Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax en PSV grepen mis in januari: ‘De reden? Kunstgras’

Laatste update:

Ajax en PSV hebben eerder dit jaar geprobeerd om Patrick van Aanholt terug naar de Eredivisie te halen. De linksback van Crystal Palace sprak met beide clubs, maar besloot om uiteindelijk in de Premier League te blijven. De vele kunstgrasvelden in de Eredivisie was voor de ex-speler van onder meer Vitesse de belangrijkste reden om niet terug te keren naar Nederland.

"Vorig jaar januari zat ik in een dipje. Ik speelde niet echt veel”, legt Van Aanholt uit in het online programma Bij Andy in de auto. “Toen heb ik met Marcel Brands (toenmalig technisch manager van PSV, red.) en Marc Overmars (directeur spelersbeleid van Ajax, red.) gesproken. Ze zochten allebei een linksback.”

Van Aanholt dacht er goed over na, maar koos uiteindelijk voor een langer verblijf in Engeland. "De reden: kunstgras, dat is zo blessuregevoelig. In Engeland speelt iedereen gewoon op gras, die velden zijn altijd top. Voetbal moet gewoon op het veld”, aldus Van Aanholt, die in januari 2017 voor ruim tien miljoen euro door Crystal Palace werd overgenomen van Sunderland.

Van Aanholt werd opgeleid bij PSV, maar vertrok op jonge leeftijd naar Chelsea. “Ik had op mijn zestiende al een jeugdcontract bij PSV. Ze zeiden tegen mij: je gaat met het eerste meetrainen. Maar dat was alleen in de voorbereiding, daarna sloot ik aan bij het tweede. Toen dacht ik: ja, willen jullie mij zo lekker maken? Toen ben ik gewoon weggegaan. Zo'n stap als Chelsea komt nooit meer voorbij. Die moet je gewoon pakken.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vind hem veruit de beste linksback die we hebben, zou een geweldige versterking geweest zijn voor Ajax of PSV.

17 oktober 2018 om 09:07

Toch zijn Ajax en PSV op dit moment niet rouwig erom dat ze hem niet hebben lijkt mij. Tagliafico en Angelino zijn voltreffers gebleken, en doen mogelijk helemaal niet onder voor Van Aanholt.

17 oktober 2018 om 09:19

Ik denk dat Van Aanholt in de Eredivisie ook minimaal hun niveau zou halen. Is gewoon een erg goeie speler.

17 oktober 2018 om 09:55

Ja maar hij had ook minima het dubbele gekost

Ik ben als PSV fan toch wel tevreden over Angelino, vind alleen dat hij verdedigend wel een stuk kan verbeteren en ook minder gallery voetbal spelen. Voor de rest vind ik het een hele goede back. Dus dat Van Aanholt niet naar de Eredivisie wilde komen laat mij eigenlijk koud.

17 oktober 2018 om 07:36

En voor Ajax geldt hetzelfde met Tagliafico. Beide ploegen hebben zich goed kunnen versterken op de linksback positie

17 oktober 2018 om 12:42

Even buiten het feit of het nu wel of niet goed heeft uitgepakt. Het is een kwalijke zaak dat spelers niet willen komen omdat andere clubs hun veld niet op orde kunnen krijgen en dus op kunstgras spelen. Van Aanholt zegt het nu in een praat programma. Hoeveel spelers hebben clubs al niet gemist hierdoor?

17 oktober 2018 om 15:28

Daar heb je volkomen gelijk in. Het is natuurlijk zonde dat bepaalde spelers hier niet komen voetballen alleen door het kunstgras. Komen die spelersnwel zal dat ook weer meer niveau brengen aan de eredivisie

17 oktober 2018 om 09:06

Ben ik mee eens, maar gelukkig in de eredivisie hoeft hij niet veel te verdedigen.
Beetje Willems 2.0

Tja europees is een ander verhaal

Mooi blijf maar lekker daar bij Crystal Palace. Iemand die het op zijn 16e geen eer vind om bij het eerste van PSV te mogen meetrainen maar het als een belediging ziet heeft een mentaliteit van niks.

17 oktober 2018 om 07:42

Hij zegt toch helemaal niet dat hij het geen eer vond? Hij was simpelweg teleurgesteld dat hem werd voorgehouden dat hij bij 1 mee zou gaan trainen, maar vervolgens na een korte periode in de voorbereiding ineens bij 2 aan moest sluiten.

Daar was hij simpelweg erg teleurgesteld over en dat kan ik me best voorstellen.

17 oktober 2018 om 08:03

Nee meneer vertrekt zelfs bij de club nadat ze hem geen plek in het eerste geven na zijn eerste trainingskamp. Ik zou zeggen dat het een grote eer is om op je 16e met het eerste mee te trainen en zou alles geven om mijn plek te veroveren. Maar nee deze meneer voelde zich beledigd en vertrekt nadat hij jarenlang door de club is opgeleid.

17 oktober 2018 om 08:19

Hij mocht alleen in de voorbereiding mee trainen daarna werd die teruggezet naar het 2e ook voor trainingen dus met andere woorden er zijn hem dingen beloofd die niet zijn nagekomen

17 oktober 2018 om 08:22

Waar staat dat hij beledigd is dan? Jij neemt maar aan dat hij beledigd was.

Als jij in een gesprek of bij het tekenen van het contract te horen krijgt dat je volgend seizoen bij het eerste aan mag sluiten dan lijkt het me volstrekt logisch dat je dan meer verwacht dan alleen even een voorbereiding meedraaien.

Je weet niet hoe het aan van Aanholt is voorgespiegeld maar blijkbaar was hij niet onder de indruk dat het louter voor even in de voorbereiding zou zijn.

Vervolgens krijgt hij een zeer lucratieve aanbieding bij een Europese grootmacht die hij niet kan laten lopen. Dat is gewoon zijn goed recht.

Ik vind het persoonlijk kansloos om hem direct te berichten van het hebben van een waardeloze mentaliteit. Dat jij zijn keuze niet leuk of goed vind heeft niets met zijn mentaliteit te maken.

17 oktober 2018 om 09:30

Als je op je 16e mee mag doen met het eerste in de voorbereiding, moet je gewoon dankbaar zijn dat je die kans krijgt. Als je op die leeftijd een vaste plek in de selectie meent te moeten hebben dan moet je exeptionele kwaliteiten hebben. Zo niet, heb je gewoon last van grootheidswaanzin. Overigens is op je 16e al bij het 2e mogen meedoen een enorme kans op je te ontwikkelen.

17 oktober 2018 om 09:40

Dat ligt eraan wat de afspraken zijn. Als ze hem een jeugdcontract aanbieden met de belofte dat hij mee mag trainen met het 1e team, omdat dit goed is voor zijn ontwikkeling en zodra hij getekend heeft hem na de voorbereiding alleen met het 2e mee laten trainen snap ik heel goed dat hij voor een dik contract bij Chelsea heeft gekozen.

Het is dus vanuit de huidige kennis niet in te schatten of zijn vertrek komt door teleurstelling over niet nagekomen afspraken door Psv, of door een eigen onrealistisch verwachtingspatroon. Beide zijn mogelijk.

Feit is dat hij zich uiteindelijk goed heeft ontwikkeld en nu van waarde is voor het Nederlands elftal. Ik kan dus alleen maar zeggen dat hij achteraf gezien een prima keuze heeft gemaakt.

17 oktober 2018 om 12:33

Teleurgesteld zijn is prima, maar dit gaat veel verder dan dat. Hij gedraagt zich wel degelijk als een verongelijkte snotaap. Hij is blijkbaar nog steeds dezelfde blaag als toen, dus ik ben het volledig eens met @cruijffstadion.

17 oktober 2018 om 08:26

Inderdaad, wat had hij dan verwacht dat hij in de basis stond? Meetrainen in de voorbereiding is echt wel al heel wat voor een jonge van 16. Als hij was gebleven had hij waarschijnlijk genoeg minuten gemaakt bij Jong-Psv dat is ook al een groot podium voor iemand van 16.

17 oktober 2018 om 09:23

11 jaar geleden was het nog gewoon de beloftencompetitie. Daarbuiten werd hem aangegeven dat hij zou aansluiten bij het eerste, hij verwacht zelf ook geen basis te zijn. Vervolgens word hij na de voorbereiding direct teruggezet wat dus niet de afspraak was.

17 oktober 2018 om 08:37

Hij heeft het toch gehaald? Dus omdat die niet wou blijven heeft die geen mentaliteit??? Juist mentaliteit omdat die zo jong al durft weg te gaan.

17 oktober 2018 om 10:00

Hij zegt nergens dat hij het geen eer vindt. Wat hij wel zegt: er was belopfd dat hij mee mocht trainen met het eerste, maar werd na een paar weken teruggezet naar het tweede. Kortom: valse beloftes vanuit de club.

17 oktober 2018 om 15:14

@cruijffstadion heeft een beetje moeite met begrijpend lezen.

Het gaat erom dat PSV hem beloofde met het eerste mee te trainen met in gedachte dat dit dan voor het hele seizoen zou zijn. Vervolgens wordt hij na een paar weken alweer overgeplaatst naar het tweede. Het was dus gewoon een truc van PSV om hem te laten tekenen. Het is dus niet zo dat Van Aanholt een basisplaats bij PSV eiste op zijn 16e, maar dat hij misleid is bij de contractsonderhandelingen.

Uitstekend dat nu een speler het zegt. Zodra onze topclubs het zeggen wordt het veelal weggezet als onzin. Nu spreekt een speler zich over de kwestie uit en blijkt het toch gewoon te kloppen.

Verder is het wel gewoon een zeer bruikbare speler en kan ik begrijpen waarom zowel Ajax als PSV bij hem uitkwamen. Uiteindelijk is het alternatief bij beide clubs toch behoorlijk succesvol en is het misschien maar beter dat hij uiteindelijk niet wilde komen.

17 oktober 2018 om 09:19

Wat blijkt er dan precies te kloppen volgens jou?

17 oktober 2018 om 09:23

Dat kunstgras gewoon klote is.

17 oktober 2018 om 10:16

@ ninjakai

Inderdaad, twee jaar geleden werd dit ook al gezegd door Heerenveen en Groningen, maar dit werd door velen toen niet echt serieus genomen. Kunstgras hoort simpelweg niet thuis in het voetbal.

Is er ook al eens een serieus onderzoek geweest dat kunstgras daadwerkelijk meer blessures veroorzaakt? Of roept iedereen maar wat altijd? Naar mijn weten is er namelijk totaal geen bewijs.
Het is nu namelijk niet dat op ‘echt’ gras nu nooit een blessure is.....

17 oktober 2018 om 08:40

Er is volgens mij wel een onderzoek geweest wat aantoont dat kunstgras niet meer blessures oplevert dan gewoon gras, maar ik weet niet of dit geldt voor voetbal in het algemeen, of voor alleen het profvoetbal.

17 oktober 2018 om 09:08

Er zijn óók onderzoeken die juist aantonen dat op kunstgras wel degelijk sprake is van meer blessures, in vergelijking met normala gras. Dus het is maar net welk onderzoek je graag wilt lezen.

Los hiervan, en dat is nog wel een dingetje, wat dus nog niet is onderzocht is in hoeverre kuntsgras, over een langere termijn, meer en progressievere slijtage voor het lichaam betekent. Dát kon nog niet grondig onderzocht worden, omdat daarvoor pas te kort op kunstgras gespeeld wordt.

17 oktober 2018 om 09:06

@sebasjuh loop een willekeurige fysio praktijk binnen en doe even navraag. Antwoord is 'ja', meer blessures door kunstgras. Oke, je verzwikt je enkel niet meer op een knollen veld, maar zeker voor de oudere spelers is de belasting om achillespees, kuit en hamstring heel anders dan op natuur gras.

17 oktober 2018 om 09:15

"maar zeker voor de oudere spelers is de belasting om achillespees, kuit en hamstring heel anders dan op natuur gras."

Dat dacht ik dus ook heel lang, totdat ik ook van jongere spelers exact dezelfde klachten hoorde die ik ook altijd heb na het spelen op kunstgras. Sterker nog, ik spreek geregeld jongens van het eerste elftal van de club waar ik speel (die speelt Tweede Klasse), en zelfs die klagen over exact hetzelfde.

Tuurlijk snap ik best wel dat er gewoon eerst goed onderzoek zal moeten komen om dit punt inderdaad inzichtelijk te krijgen, want maar wat dingen roepen (vanuit de onderbuik) daar is nog geen enkel land ooit beter van geworden. Maar simpelweg roepen dat er 'natuurlijk op echt gras ook weleens blessures voorkwamen' dat vind ik wel bijzonder magertjes.

Nogmaals, ik ken zelf eigenlijk niemand, maar dan ook echt helemaal niemand die zelf nog op kunstgras voetbalt en die zegt: heeeeeeerlijk man en ik heb echt veel minder last van mijn spieren en lichaam na een wedstrijd op kunstgras dan op echt gras! Integendeel. Iedereen die ik spreek die op kunstgras voetbalt zegt exact hetzelfde als wat ik ook al een tijdje zeg: kunstgras is gewoon veel belastender en veroorzaakt dus meer blessures dan echt gras.

En over het feit dat voetal op kunstgras door het zich anders gedragen van de bal ook gewoon een compleet ander spelletje is dan voetbal op echt gras, dáár zullen we het dan vandaag maar helemaal niet meer over hebben!

"de reden: geld! uuh kunstgras!''

Nee zonder dolle, dit zou voor zowel Ajax als PSV een geweldige aanwinst zijn geweest, alleen hebben ze nu met Angelino en Tagliafico ook goede zaken gedaan. Ik vind het wel prettig om te lezen dat dit een reden is waarom spelers twijfelen om in Nederland te komen voetballen. Het moet gewoon zo snel mogelijk verdwijnen.

Goeie keuze Patrick, bedankt! Dankzij jou hebben we nu een geweldige linksback 😁

Heb liever Tagliafico

ik weet niet of ie beter is geworden maar ik vond hem bij Vitesse echt heel matig. En in NL elftal overtuigd hij mij ook niet. Ik denk dat Ajax en PSV nu betere linksbacks hebben dan van Aanholt. Al helpt het dat van aanholt wel Nederlands is

edit: het lijkt ook geen geduldige jongen te zijn. Is vorig seizoen 28 van de 38 wedstrijden voor Palace in aktie gekomen te zijn. Dan heb je toch voor de winter ook regelmatig gespeeld? Als ik dat dan optel bij het verhaal van Psv. Mag hopen dat je in de voorbereiding hebt gezien dat je niet goed genoeg was. Ik zie ook dat hij al 28 is.

17 oktober 2018 om 08:38

Zal hem vrij weinig boeie jou mening, man speelt elke week in BPL...

17 oktober 2018 om 08:50

Hij deed het bij Vitesse meer dan prima hoor. Alleen zijn rode kaart tegen Twente zorgde er voor dat hij er even naast kwam te staan.

Zijn tweede seizoen ook gewoon 4 goals en 3 assists. Dat is toch prima voor een jonge linksback bij een subtopper?

Vorig seizoen had hij een blessure opgelopen in november, waarna hij zijn plek kwijt was. In november en december speelde hij daardoor weinig, maar daarna veroverde hij zijn plek gewoon weer terug.

Gewoon een prima aanvallende linksback. Scoort al 3 seizoenen op rij 5 goals in de Premier League terwijl hij bij een laag liever speelt. Dat is gewoon zeer respectabel. Zou leuk voor hem zijn als hij nog even als back up bij een grote ploeg zou kunnen komen. Werd gedurende de zomer hier en daar nog wel eens genoemd bij clubs meen ik.

Eerste positieve effect van kunstgras gevonden: zonder kunstgras had Tagliafico nu niet bij ons gespeeld 😃

Denk niet dat PSV noch Ajax er rouwig om is en de fans al helemaal niet. Van Aanholt wekt mij niet de indruk dat het een topper in wording is, die beide clubs met Angeliño en Tagliafico wel hebben. Bovendien heb ik mijn twijfels of kunstgras de hoofdreden werkelijk is; toen Van Aanholt aan Vitesse werd uitgeleend heb ik hem daar nooit over gehoord...

17 oktober 2018 om 10:17

Hij speelt elke week in de beste compa goede wedstrijden en jij hebt het over inwording (!) Elk jaar informeren top clubs naar zijn interesse, volgens mij hebben die een betere scoutingsbeleid dan jou. Dit is dé linksback voor het NL elftal, aangezien hij elke week traint op het hoogste niveau en speelt tegen de beste tegenstanders. Daarbij laat hij ook nog zien dat hij elke week positief opvalt en het niveau makkelijk aan kan. Hij gaat een mooie transfer pakken in Engeland nog.

17 oktober 2018 om 10:19

Van Aanholt is 28 jaar en heeft natuurlijk de nodige ervaring in 1 van de sterkste competities in de wereld. Hem haal je niet voor zijn potentie maar voor zijn directe kwaliteit en ervaring.

Tagliafico is in dat opzicht ook niet iemand die je haalt omdat het een topper in wording zou zijn. Hij was ook al 25 toen Ajax hem haalde en had in dat opzicht ook niets bijzonders laten zien.

Een speler als van Aanholt haal je als je op zoek bent naar een aanvallende back. In dat opzicht zijn de cijfers die hij kan overleggen gewoon meer dan prima. Scoort er de afgelopen seizoenen gewoon 5 per seizoen in de Premier League.

Over zijn hele carrière heeft hij in competitieverband 23 goals en 23 assists gegeven in 21644 speelminuten. Dat zijn gewoon prima cijfers voor iemand die niet bij de topclubs van een competitie heeft gespeeld.

Vergelijk je dat met Tagliafico dan komt hij tot 5 goals en 8 assists in 16340 minuten. Daar waar van Aanholt dus eens per 470 minuten bij een goal betrokken is, komt Tagliafico maar tot eens per 1257 minuten.

Van Aanholt zou voor de Eredivisie gewoon een topper zijn. In mijn ogen wordt hij net als andere spelers die vroeg vertrokken zijn en dus niet bij een Nederlandse topclub hebben gespeeld vaak ondergewaardeerd. Het is absoluut geen wereldtopper, maar wel een degelijk speler voor een hoop clubs in een sterke competitie.

Ik vind het vooral opmerkelijk dat bij het 5-3-2 experiment bij Oranje geen kans kreeg op linksback. Daar zou hij juist bij uitstek geschikt zijn voor geweest.

Ake komt een beetje in eenzelfde lot als hem terecht. Laat het wekelijks zien tegen topspelers maar krijg in Oranje nauwelijks een kans. En krijgt hij zoals gisteren eens een basisplaats, dan wordt hij op linksback gezet waar hij bij zijn club niet eens speelt.

17 oktober 2018 om 10:28

Helemaal top deze reactie!!

Word nu wel steeds duidelijker dat de grotere clubs gegijzeld worden door de hobbyclubs. Het is een schande dat deze plastic troep nog steeds getolereerd wordt op de NL velden.

17 oktober 2018 om 10:28

Het zijn niet alleen de grote clubs; Heerenveen en Groningen hebben zich er ook al eerder over beklaagd dat die kunstgrasvelden een negatieve invloed hebben op het halen van spelers. En inderdaad, die bende moet gewoon verbannen worden, voetbal speel je op echt gras. Het heeft totaal ook geen toekomst omdat geen enkele top competitie er ook maar over peinst om op kunstgras te spelen.

Dat ze het in Rusland hebben snap ik vanwege de weersomstandigheden, maar in Nederland is het niets meer dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel geweest om een extra speler te kunnen kopen. Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd of de clubs met kunstgras beter gepresteerd hebben door een iets groter budget te hebben door de bezuinigingsmaatregel, want het lijkt mij niet dat ze daardoor opeens in een kwalitatief hogere speler vijver konden vissen.

NL elftal heeft geen betere linksback op dit moment; snelheid, inzicht, techniek, ervaring, speelt wekelijks op het hoogste niveau en laat zien dat hij het niveau makkelijk aan kan.

Ajax en PSV hebben goede alternatieven binnen gehaald, maar de keuze van van Aanholt om in Engeland te blijven zou niet alleen om kunstgras zijn. Financieel zou hij er ook wel wat water bij gedaan moeten hebben en dat zouden wij ook niet doen als we tevreden zijn bij onze huidige werkgever..ik tenminste niet!

Tegenwoordig gebruikt iedereen kunstgras als excuus.
Van Aanholt verdient 2,8 miljoen euro bij Crystal Palace. Logisch dat hij niet voor 1 miljoen gaat voetballen voor Ajax en PSV.

Wat een watje. Tennissers spelen toch ook op 10 verschillende ondergronden per jaar. Die hoor je er toch ook niet over klagen?
Gewoon aanpassen en accepteren.

17 oktober 2018 om 16:18

Ga je toch lekker naar tennis kijken of naar een potje zaalvoetbal? Kunstgras is zwaar milieuvervuilend en maakt het voetbal kapot.

17 oktober 2018 om 19:19

Hoezo dan? Er wordt nog steeds gevoetbald hoor.

18 oktober 2018 om 11:40

Het is maar hoe hoog je de lat wil gaan leggen. Kunstgras verknalt de kwaliteit van het voetbal, alleen de middelmaat en wat er onder zitten hebben daar geen last van.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren