en contacten via kunstgras/sponsor.
Naast dat het stadion misschien er niet is opgebouwd dat er een echte grasmat in kan liggen(hoeveel zou dit wel niet kunnen kosten om aan te passen...) moeten ze ook opeens een trainingscomplex inrichten, bij sommige clubs kost dat ook miljoenen.
Daarnaast zal een Ten Cate stoppen als sponsor, vind daar dan maar eens een andere voor, na mijn idee is in die regio Twente nog gewoon de grootste club, de sponsor zullen dan ook eerder daar geld instoppen.
De extra kosten voor verbouwen stadion, trainingscomplex, wegvallen van een van de grootste sponsors zal er gewoon voor zorgen dat ze uit de eredivisie verdwijnen en misschien zelfs ophouden te bestaan(want waar zou het geld vandaan moeten komen?)
Dus het is dan heel begrijpelijk dat Heracles er alles aan doet om aan het kunstgras vast te houden, aangezien ze misschien gewoon omvallen als ze er van af moeten stappen.

8 november 2018 om 10:38

Moeten ze maar een paar niveautjes lager gaan voetballen.
We hebben het over top voetbal. Spelers die 50-80 miljoen waard zijn kunnen op deze plastic velden enorm veel blessures oplopen.
Daarnaast maakt het de competitie ook onaantrekkelijk voor buitenlandse voetballers.

Wanneer een club als Heracles niet een normaal veld en onderhoud kan betalen moet je jezelf afvragen of ze wel op dit niveau moeten blijven voetballen.

Kunnen ze wel alle andere zaken begroten?
Misschien moet men denken aan een kleiner spelers budget.

8 november 2018 om 10:58

En op gras zijn spelers blessure vrij? Robben speelt al jaren niet op kunstgras en loopt de ene na de andere blessure op. Kevin de Bruyne heeft na zijn ene knie nu de andere kapot, ook op gras. Dit is dus geen argument.

8 november 2018 om 11:01

Kun jij bewijzen dat spelers eerder blessures oplopen op kunstgras? Op slecht onderhouden natuurgras loop je ook risico’s. De wedstrijd tussen Tottenham en PSV gezien? Mooi grasveld was dat!

8 november 2018 om 11:49

@ Kohaku

Onderzoeken zijn naar mijn mening in dit geval niet het gene wat de doorslag moet geven, uiteraard zullen onderzoeken van Ten Cate hiervan positief uitpakken, en onderzoeken van tegenstanders iets anders zeggen. Eigenlijk doet het er weinig toe, de meeste spelers willen er niets mee te maken hebben, dat is inclusief spelers van clubs die op kunstgras spelen.

Dan is er nog het gegeven dat het voor andere clubs nog moeilijker is geworden om spelers te vinden vanwege die velden. Daarnaast zit er hoe je het ook went of keert geen toekomst in, geen enkele serieuze competitie peinst er ook maar over om kunstgrasvelden in de stadions aan te leggen.

8 november 2018 om 12:56

Die onderzoeken zijn uitgevoerd bij professionele teams en jeugdteams, onder mannen en vrouwen, gedurende trainingen en gedurende wedstrijden. Ook in Nederland is onderzoek gedaan naar blessuregevoeligheid op de verschillende type velden. Onderzoekers volgden vijf teams uit de Eredivisie, drie teams uit de Jupiler League en twaalf jeugdteams gedurende zeventien speelweekenden. Hieruit bleek dat het aantal blessures aan de onderste ledematen bij de volwassen spelers lager was op kunstgras dan op natuurgras. Bij de jeugdspelers was het aantal blessures gelijk.

Bovenstaande is uit een onderzoek waar ook de Fifpro bij betrokken was.

8 november 2018 om 11:41

@ rubje

We hebben het hier over topsport, in geen enkele competitie (met uitzondering in Rusland vanwege het weer) word er op kunstgras gespeeld. Kunstgras hoort gewoon niet thuis in het professionele voetbal waar een eerste selectie op speelt, en al helemaal niet omdat een multinational zo graag zijn rotzooi wilt verkopen waarin geen enkele toekomst zit. En daarbij de het algemene Nederlandse voetbal belang ernstige schade toebrengt.

Heracles mag dan wellicht betere resultaten hebben geboekt, maar dat is niet op basis van sportieve prestaties, maar door een grijs gebied in te gaan qua regelgeving. En zodoende eenzijdig een hele tak van sport die al met genoeg problemen kampt er nog even een schepje er boven op gooit. Iets wat multinationals eigenlijk altijd doen en zo grote schade aanrichten. In het buitenland lacht men zich rot om dit soort amateurisme in Nederland, het was voor Nederlandse clubs al moeilijk om aan fatsoenlijke spelers te komen. Deze kunstgrasvelden hebben dit alleen nog maar moeilijker gemaakt, want van Groningen tot aan Ajax zijn er spelers die weigeren om te komen vanwege die plastic rotzooi. Wat weer economische en sportieve schade veroorzaakt bij andere clubs, je zou ook kunnen stellen dat Heracles niets geeft om het Nederlandse voetbal.

Verder kaart jij nog een goed punt aan, hoe Heracles en andere clubs aan geld moeten komen. Daar snijd je een heel pijnlijk onderwerp aan. Nu weet ik dat dit hard klinkt, maar teveel Nederlandse clubs kunnen simpelweg gewoon niet meer mee in de hedendaagse professionele voetbalwereld. Nu ben ik geen voorstander van globalisatie, maar dat is helaas ook al jaren door gedrongen tot het voetbal. In die jungle waarin we nu leven is het eten of gegeten worden.

Naar mijn mening zijn er echt drastische maatregelen nodig om het Nederlandse voetbal er weer echt bovenop te helpen. Natuurlijk zijn er zaken die zonder geld zijn op te lossen (door bijvoorbeeld anders op te leiden), maar de meeste clubs kunnen economisch niet meer groeien en daardoor niet meer mee in het hedendaagse prof voetbal. Voor velen is het zelfs al de grootste moeite om elk jaar een sluitende begroting te kunnen presenteren. Helaas zal het schip nog dieper zinken aangezien er in het huidige systeem nooit een meerderheid zal worden gevonden om bijvoorbeeld serieus een Benelux League te onderzoeken/beginnen. Helaas is het onmogelijk om bepaalde romantiek in stand te houden, en tegelijkertijd denken dat we zonder drastische maatregelen het beroerde voetbal niveau structureel kunnen verbeteren.

Het zal mij benieuwen wanneer de rechten voor de Eredivisie weer vrijkomen, waarbij het mij zo goed als zeker lijkt dat FOX de huidige aanbieding niet (sterk) zal verbeteren. Aangezien deze deal al van levensbelang was voor veel Eredivisie clubs houd ik mijn hart vast voor de toekomst van het Nederlandse (club) voetbal. De volgende deal zal of het zelfde zijn of minder, wat op termijn gewoon uitstel van executie is, wellicht moet het dan ook maar gebeuren zodat er een door start gemaakt kan worden. Het Nederlandse voetbal zit niet alleen klem omdat er elders meer geld is, maar ook omdat we in het huidige systeem nooit tot echte veranderingen kunnen komen.

8 november 2018 om 12:13

Ik ben wel benieuwd welke spelers alleen niet gekomen zijn omdat ze 5-6 wedstrijden per jaar zouden moeten spelen op kunstgras?

Mijn inziens heeft het kunstgras niks te maken met de achteruitgang van het Nederlandse voetbal. Als er straks toch nog een akkoord wordt bereikt zal er dus veel meer geld naar het onderhoud van de velden gaan, geld dat dus niet in spelers of opleiding kan worden gestoken(dingen waar het niveau wel mee omhoog gaat)

Gevoelsmatig heb ik ook liever dat er op echt gras wordt gespeeld, maar ik heb het idee dat de meeste mensen er allemaal argumenten bij proberen te verzinnen om dat te bewerkstelligen.

Een Benelux is een hele andere discussie daar moet ik nog maar eens zien of dat wel echt gaat helpen. Het zal niet zo zijn dat er dan een tv aanbieder komt en het bedrag op tafel legt dat gelijk is aan het geld van Nederland+belgie. Ook zal het aantal Europese tickets dan niet zomaar verdubbelen. ipv dat Ajax/psv nu 1 keer in de 2 jaar(grofweg) kunnen rekenen op CL inkomsten zal het dan zomaar 1 keer in de 5 jaar kunnen zijn omdat misschien een Genk of Brugge ook zomaar kampioen kunnen worden. Ga je er dan financieel echt op vooruit als je opeens veel minder vaak in de CL speelt?
Ik zelf kijk graag naar wedstrijden van Ajax/psv/feyenoord en ja dat zal leuker zijn om dan soms Ajax - Brugge te zien dan dat ze naar Emmen moeten. Maar verlies je niet een hele grote achterban als een Groningen, Herenveen, Twente allemaal niet meer in de hoogste divisie spelen? Als je dan in het noorden of oosten van Nederland woont mag je het doen met alleen nog maar wedstrijdjes Twente-emmen of Groningen- Almere of iets dergelijks.

Heel apart en dat te bedenken dat een clubs als Heracles bestaat door clubs als Ajax. Daar kopen mensen een seizoenskaart voor om als Heracles 'supporter' te genieten van een club als Ajax. Als dank krijg je daarvoor altijd een extra 100% inzet als je als Ajax langskomt (als Heracles de week daarop Excelsior ontvangt mag er verloren worden, als er maar van 020 wordt gewonnen). En nu dus ook ondankbaar zijn voor nog eens extra inkomsten door Ajax 'gegegeven' uit Europese inkomsten. Zo ondankbaar.

8 november 2018 om 10:42

Ajax heeft eigenlijk 200.000 seizoenskaarthouders zeg ik altijd. Sterker nog het halve Estadio da Luz kwam gisteren om naar Ajax te kijken. Normaal gesproken zit daar maar 20.000 man. Ze hebben dat stadion uitgebreid naar 65.000 zitplaatsen alleen voor als Ajax een keer langs zou komen.

8 november 2018 om 10:46

@ Meneertje1972

Dat ze ons dankbaar moeten zijn dat de spelers van andere clubs bereid zijn om tegen Ajax wel olle bak te gaan vind ik te ver gaan. Die vrijblijvendheid die jij aankaartte snap ik al jaren niets van, als kleinere clubs ook maar de helft van de felheid en concentratie tegen andere kleine(re) clubs kunnen opbrengen dan zou dat voor die clubs een veel betere eind ranking opleveren. Dit zou ook het niveau van de competitie verhogen, zo´n beetje elke club praat vaak dat ze topsport bedrijven, maar het is lachwekkend dat zoveel spelers zich maar een paar keer per jaar echt kunnen opladen. Die vrijblijvendheid in het Nederlandse voetbal erger ik mij al jaren groen en geel aan.

Het is nog maar zeer de vraag of het CAS iets tegen een kunstgrasverbod zal kunnen doen. De grasmat is onderdeel van de spelregels en daar gaat de bond over en niet een individuele club. Het enige dat Heracles eventueel zou kunnen bereiken is een schadeloosstelling, maar die krijgt de club in het plan al in de vorm van een winstaandeel in het Europese voetbal. Er was destijds ook veel weerstand tegen de verplichte veldverwarming en ook dat draaide om geld. De verplichte veldverwarming is er echter gewoon gekomen en datzelfde gaat waarschijnlijk ook gelden voor een kunstgrasverbod.

8 november 2018 om 11:09

Maar als de bond de regels van de Uefa hanteert kan het CAS er wel wat aan doen.

8 november 2018 om 17:01

@kohaku

Je schrijft: "maar als de bond de regels van de Uefa hanteert kan het CAS er wel wat aan doen".

Het CAS is een arbitrage hof net zoals bij ons de Hoge Raad. Het CAS kan geen straf opleggen, maar uitsluitend toetsen of een uitspraak op een bestaande zaak volgens de regels is geschied. Dat noemt men ook wel een cassatieberoep. Tijdens een cassatieberoep kunnen ook geen nieuwe feiten meer worden aangediend. Heracles zou haar bezwaren tegen een eventueel kunstgrasverbod derhalve eerst moeten voorleggen aan de Fifa en kan de uitspraak die de Fifa doet op die zaak daarna laten toetsen door het CAS als men het er niet mee eens is. Tegen de uitspraak van het CAS is ook beroep mogelijk, maar omdat het CAS haar zetel heeft in Zwitserland en derhalve onder het Zwitserse recht valt, kan dat beroep uitsluitend bij het Zwitserse Hooggerechtshof worden ingediend. Dat is bijvoorbeeld met succes gebeurd in de zaak-Matusalem. Die speler had contractbreuk gepleegd en was door de Fifa veroordeeld tot het betalen van een schadeloosstelling van 12 miljoen aan zijn oude club en kreeg tevens een speelverbod opgelegd tot die boete betaald was. Die straf werd na arbitrage door het CAS gehandhaafd. De voetballer heeft die uitspraak vwb de schorsing met succes aangevochten bij het Zwitserse Hooggerechtshof omdat die schorsing in strijd was met het Zwitsers Recht. Daardoor mocht hij gewoon blijven spelen ook zolang die boete niet betaald was.

Volgens mij zijn er overigens helemaal geen regels op het gebied van kunstgras, in ieder geval geen regels waarin het recht op het gebruik ervan zijn vast gelegd. En wordt dat dus over gelaten aan de bonden zelf. Die moeten hun leden uiteraard nog wel zover krijgen dat ze met een kunstgrasverbod instemmen, maar dat lijkt me een open deur. Heracles zou een kunstgrasverbod ook kunnen aanvechten bij de Nederlandse rechter, maar dan is de kans groot dat die zaak weer naar de Knvb of Fifa door verwijst. In mijn opinie zal Heracles een spelregelwijziging, dat een kunstgrasverbod feitelijk is, nooit kunnen tegenhouden als de leden van de Knvb daarmee instemmen. Het enige dat de club er mogelijk uit kan slepen, is een schadevergoeding voor de schade die men leidt door dat besluit.

8 november 2018 om 13:45

Scepticus

"het is nog maar zeer de vraag of het CAS iets tegen een kunstgrasverbod zal kunnen doen. "

Eh, je moet nog een stap verder terug. Want hoe gaat de Knvb een 'kunstgrasverbod' opleggen als daarvoor de instemming van alle clubs vereist is en die niet zal worden verkregen?

En zelfs gesteld dat zo'n verbod er dus wel zou komen. Als Heracles dan naar het CAS stapt dan zal het CAS dus moeten oordelen op basis van de reglementen van de Knvb zélf. Het CAS is geen rechter die naar eigen inzicht (en de wet) een soort billjkheidsoordeel velt, het CAS is een vorm van arbitrage, dus die kan alleen zaken beoordelen als de partijen die een zaak willen voorleggen op grond van een contractueel beding de rechtsmacht van het CAS aanvaard hebben.

En dan nog. Het CAS kan niet op de stoel van een voetbalbond gaan zitten. Het CAS kan, in dit soort gevallen, enkel toetsen of de Knvb, in dit geval, een besluit heeft genomen dat in overeenstemming is met de eigen regels en reglementen. Marginale toetsing dus. En niet een hele zaak in volle omvang.

Dus een verbod dat ingesteld is in strijd met de eigen regels (instemming alle clubs) daar gaat het CAS wel een streep door halen ja.

Dat is natuurlijk Ten Cate die hier een stokje voor stak (al is dit vanuit het economische belang van hun bedrijf wel te begrijpen). Het is van de zotte dat het algemene Nederlandse voetbal belang hier grondig blijvend door beschadigd raakt door een bedrijf. Terwijl het Nederlandse voetbal al met genoeg problemen te kampen heeft, wil onze competitie zich echt verbeteren zijn er drastische en pijnlijke maatregelen nodig. Alle "zachte" maatregelen zijn al tig keer onsuccesvol geprobeerd, maar ik ben bang dat we in Nederland gewoon lekker blijven doormodderen met alle gevolgen van dien. Hoe het systeem nu in elkaar zit zul je nooit tot echte veranderingen kunnen komen, wat dat betreft lijkt het wel de politiek.

Heracles heeft een grote sponsor in Ten Cate toch? En produceert en verkoopt die geen kunstgras?

Het is net de politiek..... De meerderheid heeft last van een zeer kleine minderheid. Schande Heracles!

8 november 2018 om 12:04

Met het verschil dat de meerderheid in dit geval zich in tegenstelling tot de meerheid in politieke aangelegenheden, niet te vaak laat leiden door achterhaald, kortzichtig en soms zelfs dom gedachtegoed.

Gewoon vergunningstelsel invoeren met tweederde meerderheid van de eredivisieclubs. Wil je als club in de eredivisie op ondanks alles toch op kunstgras spelen; prima: dan graag voor het begin van het seizoen een vergunning kopen van 2 miljoen Euro per seizoen (en uiteraard gecorrigeerd naar inflatie). Geld uit deze pot wordt gebruikt voor promovendi uit de eerste divisie om een natuurgrasveld te laten aanleggen en verder samengevoegd met de solidariteitsbetalingen van de clubs die Europees voetbal spelen en verdeeld voor de onderhoudskosten van de natuurgrasvelden in de eredivisie.

8 november 2018 om 11:10

Dat heeft geen zin omdat kunstgras mag volgens de fifa.
Dat is dus het hele probleem.

Kunnen we met de overige 17 clubs Heracles niet uit de Eredivisie knikkeren en Twente terug plaatsen?

8 november 2018 om 11:13

Nope, dat kunnen ze niet. Heracles heeft geen regels overtreden, in tegenstelling tot Twente...

8 november 2018 om 15:11

"heracles heeft geen regels overtreden" mag deze even op een tegeltje als herinnering in de toekomst?

Elke BVO balanceert op het randje van het toelaatbare, soms gaat een club daar grof overheen (twente). Om echter te stellen dat Heracles geen regels overtreed is wat naïef. Zo mag volgens de regels een sponsor geen inmenging hebben in het beleid van een Bvo. Nu ga ik niet stellen dat Ten Cate inmenging heeft (kan het immers niet bewijzen), maar het heeft er toch enige schijn van.

Tijd voor de fans van Heracles om je stem te laten horen want jullie willen ook vooruitgang lijkt me.

Laatst gaf Perez perfect aan hoe ik er ook over denk. Het is toch absurd dat Ajax, PSV en Feyenoord moeten lappen voor een natuurgras bij andere clubs. En die clubs geven redenen op "ja we trainen allemaal in het stadion, en dat kan dan niet meer. En we hebben geen trainingsvelden meer en kunnen dit ook niet meer bekostigen zelfstandig."

Misschien moet je dan als een ADO, PEC en Heracles maar eens gaan nadenken of je uberhaupt wel bestaansrecht heb als BVO zijnde.

Besef, zonder steun kunnen wij geen natuurgras betalen plus een trainingsveld, maar jullie kunne wel allemaal buitenlandsespelers aantrekken die in de derde divisie van Duitsland niet eens basisspeler is. Misschien daar eens over nadenken.

Oja en die clubjes willen allemaal meer geld zien en de kloof word groter. Weten jullie ook dat 2/3 van de abonnees van fox sport betalen voor Ajax, Feyenoord en PSV. En dat Nederland uberhaupt nog uitgezonden wordt in het buitenland door deze drie clubs. En dat we überhaupt nog 12e staan in de UEFA coëfficiënt komt ook alleen door PSV en Ajax anders was de eredivisie vergelijkbaar met Slowakije.

Te bizar voor woorden.

Laat het tot je indringen...

"We kunnen het plastic niet vervangen, en als we dat doen kunnen we nergens meer trainen. En dat kunnen we zonder steun niet betalen." Zelfs een gemiddelde amateur club heeft 3 velden.

8 november 2018 om 11:57

@ armandode

Zo denk ik er persoonlijk ook al jaren over, het is ontiegelijk hard; maar teveel clubs kunnen economisch niet meer in het hedendaagse profvoetbal. Waarbij alles wel zoâ´n beetje meerdere keren onsuccesvol is geprobeerd om meer geld te verdienen door sponsoring, teveel clubs hebben helaas geen enkele substantiã«le doorgroei mogelijkheden. Naar mijn mening zou het het beste zijn om met de Belgen te gaan praten om de competities samen te voegen, want dat is volgens mij nog de enige reddingsboei om de kwaliteit structureel te kunnen verbeteren.

Net zoals zoals in de politiek zit ook het Nederlandse voetbal gevangen in een bepaalde structuur, waardoor je nooit een meerderheid zult vinden om echte veranderingen door te voeren. Dus we zullen helaas doorgaan met "pappen en nat houden" totdat het moment daar komt en de altijd in beweging zijnde commerciã«le voetbal wereld het voetbal zal dwingen om drastisch te reorganiseren.

8 november 2018 om 12:51

Helemaal eens wanneer je als Bvo geen gras kan betalen plus extra trainingsvelden. Moet je echt serieus nadenken om jou bestaanrecht als bvo zijnde. Te absurd voorwoorden, maar wel allemaal spelers binnenharken voor een vermogen die totaal niks toevoegen aan jou selectie.

De eredivisie moet Ajax en PSV dankbaar zijn eerlijk gezegd dankzij hun komt er tenminste iets binnen.

En ik ben ook echt helemaal voor een BeNeliga. 9 clubs uit België en Nederland die strijden voor de landstitel. Heerlijk Ajax - Anderlecht of Club Brugge - PSV.

8 november 2018 om 12:59

Dus ze moeten meer investeren in echt gras en dus ook een trainingsaccommodatie in het belang van het Nederlandse voetbal. Door het extra geld wat ze kwijt zijn aan het onderhoud van het gras en de trainingsfaciliteiten kunnen ze echter minder aan spelers uitgeven. De competitie wordt er hoe dan ook niet sterker door.

8 november 2018 om 13:06

Sorry hoor, maar zelfs een amateur club heeft gewoon 1 of 2 trainingsvelden naast het hoofdveld. Dus dat is totale onzin. En die koekebakkers overal in het goal en al die buitenlanders op de bank zitten, ja die voegen exht heel veel toe.

Nee als je geen normaal gras en een trainingsveld kan betalen dan heb je gewoon geen bestaansrecht als BVO. Hard om te zeggen maar zo is het wel.

Tuurlijk met Ten Cate als sponsor, puur eigen belang. Ik stel voor een speciale competitie voor Heracles op te zetten, weg met die zooi.

Als eerste het volgende: ik wil dat kunstgras ook zo snel mogelijk zien verdwijnen.

Enige wat ik me voor kan stellen is dat de beloofde vergoedingen, lang niet opwegen tegen de extra kosten die gemaakt moeten worden.
Dit zal hem dan vooral gaan zitten in een traininingsacomodatie want die is er niet.
Beetje, onderste uit de kan proberen te halen.

Feit is dat dit geouwehoer te lang duurt en Heracles zich de woede van heel Nederland op de hals haalt.
Kom met een verklaring Toussaint, de supporters schamen zich!

8 november 2018 om 12:08

@ Kobusheracles

Jullie als supporters valt niets te verwijten. Verder snijd jji wel een goed punt aan; door te stellen dat dit voor jouw club meer is dan alleen het veld. Je zet daarmee automatisch ook een trouwe sponsor in principe buiten de deur, wat ook weer een gat in de begroting oplevert. Aan de andere kant is van de zotte dat een sponsor (multinational) in staat gesteld kan worden om het Nederlandse voetbal wat het al zo moeilijk heeft nog meer schade toe te berokken.

Waar dit allemaal naar toe gaat, ik heb geen idee; maar ik ben bang dat we op deze manier nooit het Nederlandse club voetbal structureel kunnen verbeteren. Nu weet ik dat het makkelijk praten is als Ajax supporter, maar ik denk we op een gegeven moment er niet meer aan kunnen ontkomen om harde maatregelen te nemen. Anders zal de economie die het voetbal nu eenmaal is geworden het Nederlandse club voetbal gaan dwingen om rigoureus te reorganiseren.

8 november 2018 om 13:01

Geloof jij echt dat als we overal natuurgras hebben dat de kans dat Ajax dan de CL kan winnen ook maar 1% groter wordt? Totale onzin.

Hoop dat ze degraderen. Goede buitenlandse voetballers willen niet spelen op kunstgras, maar op echt gras. Heracles kan dus in zijn eentje ervoor zorgen dat buitenlandse spelers naar een andere competitie gaan, omdat ze in nl dan toch nog bij 1 club op kunstgras moeten gaan voetballen. Het is nu ook al zo dat sommige spelers Interesse uit nl niet serieus nemen vanwege het kunstgras van vele clubs. Als je slechte knieën heb dan moet je helemaal uitkijken. Als Heracles ook voor natuurgas zou kiezen dan is dat voor spelers geen reden meer om niet in nl te komen voetballen. Dan blijft alleen het dramatisch lage niveau over, maar er word dan tenminste op echt gras gevoetbald en dan duurt je carrière langer. Maar helaas, Heracles denkt niet aan het landelijk belang, denkt niet aan de gezondheid van de spelers, maar alleen aan hun eigen belang.

Maak afspraken met clubs die wel de overstap willen maken en zet Heracles financieel buitenspel. 1 club met kunstgras is wel te overzien.

De regels bij de Fifa moeten veranderd worden en kunstgras verbieden.
Ik vind die benaming trouwens ook misleiden. Gras is per definitie niet kunstmatig maar natuurlijk dus we moeten het gewoon plastic noemen. Plastic ondergrond.
Ze moeten bij de Fifa de regels veranderen en aan de hand van het gemiddelde weer per land aangeven of het toegestaan is. Waar geen neerslag is en watertekort daar kan je het toestaan of in landen waar het het hele jaar vriest.
Te gek voor woorden dat er in NL op kunstgras wordt gespeeld.

Ik heb de meeste reacties gelezen, maar wat mij verbaast, is dat niemand het heeft over dat zo'n groot bedrijf, zo'n grote invloed heeft binnen een club en een competitie, niet lijkt te investeren in de ontwikkeling van hybride-gras. Met alle expertise die ze hebben. Iets wat de competitie, maar ook het bedrijf ten goede zal komen. En dus zowel de sponsoring en het geld
voor Heracles uit Europese competities gewaarborgd blijft. Plus binnen Nederland een stukje respect, waarbij er nu afkeer ontstaat.

8 november 2018 om 12:06

Het zou mij niet verbazen dat ten Cate voor een deel eigenaar is van Heracles en dan gaat eigenbelang een belangrijke factor worden.

8 november 2018 om 12:32

Dat weet ik niet, maar mocht dat zo zijn, dan zou het alsnog verstandig zijn, om als bedrijf iets verder te kijken en zodoende je goodwill te behouden. En buiten de goodwill om, zit er meer muziek in hybride matten ( op het hoogste niveau. Dat zouden ze moeten kunnen, lijkt me.

8 november 2018 om 12:39

Dan nog een dingetje. Ik kan me ook voorstellen dat de grootste voorstander van kunstgras, de ex-voorzitter van Heracles is en nu bestuurder is bij de KNVB best wel in een spagaat zit nu. Ik denk niet dat hij aan z'n acht uurtjes slaap komt.

8 november 2018 om 13:50

Maz1

Die Jan Smit is, of was, deurwaarder. Nou kan ik je nogal wat anecdotes vertellen over wat voor mensen dat dus zijn, ik kan je verzekeren dat een man als Jan Smit, ingedachte jouw terechte opmerking over zijn dubbelrol in juist deze discussie, gewoon prima slaapt elke nacht. Als je mentaal in staat bent om mensen gedwongen uit hun huis te zetten en daarbij bij kinderen van vijf jaar oud de Dvd's van My Little Pony uit hun handjes te grissen die ze daarbij mee wilden nemen omdat het hun favoeriete filmpje was, dan verlies je over deze toestand echt geen seconden slaap!

Ik kan best begrijpen dat Heracles tegen is maar het is wel raar dat het hele verhaal dan niet doorgaat.

Afspraak maken dat ze geen tv gelden meer krijgen. Kijken of ze dan er ook nog aan vasthouden. Wedstrijden bij heracles niet meer uitzenden. Ik weet zeker dat ze zich dan echt wel gaan bedenken

8 november 2018 om 12:44

Heracles lekker terug zetten naar de keuken divisie als ze op kunstgras willen blijven.

8 november 2018 om 13:05

Nah, denk niet dat er ook maar 1 verstandig mens zoiets zou verzinnen. Er bestaat ook nog zoiets als het reglement en zolang Heracles zich daaraan houdt gaat het de Knvb of Fox heel veel centjes kosten wegens eenzijdige contractbreuk.

Democratie ???
1 stem tegen en dan toch toegeven slappe hap
Ja net politiek minderheden , actiegroepen , de zin geven lost ( niets op ) natuurlijk tegenstrijd en houd ze koest


8 november 2018 om 12:48

Ach verdeel het over de andere clubs het is een begin. Dan is er nog maar één club.

Spelers van die clubs vinden het ook niet prettig als je benen of knie brandende schaafwonden oplopen

hoewel ik fan ben van Heracles, gaat dit een beetje ver. Over sneller geblesseerd raken kan je niks zeggen. kunstgras en natuurgras raak je evensnel geblesseerd. Maar goed ik heb liever wel natuurgras. hopelijk denkt mijn cluppie heracles ook over

8 november 2018 om 16:44

Is dus onzin wat je zegt, kunstgras is wel degelijk blessure gevoeliger en bepaalde blessures zijn ook absoluut duidelijk vaker voorgekomen op kunstgras.

Je staat namelijk niet meer in het veld zoals bij gras, daar zakken je noppen door de graslaag heen en in de aarde, bij kunstgras gaan je noppen niet door de bovenlaag van het veld heen, waardoor je dus veel minder stabiel staat.

Hierdoor komt er meer gewicht op knieen en zeker wanneer iemand weg wil draaien en je dus niet stabiel in het gras staat om je af te zetten heeft dit al tot meerdere hele zware blessures geleid (cerny en Kishna vorig jaar nog).

Kunstgras zorgt daarnaast voor een heel ander soort voetbal, dus er zijn 1001 redenen om die rotzooi te verbannen!

9 november 2018 om 06:37

Op kunstgras heb je juist relatief meer enkelblessures en minder knieblessures. Eén of twee specifieke gevallen proberen aan te halen heeft geen zin want niemand weet of dezelfde blessure zich niet had voorgedaan op natuurgras.

Simpel toch? Gewoon Heracles uitsluiten voor de eredivisie, zullen ze in Enschede leuk vinden, kunnen ze weer tegen elkaar voetballen in de eerste divisie.

Sjoerd Mossou heeft een hele grote duim, zo blijkt maar. Die mafkees heeft nog nooit iets positiefs over Heracles op papier gezet. En nu dit weer. Ik kon het me ook niet voorstellen, niet des Heracles. Dit is Mossou ten voeten uit!

Ik ga er vanuit dat het AD, en in het bijzonder meneer Mossou, nu ook een rectificatie doorvoert? Op deze manier Heracles in zwart daglicht zetten vind ik bijzonder laag bij de grond van hem. Al weten we al langere tijd dat Sjoerd Mossou het niet zo op Heracles heeft, meneer is vast nog gepikeerd dat wij de "beslissende" wedstrijd wonnen van NAC een aantal jaar terug waarna NAC degradeerde.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren