Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ajax heeft eerste keus als wij een toptalent hebben en er interesse is’

Laatste update:

Sparta Rotterdam en Ajax maakten eerder op de donderdag bekend dat de Amsterdammers de jeugdopleiding van de Spangenaren de komende drie seizoenen gaat ondersteunen. Sparta krijgt vanuit de Johan Cruijff ArenA hulp op het gebied van de opleiding, training en scouting, waartegenover staat dat het voor Ajax makkelijker wordt om talenten over te nemen van de Kasteelheren. Technisch directeur Henk van Stee van Sparta legt uit dat Ajax de regio rond Rotterdam ziet als een ‘heel vruchtbaar gebied’.

“Het Nederlands elftal spreekt wat dat betreft natuurlijk boekdelen met Marten de Roon, Kevin Strootman en Denzel Dumfries. Daarom hebben ze gezegd dat ze heel graag wat meer wilden met Sparta. Wat Ajax nu doet is hetzelfde als wat wij doen met betrekking tot de amateurclubs, wij zijn afhankelijk van amateurverenigingen en Ajax is afhankelijk van wat er door de rest van de profclubs wordt afgeleverd”, legt hij uit aan RTV Rijnmond.

Van Stee maakt wel duidelijk dat Sparta nu niet per definitie zijn grootste talenten af moet staan aan de club uit de hoofdstad: “Ajax gelooft in zichzelf en wij zijn hen ook verder niets verplicht. Op het moment dat wij een toptalent hebben lopen en er ook andere clubs geïnteresseerd zijn, dan zullen wij aan de bel trekken naar Ajax toe. Dan hebben zij de eerste keus, ook al heeft de speler alle recht om zelf naar een andere club te gaan.” Naast het financiële plaatje zitten er voor Sparta nog meer voordelen aan de samenwerking, zo legt Van Stee uit.

Spelers die op jonge leeftijd naar Ajax gaan maar het daar niet redden, kunnen een aantal jaar later zonder dat er een vergoeding moet worden betaald terugkeren bij de club. Voor de bestuurder vormt het verder geen probleem om samen te werken met een club uit Amsterdam. Van Stee memoreert dat er in het verleden weleens is geprobeerd om een Rotterdams samenwerkingsverband van de grond te krijgen, maar dat dit toen niet gelukt is: “Er zijn nu ook wel gesprekken gevoerd met zowel PSV als Feyenoord, maar ik heb van ons bestuur begrepen dat dat niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.”

Vind jij dat Sparta een goede deal heeft gesloten?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ajax had deze 3 niet gehaald (ook al hadden ze eerste keus), als ze niet opvallen op hun 16de/17de slaat Ajax ze over.
Deze 3 zijn enigszins laatbloeiers voor Ajax talenten.

25 oktober 2018 om 15:58

Ja denk niet dat Ajax deze jongens wilde hebben zonder de tussenstappen die ze hebben gemaakt.

26 oktober 2018 om 02:13

Alle technische talenten in Nederland horen bij een Ajax te spelen dan.bij een Feyenoord.ajax spreekt hun taal.wat heeft een Feyenoord tot nu grootgebracht op dat vlak??

26 oktober 2018 om 08:28

Van Persie......

Denk meeste techniek van de afgelopen 20 jaar in NL bedankt!

26 oktober 2018 om 12:00

En Memphis en Wijnaldum komen uit de jeugdopleiding van Sparta.

Slim aangepakt van Ajax, maar volgens mij bepaalt de speler zelf nog altijd waar die heen gaat.

25 oktober 2018 om 15:57

Dat staat er ook in, even lezen.

25 oktober 2018 om 18:04

Ik las dit net op nu.nl en wou gelijk even hier kijken op voetbalzone. Maar vind het echt goed Hoe Ajax een club helpt en zo degelijke tijd weer voordeel uit kan halen. Ze maken grote stappen dit jaar met de CL er bij.

Mooi amsterdam en rotterdam werken eindelijk eens samen, maar kan je in rotterdam terechtkomen wanneer je bij ajax al succesvol bent geweest? Het is niet voor niets dat er steeds maar geen uitpubliek mag komen voor de derby

25 oktober 2018 om 15:55

Vermeer o.a. Bewijst dat dat prima kan.

25 oktober 2018 om 15:58

Sparta is altijd al klein Ajax geweest!
Een Spartaan zal ook veel eerder juichen voor Ajax dan voor Feyenoord. Hun grootste rivaal is de zelfde club dus niet zo gek de samenwerking .

Rotterdam en Amsterdam zijn groter dan Ajax en Feyenoord. Lopen zat kinderen bijv gewoon op pleintjes en scholen met een Ajax shirtje. Zou het alleen niet rond de Kuip doen

25 oktober 2018 om 21:46

@capis

Best jammer dat dat niet kan, net als dat het ook bizar zou zijn als een kind in Amsterdam bij de Arena geen Feyenoordshirt zou kunnen dragen.

26 oktober 2018 om 08:30

@araman:
Naja kind zal nog wel meevallen hoor! Dan vallen ze je echt niet aan ofzo. Denk ook bij de Arena niet, naja hoop ik eigenlijk meer stiekem.

Denk dat er inderdaad wel een paar debielen zijn die dingen gaan roepen enzo dan toch..

25 oktober 2018 om 16:29

Misschien eens verdiepen in de geschiedenis, want het is wel vaker gebeurd.
De bekendste zijn Ronald Koeman en Johan Cruijff zo uit mijn hoofd, maar er zijn er vroeger echt wel meer geweest.
Alleen de laatste 10 jaar zal het beperkt zijn tot Vermeer en misschien nog Charisteas.
Het probleem zit hem meer bij het fanatieke gedeelte van de aanhang waarom het niet kan om met publiek te spelen.

25 oktober 2018 om 16:51

andersom wetd Leonardo ook al snel een lieveling van het publiek in A'dam

25 oktober 2018 om 16:59

Arie Haan

25 oktober 2018 om 17:14

Noa Lang, weliswaar geen 1ste elftal speler (tot nu toe) maar daar gaat het niet perse om

25 oktober 2018 om 21:40

De gebroeders Timber niet te vergeten!

Met dit gedeelte van de deal snij je je als club altijd in de vingers, want zo vertrekken je toptalenten dus nooit voor de hoofdprijs die je er ervoor wilt hebben.
Aan de ander kant is dit de prijs die je betaald voor jarenlange "support" van Ajax.

25 oktober 2018 om 16:28

Ik denk ook dat Sparta zich hierop verkijkt, tenzij het financieel echt heel slecht gaat met de club.

25 oktober 2018 om 16:52

goed, maar wat is de hoofdprijs? een Strootman ging ook voor een schijntje naar Utrecht als je het vergelijkt met zn laatste transfer. Ik denk dat er financieel ook gewoon een vergoeding van ajax tegenover deze regeling staat.

25 oktober 2018 om 17:27

Ik denk dat als er een club 1 miljoen voor een jeugdspeler betaald van Sparta dat Ajax dat bod moet evenaren. Dus dan gaan ze nog steeds voor de "hoofdprijs" weg.

25 oktober 2018 om 18:12

Sparta verkoopt al jaren niet voor een hoofdprijs. Willems voor een schijntje naar psv en strootman voor heel weinig aan fc utrecht. Beter deze constructie met eventueel een doorverkoop percentage.

25 oktober 2018 om 19:57

Die toptalenten vertrokken in het recente verleden ook al voor een schijntje, maar dan ook vaak al in de jeugd. Waarom zou dit nu ineens in de vinger snijden zijn?

Snap hier werkelijk niks van!
Sparta heeft juist altijd een goede jeugd gehad en nog steeds.

En ja er liepen er veel weg, maar dat kan nu dus nog steeds. alleen je maakt de kans zelfs nog groter omdat ze eerder naar Ajax kunnen. Beetje de zelfde opzet als Feyenoord Excelsior was en die zijn daar wijs vanaf gestapt juist!

Van Ajax vind ik dit heel slim, maar van Sparta snap ik er echt helemaal niks van.....

25 oktober 2018 om 16:05

Doorverkoop Percentages, breekt een speler uit de jeugdopleiding van Sparta door, en verkoopt ajax hem voor 30 miljoen is dat toch mooi 3 tot 4,5 miljoen voor Sparta

25 oktober 2018 om 16:12

Dat kan je ook bedingen bij de verkoop aan een andere club?
Plus het gaat om jeugd spelers dus dan mag je dat niet doen, want dan is er geen spraken van verkoop! (maar weg plukken)

25 oktober 2018 om 16:54

Dat klopt maar transfersommen bij Ajax liggen altijd hoger. Zelfs bankspelers gaan nog voor leuke bedragen weg

25 oktober 2018 om 17:02

@prime:
Maar dan blijft het dat het om jeugd spelers gaat. Dus mag je geen doorverkoop opnemen, mag er niet over onderhandelen hier in NL.

25 oktober 2018 om 17:16

Ja klopt, ik bedoelde opleidingsvergoedingen.

25 oktober 2018 om 20:02

Want. Ze gaan een samenwerking aan, je kunt dus alles afspreken wat je wilt. Zo hebben ze blijkbaar al afgesproken, dat ze talenten die het niet redden gratis terug mogen nemen. Dat is toch echt een terugneem clausule (niet koop, want ze betalen niets). Ze kunnen dus heel goed een hoger percentage bij verkoop hebben afgesproken.

25 oktober 2018 om 16:13

Hangt een beetje af van de afspraken die er zijn gemaakt. Ik denk dat Sparta dit ook niet zomaar doet.

25 oktober 2018 om 16:23

Ik baseer het op wat er over naar buiten is gebracht natuurlijk...
En daar zie ik niet de grote voordelen voor Sparta in. Ze willen gebruik maken van de scouting van Ajax, maar tegelijk wil Ajax meer voet in aarden krijgen in het zuiden van het land...

Hoe goed is die scouting hier dan van Ajax, en wat heeft Sparta hier aan? Ajax gaat helpen opleiden... Maar dit is in mijn ogen iets wat Sparta juist heel goed zelf kan. Al jaren lang 1 van de 5 beste opleidings clubs van Nederland. en dat met het grote Feyenoord naast zich.

Ik zie echt zo 1,2,3 niet de directe winst voor Sparta hier in. Zoals ik al zei Excelsior bleef er lang door in leven met Feyenoord. Maar kwamen ook nooit verder op die manier omdat de grootste en echte talenten steeds naar Feyenoord gingen alsnog.

25 oktober 2018 om 17:34

De voordelen voor Sparta staan toch gewoon in de tekst? Financieel, zijn nergens toe verplicht en hebben de mogelijkheid spelers weer gratis terug te nemen mochten ze bij Ajax niet slagen. Ik snap je punt niet zo goed..

25 oktober 2018 om 20:31

Ik snao je punt Capis, maar ik denk dat de samenwerking met Ajax lucratiever is dan een samenwerking met Feyenoord, zeker financieel. Zoals percentages in de doorverkoop kan al snel x6 omdat Ajax veel hogere bedragen ontvangt. Of het Sparta echt verder brengt weet ik niet, maar ik denk dat dat ook niet het echte belang van Sparta is hier, eerder de zekerheid die dan geboden word. Zoals je al stelde met Exelsior en Feyenoord.

26 oktober 2018 om 08:33

@leprof:
Het is geen vleesmarkt!
Ze mogen talenten terug nemen zo toe maar... Wat als zo'n talent zelf denkt dan niet bij Ajax dan maar Ado, Twente, Heerenveen om maar iets te noemen?

Dus je hebt 0,0 garantie! Plus de grote talenten waar Sparta echt iets aan heeft komen niet terug, en zal je nooit een klapper maken. Zelfde als wat Excelsior met Feyenoord had altijd.

25 oktober 2018 om 17:33

Sparta breid in één klap het scouting apparaat gigantisch uit. Daar zit het grote voordeel, en er zijn ontzettend veel talenten die net niet goed genoeg zijn, maar die voor Sparta een aanwinst kunnen zijn.

25 oktober 2018 om 17:58

Sparta krijgt geld, knowhow, hun beste jeugdspelers worden op de Toekomst opgeleid, ze hebben meer kans op talent dat Ajax 1 niet haalt en ze verliezen er geen talenten op. Door die samenwerking heeft Sparta waarschijnlijk ook minder kans dat talenten overstappen naar andere Bvo's.

Ik zie niet zoveel mis met deze samenwerking voor Sparta; ik zie het voordeel voor Ajax juist wat minder, want Ajax had spelers als Depay en Willems ook over kunnen nemen zoals PSV dat deed.

Lijkt me een mooie win win situatie dit.

Off-topic: hoorde ooit van een Rotterdamse collega dat Spartanen liever Ajax kampioen zien worden dan Feyenoord. Is die rivaliteit tussen Sparta en Feyenoord zo groot?

25 oktober 2018 om 16:25

Naja vooral vanaf Sparta naar Feyenoord ja.

Maar zo zijn er zat Feyenoorders die het wel mooi vinden als Excelsior er in blijft en Sparta degradeert. Of in de Keuken kampioen blijft inderdaad..

25 oktober 2018 om 16:32

Sparta degradeert liever dan dat het van Feyenoord verliest. Dat hebben we gezien.... Hahaha

25 oktober 2018 om 20:46

Klopt,

een goede vriend van mij met een die hard sparta verleden, ziet ons ook liever winnen van feyenoord. Zelf is die ook nog met een sparta sjaaltje mee geweest naar de arena. Geen probleem.
Denk dat dit al van vroeg af aan zo gaande was.

26 oktober 2018 om 06:52

Vanuit Sparta is er nog best veel afgunst naar Feyenoord. Ik was ooit onderweg naar Feyenoord-Stuttgart toen ik een ongeluk kreeg in Rotterdam west. Taxi aangehouden om toch naar de wedstrijd te gaan. Was het een fanatieke Spartaan. Nou, we konden gewoon weer uitstappen want hij ging ons echt niet naar de kuip brengen

Toevallig gaf ik het nog niet heel lang geleden hier op Voetbalzone al aan, na de wedstrijd van Nederland tegen Duitsland omdat het mij toen opviel dat er met Dumfries (op redelijk late leeftijd weggehaald bij FC Barendrecht), Strootman, Wijnaldum, de Roon en Depay 5 spelers bij het Nederlands elftal aanwezig waren met een verleden (in de jeugdopleiding) bij Sparta Rotterdam.

Ook heb ik al vaker geroepen dat ik sowieso al vind dat Sparta al jarenlang geen verkeerde jeugdopleiding heeft, want de 5 spelers die ik hierboven heb opgenoemd zijn ontdekt bij Sparta en hebben er in de jeugd gespeeld, maar ook spelers als Willems, Duarte, Viergever, el Ghazi en nog meerdere spelers die in de jeugd bij Sparta hebben gespeeld en nee, ze zijn dan niet absolute wereldtop, maar wel gewoon prima spelers en voor een club als Sparta is het gewoon prima om dit soort spelers in hun jeugd gehad te hebben, terwijl het gewoon mooi is dat spelers als Strootman (bij Marseille), Depay (bij Lyon), Wijnaldum (bij Liverpool), Viergever en Dumfries (beiden bij Psv), de Roon (bij Atalanta), Willems (bij Eintracht) en el Ghazi (bij Aston Villa) toch gewoon in mooie competities bij mooie clubs spelen en een aantal van deze spelers hebben nog de potentie om nog een stap omhoog te maken qua clubs (o.a Depay en Dumfries hopelijk in de toekomst).

Als Ajacied vind ik dit wel een mooie deal, voor zowel Ajax als Sparta. Ik denk dat beide teams hier wel wat aan zullen hebben en hopelijk zien we dat ook terug over 3 jaar en hopelijk is het dan nog een langere samenwerking dan 3 jaar.

Jammer dat Ajax geen invloed heeft op het eerste elftal (of in ieder geval, dat had ik gelezen en dat is ook wel te begrijpen), want de eerste speler die ik zou polsen om van Sparta over te nemen zou natuurlijk Royston Drenthe zijn.

"dan hebben zij de eerste keus, ook al heeft de speler alle recht om zelf naar een andere club te gaan"

Dit snap ik niet, dus als de speler niet wil moet hij toch naar Ajax gaan? Volgens mij kan een speler onder 15 ( geen contract ) overal naar toe gaan waar hij wil toch ?
Of lees ik het nu verkeerd ?

25 oktober 2018 om 16:21

Nee hoor, Ajax heeft eerste keuze, maar de speler heeft het recht om zelf naar een andere club te staan.

25 oktober 2018 om 16:46

Ik denk dat het wat ongelukkig verwoord is. Waarschijnlijk kun je het woordje "ook" weglaten, en dan is de zin een stuk begrijpelijker.

Prima deal. Laat Ajax ook gelijk de kosten van 'echt" gras voor haar rekening nemen en dan degene die ouder dan 23 jaar zijn en net of tijdelijk buiten de boot vallen, verhuren aan Sparta. Rotterdamse talenten zullen straks dan eerder naar Sparta dan naar Feyenoord gaan. In Amsterdam is nou eenmaal meer kans op het hoogste podium.

25 oktober 2018 om 16:48

@altijd:
Daar heeft Ajax toch zijn eigen Jong Ajax voor? Waarom zou je die naar Sparta gaan sturen?

En Rotterdamse talenten zullen eerder naar Sparta gaan om vanaf daar naar Ajax teg aan? Denk dat je je flink vergist van de aantrekkingskracht van Feyenoord bij de jeugd van Rotterdam en daar omheen. 9 van de 10 zullen gewoon voor Feyenoord blijven kiezen.

25 oktober 2018 om 16:55

Spelers ouder dan 23 mogen niet met Jong Ajax meedoen. Ik geloof vooral in de aantrekkingskracht van geld, zeker als je het over oudere jeugd hebt en daar wint Ajax makkelijk van

25 oktober 2018 om 16:58

Eens. Je gaat toch eerder naar Feyenoord dan naar Sparta om eventueel door te kunnen gaan naar Ajax. Grote club, goede opleiding en in de buurt. Als je naar Ajax gaat ben je toch bijna een uur onderweg.

25 oktober 2018 om 17:03

@primetime:
Dan moet Sparta hier nog nooit aangaan beginnen!
Gaf het net al aan dit heeft Excelsior slim afgekapt met Feyenoord en maken juist steeds meer en meer stappen op eigen benen. En zijn niet meer afhankelijk van.

25 oktober 2018 om 20:19

@capis, tja maar er is een behoorlijk verschil tussen samenwerken met Feyenoord, met nauwelijks financiële slagkracht en Ajax met een overvloed aan financiële slagkracht. Talent moet tegenwoordig toch echt klaar zijn om aan speelminuten te komen in Ajax 1. Sommige zijn gewoon derde of vierde keus, maar wel te goed voor jong. Dan schipper je er echt tussen in. Zo'n eiting bv, heeft Ajax echt wel vertrouwen in, maar na PSV is die echt ver gezakt in de ranking. Helemaal naar het succes van blind op het middenveld en het al meerdere keren laten invullen door Donny die het niet slecht doet. Heb je dus schone, Blind, de Jong en van de Beek. Nou dan kun je beter eerste of 2e keuze zijn bij Sparta. En zo zijn er meer. En dat niveau wordt steeds hoger, heeft elke club met een flinke portemonnee last van. Je ziet het ook bij PSV met lammers, niet goed genoeg voor PSV 1 maar aanwinst voor elke club onderkant subtop en lager.

Haha deze constructies altijd, een soort spelersabbonement.

De enigste reden dat Ajax dit doet is dat op deze manier de talenten van Sparta niet naar PSV kunnen gaan.

25 oktober 2018 om 16:49

Wat een onzin, doe eerst eens onderzoek of lees überhaupt de volledige inhoud van de tekst..

Er staat namelijk duidelijk omschreven dat er meerdere clubs in gesprek zijn geweest, waaronder Psv! Buiten dat komen alle spelers die PSV de afgelopen jaren heeft binnen gehaald van de subtop af (utrecht en Heerenveen), dus niet rechtsreeks van Sparta.

On:

Prima gedaan van zowel Sparta als Ajax. Lijkt mij in het eerste opzicht absoluut een win-win situatie.

25 oktober 2018 om 17:06

@grasveld:
Dit bedoel ik serieus, niet lullig bedoeld:
Maar wat zie jij in dit als win situatie voor Sparta? Ik zie het voordeel niet voor ze

25 oktober 2018 om 17:32

Ik denk dat het vooral een groter aantal scouts doet opleveren, namelijk die van Ajax die de regio in kaart brengen die Sparta tot zijn beschikking krijgt, club liet zelf doorgeschemeren een te klein gebied rondom Rotterdam goed in kaart te hebben, als je opeens veel meer scoutingsrapporten over omringende gebieden krijgt loop je minder snel iemand mis en gaat algehele niveau ook omhoog. Daarnaast kan Ajax bij interesse van een andere club gebruikt worden om prijzen op te drijven en kan je met oog op de transferbedragen die Ajax afgezet tegen bijna elke andere Nederlandse ploeg best nog iets verdienen aan opleidingsvergoedingen bijvoorbeeld. Als je zelf nog aan kan vullen met spelers die uit Amsterdam vertrekken die normaal naar AZ en Utrecht gaan maar duidelijk toch talent hebben kan je hier best wel winst uit halen als Sparta zijnde. Denk dat Ajax de beste keuze was als je dit plan al langere tijd hebt en gesprekken over aan het voeren bent.

25 oktober 2018 om 18:07

@capis, zoals bijvoorbeeld Wolterx al aan geeft. Maar ik neem aan dat ook Sparta sneller de keuze zal krijgen om bijvoorbeeld spelers te huren van de jeugd van Ajax of er een grotere percentage opgenomen zal worden in de contracten van spelers die eventueel naar Ajax vertrekken. De toekomst zal natuurlijk moeten uitwijzen hoe het precies gaat lopen, maar Sparta zal niet zomaar deze overeenkomst sluiten zonder daar zelf ook beter van te worden.

Voor Ajax een uitstekende deal. Maar Sparta maakt hier in mijn ogen een onbegrijpelijke keuze.

25 oktober 2018 om 17:14

Ach de a keus vertrekt toch. Nu alleen naar Ajax. De b keus zal hierdoor kwantitatief en kwalitatief vooruit gaan.

denk niet dat het een uitstekende deal voor ajax is en ook niet voor sparta,er staat wat op papier meer ook niet ,als een speler niet naar ajax wil dan gaat hij niet ,ik snap er niks van wat hier nou de bedoeling van is ,sparta heeft altijd een goede jeugdopleiding had,wat moeten ze met ajax,en het gaat me niet om ajax als het feyenoord of psv was geweest dan snap ik het ook niet

Ik keur dit soort samenwerkingsverbanden af. Sparta moet hier helemaal niet aan beginnen. Ze doen het prima en die zogenaamde professionalisering zijn gewoon lege termen. Vroeger had je geen professionaliteit en de talenten waren een stuk beter.
Alles in naam van handel van jonge spelers.

25 oktober 2018 om 21:51

Het zal uiteindelijk gunstiger zijn voor Sparta dan voor Ajax. Zeker jeugd die de keuze heeft tussen Sparta of Feyenoord met een Rotterdams hart zullen eerder voor Feyenoord gaan kiezen ondanks de grotere kans op speeltijd bij Sparta.

Tot nu zijn de eerdere samenwerkingen in Nederland ook niet echt succesvol geweest, lees oa Haarlem, Velsen en Almere City. Dus denk dat je er geen hoog verwachtingspatroon van moet hebben.

Niks nieuws onder de zon. Dit doet Sparta echt al jaren, ze komen er nu alleen voor uit.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren