Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Gemeente Rotterdam wijst Feyenoord op ‘gevaar’ inzake nieuwe stadion

Laatste update:

De gemeente Rotterdam hoopt dat Feyenoord deze maand de knoop doorhakt over de stadionplannen aangaande Feyenoord City, zo staat vermeldt in een nieuwe tussenrapportage, weet NuSport. Bij een later besluit van Feyenoord ontstaat er vertraging en komt de oplevering van het nieuwe onderkomen in 2023 in gevaar.

De club van trainer Giovanni van Bronckhorst wil eerst het ontwerp van het stadion optimaliseren en ook de garantie dat er een jaarlijkse vergoeding komt van minimaal 25 miljoen euro aan het spelersbudget. Het NRC Handelsblad meldde dinsdag op basis van bronnen dat de geldeis van algemeen directeur Jan de Jong haalbaar is na gesprekken met de lokale politiek.

Feyenoord wil dit geld als eerste krijgen, nog voor de gemeente en de banken uitbetaald krijgen, zo klinkt het. Wethouder Adriaan Visser van Financiën heeft tot nu toe geclaimd dat dat in strijd is met de gemaakte afspraken. Naar verluidt wil de wethouder vasthouden aan zijn eerder verklaring en Feyenoord niet als eerste het geld geven.

De gemeente Rotterdam wil dat Feyenoord snel een besluit neemt en vreest dat de oplevering in 2023 niet mogelijk is als de bekerwinnaar geen actie onderneemt. Het NRC Handelsblad meldde dat er nog genoeg tijd is voor de financiering, maar dat het aantrekken van investeerders niet soepel verloopt. Een ander punt van zorg bij de politiek is het draagvlak voor het nieuwe stadion.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het zou natuurlijk super zijn voor feyenoord! Als feyenoord 80 duizend plekken maakt zit dat ook gewoon vol. Dan gaan we domineren in de mickey mouse competetie.

7 november 2018 om 12:33

Misplaatste arrogantie? Voorlopig loopt Feyenoord financieel gezien mijlenver achter op Ajax en Psv. En het is nog maar de vraag of Feyenoord met die jaarlijkse bijdrage van 25 miljoen aan het spelersbudget echt vaker een serieuze titelkandidaat gaat worden.

7 november 2018 om 12:36

nee, ijdele hoop of hij is gewoon lekker aan t dromen.

7 november 2018 om 12:47

wel apart dat de ajax fans gelijk zo reageren maar helemaal in de waan zijn van "het bayern munchen van nederland". al ben ik het er mee eens dat feyenoord niet zal domineren, zal er wel een grote sprong kunnen worden gemaakt om het gat the verkleinen mits de scouting en aankopen beter verlopen.

7 november 2018 om 12:52

Heb je mij over t Bayern München van Nederland gehoord? Dat zie ik echt gebeuren. Maar er zijn 2 clubs die kunnen domineren over n periode van n paar jaar maar Feyenoord is daar niet 1 van

7 november 2018 om 12:57

@bufier79
Het is wel ironisch dat menig Feyenoord fan Ajacieden hekelen/velen zelfs haten vanwege misplaatste arrogantie maar als Feyenoord fans het zelfde doen is het niet erg?

7 november 2018 om 12:36

Lijkt me een nogal voorbarige conclusie. Dat er behoefte is aan verandering is wel duidelijk.

7 november 2018 om 12:38

Waarom doen ze dan geen 80.000?

7 november 2018 om 12:38

Het geld krijgen is 1, het op een goede manier spenderen is 2. Daarnaast hoeven PSV en Ajax alleen Lozano of De Ligt te verkopen om al meer te krijgen dan de kaartverkoop en de 25 miljoen extra uit het artikel. Zou er dus zeker nog niet vanuit gaan.

7 november 2018 om 13:01

Het is niet 25 miljoenen extra. Budget gaat dan naar 25 miljoen.

7 november 2018 om 12:39

Met de achterstand die nu al is ontstaan, plus het beleid wat nu gevoerd worden, slechte aankopen slechte scouting, gaat een nieuw stadion niet per definitie ervoor zorgen dat Feyenoord de competitie gaat domineren.

Ga nu eerst maar eens zorgen dat dat stadion er ook echt gaat komen, en wat is tegenwoordig nou 25mil euro in de voetbal wereld zelfs in de top van de eredivisie

De tijd zal het leren, maar eerst zien dan geloven.....

7 november 2018 om 12:47

Inderdaad. Zelfs voor de keeper van Ajax zou Ajax minimaal 25 miljoen voor kunnen vangen. Laat staan voor de rest van de selectie.

7 november 2018 om 13:03

Het probleem is vooral dat ze daar momenteel oogkleppen op hebben en schijnbaar niet beseffen dat een nieuw stadion ook voor veel kosten zorgt. Een of twee van het soort seizoenen die Feyenoord nu twee keer achter elkaar heeft en je bouwt schulden op. Ik vind dat Feyenoord veel te veel risico neemt nu ze net weer gezond zijn.

7 november 2018 om 13:03

hoezo zelfs voor een keeper,
Een keeper is belangrijker dan een rechtsback. Daarnaast is Onana een goede keeper en de prijs die ze daar voor krijgen heeft nul veband met wat ze ooit voor een matennaaier van een Veltman gaan krijgen.

7 november 2018 om 13:22

Maar het probleem is wel dat Feyenoord veel spelers heeft a la Veltman en geen spelers heeft a la De Ligt, Bergwijn, Lozano of De Jong. Jongens die voor veel kapitaal staan en de club financieel een impuls geven.

Bij Feyenoord heb je eigenlijk alleen Berghuis en Jorgensen en ik denk niet dat je voor die spelers meer dan 15 miljoen euro gaat krijgen, zeker omdat ze allebei al zo'n beetje op hun top zitten.

Dan is het natuurlijk wel problematisch (met de plannen van Feyenoord in het achterhoofd) dat zelfs een doelman misschien al meer op gaat leveren dan de sterspelers van Feyenoord.

7 november 2018 om 14:27

Zelfs voor een keeper omdat keepers meestal goedkoop zijn. Cillessen is de duurste eredivisie keeper ooit en die was maar 13 mil ofzo.

7 november 2018 om 13:02

Denk het niet. Sterker nog denk dat het weinig tot niets gaat uitmaken omdat er niet 25 miljoen, maar jaarlijks 50 miljoen bij moet om met die twee clubs te kunnen concurreren.

Daarbij zitten die andere twee ook niet stil he. Voor Ajax is de volgende stap het eigen stadion in handen krijgen, plus de exploitatierechten horende bij dit stadion. Naar Duits model op die manier de begroting ophoog schroeven. Dat was ook het idee van Munsterman bij Twente en dat was een goed idee, alleen die versnelde aflossing was funest.

PSV zal ook wel wat plannen in de pijpleiding hebben voor uitbreiding, dan wel nieuw stadion om op die manier meer geld te genereren.

7 november 2018 om 13:07

Het probleem bij FC Twente (en dat gaat denk ik ook bij Feyenoord gebeuren) is dat je in alles moet gaan groeien, wil je meekomen met Ajax en Psv. Dat betekent een nieuw stadion, hogere salarissen en hogere transfersommen. Als dan de prestaties uitblijven, bouwen de schulden zich in een snel tempo op. Je zou toch denken dat clubs wel goed hebben gekeken hoe het niet moet, maar de overeenkomsten in de plannen bij Feyenoord kunnen niet genegeerd worden (los van de frauduleuze zaken uiteraard).

7 november 2018 om 14:18

Met of zonder nieuw stadion. Het aanhaken bij PSV en (vooral) Ajax is nu allang te laat. Zij zitten ook niet stil en worden rijker en rijker.

7 november 2018 om 14:26

Ha, dat kan je helemaal niet garanderen. In de jaren 90 was de kuip regelmatig half leeg, zat zelfs de tweede ring soms dicht.

7 november 2018 om 14:55

@ feyenoord1910

Als Feyenoord haar spelersbudget echt weet op te krikken is het voor de club te hopen dat van Geel niet meer de aankopen doen. En de nieuwe technische man het scoutingapparaat/netwerk van de club sterk verbeterd. Zelfs wanneer dat allemaal het geval is, heeft Feyenoord internationaal niet de dezelfde reputatie als goede springplank voor internationaal talent die Ajax en PSV wel hebben opgebouwd. Iets wat je ook terug ziet in de transferwaardes van (buitenlandse) talenten wanneer zij zich ontwikkelen tot sterktehouders van Ajax en Psv.

Zelfs voor onze bankzitters word er nog relatief veel betaald omdat ook die toch van een bepaald (technisch) niveau zijn, en omdat men in veel gevallen ook aan grote publieke druk gewend is. Dit zijn niet mijn woorden maar de woorden van "van Gaal Wenger, Ferguson" en andere internationale top trainers, toen VI in het verleden een klein onderzoek deed; waarom er voor spelers van Ajax over het algemeen meer betaald word ten opzichte van andere Nederlandse clubs.

Daarin tegen zit Ajax ook niet stil, uit verschillende onderzoeken (die niet in naam van Ajax zijn gedaan) is Ajax de enige Nederlandse club die internationaal een sterk A-merk is, waarvoor internationale A merken belangstelling hebben. Ook slaagt Ajax er als enige van de traditionele top drie erin om zich succesvol in het buitenland te vermarkten.

Persoonlijk heb ik al jarenlang kritiek op Overmars als Td/directeur voetbalzaken gehad, maar het lijkt erop dat hij het nu in de vingers heeft gekregen. Met als grootste prestatie (naar mijn mening) dat hij de decennia lange onvrede in het scoutingapparaat lijkt te hebben opgelost. Wat naar mijn mening bewezen is doordat hij voormalig Ajax Belgische top scout "urbain Haesaert" weer heeft weten terug te halen naar Ajax. Begrijp me niet verkeerd ik ben helemaal voor een sterkere Eredivisie (dus ook een sterker Feyenoord en PSV op alle fronten), maar jij neemt de zaak wel iets te gemakkelijk op. Er zal echt een hele hoop moeten gebeuren voordat Feyenoord zich op alle fronten met PSV maar met name Ajax kan meten.

7 november 2018 om 15:35

@F-18/TACP

Je schrijft: "als Feyenoord haar spelersbudget echt weet op te krikken is het voor de club te hopen dat van Geel niet meer de aankopen doen. En de nieuwe technische man het scoutingapparaat/netwerk van de club sterk verbeterd".

Wat je zegt, is echt complete onzin. Overmars kreeg in het begin van zijn periode als TD van Ajax dezelfde volstrekt onterechte verwijten over zich heen, toen hij spelers als Duarte en Van der Hoorn naar Ajax haalde. Dat hij dat deed, had echter alles te maken met de bezuinigingsoperatie die Ajax vlak na de machtsovername moest doorvoeren en waardoor er nauwelijks geld beschikbaar was om in spelers te investeren. Als gevolg van die bezuinigingen werd ook het salarisplafond ingevoerd. Als een TD met eeen slecht gevulde beurs de transfermarkt op moet en een naar internationale maatstaven karig salaris te bieden heeft, is het volstrekt onrealistisch om te verwachten dat hij topspelers terug komt. Dat Ajax nu Tadic kan halen en PSV Lozano, heeft niet alleen met de transfersom te maken maar ook met het salaris dat die clubs hen kunnen bieden. De salarissen bij Feyenoord komen zelfs niet in de buurt van die die PSV en Ajax kunnen bieden. Geef Van Geel net zoveel geld mee als Overmars te besteden heeft en hij komt ook met betere spelers dan St. Juste op de proppen. Het is volstrekt belachelijk om hem de maat te nemen, terwijl hij nauwelijks iets te besteden heeft.

Klein vraagje voor de kenners. Als Feyenoord dit stadion laat bouwen. Komt het dan in eigen handen?
Want dan genereer heel veel eigen geld. En heb je een Inhaalslag bij de top 2 kwa financiën.

7 november 2018 om 12:59

Dat stadion moet wel afbetaald worden. De eerste jaren kost het dus ook erg veel en bovendien blijven Ajax en PSV ook niet stil zitten. Ik ben bang dat Feyenoord veel te snel veel te veel wil en daardoor onnodig veel risico creeert. Het verleden heeft al vaak genoeg laten zien dat 'te snel te veel willen' nooit goed uitpakt.

7 november 2018 om 14:08

Dat begrijp ik. Maar juve haalt nu ook erg veel inkomsten uit eigen stadion. Op lange termijn gaat dit zeker helpen.

7 november 2018 om 15:30

Juventus is niet te vergelijken met Feyenoord en speelt structureel in de Champions League. Feyenoord daarentegen overwintert zelden in de Europa League. Dat op zich is al een heel groot verschil.

Bovendien weegt de naam Juventus veel zwaarder dan de naam Feyenoord. Ook heeft Juventus spelers op het veld lopen waar mensen vanuit de hele wereld op af komen, om nog maar te zwijgen over het verschil in grootte van de achterban.

7 november 2018 om 14:44

@juvedeef

Je schrijft: "klein vraagje voor de kenners. Als Feyenoord dit stadion laat bouwen. Komt het dan in eigen handen? Want dan genereer heel veel eigen geld. En heb je een Inhaalslag bij de top 2 kwa financiën".

Feyenoord laat het stadion bouwen en financieert het, maar met geld van de Gemeente, banken en particuliere investeerders. Feyenoord heeft immers geen 253 miljoen liggen om het te bekostigen. Dat betekent dat er een hypotheek op komt te rusten die betaald moet worden. En investeerders zullen ook niet voor niets in het project investeren. De winst moet komen uit de exploitatie van het stadion, dat moet er voor gaan zorgen dat het budget van de club omhoog kan en in de buurt komt bij dat van Ajax en Psv. Ik geloof en hoop dat dat gaat lukken omdat dat goed is voor het Nederlandse voetbal en dus niet alleen voor Feyenoord, maar ook van Ajax en Psv. Die indianenverhalen dat Ajax het Bayern Munchen van NL gaat worden en PSV en Feyenoord op een onoverbrugbare afstand zal gaan zetten, neem ik voorlopig met een korreltje zout omdat die vooral van mensen komen die niet gehinderd worden door enige financiele kennis. Die kijken alleen maar naar het eigen vermogen van de club, terwijl ze geen enkel oog hebben voor de beperkingen die er zijn tav de begroting. Als Ajax echt afstand wil nemen van Feyenoord en Psv, zal om dat te kunnen bewerkstelligen de begroting significant omhoog moeten naar minimaal 150 miljoen (is nu 90). Dat is met al de inkomsten die de club tegemoet kan zien en het geld dat al op de bankrekening staat, zeker niet onmogelijk, omdat daarmee in eigen beheer bijv. een stadion als dat van Bayern Munchen gebouwd zou kunnen worden. Maar zo lang dat nog niet zover is en de begroting rond de 80 a 90 miljoen blijft hangen, is de achterstand van PSV en Feyenoord nog behoorlijk te overzien.

Ik lees steeds dat er 25 miljoen naar budget moet voordat gemeente en banken betaald worden. Dat de gemeente dit accepteert zou nog kunnen, gezien politiek opportunisme. Er is echter geen bank ter wereld die hiermee akkoord zal gaan. Kansloze missie. Een bank wil altijd als eerste afbetaald worden.

7 november 2018 om 13:16

Er zijn zat voorbeelden wereldwijd waar clubs miljoenenschulden aan banken hebben lopen, en toch voor tientallen miljoenen aan spelers kopen. Zo lang er duidelijke afspraken over de aflossing worden gemaakt en de bank zeker is dat het zijn geld krijgt, zal het ze waarschijnlijk een worst wezen wat er met het overige budget gebeurt.

7 november 2018 om 13:31

Je vergeet dat dat clubs zijn die voor enorm veel kapitaal staan. Feyenoord is gewoon een Nederlandse club en die kunnen geen miljoenenschulden hebben en tegelijkertijd voor tientallen miljoenen aan spelers kopen. Clubs die denken dat wel te kunnen, eindigen bij wijze van spreken in de Keuken Kampioen Divisie en ik kan het weten.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit? Naar mijn weten mag de gemeente niet zomaar 25 miljoen euro aan een club geven en word dat gezien als staatssteun.

7 november 2018 om 13:00

Is ook niet zomaar. Feyenoord krijgt een gedeelte van de opbrengsten uit het stadion.

7 november 2018 om 13:12

Dan nog vraag ik me af of de Europese commissie dit goedkeurt. Het was al de vraag of FC Twente rente en aflossingen bij de gemeente twee jaar kon opschorten. Daar zaten al haken en ogen aan, laat staan dit plan van Feyenoord.

7 november 2018 om 14:54

@sirius

Je schrijft: "kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit? Naar mijn weten mag de gemeente niet zomaar 25 miljoen euro aan een club geven en word dat gezien als staatssteun".

Het is natuurlijk geen staatssteun. Het stadion zal geexploiteerd gaan worden en rendement moeten gaan opleveren. Feyenoord wil uit dat rendement een gegarandeerd bedrag van 25 miljoen ontvangen ongeacht of dat rendement positief of negatief is. Dus ook als de exploitatie van het stadion om wat voor reden dan ook verliesgevend is. Dat betekent dat de gemeente en private investeerders niet alleen voor de eventuele verliezen opdraaien, maar ook voor die 25 miljoen.

Het is totaal 25 miljoen voor spelersbudget. Veel mensen lezen het 25 extra maar dat is niet het geval. Nu is het omstreeks 17 miljoen.

7 november 2018 om 13:05

ja de eerste jaren maar vanaf 2030 willen ze naar een budget van 40 miljoen doorgroeien

7 november 2018 om 13:15

Maar is dat niet extreem optimistisch en naief? Los van de frauduleuze zaken daarna, zie ik ontzettend veel vergelijkingen met de ambities en plannen van FC Twente tijdens het kampioenschap en Feyenoord nu.

Die zijn nu ook verblind door ambitie en ik heb het idee dat ze de boel enorm aan het forceren zijn en daardoor ontzettend veel risico nemen. Ze gaan van veel te positieve cijfers en prestaties uit, terwijl dit in de praktijk eigenlijk altijd tegenvalt.

7 november 2018 om 13:19

Van wat ik me kan herinneren werd Twente in rap tempo ambitieus toen men zich een aantal jaren in de top had genesteld. Bij Feyenoord geldt dat er al een decennium gebroed wordt op ideeen om iets aan de verouderde Kuip te doen. Ik denk dat beiden daardoor al moeilijk te vergelijken zijn. Bij Twente was het pure ambitie, bij Feyenoord deels ambitie maar toch deels noodzaak want men speelt daar letterlijk haar wedstrijden in een monument.

7 november 2018 om 13:26

Niet echt, want alles aan het plan van Feyenoord schreeuwt ambitie. Je kunt het namelijk ook minder gek maken en later uitbreiden als je daar financieel de middelen voor hebt. Feyenoord gaat ineens van 0 naar 100, terwijl ze net weer gezond zijn. Bovendien neemt dit plan vele risico's met zich mee en ze hebben absoluut niet de garantie dat de prestaties de eerste jaren beter worden.

Dat terwijl je wel in alles zult moeten groeien als club. Dan bouw je in een enorm tempo schulden op die je niet zomaar even weer afbetaalt. Ik heb het idee dat Feyenoord niet uitgaat van de prestaties van de afgelopen 20 jaar, maar uitgaat van een zelf gecreeerd beeld van hoe de toekomst eruit zal zien. Iets dat helemaal niet te voorspellen is.

7 november 2018 om 15:41

Bedankt Sirius,
Blijkbaar weet jij hoe het plan in elkaar zit, en weet je ook dat de risico's te groot zijn. Tuurlijk zijn er grote risico's, maar daarom doet Feyenoord ook vrij rustig aan met het plan, en wil het duidelijke afspraken met alle partijen.
Verder noem je een aantal keer "frauduleuze zaken" en ben toch benieuwd wat je hier mee bedoeld?
Verder is de Kuip al 81 jaar oud, (60 jaar ouder dan de Grolsche Veste) dus is het toch niet heel gek dat er een nieuw stadion moet komen. Dat ze het direct goed en groot aan willen pakken vind ik niet vreemd, want op dit moment zijn in de randstad alleen de Ziggo Dome en de Arena beschikbaar voor een mega event. Hier kan ook veel winst geboekt worden voor investeerders. Daarnaast kan Feyenoord ook het stadion ongeveer 20/21/22x per jaar vol krijgen. Genoeg inkomsten, zeker omdat de zakelijke inkomsten flink zullen stijgen.

7 november 2018 om 17:16

Aangezien ik de situatie van Feyenoord vergelijk met de situatie van FC Twente sinds het kampioenschap en heel veel gelijkenissen zie, moet ik erbij vermelden dat de frauduleuze zaken omtrent FC Twente daar los van moet worden gezien. Dat is bij Feyenoord namelijk niet van toepassing.

En natuurlijk is het niet vreemd dat Feyenoord naar een nieuw stadion wil, integendeel zelfs. Echter is dit wel een extreem duur project voor wat Feyenoord momenteel is. Ook baseer ik m'n mening op basis van wat ik heb gelezen van economen en experts die sterk hun vraagtekens zetten bij dit project vanwege de enorme risico's.

Feyenoord lijkt het namelijk allemaal wel heel erg optimistisch te bekijken en dan breng je jezelf enorm in de problemen. Je denkt toch zeker niet dat Feyenoord direct aan het stadion gaat verdienen?

Er zal afgelost moeten worden en dat kost veel geld. Bovendien zal de club in alles moeten groeien om richting Ajax en PSV te gaan, terwijl ze nog lang niet zoveel middelen hebben. Dat op zich is al een aardig risico.

Bovendien is de club direct kwetsbaar voor prestaties, daar waar het nu nog gewoon derde kan worden zonder grote problemen. Als je dus wilt gaan presteren, is het verstandiger om te kijken naar de prestaties van de afgelopen 20 jaar in plaats van de prestaties die men verwacht in de toekomst. Dan heb je namelijk een indicatie van wat je eventueel kunt verwachten.

Nogmaals, een nieuw stadion is niet gek, maar dit plan is echt over-the-top. Bouw dan een stadion met uitbreidingsmogelijkheden zodat je telkens uit kunt breiden als er genoeg geld in het laatje komt.

7 november 2018 om 15:29

Het gaat wel degelijk om extra geld.

"De verwachting is dat de bijdrage vanuit het Stadion aan het spelersbudget in het eerste jaar na ingebruikneming van het nieuwe Stadion circa € 25 miljoen zal zijn. Ter vergelijking, nu is de bijdrage vanuit het Stadion aan de het spelersbudget € 17,5 miljoen."

Van de Feyenoord city website. Bijdrage aan het spelersbudget. Dus niet het volledige spelersbudget.

Een recht van voorrang voor Feynoord ten koste van a) de financiers die feitelijk het risico dragen en b) de gemeente die ten minste 135 miljoen aan belastinggeld in dit project stopt is natuurlijk te bezopen voor woorden.

Daarbij is er over de 17.5 miljoen aan vaste en 7.5 miljoen aan variabele performance fee voor Feyenoord al in een eerder stadium overeenstemming bereikt. Absoluut niet chic van Feyenoord om daar nu, in deze kritieke fase, op terug te komen. Dit kan ze goodwill kosten bij hun partners waardoor deze move als een boemerang in hun gezicht terug kan komen.

Daarbij vraag ik me toch af waar bij Feyenoord, een club die ik een warm hart toedraag, de realiteitszin is gebleven. Een kernvoorwaarde voor hun toch al zeer optimistische businesscase is het structureel eindigen in de Top 3. Daar is Feyenoord de afgelopen 40 jaar in bijna de helft van de gevallen niet in geslaagd.

En elke keer dat ik in de Kuip kom, kom ik tot de conclusie dat er toch weinig mis mee is.

Gebiedsontwikkeling in het verpauperde Rotterdam-Zuid juich ik van harte toe; in de stad is een grote behoefte aan starterswoningen en sociale huurwoningen. Of dat per se moet in combinatie met een megalomaan nieuw stadion en nog een winkelcentrum (in Rotterdam Centrum hebben wij al te kampen met gigantische leegstand en de Markthal is ook niet bepaald een schreeuwend succes) valt m.i. ten zeerste te betwijfelen.

7 november 2018 om 15:16

@rogerzzz

Je schrijft: "daarbij vraag ik me toch af waar bij Feyenoord, een club die ik een warm hart toedraag, de realiteitszin is gebleven. Een kernvoorwaarde voor hun toch al zeer optimistische businesscase is het structureel eindigen in de Top 3. Daar is Feyenoord de afgelopen 40 jaar in bijna de helft van de gevallen niet in geslaagd".

Dat is natuurlijk het verhaal van de kip en het ei. Dat stadion is juist nodig om er voor te zorgen dat Feyenoord weer aansluiting krijgt bij Ajax en Psv. Zonder dat gaat dat zeker niet lukken. Of dat met het stadion wel gaat lukken, zal afhangen van het rendement er uit de exploitatie gehaald zal worden. Daar ben jij kennelijk niet zo positief over en of dat terecht is of niet, kan ik helaas niet beoordelen.

7 november 2018 om 16:07

Scepticus38 7 november 2018 om 15:16

Over de exploitatitie van het stadion viel vorige maand in NRC te lezen dat in de oorspronkelijke businesscase de gemiddelde consumptie per stadionbezoeker werd geschat op 7,19 euro: een stijging van 91 procent ten opzichte van nu. Daarbij werd, volgens een onafhankelijk onderzoeksbureau, het aantal mensen voor stadiontours én bezoekers voor ‘sightseeing’ respectievelijk met 20 en 30 procent te hoog ingeschat.

De cijfers waarmee de Gemeente lekker is gemaakt, blijken dus niet te kloppen. Daarbij, en dat verklaart mijn eerdere opmerking, stelt dit onderzoeksbureau het volgende: "als Feyenoord het over langere termijn niet lukt in de topdrie te eindigen, dan heeft dat „significante invloed” op „belangrijke omzetstromen” zoals de businessstoelen en businessunits, de tickets, de consumpties en bijvoorbeeld merkrechten."

Feyenoord heeft al eerder begroot op succes, met rampzalige gevolgen; nog altijd zijn zij niet klaar met het ruimen van de scherven. In dit verband past bescheidenheid. Feyenoord heeft financiële verplichtingen jegens de Vrienden van Feyenoord; naar mijn mening zou prioriteit moeten worden gegeven aan het zo snel mogelijk terugkopen van de aandelen.

Zowel op het aankoopbeleid als de begeleiding van talenten van Feyenoord valt het nodige aan te merken in vergelijking met Ajax en Psv. Aankopen gaan zelden met een dikke winst deur uiten eigen talent komt niet of nauwelijks tot bloei, wat hun waarde drukt.

Het gat dichten naar Ajax en PSV is voorlopig een brug te ver; zij kan zich wat mij betreft beter focussen op het consolideren van de derde plaats en het op orde brengen van het huishoudboekje. Pas als dat is gebeurd en Feyenoord bij machte is om op eigen kracht een aanval op de derde plek, zoals AZ, Twente, Vitesse en zelfs ADO met Chinese suikeroom af te slaan, kan er naar boven worden gekeken.

Ik blijf het frappant vinden dat Feyenoord die 25 miljoen eist. aangezien de club zelf geen rooie cent heeft om zelf ook maar een kleine financiële bijdragen te leveren (correct me if I´m wrong). Voor dit hele project is de club volledig afhankelijk van derde partijen

7 november 2018 om 15:45

Omdat Feyenoord zorgt voor de meeste omzet van het stadion krijgen zij dus ook het eerste stuk van de taart. De overige winst moet het dan aantrekkelijk maken voor de derde partijen inderdaad. Hoe hoger Feyenoord gaat zitten, hoe minder aantrekkelijk het wordt voor derden.

7 november 2018 om 17:24

En hoe minder de prestaties, hoe minder aantrekkelijk Feyenoord uberhaupt wordt. Denk je dan dat zo'n stadion niet voor enorme kosten gaat zorgen die de club dan met veel moeite zal moeten betalen?

Ik vind het nogal onvoorstelbaar dat iedereen buiten Rotterdam flinke vraagtekens zet bij de grootte en de kosten van het project, terwijl de club schijnbaar de handen op de oren houdt en totaal doof is voor de risico's.

We hebben nota bene net FC Twente zien afglijden dat exact dezelfde ambities had en ook veel te veel in een te korte tijd wou. Die spelen nu in de Keuken Kampioen Divisie met een schuld van 45 miljoen euro en een groot stadion. Dan is zo'n stadion en de hypotheek ineens een enorme kostenpost.

Rogerzzz geeft hierboven al erg goed weer waarom het plan veel te optimistisch is en dat er gigantische risico's aan verbonden zitten.

7 november 2018 om 18:29

Er is geen sprake van een hypotheek. Lees je in voor je reageert.

7 november 2018 om 19:10

@thedoc

Denk jij serieus dat Feyenoord met minimale input de vruchten kan gaan plukken? Dat is namelijk sowieso al staatssteun. Als er geen hypotheek is, is er wel een andere kostenpost waarvoor ze zullen moeten opdraaien. Zo niet, dan kun je het hele plan al vergeten als het voorgelegd moet worden aan de Europese Commissie. Die zijn namelijk nogal streng betreft dit soort zaken.

8 november 2018 om 09:50

@sirius
Zoals Thedoc zegt, lees je in voordat je allemaal uitspraken doet waarvan er niets klopt.feyenoord wordt geen eigenaar van het Stadion. Overal ben je aan het schreeuwen dat het een slecht plan is, maar een stadion bouwen moet kunnen als de oude locatie niet meer goed genoeg is.

@F-18/TACP

Je schrijft: "ik blijf het frappant vinden dat Feyenoord die 25 miljoen eist. aangezien de club zelf geen rooie cent heeft om zelf ook maar een kleine financiële bijdragen te leveren (correct me if I´m wrong). Voor dit hele project is de club volledig afhankelijk van derde partijen".

Het stadion is maar een klein onderdeel van een veel groter project, waaraan voor investeerders veel geld valt te verdienen. Het stadion moet het uithangbord worden van dat project en je hebt niets aan stadion zonder een club die daar in gaat spelen. Daar speculeert Feyenoord op. Feyenoord heeft weliswaar zelf niet veel geld om te investeren, maar voor Rotterdam wel een grote publicitaire waarde die de investeerders nodig hebben om het project van de grond te krijgen. Zonder Feyenoord natuurlijk ook geen Feyenoord City.

7 november 2018 om 15:25

Het probleem waar men aan voorbij gaat is wat al die extra kosten zullen doen met Feyenoord als ze op dat moment niet presteren. Ik mis in veel gevallen een beetje de "maar" als ik de voorzitter van Feyenoord hoor spreken.

Het is namelijk niet zo dat dit stadion geen problemen op kan leveren voor Feyenoord en ze zien alles wel heel erg optimistisch in. De club zal in alles moeten groeien en daar gaan prestaties mee gepaard. Blijven die uit, bouwen de schulden zich in een snel tempo op en dan kan het een groot probleem gaan worden.

7 november 2018 om 16:11

@ Scepticus38

Ik ben mij er terdege van bewust dat het nieuwe stadion onderdeel is van een groter plan met betrekking tot het renoveren/verbeteren van een compleet stadsdeel. Dat daar commercieel kansen liggen snap ik, en ik zou het toejuichen als Feyenoord er eindelijk echt eens in zou slagen om de economische slagkracht van haar achterland te mobiliseren. Daar waar economische ontwikkelingen iets beter in te schatten zijn dan sportieve ontwikkelingen blijf ik het toch een hele zware eis vinden van een partij die weinig tot geen garantie met zich mee brengt.

Natuurlijk zou het mooi zijn wanneer het spelersbudget structureel opgekrikt kan worden, maar ben jij dan niet van mening dat er op technisch en bestuurlijk vlak er teveel fout gaat bij jouw club ? Van Geel kan goed verkopen, maar wanneer het op aankopen gaat is zijn track record toch aanzienlijk minder (was ook zo bij zijn vorige werkgevers). Bij mijn weten zijn er (nog) geen serieuze plannen van Feyenoord om Jong Feyenoord in de Keuken Kampioen Divisie te laten spelen, en is er na de A1 niks voor de jeugd van Feyenoord.

Of het nu om mijn club Ajax of Feyenoord gaat; denk ik dat geen van beide clubs ooit zoâ´n grote spelersbudget zal krijgen waardoor zij zich feitelijk alleen met aankopen kunnen bedruipen. Als ik investeerder ben, ik hoor zoâ´n eis van een partij die zelfs niets niet zoveel kan inbrengen en waarvan je maar moet afvragen of er daadwerkelijk sterk verbeterde sportieve prestaties zullen plaats vinden. Terwijl er op het technische/bestuurlijk niveau er nog heel wat aan en opmerkingen zijn, vind ik dat nogal wat.

Of het project toekomst heeft of niet, het gaat om verschrikkelijk veel geld (inclusief publieks geld), wanneer het fout gaat bij dit soort grote projecten is uiteindelijk toch elke keer weer de overheid (of dat nu op staats, provinciaals of gemeentelijk niveau is maakt niet uit) die hier voor op draait. Dan blijf ik erbij dat ik zoâ´n eis nogal wat vind voor een partij die hoe je het ook went of keer volledig afhankelijk is van derden voor de realisatie hiervan. Ook de laatste alinea van "rogerzzz." (informatie die ik nog niet elders in deze discusfusie heb voorbij zien komen, vandaar mijn compliment aan hem) vind ik waardevol om mee te nemen waarom ik dit een frappante eis vind.

Off-topic: ik zag zojuist dat bovenaan dit topic ook op mij gereageerd had, ik moet er helaas vandoor. Ik zal vanavond na Ajax kijken of het lukt om daar nog op te reageren en anders word dat morgen als je dat goed vind. "itâ´s safe to say", dat ik de kritiek op Overmars terecht vond, en dus niet met jouw eens bent. Alleen deelde ik die kritiek al ver daarvoor al voordat de rest van mijn mede supporters en de media kritiek kregen, maar goed to be continued.

7 november 2018 om 16:45

@F-18/TACP

Je schrijft: "natuurlijk zou het mooi zijn wanneer het spelersbudget structureel opgekrikt kan worden, maar ben jij dan niet van mening dat er op technisch en bestuurlijk vlak er teveel fout gaat bij jouw club ?"

Voor de goede orde: Feyenoord is niet mijn club, dat is Ajax. Om je andere vraag te beantwoorden: Ik vind helemaal niet dat er zoveel mis gaat bij Feyenoord. Die club komt van heel ver na een lange periode van wanbeleid en begint er langzaam weer bovenop te komen. Er is echter weinig geld waardoor financieel ook weinig mogelijk is. Dat is niet de fout van Van Geel, die kan niet anders dan roeien met de riemen die hij heeft. Dan moet je hem ook als zodanig beoordelen. Ajax heeft in dezelfde periode als Feyenoord ook wanbeleid gevoerd en had in dezelfde problemen terecht kunnen komen als Feyenoord als men niet de beschikking had gehad over de beursgelden om de verliezen mee af te dekken. Dat wanbeleid heeft er echter wel voor gezorgd dat Ajax na de machtsovername nog nauwelijks geld had en door de vorige bestuurders werd opgezadeld met een verliesgevende begroting. Met als gevolg dat er bezuinigd moest worden. Daardoor was er nauwelijks geld over om te investeren en moest Overmars met een slecht gevulde beurs de transfermarkt op. En kwam dus logischerwijs op de proppen met matige spelers. Net als Van Geel kreeg ook hij daarvoor van veel supporters volkomen ten onrechte de strontkar over zich heen, terwijl zijn handelen gewoon een kwestie was vaan oorzaak en gevolg. Toen hij meer geld te besteden kreeg, kwam hij ook met betere spelers terug en ik ben er van overtuigd dat dat ook met Van geel het geval zal zijn als hij meer budget tot zijn beschikking krijgt.

Ik zie steeds mensen roeptoeteren over staatssteun. Dit is pertinent onjuist. Wat er gaat gebeuren is het volgende:

Alle inkomsten van het nieuwe stadion gaan naar een BV (nieuwe stadion BV) waar deze nu nog gaan naar de BVO Feyenoord.

In ruil voor deze inkomstenderving voor de BVO krijgt Feyenoord een vaste vergoeding.het enige dat Feyenoord nu eist is dat deze 25 miljoen is. En als eerste betaald wordt. Hetgeen me logisch lijkt aangezien ze alle huidige stadion inkomsten afstaan aan het nieuwe stadion BV. Dan wil je op zijn minst de zekerheid hebben dat je als eerste betaald wordt.

Naast deze vaste vergoeding gaat Feyenoord ook een variabel bedrag ontvangen als aandeelhouder van het nieuwe stadion (percentage aandelen onbekend vooralsnog).

Al deze informatie is overigens gewoon vrij beschikbaar voor iedereen die de moeite neemt er even naar te zoeken.

@sirius

Je schrijft: "het probleem waar men aan voorbij gaat is wat al die extra kosten zullen doen met Feyenoord als ze op dat moment niet presteren. Ik mis in veel gevallen een beetje de "maar" als ik de voorzitter van Feyenoord hoor spreken".

Het ligt heel anders dan je denkt. Ik heb me er een beetje in verdiept en meen nu te weten hoe het precies in elkaar steekt. Het stadion wordt geen onderdeel van de begroting van Feyenoord, maar een aparte entiteit met een aparte begroting. Volgens mij een NV. Het is ook niet zo dat Feyenoord geld gaat lenen bij de bank om het stadion te bouwen, maar dat investeerders (waaronder de Gemeente) de kosten ervan zullen dragen en daarmee dus ook de grootste risicos. Het stadion gaat aandelen uitgeven en de investeerders krijgen voor hun investering een bepaald aantal aandelen, waarop dividend gaat worden uitbetaald

Feyenoord wordt de bespeler van het stadion, maar behoeft geen huur te betalen. Ook krijgt de club een prestatievergoeding voor de wedstrijden die het in het stadion speelt. Dat is die veelbesproken 25 miljoen, althans dat bedrag wil de club ontvangen. De revenuen van het stadion komen niet rechtstreeks ten goede aan Feyenoord, maar aan de exploitatie van het stadion. Hoe hoger de winst, hoe hoger de prestatievergoeding voor de club. Die 25 miljoen waarover wordt gesproken, is een garantiebedrag, dat de club hoe dan ook krijgt, ook als er verlies wordt geleden.

Bron:https://www.ad.nl/rotterdam/feyenoord-krijgt-...

Naar verluidt zal Feyenoord (de club) i.c.m. Feijenoord (het stadion) nog deze maand een beslissing nemen omtrent het project 'feyenoord City', waaronder de bouw van een nieuw stadion, dat gezien de huidige stand van zaken 466 miljoen euro moet gaan kosten.
De gemeente Rotterdam, dat 135 miljoen euro voor haar rekening neemt, komt hierover 22 november 2018 bijeen in een vergadering van de raad.

Persoonlijk hoop ik, dat de beleidsbepalers een negatief besluit nemen, omdat het om een veel te groot bedrag gaat, waarmee men het risico loopt, dat de volksclub Feyenoord failliet gaat.
Afgezien van de onrechtvaardigheid van de plannen ten opzichte van de gewone werkende Rotterdammers.
Betrokkenen wordt hierbij veel wijsheid toegewenst.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren