Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Twente lijdt ruim drie ton verlies na degradatie uit de Eredivisie

Laatste update:

FC Twente heeft over het seizoen 2017/18 een verlies van 319.000 euro geleden, zo maakt de club via zijn officiële kanalen wereldkundig. Het verlies wordt toegeschreven aan ‘de tegenvallende sportieve en daarmee commerciële resultaten en het besluit om afscheid te nemen van meerdere personeelsleden en trainers’.

Door de degradatie uit de Eredivisie daalt de omzet, zo schrijft de club op zijn website in een toelichting op de jaarrekening. “De degradatie betekent een sterke teruggang in de netto omzet voor het huidige seizoen vanwege onder andere het terugvallen van de mediabaten.” Doordat sponsors en supporters achter Twente zijn blijven staan, zal de omzetdaling beperkt blijven tot 35 procent. Die teruggang wordt opgevangen door ‘het afschalen van de overige bedrijfskosten en de personeelskosten’.

Dat houdt in dat vacatures niet worden ingevuld en enkele aflopende contracten niet verlengd zullen worden. In het huidige seizoen zouden tevens aflossingen en rentebetalingen weer van kracht worden, maar Twente is met de financiers overeengekomen om die betalingen op te schorten. Een groep investeerders uit het Twentse bedrijfsleven, de ‘Noabers van FC Twente’, zijn bereid gevonden om voor financiële steun te zorgen in ruil voor aandelen.

Twente heeft een negatief eigen vermogen van 5,9 miljoen euro. De enige manier om een positief resultaat te behalen, is dankzij transfers of het kwijtschelden van leningen. “Vanwege het belang van de continuïteit is het voor een voetbalclub met de grootte van FC Twente noodzakelijk om binnen afzienbare tijd een terugkeer in de Eredivisie te realiseren”, concludeert Twente. Na 12 wedstrijden bezetten de Tukkers de derde plaats in de Keuken Kampioen Divisie met 26 punten.

Keert FC Twente snel terug in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat valt in mijn ogen nog best mee. Als het team gaat draaien moet het wel mogelijk zijn om kampioen te worden. Met een periodetitel tref je toch weer vergelijkbare tegenstanders in de play offs. Op termijn zou Twente met het budget gewoon weer om het linkerrijtje Eredivisie spelen.

De selectie hebben ze toch wel op peil weten te houden en dat vind ik nog een beste prestatie. Ik vind Twente op dit moment niet onderdoen voor Emmen, De Graafschap, Excelsior of Nac. Dat geldt ook voor Sparta met hun elftal.

6 november 2018 om 09:39

Twente in deze staat doet wel onder voor de door jou bovengenoemde clubs, denk ik. Straks wanneer Brama, Vuckic en Assaidi terug zijn van blessures word het wel een ander verhaal, ja.

6 november 2018 om 10:33

Vond ik vorig jaar ook dat ze qua selectie gemakkelijk boven de streep konden eindigen en kijk hoe dat eindigde. Daarnaast is Excelsior al jaren stabiel, dus die naam begrijp ik niet. Had dan fortuna genoemd, al doen die het net als emmen meer dan prima.

6 november 2018 om 13:22

Meer dan prima? 10de! Een overwinning in Venlo en we staan 6de/7de(!)

Dit valt mij behoorlijk mee. Ik had gekker verwacht. Nu word het tijd om zo snel mogelijk terug te keren naar de Eredivsie. Hopelijk zijn Brama, Vuckic en Assaidi gauw fit, en blijven zij fit. Toch 3 spelers die, mits fit, moeiteloos meedraaien in de middenmoot van de Eredivisie.

6 november 2018 om 09:53

Klopt

6 november 2018 om 09:58

Het is dan ook bijna winter, maar goed.

6 november 2018 om 12:13

Wel oppassen dat je het eigen vermogen en de schulden niet door elkaar haalt.
In het eigen vermogen zit bijvoorbeeld ook het stadion inbegrepen.
Als ik snel kijk waren de schulden aan banken, de gemeente en overige krediet verstrekkers nog ruim 40 miljoen.

6 november 2018 om 13:21

Klopt maar een lening van ca. 20 miljoen heeft een looptijd tot 2042. Het is niet zo dat je het dit jaar allemaal moet aflossen. Daar moet ook naar gekeken worden

6 november 2018 om 14:21

Uiteraard. Er is de afgelopen jaren, ook vorig jaar, een flink deel van die schulden afgelost. En als het inderdaad lukt om 14 miljoen op te halen met de verkoop van een deel van de aandelen wordt het een redelijk behapbaar bedrag.

Het is te hopen dat Twente dit jaar promoveert zodat de inkomsten weer wat groeien, dan kan er in ieder geval gewerkt worden aan de afbouw van het negatief eigen vermogen. Wat trouwens reuze mee valt 5,9 miljoen.
Moeten alleen geen gekken dingen gaan doen wanneer ze promoveren maar eerste jaren proberen te handhaven en dan zachtjes aan bouwen naar een selectie voor de middenmoot. Wat dat betreft kunnen ze nu het voorbeeld volgen van hun streekgenoot Herecles.

6 november 2018 om 10:01

Heracles is in geen enkel opzicht te vergelijken met FC Twente dus om hun als voorbeeld te gebruiken voor de wederopbouw is raar.
Je bedoelt waarschijnlijk gewoon de komende jaren met de hand op de knip een elftal proberen te bouwen, maar dat is voor wel meer clubs weggelegd.
Ik zou niet weten in welk opzicht ze verder een voorbeeld zouden moeten nemen.

6 november 2018 om 10:07

Vanuit de 1e divisie een stabiele club worden in de eredivisie?

6 november 2018 om 10:07

Nou precies wat je zegt met de hand op de knip een elftal bouwen en elk jaar iets beter proberen te maken. Heracles was na hun promotie de eerste jaren altijd onderin te vinden en zijn door de jaren heen steeds iets hoger geëindigd. Dat is een goeie manier om weer op te bouwen.
Gezien het verleden zie ik Twente zomaar geneigd om geforceerd hun plek in de subtop weer op te eisen met alle financiële risico's die hieraan vast hangen.

6 november 2018 om 10:07

Dan kunnen we ook een voorbeeld aan onszelf nemen.

6 november 2018 om 10:08

Het voorbeeld wat Twente zou kunnen- moeten volgens van Heracles is dat je niet meer geld uitgeeft, dan dat er in komt. Snap dat het pijn doet, maar Heracles staat voor een zuinig en eerlijk beleid. Onbekende spelers of amateurs op trainen en met flinke winst verkopen waardoor je als club gezond kunt groeien. En dat ze Twente jarenlang voor de gezamenlijk en zeer beperkte opleiding flink hebben laten betalen, vind ik ook wel slim gevonden.

6 november 2018 om 10:13

Maar hoezo is Heracles in godsnaam een voorbeeld voor 'niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt'.
Dat is elke club, het is alleen makkelijk om Heracles nu te noemen omdat ze na 100 jaar een keer beter presteren.

"en dat ze Twente jarenlang voor de gezamenlijk en zeer beperkte opleiding flink hebben laten betalen, vind ik ook wel slim gevonden."

Precies, het moment dat het grote FC Twente streekgenoot Heracles probeert te helpen na promotie om te settelen en nu zelf de mes in de rug krijgen na degradatie

6 november 2018 om 10:26

Oja Twente is het slachtoffer in deze, was ik bijna weer vergeten. Zij zijn degene die een mes in de rug hebben gekregen.

Laat me niet lachen, jullie zijn degene die jarenlang de boel hebben lopen bedriegen. Heracles heeft altijd een goede band met fct geprobeerd te krijgen.
Twente zou zeker een voorbeeld kunnen nemen aan de manier waarop Jan Smit Heracles heeft geleid.

6 november 2018 om 10:30

Nolimit, "ik zou niet weten in welk opzicht ze verder een voorbeeld zouden moeten nemen."

Nou misschien een voorbeeld nemen aan gezond beleid voeren in het algemeen. dus niet alleen met de hand op de knip.
Dus tevreden zijn met hoe groot je kan worden, in plaats van de grootheidswaanzin die er eerst heerste.

Hoe denk je dat Heracles is gekomen waar ze nu zijn vanuit de 1ste divisie, het is dus helemaal niet raar om een vergelijkbare route te volgen, dat het potentiële plafon van Twente hoger zal liggen dat kan maar eerst eens rustig en bescheiden weer gaan bouwen.

En daar is geduld voor nodig, en ik hoop dat de beleidsbepalers dat kunnen opbrengen

Hoop dat Twente snel terug komt in de ED. Een (eerlijk) sterk Twente is alleen maar goed voor het Nederlandse voetbal.

6 november 2018 om 10:04

Dat zelfde zou je ook kunnen zeggen van een Roda, Sparta, Gae. En persoonlijk heb ik die dan 100% liever in de ED dan Twente. Zonder al dat trucs de afgelopen jaren wat het nooit de club geworden wat het een paar jaar was. Dan was het station nooit zo groot geweest en waren ze een grijze middenmoter. Met trucs boven je stand leven is geen maatstaat voor de werkelijke potentie van de club. Maar dat is puur mijn mening.

6 november 2018 om 10:07

Als je ergens je mening over wilt vormen is het wel handig dat je weet waar je het over hebt.
Het heeft namelijk helemaal geen nut om een discussie aan te gaan met gasten die wat onzin de wereld in gooien.

6 november 2018 om 10:23

zwig

Twente is niet groot geworden door trucage, maar door verstandig en goed beleid en een groot draagvlak in de regio. Er zijn altijd wachtlijsten geweest ten tijde van het Arke Stadion (zonder de 2e ring) en toen was het voetbal echt niet sprankelend. Het ging pas fout toen Munsterman het in de bol kreeg en hij na eerder goed gevoerd beleid per se aan wilde haken bij de top van Nederland wat onrealistisch is (gebleken), door o.a. in zee te gaan met malafide investeerders. Dat gelul van grijze middenmoter slaat dus nergens op, Twente zat in mindere maar eerlijker tijden al in de lift.
Alhoewel ik er nu voor teken een grijze middenmoter in de ED te zijn overigens.

6 november 2018 om 11:33

Eens! Wedstrijden uit bij Twente zijn toch 100x leuker dan uit naar Excelsior, Emmen of VVV. Die clubs doen het hardstikke goed met beperkte middelen maar puur voor sfeer en spanning en gevoel is Twente toch 100x mooier

6 november 2018 om 14:11

Precies. Twente hoort gewoon gevoelsmatig bij die subtop van de ED, waren altijd lastige maar mooie wedstrijden en een stadion wat altijd lekker vol zat.

Graag Twente weer snel terug naar de ED, evenals NEC en Sparta. Dat zijn echte eredivisieclubs. Hoop toch echt dat een Excelsior er eens uitvliegt, een ‘net-niks-club’.
Natuurlijk moet Emmen er weer uit, past niet in de eredivisie en de Graafschap mag er ook wel uit. Ruil dan Fortuna nog voor GAE en dan heb je de mooiste eredivisie wat mij betreft.

6 november 2018 om 10:25

Kan me wel vinden in je verhaal. Echter vind ik dat Roda ook in de Eredivisie hoort en De Graafschap is met dat stadion en aanhang ook een verrijking. Eredivisie van 20 clubs maken dus

6 november 2018 om 14:14

Roda is inderdaad ook een grote club, maar veel mensen hier zijn denk ik te jong om de jaren 90 te herinneren. In 95 werd Roda gewoon 2e, boven een PSV met Ronaldo.

6 november 2018 om 10:34

Toch heeft Emmen het zelf volgens de regels afgedwongen en hoort dit seizoen dus gewoon in de eredivisie. Twente Nec en Sparta zijn gedegradeerd en horen dus in de Kkd, zo werkt het in het betaalde voetbal.

6 november 2018 om 10:44

Ruudje74, een beetje meer respect voor Excelsior. Ondanks dat ze een kleine club zijn spelen ze al wel sinds 2010 geloof ik op het hoogste niveau.

En weten al jaren, met dus wel een eerlijk en goed beleid, goed voetbal op de mat te brengen!

Ik denk dat de meeste Twente supporters graag op de positie van Excelsior zouden staan nu.

Dus respect is zeker op z'n plaats!!!

6 november 2018 om 12:15

Ik denk dat we graag een op een zouden willen ruilen met de eredivisieplek van Excelsior ja. Maar daar houdt het ook wel mee op. Ze hebben geen mooi stadion, een (te klein) kunstgrasveld, een minimale aanhang en de sfeer is nou niet echt fantastisch te noemen.

En dan zeg ik niks over het beleid. En zeg ik niet dat ik geen respect heb voor die club.

6 november 2018 om 12:11

Nou NEC speelt dramatisch voetbal en vindt dat stadion ook niet echt vol sfeer, Sparta mag van mij er ook wel weer in. Bij de Graafschap en Go Ahead heb je juist wel die sfeer dus zie dat dan liever in de Eredivisie is ook leuker voor ons want Graafschap-Go Ahead is altijd een beladen duel.

Vorig seizoen speelden ze ook nog eredivisie, dus het effect van degradatie is maar beperkt zichtbaar in deze jaarcijfers.

Het zal lastiger zijn om het verlies te beperken over het lopende seizoen, met 35% minder inkomsten.

Ik hoop voor de aanhang dat Twente snel terug is. Ik ben wel benieuwd naar wat er te wachten staat mocht Twente het niet redden om direct terug te keren naar de ED. Hoop spelers zullen (weer) weggaan en het houd natuurlijk ook een keer op met het aantal mensen wat blijft komen naar het stadion. Er zal een selectie komen te staan die wel eens langer in de kkd kan blijven spelen als menigeen hoopt. Nu was er nog ruimte om de selectie flink aan te vullen maar met een jaar extra in de kkd betekent het ook dat er meer gesneden moet worden en de financiers en gemeente zullen ook niet eeuwig stil blijven. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen allemaal.

6 november 2018 om 13:28

Remcovveen

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het financieel erg penibel wordt als we langere tijd in de KKD blijven.
Maar voor ons supporters: wij kijken we echt al een groot aantal jaren naar ontzettende bagger op het veld met het verschil dat we nu weer eens af en toe winnen en vrijdagavonden eigenlijk prima bevallen. Dit hoor ik heel veel om me heen en zo denk ik er zelf eigenlijk ook over. Ik denk dat de bezoekersaantallen zeker minder zullen worden, maar niet schokkend veel minder. Natuurlijk wil ik ook terug naar de ED, maar nog een jaar in de KKD zou ik niet zo'n ramp vinden en een 3e en 4e jaar ook niet, maar dan bestaat de club niet meer denk ik.
Ik persoonlijk vind het niveau van de KKD echt om te huilen, de stadions zijn lelijk, de sfeer is lelijk, die neppe velden zijn lelijk, de spelers zijn lelijk en zo kan ik wel verder gaan maar thuiswedstrijden blijven in iedere divisie mooi om te bezoeken. Vind ik tenminste.

Laat ze maar snel weer groeien naar de subtop dat is waar ze horen qua stadion en aanhang.

Hoe zullen ze hier nu in Haarlem en Veendam bijvoorbeeld naar kijken, want ik vermoed dat die "schoner" waren quan negatieve centjes dan Twente.

6 november 2018 om 11:14

Niet, want die weten dat het een totaal andere situatie is.

6 november 2018 om 11:19

Niet want de vergelijking gaat volledig mank. Lekker roeptoeteren zonder enige kennis.

6 november 2018 om 11:39

Wat een verschil! Twente heeft nu nog een begroting van 18 miljoen. Schuld van 40 miljoen, waarvan het grootste deel het stadion is. Haarlem en Veendam waren 2 clubs met een max begroting 1,5 miljoen? Schuld was niet zo hoog, maar hadden ook niet zo'n achterban wat Twente heeft. Ook spelers verkoop bij die 2 clubs was niet bijster hoog. Hoeveel supporters zaten bij die 2 clubs in het stadion? 1000 ofzo? Bij Twente 26000. Klein verschilletje. Twente heeft na de top 3 de meeste bedrijven achter zich staan, zelfs nu nog in de Kkd.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren